Sivu 1 / 8 123 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 221

Aihe: Parhaat MTB-kengät

MTB-Make Guest

Parhaat MTB-kengät

Oletteko törmänneet mtb-kenkä-testeihin jossain lehdessä viime aikoina? Uudet kengät ovat tähtäimessä, mutta kokemus eri merkeistä on aika köykäistä. Mielipiteet ovat tervetulleita.

Spessun kenkiä kannattaa käydä kokeilemassa. Sopii ainakin omaan jalkaan kuin valettu (COMP CARBON MOUNTAIN) ja ovat hengittävät sekä säilyttävät kuosinsa hyvin.

http://www.mtbr.com/reviews/shoes/index_byname.shtml
    Tuoltahan noita vois kattella. Noi arviot kun perustuu mielipiteisii (omat vermeet on aina parhaat ) niin ei kannata liian vakavasti noita lukea.

Paras kenkähän on se joka sopii parhaiten jalkaan. Sitten käyttötarkoitus kuntoon (kesä, sade, talvi, retki). Jos monta kenkää on tasavahvoilla, seuraava kriteeri on pohjan jäykkyys. Tämän jälkeen vaikkapa kiinnitysmekanismit (tukevuus/helppokäyttöisyys) ja sitten vaikka ulkopohjan nappulat (pito/kestävyys).
    Jos vieläkin on useampia vaihtoehtoja, voi paino tai ulkonäkö vaikuttaa.
    Kesäkengälle on tärkeää hengittävyys ja ehkäpä se keveys. Sadekengälle vedenpitävyys. Talvikengälle lämpimyys ja myös se vedenpitävyys jottei räntä tule läpi. Retkikenkä on ehkä näiden sekoitus, hengittää hieman, pitää tarpeen tullen kohtuullisen lämpimänä ja niillä on myös hyvä kävellä.
    -> parasta kenkää ei olekaan.

Jos vain jalkaan sopii, niin Sidiltä kannattaa lähteä katselemaan malleja.
    Life - I have heard of it...

Viesti

Mulla on omakohtaista kokemusta 4 kesäkenkien, 2 talvikenkien ja 2 spd-sandaalien verran. Omat kriteerit lukkopolkimiin tarkoitetuille MTB-kengille ovat muotoutuneet seuraaviksi:

Pohjassa pitää olla kumipinta, kuviolla (miten isot nappulat) ei ole niin väliä. Varsinkin joissain kisakengissä on kova muovipohja, joka on hyvin liukas märillä kallioilla.

Pohjan pitäisi olla myös aika jäykkä; kävelyä helpottaa jos kulutuspinnan muoto on tehty päkiän alta hiukan rullaavan pyöreäksi. Taipuisampaa pohjaa ei pyöräilykenkään kannata laittaa, vaikka se onkin parempi kävellessä. Polkiessa mitä jäykempi pohja sitä parempi.

Kaikenlaisista metallisista nappuloista ja piikeistä on pohjassa enemmän haittaa (kalliot) kuin hyötyä (mudassa).

Pohjan kuvion pitäisi olla sellainen, että klossi menee niin syvälle, että kovalla lattialla klossi ei osu lattiaan. Kehtaa paremmin mennä tarvittaessa kauppaan yms.

Klossin kiinnityksessä parempi ratkaisu on sellainen, jossa ruuvien vastakappale ei tule kengän ulkopohjan läpi. Jos vastakappale on ulkopohjan ja pohjallisen välissä niinkuin joissain kengissä, pohjallisen pitää olla aika paksu (ettei vastakappale tunnu päkiässä), ja tämä tuo turhaa joustoa.

Minä en lainkaan pidä naruista pyöräilykengissä. Pahimmillaan narujen solmu on sijoitettu juuri jonkin kiristysremmin tms. alle, jotta se painaa ikävästi jalkapöytää. Joka tapauksessa narujen säätäminen ajon aikana on mahdotonta.

Kalliimmissa malleissa monesti on jonkinlaisia räikkämekanismeja kiristämiseen, mutta tarranauha on yksinkertainen ja toimiva.

Päällinen saisi olla hengittävää materiaalia, kaikenlaiset verkot yms. ovat hyviä kuumalla säällä. Kylmällä säällä sitten tarvitsee toiset kengät tai kalossit. Talvella olen ajanut vaelluskengillä, kun yrityksistä huolimatta ei ole sellaisia pyöräilykenkiä löytynyt, joissa varpaat tarkenisivat (tuppaa jotenkin johtumään kylmää klossin kiinnityksen kautta).

Kaikkein tärkeintä on että kenkä istuu hyvin jalkaan. Etenkin päkiän pitää olla pituussuunnassa juuri oikealla kohdalla. Ylimääräistä klappia ei saa olla, eikä liioin saa puristaa. Sovittamatta kenkiä on aika turha ostaa ja kaupassa niitä kannattaa pitää jalassa riittävän pitkään että mahdolliset puristavat kohdat huomaa.

Nyt mulla on kenkinä Shimanon M121-malli. Se ei ole mikään kisamalli, mutta hinta on kohtuullinen ja kenkä istuu mun jalkaani aika hyvin. Täyttää aika hyvin ylläolevat ehdot, paitsi pohja saisi olla aavistuksen jäykempi ja klossin kiinnitys on tuollainen läpi-pohjasta-malli, jonka vaatima paksu pohjallinen tuo myös vähän ylimääräistä pehmeyttä polkemiseen.

Supermauno Guest
    Kenkien suosittelu on yhtä turhaa kuin miettiminen, mikä kondomi sopii mun penikseen

Jalat on niin yksilöitä. Kaikki laadukkaat kenkulat on hyviä, pitää vaan valkata omaan jalkaa sopiva, ja sehän on helppoa, käy kokeilemassa.

Omaan, siroon lestiini sopii sidin kenkulat, mutta jalkani on siro, 39 vaikka olen riuska miäs Minkäs sitä miäs jalalleen mahtaa. Ja ei, jalan koko ei korreloi muiden elimien kokoon.

Italialainen lesti on yleensä, oman havaintoni mukaan kapea. Normi suomipojan tassu usein on leveempi.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Supermauno Katso viesti
    Ja ei, jalan koko ei korreloi muiden elimien kokoon.
    Just olin sanomassa, että jalan koko on suoraan verrannollinen peniksen kokoon

Edittiä:
    Ajattelin ostaa juuri tollasen kengän itselle (Shimpano M 121). Hintakaan ei ole oikeastaan paha!
    Eli tuo kenkä ja sitte tämä poljin. Bikeplanetissa 109e yhteishinta. Onko järkevä sijoitus?
    Fillarimies muokkasi tätä : 09.08.2007 at 21.14
    Specialized enduro expert ja Kona dew plus
    - Maastopyöräilyä vuodesta 2002 alkaen -

Edullistahan tuo on... itse pitäisi käydä noutamassa Sidin kenkapäri 200 eur ja tähän ei sisälly polkimia

timen kengät on huippuluokkaa, vahvoja kun mitkä

Lainaus Alkujaan tämän lähetti aaltomar Katso viesti
    Edullistahan tuo on... itse pitäisi käydä noutamassa Sidin kenkapäri 200 eur ja tähän ei sisälly polkimia
    Ite ostin sidit ja täytyy sanoa että hyvät jalassa ,6 päivää tunturia sotkiessa ja tallatessa lukko hajalla,pohjapalat loppu,ruuveja kateissa vaikka oli lukitteet ja kaikki noh varaosia kumminkin löyty.

Oikeesti ei kannata lappiin ottaa mukaan enään vaan cruisailla pääkaupungin polkuja.

Pitää tottua lapin maastoihin..ajotyyli

Lainaus Alkujaan tämän lähetti fillaripoika Katso viesti
    Pitää tottua lapin maastoihin..ajotyyli
    FP: hommaa vaan lukkopolkimet + kengät, nii et antais nii paljoa tasotusta (jota kylläkin syksyllä tarvin varmaa...)

Kylläpä nuo lukkopolk+kengät tehostaa menoa reippaasti. Kengän tyyppi kannattaa kuitenkin miettiä harrastamansa lenkkityypin ja käytön mukaan. Eli polkeeko maastoa / asfalttia, käyttääkö vain lenkillä / muutoinkin (esim. koulumatkat). Itsellä on sekä shimanon (vaellus)maastokengät ja sidin kilpa(maasto)kengät. Molemmat olleet erittäin hyvät ja laadukkaat, kestäneet melkoistakin metsikössä menoa. SIDin kilpakengät kylläkin istuvat jalassa kuin liimatut, pohjat ovat jäykät, eli varmasti tehokkaat kengät polkemisessa. Kesähelteiden kengät, eivät paljoa syksyn tuloa kestä (...varpaita alkaapi paleltaa). Shimanon kengät kuitenkin yleiskäytössä mukavammat. Niillä kun voipi asioida ja liikkua ihan normikävelyä melko kivasti, täten hyvät kun liikkuu pyörällä johonkin asioimaan. Kuitenkin kelpaavat makeasti myös kunnon maastopyörälenkille, suojaavat kylmältä ja jopa kohtuullisesti kosteudelta... Eli itsellä tuleepi näitä käyteltyä enemmän. Ja ovat tosiaan ihmeesti kestäneet, eli vaikka rämpinyt millaisessa risukossa ja metsikössä, niin vieläkin täysin kuosissa ja kehtaapi käyttää ihmistenkin ilmoilla

Eli valitettavasti en tiennyt mitään kenkätestiä vinkata, mutta omakohtaisia kokemuksia kuitenkin tuossa pikaisesti...
    fillarihaka muokkasi tätä : 09.08.2007 at 22.22
    "Pyörälläpä tietenki..."

Lainaus Alkujaan tämän lähetti sporteri Katso viesti
    FP: hommaa vaan lukkopolkimet + kengät, nii et antais nii paljoa tasotusta (jota kylläkin syksyllä tarvin varmaa...)
    Oonko mie antanu tasoitusta
    No nyt mulla on parempi pyörä, niin voin olla antamatta tasotusta
    (uudet kammet tulee tänään)

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kn_ Katso viesti
    Minä en lainkaan pidä naruista pyöräilykengissä. Pahimmillaan narujen solmu on sijoitettu juuri jonkin kiristysremmin tms. alle, jotta se painaa ikävästi jalkapöytää. Joka tapauksessa narujen säätäminen ajon aikana on mahdotonta.

Kalliimmissa malleissa monesti on jonkinlaisia räikkämekanismeja kiristämiseen, mutta tarranauha on yksinkertainen ja toimiva.
    Jos arvostaa kireyden säätämistä ajon aikana (kuten tuosta ensimmäisestä kappaleesta saa käsityksen), niin se räikkä on kaikkein paras vaihtoehto. Tarranauha sen sijaan pysyy ehkä huonoimmin kiinni kaikista kiinnitysmekanismeista, vaikkei siinäkään mitään varsinaista ongelmaa ole. Sen säätäminen ajon aikana on selvästi hankalampaa kuin räikän, vaikkei kuitenkaan mitään kovin hankalaa.

Kait se on kengistä mitä tässä mulla on ja ollu niin Shimanon Gore-kenkä kumminkin ykkönen,vaikka niissä nauhat niin iltinsäätö aivan mahtava jutska ja nauhat ei paina ja saa kuminauhan alle.

Tarroihin tarttuu kaikki paska suolla tarvottaessa ja Sidin lukitukset menee jumiin ja vaikea saada jalasta,lähes mahdoton,vaatii ruuvarin että saa kiristyslukon irti kengästä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti jeppe Katso viesti
    ...Tarranauha sen sijaan pysyy ehkä huonoimmin kiinni kaikista kiinnitysmekanismeista, vaikkei siinäkään mitään varsinaista ongelmaa ole. Sen säätäminen ajon aikana on selvästi hankalampaa kuin räikän, vaikkei kuitenkaan mitään kovin hankalaa.
    Snadisti ristiriitaa . Sorry, oli ihan pakko.

Mulla on käytössä maastoon yhdet Sidit (Dominator 5) ja parit Shimanot (joku SH-M38 tjsp). Niiden hyviä ja huonoja puolia ovat:

Sidi:
    +kiristyssysteemit hyvät, mutta voivat olla kuran keskellä turhan hienomekaaniset
    +istuu erittäin hyvin ja on tukeva
    +kiristys onnistuu ajon aikana
    -pohja aika kova, vaikka onkin nappulat
    -nappulat jumittavat sinkulassa kiinni olevien Wellgon polkimien kanssa (toisella puolella lukko, toisella flat)
    -hinta

Shimano
    +istuu OK, muttei ihan yhtä hyvin kuin Sidi, hieman Sidia pehmeämpi pohja
    +simppelinpi kiristys (nauhat ja tarra)
    -ei voi kiristää ajon aikana
    +pehmeämpi kumipohja, pito kalliolla Sidia parempi
    +hinta

Shimanot on mulla enemmän kurakäytössä, kun taas Sidit on cc- ja työmatkakäyttöä varten.
    A Gentleman will walk but never run

Lainaus Alkujaan tämän lähetti p bonk Katso viesti
    Snadisti ristiriitaa . Sorry, oli ihan pakko.
    Ei siinä mitään ristiriitaa ole. Huonoin ja huono/hankalin ja hankala eivät ole välttämättä sama asia.
    Jos luokan huonoimmalla on ka 9.5, niin ei se huono ole vaikka huonoin olisikin.
    Mulla Sidien räikkä ei ole vielä kertaakaan mennyt jumiin. Ja wellgot nyt ovat mitä ovat...

Ostin kalleimmat Sidin maastokengät. Huomasin että ne eivät ole yhtään jäykemmät kuin halvimmat Shimanotkaan ja kaiken lisäksi istuvat minulle huonommin – myin pois ja ajelen edelleen samoilla halpis-tarrashimanoilla tyytyväisenä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti jeppe Katso viesti
    Mulla Sidien räikkä ei ole vielä kertaakaan mennyt jumiin. Ja wellgot nyt ovat mitä ovat...
    Räikkähän toimii kyllä!Mut ne sivulärpäkkeet jumii aivan pe***sti.
    Niitä qu ei saa painettua alas niin ruuvari käteen ja lukko pois.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ellmeri Katso viesti
    Räikkähän toimii kyllä!Mut ne sivulärpäkkeet jumii aivan pe***sti.
    Niitä qu ei saa painettua alas niin ruuvari käteen ja lukko pois.
    Jos sivulärpäkkeet ovat niitä mantiekenkien pyöritettäviä juttuja, niin ne ovat toimineet maantiekengissä ilman ongelmaa. Minä miellän räikäksi sen vipusysteemin jalkapöydän yläosassa ja se kyllä jumittaa vanhemmiten. Saiskohan ne auki ja putsattua.
    A Gentleman will walk but never run

Milliways, ravintola maailmankaikkeuden lopussa

Peukalo ylös

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ellmeri Katso viesti
    Kait se on kengistä mitä tässä mulla on ja ollu niin Shimanon Gore-kenkä kumminkin ykkönen,vaikka niissä nauhat niin iltinsäätö aivan mahtava jutska ja nauhat ei paina ja saa kuminauhan alle.
    Jup! Jos yksillä kengillä pitäs pärjätä, niin kyllä ne olis just nämä Simpan MT90-mallit! Saisivat kumminkin tehdä nämä yhdestä nahkapalasta ilman turhia saumoja...
    Team yöhöpinät

Lentämisen taidon tai oikeastaan niksin voi oppia.
    Kikka on siinä, että oppii paiskautumaan maata kohti osumatta siihen.

Mun Sideissä ei ole ollut ongelmaa sen räikän kanssa, ovat joko toimineet moitteetta tai sitten suosiolla hajonneet. Joskus olen kyllä putsannut sen hammasharjalla

Hämmästyttävän sitkeää materiaalia tuo Sidin keinonahka (Lorica), kivikossa raapimista kestävät pidempään kuin kengän pohjat. Pinta kuluu kyllä äkkiä rumaksi, sama juttu kuin aikoinaan Sportivan Taoissa...

Viimeisen 10v. ajalta on kokemusta kuudesta kenkäparista, joiden hinta on vaihdellut n.100e molemmin puolin eli lienee "keskiluokkaa" olevia popoja on ollut käytössä. Kaikki ovat istuneet jalkaan, osassa ollut jäykkäpohja ja osassa hiukan letkeämpi.

Nyt sitten ostin uudet Shimanon "lippulaivat" SH M300 , ovh. hinta järkyttävät +300e, mutta onneksi tuttu kauppamies muistaa uskollisuuteni ja hinnasta lähti roimasti pois. Eipä olisi uskonut kun kenkiä jalkaani muokattiin, että voi kengissä olla eroa näinkin paljon, 500km olen nyt hymyssä suin painanut menemään ja jatkossa en kyllä pihtaile kengissä, enkä liioin housuissa, joiden kanssa koin samanlaisen ahaa elämyksen, vaihtaessani säämiskäällä varustetut lökärit, kunnon kisakireisiin ajohousuihin,eipä enään hierrä entiseen tapaan +100km maantielenkit.

Varmasti kaikkien valmistajien paremman pään kengät ajavat saman asian, minulla kun ei ole kokemusta kuin Shimanon tuotteesta.

Mielummin "XTR:ää" päälle ja jalkoihin, kuin runkoon kiinni...tietenkin parempi sekä että
    twentyniner muokkasi tätä : 11.08.2007 at 20.03
    Läskillä on kerrankin hauskaa 😍

Lainaus Alkujaan tämän lähetti p bonk Katso viesti
    Jos sivulärpäkkeet ovat niitä mantiekenkien pyöritettäviä juttuja, niin ne ovat toimineet maantiekengissä ilman ongelmaa. Minä miellän räikäksi sen vipusysteemin jalkapöydän yläosassa ja se kyllä jumittaa vanhemmiten. Saiskohan ne auki ja putsattua.
    Ne pyöritettävät toimii niissä kengissä mutta tarkoitin viputsydeemin molemminpuolin pikku linksut(punaiset) joilla voi löysätä yhen naksun kerrallaan.
    Ne tökkii ninqu tänäänkin 4K-ajon jälkeen ei meinannu kengät lähtee jalasta.

Tänään tuli erikoinen tilanne uusien Sidien kanssa vastaan. En malttanut kiertää klosseja tarpeeksi tiukkaan kiinni ja kun tuli irroittautumisen aika, niin enpä saanutkaan kumpaakaan monoa irti kun klossi kiertyi sitä mukaa kun jalkaa väänti. Onneksi irroittautumistilanne ei tullut pakkopaikassa eteen. Ei muuta kuin monot auki ja jalka ulos, että pääs pysähtymään Uudelleenkiristyksen jälkeen alkoi toimimaan

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Viljo Katso viesti
    Spessun kenkiä kannattaa käydä kokeilemassa. Sopii ainakin omaan jalkaan kuin valettu (COMP CARBON MOUNTAIN) ja ovat hengittävät sekä säilyttävät kuosinsa hyvin.
    Sama vika, sopii jalkaan ku valettu. Kestävyydestä ei vielä tietoo, kun on niin uudet.
    Ite en ole räikistä tykännyt, ei toimi kurassa, ja vaatii isot kiinnityslätlät jotka painaa jalkaan mun tapauksessa Niken kengässä.

Niken reilu 100 € matalavartiset kengät kolmella tarralla on ollut käytössä. Aivan loistavat kengät jos multa kysytään...istuu hyvin, ovat sopivan jämäkät, nopea laittaa jalkaan ja tuulettuvatkin aivan tarpeeksi

Uusia kenkiä etin, harkitsin Sidejä, mut niissäkään ei käyttäjien (palstalaisten) mielestä kovin hyvin kestä pohjat. Eli kulutuskestävyyttä kaipaan pohjiin, nappulaseos pitäisi olla jokseenkin kovaa, että se kestäis (satunnaista kävelyä). Exustar-polkimien kanssa yhteensopivat pitäs vielä olla, Sidit ilmeisesti on... Eli kokemuksia kenkien kestävyydestä?
    Memento mori.

Päinvastoin kuin luulis, kovat pohjat ei kestä kävelyä. Esim. just Sideissä on melko kovaa tavaraa pohjanappulat ja ne kuluu nopsaan. Lisäksi ne on melko liukkaat kivillä, yms maastossa.

Kumisen tuntuisilla pohjilla (esim. Shimanot) olen ajellut ja dallaillut pidempään.
    recycling will save the planet, especially if you eat all your plastic and die

Lainaus Alkujaan tämän lähetti twentyniner Katso viesti
    Nyt sitten ostin uudet Shimanon "lippulaivat" SH M300 , ovh. hinta järkyttävät +300e, mutta onneksi tuttu kauppamies muistaa uskollisuuteni ja hinnasta lähti roimasti pois.
    Mistä hommasit?

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •