Sivu 4 / 5 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 2345 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 91 - 120 / 138

Aihe: Tubeless maantielle

Lainaus Alkujaan tämän lähetti H. Moilanen Katso viesti
    ^Itsellä kyseiset renkaat (Schwalbe One Tubeless) repesivät kauttaaltaan noin vuoden ja ehkä 1tkm ajolla. Pintaa oli takakumissakin vielä jäljellä, mutta kumi kauttaaltaan täynnä eri kokoisia halkeamia. En tiedä miten pitkään olisivat kestäneet tuollaisenaan, enkä arvannut kokeilla. Palautin renkaat kauppaan jasain rahani takaisin.
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Grandi66 Katso viesti
    Itsellä 28 milliset Padronet alla nyt. Alussa keräsi kaikki kivet ja kolisi runkoa vasten, sitten ku pinta oli kulunut pikkasen niin loppu kivien keräily. Tykännyt kyllä renkaasta paljon ja todellinen leveys on 28 mm tönärillä mitattuna 5 baarin paineella.
    Pitänee katsella, miten One pärjää alla.

Padronesta en ole löytänyt mitään mittausta vierinvastuksesta, mutta noin muuten vaikuttaisi ihan lupaavalta kumilta. Samoin WTB Exposure, jos nyt yhtään sinnepäinkään rullaa, niin vaikuttaisi oikein pätevältä ja yleiskäyttöiseltä renkaalta asfalttipainotteiseen, mutta satunnaisia hiekkatievierailuja kavahtamattomaan ajoon.
    http://maltaidenmaailma.blogspot.fi/

Kannattaa sitten rohkeasti kokeilla eri rengaspaineita. Yllättävän matalilla paineilla rullaa erinomaisesti ja meno on mukavaa.
    www.ibike.fi

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ibike Katso viesti
    Kannattaa sitten rohkeasti kokeilla eri rengaspaineita. Yllättävän matalilla paineilla rullaa erinomaisesti ja meno on mukavaa.
    Itse olen ajanut 4000ii vahingossa 4 bar paineilla ja yllätyin kuinka hyvin ne toimivat vaikka oli sisureilla. Ei ole kuitenkaan tullut otettua tavaksi.

Samoja kokemuksia.... Pro One 23mm alla ja joka kerta kun kyyti tuntuu parhaalta, olen pistänyt pumppua kiinni - 4 bar on painetta! Yllättävän alhaisilla paineilla toimii hienosti! Ei notku kuitenkaan vielä irti satulasta ajaessa. 23milliset on 23mm ulkoleveydeltään olevilla kiekoilla, jolloin renkaan leveys on 25mm.

Parisen sataa ajettu vanhoilla One Tubeless -kumeilla. Ennen näitä alla olivat Pro Onet. Molemmat 28-millisinä.

Todella vaikea on löytää mitään eroa rullaavuudesta, vaikka nykyinen takarangas on rankasti ylipainoinen (~440 g vs. ilmoitettu 395 g). Rengasta hypisteltävissä massa kyllä tuntuu materiaalimäärissä joka suuntiin. Jostain kumman syystä tämä vanha versio tuntuu mukavammalta ajaa. Katsotaan nyt miten sitten kestää.

Noniin... Piti pilata hyvä kokeilu Schwalbe Po Oneilla.. Kädet tempokahvoilla ja auto yllättäen edessä johti siihen, ettei ehtinyt kuin oikealla kädellä jarrulle (takajarrulle). lopputulos 5m lukkojarrutusta ja rengas sökö. Noin 2000km ehti tulla ja vielä oli kulutuspintaa jäljellä, joten minulla ei ainakaan tuo erittäin nopea kuluminen osunut kohdalle..

Lainaus Alkujaan tämän lähetti klemola Katso viesti
    Noin 2000km ehti tulla ja vielä oli kulutuspintaa jäljellä, joten minulla ei ainakaan tuo erittäin nopea kuluminen osunut kohdalle.
    Minua onkin jo jonkin aikaa kiinnostanut, paljonko renkaassa varsinaista kulutuspintaa, ennen rungon paljastumista. Osaatko arvioida, paljonko tuolla ajomäärällä oli pintakumia jäljellä?

Nopeasta kulumisesta puheen ollen, en varsinaisesti osaa sanoa kuinka nopeasti rengas ohenee. Jo tonnin kohdalla renkaan pinta on kuitenkin jo aikamoista edamia ja kivet tarttuvat todella äkäisesti. Ajo siis ollut yksinomaan asfalttia.

2tkm jälkeen omassa takasessa oli pintaa jäljellä noin 0.2mm ennen kudosta, vaikka rengas näytti vielä muuten hyvältä. Kuviot ja kaikki näkyvillä.

täytyy pestä tuo rengas ja mitata. Oletteko ajaneet millaisilla paineilla, kun on tullut kulumaa noin pian? Minä olen ajanut pääosin maantiellä, mutta en kesällä kaihda sorateitäkään. Alle 100km kuitenkin soraa tuli tuolle renkaalle..

Olisikos tuossa Pro Onessa kumi jotekin erityisen pehmeää, mutta varsin kuluvaa sorttia tuntui olevan. Omillani ehdin ajemaan ehkä tonnin ja takarengas oli kulunut vahvasti kulmikkaaksi.

Edessä paineitta 5,5 bar, takana 6-6,5 bar.
    Holokki auki ku H. Moilane.

Eipä ne kilometrit taida aivan totuutta kertoa. Taitaa takanen kulua enemmän vuoristossa.

Mutta kyllä minulla nämä kaikki sporttisemmat renkaat alkavat kulumaan 2tkm jälkeen tasaiseksi. Pro onessa on vain uuteenakin tosi vähän pintaa, eikä tubeless enää toimi pro oneissa huonommilla teillä pinnan kuluessa. Pro onessa on mielestäni paljon vähemmän pintaa, kuin vastaavassa onessa.

Minulla on 28-millisissä ollut pääasiassa 4-4,5 bar edessä ja 4,5-5 bar takana. Joskus harvoin vähän enemmän. Kuskin ja pyörän yhteismassa 95 kg:n luokkaa.

Kilometrien lisäksi vaikuttaa ihan normi fysiikan lait ja niistä varmasti isoimpana ajajan paino. 110 kg kuski saa heitellä kumia sekajätteeseen ihan eri tahtia kun 68 kg kuski.

Jyri

Paino ja teho jolla polkee, vaikuttaa eniten. Toistasataa tuhatta on tullut ajettua vaimon kanssa samanlaisilla renkailla ja minun takarengas on aina ollut muutaman satasen aiemmin loppu. Useita eri rengasmerkkejä tietysti kokeiltuna.

G-one Speedin kulutusseurantaa: eturenkaalla 2500km alla, takarenkaalla 300 vähemmän, mutta melkoinen ero jo keskinappuloissa. Ajot ehkä 75/25 asfaltilla/soralla 4,5 bar paineilla. Vaihdoin juuri päikseen että pääsee vielä loppukesän ja helposti napsahtivat jalkapumpulla tälläkin kertaa Velocity A23:lle.

Suht samat kilometrit ja kulutuspinnat minulla samoissa speedeissä. Takagummi ei siis riittänyt yhden kauden ajoihin. Tämä onkin ainoa negatiivinen asia, johon olen törmännyt näiden renkahien kanssa. Ostin sitten uuden taakse. Helposti asentui ja lujaa mennään. Pidän ajotuntumasta ja rullaavuudesta, mutta taidan kokeilla ensi vuonna vielä WTBn Exposure, joka painii samassa sarjassa.

Pari positiivista kokemusta jakoon tubelessistä maantielle:

Kasasin kaksi kiekkosettiä Nextie.net kehistä. Minulle tuli vielä
    edellistä mallia ("NEW Road Bike 58mm ja 80mm") ~25.5mm jarrupinnan
    leveys. Nyt heillä näkyy olevan uusi sarja "PREMIUM Clincher" jossa on
    ilmeisesti korjattu tuon NEW sarjan valmistuksen toleransseja. Omissa
    kiekoissa oli ilmeisesti liikaa materiaalia pinnareikien puolella, joten
    ERD:t olivat enemmän kuin oli ilmoitettu ja paino heitteli, +50 - +100g
    ilmoitetusta. Kuvauksesta päätellen muotitusta on sittemmin parennettu.

Mutta itse tubeless-muotoilu on noissa se jonka takia valitsin ja se
    tuntuu toimivan. Keskiura on riittävän syvä ja reunahyllyllä on selkeä
    reuna joka pitää renkaan paikallaan vaikka paineet päästää pois.

Kaksi kierrosta teippiä. Kovin jäykkä teippi (TESA:n bulkkitavara) on
    hankala laittaa kun vanteen sisämuotoilu on aika vahva. DT-Swiss:n ja
    Silcan teippi meni helpommin.

Treenisettin laitoin Schwalben Pro One:t. Meni paikalleen kehälle ilman
    työkaluja, nousi vanteelle helposti boosterilla, pysyi paikallaan kun
    venttiiliin laittoi sielun. Ja jopa ilman litkuja piti painetta (8 ->
    4bar vuorokaudessa). Stans RACE litku sisään, eikä mitään vuotoa näkynyt
    missään. Nyt vuotaa ehkä jopa hitaammin kuin butyylisisuri. Joka
    tapauksessa lateksiin verrattuna mukava kun ei joka kerta tarvitse
    pumppailla. Reilu tonni ongelmattomia kilometreja, vaikuttaa hyvältä.
    23m rengas on melkein 26mm leveä noilla kehillä.

Kisakiekkoihin laitoin Vittoria Corsa Speedit. Hivenen tiukempi oli
    laittaa, käytin työkalua eka kerralla. Ilman litkua pihisi tyhjäksi
    saman tien, hieman epäilytti miten käy. Litkut kun laitoin, niin
    melkoinen hikoilu alkoi, niin vanteen ja renkaan välistä, kuin suoraan
    renkaan kyljestäkin. Ahkeraa ravistelua ja hämmästyttävästi hikoilu
    rauhoittui. Hieman lisää litkua ja pian paineet alkoivat pysyä kuten
    noissa toisissakin. Reilu 300km ajettu, ei ongelmia. Todella hyvin
    rullaa kuten testeistä oli odotettavissa. 23mm rengas on n. 25.5mm leveä
    noilla kehillä.

Toistaiseksi olen oikein tyytyväinen, sisureita en kaipaa. Yksi haaste
    voi olla renkaan toisen reunan saaminen pois vanteelta jos joskus
    lenkillä joutuu sisurin laittamaan. Kolmella TACX rengasmuovilla
    onnistuu, vähemmällä en onnistunut. Litkun pysyvyyden arviointiin kun
    olisi joku keino. Huvikseen ei viitsisi availla.

Stanin race kuivuu tosi hätäisesti, varsinkin kun sitä ei tarvita 30ml enempää 23mm oneille.

Sen vähäisenkin lilluvan litkun muuten tuntee kyllä kun otat kiekon irti ja heiluttelet rengasta.

Mulla on ainakin vaikeuksia tuntea joskus sitä vähäistä stanin litkun määrää. Kokemus on opettanut, että puolivälissä kautta on syytä avata vähän renkaan reunaa ja lorautella uutta litkua lisukkeeksi. Talven tullen renkaita pois ottaessa huomaa muuten että siellä on vain lähes kuvainut litku. Kokemukset stanin litkusta. Litkut ei kuitenkaan maksa paljoa tai paina niin tuhottomia, että litkun lisäyksessä olisi syytä säästellä. Lisäys vaatii vain pikkuisen renkaan reunaa auki, jotta saa kolon mistä laittaa lisää, joten hommanakaan ei ole kummoinen.

Voihan sen litkun laittaa venttiilin kauttakin... Sielu vaan pois.

Tubeless-mallin Schwalbe Ultremo ZX 23mm takarengas antoi lopulta periksi noin 3000km jälkeen, kohdasta missä jarrutus oli tuonut kudokset pintaan joskus keväällä ja nyt ilmat ja litkut tuli läpi tuosta huokoisesta kohdasta. Yksi reikä noihin tuli viime kesänä, eikä paikkaantunut itsestään kun litkut oli muuttuneet ruskeaksi liemeksi ja kiintoaine kovettunut pallukaksi. Meinasin ne jo silloin heittää menemään mutta tuoreella litkulla reikä meni umpeen ja niillä ajeli vielä vuoden, vaikka pinta viime talven jälkeen olikin aika lailla halkeillutta. Noita Ultermoja ei saanut ilman kompuraa nousemaan takaisin vanteelle ja kun ilmat poistui, rengat myös putosi vanteen (Ultegra 6700) urasta pois, eli matkalla litkun lisääminen ei ollut mahdollista kun skäipumpulla se ei noussut takaisin. Mitä tilalle? Harkinnassa Pro One 25mm koossa, mutta onko muita vaihtoehtoja? Ultergroihin olin enemmän kuin tyytyväinen.

Huchinson Fusion.
    Holokki auki ku H. Moilane.

Tubeless maantielle

Zipp julkaisee lähes koko mallistostaan tubeless-yhteensopivat mallit. Olisikohan vuonna 2018 lopulta maantietubeleksen laajamittaisen esiinmarssin aika? Hetki tässä on jo ehditty odotella.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

Onko tubeless paljon parempi ajettava vai miksi niitä niin kokeillaan? Itsellä kokemusta vain mummorenkaista ja tuubeista. Uudessa pyörässä on avot, mutta saan pyörän vasta kk päästä niin en tiedä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti STN Katso viesti
    Onko tubeless paljon parempi ajettava vai miksi niitä niin kokeillaan? Itsellä kokemusta vain mummorenkaista ja tuubeista. Uudessa pyörässä on avot, mutta saan pyörän vasta kk päästä niin en tiedä.
    Eipä oikeastaan. Matalilla paineilla on kuitenkin mukavampi ajaa kuin korkeilla, ja tubeless-rengastuksella voi ajaa matalammilla paineilla ilman että kärmes puree. Ja litku paikkaa useimmat pienet vuodot ilman tarvetta rengastöihin. Korkeilla paineilla en ole huomannut merkittävää eroa puoleen tai toiseen.

Tubeless on loistava vaihtoehto, kunhan jättää ne kapeammat koot kauppaan. 28mm tai isommilla renkailla voi oikeasti käyttää matalia paineita ja renkaat ovat mukavat, hyvin rullaavat ja turvalliset, koska sisureiden mosahduksia ei tarvitse pelätä. Minusta kapeilla tubeleksilla jää osa niiden eduista käyttämättä, koska et sinä oikeasti uskalla pitää noiden uusien hiilari zippien kanssa matalia paineita. Clincherin reuna mosahtaa ensimmäisessä kunnon montussa kappaleeksi. Litkutkaan ei oikein tahdo toimia korkeilla paineilla.

Tuubeja en ole omistanut, mutta olen alkanut tajuamaan niiden edut. Tuubit tulevat olemaan aina ne parhaat ja turvallisimmat vaihtehdot, mikäli rengasrikkoa ja renkaan hankalampaa vaihdettavuutta ei oteta huomioon.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Tubeless on loistava vaihtoehto, kunhan jättää ne kapeammat koot kauppaan. 28mm tai isommilla renkailla voi oikeasti käyttää matalia paineita ja renkaat ovat mukavat, hyvin rullaavat ja turvalliset, koska sisureiden mosahduksia ei tarvitse pelätä. Minusta kapeilla tubeleksilla jää osa niiden eduista käyttämättä, koska et sinä oikeasti uskalla pitää noiden uusien hiilari zippien kanssa matalia paineita. Clincherin reuna mosahtaa ensimmäisessä kunnon montussa kappaleeksi. Litkutkaan ei oikein tahdo toimia korkeilla paineilla.

Tuubeja en ole omistanut, mutta olen alkanut tajuamaan niiden edut. Tuubit tulevat olemaan aina ne parhaat ja turvallisimmat vaihtehdot, mikäli rengasrikkoa ja renkaan hankalampaa vaihdettavuutta ei oteta huomioon.
    Tuubeja on hankala ryhtyä paikkaamaan tien päällä ja kaikenlisäksi se jatkuva pumppaaminen ja ilmojen pois päästö hankaloittaa.

se jatkuva pumppaaminen ja ilmojen pois päästö hankaloittaa.
    Laitoin viikko sitten maantiepyörän tuubeihin 7 Bar ja lähdin ajamaan. Ennen huomista maantiepyörälenkkiä kiinnitän pumpun ja tuubeissa on 6 Bar, kuten siellä aina on. Kaksi pumppausta per pää ja lenkille. Mahdottoman hankalaksi tehty.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

Tuubeja on hankala ryhtyä paikkaamaan tien päällä ja kaikenlisäksi se jatkuva pumppaaminen ja ilmojen pois päästö hankaloittaa.
    Vai niin. Paikka-aineella onnistuu tien päälläkin aika hyvin tuubin paikkaus. Eikä sillä pumppaustarpeella oli periaatteessa mitään tekemistä tuubin kanssa vaan kyse on lateksisisurista.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti CamoN Katso viesti
    Laitoin viikko sitten maantiepyörän tuubeihin 7 Bar ja lähdin ajamaan. Ennen huomista maantiepyörälenkkiä kiinnitän pumpun ja tuubeissa on 6 Bar, kuten siellä aina on. Kaksi pumppausta per pää ja lenkille. Mahdottoman hankalaksi tehty.
    Jep, ainakin Continentalin Sprinter ja Competition tuubeihin riittää mulla yksi paineen nosto viikossa.
    Munkkikahvittomia maantielenkkejä jo 14.10.2017 alkaen.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •