Sivu 2 / 2 EnsimmäinenEnsimmäinen 12
Näyttää tulokset 31 - 41 / 41

Aihe: Ortostaattinen syke ja harjoittelu

Ei ole iskutilavuus vakio.

Innostuin tämän ketjun pohjalta selvittämään, mitä tästä sykevaihtelusta voisi saada selville ilman mitään uusia kilkkeitä: käytössä kun on Polarin mittari, joka tallentaa RR-dataa.

Kuopion yliopistosta löytyi Kubios HRV -softa, joka osaa käsitellä kyseistä inputtia ja raportoi koko joukon muuttujia. Näistä kiinnostavimmalta alkoi tuntua LF/HF normalisoitu suhde, joka
    "...the value of the parameters related to sympathetic system activity (LF and LF/HF) increases, suggesting an increase in fatigue, tiredness and poor adaptability in general. Consequently, the analysis of HRV may be a good marker for monitoring the psychic-physical state, cardiovascular adaptability during exercise & a possible state of physical overload in athletes participating in competitions."
    sivulla: http://hrvtraining.com/2012/11/25/hr...-the-research/

Minulla on nyt ollut enempivähempi flunssaa ja ajoittain lievää kuumetta kaksi viikkoa, joten alla lukuja miten tähän tultiin (taustaksi, että tuossa yllä viitatussa Rodasin artikkelissa maahockeypelaajien LF/HF-suhde nousi turnauksen kuluessa keskimäärin 0,9:stä 2,2:en):

satunnaisia arvoja alkuvuodelta: 0,6; 1,8; 0,6; 3,5; 2,5
    ja sitten 1.3 ap: 0,9
    1.3 ip 7,3 !!
    2.3 ulkoilua viisi tuntia mutta ei sykettä kohottavaa
    3.3 4,2
    4.3 4,2
    5.3 5,5 ja yöllä kurkku kipeäksi
    8.3 varovainen harjoitus (josko tauti ei iskisi...) 3,3
    sen jälkeen ei mitään - huomenna saatan tehdä jotain varovaista. Katsotaan...

Nuo 4 ja 5.3 treenit tuntuivat todella raskailta normaaliin verrattuna. En aio tätä RR-analyysiä mitenkään säännöllisesti alkaa tekemään, mutta jos tuntuu raskaalta niin ajan analyysin ja löysään hyvällä omallatunnolla, jos tuo LF/HF-suhde on koholla.

Luultavasti Polarin OwnOptimizer olisi antanut jotain vastaavaa tulokseksi, mutta nyt on ainakin saanut kokea löytämisen iloa

Suomen ainoa kaupunkioikeudet omaava risteys
    Lainaan vähän tätä ketjua, kun kuitenkin rasitustasosta kyse: Miten pitää tulkita Polarin Pro Trainer5 -ohjelman "rasitus"-käppyrää? Ja samaan hengenvetoon: onko jossain ohjeita yleensä em. ohjelman tarjoamista lukuisista seurattavista arvoista? Ja jos ei ole, mitä/minkä arvoja olisi syytä seurata?
    Oikeat päätökset eivät tunnu valinnoilta.

ProTrainerin rasitustasojen analyysi näyttää seuraavan Andrew Cogganin (juttua toisessa säikeessä) henkeä, että tehon kasvattaminen lisää nopeasti rasittavuutta - Cogganin mukaan neljänteen potenssiin. Jos teet tunnin harjoituksen maksimitasolla, niin 80% rasitustasolla sinun pitää työskennellä jo 2,5 tuntia, jotta rasitus olisi sama. 60% rasitustasolla pitäisikin sitten liikkua jo lähes kahdeksan tuntia. Lisää vaikkapa täällä http://www.slowtwitch.com/Training/G..._Data_302.html
    Ehkäpä suurin merkitys on siinä, että ProTrainerin rasitustasoja seuraamalla huomaa, miten rasittavaa kovatehoinen harjoitus voi olla ja ymmärtää palautella vastaavasti.

Päivitystä noihin omiin juttuihin yllä:
    - Kuopion yliopistoa ei enää ole eli Kubios löytyy Itä-Suomen yliopiston sivuilta: http://kubios.uef.fi/KubiosHRV/
    - aloin miettiä onko oikeasti niin, etten palaudu aamun treenistä alle vuorokaudessa (eli 1.3 ip tulos olisi selitettävissä sillä) -> katsoin edellisen aamu/ilta - treenipäivän iltaharjoituksen suhdeluvun LF/HF ja se oli 1,2 -> oikeasti näyttäisi siltä, että tuo ennusti sairastumista
    - syketasot kaikissa noissa maaliskuun alun harjoituksissa olivat "normaalit" eli ne eivät ennustaneet sairastumista
    - nyt on tullut tehtyä keskiviikosta alkaen treeni/päivä, LF/HF-tasot: 1,9; 1,6; 1,3 - tulkitsen tämän niin, että elimistö on hiljalleen palautumassa normaaliksi
    - suorituskyky laski kahden viikon treenitauon seurauksena noin 5-10% - aikamoista = mieti, että juoksisit Cooperissa 3000m ennen flunssaa ja sen jälkeen 2700m

Onko kellään omakohtaista kokemusta tai tietoa siitä, voiko ortostaattinen syke olla korkea muusta syystä kuin ylirasituksesta? Olen touko-heinäkuussa mittaillut ortostaattista sykettäni ja tulokset ovat jatkuvasti olleet korkeat vaihdellen 33 ja 56 välillä.

Mittaukseni olen tehnyt seuraavasti: 2 min levossa (ka) ja sitten seisonut 2 min ja siitä keskiarvo
    - seisomasykkeeni noudattaa seuraavaa kaavaa: 25 s nousua 90-100 lyöntiin/min asti. 25-45 s syke pysyy samana tai marginaalista laskua. 45-120 s loivaa nousua tai tasaista. Loppusyke 100-125 lyöntiä/min
    - sykemittaukset aamuisin(muutama päivä- ja iltamittaus ei poikennut)
    - leposykkeet 50:n molemmin puolin
    - heinäkuussa pidin 11 vrk totaalilepoa(ei vaikutusta sykkeisiin)
    - pyöräilysykkeet olleet koko ajan normaalit ja saanut hyvin nousemaan
    -ajelen 10000 -12000 km ja hiihdän n. 2000 km vuodessa
    -olo ei erityise väsynyt missään vaiheessa
    -49 v mies
    -verenpaine matala (joskus lievää huimausta seisomaan noustessa)
    -astma ja allergioita(pysyvät kurissa lääkityksellä)
    -ortostaattista sykettä olen mitannut vasta toukokuusta ja yhtään "normaalia"/hyvää mittaustulosta en ole saanut, joten vertailupohjaa ei ole
    -jos ajo tuntunut tahmealta olen pitänyt lepopäivän tai kaksi ja tämä auttanut

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ago Katso viesti
    Onko kellään omakohtaista kokemusta tai tietoa siitä, voiko ortostaattinen syke olla korkea muusta syystä kuin ylirasituksesta? Olen touko-heinäkuussa mittaillut ortostaattista sykettäni ja tulokset ovat jatkuvasti olleet korkeat vaihdellen 33 ja 56 välillä.
    Ensimmäisenä tulee mieleen kysyä, että onko taustalla todella paljon kestävyysharjoittelua tai onko leposyke matala perimän puolesta? 33bpm syke on meinaan matala millä tahansa skaalalla tarkasteltuna.

"Ortostaattinen syke seisaaltaan mitatun sykkeen ja leposykkeen erotus."

Oppikirjan mukaisesti/keskiarvoisesti/whatever ortostaattinen syke liikkuu kai välillä 15-20, jos kaikki on okei.

Mittaukseni olen tehnyt seuraavasti: 2 min levossa (ka) ja sitten seisonut 2 min ja siitä keskiarvo
    - seisomasykkeeni noudattaa seuraavaa kaavaa: 25 s nousua 90-100 lyöntiin/min asti. 25-45 s syke pysyy samana tai marginaalista laskua. 45-120 s loivaa nousua tai tasaista. Loppusyke 100-125 lyöntiä/min
    Tarkoitatkohan tuolla ortostaattisella sykkeellä loppusykkeen ja leposykkeen erotusta vai mitä ?

Itse mittaan Polarin mittarilla ortostaattista sykettä (3min+3min) myös heti aamulla herättyäni ja mulla seuraavat arvot:

Levännyt/hyvin palautunut: 42-46(lepo)/80-85(peak)/60-65(finish, standing)
    Rasittunut/stressi/kovan treenin jälkeinen aamu: 52-56(lepo)/75-80(peak)/70-75(finish, standing)

Sinun loppusykkeesi seisomisen jälkeen kuulostavat omiin lukemiini verrattuna korkeilta. Yhden ainoan kerran olen saanut loppusykkeen seisomisen päätteeksi korkeammaksi kuin tuon huippuarvon joka tulee yleensä sen jälkeen kun nousee ylös.

Mulla levänneenä ortostaattinen syke noudattaa siis sekvenssiä, leposyke alhainen, nousee hyvin korkealle ja palautuu nopeasti. Rasittuneena leposyke korkea, syke ei reagoi herkästi ylösnousemiseen ja palautuminen hidasta.
    Now that we all know that Santa Clause is not for real, we can all get back to enjoying Christmas

Lainaus Alkujaan tämän lähetti pulmark Katso viesti
    Tarkoitatkohan tuolla ortostaattisella sykkeellä loppusykkeen ja leposykkeen erotusta vai mitä ?

Itse mittaan Polarin mittarilla ortostaattista sykettä (3min+3min) myös heti aamulla herättyäni ja mulla seuraavat arvot:

Levännyt/hyvin palautunut: 42-46(lepo)/80-85(peak)/60-65(finish, standing)
    Rasittunut/stressi/kovan treenin jälkeinen aamu: 52-56(lepo)/75-80(peak)/70-75(finish, standing)

Sinun loppusykkeesi seisomisen jälkeen kuulostavat omiin lukemiini verrattuna korkeilta. Yhden ainoan kerran olen saanut loppusykkeen seisomisen päätteeksi korkeammaksi kuin tuon huippuarvon joka tulee yleensä sen jälkeen kun nousee ylös.

Mulla levänneenä ortostaattinen syke noudattaa siis sekvenssiä, leposyke alhainen, nousee hyvin korkealle ja palautuu nopeasti. Rasittuneena leposyke korkea, syke ei reagoi herkästi ylösnousemiseen ja palautuminen hidasta.
    Samalla lailla ollaan molemmat mitattu. Mulla tosiaan n.90-95(peak) ja sen jälkeen tasaista tai muutaman yksikön lasku,kunnes siellä 45-50 sekunnin kohdalla rupeaa taas tasaisesti nousemaan n. kahteen minuuttiin asti. Korkein loppusyke seisten 129. Eli seistessä peak-vaiheen jälkeen syke "käyttäytyy" varsin omituisesti.Nukkuessa (4h unijakso) tekemäni sykevälimittaukseen perustuva testi antanut ihan loogisia tuloksia lepo- tai treenipäivän/-päivien jälkeisenä yönä mitattuna.Samoin treenisykkeet olleet OK ja käyttäytyneet harjoituksen luonteen mukaisesti. Ainoa selkeä poikkeama on tosiaan tuo ortostaattinen syke joka antaa karseita ja käsittämättömiä lukemia.

Samalla lailla ollaan molemmat mitattu. Mulla tosiaan n.90-95(peak) ja sen jälkeen tasaista tai muutaman yksikön lasku,kunnes siellä 45-50 sekunnin kohdalla rupeaa taas tasaisesti nousemaan n. kahteen minuuttiin asti. Korkein loppusyke seisten 129. Eli seistessä peak-vaiheen jälkeen syke "käyttäytyy" varsin omituisesti.Nukkuessa (4h unijakso) tekemäni sykevälimittaukseen perustuva testi antanut ihan loogisia tuloksia lepo- tai treenipäivän/-päivien jälkeisenä yönä mitattuna.Samoin treenisykkeet olleet OK ja käyttäytyneet harjoituksen luonteen mukaisesti. Ainoa selkeä poikkeama on tosiaan tuo ortostaattinen syke joka antaa karseita ja käsittämättömiä lukemia.
    Tuosta huimauksesta ja "maailman mustenemisesta silmissä" seisomaan nousun jälkeen tuli mieleen sellainen ilmiö kuin ostostaattinen hypotensio. Siirryttäessä makuulta seisomaan huomattava määrä verta siirtyy alaraajoihin, joka aiheuttaa aivojen verenpaineen alenemisen. Hermosto sitten reagoi tähän sydämen lyöntitiheyttä kasvattamalla ja supistamalla mm. alaraajojen verisuonia. Tämä "korjausliike" saattaa tulla viiveellä jolloin aivojen verenpaine jää hetkellisesti alas ja aivoihin syntyy hetkellinen happivaje. Itsellä tuo ilmenee varsinkin silloin kun pomppaa hyvin nopeasti makuulta ylös eli muutaman sekunnin ajaksi silmissä mustenee ja tuntuu että pyörtyy. Joskus kyselin tuosta ilmiöstä yhdeltä valmentajalta ja hän kertoi, että hyvin treenanneena ja alaraajojen verisuonisto hyvin kehittyneenä se on aika tavallista. En ole siitä sitten sen kummemmin huolestunut, varsinkin kun sitä ei esiinny toistuvasti ja sen voi estää nousemalla maltillisesti ylös.

Voisiko tuo korkea loppusyke liittyä jotenkin tuohon verenpaineen vaihteluun tai jotain...varsinkin jos verenpaine on yleensäkin matala. Mulla myös seisomasyke nousee kyllä lopussa muttei kovin paljon. Seisomaan nousun jälkeen tulee huippuarvo, sitten laskee alas ja rupeaa taas nousemaan.

Mie mittaan myös rasitusta/palautumista unessa mittaamalla sykevälivaihtelua. Analyysiin käytän FirstBeat SPORTS ohjelmaa ja KubiosHRV. Mun mielestäni tuo unijaksomittaus on luotettava ja sykevälivaihtelu mittaa hyvin luotettavasti hermoston tilaa. Ortostaattista sykevaihtelua on välillä vähän vaikea tulkita, vaikka siitä olen jonkinlaisia säännönmukaisuuksia löytänytkin.
    pulmark muokkasi tätä : 28.07.2013 at 18.26
    Now that we all know that Santa Clause is not for real, we can all get back to enjoying Christmas

Unimittauksissa kanssa käyttänyt FirstBeatin ja Jyväskylän ohjelmia ja ainakin muutaman testikerran jälkeen saanut aika johdonmukaisia tuloksia. Pidempiaikaisesta rasituksesta ja unimittauksista ei toistaiseksi kokemusta olekaan.Tosta alhaisen verenpaineen vaikutuksesta ortostaattiseen sykkeeseen en mitään tutkimustuloksia ole löytänyt,mutta mutu-tuntumalla vois veikata,että saattais selittää huonoja tuloksia.(toivottavasti)

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •