Näyttää tulokset 1 - 6 / 6

Aihe: Joustokeulojen ohjeet ja linkit

  1. #1
    Liittynyt
    07/2005
    Paikkakunta
    Rovaniemi
    Viestit
    2.533

    Joustokeulojen ohjeet ja linkit

    Hieman yleistä asiaa tähän alkuun. Joiltakin valmistajilta löytyy standarditiivisteet, esim O-renkaat, X-renkaat yms. ja yms. Kannattaa katsoa täältä:
    http://www.tiivistekeskus.fi/
    Hinta huomattavasti huokeampi ja jälleenmyyjänä Etra ainakin.

    Keulan ja iskarin huoltolinkkejä valmistajittain:

    Marzocchi:

    2009 ja uudemmat:
    http://www.marzocchi.ru/docs/forkmaps/

    Marzocchi 66 150mm jatkaminen 170mm
    http://www.ridemonkey.com/forums/f19...w-pics-136587/

    Marzocchi z1 light manuaali:
    http://www.marzocchi.com/template/detailProdotti.asp?LN=UK&idIU=2462&idC=1592&IdFold er=113&idMY=28182&uf=IU&IdOggetto=28053#

    Marathon S:
    http://myweb.cableone.net/rkindig/marz_marathon_s.html

    Marzocchi marathon 2002:
    http://www.enduroforkseals.com/id27.html

    All Mountain 1: (myös muita tuning vinkkejä)
    http://www.freewebs.com/warpweb/marzocchiam1tuning.htm

    Marsujen öljy määrät:
    http://www.marzocchi.com/spa/mtb/pro...ito=mtb&Y=2005

    Manitou:

    Manitoun service guide:t löytyy osoitteesta:
    http://www.hbsuspension.com/serviceguides.asp

    Fox:

    2005 keulojen manuaaleja:
    http://www.ridefox.com/fox_tech_cent...05_32mm_en.pdf

    http://service.foxracingshox.com/consumers/index.htm

    DT swiss:

    DT swiss exc/exm 150 huoltovideo:
    https://www.youtube.com/watch?v=QzG8TVvW3Us
    https://www.youtube.com/watch?v=FHTLPdCvAIY osa 1
    https://www.youtube.com/watch?v=gmBPQVHtoZA osa 2
    https://www.youtube.com/watch?v=ZabWudN4Y_g
    https://www.youtube.com/watch?v=S85_ao8OgfM

    Öljymäärät
    http://www.pacecycles.com/PDFs/Forkdamperoillevels.pdf

    DT swiss exc/exm 150 räjäytyskuva.
    http://www.pacecycles.com/PDFs/RC41_XCAM.pdf


    Magura:

    Rockshox:

    Kaikkien mallien räjäytyskuvat ja varaosat: http://www.gabelprofi.de/Ersatzteilkatalog/

    Reba:
    Alajalkojen irroitus: http://www.youtube.com/watch?v=Yl0GdF0w5hI
    Ilmakammioiden huolto: http://www.youtube.com/watch?v=W6Mm7...eature=related
    Vaimentimen huolto: http://www.youtube.com/watch?v=48_O2...eature=related
    Alajalkojen asennus: http://www.youtube.com/watch?v=b2kjQ...eature=related

    Argyle 302 - Dart 2, 3 - Domain 302 - Lyrik R - Pike 327 - Recon 327, 335, XC, sl - Tora 289, 302, XC, sl
    http://www.sram.com/_media/pdf/rocks...rs/TM_MY10.pdf

    Solo air service
    http://www.youtube.com/watch?v=_tUUh...eature=related

    RockShox Pike 2005-2007
    http://www.sram.com/_media/techdocs/..._B%20Print.pdf
    http://www.sram.com/en/service/rockshox/view.php?catID=1&subcatID=5

    RockShox 2008 Manuaalit:
    http://www.bike-components.de/bedien...manual-web.pdf

    X-fusion:

    SR suntour:
    http://www.srsuntour-cycling.com/dst...ice.html?sid=1


    Lisäksi sivustoja joista löytyy kaikille merkeille huolto-ohjeita:


    http://www.enduroforkseals.com/id12.html
    http://www.enduroforkseals.com/id10.html
    http://birota.ru/manuals/

    Kuvia puretuista keuloista ja iskareista (by Fillarimies)


    Kuva 1 RST Gila SL


    Kuva 2 Marzocchi Junior T.


    Kuva 3 Manitou swinger 3-way air SPV


    Kuva 4 Esimerkki pölystefojen irroituksesta Marzocchin ja miksei muidenkin merkkien keuloissa.


    Kuva 5 DT swiss exc150 purettuna. Pikkunippelit on lattiakaivossa
    Fillarimies muokkasi tätä : 21.02.2014 at 10.25 Syy: Kaikki ohjeet ekaan viestiin
    Specialized enduro expert ja Kona dew plus
    - Maastopyöräilyä vuodesta 2002 alkaen -

  2. #2
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Kuopio
    Viestit
    239

    Viesti Marzocchi ETA, TAS, TST keuloja

    Marzocchi Marathon XC (ETA, TAS, TST):

    Huomioita huollosta;

    1) TST jalka (oikea) on hankala saada pois putkesta ja etenkin hankala laittaa takaisin siinä olevan "muovi putkilon" takia, kannattaa öljytä sitä hieman niin menee ehkä helpommin. Itse sain sen ensimmäisellä yrityksellä vähän kurttuun, piti sitten peruuttaa takaisin ja oli muuten hankala saada takas suoraks...

    2) Seuraavaksi ongelmaksi tulee se, ettei TST jalkaan saa laskettua öljyä kun ko. muovi tuttero tulee "korkiksi" tielle. Laitoin sitten ensin alapäästä ruodon kiinni, ujutin vähän ruotoa sisään, avasin alapään kiinnityksen, työnsin alapäästä ruotoa hieman sisäänpäin ja ruuttasin öljyn sisään alakautta. Sitten vaaan painoin keulaa hieman kasaan että ruoto tuli ulos pohjasta ja ruoto kiinni.

    3) Menovaimennus (TST) öljyn vaihto, miten? Öljyn määrä? Tähän jos joku tietää linkin niin hienoa! Menovaimennus on siis putken sisällä erillisessä modulissa joka on suljettu, mutta huollettavissa. Öljyn vaihto TST jalkaan huoltaa ainoastaan paluuvaimennuksen.
    Fillarimies muokkasi tätä : 13.02.2013 at 15.36 Syy: Selkeytetään aihetta
    --
    DrJones

  3. #3
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Uantaa
    Viestit
    9.164
    Laitetaas pari vinkkiä jota ei taida olla täällä:

    1) Foxin 32 Floateissa ja Rokkarin Rebassa ilmamäntää tukeva alumiiniruoto on saman paksuinen. Jostain syystä olin katsellut ne eri kokoisiksi... joten koska Foxin keulan travel spacereita ei löytynyt pk-seudun liikkeistä niin tein sen tuosta Rokkarin versiosta. Helppo homma, sahaamalla spaceriin loven sen saa napsautettua paikalleen - toinen vaihtoehto olis purkaa ilmamännän kiinnitys irrottamalla tapit siitä ruodosta.

    2) Foxin jalkojen kiinnitys on hankalaa koska alapäiden mutterit pyörivät tyhjää kiinnittäessä. Homma onnistuu vetämällä keula kasaan kuormaliinalla tms. ja kiristämällä mutterit vasta sitten. "Crush washerit" kehoitetaan ohjeessa vaihtamaan joka kerta mutta varovaisesti käsittelemällä ne kestää aika monta purkua ja kasausta.

    3) Patruunatyyppisissä vaimentimissa täytyy saada kaikki vanhat öljyt pois sieltä patruunasta. Muuten seuraa helposti ylitäyttö ja eräs moposetä meinasi että eri merkkisten öljyjen lisäaineet saattavat olla ongelmallisia sekoitellessa.

    4) Reban Floodgaten säätö pitäis kuulemma tehdä lukitus kiinni.

  4. #4
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Turkkus
    Viestit
    6.166
    Uusissa RockShoxin keuloissa ei tarvitse enää muistaa ulkoa vaimennuspuolen öljymääriä, kaikilla malleilla oikea öljynpinnan korkeus = vaimennuspatruunan o-renkaiden väli - 10 mm.



    Eli öljyä täyttäessä ensin vaikkapa 50 ml pohjalle ja varovaisella pikku pumppailulla öljyt välimännän alapuolelle. Tämän jälkeen loppua öljyä täyttäessä kun pitää vaimennuspatruunaa pystyssä liukuputken vieressä (ulkopuolella) kymmenisen milliä lopullista asennussyvyyttä ylempänä, niin tuosta pystyy (ilman isompaa silmien taittovirhettä ) melko helposti sihtailemaan öljynpinnan lopullisen tason oikeaksi vaimennuspatruunan alemman o-renkaan korkeudelle. Ei ole ihan millin päälle...

    -

    Suntourien ohjeet, videot, räjäytyskuvat: http://www.srsuntour-cycling.com/SID...e/service.html
    MTB-Turun lenkit to klo 18 parillisina viikkoina Itäharjun Prisman tolpalta ja parittomina Impivaaran palloiluhalleilta

  5. #5
    RockShock XC28 Rautakeulan muuttaminen ilmajouselliseksi. https://docs.google.com/file/d/0B5Xx...WE0/edit?pli=1 Siitäpä ohjeita keulan muutokseen. Ohjeet on aika yleispäteviä kaikenkokoisille keuloille, toki mittoja joutuu muuttamaan sekä mittomaan.

  6. #6
    Liittynyt
    04/2013
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    151
    The oring store
    http://www.theoringstore.com

    Tuolta saa kaiken maailman tiivisteitä halvalla. Myös pieniä määriä. Toimittavat Suomeen ja postikulut ovat noin 10 EUR. Toimitus kestää noin viikon.

    Tilasin tuolta tiivisteet KS:n hissitolpan remonttiin...

    Lähetetty minun ONEPLUS A3003 laitteesta Tapatalkilla

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •