Sivu 354 / 354 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 254304344352353354
Näyttää tulokset 10.591 - 10.615 / 10615

Aihe: Syksy tulee, valoa!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti H. Moilanen Katso viesti
    1000 lm riittää säkkipimeässä vaikka valokuvio onkin pyöreä ja osa valosta menee suoraan niille kuuluisille harakoille. Jos Lupinen SL A tuottaa 900 lm kohdennetusti pelkästään maahan, pitäisi sen riittää väljästi kaikkeen kadulla ja ulkoilureiteille tapahtuvaan ajeluun. Metsään sitten kaveriksi hajavaloa tuottava lamppu ympäristön valaisuun.
    Kyllä kuunvalokin riittää säkkipimeässä. Kadulla jos on vähänkin katuvaloja, riittää pelkkä huomiovalo. Mutta jos haluaa metsässä ajaa porukalla, niin porukan kirkkaimman valon omistaja määrää tahdin. Ei siinä omasta ajosta tule mitään jos yrittää kynttilälyhdyllä ajaa ja kaverit valoillaan totuttaa pupillit kirkkauteen. Oma valo käytännössä häviää kokonaan. Moni kehuu jonkun taskulampun koirankusetuksen perusteella, mutta jos metsässä mennään porukkalenkillä ja kovaa, niin siinä vaiheessa valoakin alkaa jo tarvita.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti TMo Katso viesti
    Tästä väitteestä (että tuo patterivalo näyttää kauemmaksi kuin Navigator 3000 täydellä teholla (tuplaklikkaus kytkimeen)) haluaisin kyllä nähdä valokuvatodisteen - oisko mahdollista saada sellaista?
    Onko lopputulema kuitenkin se että jotta tulee toineen ilman navigatoria niin täytyy tuo koko arsenaali olla tangossa?
    Kuvaa en ole ottanut. Pitääpä laittaa työlistalla. Joskus vuosi sitten testailin ja kuvasin (kuvia jossain aiemmin tässä säikeessä) taskulamppujen lisäkantamaa Nitefighter BT21 (1800 lm) lamppuun verrattuna ja tuolloin taskulamput näyttivät selvästi kauemmas.

Nyt parin pimeän syksyn/talven Navigator kokemuksella voi sanoa, että lähialue valaistuu sopivan pitkälle kyllä Navigatorilla, mutta hyvänä esimerkkinä peurojen ja kauriiden näkeminen pimeällä kaukaa (yli 100m) pellon laidalta onnistuu tehokkaalla kapean valokeilan käsivalaisimella, mutta ei Navigator 3000 lampulla.

Arsenaali lienee tangossa säästösyistä. Halvalla, kun ei saa hyvää, niin täytyy lisätä määrää😁

On määrässä kyllä yksi iso etu: Valojakaumaa voi säädellä oman mieltymyksen mukaan lähelle ja kauas. Vastaantulijoiden kohdalla tulee toki sammutettua kaukovalot, jotka nekin lähivalojen tapaan on säädetty näyttämään mahdollisimman leveää valokuviota.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kruunu Katso viesti
    Kuvaa en ole ottanut. Pitääpä laittaa työlistalla. Joskus vuosi sitten testailin ja kuvasin (kuvia jossain aiemmin tässä säikeessä) taskulamppujen lisäkantamaa Nitefighter BT21 (1800 lm) lamppuun verrattuna ja tuolloin taskulamput näyttivät selvästi kauemmas.

Nyt parin pimeän syksyn/talven Navigator kokemuksella voi sanoa, että lähialue valaistuu sopivan pitkälle kyllä Navigatorilla, mutta hyvänä esimerkkinä peurojen ja kauriiden näkeminen pimeällä kaukaa (yli 100m) pellon laidalta onnistuu tehokkaalla kapean valokeilan käsivalaisimella, mutta ei Navigator 3000 lampulla.
    Kysyin sillä että Navigatorin ilmoitettu mitattu kantama on 280m joten siksi kuulosti kovalta väitteeltä. Itselle maastoajossa siitä riittää med2 moodi joka antaa 1300lm. Mp-endurokäytössä tulee käytettyä 3000+lm moodia.

Itse tulee Navigatoria ajettua kypärässä syksyn pimeillä 2000 lm moodilla ja lumella 1300 lm moodilla, joka tietysti vaikuttaa miltä taskulamppujen teho näyttää. Tässä tältä päivältä otettuja kännykkäkuvia. Ylärivissä vas. yksi Nitecore (500 lm), oik. Nitecore x 2 (500 lm). Alarivissä vas. Lumonite 3000 lm, oik. kaikki tangon valot (2xNitecore+2xFenix) ja Lumonite yhtäaikaa täydellä jatkuvalla teholla.

Enpä tiedä näkyykö kollaasista väittämäni pidempi kantama taskulamppujen osalta, mutta itse olen tyytyväinen sekä lyhyiden, että pitkien valotehoon. Kokeilemalla kai löytyy jokaiselle sopiva tanko- ja kypärälamppukombinaatio. Itsellä tärkeää oli löytää lamput, joissa eri valojen värilämpötila on lähellä toisiaan.

@Kruunu, nuo kuvat ei taida kertoa todellisia eroja. Kännyssäs lienee automaattivalotus? Eli kun lampun kirkkaus muuttuu niin valotusarvotkin vaihtuu.
    Vertailukelpoista jälkeä saa kun aukko ja valotusaika säilyvät samana.
    I väntan på ännu dåligare tidet

Lainaus Alkujaan tämän lähetti arctic biker Katso viesti
    @
    Vertailukelpoista jälkeä saa kun aukko ja valotusaika säilyvät samana.
    Ja ISO arvo

Lähetetty minun Mi A1 laitteesta Tapatalkilla

Ja vakiosilmät kiinteillä asetuksilla jos kattoo livenä.
    (silmät normaalisti mukautuu valon määrään)
    epäasiallinen maastopyöräilijä

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JK- Katso viesti
    Ja ISO arvo

Lähetetty minun Mi A1 laitteesta Tapatalkilla
    Niinpä tietysti, syvällä sielussani olen edelleen filmikamera-ajassa.

Totta puhutte. Taitaa olla kännyssäkin nykyään olla advanced mode, jossa voisi ISO arvon, aukon ja valotusajan säätää halutunlaiseksi.

Saas nähdä, jos saisi jonain poutahetkenä korjattua tämän suuren harhautuksen 😉
    Aikuisten oikeasti silmäni kyllä ovat sanojeni takana, että kapean keilan kohtuullisen tehokas lamppu keskittää valon siten, että sillä näkee korkean lumenin leveää keilaa näyttävää lamppua kauemmas. Käykää koittamassa, niin saadaan kokemusperäisiä eipäs-juupas mielipiteet kehiin😊

Joitakin ajatuksia Fenix BC30 -lampusta ja siihen päätymisen taustoista

Mulla on cyclossa ollut Philips SafeRide 80 -lamppu, josta olen tykännyt kun StVZO-hyväksyttynä se ei vastaantulijoita häikäise. Magicshinen kanssa läskillä siirtymäajossa on pari kertaa tullut kommenttia, mutta Philipsin kanssa meno on ollut ongelmatonta. Mikä on helppo uskoa, kun autoilijana ymmärrän kyllä myös vastaantulijoiden näkökulman ja Philips ei häikäise, mitä olen valoa testaillut.

Tuon Philipsin suurin heikkous vaan on, että se käyttää tavallisia AA-(akku-)paristoja, joten pakkasilla suorituskyky ei varsinaisesti päätä huimaa. Suuremmalla valoteholla näkyvyys kyllä riittää, mutta akut (Sanyo) menee täydestä latingista loppuun reilussa tunnissa. Tosin lampun kääriminen vaahtomuoviin auttaa jonkin verran. Ja eko-tilassa virta kyllä riittää, mutta näkyvyys on heikkoa. Lisäksi Philipsin teline on huono, ilman kaksipuoleista teippiä valo kääntyili pienistäkin tärinöistä.

Näistä lähtökohdista tuli ruvettua katsomaan korvaajaa. Budjetti minulla oli siinä saturaisen tienoilla, ja kriteerinä oli ostaa lamppu joka käyttää 18650-akkuja. Myös otsalamppuni käyttävät niitä, ja pidän ajatuksesta että voin itse valikoida hyviksi luulemani akut ja latailla niitä semi-kunnollisella laturilla. Myös vara-akkujen kuljettelu on helppoa. Prismassa oli etupäivät, joten sieltä ostin alunperin Moon LX-560 -lampun. Jostain luin etukäteistiedon että sen akussa on Samsungin kenno ja muutenkin (vähäiset) kommentit olivat positiivisia. Vaikutti hyvältä, mukana tuli kaukosäädinkin joka toimi mainiosti ja sellaisella logiikalla kuten olettaakin: vaihtoi valon moodeja samalla tavoin kuin pääkytkinkin. Mutta sitten tuli showstopperi eteen, kun avasin ja katsoin akkua. Eihän se ollutkaan mikään standardi 18650-akku, vaan mikälie Moonin omanlaisensa viritys jossa + ja - -navat olivat samassa päässä akkua. Tai voihan tuokin jonkin standardin mukainen olla, mutta ei se ainakaan minun laturiin menisi eikä olisi yhteensopiva muiden lamppujen kanssa. => Moon meni palautukseen.

Sitten vähän paremmalla valmistautumisella aloin kallistumaan Fenix BC30 -lamppuun. Se mahtuisi vielä budjettiin ja sitä on paljon kehuttu ympäri Internettiä, ml. tämä säie. Juttuja lukiessa rupesin jo itse asiassa pohtimaan, että taidan tehdä Fenixistä ainoan lampun jota vaihtelen cyclon ja läskin välillä tarpeen mukaan, kun Magicshinen akut eivät enää ihan uudenveroisessa iskussa ole vaikka niiden kanssa vielä pärjääkin (mutta ei ehkä enää ensi talvena).

Siispä pohdinnoista teoiksi. Ostin Fenixin, laitoin läskin sarviin kiinni ja tykkäsin että ompas mukavan jämäkkä kiinnitys. Samankaltainen kuin Philipsin, mutta käytännössä toimii tuhannesti paremmin. Moonin jälkeen kaukosäätimen toiminta tuntui hukkaan heitetyltä mahdollisuudelta, joskin kyllä tuollekin valonväläytystoiminnolle joissakin tilanteissa käyttöä varmaankin tulee. Tähän osasin onneksi ennalta varautua lukemieni juttujen perusteella.

Mutta sitten itse iltalenkki. Vauhtia minulla ei normaalistikaan ole paljoa, ja tuolla hangessa tarpoessa ei normaalinkaan vertaa. Mutta ehkä ikä alkaa tehdä tehtäviään, tai mistälie johtuvaa, mutta huomasin että eihän se ennalta riittäväksi arvioimani Fenixin 500 lumenin medium-moodi riitä. Testailin eri tiloja, mutta loppujen lopuksi pidin vasta 1200 lumenin moodista. Epäilemättä tämä johtuu optiikasta, joka jakaa valon suuremmalle alueelle. Magicshinen kanssa valo on pistemäisempää, mutta kun olen sen kanssa tottunut ajelemaan ja otsalampusta saan muualle valoa, totesin sen itselleni sopivammaksi (tai siltä se tuntui Fenixin kanssa ajaessa, pitää ehkäpä kuitenkin testata vielä niin että ottaa sekä Magicshinen että Fenixin matkaan). Lisäksi otsalampun ja Magicshinen valojen värisävyt käyvät aika hyvin yksiin, kun taas Fenix poikkeaa joukosta. Tämä ei kuitenkaan ole Fenixille mielestäni miinus, koska sävy itsessään oli aika miellyttävä.

Ainakin läskipyöräkäytössä tuo Fenix oli siis pienoinen pettymys. Ehkä ennakko-odotukset olivat liian suuret kun sitä on niin paljon kehuttu, mutta oli osa niistä kehuista kyllä ihan luokatonta tuubaa. Ei sillä, en minä etukäteenkään uskonut että Fenix olisi parempi kuin rekan valot , vaikka jossain joku niinkin väitti. Tai voihan se olla parempi, mutta sitten lausunto kertoo kyllä enemmän kaverin rekasta kuin Fenixistä. Mutta aika moni vertasi että vastaisi henkilöauton valoja. Tiedä sitä, mutta en minä kyllä Fenixejä vaihtaisi oman 10-vuotiaan autoni vakiovalojen tilalle (eivätkä ole edes xenonit).

Otsalamppua pidin lenkillä 200 ja 400 lumenin moodeissa. Akusta oli mennyt 629 mAh. Fenixin virrankulutuksesta en tiedä vielä, mutta tätä kirjoittaessa laturi näyttää että akkuihin on ladattu 974 mAh sekä 997 mAh.

Maastokäytössä Fenix oli siis itselleni pienehkö pettymys. Mutta en minä tuota kapinetta varmaan siltikään palauta, koska kyllähän tuo silti sen ihan alkuperäisen suunnitelman mukaisesti cyclon sarvilla pitäisi toimia hyvin. Siellä värisävyero muihin lamppuihin ei haittaa mitään, ja akkujen pitäisi kestää tuntuvasti Philipsiä paremmin vaikka valoa olisi sen Philipsin suuremman tehoasennon mukaisesti. Myös valokuvio tulee paremmin hyötykäyttöön, mitä nyt ehkä jonkin lipan vain joutuu viritellä vastaantulijoiden häikäisyn estämiseksi. Magicshinen akkuongelma ratkeaisi varmaan parhaiten, jos jossain on myynnissä akkupakettikehikko johon voi itse laitella ja irrotella niitä 18650-akkuja. Onkohan sellaista?

Jutussa mukana olleet muut lamput: Nitecore HC30 -otsalamppu (1000 lumenia maksimi), Magicshine MS-616C (5000 höpöhöpölumenia, käytännössäkin kuitenkin paljon kirkkaampi kuin mitä olen tarvinnut), Philips SafeRide 80 (valmistaja ilmoittaa maksimitehoksi 80 luxia, mutta lumeneista ei ole tietoa).

Tällaisia ajatuksia. Lähinnä ajattelin tämän pitkähkön raapustuksen laatia sen vuoksi, että löytyisi hiukkasen toisenlaistakin näkökulmaa Fenixiin. Toki nämä kommentit ovat vasta yhden testilenkin perusteella. Ja missään nimessä Fenix ei ollut huono siellä metsässäkään, se vain ei ollut myöskään niin hyvä kun ennakolta odotin.

Tälläisen tapaistako (2s2p) koteloa,18650 akuille meinasit ;https://www.gearbest.com/diy-parts-a...pp_119294.html
    Tokihan noita muitakin ,tuo vaan malliksi,et kyllä niitä on.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti SSGT-92 Katso viesti
    Tälläisen tapaistako (2s2p) koteloa,18650 akuille meinasit ;https://www.gearbest.com/diy-parts-a...pp_119294.html

Kiitos, just jokin tuollainen oli mielessä. Eli tuon avulla ratkeaa sitten Magicshinen akkuongelma ja samalla saa hyötykäyttää noita talouteen kertyneitä 18650-akkuja.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti SSGT-92 Katso viesti
    Tokihan noita muitakin ,tuo vaan malliksi,et kyllä niitä on.
    Epäilemättä muitakin on, mutta ainakin Amazonista (.com / .co.uk / .de) löytyi vain just tuon saman kotelon eri nimisiä versioita.

epäasiallinen maastopyöräilijä

Lainaus Alkujaan tämän lähetti oem Katso viesti
    Kiitti, tuolla oli oikein hyvää tietoa. Eiköhän tuommoisen paketin uskalla tilaukseen laittaa. Tuon kaverina menis varmaan mukavasti Bilteman akut, jotka luullakseni ovat suojaamattomia (siitä päätellen että mitään mainintaa ei missään ole, ja akut ovat Nitecoren ja Olightin suojattuja lyhyempiä). Nuo Biltemat ovat kuitenkin Samsungin kennoilla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kipee Katso viesti
    Otin yhteyttä XXLn facebookin aspaan kysyäkseni miten noiden laturien kanssa tulisi toimia. Vastaus oli, että he ovat tilanneet uudet ja toimittavat ne kuun vaihteessa. Pisteet aspalle palvelusta.
    Vähän kauemmin tässä tapauksessa kesti, mutta nyt päätöksessä. Lupasivat siis uudet laturit lokakuulle, no lokakuussa sanoivat, että menee marraskuulle. Marraskuun loppupuolella totesivat, että ei ole latureita, mutta pistävät tulemaan uudet lamput , joissa on laturi vaihdettu. Pari viestiä myöhemmin, tänään saapui postissa 2 kappaletta 602 valaisimia.

Koko asia hoidettu siis facebookin chatin kautta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kipee Katso viesti
    Vähän kauemmin tässä tapauksessa kesti, mutta nyt päätöksessä. Lupasivat siis uudet laturit lokakuulle, no lokakuussa sanoivat, että menee marraskuulle. Marraskuun loppupuolella totesivat, että ei ole latureita, mutta pistävät tulemaan uudet lamput , joissa on laturi vaihdettu. Pari viestiä myöhemmin, tänään saapui postissa 2 kappaletta 602 valaisimia.

Koko asia hoidettu siis facebookin chatin kautta.
    Samoin meni mulla. Ensin lähetys siirtyi useamman kerran, ja viimeisimmän kyselyn jälkeen sanoivat että nyt on paketti lähtenyt. Yllätys oli iloinen, kun laturin ohessa tulikin kokonainen lamppu.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti H. Moilanen Katso viesti
    Dog Earsilla on valmis tuote. Ja hintaahan sää et kysynyt...

https://www.dogearsgps.com/shop
    Lienee toimiva, mutta löytyi edukkaampanakin vastaava täältä: https://www.banggood.com/BIKIGHT-Bic...r_warehouse=CN

Simppeli ja halpa, eikä tuollainen olisi itsekkään hankala tehdä jostakin pleksistä tai vastaavasta levystä, tai jos löytyy jonkinsortin 3D printteri niin sellaisillekkin näytti löytyvän valmiita malleja. Nyt pitäis sitten vain keksiä jokin sopiva lyhty mihin tuon laittaisi...
    I'm in a band called 1023MB, we haven't had any Gigs yet...

Jos on taipuvainen kehumiseen niin sitä mainostaa mitä on kunnei paremmasta tiedä. Mulle Fenix BC30 tangossa ja Lumonite Compass kypärässä on tätä parhautta.
    Vähän ajan nykyään pimeässä mettässä mutta on mun vauhteihin piisannut, kirkolla missä valosaastetta molemmat päällä muttei täysillä. Rahtiruunan tangossa saattaa olla B&M Ixon IQ Premium jonka patterikotelon kansi ei kovin premiumia ole. Letkuklemmarilla kasassa pysyy. Ja yhdellä ainoalla valolla haen vaan postin...

Ja jos asian miettii näin; laskin jotta ilman Premiumia mulla on 350€ rahaa paremmissa valoissa akkuineen kiinni. Neljäsataa yks Lupine? Paljon mieluummin kaksi hyvää kuin yks oikein hyvä.

Jos on taipuvainen kehumiseen niin sitä mainostaa mitä on kunnei paremmasta tiedä. Mulle Fenix BC30 tangossa ja Lumonite Compass kypärässä on tätä parhautta.
    Pitikin eilen kommentoida, että tuli käytyä illalla ajelemassa maantielenkki tuon BC30:n kanssa. Nyt siitä paljastui huomattavasti parempi puoli. Valoa riitti mukavasti 500 lumenin asetuksella. 1200 lumenia testasin, mutta sen kanssa tuntui että valoa tuli fillarin edustalle niin paljon että se vei jo liiaksi huomiota. Toki valo oli vähän korostetusti siihen käännettynä etten häikäisisi vastaantulijoita. Muutaman kymmenen autoa siinä ehti mennä, mutta kukaan ei valoja räpsytellyt, joten ei se kai ihan paha ollut.

Maantielampuksi alunperin tuota rupesin hankkimaan ja semmoiseksi se nyt sitten jääkin.

Ja jos asian miettii näin; laskin jotta ilman Premiumia mulla on 350€ rahaa paremmissa valoissa akkuineen kiinni. Neljäsataa yks Lupine? Paljon mieluummin kaksi hyvää kuin yks oikein hyvä.
    Mulla on mennyt 90 e (Fenix BC30), 99 e (Magicshine 616C), 79 e (Philips SafeRide 80), 39 e (Nitecore HC50) ja 69 e (Nitecore HC30), eli yhteensä 376 e. Elämä on. Nyt jälkeenpäin ajateltuna olisi nuo rahat voinut paremminkin käyttää, mutta ompahan tuossa nyt monenlaiseen tilanteeseen ihan hyvät legopalikat käytössä. Ja valot on toki osteltu eri aikoina, joten eihän tuo kauhean hedelmällistä olisi edes miettiä mitä tänä päivänä saisi rahoilla joita on käyttänyt jo vuosia sitten.

Lisäksi Magicshinen 99 e kauppa oli aivan hyvä, kun nyt sieltä tuli toinen lamppu Tukesin laturille langettaman myyntikiellon takia (tuo minun laturi ei ollut edes listattujen joukossa, mutta laitoin niille postia että koskeeko ongelma tuotakin mallimerkinnältään hyvin lähellä olevaa laturia; sillä puhein sanoivat että laittaavat korvaavan laturin tilalle -- mikä siis nyt myöhemmin laturien loputtua vaihtui kokonaiseksi valopaketiksi).

Semmoinen sattumaostos oli Bilteman sporttilamppu, samaa Magicshinen kastia. Noita piuhan päässä akkusysteemiläisiä ollutkin, ostettuna ja itte väsättynä. Koitan kaukaa kiertää, Biltemalainen on oikein kiva rantasaunavalona!

Semmoinen sattumaostos oli Bilteman sporttilamppu, samaa Magicshinen kastia. Noita piuhan päässä akkusysteemiläisiä ollutkin, ostettuna ja itte väsättynä. Koitan kaukaa kiertää, Biltemalainen on oikein kiva rantasaunavalona!
    Minä taas tykkään kun saa akun laittaa runkolaukkuun ja kevyt valo pysyy tangolla heilumatta pelkällä kumilenkillä. Ja tarvittaessa säätö käy kirjaimellisesti käden käänteessä.

Ottalle en tuota kyllä ottaisi.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti snocross Katso viesti
    Oliskos tuosta Motonetin halo omega 2500lm lampusta kellään kokemusta? Olis etsinnässä tankoon valo, mutta onkohan tämä leveällä vai kapealla valokeilalla...
    Nyt on kolmisen kuukautta kokemusta ko. valosta. Oikein hyvä hinta/laatusuhde ainakin omalla yksilöllä. Aluksi pidin tangossa, sitten siirsin kypärään jossa se on mielestäni parempi. Keila on kypärään sopivan kapea. Valotehoa omalla mutulla todella paljon, hyvin pärjää pilkkopimeässä metsässä samoilla poluilla joilla ajelin elokuussa päiväsaikaan. En ole mitannut akun kestoa. Kerran loppui akku kesken, mutta ei ole muistikuvaa paljonko sitä ennen olin käyttänyt, ehkä 1,5h kirkkaammalla asetuksella.

työn takia ehtii vain iltapimeällä metsään ajamaan ja käytössäni on LedX Cobra 6500lm. En tiedä onko paras, mutta h-vetin hyvä se on. Ostin sen alunperin enduro (motocross)-käyttöön ja olispa se tullut ostettua jo heti, niin olisi säästynyt kaikenlaisten viritysten ostamiselta. Kallis se myös on, mutta toisaalta kaikenlaisten fillareiden ja muiden varusteiden hintaan nähden se on yksi parhaista hankinnoista. "Pimeässä" ajamisesta on tullut hauskaa puuhaa ja metsään lähtee mielellään.

Tästä ei voi olla kuin samaa mieltä (cabron yllä), mulla tosin vastaavaan käyttöön tarkoitettu tyovalot.fi "roihu" kypärävalo. Ei tarvitse miettiä muita valoja paitsi tietty tiellä moisella ei voi ajaa vastaantulijoiden suuttumatta. Kaikki on mietitty, valon sävy ym väritoisto on optimoitu näkemisen kannalta optimiksi, tehoa ja kantamaa kohtuu sopivasti jotta voi lasketella 50-80km/h metsässä mp:llä, toki siis myös polkemalla hitaammin sujuu sitten myös. Tuossa ei ole eri tehoja ja tauolla tai muuten "keskustellessa" hankalaa kun valopäänä häikii muita silmille jos erehtyy katsomaan silmiin niin kuin on kohteliasta

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •