Sivu 1 / 5 123 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 131

Aihe: Nopea nojapyörä

  1. #1
    Liittynyt
    07/2006
    Paikkakunta
    Raahe
    Viestit
    695

    Nopea nojapyörä

    Yhdeltä nojapyöräfoorumilta olen jo kysellyt vaihtoehtoja ja jotain tietoa olen jo saanut, mutta laitetaan nyt tännekkin kun täällä on sen verran monipuolisempaa porukkaa kommentoimassa.

    "Vaatimuksia":

    -Mielellään trike, mutta jos ero nopeudessa on suuri verrattuna 2pyöräiseen niin sitten kaksipyöränen.
    -Matala(pieni ilmanvastus)
    -Mielellään alaohjaus(ei pakollinen)
    -Mahd. kevyt
    -Hintarajaa en osaa tässä vaiheessa sanoa, mutta älkää ehdotelko mitään 12000 euron kullattua seinänkoristetta.
    -Pyörällä olisi tarkoitus ajaa pidempiäkin matkoja, joten peräkärry tai/ja laukut pitäis saada kiinni.


    En ole mitenkään kiireellä hommaamassa pyörää, vaan katson ensin huolella kaikki mahdolliset vaihtoehdot, ostopaikat ja varusteet. Ja jos päädyn johonkin kalliimpaan vehkeeseen niin menee luultavasti ensi kesään. Käytettyjäkin saa tarjota yv:llä, kunhan se täyttää aikalailla nuo vaatimukset.

    Vaihtoehtoja tällähetkellä:
    (suunilleen paremmuusjärjestyksessä, tietoa noista on vielä niin vähän, että voi olla että lista kääntyy vielä toisinpäin.)



    -Optima baron: http://www.pasta.franken.de/img/baron/1/baron4.jpg
    Paino ilmeisesti alle 9kg, ei paha. Osaao joku sanoa hintaa? Tästäkään ei tunnu löytyvän mun taidoilla tietoa...

    - Challenge Trike. Tietoa löytyy heikosti, hinta n. 2600e. http://www.londonrecumbents.co.uk/index.php?id=405

    -Challenge fujin sl: http://www.challenge-recumbents.com/...lectie=fujinsl

    - Optima Rhino st: http://www.optima-cycles.nl/main/nl/...html?Itemid=27

    - Optima rider:
    http://www.londonrecumbents.co.uk/index.php?id=397

    -Ja ehkä myös nuo halpikset eli arrow ja TW-trike-st, jos niitä on vielä saatavilla sitten kun aion ostaa pyörän. Ja jos niistä kuulee hyviä kokemuksia. http://lowride.info/phpBB2/viewtopic.php?t=231


    Tuolla on se toinen keskustelu, toivottavasti osaatte auttaa noissa kysymyksissä:
    http://lowride.info/phpBB2/viewtopic.php?t=305
    jusSsa muokkasi tätä : 20.08.2007 at 14.04

  2. #2

    Lamppu syttyi Nojakki ei ehkä kaikkein turvallisin väline ?

    Mitä tähänkin voi sanoa? Oma havaintoni lenkiltä- tapahtui tosielämässä- keskellä päivää. Katselin ajaessani muutamien satojen metrien päähän ja ajattelin - onkohan tuolla joku tai jotain vai ei. En hahmottanut ja ajattelin, ettei tiellä liiku mitään. Jotain siellä sittenkin on...kai? Lähemmäksi tultuani huomasin vihdoin ajokin nojakiksi. Ajattelin itseäni rekkakuskina - ja väistämässä viime hetkellä huonosti havaittavaa ajoneuvoa....Itselläni on normaalinäkö, enkä käytä silmälaseja..
    Teoriassa käytännöllä ja teorialla ei ole mitään eroa - mutta käytännössä on

  3. #3
    Liittynyt
    07/2006
    Paikkakunta
    Raahe
    Viestit
    695
    No sehän korjaantuu kun pystyttää lipputangon pyörän perälle... niin kun tuossa:
    http://generationsfutures.chez-alice..._noir_500l.jpg

    Siinä ne nojakin edut sitten menikin...


    Tuo baron on muuten myös yhtenä vaihtoehtona... pitääpä lisätä listaan.

  4. #4
    Liittynyt
    06/2005
    Viestit
    135
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti onnimanni Katso viesti
    Ajattelin itseäni rekkakuskina
    Saman suuntaisia tuntemuksia minullekkin tulee kun joskus ajan nojakin sijasta "pystypyörällä". Siinä sitä seisoskellaan tarpeettoman korkealla ja pinnistellään ilmavirtaa vastaan.
    Vaan vakavasti ottaen, jos hyvä näkyvyys on pyöräilyssä pääasia niin noajpyörä on huono valinta.

    Jukka
    Tee Se Itse nojapyöriä: www.nojapyora.tk

  5. #5
    Obu Guest
    Mutta jos turvallisuus on tärkeää, niin mukavempi se on kaatua 30 cm korkeudelta ja vielä jalat edellä. Koko nojapyörän turvattomuus on taas yksi niistä myyteistä, jotka eivät pidä alkuunkaan paikkaansa. Kuten että nojapyörällä olisi vaikea nousta mäkiä. Kaikki tuollaiset väittämät kuuluvat vähintään 10 vuoden taakse.

    Jos tieto nojapyöristä on näin hataralla pohjalla, niin kehottaisin hieman tutkiskelemaan. Opiskelun voi aloittaa vaikka TM:n artikkelista.

    ...jatkaa voi:
    -http://www.recumbents.com/home.asp ...löytyy valinta opasta, valmistaja listaa, pyörien rakennusta, käyttäjien kokemuksia, blaa blaa blaa...
    -http://www.bentrideronline.com/ ...varmastikin paras foorumi, pyörien arvosteluja ym.
    -http://www.m5-ligfietsen.nl ...nojapyörien lisäksi valmistaa tilbehööriä kilpapyöriin. Wattimittauksia ym.
    -http://www.velokraft.com/ ...mm. maailman nopein sarjavalmisteinen polkupyörä no com
    -Sitten on Challenge ja Optima ...Euroopan suurimmat kaupalliset M5:n lisäksi. Challengen Fujin -sarjasta löytyy retkimallista kilpavehkeeseen.
    -Ja sitten kannattaa lukea Velomania! ...polku- ja nojapyörän historiikki.

    Triket(kattamattomat) voi unohtaa kättelyssä, jos nopeesti haluaa liikkua. Kaksipyöräinen alkaa jo liikkua. Normaaliin kilpapyörään verrattuna n. 40% pienempi ilmanvastus. Kattamalla pyörää päästään jo lähes 100% pienempään ilmanvastukseen. Ja ilmanvastuksen osuus kokonaisvastuksesta siellä 30 km/h vauhdissa on n. 80%.

    Eli eli... poikkipintala pääasiassa määrittää nopeuden. Kaksipyöräisessä matkatavaratkin saadaan asetettua aerodynaamisesti kuljettajan taakse (esim Fujin), joten retkikin taittuu tarvittaessa vauhdilla.

    Ja alaohjaus lisää sitä poikkipinta-alaa jonkin verran.

    Siitä tutkimaan. Niin kuin sanoitkin homman olevan hataralla pohjalla, mutta tästä se lähtee.

  6. #6
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    Viestit
    604
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Obu Katso viesti
    Kattamalla pyörää päästään jo lähes 100% pienempään ilmanvastukseen.
    Ohhoh. Tuohan on lähes Nobel-palkinnon arvoinen suoritus.

  7. #7
    Liittynyt
    03/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.896
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Obu Katso viesti
    Kuten että nojapyörällä olisi vaikea nousta mäkiä.
    Ei kai nojapyörällä kuitenkaan voi kiivetä samalla lailla runttaamalla kuin pystypyörällä, mutta kyllähän se sopivilla välityksillä nousee.

    En ole itse - ainakaan vielä - ajanut nojapyörällä mutta, kun kerran satuin maastopyörälenkillä samaan jyrkähköön hiekkatieylämäkeen nojapyöräilijän kanssa, kaveri myönsi ettei pyörä ollut siinä ihan vahvimmassa elementissään.

  8. #8
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    Viestit
    604
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti perttime Katso viesti
    En ole itse - ainakaan vielä - ajanut nojapyörällä mutta, kun kerran satuin maastopyörälenkillä samaan jyrkähköön hiekkatieylämäkeen nojapyöräilijän kanssa, kaveri myönsi ettei pyörä ollut siinä ihan vahvimmassa elementissään.
    Ajetaanko nojakkeja yleisesti lukkopolkimilla? Satuin viikonloppuna lukemaan TM:n artikkelin aiheesta ja siinä valokuvamallilla oli lenkkarit kunnon kenkien sijasta. Mäkien nousu ilman lukkoja on tavallisellakin pyörällä ihan avutonta puuhaa.

  9. #9
    arctic biker Guest

    lukkopolkimien todellinen hyöty

    Pedal retention systems are useful to help riding efficiency. Without a retention system, the feet can inadvertently flying off the pedal (Figure 1). However, a common cycling myth is that toe clips and clipless pedals allow the rider to "pull on the backstroke" and hence apply force around the complete pedal stroke. No one rides this way. Pedals do add help by keeping the foot secure during the power stoke. Riding with any foot retention device will require some skill development
    Tuossa park toolin sivuilta, asiaahan on tutkittu,olen nähnyt muistaakseni
    shimanon tulokset ja tehoerot oli tosi pienet mutta hyvä tapa pitää jalka polkimella oikeassa paikassa. pystypyöräilijä käyttää painovoimaa siis omaa
    painoaan avuksi ylämäkitilanteessa, nojakkikuski käyttää vain ihasvoimaa...
    no jätin käsien käytön pois,silläkin pystypyörällä saa enempi voimaa olkimille

  10. #10
    Liittynyt
    03/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.896
    Mulla on se käsitys, että varsinkin oikein kunnon takanojassa ajettavilla nojapyörillä lukot auttaisi huomattavasti jalkojen pysymistä polkimilla.

    Yksivaihteisella maastopyörällä ajaessa huomaan joskus jyrkissä tai muuten tiukoissa paikoissa myös vetäväni poljinta ylös. Muuten pyrkimys on siihen että kenkä ennemminkin "kelluu" polkimella.

  11. #11
    arctic biker Guest
    Mulla on se käsitys, että varsinkin oikein kunnon takanojassa ajettavilla nojapyörillä lukot auttaisi huomattavasti jalkojen pysymistä polkimilla.
    niin ei kai se ajoasento tähän vaikuta??
    olen totaalsien huono fillarifoorumin haun käyttäjä mutta pitäiskö avata uus tinganpaikka tyylin lukkisten todellinen hyöty?

  12. #12
    Liittynyt
    03/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.896
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti arctic biker Katso viesti
    niin ei kai se ajoasento tähän vaikuta??
    Voi se vähän vaikuttaa, kun poljin yläasennossaan on pyörän korkein kohta...

  13. #13
    arctic biker Guest
    jaahas, no mie ny lähen baariin ja kun kotia tuun niin koitan selälläni mallata kuis se nyt oikeen menee
    mutta kun mittään en nojakin ajamisesta tiijä niin tämmöistä se on, luulee ja uskoo tietävänsä, lähen tossa kohta äitimuoria kattomaan, hää se vasta
    hauska on; joka homman se tietää viimesen päälle, suurin piirtein jeesuksesta seuraava arvossa... ois varmaan hauska nähä tätä maailmaa
    jos se ois mun äitimuorin mukaan mallattu, ei me ajeltais näillä vehkeilä...

  14. #14
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    69
    Miksikä minusta tuntuu, että Rohloff-napa sopisi nojakkiin kuin nyrkki silmään?

    Edit: HP-Velotechnik näkyykin itseasiassa tarjoavan sellaista ainakin osaan malleistaan. Tuommoinen voisikin ehkä olla meitin pyörä sitten kun olen iso, raihnas ja rahakas.
    Viski muokkasi tätä : 20.08.2007 at 13.23

  15. #15
    Liittynyt
    05/2004
    Paikkakunta
    Dunedin
    Viestit
    1.641

    Rofloff

    Se on kallis, painava, monimutkainen, uskontomaisen kultin ympärilleen luonut, juu-u, omiaan nojapyörään

  16. #16
    arctic biker Guest
    Miksikä minusta tuntuu, että Rohloff-napa sopisi nojakkiin kuin nyrkki silmään?
    tai kardaaniakseli no mie lähen ny sinne baariin

  17. #17
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti arctic biker Katso viesti
    Tuossa park toolin sivuilta, asiaahan on tutkittu,olen nähnyt muistaakseni
    shimanon tulokset ja tehoerot oli tosi pienet mutta hyvä tapa pitää jalka polkimella oikeassa paikassa. pystypyöräilijä käyttää painovoimaa siis omaa
    painoaan avuksi ylämäkitilanteessa, nojakkikuski käyttää vain ihasvoimaa...
    no jätin käsien käytön pois,silläkin pystypyörällä saa enempi voimaa olkimille
    Ei kait mäennousukyky mikään ongelma ole, jos löytyy tarpeeksi pientä pykälää. Tasasella sitten nojakki ohittaa sen mäessä ohitse menneen tavallisen pyörän.

    Kumma juttu sinänsä, että ainakin itsellä nojakin ostamisen vaikeus lähtee lähinnä siitä, että se näyttää niin omituiselta. Kuinkakohan omituiselta tavallinen pyörä mahtoi näyttää silloin kun sellainen keksittiin?

  18. #18
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Järvenpää
    Viestit
    1.208
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti arctic biker Katso viesti
    niin ei kai se ajoasento tähän vaikuta??
    olen totaalsien huono fillarifoorumin haun käyttäjä mutta pitäiskö avata uus tinganpaikka tyylin lukkisten todellinen hyöty?
    Tavallisella pyörällä painopiste on polkimien päällä, joten ilman lukkojakin on jonkun verran kitkavoimaa joka pitää miestä kiinni polkimissa. Reipashenkisellä ajoasennolla varustetussa nojakissa painopiste on jossain polkimista taakse alas, jalkoja täytyy joko pitää polkimilla lihasvoimalla tai sitten käyttää lukkopolkimia.

    Mitä tulee siihen, että poljinta ei lukoilla vedettäisi ylös paluumatkalla, tämä on hieman väärin ajateltu. Ylös vetämisen voima on vain (tyypillisesti, poislukien tietyt erikoistilanteet maastossa ja välitysten kesken loppuessa myös maantiellä) pienempi kuin jalan paino, joten jalan ja polkimen välillä on edelleen puristustila. Sitten kun otetaankin sama tilanne em. reipashenkisellä nojakilla, polkimen ja jalan välinen rasitus on vetoa. Olen pari kertaa onnistunut demonstroimaan tämän itselleni liikkeelle lähtiessä kun olen kuvitellut laittaneeni lukot kiinni mutten oikeasti ole. Ensimmäinen kunnon polkaisu ja kantapää tekee perseeseen hienon mustelman.

  19. #19
    Liittynyt
    07/2006
    Paikkakunta
    Raahe
    Viestit
    695
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tietämätön Katso viesti
    Ei kait mäennousukyky mikään ongelma ole, jos löytyy tarpeeksi pientä pykälää. Tasasella sitten nojakki ohittaa sen mäessä ohitse menneen tavallisen pyörän.
    Samaa mieltä, ja lisäksi vielä se että jos niitä mäkiä ei ole(kuten täälläpäin) niin miten niistä silloin voi olla haittaa? Pidemmillä reissuilla voi vähän hidastaa, mutta niin pitkiä reissuja ei kitenkaan tule tehtyä montaa kesässä.

    Tuo näkyvyysongelma on yksi huono puoli, kun joutuu jarruttelemaan risteyksissä ym. "pimeissä" mutkissa enemmän. Tai sitten jos rakentelis tuommosen lipputangon ja laittais putkeksi periskoopin, vois siitä sitten kuikuilla aitojen ym. esteiden yli


    Muutin vähän ehdokkaitten järjestystä, rhino tipahti alaspäin ja baron pääsi ykköseksi. Tuo challenge trike on aika mielenkiintoisen olonen, pitäis vaan löytää siitä lisätietoa.

  20. #20
    Liittynyt
    07/2006
    Paikkakunta
    Raahe
    Viestit
    695
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Viski Katso viesti
    Miksikä minusta tuntuu, että Rohloff-napa sopisi nojakkiin kuin nyrkki silmään?

    Näyttäis saavan tuohon challenge trikeenkin röhlöhvin navan, levyjarrupaikalla £864 ja ilman £753. Aika kova hinta...

  21. #21
    Liittynyt
    03/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.896
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jusSsa Katso viesti
    Tuo näkyvyysongelma on yksi huono puoli, kun joutuu jarruttelemaan risteyksissä ym. "pimeissä" mutkissa enemmän. Tai sitten jos rakentelis tuommosen lipputangon ja laittais putkeksi periskoopin, vois siitä sitten kuikuilla aitojen ym. esteiden yli
    Silläkin saattaisi joissain paikoissa olla merkitystä että pystypyörällä silmät on aika liki ajopelin etupäätä. Nojapyörässä on äkkiä toista metriä keulasta silmiin. Ero ei ehkä ole yhtä suuri kuin polkupyörän ja auton mittojen välillä, mutta ero kuitenkin.

  22. #22
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    69
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jusSsa Katso viesti
    Näyttäis saavan tuohon challenge trikeenkin röhlöhvin navan, levyjarrupaikalla £864 ja ilman £753. Aika kova hinta...
    Tjoo, meikäläisen tonnin siitä Rohloffista joutuu suunnilleen pulittamaan, mutta kyllä sen pitäisi ymmärtääkseni kestääkin sitten ihan tolkuttomasti. Jossakin väitettiin ettei Speedhubin elinkaaren pituudesta ole varmaa tietoa, sillä ainuttakaan ei ole vielä kulunut puhki...

  23. #23
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Viski Katso viesti
    Tjoo, meikäläisen tonnin siitä Rohloffista joutuu suunnilleen pulittamaan, mutta kyllä sen pitäisi ymmärtääkseni kestääkin sitten ihan tolkuttomasti. Jossakin väitettiin ettei Speedhubin elinkaaren pituudesta ole varmaa tietoa, sillä ainuttakaan ei ole vielä kulunut puhki...
    Mutta kuulemma öljyä tiputtaa ja pitää kummallista ääntä.

  24. #24
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    69
    Tjoo, niillä oli vissiin jonkinsorttista ongelmaa sen öljyvuodon kanssa, mutta pikkulinnut kertoivat jossakin vaiheessa, että se olisi saatu korjattua.

    Rohinoidenkin pitäisi kadota sisäänajon jälkeen, kun epätasaisuudet ovat kuluneet poijes.

    Mitään henkilökohtaista tietoahan minulla ei ole asiasta, kunhan olen lueskellut kaikensorttista mikä vastaan on aiheesta tullut.

  25. #25
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti perttime Katso viesti
    Silläkin saattaisi joissain paikoissa olla merkitystä että pystypyörällä silmät on aika liki ajopelin etupäätä. Nojapyörässä on äkkiä toista metriä keulasta silmiin. Ero ei ehkä ole yhtä suuri kuin polkupyörän ja auton mittojen välillä, mutta ero kuitenkin.
    Nojapyöräilyssä haittaavat myös esim. joillekin kevyen liikenteen väylille jätetyt kynnykset eli rotvallin reunat, kun keventäminen niiden ylityksessä ei nojapyörällä tahdo onnistua...
    ...väliaikaista kaikki on vain...

  26. #26
    Liittynyt
    06/2005
    Viestit
    135
    Mielenkiintoiseksi menee aina nämä nojapyörä keskustelut
    Jos joku kyselisi neuvoa maantiekilpapyörän ostoon, niin tuskin saa kommentteja:
    "eikö tuommonen ole aika huono maastossa?"
    "tuulihan sen vie ku on noin kevyitä"
    "tunnen itseni rekkamiehekksi kun näen sellaisen"
    "saako noin kapeille vanteille edes nastarenkaita?"
    jne jne

    Jukka
    Tee Se Itse nojapyöriä: www.nojapyora.tk

  27. #27
    Liittynyt
    03/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.896
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Reino Hoo Katso viesti
    Nojapyöräilyssä haittaavat myös esim. joillekin kevyen liikenteen väylille jätetyt kynnykset eli rotvallin reunat, kun keventäminen niiden ylityksessä ei nojapyörällä tahdo onnistua...
    Jousitettujakin nojapyöriä on.
    Joku on varmaan keksinyt ajatuksen viimeistään ajeltuaan Tampereella... Laitoin pitkästä aikaa työmatkapyörään - ihan teräsmaastopyörä - paremmat paineet renkaisiin ja huomasin ettei se pyörätie niin sileä olekaan.

  28. #28
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti perttime Katso viesti
    Jousitettujakin nojapyöriä on.
    Joku on varmaan keksinyt ajatuksen viimeistään ajeltuaan Tampereella... Laitoin pitkästä aikaa työmatkapyörään - ihan teräsmaastopyörä - paremmat paineet renkaisiin ja huomasin ettei se pyörätie niin sileä olekaan.
    Omassa nojapyörässä niitä jousia ei toistaiseksi ole ja täällä Ylöjärvellä on ihan tuoreillekin väylille jätetty kiitettävästi kaikenlaisia töyssyjä . Ei tahdo luonto antaa periksi ajella vain reunusten yli...
    ...väliaikaista kaikki on vain...

  29. #29
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jviirret Katso viesti
    Mielenkiintoiseksi menee aina nämä nojapyörä keskustelut
    Jos joku kyselisi neuvoa maantiekilpapyörän ostoon, niin tuskin saa kommentteja:
    "eikö tuommonen ole aika huono maastossa?"
    "tuulihan sen vie ku on noin kevyitä"
    "tunnen itseni rekkamiehekksi kun näen sellaisen"
    "saako noin kapeille vanteille edes nastarenkaita?"
    jne jne

    Jukka
    Mä voisin hyvinkin kirjoitella tuollaista, mutta en mä kehtaa, eihän mulla edes ole kilpapyörää.

    Se ettei ole nojapyörää ei näytä estävän neuvojen antamista.

  30. #30
    arctic biker Guest
    juu oon anjanu ojakilla about 100 kilsaa, ohan se villi vehjes

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •