Sivu 10 / 11 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 891011 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 271 - 300 / 303

Aihe: Tubeless maantielle

Ei ole kyllä suora tuo hylly borissa. Voi olla, etten uskalla testailla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kukkanen Katso viesti
    Tubeless-nöösin kysymys, johon en foorumin selaamisella saanut ihan yksiselitteistä vastausta:

Tausta: uuden maantiepyörän mukana tuli DT Swissin P1800 Spline -vanteet, joiden pitäisi kait olla tubeless ready ja siksi ajattelin niille viritellä Schwalben Pro Onea. Tämän pitäisi ymmärtääkseni olla ihan kosher harjoitus. Samalla heräsi kuitenkin ajatus, voisiko toisista maantiekiekoista, joissa on Campagnolo Zonda -vanteet, tehdä myös tubelekset. Zondat eivät ole 2 Way-Fit -mallia, vaan perinteiset clincherit (ostaessani kuvittelin, ettei maantie-tubeleksesta ikinä tule mitään tai vaikka tulisi, minua se ei kiinnosta). Näppärästi Zondissa ei kuitenkaan ole vanteen sisäurassa lainkaan nippelinreikiä, joten teippiä ei tarvitsisi...

Kysymys: Onko konsensus se, että maantiepyörään ei ole syytä viritellä tubeless-ratkaisua, jos vanne ei ole tubeless ready? Eli olisiko vaarana kumin poksahtaminen vanteelta jossain vauhdikkaassa kaarteessa tai jotain muuta yhtä houkuttelevaa?
    Zondissa on se pieni ilma tms. reikä vanteessa, se ainakin tarvii tukkia tubeless käytössä.
    Itse laitoin kierroksen teippiä ja ajellut 4 vuotta tubeleksena ilman ongelmia. Teipin kanssa myös rengas istuu tiukemmin vanteella asennusvaiheessa ja nousee ilman kompuraakin. Yleensä

Toki oikea tubeless vanne olisi oletettavasti parempi jos sattuisi tulemaan väkivaltainen tyhjeneminen. Myös litkujen lisääminen jne on mukavampaa oikeilla tubeless vanteilla kun rengas pysyy tukevasti hyllyllä.
    80kg kuski voi ajella hyvin n. 5 bar paineilla (nyt 25mm pro one), kerran on pitänyt laittaa sisuri lenkillä 4 vuoden aikana kun litku ei ole paikannut.

Nakkasin cycloon 32mm gravelkingit ja asentui n 10min/rengas. Vanteena dtswiss p1800 spline jossa tubeless teippi jo valmiina. Tuli kyllä mukavan olonen ajettava reilu 4bar paineilla!

Eilen lenkille lähtiessä oli kumpikin rengas tyhjä, pumpattu kaksi päivää aiemmin. Etunen oli alkanut falskata muutamaa päivää aiemmin. Olisikohan litkut kuivahtaneet? Taitaa olla pientä rengasjumppaa tiedossa.

En ole tubeless- käyttäjä mutta kovin tulee täältä vaivalloinen kuva koko hommasta suhteessa saavutettuun etuun.
    - Heavy Metal will never die!! -

Canyon Endurace CF custom

Ehkä tämäkin ketju antaa sisurittomuudesta hieman vinoutuneen kuvan, kun kejtjun hiljaisiin kuuluu suurin osa niistä joilla vanteet ja renkaat ovat yhteensopivat, renkaat rullaavat, ovat nopeat ja mukavat ja vieläpä kulutuskestävätkin ja joiden jo useamman ajokauden kokemuksen mukaan litku paikkaa enimmät reiät miltei huomaamatta ja MaXalamilla tai vastaamalla paikkaa nopeasti ja vaivattomasti ne joita litku ei heti paikkaa?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Firlefanz Katso viesti
    Ehkä tämäkin ketju antaa sisurittomuudesta hieman vinoutuneen kuvan, kun kejtjun hiljaisiin kuuluu suurin osa niistä joilla vanteet ja renkaat ovat yhteensopivat, renkaat rullaavat, ovat nopeat ja mukavat ja vieläpä kulutuskestävätkin ja joiden jo useamman ajokauden kokemuksen mukaan litku paikkaa enimmät reiät miltei huomaamatta ja MaXalamilla tai vastaamalla paikkaa nopeasti ja vaivattomasti ne joita litku ei heti paikkaa?
    Jeps, tämän kesän kokemuksella näyttäisi nyt siltä, että sisurittomuus/litku on estänyt yhden tienvarsikorjauksen tai renkaan irrotuksen sisurin vaihtoa varten. Ja tuo falskaava etunen näyttäisi lähemmin tarkasteltuna olevan venttiilin sielun aiheuttama, takanen oli nyt pitänyt ilmansa. Tosin sen reilun baarin nuo ovat aina painettaan laskeneet parissa päivässä, tuonne neljän baarin huitteille, jossa paine on sitten pysynyt.

Etusessa on viiltoja vähän enemmän kuin mitä lämpimän pörröinen täydellisen luottamuksen fiilis vaatisi, mutta en sitä oikein osaa sisurittomuuden piikkiin laskea.

Toisaalta, kyllähän tuossa litkupurkissa lukee, miten kauan tuote pysyy nesteenä, ja se aika alkaa olla käsillä. Voisihan nuo renkaat uteliaisuuttaan kammeta pois vanteelta ja tsekata tilanteen.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Malamuutti Katso viesti
    Toisaalta, kyllähän tuossa litkupurkissa lukee, miten kauan tuote pysyy nesteenä, ja se aika alkaa olla käsillä.
    Aika varovaista arviota on purkin kyljessä litkusta riippuen. Mulla on Orange seal (regular) hölskynyt iloisesti ainakin 8kk jälkeen vaikka luvataan jotain 1-2kk.

Olen viime päivinä litkuttanut 4 kpl Gravelkingejä. Yksi nousi tornipumpulla, muiden kanssa piti lähteä huoltoasemalle. Huoltoasemien kompuroissa on huomattavia eroja, Munkassa ei oikein ole onnistunut mutta Töölöntullissa on täydellinen paitsi ettei näytä paineita.

Suurin hyöty maantierenkaissa kai saadaan siitä, että kumirikot lähenevät nollaa. Tuossa 38millisessä sliksissäkin oli 3 paikkausta ja suhina vaan kävi renkaan pinnalla kun litku tuli läpi.

Eikö nesteenä pysyminen riipu siitä miten paljon sitä laittaa.

Olen suosinut Caffe latexia kun toimii isommillakin paineilla, mutta jonkun testin mukaan paikkauslitkunsa ei ole hyvä. Onko se eri kamaa kuin asennuslitku.

Tubeless maantielle

Venttiilin sielu pois varovasti (että rengas pysyisi hyllyllä) ja venttiilin kohta klo 6 asentoon. Syntyneestä aukosta sisään vaikkapa pieni nippuside, jonka kärki kertoo paljonko nestettä on sisällä. Teen tämän noin parin kuukauden välein ja lisään nestettä tarvittaessa. Osa nesteestä muuttaa muotoaan muodostaen renkaan seinille kalvon toisen osan tehdessä työtään eli paikatessa orastavia reikiä. Kesäisen Euroopan reissulla nolla reikää kunnes huomasin pyörää pestessä, että sekä edessä että takana oli litku hoitanut tehtävänsä.

Mitä tulee eri litkuihin niin jos/kun en halua säätää niin se on Stans race sealant. Ei tuki edes venttiiliä, mutta tiivistää muuten epäonniset rengas-kiekkokombot ja kokemukseni mukaan voi keskittyä pääasiaan eli ajamiseen.

Jos sallitaan (ja vaikkei sallittaisi), tähän väliin sellainen sisureissa toistaiseksi pitäytyvän (vaikkakin yhdellä kiekkoparilla tubeless-graveleilla ajettuaan miltei sielunsa myyneen, mutta onneksi litkunlisäysoperaatiossaan täydellisesti kämmänneen) fillaristin mieleen juolahtanut ajatus tai kysymys:

Olisivatko *kaikki* ne tubeless-renkaassa kenties havaittavat ja litkun ajajan sitä huomaamattakin paikanneet reiät todella merkinneet sisureilla ajavalle pysähdystä ja rengashommia? Kevein eli ohuin butyylirengas korkeilla paineilla ehkä rikkoutuisi "melkein aina", mutta kävisikö niin "joka ainut kerta" myös normibutyyleilla tai latekseilla ja matalammilla (maantie- tai hiekkatie/gravel/cyclo-)paineilla ajavalle?

PS Tubelessien käyttäjälle asia tietenkin on yhdentekevä siinä mielessä että tärkeää on ainoastaan että tubelesseilla rengasrikkoja ei tule ainakaan tiheämpään tai helpommin kuin sisureilla

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Malamuutti Katso viesti
    Jeps, tämän kesän kokemuksella näyttäisi nyt siltä, että sisurittomuus/litku on estänyt yhden tienvarsikorjauksen tai renkaan irrotuksen sisurin vaihtoa varten. Ja tuo falskaava etunen näyttäisi lähemmin tarkasteltuna olevan venttiilin sielun aiheuttama, takanen oli nyt pitänyt ilmansa. Tosin sen reilun baarin nuo ovat aina painettaan laskeneet parissa päivässä, tuonne neljän baarin huitteille, jossa paine on sitten pysynyt.

Toisaalta, kyllähän tuossa litkupurkissa lukee, miten kauan tuote pysyy nesteenä, ja se aika alkaa olla käsillä. Voisihan nuo renkaat uteliaisuuttaan kammeta pois vanteelta ja tsekata tilanteen.
    Joo, oli litkua tahmaantunut venttiilin karalle ja se aiheutti vuodon. Saa nähdä, ovatko paineet tallessa huomenna; veikkaan, että painetta on. Litku oli tosiaan vielä nestettä ja rengaskin lähti vanteelta/meni takaisin vanteelle ihan tavallisella työkalulaukussa mukana kulkevalla rengasmuovilla tien päällä tehtäviä rengashommia simuloiden.

Jos sallitaan (ja vaikkei sallittaisi), tähän väliin sellainen sisureissa toistaiseksi pitäytyvän (vaikkakin yhdellä kiekkoparilla tubeless-graveleilla ajettuaan miltei sielunsa myyneen, mutta onneksi litkunlisäysoperaatiossaan täydellisesti kämmänneen) fillaristin mieleen juolahtanut ajatus tai kysymys:

Olisivatko *kaikki* ne tubeless-renkaassa kenties havaittavat ja litkun ajajan sitä huomaamattakin paikanneet reiät todella merkinneet sisureilla ajavalle pysähdystä ja rengashommia? Kevein eli ohuin butyylirengas korkeilla paineilla ehkä rikkoutuisi "melkein aina", mutta kävisikö niin "joka ainut kerta" myös normibutyyleilla tai latekseilla ja matalammilla (maantie- tai hiekkatie/gravel/cyclo-)paineilla ajavalle?

PS Tubelessien käyttäjälle asia tietenkin on yhdentekevä siinä mielessä että tärkeää on ainoastaan että tubelesseilla rengasrikkoja ei tule ainakaan tiheämpään tai helpommin kuin sisureilla
    Ei todellakaan. Ne tubelesbubelekset suhisee vähän väliä ja sisureilla vaan ajetaan.

Tämä on kyllä merkillinen alusta: olipa kyseessä sitten otsikko ”Gravel grinding”, ”Fat bike” tai ”Tubeless maantielle” niin aina löytyy porukkaa, jonka täytyy vängätä väkisin, että noissa ei ole mitään järkeä tai mieltä.

Viitsisiitkö luetella mullekin ne kirjoittajat ja osoittaa ne kommentit joissa tässä ketjussa on vängätty väkisin ettei tubeless-renkaissa ole mitään järkeä tai mieltä?

(Kymmeneen sivuun voi toki mahtua kaikenlaista enkä varmaan edes ole lukenut kaikkia ja osan lukemistani olen mahdollisesti unohtanut samantien ja osan ymmärtänyt positiivisesto tai avoimen uteliaasi suhtautuviksi vaikka ne toidellisuudessa ovatkin olleet ennakkoluuloisiä täystyrmäyksiä.)

Arvasin tämän. Vaikkapa viesti #281 kyseenalaistaa oman tulkintani mukaan maantietubeleksien kyvyn paikata reikiä, mitä itse kuvasin ja puolustin viestissäni #280. Toisaalta voin myös tulkita väärin tai olla muuten vain liian herkkänahkainen. Ja jos on kämmännyt omissa kokeiluissaan, ei se sitä tarkoita sitä etteikö joku muu olisi voinut onnistua. Jos käyttää sisureita, niin voipi sitten vaikkapa perustaa oman palstan, jossa puolustaa sitten tätä ratkaisua.

Kysyinpä vain edellä omalla tavallani, että kannattaako tulla tänne osoittamaan mieltään, jos ei näe tubelosoinnissa mieltä ja itse ajelee sisureilla? Jotenkin ajattelin, että täällä keskusteltaisiin tubelesoinnista omiin kokemuksiin liittyen ja vaihdettaisiin hyviä vinkkejä sekä annettaisiin asiaa pohtiville tietoa asiasta. En ole kovin suuri koirien ystävä. Ja siksipä en käy koiraharrastajien palstoillaan kysymässä, että mitä järkeä on vetää tyhmää luontokappaletta narun jatkona pitkin poikin maita ja mantuja.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Isä nitro Katso viesti
    En ole kovin suuri koirien ystävä. Ja siksipä en käy koiraharrastajien palstoillaan kysymässä, että mitä järkeä on vetää tyhmää luontokappaletta narun jatkona pitkin poikin maita ja mantuja.
    Tähän on helppo vastata! Koirat ovat avuliaita ja älykkäitä olentoja ja mielellään vetävät tyhmiä luontokappaleita narun jatkona pitkin poikin maita ja mantuja. Koira ei kysy vedettävän älykkyyttä, joten kaikki meistä, jopa sinäkin voit huoletta antautua koiran vedettäväksi. Koirat ovat niin älykkäitä, että tulevat toimeen tyhmienkin luontokappaleiden kanssa.

^ Eilen yksi koira veti tyhmää luontokappaletta, joka seisoi skeittilaudan päällä.

Pakollinen OT: vaikeahan täältä on löytää puolueetonta tietoa, onko maantietubeless (vielä ?) parempi vai huonompi sisureihin verrattuna.

Se koirajuttu oli esimerkki pointtini selventämiseksi, mikä selvästi epäonnistui. Minäkin heittelin keppiä ja leikittelin eilen naapurin koiran kanssa...

Isä nitrolle niin vilpittömästi ja niin suoraan kuin kykenen: tulkintasi - josta et, saatanan paska, suostunut edes luopumaan vaikka yritin varovaisesti ohjata sinua siihen suuntaan ja tarjosin tilaisuuden hopealautasella - on niin perseestä kuin vain voi olla ja niin täysin päinvastainen kuin vain voi olla!

Ja mulle on ja nähtävästi myös pysyy suurena käsittämättömyytenä miten sä sait tuon tulkintasi sopimaan pahasti hankaamatta ja ilmeisen kivutta sen kanssa mitä mä ihan suorasanaisesti, ilman ironiaa tai muita taiteellisia kikkoja, kirjoitin ja ainakin yritin sanoa.

Jos mä jonkin Fillarifoorumilla sanotun ottaisin henkilökohtaisena loukkauksena, siis todella aidosti ja syvästi sen sanojaan pettyneenä ja hänen valitsemaansa linjaa paheksuen, niin se olisi juuri tässä! Mä en ole koskaan mennyt eikä ole koskaan tullut edes mieleeni mennä johonkin ketjuun osoittamaan mieltä, vänkämään väkisin tai kysymään onko järkeä tai mieltä - ja se että joku epäsuoraan väittää että mä olisin sellaista tehnyt tai jo pelkästään se että joku arvelee että mä voisin haluta sellaista tehdä loukkaa mua todella pahasti. Siis pahemmin kuin vaikka tempokisua loukkaisi se että joku epäilisi ettei hän todellisuudessa ajanut sitä ennätyskilometrimäärää minkä hän on kertonut ajaneensa!

Mutta olkoon, erehtyminen on inhimillistä, meillä kaikilla on hyviä ja huonoja päiviä. ja kun emme tunne toisiamme eikä keskustelussa ole mukana ilmeitä ja äänenpainoja, voi ihan liian helposti käydä että ymmärretään väärin, joskus jopa molemminpuolisesti. No hard feelings - ja tähän se pilapiirros jossa Hitler ja Stalin kättelevät ja pitävät toista, isoa veistä tai pyssyä pitelevää kättään piilossa selkänsä takana.

Minä voin kohtpuoliin kertoa kokemuksia subjektiivisesta halpisvertailusta, n. 200 euron vannetubelesssarjan (oliko tarpeeksi monta s:ää keskellä?) ja noin 200 euron tavallisen vannerengassetin eroista. Mavic Aksium Elite UST + Yksium UST 28mm (meniköhän oikein) vs. Shinamon WHR501 + GP 4000 II 28mm tavan sisureilla.

Näillähän on painoeroa jokunen gramma vissiin. Katsotaan kuinka kulkee ja rengas puhkiaa.

Isä nitrolle niin vilpittömästi ja niin suoraan kuin kykenen: tulkintasi - josta et, saatanan paska....
    Tämä ylittää mielestäni jo soveliaisuuden rajat. Mutta kun ei tämä pyöräilykään ole niin vakavaa, niin antaapi olla.

^ Laitetaanpa jarrua kaikille. Ei toimita ikävästi muita Jäseniä kohtaan! Varmasti löytyy "parempia" foorumeita ilkeilylle!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mattipuh Katso viesti
    Nakkasin cycloon 32mm gravelkingit ja asentui n 10min/rengas. Vanteena dtswiss p1800 spline jossa tubeless teippi jo valmiina. Tuli kyllä mukavan olonen ajettava reilu 4bar paineilla!
    Noissa taisi olla 4bar max tubelessina ja sisurin kanssa sai käyttää isompia paineita, jos nyt muistan oikein. Mukava rengas ja 600km:n kokemuksella hyvä ostos.

Mitä tulee noihin valitteluhin tubelesin vaikeudesta niin suurin vaikeus oli päättää tilata renkaat ja systeemit ja ryhtyä hommaan, se vaikuttaa etukäteen työläältä. Litkujen laiton jälkeen pyörittelyä ja vuorokaudeksi odottelemaan miten pitää ilman ja sitten ajoon. Erohan oli selkeä parannus mukavuudessa ja rullaavuudessa mutta suoraanhan ei voi verrata kun rengaskin on eri. Kaikkeen tietysti tottuu ja nyt tuo on uusi normaali mitä ajotuntumiin tulee. Ei sitä sillätavalla huomaa mitä ensilenkillä.
    Ihan huolettomat nuo on olleet, samalla tavalla joutuu pumppailemaan mitä sisurilliseenkin. Laitan maantiepyöräänkin tubelessit seuraavaksi jahka saan vanhat kulutettua.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Laroute Katso viesti
    ^ Laitetaanpa jarrua kaikille. Ei toimita ikävästi muita Jäseniä kohtaan! Varmasti löytyy "parempia" foorumeita ilkeilylle!
    Viestini - samoin kuin sitä tässä ketjussa edeltäneen - ainoa sisältö oli ettei yhdessäkään viestissäni missään vaiheessa ollut tippaakaan ilkeilyä! Ei ketään eikä mitään kohtaan! Ei edes maantiellä tubelessrenkaita käyttäviä tai niihin siirtymistä parhaillaan siirtyviä kohtaan!

En ole yhtä ainoaa viestiä Fillarifoorumille kirjoittanut jonka tarkoitus olisi ollut tuottaa pahaa mieltä tai mielipahaa kenellekään! En kirjoittajalle jolle olen vastannut tai jonka viestiä tai jotain sen kohtaa olen kommentoinut enkä yhdellekään lukijalle!

Koin että ainoa keino tuoda kyllin selvästi esille että Isä nitro todella oli erehtynyt pahemman kerran tulkinnassaan ja että minua ihan oikeasti harmitti vietävästi että hän ei vaikuttanut olevansa ollenkaan valmis myöntämään että oli erehtynyt ja luopumaan tulkinnastaan. Ainoaksi vaihtoehdokseni jäikin sen vuoksi että minun oli tartuttava isoon pensseliin ja mahdollisimman leveillä vedoilla ja voimakkaasti karrikoivaan tyyliin sudittava hänelle vielä yksi, asiain oikean laidan toivottavasti hänelle selventävä ja uskottavaksi tekevä vastaus.

Mutta ei: sen sijaan että hän olisi lausunut sen yhden kauniin sanan "Sori!, hän tulee tänne esittämään ja yhteydestään irrotettua lainausta käyttämällä osoittamaan kuinka minä olen ylittänyt soveliaisuuden rajat!

Mulle on mysteeri miten ihmiset jotka melko varmasti ovat reiluja jätkiä, kunnon kavereita, hienoja tyyppejä ja kanssaihmisiä joita voi kunniottaa ovat sitten jollain lailla...ihan toisenlaisia foorumipersoonina. Koska tämä ilmeisesti koskee minuakin ja tahtomattanikin tuotan huonoja fiiliksiä ja kielteisiä foorumikokemuksia, minun on vedettävä se johtopäätös että välttääkseni tämänkaltaisten juttujen toistumisen minun on valittava jokin tarjolla olevista vaihtoehdoista. Kovin harvalukuisiahan ne ovat ja vähiten huonoonkin on tyytyminen, mutta that's life.

Olisi varmaan kannattanut lukea Firefanzin viesti #276
    Scott Evo-91Boulder-92,,SunnVertik2-97,SCruzHeckler-98 CannondaleJekyll-01 Jekyll-03,Scalpel-06Rush-07 CdaleF-08, Colnago EPS-14, LeftyWhite3Fat-18

Tubeless maantielle

Lainaus Alkujaan tämän lähetti BB Holland Katso viesti
    Olen viime päivinä litkuttanut 4 kpl Gravelkingejä. Yksi nousi tornipumpulla, muiden kanssa piti lähteä huoltoasemalle. Huoltoasemien kompuroissa on huomattavia eroja, Munkassa ei oikein ole onnistunut mutta Töölöntullissa on täydellinen paitsi ettei näytä paineita.
    Näköjään vuotaa vielä ilmat pihalle 3-4vrk säilytyksen aikana vaikka näyttää pitävän ilmat pumppauksen jälkeen. Kiristelin sielut vielä - pitää katsoa auttoiko. Onko tehtävä asennus uusiksi vai mitä ohjeita tilanteeseen?

Dt p1800 spline tubeless ready vanne ja dt:n omat venttiilit..

Tubeless vai ei - ’jeesustelun’ voisi puolestani siirtää johonkin toiseen threadiin jossa vääntäjät saa jatkaa rakentavaa keskusteluaan, jos tämän threadin rauhoittaisi ihan vaan maantie tms. tubeless-juttuun..

Mulla on pitänyt Gravelkingit. Aikaisemmin ollut ongelmia MTB-vanteiden (läski varsinkin) teippauksessa, mutta maantievanteet ovat helppoja teipata jos on oikeanlevyistä teippiä. Kaksi kerrosta varmuuden vuoksi ja vannenauha päälle. Nyt oli jonkin verran tehtävä uusiksi venttiilin seutua, siinä ne ongelmat usein ovat. Litkun pitäisi paljastaa mistä vuotaa, toisaalta litkun kyllä pitäisi paikata. Kiristysmutteria olen usein joutunut kiristämään, mutta jos on pieni pala tiivistettä niin voi tulla reiästä läpi. Aina olen leikannut sisureista venttiilit ja hyvin toimii.

Tubeless maantielle

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mattipuh Katso viesti
    Näköjään vuotaa vielä ilmat pihalle 3-4vrk säilytyksen aikana vaikka näyttää pitävän ilmat pumppauksen jälkeen. Kiristelin sielut vielä - pitää katsoa auttoiko. Onko tehtävä asennus uusiksi vai mitä ohjeita tilanteeseen?

Tubeless vai ei - ’jeesustelun’ voisi puolestani siirtää johonkin toiseen threadiin jossa vääntäjät saa jatkaa rakentavaa keskusteluaan, jos tämän threadin rauhoittaisi ihan vaan maantie tms. tubeless-juttuun..
    Täysin samaa mieltä. Mitä tulee tuohon ongelmaasi, niin joskus menee viikko pari ennen kuin rengas alkaa pitää. En vielä hötkyilisi, vaan ajelisin ellei vuoto ole aivan mahdoton. Tsekkaa saippuliuoksella vuotokohta. Jos on renkaan sivussa, heiluttele sealanttia siihen suuntaan. Usein se on tosiaan tuo venttiilinseutu ja kuten edellä oli puhetta, niin pieni pala sisuria voi auttaa. Jos vuoto ei suostu millään poistumaan, olen itse laittanut (muistaakseni) edellä mainitsemaani Stans no tubesin race sealant -litkua.

Peukalo ylös

Eka maantietubeless-setti asennettu ja lenkki heitetty. Vanteina Reynolds Strike SLG tubeless ja kumit Conti GP 5000 TL 28 mm versiona. Uudet 28 mm kumit ovat ehkä 0,5 mm korkeammat ja leveämmät kuin vanhat 25-milliset 4000 S2:t.

Asennuksessa ei minkäänlaisia ongelmia. Takavanteesta olin ottanut aiemmin teipin pois rihtauksen vuoksi (nippelit vanteen sisällä) ja takana on sen takia vain Reynoldsin oma vannenauha. Edessä on ainoastaan tehtaalla valmiiksi asennettu teippi. Molemmat kumit napsahtivat todella tiukasti vanteelle ja tiivistyivät ongelmitta Stanin vakio litkulla. Molemmat pitivät painetta ilman litkuja noin 3 bar tasolla. Johtuu osaksi varmaankin vanteen todella tiukasta hyllystä, hyllyssä on vielä vanteen keskipuolelle eräänlainen kynnys.

Ajossa eron entisiin renkaisiin huomasi positiivisella tavalla sekä rullaavuuden että mukavuuden kannalta. Paineita laitoin kotona noin 5,5 bar, enempää ei kannata laittaa mutta hieman vähempikin kyllä riittäisi ainakin 70-kiloiselle kuskille. Lauantaina lenkki vanhoilla kumeilla ja sunnuntaina uusilla tubelesseilla, joten sain kohtuu hyvin vertailtua eroja. Painoa tuli aavistus lisää (kumien painot 323 ja 327 g, tehdas lupaa 340 g) mutta parantuneen rullaavuuden huomasi selvästi heti ajamaan lähtiessä sekä jälkeenpäin datasta. Mukavuus röpelöiselläkin asvaltilla oli selvästi parempaa kuin vanhoilla. Aavistuksen pehmeämmän ja "löysemmän" ajotuntuman huomasi mutkissa, risteyksissä ja putkelta ajossa, mutta eipä se loppulenkistä enää häirinnyt mitenkään.

Hiekkatiekestävyys ja muukin kestävyys lienee näissä kuitenkin huonompaa kuin 4000:ssa, millä olen ajellut satoja kilsoja sorateitä reipastakin kyytiä ilman rengasrikkoja. Nelitonnisilla ajettu muutama rengassarja neljän vuoden aikana ilman ainuttakaan rengasrikkoa. Saapa nähdä miten näiden kanssa käy.

Paineet eivät ole yön aikana vajentuneet havaittavasti nyt kun yksi lenkki on ajettu. Hienoa tosiaan huomata että kehitystä tapahtuu renkaissakin jatkuvasti ja nyt maantietubelessit menevät jo perinteisempien ratkaisujen edelle! Jatkoon!

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •