Sivu 1 / 11 123 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 367

Aihe: Ylikunto

Hybrid View

Edellinen viesti Edellinen viesti   Seuraava viesti Seuraava viesti
    Stimulant Guest

Ylikunto

Urheilija ei tervettä päivää näe! Sen jos minkään olen siitä oppinut. Olen nähnyt ja kokenut lukemattomia jalkavammoja ja ties minkä näköisiä vaivoja. Nyt olen kuitenkin altistunut kuningas vaivalle, uran tappajalle = Ylikunnolle, josta oikeastaan ei tiedetä juuri mitään..

Olen ollut 8kk harjoittelematta ja vieläkään ei pysty treenata. Ennuste on, että kuukausien päästä aletaan kevyesti kokeilemaan. Pahimmat oireet alussa ovat pelko ja vieroitusoireet treeneistä. Ne jatkuvat kuukausia. Ylikunnon oireet (rytmihäiriöt, tuskanhiki, huono ääntäminen, rankat univaikeudet jne.) tuovat tietenkin oman lisänsä, varsinkin niiden jatkuessa yli 4kk pahana. Vieläkin 8kk jälkeen koen kerran viikossa rasittuneena rytmihäiriön ja joskus nopeasti sohvalta noustessani todella pahaa tykytystä jolloin tuntuu, että sydän kirjaimellisesti pysähtyy.

On kuitenkin outo nähdä nyt treeneistä 100% vieroittuneena maailmaa. Olen 13 vuotiaasta asti noudattanut rankkaa harjoitusohjelmaa joista viimekesäinen oli periaatteessa pyöränpäällä elämistä. Maailmankuva laajenee nopeasti ja huomaa kuinka ihmeellinen paikka se on. Ja huomannut kuinka hullun touhua intensiivinen treenaaminen on. Loppuunpalaminen on vaikeaa. Jopa raskaita töitä on vältettävä.. Maailma pysähtyy vuodeksi ja jokainen minuutti on hitaampi kuin koskaan ennen.

Onko kellään muulla ylikunnosta kokemuksia? Olen löytänyt muutaman samaan aikaan ylikunnosta kärsivän urheilijan ja oireet täsmäävät.

Aika syvällä olet käynyt, mutta kirjoituksestasi päätellen olet menossa parempaan suuntaan. Minulla ei ole ollut mitään verrattuna sinun kokemuksiin. Pari kertaa on tullut kilpailtua liikaa, mutta se on rankassu heti ( lievänä väsymyksenä ) ja siksi sen on saanut heti lyhyellä kevennys jaksolla aisoihin.
    Pirullistahan ( henkisesti ) ylikunnossa on kun se saattaa iskeä silloin kun on tunne, että hei nythän mulla menee kovaa.

Aikoinaan olin siinä kunnossa että oikeastaan sama koska lähti juoksemaan cooperin-testin niin meni väh.3000 vaivattomasti. Siihen aikaan treenaminen oli elämäntapa. Viikkorytmi oli oikeastaan tarkalleen näin työt,TREENAUS,vapaa-aika..Työt antoi mahdollisuuden treenata usemman tunnin päivässä ja sitten oli vielä illat vapaa-aikaa
    Sitten joskus syksyn aikoihin alkoi meno hyytymään eikä jaksanut puoliakaan siitä treeni määrästä mitä normaalisti teki. Rytmihäiriöt tuli mukaan myöhemmin,jatkuva väsymys ja jalkojen tärinä sai mut menemään suoraan yksityiselle lääkäriasemalle ja siellä sydänlääkärille joka totesi mun kärsivän pahasta ylikunnosta
    Pakkolepoa urheilusta loppuvuosi,tosin pakkolepo jatkui loppujen lopuksi kesään asti. Kesä oli ja meni,en uskaltanut koskea treenikamppeisiin enkä fillariin. Yhteensä meni 1,5vuotta"täydelliseen"palautumiseen. Monesti tuli vieroitusoireita urheilun tuomasta mielihyvästä ja eikä tuo masennuskaan poissa pysynyt..
    Nykyisin viisaampana ja vanhempana osaan kuunnella kroppaani(ja vaimoani) näistä jälkimmäinen pitää mut oikealla tiellä treenaamisessa
    Fillariin on kertynyt mukavasti kilometrejä,keskinopeutta EI!
    Nykyään pystyn nauttimaan urheilusta ilman sitä pelkoa että tulisi treenattua liian kovaa!
    Pakkolepo on perseestä mutta niin on rytmihäiriöt ja unihäiriöt,sitä on vaan kohdattava maailma ja levättävä!
    Kuten mun erikoislääkäri sanoi että "kaikki kunto ei ole hyvää kuntoa"!

Viime vuoden toukokuusta loka-marraskuuhun täydellinen lepo ylikunnon seurauksena. mainitsemasi oireet kuulostaa oikein tutulta. Pahinta oli alkuvaiheessa tietämättömyys mistä oli kyse, kun suvussa on perinnöllistä sydänvikaa ja olen tarpeeksi läheltä nähnyt mitä on kun sydän on rikki. Onneksi kyse oli kuitenkin "vain" ylikunnosta.
    Pk-seudun lääkäriasemia tuli kierrettyä moneen kertaa. Onneksi lopulta löytyi lääkäri, joka tiesi mistä puhuu: hyvät neuvot auttoivat suuresti eteenpäin jatkamista.
    Viime kesän suunnitelmat meni kokonaan uusiksi, kun jo sohvalta nousu tuntui pahalta. Intti siirtyi vuodella eteenpäin sotkien hieman opiskelusuunnitelmia. Nyttemmin oireet alkavat olla takanapäin. Harjoittelua voin tehdä lähes normaalisti, mutta kuntotaso on vielä masentavan alhaalla. Peruskunnon rakentaminen pitäisi nyt vain jaksaa aloittaa aluta. Henkinen puoli ja huolettomuus sekä yleinen tunne omasta terveystilasta on edelleen heikolla tasolla. Toisaalta nyt ainakin tiedän mitä varoa. Ylikunto on kyllä kokemus, jota en ikinä halua enää kokea.

Toivottavasti sinäkin saat itsesi kuntoo. Ylikunto on prseestä

Ylikunnon oireita alkoi olla itsellänikin. Univaikeuksia, pieniä rytmihäiriöitä silloin tällöin ja yleinen levottomuus. Oikeastaan siitepölyaika tuli mulle ihan hyvään saumaan, kun mun on pakko pysyä muutama viikko sisätiloissa pois fillarin päältä.

Tykkään treenata kovaa, ja varmaan olen jäänyt koukkuun siihen adrenaliini-endorfiini -tulvaan, minkä kovaa ajamalla saa päälle. Olen yrittänyt muistaa rauhallisen pk-ajamisen, mutta se tuntuu usein vaan niin tylsältä, että jossakin vaiheessa lenkkiä syke nousee helposti liian korkeaksi.

Välillä olen kyllä onnistunut tyhjentämään ja rauhoittamaan mielen, ja ajamaan hyvin rauhallisella tempolla; vapauden tunteesta, maisemista ja luonnon tuoksuista ja äänistä nauttien. Lenkin jälkeen ei ole ollut edes väsynyt, mutta silti on loistofiilikset. Jospa yrittäisi pakollisen kevättauon jälkeen tavoitella lisää noita fiiliksiä.
    Ainahan se on mielessä. Fillarin kevennys.

Stimulant Guest
    Minulla ylikunto tuli kilpailukauden jälkeen. Luultavimmin liian monotonisen treenin takia eli 3-4h lenkkejä rankoissa maastoissa päivästä toiseen joskus nopeammin ja joskus hitaammin. Rytmihäiriöt vaivasivat kyllä 2-4 viikkoa ennen pahaa ylikunnon esille tuloa. Tarkoitan siis jatkuvaa 5s välein muljahtelevaa rytmihäiriötä (ei kiva). Kesällä tein tuloksia jopa yli odotuksien, rupesin tuntemaan itseni kulemattomaksi. Se kostautui..

Surullinen tuttua turinaa

Muuten tuttua tunnetta, mutta ei tuota rytmihäiriö-ongelmaa. Onneksi täällä ei ole kukaan valittanut että on saanut paniikkihäiriön!
    Omalla kohdallani voi olla hyvinkin että myös ylikuntoa...vaikka tuntuu vaikealta tajuta, kun harjoittelumäärät putosivat koko ajan, mutta myös näitä muita terveysongelmia, migreeni nyt pahimpana rajoittaen myös muuta elämää kuin kuntoilupuolen juttuja.

Mutta kun nyt ajattelee, että joskus jos vielä treenaisi, niin kyllähän se ajatus pelottaa. Voiko mennä enää salille? Osaako enää ajaa? Ja miten sitä aloittaa, millaisella matkalla ja vauhdilla. Olen kyllä todella vieroittunut koko kuntoilun maailmasta, ja erityisesti kilpakuntoilusta. Pelottavaa, ettei se enää kovasti jaksa kiinnostaakaan.
    Ja mitä olen kisakalenteria katsonut, niin kiinnostus vähenee edelleen. 2-päiväiset kisat ei kiinnosta, ja maksut nousevat, joten jatkossa lähinnä ihan nämä lähikisat sitten. Joskus jos...
    tempokisu.kuvat.fi
    o O nahkiaiset maailmankartalle O o

ylikuntoa täälläkin

En ole fillari polkija mutta saman helvetin läpi käynyt olen, eli ihan skidinä lätkää ja tämä päättyi totaaliseen motivaation puutteeseen ja uupumiseen 2011 loppu kesänä, oireet alkoivat tuolloin mutta en itse ylikuntoa tunnistanut ja nyt syksyllä tunnistin urheilulääkärin kanssa tämän kyseisen ylikunnon. Oireita pitkä lista :hormoonihäiriöitä, rytmihäiriöitä, sekavuutta... Siis todella pitkä lista, nyt jossain määrin palautumassa 4kk lepoa siis ollut mutta yhä henkinen fiilis surkea ja olo kuin eläkeläisellä. Onko täällä muita jotka sekottanu hormooni toiminnan? Ikää vasta 20v :/

Lainaus Alkujaan tämän lähetti salittaja95 Katso viesti
    Oireita pitkä lista :hormoonihäiriöitä, rytmihäiriöitä, sekavuutta... Siis todella pitkä lista, nyt jossain määrin palautumassa 4kk lepoa siis ollut mutta yhä henkinen fiilis surkea ja olo kuin eläkeläisellä. Onko täällä muita jotka sekottanu hormooni toiminnan? Ikää vasta 20v :/
    Karua, tsemppiä sinne. Mulla aivan samanlaisia oireita, oon niistä tuossa joitakin sivuja sitten avautunut. Eläkeläis-olo on hyvä kuvaus. Urheilulääkäri sanoi, että hormonitoiminta on ylikunnon vuoksi sekaisin, mutta niitä ei mulla testattu koska ylikunto oli selvä jo rasituskokeen perusteella. Ne kuulemma sieltä pikkuhiljaa palautuu, mutta on tämä väsymys, lihassäryt, kaiken kaikkiaan munaton olotila jne aika jäätävää. Kohta 4kk totaalilepoa myös täällä takana, en ole vieläkään uskaltautunut kokeilemaan edes kevyttä pyöräilyä tai punttia, kun en halua takapakkia.
    -L.

Suomen kielen sana 'eläke' on lyhenne sanoista 'elä keskiviikkona'.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti LJL Katso viesti
    Karua, tsemppiä sinne. Mulla aivan samanlaisia oireita, oon niistä tuossa joitakin sivuja sitten avautunut. Eläkeläis-olo on hyvä kuvaus. Urheilulääkäri sanoi, että hormonitoiminta on ylikunnon vuoksi sekaisin, mutta niitä ei mulla testattu koska ylikunto oli selvä jo rasituskokeen perusteella. Ne kuulemma sieltä pikkuhiljaa palautuu, mutta on tämä väsymys, lihassäryt, kaiken kaikkiaan munaton olotila jne aika jäätävää. Kohta 4kk totaalilepoa myös täällä takana, en ole vieläkään uskaltautunut kokeilemaan edes kevyttä pyöräilyä tai punttia, kun en halua takapakkia.
    Tietääkö "pojat" (20v.) millainen olo on eläkeläisellä? Kun kilpailee masterluokissa. Ja on kaikenvärisiä mitaleita, useita kaikkia värejä!
    Ja ISM-tempossa on mukavaa huomata, ettei jäisi viimeiseksi ajan perusteella edes M30-luokassa!
    Niin, että eläkeläisenä olo ei ole ollenkaan hassumpaa. Ilman ylikuntoa, ja hormoonitoiminnat (vieläkin!) kunnossa!!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti salittaja95 Katso viesti
    henkinen fiilis surkea ja olo kuin eläkeläisellä.
    Minä olen eläkeläinen ja olo on mukavan innostunut kuin teinillä. Ihminen uskoo vasta kun kokee ja tyhmästä päästä kärsii koko kroppa. Valmentajat ovat siksi tärkeitä, että jarruttelevat liikaa intoa. Urheilijoilla on aika usein liian suuret odotukset kunnon kehittymisestä ja liika innostuminen sitten johtaa ylilyönteihin.
    Jos et aja et voi ottaa!

joo, ihan niinkun mäkin uskoisin jos sykemittari välillä näyttelee 225.... niinkun se tekee kun ottaa jostain häiriötä

olen myös ennen lenkkiä kellottanut 190 paikallaan ollessa !

tai sitten oon vaan sykeherkempi kun muut
    Vanha mutta lihava.

Mulla on onneks kroppa varottaa ajoissa - jos herään parina aamuyönä putkeen ilman mitään syytä, harjoittelua täytyy hidastaa.

Ylikuntoahan kutsutaan joissain piireissä nimellä training control disaster. Ihan viikossa tai parissa tähän tilaan ei pääse eikä siitä toivuta viikossa tai parissa (noin yleistäen kun poikkeuksia varmasti löytyy). Jos on tullut treenattua poikkeuksellisesti viime aikoina, niin kroppa on varmaan vaan pihalla ja vähän väsy.
    6.7 WTF/kg

Joo...tärkeintä lienee se että se on sitten just vakio se tilanne missä ottaa sen sykkeen.
    Jostain ohjeista vaan muistan lukeneeni että suositus ois n.15min.heräämisen jälkeen.
    Ortostaattinenkoe(5min.makuulla/5min.seisten) ois vielä tarkempi kropan stressitilan arviointiin.Täytyy tosiaan muistaa että tollanen stressihormonien nousu(ylirasitus)voi tulla henkisen ja/tai fyysisen ylikuormituksen tuloksena.
    Pidetään ketju kireällä,ei pinna

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hoobee Katso viesti
    Joo...tärkeintä lienee se että se on sitten just vakio se tilanne missä ottaa sen sykkeen.
    Jostain ohjeista vaan muistan lukeneeni että suositus ois n.15min.heräämisen jälkeen.
    Ortostaattinenkoe(5min.makuulla/5min.seisten) ois vielä tarkempi kropan stressitilan arviointiin.Täytyy tosiaan muistaa että tollanen stressihormonien nousu(ylirasitus)voi tulla henkisen ja/tai fyysisen ylikuormituksen tuloksena.
    Komppaan! Elämä on kokonaisuus ja hyvin fyysisesti treenanneena, mutta stressaantuneena voi tuloskuntoilunkin tulos olla odottamattoman huono!
    Huonoilla teillä tarvitaan paksut kumit.

Oli pyörä sitten kuitua, titaania tai terästä,
    niin kuntoni on perästä.

Last man out of the water.

Hanssi on tarkkaillut aamusykettä kohta jo 3kymmentä vuotta.
    Tärkeintä on tosiaan tuo mittaustilanteen vakiointi jolloin saadaan vertailukelpoista "dataa". Mittaukseni tapahtuu noin 15min heräämisen jälkeen makuulta, kuselle ei saa trampata eikä duunata muutakaan joka vaikuttaa sykkeeseen... tosin kusihätäkin vaikuttaa mutta ei paljoa jos kusettaa aina yhtä kovasti.
    Ortostaattistakin mittaustapaa olen opetellut mutta se jäi, en saanut siitä juurikaan lisäarvoa koska sykkeet tuntuivat heittävän paljon enkä tavoittanut millään luotettavaa "nollatasoa".

Polvi prakasi ja jouduin lopettamaan kaiken liikunan viime keväänä, tarkkailin sykettä vanhasta tottumuksesta ja tutkiakseni myös sitä että miten sykkeet reagoi total-stoppiin. Lähtötilanne oli se että sykkeet olivat olleet hiukka korkealla jo pidempään kovahkon rasituksen vuoksi, lähtötaso oli 45-48 ja ylikuntoon oikeuttava lukema on 50.
    3kuukautta olivat sykkeet korkealla pelkästä vitutuksesta ja vasta puolen vuoden breikin jälkeen ne asettuivat asteittain tasolle jossa niiden pitää olla eli 4kypän pintaan. Tein myös Polarilla own-index (vai'mikä'se'nyt'on) mittauksen ja se tuki aamusykemittauksesta saatua tietoa (lähtölukema oli 46-48 ja nyt se on >50) eli kunto senkun koveni kun ei tehnyt mitään. Lopputulema on että vähän "liikaa taisi tulla kiusattua tuttua miestä" ja jonkin asteinen rasitustila oli päällänsä.

Väitän että pelkällä lepopulssin mittaamisella voi hyvin yksinkertaisella ja melko luotettavalla tavalla tarkkailla kropan rasitustilaa, varmasti on pätevämpiäkin tapoja mutta ne eivät ole näin helppoja toteuttaa.
    Hannes polkee - kunnes halkee.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hans Opinion Katso viesti
    Mittaukseni tapahtuu noin 15min heräämisen jälkeen makuulta, kuselle ei saa trampata eikä duunata muutakaan joka vaikuttaa sykkeeseen... tosin kusihätäkin vaikuttaa mutta ei paljoa jos kusettaa aina yhtä kovasti.
    Ja sittenhän tuostakaan ei ole mitään haittaa jos kusi tulee kuudelta ja herää seittelmältä...?

Jos jotain seurantaa meinaa tehdä niin tosiaan mittaukset sitten samoihin aikoihin ja ns. vertailukelpoisin menetelmin. Sama se mitä mittaat
    *Ketjut ovat sotkemista varten*

Ylikuntoa?

Olen nuorehko mies (18v).

-Treenihaluttomuutta.. (vitutus on kova, kun pitää valua harjoituksiin)
    -Tummat silmänaluset
    - Huonot yöunet
    - Yleinen väsymys, ns. vitutustila päällä
    - Seksuaalittomuus nollassa..
    -Treenaaminen on yhtä taapertamista, pakkopullaa
    - Tuntuu, et palautuminenkin on heikkoa

Futisharkoissakin, reidet menevät todella pienestä ihan hapoille ja tuntuu, et ne on ihan puutuneet/kiven kovat... juokseminen on todella hidasta (tuntuu, että jäisi kuin tikku paskaan jokaisessa tilanteessa), taapertamista ja kankeeta. Olin nopea ennen ja nyt olen pirun hidas...

Kuntopyörällä pyöräillessä esimerkiksi, en pysty polkemaan yhtään kovalla vastuksella, koska reiteni menevät tosi junturaan siitä/hapoille ja polkemisesta ei tule yhtään mitään. Jos leikitään, että pyörässä on 1-8 vastustasot, niin enne pystyin vetämään 5-vastuksella n. 31km/h ja nykyään en voisi kuvitella noin nopealla vauhdilla polkemisella tolla vastuksella.

Salillakin kävin pitkään futiksen ohella (kolme kertaa viikossa, semmoisella 1-jakoisella ohjelmalla), mutta nyt olen jättänyt salikerrat väliin. Salista vähäsen, että varsinkin kyykky-treeneissä, tuntui, että suoritustaso laski koko ajan ja edistystä ei tapahtunut juuri yhtään. Pikemminkin alaspäinmenoa vain.

Kävin mittauttamassa veriarvot ja siinä oli jotain, että ''punasolujen määrä on yli suuri'' (en tarkalleen tiedä what that means) ja mahdollisesti rauta-arvotkin ovat päin peetä. Minun pitää mennä vielä uudestaan antamassa verinäyte ja silloin selviää paremmin, onko rauta-arvot yms. missä kunnossa. Jos seksuaalittomuus on todella nollassa, niin onko kyseessä silloin, että testosteroniarvot ovat myös ihan perseellään?

Turhauttavaa.. Pelottaa, että minua ei tule kiinnostamaan enään jalkapallon harrastaminen ton treenihaluttomuuden takia. Pitäisiköhän tässä jo varata jollekin fysiöterapeutille aika? Ensimmäiseksi käyn kyllä mittauttamassa noi testosteroniarvot yms. ennen kuin varaan ajan.

Tämmöistä tällä kertaa. Loppuun vielä tämmöinen. Kiira Korvella, taitoluistelijalla oli aikanaan jonkinsortin ylirasitustila jaloissa, voisiko minullakin olla sama ongelma, ylitreenaamisen takia?

Avautukaapa muut foorumistit!
    Betuzki muokkasi tätä : 03.03.2010 at 11.20

Yöunien puute on hälyttävää. Periaatteessa kaksi vaihtoehtoa. Ylirasitus on yksi vaihtoehto ja jonkinlainen masennus on toinen. Toisaalta toinen voi liittyä toiseen ja toisinpäin. Muutenkin unettomuus selittää aivan kaiken: ei jaksa henkisesti eikä fyysisesti tehdä mitään koska nuori kaveri kuitenkin tarttee unta, varsinkin jos treenaa. Ja sitten kun treenaa, se vaan pahentaa sitä unettomuutta jos pakolla vetää ittensä hapoille ja vitutustilaan.

Väittäisin että olet ylirasittunut. Lepää viikko tai pari ja katso paraneeko olo.

Tuskin olet ammattilainen joten jos ei tee mieli treenata, älä treenaa. Pakkotreenaamisella kaivat vain itsellesi hautaa jos haluat jatkossa treenata pitempäänkin. Pari viikkoa sinne tänne. Jos treenaa tehottomasti, on aivan sama jos istut sohvalla ja pelaat pleikkaa.
    Mikkelin Miguel Indurain

Saman suuntaisia ajatuksia eli ylirasitustilassa mennään. Lepoa reilusti, sapuskaa riittävästi ja laadukkaasti (kiinnitä oikeasti tähän huomiota) + unta palloon. Kyllä se nuorikin roppa tarttee jaksotusta siihen tekemiseen, aina ei kannata puhaltaa kaasu pohjassa..
    *Ketjut ovat sotkemista varten*

OP:n kanssa (kerrankin ) samoilla linjoilla. Verikokeiden tulokset kannattaa katsoa (anemia? toisaalta jos punasolujen määrä on korkea, niin kertoo korkeasta hb:stä..). Itellä joskus ollut unettomia kausia ja silloin olen tiputtanut kaikki tehotreenit kokonaan pois ja treenannu fiiliksen mukaan ihan kevyttä: todella kevyitä lenkkejä jos siltä tuntuu ja jos ei niin sitten ei. Mulla ainakin unirytmiin pääsemistä edes jonkinlainen ulkoilu auttaa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Olli-Pekka Manninen Katso viesti
    Yöunien puute on hälyttävää. Periaatteessa kaksi vaihtoehtoa. Ylirasitus on yksi vaihtoehto ja jonkinlainen masennus on toinen. Toisaalta toinen voi liittyä toiseen ja toisinpäin. Muutenkin unettomuus selittää aivan kaiken: ei jaksa henkisesti eikä fyysisesti tehdä mitään koska nuori kaveri kuitenkin tarttee unta, varsinkin jos treenaa. Ja sitten kun treenaa, se vaan pahentaa sitä unettomuutta jos pakolla vetää ittensä hapoille ja vitutustilaan.

Väittäisin että olet ylirasittunut. Lepää viikko tai pari ja katso paraneeko olo.

Tuskin olet ammattilainen joten jos ei tee mieli treenata, älä treenaa. Pakkotreenaamisella kaivat vain itsellesi hautaa jos haluat jatkossa treenata pitempäänkin. Pari viikkoa sinne tänne. Jos treenaa tehottomasti, on aivan sama jos istut sohvalla ja pelaat pleikkaa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Betuzki Katso viesti
    Tämmöistä tällä kertaa. Loppuun vielä tämmöinen. Kiira Korvella, taitoluistelijalla oli aikanaan jonkinsortin ylirasitustila jaloissa, voisiko minullakin olla sama ongelma, ylitreenaamisen takia?
    Ylirasituksella saa helposti urheiluvamman, lihastason tulehduksia jne. Ilmenee ongelmakohdassa. Sulla on koko kroppa väsynyt ja oireet kuulostaa siltä että ottaisin vähintään kaksi viikkoa lepoa ja sen jälkeen hissun kissun treenaamista kunnes homma alkaa maistumaan ja fiilikset lähempänä normaalia. Levon jälkeen kroppa tulee reagoimaan treeniin hieman eri tavalla kuin normaalilla harjoitusrytmillä, joten ihan normaaleihin fiiliksiin et tule pääsemään. Superkevyellä treenillä kuitenkin hyvin lähelle, jolloin tiedät että voi taas alkaa kaasuttamaan. Jos oireet jatkuu niin enemmän lepoa ja tarkempaa diagnoosia.

Kolme kertaa viikkoon salia ja muutenkin reippaampi harjoitusohjelma on hyvin helppo tapa päästä ylirasitustilaan. Salitreenaus on raskasta ja vaatii palautumisen jotta homma pysyy anabolisena. Väsyneenä salille ei kannata mennä.

Nyt kun tulee aikaa lepäillä niin keksi jotain mielekästä tekemistä johon ei ole aiemmin ollut niin hiveesti aikaa. Henkinen hymyily auttaa tuossa touhussa kummasti. Ja ei sitten mitään nykäsiä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Betuzki Katso viesti
    Ylikuntoa?

Olen nuorehko mies (18v).

-Treenihaluttomuutta.. (vitutus on kova, kun pitää valua harjoituksiin)
    -Tummat silmänaluset
    - Huonot yöunet
    - Yleinen väsymys, ns. vitutustila päällä
    - Seksuaalittomuus nollassa..
    -Treenaaminen on yhtä taapertamista, pakkopullaa
    - Tuntuu, et palautuminenkin on heikkoa

Futisharkoissakin, reidet menevät todella pienestä ihan hapoille ja tuntuu, et ne on ihan puutuneet/kiven kovat... juokseminen on todella hidasta (tuntuu, että jäisi kuin tikku paskaan jokaisessa tilanteessa), taapertamista ja kankeeta. Olin nopea ennen ja nyt olen pirun hidas...

Kuntopyörällä pyöräillessä esimerkiksi, en pysty polkemaan yhtään kovalla vastuksella, koska reiteni menevät tosi junturaan siitä/hapoille ja polkemisesta ei tule yhtään mitään. Jos leikitään, että pyörässä on 1-8 vastustasot, niin enne pystyin vetämään 5-vastuksella n. 31km/h ja nykyään en voisi kuvitella noin nopealla vauhdilla polkemisella tolla vastuksella.

Salillakin kävin pitkään futiksen ohella (kolme kertaa viikossa, semmoisella 1-jakoisella ohjelmalla), mutta nyt olen jättänyt salikerrat väliin. Salista vähäsen, että varsinkin kyykky-treeneissä, tuntui, että suoritustaso laski koko ajan ja edistystä ei tapahtunut juuri yhtään. Pikemminkin alaspäinmenoa vain.

Kävin mittauttamassa veriarvot ja siinä oli jotain, että ''punasolujen määrä on yli suuri'' (en tarkalleen tiedä what that means) ja mahdollisesti rauta-arvotkin ovat päin peetä. Minun pitää mennä vielä uudestaan antamassa verinäyte ja silloin selviää paremmin, onko rauta-arvot yms. missä kunnossa. Jos seksuaalittomuus on todella nollassa, niin onko kyseessä silloin, että testosteroniarvot ovat myös ihan perseellään?

Turhauttavaa.. Pelottaa, että minua ei tule kiinnostamaan enään jalkapallon harrastaminen ton treenihaluttomuuden takia. Pitäisiköhän tässä jo varata jollekin fysiöterapeutille aika? Ensimmäiseksi käyn kyllä mittauttamassa noi testosteroniarvot yms. ennen kuin varaan ajan.

Avautukaapa muut foorumistit!

Kaverilla ihan sama ku mulla 4-5vuotta sitten! Saman rumban käynyt läpi ja tietoiseksi ylikunnosta tulin vasta syksyllä 2014

25. Itsellä olisi pitkä tarina kerrottavana, mutta nyt yksi kysymys muille tämän läpikäyneille:
    kävi nimittäin niin, että olin jo kuukausien jälkeen jo toipumassa ja lyhyet mummokävelyt vaihtuivat jopa 4-5x viikossa reippaisiin puolen tunnin kävelylenkkeihin, kunnes kävin rasituskokeessa maksimitestissä fillarilla. Sen jälkeen tuntuu, kuin olisi mennyt reilusti takapakkia, jalat väsyvät heti lyhyelläkin kävelyllä ja syke heittelee sohvalla. Onko muille käynyt näin?
    Ja jos löytyy vinkkejä toipumisen nopeutumiseen, niin mielelläni otan vastaan. Autonominen hermosto (sympaattinen) ylivilkas ja rasituskokeessa laktaatit nousivat heti normaalia enemmän.

Kun käyt uudelleen siellä verikokeissa,ni ehottomasti varaa aika lekurille(kuulemaan vastaukset)jutteleppa sille sitten noi samat stoorit.Jonkin sorttiselta ylirasitustilalta kuullostaa,mutt taustalla voi olla muutakin.Nuori mies olet vielä,niin kannattaa kyllä tutkia tuo tilanne.Ensimmäiseks tietty lepoa,ainakin muutama päivä.Ittellä 2-4 lepopäivää,tai harjoituksellisesti hyvin kevyttä päivää yleensä palauttanu kropan ennalleen,jos tullu vedettyä ns."yli".
    Pidetään ketju kireällä,ei pinna

Kiitos nopeista vastauksista!

Joo, lepo on varmaan oikea ratkaisu tähän tilanteeseen. Ehkäpä on syytä unohtaa kaikki juokseminen, jalkapallon pelaaminen yms. joksikin aikaan ja keskittyä muihin asioihin. Viime aikoina tää urheileminen on hallinnut liikaa mun tekemisiä ja sille on vähän pistettävä paussia. Varsinkin, jos toi auttaisi sitten palauttamaan ton treenihaluttomuuden positiiviselle puolelle. Haluaisin nimittäin saada takaisin sen fiiliksen, että on mukava mennä pelailemaan/treenaamaan sitä jalkapalloa. Kylhän toikin paska fiilis johtuu siitä, että näillä puupökkelöillä jalkapallon pelaaminen tällä hetkellä on ihan hanurista ja turhaa.

Safkapuoli on varmasti ollut pielessä, koska olen futiksen ohella käynyt salilla ja sitä kautta olen koonnut ruokapuolen: Liikaa proteiinia ja liian vähän hiilihydraatteja, jotka on voinut laittaa mun kroppani ihan jumiin, kun olen harrastanut aerobista yms. Onko näin?

Sitten vielä lisäisin noihin oireisiin: Rappusten kävelemisessä, reidet on ihan hapoilla ja sydän alkaa jyskyttämään ja tuntuu, että syke nousee.

Veritestien jälkeen varaan heti ajan tavalliselle lääkärille ja silloin tarkastelemme, missä arvoissa on jokin pielessä ja missä on hyvin. Lisäisin vielä, että ensimmäisessä veritestissä ei ollut mihinkään sokeritautiin viittavaa juttua, vaan toi liian suuri punasolujen määrä.

Kiitoksia, että jaksatte vaivautua paneutumaan tähän mun ongelmaan!

Ylirasitusta minunkin mielestäni.
    Lepoa ja kunnon yöunet, palauttavaa kävelyä tai vastaavaa, ravintoa (huomioiden proteiinin, B- ja D-vitamiinit), jotain mukavaa tekemistä (muuta kuin treenausta).
    Niin kauan kunnes alkaa oikeasti treenaaminen kiinnostaa.

Jos hemoglobiini ei ole alhaalla, niin siitä ei löydy ongelman syy. Testoarvojen mittaileminen on varmasti turhaa tai sitä ei ainakaan julkisella puolella lähdetä tekemään. Kyllä fiilis paranee kaikin puolin, kun rasitustila häipyy.
    If Jens Voigt was a country, his principle exports would be Pain, Suffering, and Agony.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti wanderer Katso viesti
    Jos hemoglobiini ei ole alhaalla, niin siitä ei löydy ongelman syy.
    Hemoglobiini voi olla normaali/hyvä, mutta ns. varastorautaa liian vähän. Nämä ferritiiniarvot näkyvät verikokeessa, ei tavallisessa hemoglobiinin mittauksessa. Anemian oireet siis voivat olla näkyvissä, vaikka hemoglobiini olisikin hyvä.
    Siitä tietää että on tarpeeksi vääntöä reisissä, kun pääsee ylämäkeen nopeammin kuin alamäkeen.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Bambola Katso viesti
    Hemoglobiini voi olla normaali/hyvä, mutta ns. varastorautaa liian vähän. Nämä ferritiiniarvot näkyvät verikokeessa, ei tavallisessa hemoglobiinin mittauksessa. Anemian oireet siis voivat olla näkyvissä, vaikka hemoglobiini olisikin hyvä.
    Omalla kohdalla on ollut niin, että Hb on ollut alhaalla ja anemian oireita päällä. Kuitenkin joka kerta kun ferritiini on mitattu, niin sekin on ollut kunnossa...
    Ei ole yksiselitteistä tuo väsymyksen syyn löytäminen veriarvoista.
    Veikkailen että omalta osalta loppusyksyn nahkeaan oloon syy löytyy D-vitamiinin liian vähäisestä saannista auringon mennessä lähes pysyvästi näkymättömiin.
    If Jens Voigt was a country, his principle exports would be Pain, Suffering, and Agony.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •