Sivu 1 / 6 123 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 153

Aihe: Onko pyöräsi vakuutusasia kunnossa?

Vihainen Onko pyöräsi vakuutusasia kunnossa?

Tarinani olkoon muistutukseksi ja opetukseksi.

Jo vuosia sitten menin vakuutusyhtiööni ja kerroin haluavani vakuutuksen, joka korvaa minulle tärkeät harrastusvälineeni, jos jotakin ikävää sattuu. Minulle myytiin täysturva kotivakuutus, joka "korvaa kaiken". Vuonna 1995 polkupyörän korvaus oli 20 000 markkaa. Joka vuosi tätä vakuutusta olen maksanut ja luullut asian olevan kunnossa.

Sitten tapahtui se, jota ei pitänyt tapahtua. Fillari varastettiin keskellä kirkasta päivää. Kaupan edestä ja pyörätelineestä. Ankarasti harmitti, mutta jonkinlaisena lohtuna yritin itselleni hokea vakuutuksen korvaavan jotakin. Fillarin arvo oli yli reilut kuusi tonnia, joten se vuonna -95 ollut 20 000 varmaan olisi vähän noussut? Jos vaikka reilusti puolet saisi?

Vakuutusyhtiön päätos: 900 euroa, eli noin 13% uuden arvosta. Vakuutusehto oli muuttunut 1.6.2006, minulle kerrottiin.

Tarkistakaa omat vakuutusehtonne. Pyöräseurassamme kavereilla oli muilla vähintään 2000 euron turva vastaavassa vahinkotapauksessa. Toisilla jopa täysi korvaus vahingosta. Muuten vakuutukset olivat samantapaiset kuin minulla, mutta valitettavasti olin valinnut väärän vakuutusyhtiön.

Varastettu Fillari 26.8.2007: Klein Palomino: http://muusikoiden.net/dyn/users/27943.jpg
    MH

Vakuuttivat vakuutuksen olevan kunnossa !

Mulla on vakuutus, LaajaKotivakuutus, vakuutussumma 7000e. Vuosimaksu 26e. Ostin tänä kesänä pyörän joka maksoi ulkomailta 800e. Vakuutusyhtiön mukaan varkaustapauksessa saan korvauksen sen mukaan mitä pyörä Suomessa maksaa, eli 1000e. Siitä omavastuu 135e niin tässähän jää ihan voitolle Näin siis jos varkaus tapahtuu 2 vuoden sisään ostosta, sen jälkeen korvaussumma tippuu 20% / vuosi.

Tämä plus 2 järeetä lukkoo takaavat mielenrauhan, toivottavasti ainakin

Vakuutus asiat tuli laitettua tuos pari viikkoo sit kuntoon, ja juurikin ilmeni tämä 900€ raja, jonka kotivakuutus korvaa. Otin sitten fillarille oman vakuutuksen, korvaa 3000€ saakka ja omavastuu 100€, hintaa tuli alennuksineen 9,13€

[quote=Mika Hollström;863914]
    Vakuutusyhtiön päätos: 900 euroa, eli noin 13% uuden arvosta. Vakuutusehto oli muuttunut 1.6.2006, minulle kerrottiin.

/quote]

Eikös ne vakuutusyhtiöt lähetä joka vuosi päivittyneet vakuutusehtonsa? Kannattaa joskus jopa vilkaista mitä niissä lukee.

[QUOTE=Tietämätön;863926]
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mika Hollström Katso viesti

/quote]

Eikös ne vakuutusyhtiöt lähetä joka vuosi päivittyneet vakuutusehtonsa? Kannattaa joskus jopa vilkaista mitä niissä lukee.
    Niinhän ne tekee, mutta kuka niitä lukee? Vaimo meillä... Olisi itsekin pitänyt lukea.
    MH

Taitaa olla ihan normaali käytäntö, että vakuutetun ajoneuvon arvo alenee vuosittain ikävähennyksen verran. Vai oliko kyseessä uusi pyörä?

Jk. ikävä tapaus, kuten kaikki (pyörä)varkaudet
    A Gentleman will walk but never run

Laitetaan ne vakuutusyhtiöitten nimet vaan reilusti esille, niin muutkin osaavat varoa. Itse siirsin vakuutukseni pois If:stä vuosi sitten, osasyynä siirtoon vaikutti pyörillä oleva 800e korvauskatto.

Korvausrajaa saa helposti nostettua. Lisähintaan toki, mutta ~10€ vuodessa ei mielestäni ole paha hinta. (En väitä, että olisi paras vaihtoehto, mutta kuitenkin)
    Suo, kalja ja läski.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti M.S Katso viesti
    Laitetaan ne vakuutusyhtiöitten nimet vaan reilusti esille, niin muutkin osaavat varoa. Itse siirsin vakuutukseni pois If:stä vuosi sitten, osasyynä siirtoon vaikutti pyörillä oleva 800e korvauskatto.
    Itselläni on kotivakuutus ifissä, ja nostin tuota korvauskattoa 1200 euroon. Lisämaksua tuli huimat 5,49 euroa vuodessa.

Pyörän OVH: 4300€ ja vakuutukset IFissä, josta otettuna konkelille erillisvakuutus joka korvaa tuon 4300€ jos pöllitään. Vakuutuksen hinta 18€/vuosi. Ei paha.

Lähivakuutus kertoi korvaavansa laajan kotivakuutuksen puitteissa Hansin Orca07:sta viisi donaa... nyt jos sattuisi vahinko niin turpaan tulisi taloudellisesti dona tai kaksi mutta ei enää ensi vuonna kun vempeleen arvo alenee aika sukkelaan.
    Muistettava on että vakuutusfirmat lähtee korvaus asioissa siitä että jos korvausvastuu voidaan jotenkin kiertää niin siihen pyritään... vakuuttaminen on bisnestä ja mitä vähemmän korvataan sen paremmin bisnes tuottaa...
    Hannes polkee - kunnes halkee.

Mulla on vakuutus Nordeasta, pyörän hinnalla ei kuulemma ollut kattoa. Pitäis varmaan laittaa vielä sähköposti aiheesta että saisi tuon "kirjallisena".

KaisaTheKissa Guest
    Kaikki vakuutusyhtiöiden lupausket kannattaa ottaa kirjallisena muutenkin. Ei tule sitten mitään polemiikkia jos vahinko sattuu ja tarvittaessa voi sitten alkaa käymään oikeutta vakuutusyhtiön rahoilla.

Nää vakuutukset on kyllä aivan loputun suo.
    Itelläni on Tapiolan laajennettu kotivakuutus 135€ omavastuulla ja irtaimen omaisuuden korvauskatto taisi olla 8000€ (jos oikein muistan), ja ulkomailla taisi olla 3000€. Vuosimaksua en muista ihan tarkkaan, mutta se oli luokkaa 130€/v.
    Ton vakuutuksen pitäisi korvata myös äkkillisestä ja yllättävästä tapahtumasta johtuvat suorat vahingot fillarille, kuten vaikkapa maantiepyörällä kaatumisessa hajonneen vanteen tai varkauden. Mutta maastopyöräilyssä se ei korvaa välinerikkoja, eikä tietenkään kilpailuissa tapahtuneita vahinkoja.

Onko pyöräilyseuran "viikkotempo" muuten kilpailu?

Myöskään vakuutus ei korvaa vaikkapa lenkin keskeytyessä välinerikkoon taksilla kotiin matkustamista (kuten sain viime lauantaina huomata). Mutta teoriassa tapaturmavakuutus taas saattaisi korvata tuon taksimatkan. Eli fillari / sen osat menisi kotivakuutukseen ja taksimatka sairaalaan menisi tapaturmavakuutuksesta. Sairaalassa voisi sitten vaikka valitella asfalttiin kolahtanutta päätä - multa se onnistuisi ainakin hyvin

Mulla on kotivakuutus Pohjantähdessä, kun oli kilpailutettaessa edullisin verrattuna korvaustasoihin.

Soitin sinne ennen TdH:ta ja kysyin korvauksista jos jotain sattuisi. Korvaavat kyllä työmatkalla ja vapaa-ajalla sattuneet vahingot ja varkaudet, mutta eivät kuntotapahtumassa - ei vaikka kyseessä ei ole urheilukilpailu. Edes lisämaksulla ei heiltä ollut saatavissa kuntoajon kattavaa vakuutusta.

Myös Pohjantähdellä on vakuutetun omaisuuden ikävähennys käytössä. Aika vauhdilla kuitenkin alenee: alle vuoden vanhasta 100 %, 1-2 vuotta 90 %, 2-3 vuotta 80 % jne.

Taidanpa vaihtaa viimeistään ensi kesänä.
    10k-kerhon jäsen

Lainaus Alkujaan tämän lähetti fiber Katso viesti
    Myös Pohjantähdellä on vakuutetun omaisuuden ikävähennys käytössä. Aika vauhdilla kuitenkin alenee: alle vuoden vanhasta 100 %, 1-2 vuotta 90 %, 2-3 vuotta 80 % jne.
    ....
    Mitä itse maksaisit käytetystä pyörästä?

Omistajan käyttö- tai tunnearvo on eri asia kuin esineen hankinta-arvo (ts. vastaavan markkina-arvo).
    A Gentleman will walk but never run

xtrainer Guest
    Vakuutusarvon laskenta itse kootulle pyörälle on hiukan vaikeaa. Vaikka oletettaisiin, että markkina-arvo on sama kuin hankinta-arvo, ei homma helpotu yhtään: ei taida löytyä suomalaista kauppaa, josta saisi tarkistettua hinnat kaikille pyörässä käytetyille osille.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti p bonk Katso viesti
    Mitä itse maksaisit käytetystä pyörästä?

Omistajan käyttö- tai tunnearvo on eri asia kuin esineen hankinta-arvo (ts. vastaavan markkina-arvo).
    Hankinta-arvo ja markkina-arvo eivät kylläkään kohtaa, sillä markkinoilta on mahdoton löytää oikeankokoista vastaavaa pyörää käytettynä. Ainakin minä metsästin muutaman kuukauden josko olisi ollut tarjolla. Piti sitten ostaa uusi.
    10k-kerhon jäsen

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Patron Katso viesti
    Onko pyöräilyseuran "viikkotempo" muuten kilpailu?
    Ei ehkä sinänsä, mutta kannattaa lukea ne ehdot tarkkaan - siellä kun todennäköisesti rajataan pois myös "kilpailuhin tapahtuva harjoittelu seuran ohjauksessa järjestettynä" tms.

Meikeläisen vakuutukset ovat IF:ssä. Joka pyörällä on erillinen vakuutus, koska IFin esineiden korvauskatto taitaa olla siellä 800-900 huitteissa. 3000 € arvoiselle pyörälle palo-, varkaus ja ilkivaltavakuutus maksoi noin 5-6 euroa vuodeksi. Omavastuu 130 euroa.

Hinta olisi noussut n 3 euroa, jos olisi ottanut "vahinkovakuutuksen", mutta IF vakuutuksista ei vaurioita korvata, jos vaurio johtuu tavanomaisesta käytöstä, eli pyörällä ajosta. Ei ole merkitystä ajatko yksin puistossa vai SM-kisoissa. Jos pyörä tippuu seinältä, tai joku hylly kaatuu sen päälle, niin ne vauriot korvataan. Mutta niitä ajamisen seurauksena tulleita vahinkoja ei korvata.

Ps. Tuosta ikävähennykstä sen verran, että kysyin IFiltä tätä asiaa ja kerroin, kuinka pyöräharrastajan 5 vuotta vanha pyörä voi olla käytännössä kuin uusi. Uudet kiekot, kammet, pakat, ketjut yms. He kehoittivat pyörää päivittäessä säilyttämään kuitit, koska näille uusituille osille ja niiden vaikutukselle pyörän arvoon lasketaan/arvioidaan oma hintansa. Ja ainakin ne pari juttua mitä minä olen joutunut vakuutusyhtiöiden kanssa hoitamaan, ovat menneet hienosti.
    Tämä voi olla koko elämämme ihanin päivä
    Ajetaan hiljempaa
    Toivon, että matka jatkuu, jatkuu vaan

-PMMP -

Lainaus Alkujaan tämän lähetti xtrainer Katso viesti
    Vakuutusarvon laskenta itse kootulle pyörälle on hiukan vaikeaa. Vaikka oletettaisiin, että markkina-arvo on sama kuin hankinta-arvo, ei homma helpotu yhtään: ei taida löytyä suomalaista kauppaa, josta saisi tarkistettua hinnat kaikille pyörässä käytetyille osille.
    Kuitit?

vakuutusyhtiö voi velvoittaa osista kasatusta pyörästä säilyttämään kuitit ja niillä todentaa ostohinta, jos näitä ei ole jää nuolemaan näppejään.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti KaisaTheKissa Katso viesti
    Kaikki vakuutusyhtiöiden lupausket kannattaa ottaa kirjallisena muutenkin. Ei tule sitten mitään polemiikkia jos vahinko sattuu ja tarvittaessa voi sitten alkaa käymään oikeutta vakuutusyhtiön rahoilla.
    Saahan jokaisesta vakuutusyhtiöstä vakuutusehdot mukaansa, ihan lakisääteinen juttu. Se on toinen juttu sitten, että miten ne pystyy ymmärtämään. Yleensä ne vakuutusvirkailijatkin soittavat lähes aina jollekin tietävämmälle, kun kysyy jotain juttua.

Se on kyllä huono juttu, että ei ole mitään "TM-testaa vakuutusten korvauksia"-juttuja julkisesti tai en ainakaan tiedä. Kyllä minä ainakin olisin valmis maksamaan hiukan enemmänkin sellaisesta vakuutuksesta, jossa ei ole kovin montaa ehtoa sille ettei vahinkoa korvata.

Eipä olisi New Orleansilaistenkaan kannattanut ottaa mitään myrskyvakuutusta, koska nyt on selvinnyt, että ei ne mitään saa, koska vakuutusyhtiöt olivat muotoilleet ehdot oikein taitavasti.
    Eivätkä porilaisetkaan saa yhtään mitään taannoisen tulvan vesivahingoista.

IF vakuutuksista ei vaurioita korvata, jos vaurio johtuu tavanomaisesta käytöstä, eli pyörällä ajosta. Ei ole merkitystä ajatko yksin puistossa vai SM-kisoissa. Jos pyörä tippuu seinältä, tai joku hylly kaatuu sen päälle, niin ne vauriot korvataan. Mutta niitä ajamisen seurauksena tulleita vahinkoja ei korvata.
    Ei voi kun ihmetellä miten eri lailla korvausasioita tulkitaan jopa samassa yhtiössä.
    Itselläni on vakuutus samaisessa IF.ssä ja kahdesta kaatumisesta on tullut korvaukset omiin ja fillarin vahinkoihin.

Ps. Tuosta ikävähennykstä sen verran, että kysyin IFiltä tätä asiaa ja kerroin, kuinka pyöräharrastajan 5 vuotta vanha pyörä voi olla käytännössä kuin uusi. Uudet kiekot, kammet, pakat, ketjut yms. He kehoittivat pyörää päivittäessä säilyttämään kuitit, koska näille uusituille osille ja niiden vaikutukselle pyörän arvoon lasketaan/arvioidaan oma hintansa.
    Kilpafillarista vuotuiset vähennykset olivat prosenteissa puolet normaalista. Juuri tuon vähäisen käytön takia.
    Tosin aikaakin on kulunut tuosta jo kolme vuotta.
    IF.in kanssa oon tullut toimeen jo vuosia ja päässyt aina tyydyttävään lopputulemaan korvauksissa. "koputtaa puuta"

Minulla on kirjat virallisesti isän luona Espoossa ja ilmoitin pyöräni hänen kotivakuutuksen niin tiedättekö korvaako vakuutus jos pyörä varastetaan/hajoaa Jyväskylässä (missä siis asun suurimman osan vuodesta)?

eipä ole minkäänlaista vakuutusta ... valitettavasti
    Vanha mutta lihava.

KaisaTheKissa Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tietämätön Katso viesti
    Saahan jokaisesta vakuutusyhtiöstä vakuutusehdot mukaansa, ihan lakisääteinen juttu. Se on toinen juttu sitten, että miten ne pystyy ymmärtämään. Yleensä ne vakuutusvirkailijatkin soittavat lähes aina jollekin tietävämmälle, kun kysyy jotain juttua.

Se on kyllä huono juttu, että ei ole mitään "TM-testaa vakuutusten korvauksia"-juttuja julkisesti tai en ainakaan tiedä. Kyllä minä ainakin olisin valmis maksamaan hiukan enemmänkin sellaisesta vakuutuksesta, jossa ei ole kovin montaa ehtoa sille ettei vahinkoa korvata.

Eipä olisi New Orleansilaistenkaan kannattanut ottaa mitään myrskyvakuutusta, koska nyt on selvinnyt, että ei ne mitään saa, koska vakuutusyhtiöt olivat muotoilleet ehdot oikein taitavasti.
    Eivätkä porilaisetkaan saa yhtään mitään taannoisen tulvan vesivahingoista.
    En nyt tarkoittanut mitään vakuutusehtoja vaan ihan näitä kysymyksi joita spede vakuutuksenottaja saattaa kysyä. Korvaako tämä jos käy näin, näin ja näin. Lisäksi mitä sitten jos olen matkalla ja tapahtuu tuo ja tuo ja tuo. Näitä ei vakuutusehdoissa aina kerrota ja jos kerrotaan, niin sitten siellä on jotain vähennyksiä hepskukkuu ja ties mitä käsirahaa. Kaikki vaan lapulle niin sitten voi oikeudessa vedota siihen lappuun eikä mihinkään hämäriin sopimusehtoihin.

Vakuutukset on kyllä hankalia juttuja. Korvauksiin vaikuttaa niin paljon miten itse sattuu asian osata esittää, tai kuka korvausasian sattuu käsitellä, tai minkälainen päivä vakuutusvirkailijalla on...

Jos vakuutusyhtiö haluaa korvaukset välttää, niin kyllä se siihen syyt keksii... tältä se ainakin tuntuu.

Tähän pyörän vakuutuksen sen verran, että kysyin asiaa omasta yhtiöstäni ja vastauksena sain viestin, jossa kerrottiin, että pyörä korvataan ns. laajasta kotivakuutuksesta ikävähennyksillä vähennettynä, jos varastetaan tai pyörälle aiheutetaan vahinkoa. Vakuutus ei korvaa pyörälle kaaduttaessa tai muussa harrastuskäytössä sattuvia vahinkoja.
    Kylymän viiliästi

Noita vakuutuksia on yhden yhtiön sisällä noin n+1000 erilaista, eli tarkistakaa ne teidän oman vakuutuksen ehdot. Jos olet ottanut vakuutuksen vuonna -85, niin todennäköisesti ehdot ovat edullisemmat kuin -06 otetussa vakuutuksessa. Tosin noi yhtiöt pikkuhiljaa muuttaa noita vanhoja ehtoja.

Jos on osista kasattu fillari, niin säästä kuitit ja ota valokuvia. Sieltä vakuutusyhtiöstä saattaa sitten soitella vaikkapa pyöräilyä harrasteleva setä, joka on kasannut mahdollisimman samanlaisen paketin ja jos kykenee vittuilematta keskustelemaan, niin korvauksesta voi vielä neuvotella jos jokin osa tässä tarjotussa pyörässä ei tyydytä.

Ikävä tosiasia on, että yli viisi vuotta vanhemmasta pyörästä ei huikeita korvauksia kannata odottaa. Koska korvaukset on laskettava uusien pyörien mukaan, niin siksi tehdään ikävähennyksiä. Kukaan ei varmaankaan maksaisi viisi vuotta sitten 1000€ hintaisesta maasturista tänä päivänä kuin ~500€? Tai minä en maksaisi edes tota...en yksinkertaisesti edes ostaisi noin vanhaa käytettyä.

Mitäs vielä...toi 900€ tossa alkuperäisessä postissa tarkoittaa varmaankin sitä maksimikorvausta tavallisen kotivakuutuksen puitteissa? Ei toi varastettu pyörä ole kyllä tainnut missään vaiheessa 6000 euroa maksaa vaikka kallis on ollutkin. Ei tosta ihan hirveästi enempää kyllä tulisi rahana ilman maksimikorvaustakaan. 3000 euroa tosta pyörästä ei saa kyllä mistään firmasta millään ehdoilla vaikka mitä tekisi (tai jollain erityispoikkeuksella ehkä saattaisi melkein jopa onnistua).

EDIT: Ja jos pyöriä häviää vähän tiheämpään tahtiin, niin voit varautua siihen, että vakuutusyhtiö pistää sopimuksen poikki. Multa varastettiin neljä pyörää alle kolmessa vuodessa ja vain niistä yksi oli ns. varkausalttiilla paikalla. Koska olin vähän huono asiakas, niin vakuutus lopetettiin. "Hauska" juttu oli se, että sain kirjeen, että "Vakuutuksenne XXX Tapiolassa irtisanotaan vahinkokehityksen vuoksi" silti kotivakuutukseen sidottu matkustaja ja matkatavaravakuutus jatkuivat vaikka Tapiola ilmoitti lopettavansa minun asiakasnumeron vakuutukset. Noita oli sitten pieni tuska irtisanoa kun muutin ulkomaille koska Tapiola vaati minun henkilökohtaisesti menevän heidän konttorilleen irtisanomaan näitä vakuutuksia.
    OJ muokkasi tätä : 11.09.2007 at 16.44

Lainaus Alkujaan tämän lähetti KaisaTheKissa Katso viesti
    En nyt tarkoittanut mitään vakuutusehtoja vaan ihan näitä kysymyksi joita spede vakuutuksenottaja saattaa kysyä. Korvaako tämä jos käy näin, näin ja näin. Lisäksi mitä sitten jos olen matkalla ja tapahtuu tuo ja tuo ja tuo. Näitä ei vakuutusehdoissa aina kerrota ja jos kerrotaan, niin sitten siellä on jotain vähennyksiä hepskukkuu ja ties mitä käsirahaa. Kaikki vaan lapulle niin sitten voi oikeudessa vedota siihen lappuun eikä mihinkään hämäriin sopimusehtoihin.
    Mahtaneeko auttaa. Ei sillä virkailijalla ole mitään valtuutuksia luvata enempää kuin vakuutusehdoissa lukee ja jos se tulkitsee niitä ehtoja väärin, niin asiakas maksaa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tietämätön Katso viesti
    Mahtaneeko auttaa. Ei sillä virkailijalla ole mitään valtuutuksia luvata enempää kuin vakuutusehdoissa lukee ja jos se tulkitsee niitä ehtoja väärin, niin asiakas maksaa.
    Joo siltä konttorissa istuvalta rivivirkailijalta saatuja lappuja ei kannata ihan hirveän vakavissaan ottaa koska korvaus menee vakuutusehtojen mukaan, ei yksittäisen virkailijan kirjoittamien lappujen mukaan. Sillä virkailijalla ei välttämättä ole kykyä edes ymmärtää mitä niissä vakuutusehdoissa sanotaan ja siksi korvauksia ei makseta virkailijan (todennäköisesti virheellisen) tulkinnan perusteella. Aika erikoiselta kyllä kuulostaa, että vakuutusehdoissa ei olisi määritelty jotain tiettyä korvaustilannetta...tommoset tosiaan on hämriä sopimusehtoja, mutta mulla noi ehdot on yleensä ollut kätevästi pienessä kirjasessa ihan selkeästi kerrottuna.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •