Sivu 122 / 122 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 2272112120121122
Näyttää tulokset 3.631 - 3.658 / 3658

Aihe: harjoitusvastus??!!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nikkke Katso viesti
    esmes. bike-discountissa oli tommonen Tacx Satori T2400 pariin sataan euroon, mikäköhän mahtaa olla suurin ero kalliimpiin vehkeisiin tai tekeekö tämmösellä ylipäätänsä mitään?
    Satori Smart on nimensä mukaan "smart", muttei interaktiivinen: toisin sanoen, saat Garminiin, Zwiftiin, yms. harjoituksen tiedot, ml. lasketun tehon, mutta et voi itse säätää niiden avulla traineria, eli esim. tehoa tai mäen jyrkkyyttä. Ainoa säätömahdollisuus on käsin.
    Interaktiivisista trainereista halvin on ehkä Tacx Flow Smart, sama hinta kuin Satori. En tiedä löytyykö Suomesta ja vaikea löytää nettikaupoista, sillä se on tarkoitettu isoille halvoille urheiluketjuille, esim. Decathlon. Käsittääkseni tuote ei ole kovin kestävä.
    Vähän enemmän maksaa Elite Qubo Digital Smart +. Samat arvot kuin Flow Smart, mutta ehkä kestävämpi. Paremmat maksimiteho- ja jyrkkyysarvot on esim. Tacx Vortex Smart tai Elite Rampa-trainereilla, mutta onko sillä suurta merkitystä treenin kannalta, sitä en osaa sanoa. Itse lopulta ostin hyvään hintaan Rampan enkä kadu ostosta. Ääntä lähtee, mutta kerrostalossa asuen en usko, että se voisi häiritä ala- tai yläkerrassa asuvia. Yhtä paljon ääntä tuottaa tuuletin, puhumattakaan TheSufferfest:n treenivideoista (Rampan mukana tuli 2 kk ilmaiseksi).
    Tietty parempi olisi traineri, jota käytät ilman takapyörää, mutta hinnat sitten eri luokkaa.
    Kehittämässä Keski-Euroopan pyöräilykulttuuria

Yksi halvemman pään älytraineri-ehdokas on Kickr snap. Laitteen hintaluokka on alle 500€, mutta välillä on näkynyt tarjouksessa halvemmallakin. Tuo ei ole suoravetotraineri eli takapyörää ei irroteta. Uuden mallin pitäisi olla vielä entistäkin tarkempi teholtaan.
    If you are not riding solo, you're cheating.

Ostin Black Fridayna Elite Direton, kun sen sai satasen Wahoo Kickr Corea (jonka olin aikonut hankkia) halvemmalla. Kovasti olen tykännyt sillä ajaa. Melkoista meteliä se kyllä pitää. Tämä on ensimmäinen traineri, jolla olen ajanut, ja ensimmäinen, mitä olen ylipäätään livenä nähnyt, joten vähän vaikea suhteuttaa meteliä mihinkään muuhun.

Ajatko isolla rieskalla?

Sekä isolla että pienellä ollaan menty. Vaikuttaako tuo asiaan?

No yleensä mitä kevyemmällä vaihteella ajaa ja vastus taas säätää vastusta muuten isommaksi, on se hiljaisempaa kuin isolla vaihteella ajaessa ja vastuksen ollessa pienempi. Pienemmät pyörivät massat, pienemmät tärinät ja jyrinät.

Edit: Onko voimansiirto puhdas ja muuten äänetön? Ketju ei hinkkaa etuvaihtajaan turhaan jne? Tacx Neossa on ainakin kovin hiljaista meno ja oman voimansiirron rolinat on suurimmat rolinat mitä kuuluu. Toi Direto ei taida ihan niin hiljainen olla trainerinakaan tosin, mutta kait tuommonen suoravetotraineri on kuitenkin paljon hiljaisempi mitä renkaalliset "perus"trainerit?

mielestäni pikkurieskalla ajaessa kun traineri ei pyöri niin kovaa on hiljaisempaa. En käytä isoo ollenkaan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti jone1 Katso viesti
    mielestäni pikkurieskalla ajaessa kun traineri ei pyöri niin kovaa on hiljaisempaa. En käytä isoo ollenkaan.
    Selvästi on näin.

Viimeksi toissapäivänä tallissa ihailin Diretoa, että onpas tämä hiljaista. Hyvin pystyi samalla katsomaan läppäriltä ohjelmia ja kuulemaan sieltä äänet. No, ajoin tietysti melko vaatimattomilla tehoilla, silloin alle 200W, mutta kuitenkin.

Zwiftin workouteissa EGR-moodissa pärjää pienellä eturattaalla. Vapaassa ajelussa joskus vissiin joutuu isollekin ja ääni nousee kovemmaksi, mutta enpä sillä tavalla ajele oikeastaan koskaan.
    Pyöräily on kivaa!

^Jatkoa vielä, minullahan hajosi ensimmäinen Direto, siitä loppui vastuksen säätö. Nyt sitten yhtenä päivänä sattui uudellakin sama ja sydän nousi kurkkuun. Käynnistelin softat uudelleen ja kaikki palautui kuntoon. Olin tällä kertaa asentanut puhelimeen Zwift Companion softan. En tiedä johtuiko tuosta, mutta aika äkkiä se lähti pois puhelimesta.

Se ensimmäinen Direto oli sellainen insevä malli, aina kun teho säätyi, kuului ininää, kunnes hajosi säätö kokonaan. Uusi on hiljainen. Onneksi ostin Suomesta, takuuvaihto oli helppoa. Ostaisin ehdä Direton uudelleen (kunhan tuo toinenkaan ei nyt ala hajoilemaan, kop kop).
    Pyöräily on kivaa!

Onko eri softilla/appseilla eroa trainerin tuntumassa. Itse olen ajanut Tacxin TTS4:llä ja Trainerroad ei tuntunut lainkaan sopivalta. Ajo oli koko ajan raskasta. Oliko kyseessä kuvitelma vai onko trainerin ohjauksessa softasta johtuvaa vaihtelua? Trainerina Tacx Neo ja sitä olen nylkenyt noin vuoden verran. Toimii erinomaisesti.

Saahan sillä pienelläkin rieskalla kohtuu isolla teholla ajettua. 200-400w itellä käytössä ja kaikki hoituu pienellä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti VesaP Katso viesti
    No yleensä mitä kevyemmällä vaihteella ajaa ja vastus taas säätää vastusta muuten isommaksi, on se hiljaisempaa kuin isolla vaihteella ajaessa ja vastuksen ollessa pienempi. Pienemmät pyörivät massat, pienemmät tärinät ja jyrinät.

Edit: Onko voimansiirto puhdas ja muuten äänetön? Ketju ei hinkkaa etuvaihtajaan turhaan jne? Tacx Neossa on ainakin kovin hiljaista meno ja oman voimansiirron rolinat on suurimmat rolinat mitä kuuluu. Toi Direto ei taida ihan niin hiljainen olla trainerinakaan tosin, mutta kait tuommonen suoravetotraineri on kuitenkin paljon hiljaisempi mitä renkaalliset "perus"trainerit?
    Rattaat ja ketjut on puhtaita ja hiljaisia, eikä ketju hinkkaa mihinkään. Matalalla teholla ajettaessa ääni on ihan maltillinen, mutta esim. eilisellä Zwift-lenkillä pienessä loppukirissä meteli nousi melkoiseksi. Pyörä/traineri on ollut olohuoneessa, ja vaimolta ja lapsilta on tullut kommenttia melusta..

Ajan tänään Zwiftissä harjoituksen ERG-moodissa ja seuraan onko isolla tai pienellä eturattaalla ajettaessa eroa äänessä.

Mitään ininää en ole tästä kuullut.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti LoivaMäki Katso viesti
    Onko eri softilla/appseilla eroa trainerin tuntumassa. Itse olen ajanut Tacxin TTS4:llä ja Trainerroad ei tuntunut lainkaan sopivalta. Ajo oli koko ajan raskasta. Oliko kyseessä kuvitelma vai onko trainerin ohjauksessa softasta johtuvaa vaihtelua? Trainerina Tacx Neo ja sitä olen nylkenyt noin vuoden verran. Toimii erinomaisesti.
    Mitä olen zwiftiä, bigringvr, ja bkoolin softaa ajellut niin sellainen tuntuma reisissä ollut että eroavaisuuksia olisi. Täytyisi testata lisää että voisi olla varma. Päivissäkin on eroavaisuuksia miten herkästi kampi pyörii.

Sent from my iPad using Tapatalk

Onkos jengillä kokemusta tuosta Elite Turbo muinista? Näyttäis olevan eräässä kolmikirjaimisessa urheiluvälinekaupassa ihan edukkaaseen hintaan, vaikka vertais sakemannin hintoihin.
    Chuck Norris doesn't use Facebook or Twitter, he's already following you.

^tuon seuraaja Turno on ollut vuoden käytössä, soiva peli ei siinä. Misuro-anturiin joutuu patterin vaihtamaan kerran tonniin, muuten ongelmaton ja muinia hiljaisempi

Löytyy pyörävuorokausi.sakemannilta kolmikirjainkaupan muinia edullisemmin

Lähetetty minun Mi A1 laitteesta Tapatalkilla

Onkos jengillä kokemusta tuosta Elite Turbo muinista? Näyttäis olevan eräässä kolmikirjaimisessa urheiluvälinekaupassa ihan edukkaaseen hintaan, vaikka vertais sakemannin hintoihin.
    Ostin kyseisestä kaupasta alkusyksystä. Huomattavasti hiljaisempi kuin Wattbike
    Teho- ja kadenssidata tulee P1:stä, joten Misuro-anturin käyttökokemuksia sinänsä ei ole. Näin talvikautena en piittaa nopeus- ja matkadatasta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JK- Katso viesti
    ^tuon seuraaja Turno on ollut vuoden käytössä, soiva peli ei siinä. Misuro-anturiin joutuu patterin vaihtamaan kerran tonniin, muuten ongelmaton ja muinia hiljaisempi

Löytyy pyörävuorokausi.sakemannilta kolmikirjainkaupan muinia edullisemmin

Lähetetty minun Mi A1 laitteesta Tapatalkilla
    Kiitoksia tipsistä, ihan houkutteleva tarjous. Itse lähinnä vaan mietin kuinka suuria noiden erot ovat. Juttuja kun lueskelee niin aina varautuu pahimpaan ja tulee ajateltua mahdollisia ongelmatilanteita/takuujuttuja mikä ois hitosti helpompaa liikkeeseen joka sijaitsee 10km päässä kuin lähteä postittamaan noita vekottimia mahdollisten vikojen tullessa saksaan...

Pari vuotta olen Turbomuinilla hinkannut. Erittäin hyvä ajotuntuma ja melko ongelmaton bluetooth-yhteys älyluuriin ja Trainerroadiin. Hiljainen. Melko tukeva. Tehot riittää. Integroitu kadenssimittari toimii. Nopeus/matka ei toimi mutta ei ole väliksikään. MisuroB-anturin/lähettimen patterit kestää pitkään ja helppo vaihtaa.

Miinuksia:
    - Tosi huono tinainen pikalinkku. Onneksi helppo vaihtaa.
    - Tehomittaus ei suora vaan laskennallinen, näyttää liikaa watteja. Ajan myötä näyttää entistä enemmän watteja, kun hihna löystyy. Sitä luulee kehittyvänsä mutta ei.
    - Lämpötilaherkkä. Kun vintillä on nollassa tai pakkasella, Turbomuin menettää osan vastuksesta ja pitää polkea lämpimäksi, siihen menee vartti.
    Korson Kaiku / Hi5bikes.fi

http://vapaaratas.blogspot.fi

"Cyclocrossin eräs etu on ettei se kestä kauan." - Eugène Christophe.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti LoivaMäki Katso viesti
    Hankin vuosi sitten Geniuksen ja aloitin TTS4:n kanssa. Ajot suoritan ERG moodissa. Yhdistelmä vastasi kovin hitaasti tehonmuutosportaisiin eikä huomioinut vaikka portaan alkuun hyökkäsi että tavoiteteho tuli varmasti saavutettua mutta ohjelma halusi nostaa hitaasti tehot ylös.
    Tässä yksi kuvajainen jossa portaan pituus 20s. Juuri kun porras loppuu niin ohjelma on saanut tehon nostettua 160-400w, ja sitten pudotetaan hitaasti. Ei hyvä.

Siiten kokeilin samaa Trainerroadilla, siinä postaat vaihtuu ihan hyvällä nopeudella. Niinpä käytänkin sitä.

Mielestäni TTS4/Genius ylikompensoi inertian ja siksi hetkellinen voimakas polkaisu ei nosta nopeutta.
    -- Parempi pitää kirellä ketju kuin pinna --

Itse ajoin Elite Drivo 2:lla tänään Zwiftillä ja sen jälkeen testiajo BigRingVR:llä. Zwiftillä ajaessa kun virtuaalimäki alkaa tuntuu kuin vastusyksikkö reagoisi ensin liikaa ja sitten hieman hellittää otetta kun taas BRVR tuntuisi ohjaavan tasaisemmin vastusyksikköä. Pitääpi vielä vertailla.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Hyvää spekulointia ja keskustelua trainereiden ominaisuuksista, iso kiitos kaikille jo tässä vaiheessa jotka itseäni tässä projektissa vienyt eteenpäin.

Muin vaikutti pätevimmältä laitteelta omaan budjettiin kunnes Eskola mainitsi tuon tehoheittelyn hihnan löystyessä mikä hieman lannisti minua. Tällä hetkellä kuitenkin 400 euron hintaan näyttäs sakemannilta löytävän myös Elite Turnoa mikä on tällä hetkellä vahvoilla omissa papereissa!

Eiköhän noissa kaikissa joissa on hihna esiinny tehonheittelyä hihnan kireydestä tai sen löysyydestä johtuen. Itellä kokemusta muinista ja diretosta.

Ihan järkeenkäyvä ajatusmalli tuo nyt kun ajattelin tarkemmin. Miten jengi tarkkailee kehitystä sisällä suoritettavassa talvipyöräilyssä näissä vehkeissä jos sitä ei wateissa voi mitata? Vai millasista määreistä tossa heittelyssä mahtaa olla kyse, tuskin mitään yhtä oikeaa vastausta mutta jotain suuntaa antavaa? puhutaanko joistain wateista vai useista kymmistä? Millasella aikavälillä/treenimäärillä noita heittelyjä on alkanut olla havaittavissa?

No nyt olet asian ytimessä. Eli kohtuullisen turhaa seurailla watteja, jos niiden tarkkuudesta ei ole mitään käsitystä. Ajelee vaan sitten tuntemuksen ja sykkeen mukaan talven ja toivoo parasta.

Se turno taitaa muuten olla muin uudessa paketissa. Hyviä trainereita ne on, jos ei ota watteja mitenkään tosissaan. Melkein kannattaisi kyllä suosiolla budjetoida wattimittari pakettiin, koska watit kiinnostavat jo nyt tuon verran. Eli halvin tarjous muin ja vaikkapa 4iiii wattikampi merliniltä 350e hintaan. Noin 700e setti, jolla ajelet trainerroadia onnellisena läpi talven.

Itse kyllä tykännyt Muinin tuntumasta. Nyt kolmatta talvea sen kanssa ja ei ERG traineri vielä ole kiinnostanut. Watit tosin tulee erillisestä mittarista (Power2Max). Oma Muin näytti aika lailla 10% liian suuria watteja kautta linjan

Kuten taisin jo aiemmin kirjoittaa, itsellä niinkään ei ole väliä näyttääkö wattimittari 200W vai 220W todellisen tehon ollessa vaikkapa 210W, kunhan se virhemarginaali ois aina sama, täten pystyis noiden wattien avulla seuraan mahdollista kehitystä, mulla kun ulos ei ole wattimittaria niin ei pysty täten ulkotreeniin peilaamaan miten trainerillä menty vs ulkona. Olipa sekavasti selitetty, mutta toivottavasti joku sai kopin. Toisaalta samalla myös ymmärrän paaton viestin sisältämän pointin.

Itsellänikin on herännyt halu vaihtaa traineria. Suurin puute Elite Qubo Digital B+:ssa on, että se ei simuloi kuin 5-6 % saakka. Jos löytyisi jotain mikä kiristää 12 %:iin saakka, vähintäänkin 10 %.

Lisäksi ei tietenkään haittaisi, jos tehonmittaus olisi tarkempi. Veikkaan, että tämä näyttää kymmenkunta prosenttia ylimääräistä. Tämän osalta olen toistaiseksi ollut samaa mieltä kuin Nikkke yllä. Vaan jos jossain vaiheessa tulee vaikkapa wattipolkimia tai -kampia käyttöön, niin sitten saattaa mieli muuttua.
    10k-kerhon jäsen

Kuten taisin jo aiemmin kirjoittaa, itsellä niinkään ei ole väliä näyttääkö wattimittari 200W vai 220W todellisen tehon ollessa vaikkapa 210W, kunhan se virhemarginaali ois aina sama, täten pystyis noiden wattien avulla seuraan mahdollista kehitystä, mulla kun ulos ei ole wattimittaria niin ei pysty täten ulkotreeniin peilaamaan miten trainerillä menty vs ulkona. Olipa sekavasti selitetty, mutta toivottavasti joku sai kopin. Toisaalta samalla myös ymmärrän paaton viestin sisältämän pointin.
    Just se ei ole sama. Jos virhemarginaali olisi sama, niin silloinhan se olisi wattimittari. Nollan voi aina säätää kohdalleen. Joku 10w heitto on jo paljon, eikä kehitystä/droppia näe mistään, tai ainakin sitä aina epäilee.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •