Sivu 110 / 111 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 1060100108109110111 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 3.271 - 3.300 / 3318

Aihe: Kengät talveksi

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Niin siis suotta intoilet, et pääse pätemään. Onhan kengänpääliset mulle ihan tuttu juttu. On mulla varsin paljon kokemusta talvipyöräilystä. Ja mun lämpimin ratkaisu talvipyöräilyyn on edelleen mun välikausikengät (Defroster) Urheiluareenan teddykarhusuojilla. Tarvittaessa kemialliset lämppärit inessä.

Wölvhammerit ostin kun halusin ajaa (maastossa) ilman kengänsuojia ja kaikki kertoi tässäkin topicissa, että ne ne vasta ovar jeesuksen lämpimät. No eivät ole. Eikä olleet Lake 330:tkaan.
    Jos se lämpö ei varpaisiin asti virtaa, niin helpointa taitaa olla vaan laittaa lisälämmitystä. Mulla on ihan sama juttu varpaiden kanssa. Sormet tarkenee hyvin.

Siis verrokkina vaikka meidän pari kiloinen koira. Se ei tarkene pakkasella edes paksussa untuvapussissa paikallaan, koska kroppa ei vaan tuota lämpöä riittävästi. Pienikin lisälämmitys pussin sisään niin hyvin tarkenee.

Ensin tietysti eristys pitää olla kunnossa ja sitten lämpöä vaikka kemiallisesti vähän.

Itse olen ollut tyytyväinen Lake 303 tohveleihin ja yhdellä ohuella merinovilla sukalla olen kaikki lenkini ajanut -15 asteen lenkkeihin asti. Sen kylmemmillä en ole viitsinyt ajella. -15 asteissa olen ajellut max. 2 h lenkkejä ja pieni vilpoisuus on tuntunut. Alle -10 asteissa 3-4 tunnin lenkit menneet mainiosti. Ainoa huono puoli on se nilkkaläppä, joka ei istu hyvin, vaan päästää kylmää ilmaa nilkkaan. Sekin asia korjaantui Tampere valmisteisilla talviajohousuilla, joissa kannanalus nauha vetää täysin umpeen sen, lahkeen ollessa kengän päällä tiukasti nilkkaan asti. Minulla on hyvä ääreisverenkierto ja se mahdollistaa näiden kenkien käytön ja kokemukseni ovat ainoastaan henkilökohtaisia. Kengänsuojilla voisin pärjätä vielä kylmemmissäkin keleissä, mutta en katso tarpeelliseksi lähteä kokeilemaan, koska trainerilla pystyn ylittämään nämä kovimmat pakkasjaksot.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti jalu78 Katso viesti
    Hyvää talvikenkää BOA-nauhoilla flättipolkimille? En siis etsi pyöräkenkää klosseilla...
    Upataanpas tätä, kun itseäkin kiinnostaa. Saa olla ilman boaakin... Vaelluskenkien ongelmana tuppaa olemaan joko liian löysä pohja tai liian jäykkä nilkka. Tai molemmat...

Itse itselleni vastaten, tuommoiset hankin: https://www.xxl.fi/salomon-x-ultra-m...151738_1_style

Kahden tunnin lenkin perusteella ihan ok hankinta. Eivät puristaneet eivätkä hölskyneet. Ehkä hieman paremmin eristetyt voisivat olla, mutta otin sen verran isossa koossa, että mahtuu tarvittaessa toinenkin sukka. Ehkä.

Plussana nuo nastat pohjassa jos ja kun joutuu metsässä tunkkaamaan tai jalkautumaan hankalassa paikassa. Pohja ei ole mikään über-jäykkä, mutta riittävä flättien kanssa.

Piti laittaa wölveihin klossit kiinni, pohjat ei kestä flättien "piikkejä" (Saint)

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juha Jokila Katso viesti
    Jep, sama paska täällä vaikka hiukan vanhempi malli NW Extreme. Muuten vielä ihan ehjät kengät ja boa irti pohjia myöten. Kuva: https://photos.app.goo.gl/SJnaJLdjxeTyis9z1
    Mulla katosi Raptor Arctic GTX oikean jalan kengästä se mukaboan metallinvärinen operointikynsi heti ekalla lenkillä... Maanantaina ostettu, eilen ajettu, tänään takaisin norjalaisten mustaan kuutioon...

Hep, keksiikös kukaan korvaajia Fivetenin EPS high:lle? Näkyvät poistuneet mallistosta/loppuun myyty joka paikasta.

Joku talvikenkä tarttis keksiä talveksi fläteille. Lukkoja en ole mtb:ssä käyttänyt.

Fiveten Impact high:ta näyttää saavan.

mielestäni lämpimämpi kuin Freerider EPS high ja pohja pitää paremmin (sekä polkimella että maastossa/lumessa).

Tuolla joitain kokoja,kaksi väri vaihtoehtoa ;https://www.bike24.com/1.php?content...ge=2;orderby=2

http://www.teollisuuspalvelu.fi/prod...s-1828-jupiter

Olen itse ajellut tuollaisilla jalaksen kengillä tämän talven kun sattui ennestään olemaan. Toimii mun mielestä yllättävän hyvin fläteillä maastossa. Merinovillasukalla ei ole tullut vielä kertaakaan kylmäkään. Tuo paksu ja vahva kärki tuntuu estävän ajoviiman melko tehokkaasti. -15 olen ajellut enkä ole 2 sukkia vielä tarttenut. En osaa kaivata parempia talvikenkiä fätteilyyn

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Antsah82 Katso viesti
    http://www.teollisuuspalvelu.fi/prod...s-1828-jupiter

Olen itse ajellut tuollaisilla jalaksen kengillä tämän talven kun sattui ennestään olemaan. Toimii mun mielestä yllättävän hyvin fläteillä maastossa. Merinovillasukalla ei ole tullut vielä kertaakaan kylmäkään. Tuo paksu ja vahva kärki tuntuu estävän ajoviiman melko tehokkaasti. -15 olen ajellut enkä ole 2 sukkia vielä tarttenut. En osaa kaivata parempia talvikenkiä fätteilyyn
    Talviajokengät joissa on pohjissa teräslevy ja kärjissä varpaitten suojana alumiiniinia??? Antsahia on siunattu niin hyvällä ääreisverenkierrolla että kateeksi käy, mulla alkaa jalkoja paleltaa jo ajatuskin moisista.
    I väntan på ännu dåligare tidet

Joulupukki toi mulle Northwave Raptor Arctic GTX talvikengät. Nyt on jonkun verran kokemusta kertynyt, joten jotain kehtaa kirjoittaa. Nyt ei ole joulun jälkeen tänne kovia pakkasia siunaantunut, mutta -7 asteessa ei mitään ongelmaa kahden tunnin lenkillä, joka normikengillä aiheutti jo pahaa palelua. Tänään kun oli aste plussaa niin jalka suorastaan hikoili. Sukkina käytän pääsääntöisesti merinovillaisia sukkia, vain yhdet sukat. Todellinen pakkasenkesto selviää sitten kun tulee toista kymmentä astetta, mutta jos niillä reilun tunninkin tarkenee ilman kävelyä välissä niin olen tyytyväinen.
    Muuten olen erittäin tyytyväinen kenkiin mutta kengät ei tahdo purra flattipolkimiin millään kiinni. Meinaa hermo mennä kun koko ajan meinaa mennä kantapäillä polkemiseksi. Täytynee kokeilla toisenlaisia polkimia vielä.

^eikös nuo täysin lukkopolkimille tarkotetut kengät?
    https://northwave.com/en/p/raptor-arctic-gtx/

Ei toi pohja kyllä fläteille kauhean hyvältä näytä.
    Mulla vielä arvonnassa otanko noi NW:n Himalayat käyttöön vai palautanko. High Impactit muuten hyvät mutta tietyllä kelillä lumi menee ikävästi nilkoista eikä aina jaksaisi säärystimiä laittaa.

Nyt ei pysty kyl ymmärtämään, miksi pitää ostaa lukkokengät ja ajaa niillä fläteillä. Maailma on täynnä normikenkiä mitkä soveltuu tähän varmasti paremmin. Noissa munkin NW Yeteissä (olisko nyt nimellä Himalaja)on lukon tilalle lisäpala flättejä varten, mutta en kyllä noitakaan flattiajoon silti ostaisi. On vaelluskenkiä, Soreleita ja vaikka mitä parempia ja lämpöisempiä.
    Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti arctic biker Katso viesti
    Talviajokengät joissa on pohjissa teräslevy ja kärjissä varpaitten suojana alumiiniinia??? Antsahia on siunattu niin hyvällä ääreisverenkierrolla että kateeksi käy, mulla alkaa jalkoja paleltaa jo ajatuskin moisista.
    Joo ei kyllä tunnu yhtään kylmiltä mulle, kesäkengillä huomas heti kun ilmat kylmeni että ajoviima tulee läpi. En ole kyllä tarttenut käsissäkään vielä koko talvena tämän kummempia hanskoja: https://m.motonet.fi/fi/tuote/450071...yorailyhanskat

Paksummat talvihanskat on kulkeneet repussa, mutta ei ole vielä tarvinnut käteen laittaa.

^Nämä vaate asiat on vaan niin yksilöllisiä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Antza44 Katso viesti
    Nyt ei pysty kyl ymmärtämään, miksi pitää ostaa lukkokengät ja ajaa niillä fläteillä. Maailma on täynnä normikenkiä mitkä soveltuu tähän varmasti paremmin. Noissa munkin NW Yeteissä (olisko nyt nimellä Himalaja)on lukon tilalle lisäpala flättejä varten, mutta en kyllä noitakaan flattiajoon silti ostaisi. On vaelluskenkiä, Soreleita ja vaikka mitä parempia ja lämpöisempiä.
    Kuten kirjoitin, niin joulupukki toi ne, tarkoittaa etten itse niitä ostanut. Mulla on korkea- ja matalavartiset vaelluskengät, molemmilla paska ajaa.

Nyt ei pysty kyl ymmärtämään, miksi pitää ostaa lukkokengät ja ajaa niillä fläteillä.
    1. kenkä on suunniteltu pyöräilyyn
    2. pohja usein paremmin sopiva fläteille(kin) kuin vaelluskengissä

Jos itse hankkisin lukkokengät 100% flättikäyttöön, niin katsoisin, että niissä se lukon aukko on mallia auki leikattava. Eikä vain ruuvilla peitelevy kiinni. Shimanon kengissä on mm. leikattava aukko, muistaakseni Northwaveissa on aukko jo valmiina auki ja peitelevy pysyy ruuveilla kiinni.

Ostin itselleni Salomonin nastoitetut kengät flättikäyttöön. Ihan ok, jäykkyys riittää minulle, mutta istuvuus polkimessa ei ole samaa luokkaa kuin kesäkengissä. Karkeassa kuviossahan on ongelmana jos ja kun ne polkimen nastat menevät kengän nappuloiden väliin eikä niistä ole tällöin iloa. Samoin kun onnistuin saamaan toisen polkimen jäähän ojan ylityksessä, niin jalka alkoi ikävästi nuljuamaan, kun pohja ottaa poljinakseliin kiinni, eikä pysy niiden polkimen piikkien varassa, kuten pitäisi.

Nastoitetut kengät on muuten kyllä metsässä ja jäisillä ajoreiteillä loistavat, kun jalkaudutaan. Klossikengillä ei tahdo pysyä pystyssä, vaikka NW:n talvikengät ovatkin.

Kyllähän noissa oikeissa talvikengissä, ei siis missään välikelin gore ja mainosmiesten on ihan kunnon pohjat lumelle. Esim Lake 303, NW Yeti, 45 Wölhammerit. Jäällähän tarvitsee nastat näihinkin.

Itsellä menee talvi ihan vaan normaaleilla talvikengillä ajallessa. Mutta olenkin vähän enemmän tälläinen sunnuntaipyöräilijä. Jos ei paljoa muuta tule poljettua kuin työmatka talvella, niin itse panostaisin ennemmin päteviin vaellus tai talvikenkiin. Esimerkiksi tuolta talvikenkien valintaopas. Unohda vaan noi kuvat

Kyllähän noissa oikeissa talvikengissä, ei siis missään välikelin gore ja mainosmiesten on ihan kunnon pohjat lumelle. Esim Lake 303, NW Yeti, 45 Wölhammerit. Jäällähän tarvitsee nastat näihinkin.
    Jotkut NW:n vanhemmat talvikengät mulla on klosseilla ja ne oli ainakin tosi liukkaat jäisellä ulkoilureitillä. Oli tuskaa yrittää pysyä pystyssä, kun fillarissakin oli nastattomat JJ:t, niin tukea ei saanut mistään. Se klossi tulee ainakin noissa kengissä sen verran lähelle kuvion alapintaa, että ottaa kiinni jään epätasaisuuksiin. Ja sitten mennäänkin jo. Mutta tuosta Yetistä ei ole kokemusta.

---
    Komento takaisin, ne onkin jotkut Diadorat... pitänee varmaan ostaa jotkut oikeat talvikengät jos meinaa helmikuussa polkea. Tosin on mulla Jalaksen tekemät maihinnoususaappaat flättikäyttöön.

Tänään 4h -8...-11C maasturilla pikkuteitä kierrellen (ei kävelyä). Jalassa Wölvit (2018 malli)+sportfire karvasuoja ja ohut merinosukka+paksu villasukka. Lisäksi lyhyet säärystimet säären päällä. Siinä ja siinä oli et varpaat tarkeni. Muualla olikin sit liiankin kuuma.
    Kotona kun otin kamat pois niin säärystimet oli aivan märät sisäpinnalta, samoin villasukat ja itse kengät nilkan ja jalkaterän alueelta. Kun laitto käden kengän sisään kärkeen niin tunsi selvästi että kärjestä oli ihan viileä tuo kenkä.

Hankala tilanne kun jalka hikoaa muualta kuin varpaista mutta sitten varpaat kuitenkin palelee. Ehkä sinne kengän kärkeen vois koittaa tunkee jotain folioeristettä tai sitten on vain hankittava sähköpohjalliset/toiset kengät (OMW?).

Kokeileppa mantis tätä https://sectionhiker.com/vapor-barrier-socks/. Itse normipakastepusseja oon käyttänyt.
    I väntan på ännu dåligare tidet

Mulla on yhet sealskin sukat jos ne ajaa saman asian kuin noi rabit? Pakastepussia vois kans kokeilla, mutta musta ongelma edelleen on puutteellinen eristys kengän kärjessä.

Arctic biker, sullahan oli OMW kengät? Miten niissä koot menee?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mantis Katso viesti
    Mulla on yhet sealskin sukat jos ne ajaa saman asian kuin noi rabit? Pakastepussia vois kans kokeilla, mutta musta ongelma edelleen on puutteellinen eristys kengän kärjessä.

Mullakin on ja silloin kun ne ostin, niin ohje suositteli ottamaan yhtä kokoa isommat. Shimanon kengät 42 kokoa ja omw 43 kuin tehty omaan jalkaan.

Eipä tarkene minun varpaat noissa NW yeti kengissä. On reilu koko ja vaikka minkälaista merinosukkaa/villasukkaa mutta varpaat palelee -5 jälkee pidemmällä lenkillä.
    Muu osa jalasta tarkenee jo sitte liianki hyvin, sukat oli nilkasta ylöspäin eilen läpimärät.
    Kaverilla taas esim semmoset syys ajokengät käytössä ja samalla lenkillä totesi ettei mitään ongelmaa varpaissa.
    En oo kyllä koskaan varpaitani palelluttanut ja kokenut ongelmaksi tuota kylmää jaloissa muuten mutta tuli silti yllätyksenä miten kehnot kengät nämä oli omaan käyttöön.
    En ainakaan suosittele niille joilla herkästi palelee varpaita.
    Ite ajan näillä kengillä flättipolkimilla ja se klossin kohta on peitetty sillä läpällä mutta ei nämä oo silti kyllä pohjan muodon takia parhaat flättipolkimille mutta menettelee.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mettis Katso viesti
    Kaverilla ...totesi ettei mitään ongelmaa varpaissa...
    Tää on just niin tätä. Kullakin on ihan omat varpaansa riesanaan.

Eilen -4-5°C pakkasta, jalassa Wölhammerit merinovillasukalla ja villasukalla. Kahden tunnin kohdalla alkoi tuntua ikävältä ja viimein kahden ja puolen tunnin kohdalla oli pakko laittaa kemialliset lämmittimet varpaille. No tiedänhän minä, että turhaahan se oli siinä vaiheessa, ne pitäis olla alusta lähtien. Neljän tunnin kohdalla saavuin onneksi kotiin ja sain paleltumisen rajoilla kärsivät ulokkeet lämpimään suihkuun.

.

Maastossa on kivintä ja juurakointa

Lainaus Alkujaan tämän lähetti arctic biker Katso viesti
    Kokeileppa mantis tätä https://sectionhiker.com/vapor-barrier-socks/. Itse normipakastepusseja oon käyttänyt.
    Tuota on tullut testailtua itsekkin. Hyvää kengät pysyy kuivana ja päälisukka. Tästä varsinkin hyötyä, jos kengänkuivatus on vaikeaa ajojen välissä. Ei varsinaisesti auta minun kylmiä varpaita

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mantis Katso viesti

Sealskin sukat ei tee täysin tuota pussi ilmiötä, koska ne hengittää ainakin jonkin verran, koska ne kastuu hiestä ulkoakin ja kenkä hikoaa märäksi. Paksutkin Sealskin sukat ovat itsessään selkeästi kylmemmät, kuin paksut merinovilla sukat, joten mulla ne pääsee oikeuksiin 0 keleissä missä tarvitsee talvikenkää jo, mutta ne saattavat jo päästää vettä läpi ulkoapäin.

Just hain Kärkkäiseltä uudet akut Lenzin akkupohjallisiin ja voi tätä hunajaa, kun ei taas tarvitse miettiä ja murehtia kylmiä varpaita. Kenkinä nyt NW Yetit ja välillä vanhat 303 Laket.

Mun puolesta jokainen saa laitella pipoja ym, mutta itselle ei auta sen verran on tullut kaikkea testattua vuosien varrella. Wölfgarit tekis mieli vielä testata, koska noissa omissa talvikengissä se varvaskuppi kylmenee kiistatta. Toisaalta taas päädyin muuten tosi toimivien ja sirohkojen 100€ kenkien jatkoksi hommaamaan uudet lämppärit 110€, millä varmasti tarkenen ja ei tarvitse leikkiä. Wolfgarit maksaa kuitenkin sen 500€ ja on jo aika molot noihin Yeteihin verrattuna.

Minä uskon tuohon pakastepussi / Sealksinz-teoriaan. Teorian mukaanhan kengän vuori pysyy kuivana ja siten lämpimänä, jos hiki ei pääse kastelemaan.

Eilen ajoin 2 tuntia, poikkeuksellisesti pelkissä merinosukissa (sealskinzit olivat pyykissä vielä kuivumassa). Lenkin jälkeen kenkä oli aivan märkä sisältä. En ole aikaisemmin kiinnittänyt huomiota, enimmäkseen ajan sealskinin kanssa. Ei minulla silti kylmä ehtinyt tulla vielä.

Uskon myös siihen toiseen teoriaan, jonka mukaan pitää pukea tarpeeksi vaatetta päälle muualle kehoon. Sitäkin olen kovasti yrittänyt noudattaa. Oikeastaan jalkoja ei ole enää palellut kertaakaan lenkillä, vaikka ennen uskoin olevani erittäin herkkä varpaista ja sormista. 1-9 tunnin lenkkejä olen tänä talvena ajellut.

Hmm.. pitäisi vielä kehitellä teoria sykkeen tai tehon yhteydestä varpaiden paleluun
    Pyöräily on kivaa!

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •