Sivu 1 / 10 123 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 284

Aihe: Läheltä piti tilanne

Läheltä piti tilanne

sattui eilen kohdalle aamulla työmatkalla. Ajoin tasaista ja lähes suoraa pyörätietä reipasta vauhtia (n. 30 km/h 32/14). Vastaan oli tulossa pieni kauhakuormaaja (Bobcatti) minusta katsoen vasempaa laitaa. Kun olin parinkymmenen metrin päästä kauhakuormaajasta se täysin yllättäen siirtyi suoraan eteeni ja kauhun huudon säestyksellä katsoin uhkaavan nopeasti lähestyvää teräskauhaa. En osannut edes jarruttaa mutta jollain ihmeellisellä tavalla onnistuin väistämään kauhakuormaajan oikealta puolelta. Asiaa auttoi varmasti se että olin täysin tasapainossa kriittisellä hetkellä ja onnistuin riittävästi muuttamaan ajolinjaani. Kauhakuormaaja palasi välittömästi omalle kaistaalleen. Kun kauhunhetki laukesi onnekkaasti, purkautui helpotus osaltani verbaalisesti alatyylisin ilmauksin ja kansainvälisin käsimerkein kauhakuormaajan suuntaan. Olenkin pahoillani tästä liikenteeseen sopimattomasta käytöksestäni! Mutta seuraavan kerran kun ko. härveleitä liikkuu samaan aikaan tiellä hiljennän vauhtia.
    - Erehtymätönkin voi joskus olla oikeassa

Vihainen

Siäl taas yx akka yritti ajaa suojatiellä yli valkosella Saapillansa!!1!

Oli vissiin se känny niii-in syvällä korvassa, että katkaisi hermoyhteydet silmien ja aivojen (?) välillä, kun ei tod.näk. huomannut edes sitä miun näyttävää perännostatusta siittä keulani edestä kurvatessaan. Harmi, että oli niin pitkä suora edessä, ehti karkuun seuraavista valoista enkä saanut enää kiinni. Olisin käynyt ystävällisesti vähän neuvomassa...
    MTB-Turun lenkit to klo 18 parillisina viikkoina Itäharjun Prisman tolpalta ja parittomina Impivaaran palloiluhalleilta

Näitä.. Eilen yx epävarmalta näyttänyt akka käänsi vanhan mersun romunsa suoraa maantiepyöräni eteen.

190cm ukko sähkönsinisissä kuteissa ei pitäis jäädä huomaamatta mutta näin vaan kävi. Vauhtia mulla oli siinä alamäessä varmaan 35-40 ja risteykseen ryhmittymässä keskellä autokaistaa. Eukko kääntyi vastasuunnasta mun kaistan poikki suoraa mun naaman edestä. Liinat kiinni ja juuri vältin kolarin, eukko ei tainnut edes huomata mitään. Ohjaili vain autoaan yhtä rennon näköisenä kuin joku olisi siihen pyssyllä pakottanut. Turvallista matkaa vaan sillekin.

Huudot ja keskisormet lähti kyllä perään heti kun pahin tilanne oli ohi, mutta hukkaan ne meni, ei nähnyt eikä kuullut se akka mitään.

Ja seuraavassa alamäen ja "pimeän" mutkan jälkeisessä pyörätietunnelissa joku pässi tuli hybridillä väärää puolta vastaan. Ja taas ittellä 30 vauhtia. Silloin kyllä vastaantulija pelästyi (ja toivottavasti oppi) enemmän.

Vaarallisia nämä kyläreissut välillä.
    Lade muokkasi tätä : 01.06.2007 at 13.30

No viimeks tänään puolen päivän maissa jossain Tourulan ja Seppälän (jkl) liikennevaloissa: Keski-ikäinen vanhemman mersun omistaja päätti kääntyä lähteä vauhdikaasti vihreillä valoilla oikealle. Eipä sitten mies tajunnut että mä olin myös vihreillä ylittämässä risteävää tietä maantiepyörällä (molemmat paikaltaan lähtien). Eipä ukko kattonnu lähellekkään mun suuntaan.

Onneks olin hereillä ja tsekkasin saisinko silmäkontaktia - en saanut. Siitä puolen metrin päästä eturenkasta kiihdytti ja mulla molemmat kädet tiukasti rystyset valkoisina jarrukaffoissa. Takana tullut autoilija huomas tilanteen ja pysäytti noin 5 metrin päähän suojatiestä päätään pyöritellen. Mua vähän sillon nauratti, kun se takimmainen antoi oikein kädellä tietä. Että on niitä autoilijoita moneen lähtöön.
    m e r k s muokkasi tätä : 01.06.2007 at 14.24
    -ei oo pakko, jos ei taho-

Jotenkin pyöräilijä jää huomaamatta liikeentessä, vaikka hänet nähdäänkin.

Kyllähän se hatuttaa, mutta törmäyksessä jää lähes varmasti kakkoseksi.

Ei lenkkiä voi muun kevyen liikenteen seassa turvallisesti ajaa, joten jonnekin rauhallisille teille pitää päästä ajamaan.

En usko kenenkään terveen ihmisen tahallaan kenenkään päälle tai alle ajavan, mutta siltä näitä läheltä piti tilanteita tulee lähes päivittäin. Jälkiselvittelyssä pitäisi pysyä rauhallisena ja asiallisena, mutta se ei aina oikein onnistu.

Itse karjuin tunnelissa väärällä puolella vastaa tulleelle skootterikuskille, että " P...leen i...ootti ! Aja oikealla" Kuski kääntyi perääni kyselemään, että oliko minulla jotakin asiaa. Sanoin uudestaan, että "oli ja on, aja oikealla" ja mielessäni totesin ensiarvioni skootterikuskin tasosta olleen oikea. Se siitä omasta rauhallisuudesta ja kohteliaisuudesta sitten.
    HRMV 2019

Vaihteeksi autoilijan näkökulmaa

Olin tulossa töistä kotiin autolla, kun vastaan tulee joukko pyöräilijoitä väärällä kaistalla, eli vasenta, joka on minun oikea ja se mitä lain mukaan autolla ajetaan. Vastaan tuli myös autoja, joten hiljensin vauhtia, koska en voinut vaihtaa kaistaa ja pysähdyin. Pyöräilijät lähestyivät keskellä kaistaa. Osalla oli sellainen ilme että "autoilijan kuuluu väistää heitä", osa kurvasi pientareelle ja pari katseli taakseen, eikä huomannut minua. Sitten nämä sankarit melkein törmäsivät autoni keulaan, huusivat "Meinasitko päälle ajaa SAATANA!!"
    Näyttivät siltä että alkavat juuri potkimaan autoani, joten kiihdytin karkuun.

Mitähän minun olisi heidän mielestään pitänyt tehdä?
    -Ajaa ojaan
    -ajaa keulat vastakkain vastaantulevan auton kanssa
    -Peruuttaa heidän edestään

Hidastin hyvissä ajoin ja pysähdyin myös ajoissa. En itse aiheuttanut vaaratilannetta.

Tällaisia pyöräilijoitä tälläkertaa..

Lainaus Alkujaan tämän lähetti BAD bunny Katso viesti
    Vaihteeksi autoilijan näkökulmaa
    [...]

Tällaisia pyöräilijoitä tälläkertaa..
    Puhuivatko Joensuun murretta... kuulosta tyvin tyypilliseltä käytökseltä. Täälläpäin nuoriso kutsuu mummopyöriä lehmiksi. Syykin on selvinnyt. Ne ovat joensuulaisen liikennekulttuurin pyhiä lehmiä, joita eivät normaalit säännöt tai luonnnonlait koske.

Edistä nyt sitten tällaisessa toimintaympäristössä pyöräilyä...

Ai niin vähän on-topicia: tänään kaupunglta työpaikalle ajaessa kääntyi eräs vanha punainen Golf juuri edestäni kevyeln liikenteen väylän yli oikealle erään pienen autoliikkeen pihalle. Pakko oli väistää kääntymällä samalle pihalle ja tehdä koukkaus tämän sankarin editse. Sitten vielä aukaisi oven ja huusi joitakin solvauksia.

Kuski edusti jotakin balkanilaista tai lähiaasialaista etnisiteettiä. Pitäisikö opetella paikalliset liikennesäännöt ensin/ opettaa ne jonkin kotouttamiskoulutuksen yhteydessä...
    "Tässä maassa on niin huonot liksat/ että nälkä on aina vieraanamme/ mut eipä oo onneks jano päässy vielä yllättämään" (Simo Salminen)

Tänään tuli pyörätiellä "pimeässä" oikealle kääntyvässä mutkassa skootteristi vastaan väärää reunaa lujaa vauhtia. Itse ajoin oikealla, enkä voinut kuin jarruttaa rajusti. Onneksi tämä skootterisuhari katsoi sen verran eteensä, että ehti väistää. Joskus tekisi mieli riehua vesurin kanssa... ja siivota vähän pahimpia puskia pois näköesteistä.
    Ainahan se on mielessä. Fillarin kevennys.

Pitäisiköhän tämän(kin) ketjun perusteella tehdä sellainen päätelmä, että missä tahansa onkin pätkä päällystettyä tietä ja muita tielläliikkujia, on siellä vaarallista olla itse pyörän selässä, ja paras keino hengenlähden/vahingoittumisen/fillarin hajoamisen ehkäisemiseksi on siirtyä sinne missä ei ole tietä, varsinkaan päällystettyä sellaista. Ts. metsään. Silloin lienee edes jonkinlainen mahdollisuus säilyä ehjänä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti RLO Katso viesti
    sattui eileEn osannut edes jarruttaa mutta jollain ihmeellisellä tavalla onnistuin väistämään kauhakuormaajan oikealta puolelta
    Ihan näin vastasuuden varalle, kantsii ehkä opetella hallitsemaan se pyörä myös yllättävissä tilanteissa. Mahdat olla aikamoinen riskitekijä liikenteessä ku losotat kolmeakymppiä jalkakäytävää etkä osaa jarruttaa äkkitilanteessa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tomi L. Katso viesti
    Ihan näin vastasuuden varalle, kantsii ehkä opetella hallitsemaan se pyörä myös yllättävissä tilanteissa. Mahdat olla aikamoinen riskitekijä liikenteessä ku losotat kolmeakymppiä jalkakäytävää etkä osaa jarruttaa äkkitilanteessa.
    No niin. Ensimmäinen tuomari, joka ei ymmärrä mitään.
    Jos et aja et voi ottaa!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti banderol Katso viesti
    ..paras keino henngenlähden/vahingoittumisen/fillarin hajoamisen ehkäisemiseksi on siirtyä sinne missä ei ole tietä, varsinkaan päällystettyä sellaista. Ts. metsään. Silloin lienee edes jonkinlainen mahdollisuus säilyä ehjänä.
    Mr OTB toteaa että ei edes siellä.
    Pitääkö jo kirota? Uskokaa ny (prk) että fillaristi jää aina toiseks vaikka ajais kuinka sääntöjen mukaan ku autojen kanssa kisaillaan. Ainoa konsti säilyä hengissä on se, että seuraa liikennettä edessä ja takana ja ajaa sen mukaan.
    Kyllä Suomessa pitäisi jokaiselle olla oma liikenne

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Lade Katso viesti
    ...Ja seuraavassa alamäen ja "pimeän" mutkan jälkeisessä pyörätietunnelissa joku pässi tuli hybridillä väärää puolta vastaan. Ja taas ittellä 30 vauhtia...
    Ja sinne pimeään mutkaanhan kannattaa ajaa kolmeakymppiä. Mitä olisit tehnyt, jos siellä olisikin ollut pikkulapsi kolmipyöräisellään?
    A Gentleman will walk but never run

Ja yksi hyvä kysymys tietenkin on, miksi niitä pimeitä mutkia ja alikulkujen edustoja rakennetaan edelleen, vaikka kevyen liikenteen väylien suunnitteluohjeet laatuväylien osalta lähtevät nimen omaan 30 km/h nopeustasosta?

Ja jos mopoilu on sallittua (niin kuin on ihan asiallista mm. vilkkaiden valtateiden varsilla), niin näillä väylillä geometrian nopeustaso pitäisi tietenkin olla 45 km/h...
    "Tässä maassa on niin huonot liksat/ että nälkä on aina vieraanamme/ mut eipä oo onneks jano päässy vielä yllättämään" (Simo Salminen)

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mika A Katso viesti
    Ja yksi hyvä kysymys tietenkin on, miksi niitä pimeitä mutkia ja alikulkujen edustoja rakennetaan edelleen,
    Mika on tapansa mukaan viisas mies, ei syyllistä ainakaan pyöräilijöitä siitä, että pyöräilevät.
    Jos et aja et voi ottaa!

Kirjallisuutta:
    Liikenneturvallisuus kaavoituksessa

Alkusivuilla liikenneturvallisuusvisiota koskevassa kappaleessa sanotaan:
    "Turvallisuusvision mukaan sääntöjä noudattavan ja asianmukaiset tiedot ja aidot omaavan henkilön tulisi voida liikkua ilman kuoleman tai vakavan loukkaantumisen vaaraa. Inhimillinen virhe ei saa johtaa kuolemaan.
    Tämän mukaan liikenneturvallisuutta ei voi jättää yksinomaan autoilijoiden, pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden asiaksi. Liikennejärjestelmää kehittävien tahojen tulee tuntea oman toimintansa vaikutukset turvallisuuteen ja ottaa niistä vastuu."

Eikö kevyen liikenteen väylää tässäkään mielessä ajatella liikenneväylänä?

Mä pelkään kevyenliikenteenväylillä eniten juuri mopopoikia (ja -tyttöjä). Niistä ei koskaan tiedä kuinka lujaa ne tulevat takaa tai kurvin takaa tai edestä. Juuri pari päivää sitten sain väistää pientareelle kun pari - kolme moppopoikkaa ajoi minua vastaan rinnakkain yhtään eteensä katsomatta.
    Nopeusero mopolla ja vaikka kävelijällä tai sunnuntaifillaristilla on niin iso, että mopot saisivat pysyä autoteillä. Esimerkiksi kehäteille mopoilla ei tietenkään olisi asiaa, mutta ihan varmasti mopoilijalle löytyy sopiva reitti hieman vilkkaan liikenneväylän vierestä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti banderol Katso viesti
    Pitäisiköhän tämän(kin) ketjun perusteella tehdä sellainen päätelmä, että missä tahansa onkin pätkä päällystettyä tietä ja muita tielläliikkujia, on siellä vaarallista olla itse pyörän selässä, ja paras keino hengenlähden/vahingoittumisen/fillarin hajoamisen ehkäisemiseksi on siirtyä sinne missä ei ole tietä, varsinkaan päällystettyä sellaista. Ts. metsään. Silloin lienee edes jonkinlainen mahdollisuus säilyä ehjänä.
    Haisee maastofillaroinnin puffaukselta Ja tuo myös vaatii metsän alkamisen aivan talon seinustalta, herra taitaa itsekin ajaa pitkiä siirtymiä. Enkä edes kuvittele arvioivani miten vaaralista on posottaa kivikkoon urku auki.

Kyllä normi liikenteessä tulee toimeen (kohtalaisella menestyksellä, ja hyvällä tuurilla) noudattamalla riittävää varovaisuutta. Aina ei tämäkään tietenkään riitä. Asennekasvatusta vaadittaisiin puolin toisin. Autoilijoista osa on sokeita, osa korvaa silmän vauhdilla. Fillarillakin pitäisi ajella niiden sääntöjen mukaan myös, tämä joskus unohtuu Tosiharrastajilta. p bonkin kommentti pikkulapsesta kolmipyörineen oli täyttä asiaa. Vauhtitreenit voi mielestäni ajella muualla kuin pyörätiellä. Tilannenopeus koskee polkupyörääkin.

Vastarannan kiiskeyttä ja eriäviä mielipiteitä <3
    - Living is so much easier with your eyes closed -

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fusion Katso viesti
    Tänään tuli pyörätiellä "pimeässä" oikealle kääntyvässä mutkassa skootteristi vastaan väärää reunaa lujaa vauhtia. Itse ajoin oikealla, enkä voinut kuin jarruttaa rajusti. Onneksi tämä skootterisuhari katsoi sen verran eteensä, että ehti väistää. Joskus tekisi mieli riehua vesurin kanssa... ja siivota vähän pahimpia puskia pois näköesteistä.
    Ainakin ennen oli tuolla autopuolella että ajoneuvo tulee pystyä pysäyttämään näkyvissä olevalla tieosuudella
    jumi on pakattua voimaa

Mä ajoin oikealta risteykseen ja olin kääntymässä vasemmalle mistä oli tulossa iso auto. No se auto pysähty, luulin sen väistävän mutta kun olin keulan edessä niin se lähti liikkeelle ja tuli melkoset OTB:t konepeööin yli... kuski tummaihoinen ja sano ettei vaan huomannut

mutanaama Guest
    AUtokoulussakin opetettiin, että pitää pystyä pysäyttämään ajoneuvo tien näkyvällä osuudella.

Viime viikolla oltiin just astuttu suojatielle työporukan kanssa (4 henkilöä), kun joku nakkipää tunki siihen väkisin bemarillaan. Meillä kaikilla oli vihreät ja bemari oli kääntymässä oikealle. Yhden meistä se päästi menemään ja muiden pääle se tunki, niin että piti melkein väistää.

Noh, kenkäisin sitä bemaria takahelmaan. En tosin ollu täysin hereillä, kun oli juttu kesken, niin en tajunnu mäiskäistä esim. avokämmenellä.

Aika hämää, että kasa kävelijöitä on jo suojatiellä ja joku yrittää tunkea autolla väkisin päälle.

--

Toinen vähän vastaava oli, kun ylitin Turussa Stålarminkatua suojatietä pitkin. Paikassa ei ole liikennevaloja. Katu on leveä ja melko vilkasliikenteinen. Rajoitus on 50 km/h, mutta liikenteen keskinopeus on noin 70 km/h.

Olin suojatiellä ja kohti tuleva auto ei hidastanut lainkaan. Jouduin hieman väistämään. Autoilijalla oli kummastunut ilme naamalla. Ihan kuin se ei olis tiennyt, mitä pitäs tehdä, kun edessä on suojatie, jolla menee jalankulkija.
    t. Tupe

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hevonen Katso viesti
    Ainakin ennen oli tuolla autopuolella että ajoneuvo tulee pystyä pysäyttämään näkyvissä olevalla tieosuudella
    Näinhän se on, mutta kyllä niin fillaristi, mopoilija kuin rullaluistelijakin kyllästyy nopeasti kävelyvauhdilla etenemiseen.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tupe Katso viesti

Olin suojatiellä ja kohti tuleva auto ei hidastanut lainkaan. Jouduin hieman väistämään. Autoilijalla oli kummastunut ilme naamalla. Ihan kuin se ei olis tiennyt, mitä pitäs tehdä, kun edessä on suojatie, jolla menee jalankulkija.
    Eihän auton perässä tullu toista autoa? Vaatii hieman päättäväisyyttä pysähtyä 50:n vauhdista jos takana tulee nippu autoja jotka ei oo samoilla mielin sen pysähtymisen kanssa. En itsekään väistä jalankulkijoita. Sekä autoilijalle että jalankulkijalle helpompaa jos auto ei ala hidastelemaan ja miettimään onko se kävelijä lähössä vai ei. Auto menee ohi viidessä sekunnissa, luulis löytyvän jalankulkijalta se aika.

Eihän auton perässä tullu toista autoa? Vaatii hieman päättäväisyyttä pysähtyä 50:n vauhdista jos takana tulee nippu autoja jotka ei oo samoilla mielin sen pysähtymisen kanssa. En itsekään väistä jalankulkijoita. Sekä autoilijalle että jalankulkijalle helpompaa jos auto ei ala hidastelemaan ja miettimään onko se kävelijä lähössä vai ei. Auto menee ohi viidessä sekunnissa, luulis löytyvän jalankulkijalta se aika.
    Tämä tyyppi takaisin autokouluun. Entäs jos suojatiellä on joku liikuntaesteinen? Eikö mene kaaliin, että suojatie on S U O J A tie?
    On kiva olla jalankulkija Ruotsissa. Siellä autot hidastavat ennen suojatietä ja pysähtyvät hyvissä ajoin.
    Eikö suomalainen autoilija voisi tehdä samoin. Ovatko autoilijat jotenkin kiireellisempiä kuin kävelijät, eikä heiltä löydy turvallisuuden vuoksi sitä 10-15 sekunttia, joka kuluu kun jalankulkijat ylittävät suojatien.

Tämä on sama asia kuin se, että ei pidä jättää turvaväliä kun siihen kuitenkin tulee joku. Samaa sumeaa logiikkaa.
    Jos et aja et voi ottaa!

Viime talvena tuli auto perään kun jarrutin suojatien eteen. Humaltunut kaveri juoksi eteen pimeällä suoraan puskista. Tuli vielä ilkkumaan paikalle kun kolahti, onneksi tajus kehoituksesta häipyä vikkelään. Oli nimittäin aika ikävä fiilis kun takana olevassa autossa oli raskaana oleva perheenäiti ja kolme pikkutenavaa. Onneksi selvittiin säikähdyksellä ja pelkällä aineellisella vahingolla. Jokainen voi kuitenkin kuvitella miltä tuntuu Voyageri viittäkymppiä takapuskuriin kun itse olet paikallasi.

Meinaanpa vaan sitä että tekojensa seurauksia kannattaa miettiä vaikka olisi kuinka oikeassa.

Omalla kohdalla mielipide on se, että 60tkm vuodessa autolla suurimmalta osaltaan kaupungissa ajaen sujuu ihan hyvin niinkin että päästää niitä jalankulkijoita suojatien yli kun se vaan on mahdollista. Kiireisenkään päivä ei siitä kärsi. Kanssa-autoilijoita se kyllä tuntuu kaivelevan.

Voisi olla kyllä sen jalankulkijankin fiksu vähän kattoa että huomaako se autoilija nyt varmasti. Liikenne on kuitenkin yhteispeliä ja ei niitä ratin takana olevia tai kevyttä liikennettä edustavia mulkkuja saa tavoille opetettua vaikka kuinka läimäyttelisi tai potkisi...
    SUNNUNTAICYCLOJEN PERINNESEURA

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Matti H Katso viesti
    Omalla kohdalla mielipide on se, että 60tkm vuodessa autolla suurimmalta osaltaan kaupungissa ajaen sujuu ihan hyvin niinkin että päästää niitä jalankulkijoita suojatien yli kun se vaan on mahdollista. Kiireisenkään päivä ei siitä kärsi. Kanssa-autoilijoita se kyllä tuntuu kaivelevan.

Voisi olla kyllä sen jalankulkijankin fiksu vähän kattoa että huomaako se autoilija nyt varmasti. Liikenne on kuitenkin yhteispeliä ja ei niitä ratin takana olevia tai kevyttä liikennettä edustavia mulkkuja saa tavoille opetettua vaikka kuinka läimäyttelisi tai potkisi...
    Rispektiä!
    Jos et aja et voi ottaa!

Loistava asenne. Taitaa oma aika olla todella kortilla. Minä itse. Minäminäminäminä. Sinunlaistesi mulkkujen takia näitä keskusteluja ylipäänsä edes käydään.
    Kaar ittelles vaa

Ai ni. Entinen työkaveri just jutteli, kuinka oli ajanut prätkällä maantiellä. Auto oli tullut vastaan, jota ohittamaan lähti uudenkarhea mersu, vaikka oli takuulla nähnyt vastaantulevan prätkän. Kaveri joutui ajamaan pientareelle selvitäkseen hengissä. Näytti v***uunnuksissan keskaria mersukuskille. Mersukuski oli hymyillyt suupielet korvissa ja morjestanut. Kaverilla kiehahti. Jarrut kiinni, uukkari ja perään. Pääsi rinnalle ja potkaisi mersusta peilin paskaksi. Taas uukkari ja karkuun
    Ei ehkä maailman järkevintä, mutta ah, niin huvittavaa, enkä tuomitse.
    Kaar ittelles vaa

Asenteesi ei sovi liikenteeseen.

Sen jarruttamisen voi tehdä ajoissa. Sinne suojatielle kun näkee kyllä kauempaakin. Jos en jalankulkijana astuisi päättäväisen näköisenä suojatielle - ei kuitenkaan auton alle - saisin tuossa työmatkalla odottaa siihen asti, ettei yhtään autoa ole tulossa mistään suunnasta.

Mikä siinä on, ettei niitä liikennesääntöjä voi noudattaa ja antaa tilaa heikommilleen. Autoilijana pyöräilijöille ja jalankulkijoille ja pyöräilijänä jalankulkijoille ja päinvastoin. Autolla luulisi olevan helppoa hidastaa kun siihen uudelleen kiihdyttämiseen ei tarvita lihasvoimaa.
    A Gentleman will walk but never run

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •