Sivu 112 / 114 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 1262102110111112113114 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 3.331 - 3.360 / 3410

Aihe: Kengät talveksi

Tuli sentään minullakin Wölvhammerin raja vastaan eilen parinkympin pakkasessa, kun ajoin neljän tunnin lenkin. Parissa tunnissa varpaat olivat tönkkönä. Tai ehkäpä en lisännyt tarpeeksi villapaitoja, vaikka villahousut lisäsin. Myös hikisten kypärämyssyjen lämmitysteho on huono, pitäisi olla paljon kuivia varalakkeja mukana.

Silti ihmisen elimistön toiminta on mielenkiintoista. Satuin ajamaan Rinnekodin nousun Espoossa, senhän moni tuntee. Mäen juurella varpaat olivat jäässä, mutta huipulla suorastaan tunsin lämpimän veren virtaavan varpaissa. Kääntöpuolena sormet jäätyivät välittömästi. Seuraavassa alamäessä tilanne palautui heti ennalleen

Laitoin jossakin välissä kemialliset pussit kenkiin sisään, niistä ei löytynyt tarpeeksi watteja lämmitykseen. Ruokatauolla sulatin varpaat, ja laitoin pussit sukkien sisään, mutta viimeisellä tunnilla varpaat jäätyivät taas. Mittasin lämmityspussit kotona infrapunamittarilla. Heti kengästä nostettuna mittari näytti +15 astetta, hetken päästä pöydällä +24.

Toe overlap (kenkä osuu joskus eturenkaaseen) on jo nyt melkoinen, mutta ehkä lisäeristys kengän kärjessä voisi olla paikallaan. Ikävästi näkee nastojen rouhimia jälkiä, eriste suojaisi siltäkin...
    Pyöräily on kivaa!

Onko kenkien päällä karvasuojat?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Teemu H Katso viesti
    Laitoin jossakin välissä kemialliset pussit kenkiin sisään, niistä ei löytynyt tarpeeksi watteja lämmitykseen. Ruokatauolla sulatin varpaat, ja laitoin pussit sukkien sisään, mutta viimeisellä tunnilla varpaat jäätyivät taas. Mittasin lämmityspussit kotona infrapunamittarilla. Heti kengästä nostettuna mittari näytti +15 astetta, hetken päästä pöydällä +24.
    Viikonlopun lenkeillä +3h totesin, että kemialliset lämmittimet ei toimi noin pitkillä, kengässä ei ole tarpeeksi ilmaa/happea kemiallista reaktiota varten. Gtx kengät ja tiiviit vuorelliset kengänsuojat oli liikaa. Tauolla nostin pohjalliset ja lämmittimet pois kengästä. Tauon jälkeen sai taas laittaa lämpimään kenkään jalan.
    Rule #6 // Free your mind and your legs will follow.

XXL:n myyjä suositteli avaamaan kemialliset lämmittimet 30min ennen käyttöä, jotta kerkiävät aktivoitumaan tarpeeksi. XXL:n myymissä lämmittimissä tosin tuntuu kemiallisen reaktion käynnistyminen olevan hitaampaa kuin muutamissa muualla myydyissä malleissa. Tosin, kyllä itsellänikin n. 3-4h on maksimi, sen jälkeen on syytä tuulettaa jotta toimivat taas.
    Mikä ei ole erikseen sallittu, on kiellettyä.

Itse olen nyt aloittelijana löytänyt ainakin maasto,ja työmatkakäyttöön ihan huiput kengät jopa -20 pakkasillekkin.

https://www.intersport.fi/fi/tuote/s...ngat-56454721/

Ei ole oikeat pyöräilykengät, mutta on ajanut asiansa hyvin villapohjasukan kanssa maastossa läskin kanssa, ja hybridillä työmatkapyöräilyyn (11km suuntaan). Toki voi alkaa useamman tunnin lenkillä palelemaan varpaita.

Fläteille pitäisi jotkut kengät löytää millä pärjää villasukkien kanssa 2-3 tuntia 15-20 pakkasasteessa. Kympissä menee vielä kevyemmät kengät mutta nyt oli varpaat kovilla ja ajaminen meni kylmältä selviytymiseen enemmän kun ajamisesta nauttimiseen. Varmaan voisi jotain lämmittimiäkin koittaa jos on hyväksitodettuja löytynyt. Pyörään koitan säästää rahaa niin satasen tuntumasta pitäisi löytyä tai sitten vaan hommata noita lämmittimiä.

Niin ja korkeasta varresta plussaa, välillä se jalka putoaa polulta lumen sekaan

Lainaus Alkujaan tämän lähetti VPR Katso viesti
    Onko kenkien päällä karvasuojat?
    Ei ole minulla, mahtuisikohan noihin 45 Wölvhammereihin joku?

Sähköpohjalliset taidan hankkia vielä joskus.
    Pyöräily on kivaa!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mantis Katso viesti
    Askartelin wölveihin varpaanlämmittimet. Ainakin tuli riittävän muhkut ;D Tuossa on kaksi kerrosta teddyä päällipuolella ja yksi alla. Sitten tuulenpitävä kangas ja tuollainen kulutusta kestävä kangas.

Mihinkään tunkkaamiseen nuo eivät tietty toimi mutta mä kävelen niin vähän noilla lenkeillä ettei toi varmaan oo ongelma. Lisäksi tuossa on tarrakiinnitys nauhoihin ja kumppari kantapään taakse. Patent pending...

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
    Tänään tuli testattua näitä. 5:30 ajoaikaa ja pakkasta -2C. Tuulta 7-8m/s eli riittävästi. Ei mitään, ei sitten kerrassaan mitään viileyden tuntemusta varpaissa, joten nämä vaikuttavat oikein lupaavilta.
    Pitää toki kattella miten toimii vähän kovemmilla pakkasilla, mutta musta tuntuu et nää on hyvät. Työmatkat ja muut lyhyet voi sitten polkea ilman noita tai jos menee vaikka maastoon.

^ Tuommoinen kärjen kuukuppi voisi auttaa Japanthereilla pärjäämistä, tällä hetkellä noin -7-8C on sellainen ettei viitsi reilun tunnin työmatkaa ajaa vaan pitää laittaa sysi-vanhat Laken 302:t jalkaan.

45Nrthin tuotteista kerran eräs Pirkanmaan pyörämies totesi "ne ei tee mitään paskaa". Se on harvinaisen totta. Ehkä Wöhlhlhllhhllhlhlhlhh...mmmerit täytyy hankkia seuraaviksi ns. kovan kelin kengiksi.
    -L.

Lentoyhtiö SAS:n nimi on lyhenne sanoista "sen, alltid sen".

Pari lenkkiä ajellu 45NRTH Wolfgareilla: pikkasen kohlot kävellä ja putkelta, mutta on ne lämpimät. ei kyllä jää talvilenkki enää varpaiden palelemisesta kiinni. ja hyvin mahtuu pyörii normi MTB.ssä. aiemmat Laket (vanhempi 400 sarja ) vaan hajos, lämpimät oli nekin, muttei läheskään tota luokkaa edes suojilla.

Tommoset tuli mulle. Just mahtui 47 wölvin päälle. En oo vaan vielä ehtinyt testaamaan noita ett onko niistä apua.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Teemu H Katso viesti
    Ei ole minulla, mahtuisikohan noihin 45 Wölvhammereihin joku?
    47 Wölveihin menee Sportfiren 49–51 nipinnapin.

Onkos muilla bontrager omw:n vetoketjut hajoilleet. Kahden talven jälkeen alkaa toisen kengän vetskari antautumaan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Lakuduunaa Katso viesti
    Onkos muilla bontrager omw:n vetoketjut hajoilleet. Kahden talven jälkeen alkaa toisen kengän vetskari antautumaan.
    Tuo on noitten heikko kohta, kolmatta talvea ovatten olleet, vielä ehyet! Onhan tuo vetskari vaihdettavissa, originaali ei aivan vesitiivis ole joten ei siinä vahinkoa tapahdu.
    I väntan på ännu dåligare tidet

Lainaus Alkujaan tämän lähetti arctic biker Katso viesti
    Tuo on noitten heikko kohta, kolmatta talvea ovatten olleet, vielä ehyet! Onhan tuo vetskari vaihdettavissa, originaali ei aivan vesitiivis ole joten ei siinä vahinkoa tapahdu.
    Arvelin myös itselleni kenkien alkutaipaleella että tuo vetskari on kyllä näiden heikko kohta. Vielä tuo menee kiinni kun vähän sommittelee, mutta en usko kevättä pidemmälle sen enää kestävän. Omissani on kyllä nämä pitäneet veden ulkopuolella, oli sitten kuinka märkä keli tahansa ollut. Täytynee käydä arvoiduttamassa näiden korjaus suutarilla ja sitten miettiä kuinka edetä, muutoin kengät ovat vielä ihan hyväkuntoiset joten uskoisin niillä olevan parisen vuotta ainakin vielä käyttöikää jäljellä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Lakuduunaa Katso viesti
    Toinen pari joissa jo vetoketju paskana, nämä nykyiset sain takuuseen puhumalla. Just mietin räätälillä käyttöä tai uusia kenkiä. Yhden talven ajot kestäneet per kenkä pari.
    Vetoketju antautuu puolivälin kohdilta kun ommellangat kuluu se veto ketjun muovi, ilmeisesti sisäkengän kiristin syö.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jakke81 Katso viesti
    Vetoketju antautuu puolivälin kohdilta kun ommellangat kuluu se veto ketjun muovi, ilmeisesti sisäkengän kiristin syö.
    Jep, sama kohta itselläni.

Millaisilla aineilla olette Lake-kenkiä huoltaneet? Laken myymässä setissä on kohtuullisen suolainen hinta ja 3 eri lajia aineita https://lakecycling.com/products/leather-shoe-care-kit. Postikuluineen hinnaksi tulee noin 40$...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti cyclomiha Katso viesti
    Millaisilla aineilla olette Lake-kenkiä huoltaneet? Laken myymässä setissä on kohtuullisen suolainen hinta ja 3 eri lajia aineita https://lakecycling.com/products/leather-shoe-care-kit. Postikuluineen hinnaksi tulee noin 40$...
    Kyllästänyt tällä: https://www.partioaitta.fi/shop/nikw...proof-1001997/
    ja rasvannut tällä: https://www.partioaitta.fi/shop/nikw...-tube-1002018/

Eiköhän nuo Laket ime mitä tahansa nahkarasvaa.

Laadukas kenkärasva ja muistaa välillä pestä sen tiesuolakuorrutuksen pois.
    Pyöräsi paras ystävä asuu Lauttasaaressa. www.ibike.fi

Ostin ensin 510 freerider eps high kengät eli korkeavartiset nahka"talvi"mtb tossut. Talvella noilla ei tee mitään, menee alle 10 pakkasella villasukkien kanssa samoin kuin normi freeriderit. Yli 10 asteen pakkasella ei tee mitään, 20 asteessa reilun tunnin jälkeen pelkäsi putoaako varpaat vaikka oli villasukat. Onneksi sai alesta, hyvät toiset kengät kurakeille tai kun eka pari on märkänä kuivamassa.

Sisuunnuin ja ostin prismasta https://www.prisma.fi/fi/prisma/hous...ineet-21097690 28 eurolla eli pappojen toppasaapas johon mahtuu 2 villasukkaa.

Pidän hulluna noita 200-300e talvikenkien hintoja mutta voihan ne olla hyviä jos on jatkuvaa kovaa ja pakollista käyttöä. Vielä ei ole päässyt pappojen toppasaappaita koeajamaan kun flunssa iski ja pakkasetkin vähän meinaa laskea.

Pitää ottaa huomioon että monen pyöräilykengän kohdalla talvi tarkoittaa keskieuroopan kaltaista talvea. Mulla on ollu käytössä Sievin vuorettomat ja kalvottomat nahkavarsikengät. Hyvin tarkenee kun laittaa kaksi teollisesti valmistettua villasukkaa päällekkäin. Tosin olihan noillakin hintaa 90€ mutta arvelisin niiden kestävän useamman vuoden ympärivuotista käyttöä.

Ehkä enempi syyskenkä topikki, mutta veden pääsy kengän sisään on ongelma. Sunnuntaina olin 3h lenkillä kevyessä sateessa ja vaikka jalassa oli wölvit ja lahkeet vedetty niitten päälle (endura sprayt) niin silti loppulenkistä oli kenkä litimärkä. Minä olin tietty optimistisesti jättänyt muovipussit ja sealskinz-sukat pois kun noiden housujen piti suojata jalkojen kastuminen.

Mitä raati on mieltä? Tuleeko tuo vesi kuitenkin housun läpi pikkuhiljaa ja laskeutuu siitä kerrastoa pitkin sukkaan vai pääseekö vesi jotain muuta kautta sisään? Jatkossa pitää varmaan laittaa pussit jalkoihin ja kiepasta pussin päät kengän yli niin että edes kengän eristeet pysyvät kuivina.

Voisko säärystimistä olla apua?

Ehkä enempi syyskenkä topikki, mutta veden pääsy kengän sisään on ongelma. Sunnuntaina olin 3h lenkillä kevyessä sateessa ja vaikka jalassa oli wölvit ja lahkeet vedetty niitten päälle (endura sprayt) niin silti loppulenkistä oli kenkä litimärkä. Minä olin tietty optimistisesti jättänyt muovipussit ja sealskinz-sukat pois kun noiden housujen piti suojata jalkojen kastuminen.

Mitä raati on mieltä? Tuleeko tuo vesi kuitenkin housun läpi pikkuhiljaa ja laskeutuu siitä kerrastoa pitkin sukkaan vai pääseekö vesi jotain muuta kautta sisään? Jatkossa pitää varmaan laittaa pussit jalkoihin ja kiepasta pussin päät kengän yli niin että edes kengän eristeet pysyvät kuivina.
    Väittäisin että vesi tulee läpi noista housuista. Omat Endurat eivät myöskään pidä täysin vettä, näin on myös oma kokemukseni kaikista kalvollisista takeista/housuista (Gore-Tex, eVent jne.), olosuhteista yms. riippuen toki. Oma eVent kalvollinen takki jonka ostin 2013 pitää kuitenkin vielä melko hyvin, yli tunnin sateen jälkeen tulee jo kyllä läpi.

Huonoimmat kokemukset on Löfflerin tuotteista vedenpitävyyden osalta.

Monesti vesi tulee nahkan läpi ja valuu kinttuja pitkin kenkiin.

Itse kenkien vedenpitävyyden testaan kylppärissä käsisuihkulla. Sitä ei Bontragerin OMW:t läpäisseet. Vetoketju vuosi. Nämä
    https://nsmb.com/articles/shimano-mw...hoes-reviewed/ testin läpäisivät.
    I väntan på ännu dåligare tidet

Enduran Spray ei ole vedenpitävä housu. Ei siinä ole kuin perseen kohdalla säälittävän pieni kalvoläipäre. Muu housu on käsitelty vaan DWR pinnoitteella joka uutenakin alkaa suotaa vettä läpi ajanmyötä ja pesuissa tietty kuluu pois pinnasta eikä pidä sitäkään.

Mulla housut pitää vettä (toistaiseksi) ja kengät myös. Ongelma oli ajaessa ylös nouseva lahje, vesi pääsi varresta sisään. Ompelin lahkeeseen kuvan lenkin. Tämä napattu toisista housuista, mutta suutarit myy noita. Edellyttää kyllä nauhoja tai jotain lenkkiä kenkään.

Lähetetty minun PLK-L01 laitteesta Tapatalkilla

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •