Sivu 2 / 2 EnsimmäinenEnsimmäinen 12
Näyttää tulokset 31 - 60 / 60

Aihe: Shimano Nexus

  1. #31
    Tarkista nyt ihan ekaksi että se vaijerikuoren toppari (siis se joka sojottaa eteenpäin) ei ota kiinni runkoon. Jos ottaa kiinni, niin vaihteet takertelee = aika yleinen ongelman aiheuttaja.
    Tarkistithan että vaijerissa ei rispaantumia?
    Ja että vaijerinkulku on todellakin oikein?
    Navan välys säädetään vasemmalta puolen 22mm. litteällä kiintoavaimella, lukitus 17mm vastaavalla. Voit koittaa kiristää suoraan sillä 17mm. lukitusmutulla, sisempi 22mm. todennäköisesti pyörii mukana. Naparullajarrullinen hieman työläämpi..
    Siinä nyt ensihätiin..

  2. #32

    Vaihteet toimii taas

    Vika oli näköjään siinä että laakeri oli päässyt löystymään kun vaihdoin takakumin. Muistan että käänsin rullajarrua 180 astetta saadakseni sen takaisin klipsiin. Tämä aukaisi vissiin laakerin samalla. No helppohan tuo rullajarru oli irrottaa ja kiristää laakeri - opettavainen juttu kaiken kaikkiaan. Mutterikoot muuten minulla ovat 14/14 mm. Nyt vaihteisto toimii taas hienosti. Pyörä on n. vuoden ikäinen ja olen ajanut sillä toista tuhatta kilometria. Vaihteistoon olen ollut erittäin tyytyväinen.

  3. #33
    Hei vaan kaikille. Ostin tuossa muutama päivä sitten uuden pyörän järkyttävän maasturini tilalle. Tunturi Akselin ostin aika pikaisesti, sillä pysty ajoasento ja 3 vaihdetta miellyttivät. Nyt kuitenkin tässä miettinyt, että kun ajan pyörällä 2 vaihteella ja lopetan hetkeksi polkemisen ja annan pyörän rullata ns. vapaalla hetken ja kun alan taas polkemaan, polkimet pyörähtävät jonkin verran tyhjää. 1. ja 3. vaihteella tätä en ole huomannut ollenkaan. Onko vaihteisto uutena jo rikki, eli vienkö suosiolla takaisin liikkeeseen vai onko kyseessä jotain uutuuden karheutta joka "kuluu" ajaessa pois?

  4. #34
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Nummela
    Viestit
    1.639
    onkohan nämä niitä varastorasva-pakkanen oikeita. en tiiä asiasta mitään mutta kunhan ajattelen ääneen
    hevosella on viisi hevosvoimaa

  5. #35
    http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...ad.php?t=39882

    Tuollainen sattui tuleen vastaan kun googlailin lisää, eli liikkeeseen taidan viedä heti kun mahdollista.

  6. #36
    Liittynyt
    05/2009
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    1.667
    Vaimokkeen pyörässä 7-vaihteinen Nexus, SG-7C16. Ongelmana että kun jarruttaa, napajarru pitää sellaista hakkausääntä, TAKATAKATAKATAKA. Mitäs tuolle? Pyörä joku iänkaikkisen vanha Tunturi Tango, mahtaako tuota kannattaa lähteä kauheasti rassaamaankaan?
    Tsätti: #fillarifoorumi @IRCNet

  7. #37

    3v vs 7v

    Mietin tässä että onko esim 3 vaihteisessa pyörässä 1 vaihde yhtä kevyt kuin 7. vaihteisen ykkösvaihde? ja kolmosvaihde yhtä raskas kuin 7 vaihteisen raskain? Vai miten ne suunnilleen meneepi?

  8. #38
    Liittynyt
    11/2009
    Paikkakunta
    Halland
    Viestit
    375
    Inter 3 - 36% intervals and an overall gear range of 186%.

    Inter 7 - range of 244% with non-even interval percentages of 17,14,17,16,17,16.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Shimano_Nexus

  9. #39
    Liittynyt
    11/2009
    Paikkakunta
    Halland
    Viestit
    375
    Mietin, että jos pappapyörään päivittäis 3-vaihteisen Shimano Nexus takanavan.

    Sopiiko jalkajarrullinen 3-vaihteinen Nexus 120mm takahaarukkaan?

    Entä toimisiko ketjulinja ja ketjun leveys vanhanajan Fauber-kampien kanssa, jotka on suunniteltu 1-vaihteiselle jalkajarrullisella takanavalla.

  10. #40
    Liittynyt
    09/2005
    Viestit
    36
    myöhässä vastaus snowflakelle: ilmeisesti rasvat on palanut/muuten kadonnut. Sivussa on jossain muovitulpalla peitetty reikä, josta voi tuupata sisään paljon mustaa jarrurasvaa, tai kun sitä ei saa mistään, niin jotain muuta kuumuutta kestävää ja jäykkää mössöä. Ketjuöljykin ehkäisee lisävahinkoja hetken paremman puutteessa.

    Jos ongelma on syntynyt, se uusiutuu aina välillä, ja pahenee joka kerta.
    (purkaa sitä ei kannata jos ei ole varaosia, siitä ei ole apua)

    Näin ainakin jossain 2004 mallin Nexus rullajarruissa (käsijarruissa).

  11. #41
    Liittynyt
    01/2009
    Viestit
    98
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jula Katso viesti
    Mietin, että jos pappapyörään päivittäis 3-vaihteisen Shimano Nexus takanavan.

    Sopiiko jalkajarrullinen 3-vaihteinen Nexus 120mm takahaarukkaan?

    Entä toimisiko ketjulinja ja ketjun leveys vanhanajan Fauber-kampien kanssa, jotka on suunniteltu 1-vaihteiselle jalkajarrullisella takanavalla.
    3v nexus on muistaakseni 120mm OLDllä, eli pitäisi sopia. Ketjulinjasta ei ole hajua, mutta sitä voi kohtuudella säätää, kun niitä takarattaita on sekä suoria, että toispuoleisia ja toispuoleiset voi laittaa kummin päin vaan. Jos mahdollista, niin kannattaa vetää vaihdevaijeri yläputkea ja seatstayta pitkin. Keskiön alta vetäessä tahtoo tulla alamutka, johon sitten vesi jäätyy talvella ja aiheuttaa yleisen yksivaihteisuuden.

  12. #42
    Liittynyt
    11/2009
    Paikkakunta
    Halland
    Viestit
    375
    Kiitos vastauksesta! Siitä oli apua.

    Takahaarukka ja ketjulinja siis pitäis toimia. Yritin viivottimella mittailla tuota ketjulinjaa ja aika lähellä 42mm se oli. Jos niillä takarattailla voi vielä pelata, niin luulis järjestyvän.

    Mutta miten ketjun kanssa? Tuollaisessa iänikuisessa Fauberissa on aika jykevän oloinen ketju. Tuleeko yhteensopivuusongelmia Shimano Nexuksen rattaan kanssa? Näyttää olevan 3/32" ketjulle nuo Shimanon rattaat. Fauberista en tiedä tarkkaan.

    Edit: Shimano Nexus ketju näytti olevan 1/2" x 1/8". Eli eiköhän tuo toimi yhteen Fauberin kanssa.
    Jula muokkasi tätä : 14.08.2011 at 00.01

  13. #43
    Tiedättekö löytyykö mistään hyötysuhdevertailuja Nexus 8 premiumin ja Nexus 7 välillä. Tässä linkissä on on huolella mitattuja hyötysuhteita Nexus7:lle ja Rohlofille...., mutta pitäis saada vertailu Nexus 7 vs. Nexus 8 Premium**. Ehkä Nexus7 ja Nexus 8 premiumin välillä ei käytännön eroa, mutta henkisesti raskasta polkea jos tietää että olisi parempikin rumpu saatavissa. Tässä linkissä on muuten teknisiä tippejä rumpupaihteisiin. Kuten tästä nähdään on premiumiin laitettu neulalaakerit planeettapyöriin.

    Harkinnassa on Spezialized source 7. Olisi täydellinen pyörä jos tuossa olisi Nexus 8 premium. Source 8:ssa olis Nexus 8 premium, mutta pyörässä liian ahtaat lokarit nastarenkaille ja vannejarrut eivät miellytä. Nexus 7 akselimitta on 130 (OLD) ja Nexus 8:n 132. Eli ehkä tuon Nexus Premiumin 132mm navan saisi juuri vaihdettua Source 7:aan 130 mm haarukkaan.. Jos ei liikkeessä ei saa vaihdettua, niin vaihdoehdoksi jää Tunturi RX800 , jossa on Specialized 7:aa paremmat osat ja jarru & lokarisysteemi Speliazed source 8:a järkevämpi loskakelejä silmälläpitäen.


    ps.
    **Paljon ylistetty Rohloff oli testissä hyötysuhteeltaan ~Nexus 7 luokkaa. Molemmat vaihteet sisääajamattomia. Nexussessa sisällä rasvat (öljyillä hyötysuhde paranee. Testissä oli esimerkki tästä)

  14. #44
    Otin käyttöön reilu 10 vuotta vanhan pyörän jolla ei kuitenkaan ole ajettu juuri lainkaan. Pyörässä on Nexus 8 vaihteisto jonka kanssa alkoi ilmetä heti ongelmia. Vaihde jää herkästi jumiin varsinkin vaihtaessa alaspäin. Tein pari videota ongelmasta http://www.youtube.com/watch?v=ZobQ7tIgndw ja http://www.youtube.com/watch?v=LdUGXnppg8E. Videon ongelma ilmenee myös polkiessa. Ihan kuin vaihteistossa palautusjousi olisi hengetön? Olen ruiskuttanut CRC:tä purkamatta vaihteistoa, mutta eipä tuo niin helpolla tunnu lähtevän liikkeelle.

    Olisiko kenelläkään neuvoja tämän ongelman kanssa?
    tsaarni muokkasi tätä : 13.07.2012 at 21.44

  15. #45
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    圖爾庫
    Viestit
    561
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tsaarni Katso viesti

    Olisiko kenelläkään neuvoja tämän ongelman kanssa?
    Kokeile nyt ensiksi vaikka sitä että ota takapyörä irti ja irroita se vaihteensiirtomekanismi ja putsaa se kunnolla. Voitele jollain ohuella öljyllä ja kokeile että auttoiko.
    Esim. tässä ohjeessa näkyy hyvin tuo vaihteensiirtomekanismin irroitus ja kiinnitys.
    Itse olen voidellut sen aina teflonpitoisella kuivavoiteluaineella johon lika ei tartu niin helposti kuin öljyyn.
    Vaijeri tuossa näyttäisi liikkuvan ihan hyvin kuoressaan joten siitä tai vaihdevivusta vika ei luultavasti johdu.

    On sekin kyllä mahdollista että tehtaan vaseliinit on kovettuneet navan sisällä varsinkin jos pyörää ei ole käytetty pitkään aikaan, tai vaihteensiirtäjän palautusjousi on kuoleentunut jos navassa on ollut esim. kasivaihde päällä kun se on seisonut vuosia.
    Tuon linkin ohjeella saattaa onnistua navan purku ja voitelukin jos on TSI-ihmisiä.

    Pyörällä ei missään nimessä kannata ajaa ennen kuin vika on korjattu, napa hajoaa melko varmasti jos vaihteensiirto ei toimi täsmällisesti.

  16. #46
    Liittynyt
    06/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    28
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hartsu Katso viesti
    Kokeile nyt ensiksi vaikka sitä että ota takapyörä irti ja irroita se vaihteensiirtomekanismi ja putsaa se kunnolla. Voitele jollain ohuella öljyllä ja kokeile että auttoiko.
    Esim. tässä ohjeessa näkyy hyvin tuo vaihteensiirtomekanismin irroitus ja kiinnitys.
    Itse olen voidellut sen aina teflonpitoisella kuivavoiteluaineella johon lika ei tartu niin helposti kuin öljyyn.
    Vaijeri tuossa näyttäisi liikkuvan ihan hyvin kuoressaan joten siitä tai vaihdevivusta vika ei luultavasti johdu.

    On sekin kyllä mahdollista että tehtaan vaseliinit on kovettuneet navan sisällä varsinkin jos pyörää ei ole käytetty pitkään aikaan, tai vaihteensiirtäjän palautusjousi on kuoleentunut jos navassa on ollut esim. kasivaihde päällä kun se on seisonut vuosia.
    Tuon linkin ohjeella saattaa onnistua navan purku ja voitelukin jos on TSI-ihmisiä.

    Pyörällä ei missään nimessä kannata ajaa ennen kuin vika on korjattu, napa hajoaa melko varmasti jos vaihteensiirto ei toimi täsmällisesti.
    Samalla kun otat vaihteensiirtäjän irti niin kato, että ratas on kunnolla paikallaan ja lukitusrengas kunnolla urassaan. Olen nähnyt muutaman navan, jossa ratas lähtenyt irti ja kiilaa koko systeemin jumiin.

  17. #47

    Nexua öljykylvyssä

    Terve,

    noin 300 kilometrin sisäänajon jälkeen Nexus 7 sai öljykyljvyn. Ensiksi huolellinen renkaan, vanteen ja navan ulkopuolinen puhdistus ja tämän jälkeen napa auki. Puhdistin laakereista vanhat rasvat (hiukan mustuneet) ja laitoin uudet tilalle. Tämän jälkeen purkamaton akselikeskiö öljykylpyyn. Tein homman yyberhuolellisesti ja koko hommaan meni lähes 3 tuntia (ajosta-ajoon). Vähän rennommalla otteella homma noin tunnin juttu. Vaihteena sorvattu SG-7R50. Sisäosien silmämääräinen laatu (työstöjäljet, insertit, laakeriurat...) yllätti positiivisesti. Vaihteen toiminta ennen ja huollon jälkeen on ollut myös moitteetonta. Sisäänajon myötä napa on selvästi notkistunut.

    Vinkki1 huoltajille: Nesteen kat-polttoaineen jäänestostopurkista saa hyvän astian kylpyyn. Puuhun 24 mm reikä ja purkki korkkineen asettuu tähän tukevasti. Navan akseli menee mukavasti pitkään kaulaan ja lika valuu myös sinne. Lopun öljystä voi uusiokäyttää. Käyttäen tätä pitkäkaulausta purkkia upotusastiana öljyä menee todella vähän (shimanon oma öljy jota itse käytin on todella kallista).

    Vinkki2 huoltajille: Laakerin kiristykseen pätee sama kuin normaalin ketjuvaihteellisenkin laakerin kiristykseen. Ylikiristystä on vältettävä kuoppauminen estämiseksi. Laakerimuttereiden kierteissä on aina välystä noin 1/10 kierteen nousun verran. Tämän vuoksi kannattaa ekaksi kiristys tehdä sormilla sormikireyteen. Tämän jälkeen löysytys 1/10 kierrosta taaksepäinen enenn lukitusmutterin kiristämistä (lukitusmutteri poistaa kierrevälyksen). Jos haluaa pelata varman päälle. Voi aluksi koikeilla isommalla 1/5 kierroksen löysytyksellä. Jos laakeriin jää välystä kiristysmutterin kiristyksen jälkeen vähennät vain löysytystä sormikireydestä.
    jarkko_h muokkasi tätä : 13.08.2012 at 19.41

  18. #48
    Terve,

    Linkki albumiin.

    Kuva1: Sinol -jäänestopurkki käytössä. Ei mene kallista Shimanon hukkaan Sinol -purkin pitkän akselin ansiosta. Akseli vilahtaa pitkään kaulaan, joka samalla toimii öljysumppuna keskiöstä irtoavalle lialle. Jäänestopurkki kiinni 2"x4":ssa johon kairattu 24 mm reikä. Pysyy tukevasti, mutta on silti helppo ottaa irti sumppuun jääneen lian poistamista varten. :

    Kuva 2: Öljykylvyn jälkeen kuivatellaan navan sisustaa parisen minuutta

    Kuva 3: Lopuksi keskiö penkkiin kiinni kierteitä varoen. Kuvassa keskiön alareunassa päälle asetettu puhdistettu ja rasvattu päälaakeri. Taustalla rumpu odottaa asentamista.K

    Kuva 4: Samainen nexus 7 napa noin 100 km öljyvoitelun jälkeen. Toimii nyt todella herkästi verrattuna 400 km taaksepäin. Vaikea sanoa tarkkaan mikä on öljyvoitelun ja mikä sisäänajon vaikutus. Kuvassa vasemmalla näkyy rullajarrun jäähdytyslevy.
    jarkko_h muokkasi tätä : 17.08.2012 at 19.33 Syy: Albumin kuvien oikeuksien jakamisessa ajoittaista häikkää, laitoin linkin suoraan albumiin.

  19. #49
    OFF topic: Oli kuvien oikeuksien kanssa ongelmaa. Laitoin albumiin. Nyt pitäisi albumin kautta näkyä.

  20. #50
    Terve,

    Tuli vaimon kanssa viime viikonlopun pyörälenkillä ajettua tulva-alueen läpi. 200 metrin matkalla vettä oli noin puoli metriä. Pyörät (toinen ketjuvaihde, toinen nexus 7 rumpuvaihde) oli aikalailla uppeluksissa ja navat oli täysin veden alla. Kotiin tultua vanteiden sisällä hölskyi vielä vesi ja tämän perusteella epäilin että napoihin (sekä ketju että napavaihteellisiin) meni vettä, mutta en ehtinyt heti aukaista, vaan homma piti jättää seuraavaan viikonloppuun. Jätin pyörät varalta ulkosäilöön. Ruostuminenhan on hitaampaa viileässä.

    Eilen sitten aukaisu ja vettä oli päässyt sisälle pari ruokalusikallista. Rasva/öljy oli tuon lyhyen ajan säilönyt pinnat hyvin. Yhtään ruostemerkkiä ei löytynyt. Purin vaihteen varalta atomiksi (aurinkopyörät irti, planeettapyörien tapit irti, kytkimet irti---) ja rasvasin liukulaakeritapit, kuulalaakerit ja kevyesti hampaita. Lopuksi keskiölle öljykylpy ja osat kiinni. Tänään sitten perään 30 km koeajolenkki. Hienosti toimii. Seuraavana on vuorossa ketjuvaihteellisen navan aukaisu ja rasvaus. Aivan varmasti sekin on vettynyt kyseisen tulvakäsittelyn jälkeen.

    Tässä linkissä kuvia vettyneestä vaihteesta ja sen kokoamisesta.

  21. #51
    Liittynyt
    09/2008
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    638
    Onko tyypillistä, että napoja kasataan jo tehtaalla vääristä osista? Pyörä tuli perheeseen hetki sitten ja huomattiin yhden vaihteen puuttuvan (nexus 3spd). Kaikkiaan tämä lastenpyörä ollut käytössä monta vuotta ja napaa ei tiettävästi ole korjailtu tai huollettu koskaan. Purin navan, kasasin ja vaihteen edelleen uupuessa mittasin akselin ja tapin todeten tapin olevan se pidempi kun pitäisi olla se lyhyempi.

  22. #52
    Liittynyt
    05/2013
    Viestit
    342
    Mistä / mitä öljyä olette hankkineet Nexusin öljykylpyihin? Shimanolla näyttäisi olevan ihan älyttömän hintaista rasvaa. Maailmalla jotkut kertovat käyttäneensä automaattivaihteistoöljyä (jotka maksavat noin kympin litralta, eivätkä seitsemää kymppiä, ja on saatavissa Motonetin hyllystä, eikä jostain kaukomailta tilaamalla).

  23. #53
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    785
    Automaattivaihteistoöljy on varmaankin liian litkua tähän tarkoitukseen, itse käyttäisin täyssynteettistä tasauspyörästön öljyä, mikäli pyörällä on tarkoitus ajaa myös talvella. Yksi tasauspyörästön öljy on muuten samanvärinen, kuin Shimanon, tunnetaan myös nimellä Smurf Blood (RED LINE LightWeight ShockProof 75W-90, saa vaikka Motonetista). Tosin epäilen, että Shimano käyttäisi täyssynteettistä öljyä.

  24. #54
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Uleaborg
    Viestit
    2.026
    Kummahan se on, jos ei joku vaihteistoöljy kelpaa. Vaihteistohan se kyseessä on.

  25. #55
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    785
    Autojen vaihteistoissa on yleensä roiskevoitelu eikä vaihteistot koskaan kuormitu, ennen kuin roiskevoitelu käynnistyy, joten öljyt ovat litkuja. Tasauspyörästöt taas kuormittuvat usein ennen, kuin roiskevoitelu alkaa, eli liikkeelle lähdössä, joten öljyt ovat paksuja ja tarttuvia.

    Nexus navassahan ei ole mitään roiskevoitelua, vaan öljy jopa valutetaan pois.

  26. #56
    Liittynyt
    05/2013
    Viestit
    342
    Vaihteisto se on, mutta rakenne on tietysti sikäli erilainen, että toisin kuin automaattivaihteistossa, siellä ei ole mitään jatkuvaa öljykylpyastiaa vaan öljyn pitäisi pysyä itsekseen vaihteistossa ja siksi siinä on jotain rasvantapaista.

    Tasauspyörästön öljy kuulostaa järkevältä vaihtoehdolta.

  27. #57
    Liittynyt
    09/2013
    Paikkakunta
    Kuopio
    Viestit
    7
    Jos Nexus-navan öljykylpyyn käyttää automaattivaihteistoöljyä paksumpaa (ts. tasauspyörästön) öljyä, miten notkeasti/jähmeästi napa mahtaa toimia pakkaskelillä? Onko kokemuksia?

  28. #58
    Liittynyt
    08/2013
    Viestit
    38
    Oma jalkajarrullinen Nexus 3C41 päätti sitten jäätyä eilen, jumiutui isoimmaille vaihteelle kun aamulla oli -1 mittarissa. Vaijeri on juuri vaihdettu uuteen ja kokeilin niin itse vaijeri tuntui liikkuvan hyvin, jousi ei vain palauttanut vaihdetta pienemmälle.

    Ajattelin josko siitä vaihtajan ontosta tapista truuttaisi tuhdin annoksen automaattivaihteiston öljyä navan sisään, en uskaltaisi alkuun koko napaa avata? Se voisi vähän huuhdella karstaa ja mahdollista kondenssivettä pois?

  29. #59
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Rajamäki
    Viestit
    5.001
    Kolmosen purkaminen on niin helppo homma, ettei kannata mitään hätäkorjauksia yrittää. Kunhan osat pistää järjestykseen pöydälle niin ei siinä pahasti voi mennä pieleen. Planeettapyörästöä ei tarvitse edes purkaa, vaan se on helppo puhdistaa kokonaisena jos ei ole umpiruosteessa (ja jos se pitää purkaa niin ei ole vaikeaa). Räjäytyskuva löytyy täältä.
    In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?

  30. #60
    Itse purin nexus 3 speedin, enkä ole saanut sitä toimimaan kunnolla sen jälkeen. Aluksi purin, putsasin ja uudelleen kokosin osat. Laitoin paikalleen, mutta vaihteenvaihtajakeppi ei mennyt loppuun asti. Purin uudestaan ja kokosin uudestaan ja nyt tappi meni perille asti ja vaihteen sai vaihdettua 1:ltä 3:lle. Mutta...kun pyörällä lähti ajamaan ja vaihteen vaihtoi kolmoselle, yhtäkkiä rengas meni jumiin. Eli pyörä toimii 1 ja 2 vaihteella, mutta kolmoselle vaihdettaessa menee lukkoon. Osaatteko sanoa mistä on kyse? Pyörä on hankittu viime kevät talvella ja tein nyt ensimmäisen huollon talven varalta.

Aiheen tagit

Bookmarks

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •