Sivu 1 / 8 123 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 230

Aihe: Miten polvet?

Miten polvet?

Terve vaan.Miten teillä aktiiviharrastajilla onko ollunna jotain polvisärkyä?Itse olen fillaroinnut n.vuoden.Töihin kesät talvet,sekä kevät/kesällä noin 4 maastolenkkiä viikossa a.20-30km.Mutta nytt viikonloppuna kävin ajaa 100km lenkki ja n.60 kilsan kohdalla polvia rupes särkee niin per _ _leesti,pienet ylämäet joutu lopussa jopa kävelemään tippa linssissä.Seuraava aamu oli vieläkin yhtä tuskaa,mutta illemalla jo helpotti.Pitäskö vaan useammin vetää pikkuhiljaa pitempiä lenkkejä vai mitä avuksi?

En mä mikään Dr. Mengele ole, mutta mahtaiskos johtua epäergonomisesta asennosta pitkässä rasituksessa? Lyhyessä työmatka-ajossa ei välttämättä vielä tule moinen esiin. Jos käytät lukkiksia, niin klossien säätöä vois kokeilla alkajaisiksi.
    Kaupin Kanuunat, Team Garmin MTB

"Olet ehjä vasta silloin, kun olet sekä henkisesti, että fyysisesti täysin palasina": mtbSeikkailu 2012

Kyllä minä sitäkin ajattelin,klosseja olen yrittänyt säätää miten parhaaksi koen.Heti kun matkalla rupes tuntee kipua polvessa nostin pikkasen satulaa,ja se autto kyllä muutama kilsa.Senjälkeen irrotin klossit polkimista ja koitin polkee eri asennoissa mutta ei se sit enää auttanut.Harmitta vaan jos tää toistuu koska ajattelin vetää ensi kesän lomareissut fillarilla.No täytyy koittaa Finlandia mtb vetää toi 35km.

Pyöräpummi Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MikMy
    lenkki ja n.60 kilsan kohdalla polvia rupes särkee niin per _ _leesti,pienet ylämäet joutu lopussa jopa kävelemään tippa linssissä.Seuraava aamu oli vieläkin yhtä tuskaa,mutta illemalla jo helpotti.Pitäskö vaan useammin vetää pikkuhiljaa pitempiä lenkkejä vai mitä avuksi?
    Tyyppiesimerkki siitä miten mies yleensä tekee asian.

Passiivisten rakenteiden paraneminen on hidasta. Johtuu yksinkertaisesti siitä että sinne useasti ei ole paljoakaan valmiina verisuonia. Kuvauksesta ei selviä missä kipu on ollut, mutta oletetaan että se olisi jänteessä. Hyvin tavallista on käyttää jääpussia hoitona.
    Andy Pruitin kirjassa on polven ongelmista ja hoidosta pyöräilyssä.
    http://www.amazon.de/gp/product/1931...nce&n=52044011
    Välinpitämätön suhtautuminen voi aiheuttaa tendinitiksen, joka saattaa arpeuttaa jänteen. Sen jälkeen jänne ei enää koskaan "liu" yhtä hyvin. Ammattipyöräilijöilläkin silloin tällöin ilmenevä ongelma.

Polviongelman aiheuttaa useasti epäsymmetrinen poljenta.
    Toisen jalan "työtahti" on pidempi ja siinä on enemmän voimaa. Eikä polven asentokaan ole aivan oikea.

Poljentanopeuden lisääminen säästä polvia, koska silloin voima pienenee.

Viesti

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pyöräpummi
    ...Polviongelman aiheuttaa useasti epäsymmetrinen poljenta.
    Toisen jalan "työtahti" on pidempi ja siinä on enemmän voimaa. Eikä polven asentokaan ole aivan oikea....
    Noin voi käydä, vaikka ajaisi paljonkin: kuukausi sitten Kuhmossa polvi
    kipeytyi, enkä keksi mitään muuta syytä, kuin huonosti toimineet ajohousut!
    Pyöritys ei ollut symmetristä, koska peffa ja pakara moittivat. Aikansa kun sitä
    venkuroi, niin polveen alkois sattua (lumpion alle, vähän keskilinjan sisäpuolelle) sietämättömästi.
    Ei parantunut "huomiseksi" kylmällä - Voltarenilla - levolla.
    Piti pitää kokonainen lepopäivä ja palata huippuhousuihin (Santini twist gel)
    ja taas sujui paluumatka Tampereelle
    ****Timo
    ex tusinakerholainen

Surullinen polvisärkyjä on ollut ja ON

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MikMy
    Terve vaan.Miten teillä aktiiviharrastajilla onko ollunna jotain polvisärkyä??
    On ollut ja on. Tosin peruja juoksu ( hölkkä siis)ajoilta. Klossin "väärä" paikka, satulan nosto-lasku, kylmä ja mäkien nousu pyörällä aiheuttavat nykyisin.
    Nytkin on polvet kipeät, viime keskiviikosta asti särkyä. Tai sitten vanhuusvaivoja...
    tempokisu.kuvat.fi
    o O nahkiaiset maailmankartalle O o

Mulla ei niinkään polvet tule kipeiksi vaan selkä. Mistähän se voisi johtua?
    Ajan kyllä DH:ta ja välillä käyn tavallisilla maastolenkeillä...
    Specialized enduro expert ja Kona dew plus
    - Maastopyöräilyä vuodesta 2002 alkaen -

Ja täälläkin oikea polvi on kesän aikana alkanut särkeä. Nuuksion kisan jälkeen ollut melko kipeä. Rappusten nousu on ollut aamuisin tuskaa.
    Auttaisiko satulan nosto? Ihmettelen vaan, miksi oikea polvi ainoastaan on kipeä. Jos asento on huono, eikö molemmat jalat sitten rupea särkemään?
    Selkä yms. on kunnossa.

Punapää eriparia

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Iisakki
    Ihmettelen vaan, miksi oikea polvi ainoastaan on kipeä. Jos asento on huono, eikö molemmat jalat sitten rupea särkemään?
    Ihminen on vähän epäsymmetrinen, se voi olla ihan pienestä kiinni -- ja vain toinen puoli kipeytyy. Minulla vasen polvi on se ongelmallisempi, tähystetty aikanaan ja vasen jalka todettu 8.7mm lyhyemmäksi.
    tempokisu.kuvat.fi
    o O nahkiaiset maailmankartalle O o

Kokeile kevyempää välitystä

Käytä pienempää - kevyempää - välitystä, etenkin nousuissa

Suurempiin välityksiin/nopeuksiin ja/tai pidempiin matkoihin tulisi totutella vähitellen. Moni kuntoilija saa polvivaivoja, kun innostuu ajamaan mäkiä (kuntoonsa nähden) liian raskaalla välityksellä. Näitä (ja monia muitakin) vaivoja tulee etenkin yhtäkkiä ajetuilla pidemmillä matkoilla, kun (lihaksisto) ei ole tottunut sellaisia ajamaan.

Itse ajelen (lue. pyörittelen) varsin pienillä välityksillä - jopa tasaisella - eikä ole ollut polvikipuja. (Eikä toisaalta kuntoakaan... )

j.k. Polvet tulee myös suojata kylmältä/viimalta - varsinkin nyt syksyn alkaessa. Tätä varten on hyviä jatkolahkeita ja/tai pitkiä ajohousuja olemassa.
    * PYÖRÄILYÄ HYVÄSSÄ SEURASSA 41 VUOTTA
    * Elämyksiä |
    Kavereita | Kuntoa | Osaamista

Se voipi kyllä olla niin että oli liian raskaat välitykset,koska ekax ajoin 40kilsaa suht rauhallista kaupunkiajoa ja heti siitä maantielle täys vauhtipäälle.Eipä muuta kun uudestan ensviikolla kokeilemaan,olen luultavasti nyt saannut klossit parempiin säätöihin,ja enemmän kierroksia vaan.Moikka

Kyse voi olla myös ns. juoksijan polvi -tyyppisestä vaivasta. Polven syrjän yli kulkeva IT-jänne hankaa limapussia joka ärtyy. Tyypillistä alottelevilla juoksijoilla. Apuna on lepo, jänteen venyttely ja yksinkertaisesti totuttelu lajiin. Juoksussa ja myös pyöräilyssä polvikulma on melko iso, jolloin jänne pääsee hankaamaan. Juostessa kun pistää kävelyksi, kipu loppuu heti. Portaiden nousu on myrkkyä kun polvi on ärtynyt.

Olen itse saanut kerran pari pitkällä pyörälenkillä polven kipeäksi ja tulkitsin sen samanlaiseksi vaivaksi kuin juoksussa. Nyttemmin ei kumpikaan laji aiheuta enää moista.
    Kaar ittelles vaa

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pekka L
    . Juostessa kun pistää kävelyksi, kipu loppuu heti. Portaiden nousu on myrkkyä kun polvi on ärtynyt.

Olen itse saanut kerran pari pitkällä pyörälenkillä polven kipeäksi ja tulkitsin sen samanlaiseksi vaivaksi kuin juoksussa. Nyttemmin ei kumpikaan laji aiheuta enää moista.
    Toi kuulostaa kyllä ihan samallaiselta vaivalta,portaat kun sain mennä käsivoimin ylös.mutta normaalissa kävelyssä ei tuntunut mitään.Luulin kyllä että olin jo tarpeexi totutellut fillaroimiseen (2000km 5kk) noin 60% maastossa.Ehkä toi maantie oli sitten liikaa polville kun kerralla veivasi 5 tuntii.Kävin äsken pikkasen kokeilee,kuusi kilsaa pääsin sitten rupes taas tuntuu ja sai tulla kävelyvauhtia taas himaan.No pakko kai se on pitää fillarivapaa viikko.Vaikka ostin just uudet hyvät pyöräilyhousut God damn.

Onko jollain hyvää venytysohjelmaa ton IT -jänteen vihoittelun lievittämiseksi. Lisäksi vinkkejä lähteäkö satulan nosto- vai laskupuuhiin?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti rstone75 Katso viesti
    Onko jollain hyvää venytysohjelmaa ton IT -jänteen vihoittelun lievittämiseksi. Lisäksi vinkkejä lähteäkö satulan nosto- vai laskupuuhiin?
    Googleta vaikka "itb stretching" tai "itb stretches". Tuloksena esimerkiksi http://www.triathloncoach.net/itb_Stretches.htm ja varmasti muita vähintäänkin yhtä hyviä. Tuo jänne on lievästi sanottuna aika hankala venytettävä joten varaa malttia ja tulosten saamiseksi useita viikkoja aikaa. Lisäksi myös etu- ja takareisiä sekä pohkeita, sääriä ja pakaroita kannattaa venyttää normaalia enemmän. Ne kun taitavat muodostaa jonkinlaisen kokonaisuuden (jalan...)

Jos IT-jänne vaivaa, niin pyrkisin pitämään polven mahdollisimman suorana --> siis satulaa ylöspäin jos jotain muutoksia haluaa tehdä. Mutta tää on vain mun (kokemusperäinen) arvaus.

//TimoP
    TimoP muokkasi tätä : 08.08.2007 at 14.08

Jos polvikipu tuntuu polven sisällä tai lumpion yläpuolella ja vain jommalla kummalla puolella, niin yksi vaihtoehto kivuille voi olla polvilumpion ruston pehmentymä, eli kondromalasia.
    Tässä tapauksessa kipu tuntuu erityisesti koukistaessa ja rasittuneena särkynä polvessa.
    Ortopedi kykenee tunnistamaan vaivan hetkessä, joten jos epämääräiset tai selittämättömät polvikivut vaivaavat niin käynti asiantuntevalla ortopedillä on varmasti rahan arvoinen reissu.

Pyöräpummi Guest
    Olisi kyllä mielenkiintoinen nähdä miten oikein poljette.

Vikaa on jos särkee

mutta se kuinka polvikipuja lievittää on toinen juttu.

Ekana menisin osaavalle meediolle josko löytyy jotain selvää somaattista ja sitten menisin toisen meedion luokse hakemaan se kuuluisa second opinion.
    Se että vaivan syy on tiedossa ei vielä auta mitään mutta konsteja vaivan hallintaan on helpompi kehitellä ja seuraavaksi lähtisin etsimään fysiaria-meediota joka kertoo mitkä liikeet passaa ja mitkä ei. Viimeistään tämän jälkeen rupeaisin itse kehittelemään muutoksia ajo-asennon ja kadenssin jne. suhteen.
    Voi myös "oikaista" ja kokeilla kaikkea mitä täällä suositellaan vaivan parempaan hallintaan mutta tässä on nyt se ongelma että vaivoihin vaikuttaminen onnistuu ehkä vasta useampaa ajo-asento-osatekijää manipuloimalla - ja saattaa olla että es'mes pelkkä kadensin muuttaminen ei auta mitään vaan pahentaa tilannetta.

Otetaan nyt tuo kandenssi jossittelu-mielessä spekulootavaksi vaikka olen kyllä samaa mieltä että vähemmällä voimalla parempi. Sii'jos Kadenssia nostaa niin totta on että voima vähenee mutta nivelten ja koko polven palikoiden liike lisääntyy eikä apua ehkä löydy. "Sopivalla" kadensilla saattaa pelittää paremmin - ainakin Hansin polvet ei tykkää voimarunttaamisesta sen enmpää kuin yli suurista kandensseistakaan... sopiva kadenssi taas ei löydy kuin kokeilemalla, kokemus on että pienetkin muutokset voivat vaikuttaa paljon...

Täällä on esitetty muitakin universaaleja ajo-asennon manpulointivaihtoehtoja ja ne kaikki saattavat auttaa vaivaan, niiden löytäminen on erittäin vaikeaa... mut'ei mahdotonta. Itsellä auttoi polven-kuluma-kipuiluun ennenkaikkea se että otin satulaa eteenpäin jolloin on pakkokin nostaa kadenssia jotta takapyörä vetää kuten isommalla voimalla. Hommaa voi kokeilla tempo-pyörällä tai triatlon-pyörällä jossa ajo-asento on aivan edessä jos tämä ratkaisu toimii niin kannattaa jatkaa samaan suuntaan myös raamia valittaessa. Toinen minkä nostaisin esille on jalan kulma ja paikka pedalilla, jalkateränhän saa aseteltua pedalin päälle hyvinkin moneen eri positioon... mutta jos satula on edessä ja kierroksia kammessa keskimääräistä enemmän niin käpälän paikka pedaalilla täytyy miettiä tätä asiaa tukevasti.

Niin tai näin mutta polvien kanssa oppii elämään oli ne enemmän tai vähemmän kipeät... aika monella niihin ainakin vanhemmiten tulee jonkinlaisia tuntemuksia. Hansin polville on luvattu "käyttöikää noin 10v" ja sitten kuulema on laitettava uutta palikkaa... joka'tapauksessa pyöräily on niitä harvoja lajeja joka onnistuu huonommillakin lumpioilla...
    Hans Opinion muokkasi tätä : 09.08.2007 at 13.41
    Hannes polkee - kunnes halkee.

Omat ongelmat tuntuu jotenkin aiheutuvan lisääntyneestä pyöräilyinnostuksesta, juoksussa ei ikinä ollut IT -jänteen kanssa ongelmia. Tuttu lääkäri teki liikennevaloissa pikadiagnoosin ja totesi tosiaal vian olevan juuri tuossa jänteessä. Näin polkuturistina tiedostan, että ajoasento & säädöt varmaan hakee vielä muotoaan ja pyöritystekniikka menee kovaa ajettaess vähän runttaamiseksi -pelkkää marjanpoimintavauhtia en malta kuitenkaan polkea.

Venyttelyä ohjeen mukaan, tulehduskipulääkettä ja pientä asennon säätöä + korvaavia harjoituksia.

Ja minä kun luulin, että pyöräily on rasitusvammoista vapaa laji

Lainaus Alkujaan tämän lähetti rstone75 Katso viesti
    Kärsin joskus tätä vaivaa kun harrastin aktiivisesti maratonjuoksua. Hyvän fysioterapeutin ohjeilla pääsin siitä nopeasti eroon.
    1. Venyttele. Hieman hankalaa saada venyttely kohdistumaan tähän jänteeseen.
    2. Hiero. Omalla paljaalla nyrkillä ja ilman voiteita. Ja nimenomaan lonkalta vähän alaspäin, ei polven päässä. Iho tulee punaiseksi ja nyrkki kuumaksi mutta hyvää tekee.
    3. Osta tennispallo. Mene lattialle kyljelle ja pyöritä palloa jänteen alla (sama paikka kuin edellisessä kohdassa). Eli keho on käsien ja pallon varassa. Etsi kohtaa jossa sattuu eniten ja kiduta itseäsi Ei toimi jalkapallolla eikä golfpallolla

Nyt vuoden jälkeenpäin katsottua niin se polvikipu oli kyllä "Liian kovaa liian aikaisin". Sen jälkeen ei ole ollut merkkiäkään mistään polvivammasta ja olen ajannut saman reitin samalla pyörällä samoilla säädöillä uudestaan.
    Mutta kaverin kanssa joka ei ole paljon pyöräillyt sanoi 70km jälkeen että polvia rupee särkee niin sama vaiva sillekin tuli.Pitäis ilmeisesti vaan lisätä maximissa kilometrejä 10% viikossa,eikä yhtäkkiä heittää 100km vaikka on usein ajannut jotain 15-20km.Hiljaa hyvä tulee.

Itse vedin useana päivänä putkeen 50-65 km lenkkejä ja nyt eilen sitten alkoi toinen polvi pitämään valitusta yllä. Hyvä lukea täältä, että vaiva on yleinen ja siihen voi puuttua. Yleensä olen pitänyt päivän väliä reissuilla mutta kun säät ovat olleet pitkästä aikaa mainiot ja pyörä kunnossa niin pakkohan siitä on ollut ilo ottaa irti. Ahneella on loppu. Pitänee antaa jalkojen levätä ja tarkastella noita satulan asetuksia. Luultavasti poljin myös nousuja liian isoilla välityksillä. Harmi olis, jos tämäkin harrastus kaatuisi siihen, että paikat paukkuu. Pitäisi varmaan uskoa, ettei tästä enää nuorennu eikä toisaalta ole mitään valtavia tavoitteita, ja keskittyä vain kuntoilusta fiilistelyyn.

Itsellä taas on aina polvet ja jalat yleensäkin tosi kipeät ensimmäiset 25km, sitten menee ohi eikä enää loppu lenkillä vaivaa (60-100km) olen kokeillut erittääin hidasta lämmittelyä, hiukan nopeampaa ja jopa "heti mulle kaikki" eli täysillä vaan heti. Mikään ei ole auttanut, aina ekat 25-30km on enemmän tai vähemmä kipeät sitten loppuu kipu ja fillari rupeaa kulkemaan "normaalisti". Ennen lenkkiä en ole koskaan venytellyt, lenkin jälkeen yleensä aina.

Joutui jättämään fillarin duuniin ja tulemaan onnikalla kotio. Aamulla ku pääsin duuniin, niin noin tunti sen jälkeen kyykystyin ja meinasin lentää selälleni ku vasen polvi petti. Kipupiste on lumpion vasemman yläkuman kohdilla. Ajaessa ei tuntunut mitään kipuja. Wanha urheiluvamma tuli nyt esiin kun ajoin tuon 20 km ekaa kertaa tänävuonna. Olen pyöritelly kuntopyörää/spinningiä mutta tuli sittenkin otettua liian rivakasti tuo aloitus. Taas kerran, ku joskus oppis.

Enpä tullut säätäneeksi satulan korkeutta kun oli uudet kengät, niinkuin tuola aikaisemmin mainittiin. Nyt parannellaan, ulkoisesti Feldeniä ja sisäisesti Kilkennyä..

Tämä tyttö myös kaipaisi neuvoja polvivaivoja mahdollisesti helpottaviin säätöihin ja tekniikkaan.

Ongelma on seuraava: vasen polvi (joka on leikattu 13 vuotta sitten lumilautailuvamman jäljiltä, ulompi kierukka poistettu tähystyksessä) kipeytyy takaa, hieman enemmän sisäreunan puolelta. Kipu ei tunnu pyöräillessä tai muuten liikkuessa, mutta illalla särky on valtava eikä häivy normaalilla (reseptittömällä) tulehduskipulääkityksellä. Tuhdimmalla lähtee, muttei sellaista viitsisi kovinkaan pitkäaikaiseksi helpotukseksi napsia. Pahimpina päivinä kipu tuntuu myös esim. korkeita rappusia noustessa, siis jalkaa ylös nostaessa, ei ponnistaessa. Samoin ääriasennot, polvi aivan suorassa tai aivan koukussa, ovat kivuliaita. Pyöräily siis tuntuu hyvältä, kun kumpaakaan näistä ei joudu tekemään. Suurena yllätyksenä on vaivan alettua tullut se, että myös krooliuinnin potkut pahentavat särkyä huomattavasti. Juoksemassa en sitten olekaan pariin viikkoon käynyt, mutta se ei ole asiaa helpottanut.

Ortopedin mukaan jalat ovat tasapituiset, liikeradat suorat ja lihaksisto tukee loistavasti myös leikattua polvea. Kivun syyksi veikkasi bursiittia tai baker's cystaa.

Satula ei ole liian korkealla. Klossin säätöä kokeiltu, muttei löytynyt apua. Mitä kannattaisi seuraavaksi lähteä yrittämään? Toki rauhallisemmin ajelu, pienemmillä välityksillä pyörittely jne. auttavat, mutta vikaa täytynee olla myös ajotekniikassa ja säädöissä ja tältä saralta ottaisin mielelläni vinkkejä vastaan! Kaikkea kannattaa kokeilla.

Ajelen maanteillä n. 14-19 tuntia viikossa, näin äitiyslomalaisena useinmiten Burleyn kyydissä matkaseurana nukkuu pikkuneiti, eli vähän kuin pientä mäkeä kiipeäisi jatkuvasti.

Polvet on aiemminkin vaivanneet, mutta lähinnä juostessa ja eturistisiteiden rasituksen vuoksi. Tämä on nyt jotain uutta ja erilaista. Nykyiseen fillariin ja maantiejoon ovat saaneet totutella jo parin kesän ajan, vaikkakin ajo tänä keväänä on ollut ehkä hieman intensiivisempää (ja kärryn vedon myötä tietenkin hieman rasittavampaa) kuin aiemmin kun aikaa on ollut enemmän.

Apua, neuvoja, ohjeita?

Äkkiä tulis mieleen sama vaiva kuin itselläkin on/oli eli jalkakaari on antanut periksi raskauden myötä. Vaiva vaikuttaa ainakin mulla nimenomaan polven sisäpuolelle, toisaalta myös ns. juoksijanpolvivaivaa voi tulla tästä jalkaterän virheasennosta.

Olen saanut apua fysioterapeutilta, harjoitteina on ollut mm. tasapainoharjoittelua: seisomista yhdellä jalalla, samalla pidetään keskivartalo hyvin tiukkana pakettina. Kun tämä alkaa sujumaan lattialla, voi sitten siirtyä tasapainolaudalla tekemään samoja juttuja. Lisähaastavuutta tulee, kun heilutellaan käsiä hitaasti esim. nyrkkeilyottein tai ylös-alas vuorotellen. Työtä se vaatii, mutta apua on mulle tullut näillä konsteilla tässä viime talven aikana.
    - pyörä kulkee, kun sitä polkee -

Tämä artikkeli auttoi minut vaivoistani... Ongelmista pääsin kun pistin Spessun Varus-wedge kiilat kenkiin, lisäsin q-factoria ja hankin täysin kiinteät klossit polkimiin.

Kiinteitä klosseja ei toisaalta kannata hankkia ennen kuin on täysin varma oikeasta asennosta.

http://www.bikeradar.com/fitness/art...e-part-2-17445

POLVEN TAKANA OLEVA KIPU

POLVEN EDESSÄ OLEVA KIPU

Nykyään en harrastaa mitään muuta liikuntaa kuin pyöräilyä ja polvilumpiot, jotka aikaisemmin osoittivat suoraan eteenpäin, osoittavat melko voimakkaasti ulospäin. Itse epäilen että johtuu suoraan siitä että reisien sisäpuolella olevat lihakset ovat paljon heikommat kuin ulkopuolella olevat lihakset. Sinänsä asia ei minua haittaa kun kipua ei ole, ja pyörä kulkee.

Kiitos neuvoista ja artikkelista! Kävin viimeksi polvivamman jälkeen myös fysioterapiassa vuoden verran, ja suurin osa noista polven ja sen liikkuvuuden vahvistamiseen ja tukemiseen tehtävistä liikkeistä on tuttuja.

Millaisella ajanjaksolla sait apua klossien vaihdosta ja säädöistä polvivaivaasi? Kuvien ja artikkelin neuvoja vastaavan spekulaation ja paremman puoliskon analyysin mukaan ekan viikon kipuilun jäljiltä klossin kulmaa muutettiin, mutta säädöstä ei tuntunut olevan apua, joskaan ei myöskään haittaa. Noin 12-14 tuntia ajoin muutetun kulman kera, sen jälkeen palasin lähes suoraan, mikä on tähän asti tuntunut varsin hyvältä. Olisiko pitänyt testailla pidemmälti, levätä enemmän välissä vai eikö tuosta vaan ollut apua?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti equilibrium Katso viesti
    Olisiko pitänyt testailla pidemmälti, levätä enemmän välissä vai eikö tuosta vaan ollut apua?
    Henkilökohtaisesti tein alussa sen virheen että yritin löytää sen "luonnollisen" jalkojen kulman. Istun pöydän päällä ja annoin jalkaterien roikkua rentona. Säädin klossit sen mukaan...

Kerran kun oltiin ryhmälenkillä, niin yksi vanhempi kisakuski sanoi että työnnän vaistomaisesti kantapäitä ulospäin kun vauhti nousee. Hän neuvoi ehkäisemään tämän liikkeen laittamalla kiinteät klossit (Look polkimissa mahdollista) ja aivan suoraan.

Sen lisäksi katselin Specilized-sivuilta Body Geometry videoita ja huomasin että polveni tekee ympyräliikettä kun jalka liikkuu polkiessa ylös ja alas. --> Ostin Spessun pohjallispaketin ja pistin kenkiin ne 1,5mm varus-wedge kiilat.

Näiden säätöjen lisäksi vaihdoin pyörän runkoja, jolloin satulan ollessa oikeassa paikassa, satulan kärki on 5cm keskiön takana. (maantiepyörässä)

Nyt en uskalla muuttaa mitään, kun moneen kuukauteen ei paikat ole vihloneet.

Tuo ITB-venyttely on myös hurjan tärkeätä. Olen itse pärjännyt sillä että jokaisen lenkin jälkeen todella huolellisesti venyttelen pakaralihakset. (polvi koukkuun rinnan eteen, jalka toisen jalan yli, ja veto kohti rintaa).
    Joku sanoi sitä että monesti pakaralihasten kireys voi aiheuttaa niitä ITB-ongelmia, ja omalla osalla ongelmat ovat näillä keinoilla kadonneet.

Maastossa homma onkin vähän vaikeampi. SPD-klosseja kun on vaikea säätää yhtä tarkasti kuin maantieklosseja, ja kun niihin menee likaa, niin klossi saattaa istua huonosti polkimessa, joka itsessään aiheuttaa huonon asennon. Maastopyörällä toisaalta asentoa vaihtaa niin usein että samanlainen monotooninen rasitus ei ole yhtä iso ongelma.

Paljon hyviä neuvoja, pakko koettaa säätää rauhassa näidenkin oppien mukaan ja koettaa totutella kipeisiin koipiin. Lisähauskuutuksena oli tuo Sakari K:n
    "Näiden säätöjen lisäksi vaihdoin pyörän runkoja, jolloin satulan ollessa oikeassa paikassa, satulan kärki on 5cm keskiön takana. (maantiepyörässä)"
    Voi kun olisikin niin paljon rahaa, että voisi vaihdella runkoja kunnes sopiva löytyy on entinenkin maksamatta!

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •