Sivu 1 / 3 123 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 78

Aihe: Fox RP23 holkit

  1. #1
    Liittynyt
    11/2005
    Viestit
    1.580

    Fox RP23 holkit

    Täysjoustossa on takana normi Horst-nelilinkku. Iskari (Fox RP23) on pystyputken etupuolella pystyasennossa.

    Iskarin yläpäässä, se pää jossa on se pro pedal vipu, on tullut ilmeisesti välystä keinuvivun ja iskarin väliseen niveleen. Avasin kiinnityksen ja näytti, että välystä on ruuvin ja tuon holkin välissä pystysuunnassa. Reikä kai suurentunut alumiiniholkeissa, kun teräs ruuvi on hangannut. Kaiketi iskarin kiinnitys reiässä olevat alumiiniholkit on kai tarkoitettu kulumaan käytössä.

    Haittaako pieni välys tuossa liitoksessa, vai alkaako siitä aiheutumaan muita ongelmia (muiden nivelten lisärasitusta, yms...).

    Ne alumiiniholkit voi kai vaihtaa? Saako noita helposti ja onnistuuko vaihto kotikonstein? Pitääkö samalla vaihtaa myös ruuvi/pultti, joka menee tuon liitoksen läpi?
    Suomen suomalainen

  2. #2
    Liittynyt
    08/2003
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    589
    Puslat on kulutustavaraa. Tampereella ainakin R-techistä löytyy noita puslia hyllystä ja jos ei löydy sopivaa sellainen sorvataan sulle (loistavaa palvelua mielestäni). Puslat voi siis vaihtaa ja kotikonsteilla ne saa paikoilleen, jotkut vanhat hanskat suojaksi ja pihdeillä puristus paikoilleen. Iskarinsilmässä oleva DU-bushing pitäisi kuulemma myös aina puslien vaihdon yhteydessä vaihtaa, sen olen vaihdattanut tuolla R-techissä ja se työ ei ole kovin hinnakas.
    -Olen periaatteen mies. Mutta jos jokin periaate ei satu minua miellyttämään, olen valmis vaihtamaan sen.-

  3. #3
    Liittynyt
    08/2006
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    427
    Tuolta minä olen tilannut kaikki RP23 holkit ja puslat.
    http://www.tftunedshox.com/mount-kit...-bushings.html

    Jos tilaat kannattaa tilata tuo asennustyökalu
    http://www.tftunedshox.com/tech-area...d-fitting.html

    Puslan poisto ja asennus onnistuu myös käyttämällä hylsysarjaa ja ruuvipenkkiä. Tässä pitää kuitenkin olla hieman varovaisempi kuin tuon työkalun kanssa ettei riko iskarinholkkia.
    Kiva.org - Loans That Change Lives

    Kuvia Instagram: mikkopiispa
    Kuvia mikko.pictures.fi

  4. #4
    Liittynyt
    11/2005
    Viestit
    1.580
    Tuo TFT Tuned:n ohjehan kertookin kaiken, kiitoksia!

    Eli vaihto onnistuu helposti, pitää hommata vastakierretapit (niille on muutenkin aina käyttöä). Tuo TFT Tuned:n työkalu näyttää aika kätevältä. Pitääpäs miettiä tilaisiko kaiken sieltä, kun noita holkkejakin olisi tarjolla vähän parannettuna versioina.

    Rtech:kistäkin löytyy kaikki tarvittava:

    http://www.rtechsuspension.fi/index....rqol6cc6h64sk6

    Itselläkin Rtech:stä on pelkkää positiivista sanottavaa yhden fillarin oston, takuukorjauksen ja varustehankintojen perusteella.
    Suomen suomalainen

  5. #5
    Liittynyt
    01/2000
    Paikkakunta
    Helsinki, Kallahti
    Viestit
    2.565


    Kuvan holkki ei ehkä ole oikea, mutta muisuttaa ainakinsitä punaisinen sisuksineen.

    Asiaan ja kymysyksin. Onko holkki vaihtokunnossa kun punainen kuluu kokonaan pois paitsi keskellä olevasta urasta näin:?



    Jeesaako jos kääntää 180 astetta ympäri vai kuluuko sitten liian "kokonaisväljäksi"?

    Mikä muu (leekerit?) paikka on mahdollisesti kulunut kun satulasta nostamalla tuntee pienen väljän jossain päin linkustoa (kuitu Trance vm-10)?

  6. #6
    Liittynyt
    10/2003
    Paikkakunta
    turgu
    Viestit
    1.824
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JTG Katso viesti
    Asiaan ja kymysyksin. Onko holkki vaihtokunnossa kun punainen kuluu kokonaan pois paitsi keskellä olevasta urasta näin:?
    kyllä. ja vaikka laakeri/iskari ei vielä holkkuisisi niin silti kannattaa vaihtaa ettei itse akseli kuluisisi liikaa sillä niitä on paljon hankalampi ja kalliimpi saada uusia.

    Jeesaako jos kääntää 180 astetta ympäri vai kuluuko sitten liian "kokonaisväljäksi"?
    ei. pitäisi kääntää vain 90 astetta.

    Mikä muu (leekerit?) paikka on mahdollisesti kulunut kun satulasta nostamalla tuntee pienen väljän jossain päin linkustoa (kuitu Trance vm-10)?
    no ylipäätään linkun konelaakerit kannattaa useimmiten vaihtaa kaikki kerralla sillä välttämättä väljyyttä ei huomaa silloin kun yksittäinen linkku/laakeri on kädessä..
    - Mitä etuja on pyörän keksimisestä? Neliskanttinen pyörä pomppii. -

  7. #7
    Liittynyt
    05/2006
    Paikkakunta
    N=6695060.441, E=394280.279
    Viestit
    3.296
    Tee testi. Nosta siitä satulasta sitä fillaria, ja pidä toista kättä siellä iskarin alapäässä. Jos/kun tunnet väljyyttä siellä niin usein riittää kun vaihdat ton alapään laakerin. Tsekkaa samalla reduserit tai akseli kulumisen osalta.
    Linkuston väljyyden voi kokeilla irrottamalla iskarin alapään, ja heiluttelemalla linkustoa käsin. Tutkitaan ennenkun hutkitaan.
    -meistä jää vain jäljet lumeen.

  8. #8
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    2.499
    JiiPee tuossa neuvoikin oleellisen.

    Vois hyvin olla just vain tuo liukulaakeri vaihdettava. Ja se vaan heti vaihtoon, ei mitään kääntelyitä! Ei maksa kovin montaa laakerikaupassa, joten ota samantien muutama. Jos klappaa edelleen, niin sitten redut kanssa vaihtoon. Tsekkaa nyt kuitenkin myös se yläpään liukulaakeri varmuudeksi samalla. Jos on kulumaa, niin ei ole iso vaiva eikä kulu vaihtaa samalla kertaa sekin. Kokemusta näistä ei minulla paljoa ole mutta fiilis olis, että noita kannattaa välilä tsekkailla ja kun ajoissa vaihtaa, niin ei tarvi reduja olla vaihtamassa joka kerta. Kuitenkin heleppo tsekata vaikka tontun välein.

    Kerran vaihettiin JiiPeen kanssa mulle kuupioon just toi sama ja meni ilman redujen vaihtoa ja hyvin pelas. Mulla ei tuntunu klappia, mutta oli kulumaa. Tai oli klappia kun pultti oli löysällä ja sit tuli tsekattua laakeri ja vaihettua.

  9. #9
    Liittynyt
    01/2000
    Paikkakunta
    Helsinki, Kallahti
    Viestit
    2.565
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti fsol77m Katso viesti
    kyllä. ja vaikka laakeri/iskari ei vielä holkkuisisi niin silti kannattaa vaihtaa ettei itse akseli kuluisisi liikaa sillä niitä on paljon hankalampi ja kalliimpi saada uusia.


    ei. pitäisi kääntää vain 90 astetta.


    no ylipäätään linkun konelaakerit kannattaa useimmiten vaihtaa kaikki kerralla sillä välttämättä väljyyttä ei huomaa silloin kun yksittäinen linkku/laakeri on kädessä..
    no aika äkkiä ne kuluu sitten...

    no jos laittaa vaan ton iskarin silmän visuaaliseen tarkkailuun. ja leekereitä sitten vaihtaa syksyllä kaikki jos/kun kuluu enemmän väljäksi. Eipä ne kai montaa euroa maksa leekerikaupassa, joten tuskin kannattaa alkaa säästelemään niitä vähemmän kuluvia paikkoja.

    edit: seuraavaksi varmaan googlaan ja kysyn notta saako strategisiin paikkoihin neulalaakerointeja...

    hmm. eikö ne akselit, jotka eivät saisi kulua ole "kiristetty nippuun" laakerin sisäkoolien tai alumiinipuslien (vai mitä ne on), kanssa? ts. miten välyksettömyys niitä suojelee ja välyksellisyys kuluttaa?

  10. #10
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    2.499
    http://www.amachete.com/html%20ingles/index.html ( http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...59&postcount=8 )

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JTG Katso viesti
    hmm. eikö ne akselit, jotka eivät saisi kulua ole "kiristetty nippuun" laakerin sisäkoolien tai alumiinipuslien (vai mitä ne on), kanssa? ts. miten välyksettömyys niitä suojelee ja välyksellisyys kuluttaa?
    Välys kuluttaa ne "vai mitä ne on":t sun tapauksessa. Eli reduserit. Ja mieluumminhan sitä vaihtaa vain liukulaakeria kuin sitä ja redusereita. Ja mulla saattaa olla termit metsässä. Mutta se vaatii tosiaan aikaisen puuttumisen. Mun ei pitäis tähän edes aikaisin puuttua kun ei näistä sinänsä ole tosiaan tuota kokemusta pahemmin kertynyt.

  11. #11
    Liittynyt
    01/2000
    Paikkakunta
    Helsinki, Kallahti
    Viestit
    2.565
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti juminy Katso viesti
    Välys kuluttaa ne "vai mitä ne on":t sun tapauksessa. Eli reduserit. Ja mieluumminhan sitä vaihtaa vain liukulaakeria kuin sitä ja redusereita. Ja mulla saattaa olla termit metsässä. Mutta se vaatii tosiaan aikaisen puuttumisen.
    okei, eli alumiiniset reduserit kuluvat nyt kun se on pehmein aine siinä liukulaakerissa punaisen aineen kuluttua pois.

    reduserit kai maksavat sen 15€/pari?, joten aloin vain pohtimaan mikä on tässä se hankalasti saatava uusi akseli. Saatoin myös googlettaa puolihuolimattomasti vasurilla.

  12. #12
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    2.499
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JTG Katso viesti
    okei, eli alumiiniset reduserit kuluvat nyt kun se on pehmein aine siinä liukulaakerissa punaisen aineen kuluttua pois.

    reduserit kai maksavat sen 15€/pari?, joten aloin vain pohtimaan mikä on tässä se hankalasti saatava uusi akseli. Saatoin myös googlettaa puolihuolimattomasti vasurilla.
    Jes. Sulla kulumajälkien perusteella ei ole mitään aksilaa, vaan lienee pultti ja reduserit. Ja tietty se liukulaakeri, joita on vaikeampi tehdä ite, mutta helpompi ja halvempi ostaa kuin redusereita.

  13. #13
    Liittynyt
    10/2003
    Paikkakunta
    turgu
    Viestit
    1.824
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JTG Katso viesti
    okei, eli alumiiniset reduserit kuluvat nyt kun se on pehmein aine siinä liukulaakerissa punaisen aineen kuluttua pois.

    reduserit kai maksavat sen 15€/pari?, joten aloin vain pohtimaan mikä on tässä se hankalasti saatava uusi akseli. Saatoin myös googlettaa puolihuolimattomasti vasurilla.
    ->

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti fsol77m Katso viesti
    itse olen tilannut BETD:tä strong busheja... toistaiseksi todella hyviä ja kestäviä...

    http://www.mountainbikecomponents.co...=Strong+Bushes
    mukana tulee myös iskarin liukulaakeri jota ei ole kuvassa...

    ja tässä tftunedin versio...

    http://www.tftunedshox.com/info/moun..._bushings.aspx
    o-renkaat on tietty kivoja pitämään hiekan yms poissa mutta auttaako se liukuholkin kestoon on vielä selvittämättä...
    akseli on se mikä tulee sen laakerin läpi (alempi kuva, axle pin), ja ne mitkä ovat hillitsemässä sivuittais liikettä (alemman kuvan holkit molemmin puolin akselia, spacer) niiden pitääkin olla löysät (muttei liian löysät ).
    ainoa minkä pitäisi kulua ja mikä saa kulua on tuo itse liukulaakeri (alemmassa kuvassa eyelet bushing)

    on olemassa myös niitä kokonaan alumiinisia holkki/tappeja ja niillä ei ole mitään virkaa.. niillä saa vain tuhottua ennenaikaisesti iskarinpuslat.
    siis näitä

    niistä pitäisi päästä eroon mahdollisimman nopeasti....
    fsol77m muokkasi tätä : 13.06.2011 at 23.14
    - Mitä etuja on pyörän keksimisestä? Neliskanttinen pyörä pomppii. -

  14. #14
    Liittynyt
    01/2000
    Paikkakunta
    Helsinki, Kallahti
    Viestit
    2.565
    no nyt selkis ja asia kirkas. eihän tossa ole kahta sanaa millanen sen pitäis olla.

  15. #15
    Liittynyt
    10/2008
    Paikkakunta
    Guru
    Viestit
    12

    Puslaton Iskari

    Terve

    Kokeillaas jatkaa tähän aiheeseen, kun oikeat tuotteet näyttää löytynään liukulaakerillisiin iskarin silmiin.

    Itselläni ongelma on Giant Anthemin (2011) iskarin alapää, jossa on vain läpiakseli iskarin silmästä ja nyt siihen on alkanut tulla välystä.
    Tämmöisen ennakkokauhistelun löysin maailman foorumilta, mutta itse ongelmasta en läytänyt mitään infoa. Rakenteessa siis akseli menee rungon korvakkeista, linkun laakeireista ja iskarin silmästä kerralla läpi ja alumiiniset holkit tukevat/keskittävät iskarin keskelle akselia.

    Kulumajälkiä en lytänyt silmästä tai iskarista, mutta pientä välystä on jo havaittavissa kun satulasta kohottaa. Rakenteen ei ilmeisesti pitäisi kulua, mutta näin näyttää nyt kuitenkin tapahtuvan.

    Linkun laakerit, joista samainen akseli menee läpi voisi tietysti vaihtaa mutta kun akseli tuntuu istuvan tiukasti niissä. Iskarin liukuputki? on ilmeisesti myös varaosana saatavilla jostain, mutta vähän vaikuttaisi kalliilta kulutusosalta. Takuun peräänkin voisi vielä tietysti kysellä kun on vasta 9kk ajettu runko.

    Tjaa, pitää nyt ainkin ajaa jos ei muuta keksi..

  16. #16
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Uantaa
    Viestit
    9.069
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pegxi Katso viesti
    Iskarin liukuputki? on ilmeisesti myös varaosana saatavilla jostain, mutta vähän vaikuttaisi kalliilta kulutusosalta.
    Ko. osan hinta oli 30 puntaa TFTunedilla viime syksynä eli ei mahdoton mutta kyllähän noiden pitäisi kestää vuosia.

    Olisko takuun kautta ensin ja sitten tarvittaessa iskarivelhoille (fillariosa, TFtuned jne.) jos ei tule kerralla kuntoon.

  17. #17
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    18.428
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pegxi Katso viesti
    ...Iskarin liukuputki? on ilmeisesti myös varaosana saatavilla jostain, mutta vähän vaikuttaisi kalliilta kulutusosalta....
    Viime syksynä oli 37€ RTechissä. Mulle vaihdettiin kun oli tullut syvä naarmu, jonka kautta ilmatkin tyhjeni, jostain.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti marco1 Katso viesti
    Olisko takuun kautta ensin ja sitten tarvittaessa iskarivelhoille (fillariosa, TFtuned jne.) jos ei tule kerralla kuntoon.
    Takuun kattavuus ilman muuta kannattaa kysyä.
    RTech nääsvillessä lisäksi tuohon marco1:n listaan.


  18. #18
    Liittynyt
    04/2007
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    564
    Katos vaan, huomasin tuon alapään rakenteen juuri itsekin, kun irroitin Anthemin (2010) iskarin . Ihmeempää välystä en kyllä vielä havainnut.
    Huomenna lenkille...

  19. #19
    Liittynyt
    01/2007
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.407
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pegxi Katso viesti
    Terve



    Itselläni ongelma on Giant Anthemin (2011) iskarin alapää, jossa on vain läpiakseli iskarin silmästä ja nyt siihen on alkanut tulla välystä.
    Tämmöisen ennakkokauhistelun löysin maailman foorumilta, mutta itse ongelmasta en läytänyt mitään infoa. Rakenteessa siis akseli menee rungon korvakkeista, linkun laakeireista ja iskarin silmästä kerralla läpi ja alumiiniset holkit tukevat/keskittävät iskarin keskelle akselia.

    Kulumajälkiä en lytänyt silmästä tai iskarista, mutta pientä välystä on jo havaittavissa kun satulasta kohottaa. Rakenteen ei ilmeisesti pitäisi kulua, mutta näin näyttää nyt kuitenkin tapahtuvan.
    Onko iskarin puslan pinnoite kauttaaltaan "kulumattoman" näköinen? Irtaallaan voi tuntua ettei siinä ole välystä, mutta kasattuna sen saa tuntumaan.
    Puslan vaihto on edullinen korjauskokeilu.
    Loppukiri alkaa sadan kilometrin jälkeen.

  20. #20
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    18.428
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Itsok Katso viesti
    Onko iskarin puslan pinnoite kauttaaltaan "kulumattoman" näköinen?...
    Erikoista tuossa taisi nimenomaan olla se, että ei ole puslaa laisinkaan.


  21. #21
    Liittynyt
    10/2008
    Paikkakunta
    Guru
    Viestit
    12
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Itsok Katso viesti
    Onko iskarin puslan pinnoite kauttaaltaan "kulumattoman" näköinen? Irtaallaan voi tuntua ettei siinä ole välystä, mutta kasattuna sen saa tuntumaan.
    Puslan vaihto on edullinen korjauskokeilu.
    Puslan vaihtaisin jos sellainen olisi, mutta tuossa Anthemin rakenteessa sellaista ei ole iskarin alapäässä.

  22. #22
    Liittynyt
    01/2007
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.407
    Katos peijooni, ei muuten olekaan.
    No siinä on kyl semmonen viritys taas haettu, että itselleni en kyllä moista haluisi.

    Onneksi ei ole valtavan suuri investointi iskarin rungon uusiminen huollon yhteydessä. Jos se klappi sitten edes tulee siitä.
    Loppukiri alkaa sadan kilometrin jälkeen.

  23. #23
    Liittynyt
    10/2003
    Paikkakunta
    turgu
    Viestit
    1.824
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pegxi Katso viesti
    Terve

    Kokeillaas jatkaa tähän aiheeseen, kun oikeat tuotteet näyttää löytynään liukulaakerillisiin iskarin silmiin.

    Itselläni ongelma on Giant Anthemin (2011) iskarin alapää, jossa on vain läpiakseli iskarin silmästä ja nyt siihen on alkanut tulla välystä.
    Tämmöisen ennakkokauhistelun löysin maailman foorumilta, mutta itse ongelmasta en läytänyt mitään infoa. Rakenteessa siis akseli menee rungon korvakkeista, linkun laakeireista ja iskarin silmästä kerralla läpi ja alumiiniset holkit tukevat/keskittävät iskarin keskelle akselia.

    Kulumajälkiä en lytänyt silmästä tai iskarista, mutta pientä välystä on jo havaittavissa kun satulasta kohottaa. Rakenteen ei ilmeisesti pitäisi kulua, mutta näin näyttää nyt kuitenkin tapahtuvan.

    Linkun laakerit, joista samainen akseli menee läpi voisi tietysti vaihtaa mutta kun akseli tuntuu istuvan tiukasti niissä. Iskarin liukuputki? on ilmeisesti myös varaosana saatavilla jostain, mutta vähän vaikuttaisi kalliilta kulutusosalta. Takuun peräänkin voisi vielä tietysti kysellä kun on vasta 9kk ajettu runko.

    Tjaa, pitää nyt ainkin ajaa jos ei muuta keksi..
    tuo on kyllä aikamoinen viritys... tuossahan kuluu itse iskarin rööri väljäksi ja tuo akseli myös kun välissä ei ole mitään laakeripintaa tms.
    jos ko. rungossa iskari ei edes tee mitään liikettä eli pysyisisi täysin paikallaan (paitsi sitä vaimennusta yms) niin sitten tuo saattaa kestääkkin.
    yleensähän laakeri asennetaan sellaisiin paikkoihin joissa tulee kiertoliikettä

    jokatapauksessa jos tuo olisi oma pyöräni niin modaisisin tuon akselin niin (tai sorvaisisin uuden tms) että se mahdollistaisi laakerin käytön.
    - Mitä etuja on pyörän keksimisestä? Neliskanttinen pyörä pomppii. -

  24. #24
    Liittynyt
    01/2005
    Paikkakunta
    Vaasa
    Viestit
    1.100
    Ei tuo iskarin "alapusla" noissa liiku ollenkaan. Jos johonkin niissä tulee klappia on se iskarin yläpään pusla.

  25. #25
    Liittynyt
    01/2010
    Paikkakunta
    Ylläsjärvi
    Viestit
    372
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tmh Katso viesti
    Ei tuo iskarin "alapusla" noissa liiku ollenkaan. Jos johonkin niissä tulee klappia on se iskarin yläpään pusla.
    Näin olen itsellenikin uskotellut ja testaillut. 2009 Reignissä on nimittäin vastaava viritys tuossa ja itsekin ihmettlin liukulaakerin puuttumista. Mitään muuta järkevää selitystä hommalle ei kuitenkaan oikeastaan voi olla. Vieressä olevat maestron osat toki liikkuvat mutta tuo varsinainen iskarin runko ei tee eteen-taakse liikettä.

  26. #26
    Liittynyt
    01/2000
    Paikkakunta
    Helsinki, Kallahti
    Viestit
    2.565
    ainakin Trancessa on omat kuulaleekerit sille H-muotoiselle linkulle ja iskarivarren kiinnitykselle alapäästä, eli siellä ei ole puslaa lainkaan.

    (aikaisempi kuvani ei ollut omasta iskarista, vaan netistä poimittu kuva havainnointana miten oma puslani on kulunut.)

    Trancen 2010 iskarissa ei ole varren päässä liukulaakeria koska se on laakeroitu omilla kuulaleekereillä. iskarin rungon puolella on tuo liukuleekeri ja se kuluu turhankin nopeasti "metalleille" aiheuttaen välystä ja redujen kulumista.

    nyt suureen ääneen tähän huudatte mistä saatte hommattua noita liukulaakereita euron hinnalla, ettei tartte jatkossa maksaa 6€ kappaleelta kun kuluu parissa viikossa vaihtokuntoon. Rohkeesti vaan linkkiä kehiin ! Nyt selvisin kaveripalvelulla, kiitokset siitä Nikolle. *iso peukku tähän*

    ...ja kannattanee kääntää linkuston akselitapit vasemmalta puolelta ulosvedettäviksi niin pääsee iskarin irrotuksessa helpommalla kun ei tarvitse kampia irroittaa saadakseen iskarin irti.

  27. #27
    Liittynyt
    01/2000
    Paikkakunta
    Helsinki, Kallahti
    Viestit
    2.565
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Erikoista tuossa taisi nimenomaan olla se, että ei ole puslaa laisinkaan.
    Ei tarvitse puslaa kun on laakeroitu kuulaleekereillä runkoo, ainakin Trancessa on ja on myöskin tuollainen ratkaisu. iskarin kiertyminen on aiheuttanut pienet anodisoinnin kulumat reunoille, mutta kontaktipintojen keskellä anodisoinnissa ei ole mitään kulumaa. anodisointi tunnetusti on mikronien paksuinen. Joka tapauksessa jokin kiertymisen aiheuttama pintapaineen kasvu aheuttaa reunoille "korroosiota" mikä on syönnyt millin levyiset ja olemattoman syvyiset urat akseliin. pannaan tarkkailuun siis.

  28. #28
    Liittynyt
    10/2003
    Paikkakunta
    turgu
    Viestit
    1.824
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JTG Katso viesti
    ainakin Trancessa on omat kuulaleekerit sille H-muotoiselle linkulle ja iskarivarren kiinnitykselle alapäästä, eli siellä ei ole puslaa lainkaan.

    (aikaisempi kuvani ei ollut omasta iskarista, vaan netistä poimittu kuva havainnointana miten oma puslani on kulunut.)

    Trancen 2010 iskarissa ei ole varren päässä liukulaakeria koska se on laakeroitu omilla kuulaleekereillä. iskarin rungon puolella on tuo liukuleekeri ja se kuluu turhankin nopeasti "metalleille" aiheuttaen välystä ja redujen kulumista.

    nyt suureen ääneen tähän huudatte mistä saatte hommattua noita liukulaakereita euron hinnalla, ettei tartte jatkossa maksaa 6€ kappaleelta kun kuluu parissa viikossa vaihtokuntoon. Rohkeesti vaan linkkiä kehiin ! Nyt selvisin kaveripalvelulla, kiitokset siitä Nikolle. *iso peukku tähän*

    ...ja kannattanee kääntää linkuston akselitapit vasemmalta puolelta ulosvedettäviksi niin pääsee iskarin irrotuksessa helpommalla kun ei tarvitse kampia irroittaa saadakseen iskarin irti.
    itselläni on varalla pussillinen skf:än liukulaakereita (ja neulalaakereita yms) joten ei ole tarvinnut vielä ostaa mitään mistään.

    manitouvin 12/14mm bushit eli liukuluikkarit
    6.70e pari
    http://www.chainreactioncycles.com/M...?ModelID=21042

    foxin 1/2" neulalaakerit liukuluikkareiden tilalle
    ~20e kpl / huom vain 22mm leveys
    http://www.mountainbikecomponents.co...Roller+Bearing

    tuolta muoviset liukuluikkarit kaikkiin iskareihin plus akselit yms
    5.32e per kpl Hula hoop bushes (nailon luikkari)
    http://www.mountainbikecomponents.co...=Strong+Bushes

    jos menee laakerikauppaan niin manitouvin 12/14mm liukuluikkarin koodi on skf:llä =
    PCM 121412 E : perus kuormalle (sintteröity kupari , ptfe pinnoite) eli tämä on se perus malli jota kaikki käyttää.
    PCM 121412 M : tuo on suuremmalle kuormalle (sintteröity pronssi, epoksi pinnoite [polyoxymethylene], keltainen sisusta jossa voiteluainekuopat)

    foxin tuumasille
    PCZ 0808 B : eli taas se perusmalli (samat speksit kuin millisessä)
    PCZ 0808 M : ja suuren kuorman malli (samat speksit kuin millisessä)

    siinäpä se ... ja skf:ää saa tietysti suurimmasta osasta laakerikaupoista

    ps. tee se itse virittelijän vinkki on ostaa etolasta 1mm paksuista 14mm muoviputkea niin tuosta sitten saa ainakin metrisiin iskareihin luikkareita vaikka kuinka ja paljon. tuumasille ei oikeen löydy euroopasta sopivaa muoviputkea tms että vois vain sahailla suoraan. tai no periaatteessa foxeille yms kyllä kävisi esim 2mm paksu 15mm muoviputki jonkä läpi poraisisi/avartaisi 12.5mm poranterällä
    fsol77m muokkasi tätä : 25.06.2011 at 21.16
    - Mitä etuja on pyörän keksimisestä? Neliskanttinen pyörä pomppii. -

  29. #29
    Liittynyt
    01/2000
    Paikkakunta
    Helsinki, Kallahti
    Viestit
    2.565
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti fsol77m Katso viesti
    itselläni on varalla pussillinen skf:än liukulaakereita joten ei ole tarvinnut vielä ostaa mistään.
    eli mistä?

  30. #30
    Liittynyt
    07/2006
    Paikkakunta
    Iisalmi
    Viestit
    3.250
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti fsol77m Katso viesti
    ->
    on olemassa myös niitä kokonaan alumiinisia holkki/tappeja ja niillä ei ole mitään virkaa.. niillä saa vain tuhottua ennenaikaisesti iskarinpuslat.
    siis näitä

    niistä pitäisi päästä eroon mahdollisimman nopeasti....
    Muutaman lenkin jälkeen ne ovat tämän näköisiä. Puslan pinnoite on hyvää vauhtia irtoamassa.


    Tilalle POM muovia niin puslan kestoikä moninkertaistuu

    usko juntunen muokkasi tätä : 25.06.2011 at 19.17
    *keski-iän ylittänyt, putkiaivoinen plösö hiihiville*

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •