Sivu 365 / 366 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 265315355363364365366 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 10.921 - 10.950 / 10980

Aihe: Syksy tulee, valoa!

Pimeällä maantielläkin voi käydä niin että joku toinenkin pyöräilijä on liikkeellä ja joutuu ajamaan sen strobodorkan perässä Itsekin olen pariin otteeseen joko tehnyt sellaisen VK-vedon että olen päässyt edelle tai kääntynyt lähimmässä risteyksessä toiselle tielle

Mielessäni olen kyllä miettinyt että mitä hyötyä siitä on että valo näkyy kilometrin päähän tai että se on niin kirkas että se osuu ensimmäisenä ja jää voimakkaimpana silmiin. Eikö riitä että se näkyy 400 metrin päähän ja että se ei jää huomaamatta? Puhtaana laskutoimituksena voi tietysti kuvitella tilanteen jossa auton nopeus on 90 km/h ja some vie kuskin huomion pariksikymmeneksi sekunniksi...

Itse en enää osaisi ruveta paristojen kanssa pelaamaan sen jälkeen kun olen tottunut USB-ladattaviin lamppuihin.

En varmasti aja lampuille niin rankoissa olosuhteissa kuin heikki53 eli vaikka olen ajanut vain vähän liioitellen tuntikausia yhtäjaksoisessa sateessa, kyseessä on kuitenkin ollut pikemminkin tihku kuin eeppinen kaatosade. Lisäksi olen käyttänyt jonkinlaista lokaria niin maantiefillarisssa kuin cyclossakin silloin kun olen tiennyt märissä oloissa pitempään ajavani.

Muutenhan roiskeveden hapettavaa vaikutusta voi yrittää vähentää irrottamalla lampun, avaamalla kannet ja kuivaamalla. Samaahan suositellaan esimerkiksi Garmineille ja muille laitteille. Samoin kehotetaan välttämään latausta kun liittimet ovat kosteita.

Häikäisy on hanurista paikoissa, joissa on vastaantulijoita.
    Itse etsin valoa tänne periferiaan, jolla näkee varmasti. Valon tulisi valaista polun juurakoista aina oksistoon päänkorkeudelle asti. Vastaantulijoista ei ole pelkoa, kun niitä ei edes tule vastaan päivälläkään.
    Onko noista paljon kehutuista B&M valoista minun polkuni valaisijoiksi vai jatketaanko etsintöjä?
    Siirtymätaipaleita varten on jo muuta kalustoa tangossa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pudeman Katso viesti
    ...Valon tulisi valaista polun juurakoista aina oksistoon päänkorkeudelle asti. ...
    Onko noista paljon kehutuista B&M valoista minun polkuni valaisijoiksi vai jatketaanko etsintöjä? ...
    Eikö noiden B&M:ien idea ole juuri se, ettei hajavaloa sinne ylös oksistoon ole? Jos sulla jo on siirtymävaloja niin joku Fenix BC30 tai BC30R olis sun juttu, musta.

.

Maastossa on kivintä ja juurakointa

Juuri näin, liikenteessä käytettäväksi tarkoitetut valot ei ole hyvät maastossa. Kahden valon taktiikka (toinen varalla) ei ole huono ajatus maastopyörässäkään, jos ajaa sekä tiellä, että maastossa.

Viime viikolla pyörätiellä tuli vastaan kolmet valot. Ja mopon ääni se kuului selvästi.
    Jotenkin yllätyin kuin ne kaksi himmeämpää ohitti takaapäin sen kirkkaan valon.
    Kirkkain (häikeisevä) olikin pyöräilijällä ja mopoissa selkeästi himmeämmät.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti
    Pimeällä maantielläkin voi käydä niin että joku toinenkin pyöräilijä on liikkeellä ja joutuu ajamaan sen strobodorkan perässä Itsekin olen pariin otteeseen joko tehnyt sellaisen VK-vedon että olen päässyt edelle tai kääntynyt lähimmässä risteyksessä toiselle tielle

Mielessäni olen kyllä miettinyt että mitä hyötyä siitä on että valo näkyy kilometrin päähän tai että se on niin kirkas että se osuu ensimmäisenä ja jää voimakkaimpana silmiin. Eikö riitä että se näkyy 400 metrin päähän ja että se ei jää huomaamatta? Puhtaana laskutoimituksena voi tietysti kuvitella tilanteen jossa auton nopeus on 90 km/h ja some vie kuskin huomion pariksikymmeneksi sekunniksi...

Itse en enää osaisi ruveta paristojen kanssa pelaamaan sen jälkeen kun olen tottunut USB-ladattaviin lamppuihin.

En varmasti aja lampuille niin rankoissa olosuhteissa kuin heikki53 eli vaikka olen ajanut vain vähän liioitellen tuntikausia yhtäjaksoisessa sateessa, kyseessä on kuitenkin ollut pikemminkin tihku kuin eeppinen kaatosade. Lisäksi olen käyttänyt jonkinlaista lokaria niin maantiefillarisssa kuin cyclossakin silloin kun olen tiennyt märissä oloissa pitempään ajavani.

Muutenhan roiskeveden hapettavaa vaikutusta voi yrittää vähentää irrottamalla lampun, avaamalla kannet ja kuivaamalla. Samaahan suositellaan esimerkiksi Garmineille ja muille laitteille. Samoin kehotetaan välttämään latausta kun liittimet ovat kosteita.
    Eipä täällä susirajan takan kauhesti enää tähän vuoden aikaan iltaisin lenkillä olijoita näe tai sitten on vain eri lenkit. Kesä onkin sitten eri juttu, tosin silloin ei valoillekkaan ole niin suurta tarvetta kun päivänvaloa riittää melkein puoleen yöhän asti.

Mielestäni hyvä oma näkyminen varhaisessa vaiheessa on pimeällä varsin rauhoittava tieto itselle ja myös takaa tulevan ajoneuvon kuskille huomattavasti mielyttävämpää, jolloin fiksu ajoneuvon kuljettaja voi jo himmailla vauhtia tai tähystellä vastaantulijoita sillä silmällä, että pääsee ohittamaan fillaristin hallitusti. Tuo kilometri oli nyt vain esimerkki hyvistä olosuhteista, normaalistihan alemman luokan valtatiellä näkemäalue voi jäädä huomattavasti siitä pienemmäksi. Fillaristi voi tulla eteen aika "puskista" esim. mäen nyppylän jälkeen ja tietenkin se pahimman skenarion mukaan samaan aikaan kun vastaan tulee ajoneuvoja pitkät valot päällä. Aika heikosti siinä näkyy heikommalla takavalolla takaatulijalle.

USB näyttää olevan kaikissa uusissa valoissa vakiona ja varmaan valtavirta siihen viekin. Jos hakemalla hakee, niin ainoa heikkous on se, että kun tien päällä akku tyhjenee, niin valot katoaa samalla hetkellä, jollei lampussa ole älyä, joka osaa laskea virran kulutusta ennen totaalista loppumista. Erilliset ladatut akut mahtuvat aina jonnekkin mukaan varalle.

Takakiekon roiskuttaman veden määrää voi lokareilla tietenkin vähentää, mutta kun omassa hiilaricyclossa ei paikkoja ole ja vaatisi aina askartelua lokareiden laittaminen ja pois ottaminen, niin valinta on ollut "ass saver" tyyppiset lirpakkeet, jotka jättävät takavalon vesisuihkun armolle. En minäkään ehdoin tahdoin vesisateeseen viitsi lähteä ajamaan, mutta joskus vain ei kerkeä alta pois.

Riitaa haastamatta: olen edelleenkin sitä mieltä että markkinoiden kirkkaimpia takavaloja heikompikin takavalo voi olla riittävän kirkas. Mutta eihän "ylimääräisestäkään" kirkkaudesta haittaa ole

USB-ladattavan akun tyhjenemistä oppii kieltämättä ennakoimaan eli pitämään huolen siitä että lataa ajoissa. Toisaalta varalamppu mahtuu mukaan siinä missä varaparistotkin. Molempi parempi ja omaan käyttöön sopivampi.

Mutta varsinaisesti haluan suositella SKS:n X-Bladea cyclokäyttöön. Se suojaa kuskia huomattavasti paremmin vesi- ja kuraroiskeilta kuin Ass Saverit ja samalla myös takavalon. Kiinnitys satulatolppaan käy hetkessä ja ainakin omassa käytössä lokari on pysynyt hyvin paikallaan eli suorassa ja lerpahtamatta,

Juu ei missään nimessä tarvitse riidellä asiasta, mielipiteitä on monia ja varusteita jotka sopivat eri käyttötarkoituksiin ja tilanteisiin. Kiitos lokarivinkistä.

Tuo tuplaväläyttävä valo on "satakertaa" parempi kuin tasavälkyttäjä, niin näkyvyyden, huomattavuuden kuin ärsyttävyyden suhteenkin. Ja paljon helpompi huomata kuin kuin tasaisesti palava, ärsytyskynnystä saa jokainen arvioda kohdallaan. Itselle kelpaisi usb ladattavana kaksimoodinen, tupla ja vähän himmeämpi jatkuvavaloinen, mutta ei taida olla tarjontaa. Nyt on lidlin valot ollut käytössä, mutta jo on ilmestynyt kosteutta sisälle.

Itse sovelsin tällaisen ratkaisun, että laiton pyörään ikäänkuin puolivalot ja pitkät. Näissä siis hieman eroa suuntauksessa. Ensikokemukset varovaisen positiiviset.

https://www.flickr.com/gp/44412503@N08/6183nB
    http://maltaidenmaailma.blogspot.fi/

Ostin tuon uuden Fenix BC35R korvaamaan työmatka-ajoon B&M Ixon coren. Ajokokemusta on toistaiseksi 30min. Rakenne hyvä, täydellä teholla kesto reilun tunnin mittarin mukaan, valo BM:ää keltaisempi eikä aivan niin tarkkaan leikkaava valokuvio mutta olen siihen silti tyytyväinen, autovaloxenon-perinteinen kiinanaurinko -skaalalla selvästi lähempänä autovaloa, häikäisevää hajavaloa tulee varsin vähän. Valokuviossa vähemmän hotspotteja vs BM, kivan homogeeninen, horisontaalinen ja sitä tehoa on rutkasti enemmän. Kiinanauringoilla en aja tiellä, maastoon joku 2000-3000 lumenin Magicshine on toki aivan hyvä. Jos on kovasti kiinnostuneita niin voin yrittää ottaa kuvan valokuviosta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Frosty Katso viesti
    Itse sovelsin tällaisen ratkaisun, että laiton pyörään ikäänkuin puolivalot ja pitkät. Näissä siis hieman eroa suuntauksessa. Ensikokemukset varovaisen positiiviset.

Eikös tuossa ole molemmissa rajattu keila, joten lähivalo on tarpeeton? Säädä molemmat yhtä pitkälle.

Nyt sai magicshinen 1000 lumenisen 35e. Ostin sellaisen, katotaa tarviiko vielä toisen valon. Vois noitaki melkee useemman tolla hinnalla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mohkku Katso viesti
    Eikös tuossa ole molemmissa rajattu keila, joten lähivalo on tarpeeton? Säädä molemmat yhtä pitkälle.
    StVZO-valoja ovat, mutta kyllä niissäkin valokeilan tulee olla hieman alaspäin suunnattu, jotta ei häikäisisi vastaantulijaa. "Lähivalossa" keilan yläreuna tulee maahan jossain 20 metrissä, kun taas "pitkässä" tämä tapahtuu jossaan 100 metrin tienoilla. Ihan noin lähelle vaakatasoa en kehtaa koko ajan päällä olevaa valoa kehtaa suunnata. Alkaa näet tuikkia aika iloisesti, ellei tie ole täysin tasainen. Täysin pimeällä eron kyllä sitten havaitsee myös valaisukyvyssä, ja pitkä valaisee todella, no, pitkälle.
    http://maltaidenmaailma.blogspot.fi/

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sambolo Katso viesti
    Nyt sai magicshinen 1000 lumenisen 35e. Ostin sellaisen, katotaa tarviiko vielä toisen valon. Vois noitaki melkee useemman tolla hinnalla.
    Magicshinen akut tuppaa vaan oleen melkosta schaipaa. Useamman oon palautellut takuuseen. Ikävää kun se tilttaa lenkillä pimeässä metsässä. Sillon on ollu kiva että on kaks valoo matkassa. Itse valo on ollu mun ajoihin riittävä ja käytän niitä nykyään erillisen akkukotelon kanssa.

Lähetetty minun SM-G930F laitteesta Tapatalkilla

Vanhat tilttas, uudet ei. Ainakaan ittellä. Palauttelin kanssa takuisiin monet kerrat.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jos valoissa on niin paljon tehoa että 100m asti näkyy valokeilan yläreuna. Rekat varmaan välkyttelee pitkiä vastaan tullessaan ��. Hyvä jos kuorma-auton katolla olevista lisäpitkistä erottaa sen rajan 80m päästä.

StVZO-valoja ovat, mutta kyllä niissäkin valokeilan tulee olla hieman alaspäin suunnattu, jotta ei häikäisisi vastaantulijaa. "Lähivalossa" keilan yläreuna tulee maahan jossain 20 metrissä, kun taas "pitkässä" tämä tapahtuu jossaan 100 metrin tienoilla. Ihan noin lähelle vaakatasoa en kehtaa koko ajan päällä olevaa valoa kehtaa suunnata. Alkaa näet tuikkia aika iloisesti, ellei tie ole täysin tasainen. Täysin pimeällä eron kyllä sitten havaitsee myös valaisukyvyssä, ja pitkä valaisee todella, no, pitkälle.
    B+M:n Ixon Core tuplana näyttäisi olevan. Toinen (sininen merkkivalo) suuremmalla, toinen (punainen merkkivalo) pienemmällä teholla.

Laitoin kuvat ohjeenmukaisesta asennuksesta toiseen ketjuun - taisi olla avautumisketju ankeasta elämästä kelvilllä - mutta sehän meni siten että kun pyörä on viiden metrin päässä seinästä, valon yläreuna ei saa olla korkeammalla kuin lampun yläreuna.

(Aikaisempi ohje, joka taisi olla vanhassa säädöstekstissäkin, oli että valon keskipiste ei saa samalta etäisyydellä olla korkeammalla kuin lampun keskipisteen korkeus jaettuna kahdella. Tämä oli peräisi ajalta jolloin ei ollut yläosasta rajattua valoa näyttäviä lamppuja.)

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti
    B+M:n Ixon Core tuplana näyttäisi olevan. Toinen (sininen merkkivalo) suuremmalla, toinen (punainen merkkivalo) pienemmällä teholla.

Laitoin kuvat ohjeenmukaisesta asennuksesta toiseen ketjuun - taisi olla avautumisketju ankeasta elämästä kelvilllä - mutta sehän meni siten että kun pyörä on viiden metrin päässä seinästä, valon yläreuna ei saa olla korkeammalla kuin lampun yläreuna.

(Aikaisempi ohje, joka taisi olla vanhassa säädöstekstissäkin, oli että valon keskipiste ei saa samalta etäisyydellä olla korkeammalla kuin lampun keskipisteen korkeus jaettuna kahdella. Tämä oli peräisi ajalta jolloin ei ollut yläosasta rajattua valoa näyttäviä lamppuja.)
    Juuri näin. Nuo nyt sattuivat tosiaan kuvaushetkellä olemaan toinen 12 luksin ja toinen 50 luksin tilassa. Viiden metrin matkalla toisessa siis keilan yläreuna laskee sen 5 % ja toisessa 25 % 0-tilanteesta.

Käytännössä tällä asetelmalla puolivalon keila pysyy vähän kumpuilevillakin teillä vastaantulijoiden silmien alapuolella. Lähes vaakatasossa oleva keila on taas havaintojeni mukaan aika herkkä seilaamaan välillä turhan ylös, mutta kyllä sillä paremman näkyvyyden ihan pimeässä tuntuu saavan.

Gemini Duo meni tilaukseen uudeksi maastovaloksi. Täällä en ole nähnyt toistaiseksi kyseisen merkin lampuista juttua, joten voin jakaa käyttökokemuksia toivottavasti parin viikon sisään.

Itse käytän kahta lamppua, toinen tangossa ja toinen kypärässä. Hyvä yhdistelmä, kun kypärävalo näyttää koko ajan sinne mihin katsoo. Tasaisella yhteistehona joku 1000 lm ja vauhdikkaammissa alamäissä mielellään tuplat

Saako Magicshineen 3rd party akkuja jostain kiinasta tjsp? Pirullisen kalliita nuo merkkivaraosa-akut.

Tämä valo kyseessä: https://www.xxl.fi/magicshine-ms-628...136723_2_style

Tilaat sieltä Kiinasta sellasen 18650 battery boxin mihin menee neljä ladattavaa 18650 akkua. Se sopii noihin valoihin ja siinä on vielä usb-liitin.

Tai sitten toi:

https://www.akkula.fi/epages/akkula....2&Locale=fi_FI

En tiiä onko toi sitten pirullisen kallis mutta kerta investointi seuraaville lukuisille vuosille minusta varsin kohtuullinen.

Akkulasta tilasin itelle kyllä ison kasan akkuja ja laturin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Antsah82 Katso viesti
    Ostin tuon alla olevan magicshinen kun sain alennuksella 59e hintaan:

https://www.xxl.fi/magicshine-mj-902...136721_2_style

Kohta palanut 3h putkeen täydellä teholla parvekkeella. Ilmeisesti akut näissä parantuneet vaikka ei ole kauheasti odotuksia, että tuo akku yli vuotta kestäisi. Minusta hyvä ostos 59e hintaan.
    Noniin, nyt sitten kyrvähti magicshinen akku. Ei ihan kuukautta kestänyt. Ei ota virtaa vastaan, näyttää täyttä heti vaikka akku on täysin tyhjä. Luokattoman huonoa on näiden akkujen laatu. Valoon olen muutoin kyllä erittäin tyytyväinen.

Taidan suorilta tilata tuolta akkulasta tuon enerpowerin akun. Turhaan tuota xxl kiikuttaa takaisin kun tilalle tuleva akku on todennäköisesti yhtä huono.

^^^ Loistavia päätelmiä
    -meistä jää vain jäljet lumeen.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Antsah82 Katso viesti
    Noniin, nyt sitten kyrvähti magicshinen akku. Ei ihan kuukautta kestänyt. Ei ota virtaa vastaan, näyttää täyttä heti vaikka akku on täysin tyhjä. Luokattoman huonoa on näiden akkujen laatu. Valoon olen muutoin kyllä erittäin tyytyväinen.

Taidan suorilta tilata tuolta akkulasta tuon enerpowerin akun. Turhaan tuota xxl kiikuttaa takaisin kun tilalle tuleva akku on todennäköisesti yhtä huono.
    No, mulla oli toinen akku huono ja XXL vaihtoi sen toiseen ja se on kyllä pelannut.
    Tuo sinun akku vaikuttaa siltä että siitä on johto poikki, kennot on luultavasti kunnossa.

Saitko pelkän akun vaihdettua vai halusivatko valaisimen?

Taitaa olla samat lamput? Armytekki vaa puolet halvempi.

No siinä on kaksi lamppua joista halvemmasta kokemusta n. kaksi vuotta.
    Ei raportoitavaa vikaa. Akkulasta 3500 mAh akut niin valoa ja iloa piisaa.

On siitä joku värkännyt videonkin:
    -meistä jää vain jäljet lumeen.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •