Sivu 3 / 8 EnsimmäinenEnsimmäinen 12345 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 61 - 90 / 230

Aihe: Miten polvet?

Kiitos vinkistä. Kokeilen sitä heti huomenna. Tänään en lenkille uskalla. Sattuu sen verran..
    All it takes is all you've got.

Kannattaa ottaa videolla omaa polkemista esim harjoitusvastuksessa ja katsoa miten polvi ja nilkka menee.

Minä siirsin hiihdon kestävyysharjoittelua pyöräilyn pariin, kun iän myötä nivelet ja jänteet alkoivat olla juoksureenissä kovilla. Akilesjänteen kroonistuneen tulehduksen ja siitä seuranneen rappeuman takia on tullut fyssarilla kuljettua keväästä asti.

Päätin, että pyöräilystä selvitetään heti kaikki ongelmapaikat ja yritetään välttää rasitusvammat.

Oli kettumaista huomata, että sama vika mikä aiheuttaa minulle ongelmia juoksussa tekee myös polviongelmia pyöräilyssä. Omalla kohdalla päkiä on hieman kallellaan ulospäin (forefoot varus) ja polvi notkahtaa polkaisussa sisäänpäin -> Polvikipuja alkoi heti tulemaan pidempien lenkkien seurauksena vaikka yli 3000km vuotuinen työmatkapyöräily ei tuntunut missään. Juoksussa ja hiihdossa tuo sama ongelma kiersi akilesjäneettä, kun jalka pyrki ponnistuvaiheessa lähtemään enemmän pikkuvarpaan kuin ykkössäteen (lonkka->polvi->etuvarvas )kautta.

Nyt sitten fyssarin kanssa rakennettiin huopapalasta tuki kengänpohjalliseen päkiän sisäsyrjään ja harjoitusvastukssessa kuvatun videon perusteella nyt polvilinja menee melkoisen suoraan. Hieman polkemisen tekniikkaan joutuu keskittymään, mutta tuon palasen myötä polvikivut on hävinneet täysin.

Päkiän puutumista nuo palaset kyllä aiheuttaa, mutta se on paljon parempi kuin tietää ja tuntee ettei polvet rasitu.

Punapää

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Terde Katso viesti
    Itsellä kanssa vasen polvi kipeytynyt lumpion yläpuolelta. ...

Tänään huomasin erinomaiseksi avuksi lämmön polviin. Ajelin aamusella töihin succikset jalassa ja kipu oli huomattavasti pienempi kuin aikaisemmin, lähes olematonta. Siinä ainakin pieni ratkaisu ennen kuin varsinainen vika löytyy..
    Lämpö onkin kokeilematta, mutta itsellä tuntuu auttaneen "pehmeä lasku", hissin sijasta rappuja alas 4. kerroksesta ja sitten valitsen reitin niin, että ensi alkuun pitää taluttaa pyörää hetken matkaa että pääsee kapeaa siltaa joen yli, vasta sen jälkeen pääsee loikkaamaan satulaan.

Vaan kyllä tulee heti paine polven yläosaan, jos suoraan töistä tullessa vaihtaa farkut verkkarihousuun ja siltä istumalta istuu satulaan.

Tämä siis puolustuspuheena alkuverryttelyn puolesta myös meille arkikuntoilijiolle, jotka urhoollisesti sotkemme vm.95 Peugeotilla pitkin talousaluetta

Pitkittyneet polvikivut

Terve,
    olen tässä nyt kärsinyt polvikivusta reilun kuukauden verran. Luulen että tuo kipu sai alkunsa sulkapallosta jota kävin kerran pelaamassa kylmiltään kovaa kaveria vastaan. Ainakin kroppa oli ihan jumissa tuon jälkeen. Siitä sitten puolen viikon levon jälkeen kävin polkemassa TdHn ja erinäisiä lenkkejä sen jälkeen.

Kipu on polvilumpion yläpuolella ja/tai sisäpuolen yläkulmassa. Aamuisin erityisen kipeä. Pruittin kirjaa on tullut lueskeltua ja hoidettua sen mukaan eli buranaa 2-3 kpl/pvä ja jääpussi-hoitoa. Eipä ole auttanut mitä nyt viikon on tullut tuota tehtyä. Ilmeisesti mulla on joko kondromalasia tai jännetulehdus (tendonitis). Armeijassa aikoinaan molemmat polvet kipuilivat ja silloin lääkäri just epäili tuota rustonpehmenemis juttua.

Mitäköhän tässä nyt kannattaisi tehdä? Perus lääkärille on turha mennä, koska sieltä ei tule muuta kuin buranaa. Ortopedille menoon suhtaudun hieman skeptisesti, koska todennäköisesti hän diagnosoi mulla jommankumman noista ylläolevista ja hoito taitaa olla juuri tuota lepoa, särkylääkettä ja jäätä. Fyssari vois olla jees, mutta sieltä saa enempi sellaisia vahvistetaan näitä sun lihaksia tässä ympärillä juttuja. Eli saatetaan hoitaa tausta syitä, muttei varsinaisesti tuota akuuttia ongelmaa.

Myös suositteluja ortopedeista/fyssareista pk-seudulla otetaan mielellään vastaan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mantis Katso viesti
    T
    Myös suositteluja ortopedeista pk-seudulla otetaan mielellään vastaan.
    Polvivaivojen mestari: Tapio Kallio, Diacor Ruoholahti

Terve,
    olen tässä nyt kärsinyt polvikivusta reilun kuukauden verran. Luulen että tuo kipu sai alkunsa sulkapallosta jota kävin kerran pelaamassa kylmiltään kovaa kaveria vastaan. Ainakin kroppa oli ihan jumissa tuon jälkeen. Siitä sitten puolen viikon levon jälkeen kävin polkemassa TdHn ja erinäisiä lenkkejä sen jälkeen.
    Sulkapallo on "vaarallinen" laji aloittelijoille. Sen 20 vuoden aikana mitä on tullut pelattua, olen nähnyt monta nilkkavammaa ja sekä jokusen polvenkin pettävän. Aika usein kyseessä on aloittelija ja monesti myös ylipainoinen henkilö. Sulkapallossa on ehdottoman tärkeää muistaa kunnon alkulämmittely ja kevyt venyttely.

Myös käsille...ranteet ovat kovilla kun lyöntekniikka on oikea. Mailaa ei saa pitää kuin paistinpannua vaan siitä otetaan kiinni kuin kirveen varresta. Oikeassa lyöntekniikassa kämmenpuolelta, ollaan aina kylki edellä palloa vasten ja osumahetkellä kroppa kääntyy pallon suuntaan ja mailaa ikään kuin heitetään ja suoristuva käsivarsi sekä lopuksi ranne kääntää mailan pallon kohtia ja antaa rähjähtävän voiman. Usein aloittelijoilla ja paljonkin pelanneilla on väärä ote mailasta jolloin lyönteihin ei saada voimaa. Lisäksi monet pitävät mailan kahvasta liian kovaa kiinni jolloin koko käsi jäykistyy.

Sulkapallossa kannattaa alusta saakka opetella oikeaa liikkumista kentällä. Käytännössä se tarkoittaa sitä että missään vaiheessa ei seistä paikallaan siten että koko paino on jalkojen päällä. Tätä edesauttaa se että kun vaikka syöttöä otetaan vastaan polvet ovat kevyesti koukistuneina ja yläruumis vähän kyyristyneenä eteenpäin, ei siis seistä koskaan pystyssä lättäjaloin. Liikkeelle lähteminen on nopeampaa kun ollaan vähän niinkuin "varpaillaan" koko ajan. Vain oikea jalkatekniikka mahdollistaa täyspainoisen liikkumisen kentällä. Lisäksi se ehkäisee juurikin nilkkavammojen syntymistä.

Sen sijaan sählyssä mulla on nilkka kerran venähtänyt ja polvet yleensä vaivaavat hieman. Sählyssä kun tulee kiihdytyksiä sekä äkkipysähdyksiä ja tempo on yleensä kova.

Täähän nyt ei vastannut mihinkään mutta kunhan kirjoittelin lämpimikseni..
    Die Kanonen von Kauppi
    |ex 10k-kerho|
    "ajelee takana, porukan perällä vaan ja syö patukkaa siellä koko ajan" E. Lummelampi

Enpä mä ihan aloittelija suliksessa ole kun sitä tullut pelailtua talvilajina jo pidempään. Nyt oli vaan ollut monen kuukauden breikki tuosta. Mutta joo, hyviä sulis pointteja sulla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti HeliT Katso viesti
    Polvivaivojen mestari: Tapio Kallio, Diacor Ruoholahti
    Tätä on pakko kompata, pisti setä mun oikean polven kuntoon aikoinaan. On toki varmasti muitakin erittäin päteviä ortopedejä pk-seudulla, mutta Tapsaa mukavampaa lekuria saa hakea.
    Kaikki ei ole niin vakavaa, paitsi fillarointi.

Panu Hirvinen, Orto-Lääkärit Lääkäriasema Helsingissä. Korjannut mun molempia polvia. Mukava mies, joka harrastaa itsekin pyöräilyä.

Aiheeseen liittyvä mielenkiintoinen linkki:
    http://www.tasapainopiste.fi/tietopa...i=eturistiside

Moi,

keväällä aloittanut säännöllisen työmatkapyöräilyn (n. 10km suuntaansa) ja alkusyksystä aloitettu varustelukierre, jolloin uusi cyclocrossari ja lukkopolkimet (shimano spd) ym. Olen jotenkin saanut nyt syksyllä aikaiseksi polvitaipeet (siis polven takaa) sekä pohkeiden yläosat kipeiksi. Kipu on suoraan takana polvitaipeessa, ei siis esim. se sivujänne. Oletan, että vaiva liittyy jotenkin a) ajoasentooni (satulan korkeus, polkimet, klossit jne) ja/tai b) pyöritystekniikkaan. Tunnustan suoraan, että kummastakaan ei ole kummoista hajua, vaikka olen näitä mm. täältä yrittänyt opetella ja pyörittämistä treenattu aina kun pyörällä.

Eli, otan kiitollisuudella neuvoja vastaan. Lähtee ilo hyvin alkaneesta harrastuksesta, jos jalat jatkuvasti kipeänä. Ihan perus säätövinkit satulan ja polkimien oikeasta suhteesta olisi varmaan jo hyvä alku. Pyöritystekniikasta onkin jo luettu, mutta ei ole helppoa ei....

Onko Pyöräilijän käsikirja tuttu? Oleko miettinyt, kuinka nopeasti nostit kilometrit ylös.
    OLMO Dynamic 2005
    Specialized Tricros single 2008
    FUJI Classic Track 2011
    Colnago Master 2014

Tsau,

Tässä on jatkokeskustelua rikkinäinäisen ja poistetun nivelkierukan korjaamisesta siirteellä sekä implantilla.

Kävin eilen taas toteamassa, että VesaP:n toiseen ketjuun kirjoittama lausunto on totta:

Lainaus Alkujaan tämän lähetti VesaP Katso viesti
    Käy Tapio Kalliolla Diacorissa. Ei, ei ole mainos, se äijä vaan on saatanan GURU!!! Jos se ei tiedä jotain niin sitä vaivaa ei ole sit olemassa.
    Olin eturistisideleikkauksen puolen vuoden jälkitarkastuksessa. Korjattu polvi on hyvin aikataulussa ja sain luvan mennä mäkeen .

Jonkin aikaa vaivanneen toisen polven tukilihaksia pitää vahvistaa, kuormitus saada oikeaksi ja kauheassa jumissa olevat lihakset rennommiksi. On se polvien tutkiminen helpon näköistä kun sen osaa.

Osaisiko joku suositella polviasioissa hyvin auttanutta yksityistä lääkäriä Jyväskylästä? Suositteletteko urheilulääkäriä vai ortopedia? Polvet ovat ärtyneet pyöräilystä ja nyt viime aikoina erityisesti hiihdosta. Molemmat polvet vaivaavat sisäreunasta ja polvessa tuntuu kireyttä. Kuukauden olen venytellyt, välttänyt liikunta, kylmähoitoakin tullut käytettyä ja aluksi otin tulehduskipulääkkeitä, mutta ei tämä vieläkään ole kokonaan mennyt ohi.

Tuollainen vaiva on aika isolla todennäköisyydellä lihasjumien tai virheasennon aiheuttama, et siis varmaankaan tarvitse "talttaa ja vasaraa".
    Niistä suosituksista: ortopedi Hannu Penttilä siisti kierukoitani Mehiläisessä viime toukokuussa (ja "löysi" jo ennen leikkausta hajonneen eturistisiteen jota ei toinen lääkäri eikä magneettikuvien raportin kirjoittaja ollut huomannut). Oikein mukava ja pätevä kaveri.
    Olin kesällä niin tympääntynyt virhediagnooseihin, että halusin "suuren mestarin" korjaavan eturistisiteeni. Suositukseni on: jos viitsit junailla, niin mene Helsinkiin Tapio Kalliolle.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti HeliT Katso viesti
    Tuollainen vaiva on aika isolla todennäköisyydellä lihasjumien tai virheasennon aiheuttama, et siis varmaankaan tarvitse "talttaa ja vasaraa".
    Samaa mieltä. Itsellä lääkäri ja myös ortopedi ennustivat nivelkierukan rikkoutuneen, mutta kyse oli lopulta vain lihasten epätasapainon ja kireyden aiheuttamasta (hyvin kivuliaasta) polvivaivasta. Mä en esim. pystynyt nousemaan portaita lainkaan tai nousemaan istualtani ilman tukea.

Parin viikon jumppaamisen jälkeen pystyin jo vähän juoksemaan. Nyt kuukauden kuluttua menee jo 3km ilman suuria ongelmia. Paljon joutuu venyttelemään ja jumppaamaan, ettei vaiva ala uusiutumaan, mutta tuleva juoksu- ja pyöräilykausi näyttää reilusti valoisammalta.

Kiitos vinkeistä! Minkälaista jumppaa olette harrastaneet? Ajattelin että näin aluksi voisi käydä fysioterapautilla ja mahdollisesti hierojalla, joten pätevät kaverit silta alalta Jyväskylän seudulta kiinnostaa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti 0pa Katso viesti
    Ajattelin että näin aluksi voisi käydä fysioterapautilla ja mahdollisesti hierojalla, joten pätevät kaverit silta alalta Jyväskylän seudulta kiinnostaa.
    Kalle Tiilikainen Likesillä (Mehiläisessä) on auttanut mua polvien kanssa ja muutenkin jo 7 vuotta .

Terve,

Kipu on polvilumpion yläpuolella ja/tai sisäpuolen yläkulmassa. Aamuisin erityisen kipeä. Pruittin kirjaa on tullut lueskeltua ja hoidettua sen mukaan eli buranaa 2-3 kpl/pvä ja jääpussi-hoitoa. Eipä ole auttanut mitä nyt viikon on tullut tuota tehtyä. Ilmeisesti mulla on joko kondromalasia tai jännetulehdus (tendonitis). Armeijassa aikoinaan molemmat polvet kipuilivat ja silloin lääkäri just epäili tuota rustonpehmenemis juttua.

Mitäköhän tässä nyt kannattaisi tehdä? Perus lääkärille on turha mennä, koska sieltä ei tule muuta kuin buranaa. Ortopedille menoon suhtaudun hieman skeptisesti, koska todennäköisesti hän diagnosoi mulla jommankumman noista ylläolevista ja hoito taitaa olla juuri tuota lepoa, särkylääkettä ja jäätä. Fyssari vois olla jees, mutta sieltä saa enempi sellaisia vahvistetaan näitä sun lihaksia tässä ympärillä juttuja. Eli saatetaan hoitaa tausta syitä, muttei varsinaisesti tuota akuuttia ongelmaa.

Myös suositteluja ortopedeista/fyssareista pk-seudulla otetaan mielellään vastaan.
    Homma jatkuu. Eli kipuilua on edelleen ollut ja kausi kolkuttelee jo ovella. Sain itseni vihdoin rahdattua ortopedille. Kävin Jammu Öunapilla, seuraavaksi magneettikuviin. Eipä ainakaan heti mitään selvää sieltä löytynyt, vähän nestettä kuulemma oli. Mukava kaveri oli muuten.

Polven ohella jalkapohjan pitkittäinen holvikaari on kipeä. Sain kaverilta lainaksi trainerin, jotta pystyn tarkemmin seuraamaan omaa poljentatekniikkaa ja kokeilemaan erilaisia ratkaisuja. Kengille ja pohjallisille pitäis varmaan kanssa jotain tehdä. Mulla oikean jalan ulkosyrjä kipeytyy. Pitää kokeilla noita spessun shimmilevyjä sekä jotain poikittaisholvikaari tukia. Harkitsen myös tuohon probiken bikefittingiin menemistä, jos siellä saataisi apua näihin ongelmiin. Onko kellään kokemusta?

Niin ja te jotka olette käyneet magneettikuvissa, paljon tuo lysti kustansi teille ja paljonko kela korvasi?

Niin ja te jotka olette käyneet magneettikuvissa, paljon tuo lysti kustansi teille ja paljonko kela korvasi?
    Laskua esiin kaivamatta muistelisin Koskiklinikalla Tampereella maksaneen karvan alta 700€ ja (kelakorttia) vilauttamalla maksettavaa jäi 340€.
    #1 Joulun Suuri Runorace 2009-voittaja

There can be only one.

...Kävin Jammu Öunapilla... Mukava kaveri oli muuten.
    Totta.

...jalkapohjan pitkittäinen holvikaari on kipeä.... oikean jalan ulkosyrjä kipeytyy...
    Samaa vikaa... veikkaan, että sulla on lihaskireyttä ja polkiessa polvi kiertyy sisäänpäin. Lihaskireyteen auttaa fysioterapia, itse suosin LPG-käsittelyä (suosittelen!) hieronnan sijaan. Sitten paan vielä kinesiateippauksen polven alapuolelle.

Aika paljon joutuu näköjään puuhastelemaan pysyäkseen oireettomana

Kengille ja pohjallisille pitäis varmaan kanssa jotain tehdä. Mulla . Pitää kokeilla noita spessun shimmilevyjä sekä jotain poikittaisholvikaari tukia. ...
    Se Spessun pohjallispaketti -joka sisältää shimmilevyt- maksaa n. 40€ jälleenmyyjillä. Pohjalliset kannattaa kokeilla liikkeessä jalan alla, ettei ota liian voimakasta tukea. Se "keskimmäinen" voi olla aika hyvä. Sitten shimmejä kenkään sellainen pakka, että (pyöräilykengät jalassa) kyykkyyn mennessä polvet eivät kierry sisään.

Terveystalossa ortopedin lähetteellä n. 700€, josta itse maksettavaa jäi hieman yli puolet.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Samaa vikaa... veikkaan, että sulla on lihaskireyttä ja polkiessa polvi kiertyy sisäänpäin. Lihaskireyteen auttaa fysioterapia, itse suosin LPG-käsittelyä (suosittelen!) hieronnan sijaan. Sitten paan vielä kinesiateippauksen polven alapuolelle.
    Aika paljon joutuu näköjään puuhastelemaan pysyäkseen oireettomana
    Mulla toi ulkosyrjän kipeytyminen ollut jo pitkään ja veikkaan että toi pronaatio ja/tai liian kapeat kengät aiheuttavat tota. Kävin tuossa tosin kokeilemassa myös spessun kenkiä joissa pitäisi olla leveämpi lesti kuin omissa sidi:ssä, mutta en ainakaan sovittamalla huomannut merkittävää eroa.

Toi holvikaaren/jalkapohjan kipeytyminen on tullut hiljattain eikä sillä ole mitään tekemistä pyöräilyn kanssa kun tulee vain tota arkiajoa näin talvisin. Viheliäseltä vaan tuntuu.

Se Spessun pohjallispaketti -joka sisältää shimmilevyt- maksaa n. 40€ jälleenmyyjillä. Pohjalliset kannattaa kokeilla liikkeessä jalan alla, ettei ota liian voimakasta tukea. Se "keskimmäinen" voi olla aika hyvä. Sitten shimmejä kenkään sellainen pakka, että (pyöräilykengät jalassa) kyykkyyn mennessä polvet eivät kierry sisään.
    Spessun bg pohjallisia ja levyjä olen kanssa kokeillut. Itsellä se keskimmäinen (sininen) malli tuntuu siltä että olisi tennis pallo päkiän takana. Ei tunnu miellyttävältä. Lisäksi kenkä muuttuu ahtaaksi koska toi on huomattavasti sidin omaa pohjallista paksumpi.

Terveystalossa ortopedin lähetteellä n. 700€, josta itse maksettavaa jäi hieman yli puolet.
    Saman suuntaista infoa sain itsekkin. Nyt vain mietin onko polvi oikeasti noin kipeä

Toi holvikaaren/jalkapohjan kipeytyminen on tullut hiljattain eikä sillä ole mitään tekemistä pyöräilyn kanssa kun tulee vain tota arkiajoa näin talvisin. Viheliäseltä vaan tuntuu.

Saman suuntaista infoa sain itsekkin. Nyt vain mietin onko polvi oikeasti noin kipeä
    Alaselän nikamajumit voivat aiheuttaa jalkaterävaivojakin. Itselläni on usein kiropraktikolla käynnin jälkeen jalkateräkivut helpottaneet päivässä (aina tietysti ei...).

Niin ja siitä magneetista. Olen tainnut ainakin eturistisideketjussa kertoa, että ei se magneetti aina kerro kaikkea. Minulla oli siis vuosi sitten molemmissa kierukoissa vikaa ja eturistiside poikki. Magneetin lausunnoissa sanottiin, että ristisiteet normaalit ja ulkokierukka ehjä. Siis yksi vika kolmesta löytyi

Täälläkin

On se "mukava" nähdä, etten ole yksin polvivaivojeni kanssa.

Mulla vaivat alkoivat viime kesänä pitkällä reissulla (2 päivää, 330 km), jolloin vasemman polven etuosa alkoi sisäpuolelta vihloa. Matkaa oli vielä 40 km jäljellä, joka meni aikalailla ikävissä merkeissä. Polvi ei tämän jälkeen vaivannut kävelyssä tai portaissakaan ollenkaan, mutta pidin silti kuukauden ajotauon. Tauon jälkeen lähdin polkaisemaan iltalenkin (n. 42 km) jolla sitten 25 km jälkeen sama polvi alkoi taas vihloa. Sen jälkeen en ole lukoilla ajanut mihinkään.

Tälle kesälle investoin kuitenkin uuden fillarin ja olen vahvasti sitä mieltä, että polvi saisi luvan kestää.

Polveni ovat kyllä aikamoiset kampurat, ja lisäksi jalkaholvit korkeat. Kengät tuppaavat kulumaan ulkosyrjiltä, ja ehkä siinä polven "romahtamisessa" sisään polkiessa on jotain ideaa kohdallani. Luin noista spessun BG-pohjallisista juttua, ja ajattelin, että tuohan se voisi olla syynä... Ehkä tarvitsen lisätukea päkiälle tai jotain... Onko myyjiä noille muuten JKL-ympäristössä?

Onko hyviä vinkkejä mistä nyt aloitan asennon säätämisen uuteen fillariin (maantie), että välttäisin mahdollisimman todennäköisesti polvivaivat? Olen päättänyt, että pitkät lenkit saavat odottaa, kunnes olen varma oikeasta ergonomiasta.

Mulla polvet vaivasivat toissakesänä pahemminkin ja pääsyy oli varmaan liian reipas startti onnettomuudesta johtuneen kuukausien levon jälkeen. Polvi kipeytyi yksittäisellä pitkällä reissulla ja parani vasta seuravana talvena useamman kuukauden levolla/todella kevyellä ajolla. Kuukauden tauko alkusyksystä ei tuonut apua. Viimekesänä lähdin sitten liikkeelle huomattavasti rauhallisemmin polvea todella tarkasti kuunnellen ja loppukesästä polvi kesti 10päivän ja 1500km pyörämatkan raskaasti pakatulla fillarilla euroopassa. Eli nyt olen suht luottavainen tuon suhteen, mutta aloittelen taas kevään pidemmät matkat todella rauhallisella tahdilla.

Pyöräergonomiaan kajosin sen verran, että nostin satulaa aavistuksen jotta jalka käy suorana kierroksen aikana ja voi olla että tuokin toi helpostusta. Siitä satulan korkeudesta saa lukea aika ristiriitaista tietoa, toiset suosittelee polvivaivaisille hieman matalampaa satulaa ja toiset taas vannovat että liian matala satula johtaa polvikipuihin.

Ja ne kampikierrokset ylös ja voimalla polkemista pitää välttää viimeiseen saakka ja klossien pitää ehdottomasti olla sellaiset joissa on "tyhjä" alue, että jalka saa asettua luonnolliseen asentoon.

Niiin ja sellainen vinkki jos se polvi vähääkään vihoittelee lenkillä ja kotiin on päästävä polkien, niin polkemistekniikkaan kannattaa kiinnittää loppumatka erityishuomiota, eli mahdollisimman kevyttä ja tasaista pyöritystä nilkka mukana, niin polvi pääsee kotimatkan mahdollsimman helpolla.

Homma jatkuu. Eli kipuilua on edelleen ollut ja kausi kolkuttelee jo ovella. Sain itseni vihdoin rahdattua ortopedille. Kävin Jammu Öunapilla, seuraavaksi magneettikuviin. Eipä ainakaan heti mitään selvää sieltä löytynyt, vähän nestettä kuulemma oli. Mukava kaveri oli muuten.

Polven ohella jalkapohjan pitkittäinen holvikaari on kipeä. Sain kaverilta lainaksi trainerin, jotta pystyn tarkemmin seuraamaan omaa poljentatekniikkaa ja kokeilemaan erilaisia ratkaisuja. Kengille ja pohjallisille pitäis varmaan kanssa jotain tehdä. Mulla oikean jalan ulkosyrjä kipeytyy. Pitää kokeilla noita spessun shimmilevyjä sekä jotain poikittaisholvikaari tukia. Harkitsen myös tuohon probiken bikefittingiin menemistä, jos siellä saataisi apua näihin ongelmiin. Onko kellään kokemusta?

Nyt on sitten käyty magneetissa ja röntgenissä. Ei onneksi löytynyt mitään vakavaa (pl. pieniä anatomisia poikkeamia, jotka saattavat altistaa) ja sain luvan rasittaa ihan fiiliksen mukaan. Seuraavaksi sitten fyssarille. Ja tuo pyörämitoitus idea oli kanssa ihan kuulemma ihan paikallaan.

Pohjallisia, jotka tukevat reilusti holvikaarta kannattaa kokeilla. Voivat painaa jalkaa ikävästi pari ensimmäistä tuntia mutta tuntuvat mukavilta sen jälkeen.

Toinen juttu mitä voi katsoa on kengät muuhun kuntoiluun. Jos pohjat on liian pehmeät (kiertolöysät) niin jalkapohja pääsee puristumaan ja tulee kipuja.

Moi,

Onko teillä kokemuksia, ja vinkkejä miten pyörää pitäisi säätää toispuoleisessa nivelrikossa? Mitä asentoa kannattaisi välttää, ettei polven sisäpuoli rasitu liikaa? Myös vinkit fillarikenkien, alaraajojen säädöistä ja harjoittelusta, joka ei tuhoa lopullisesti polvea otetaan kernaasti vastaan.

Sisempi nivelkierukkani hajosi monimuotoisesti reilu pari vuotta sitten Alpeilla laskettelutällissä. Sisempi nivelkierukka (medial meniscus) oli hajonnut useaan osaan, ja se jouduttiin poistamaan oikeastaan kokonaan Suomeen päästyäni. Nähtävästi turmassa tapahtunut tälli, sekä nivelkierukan poisto kiihdytti polven sisemmän puolen nivelpintojen nivelrikkoa. Mitään polvea rasittavaa urheilua polvella ei pysty enää tekemään, mutta pitää yrittää kevyttä pyöräilyä jatkossa.

Kiitti vinkeistä ja välttäkää polvivammoja.

Juha74 muokkasi tätä : 01.02.2012 at 10.51

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •