hit`n miss on hyvä taktiikka. ledejä,heijastimia jne saa kaupasta, aloita vaikka jollain halvimmilla (usein sinertävillä) versioilla, niin pääset alkuun...
hit`n miss on hyvä taktiikka. ledejä,heijastimia jne saa kaupasta, aloita vaikka jollain halvimmilla (usein sinertävillä) versioilla, niin pääset alkuun...
Toi sun charger saattaa olla niin smart, että se tulkkaa akut kuolleiksi vaikka näin ei välttämättä ole. Koita puskea sinne hetkinen jollain dummy-laturilla ensiksi virtaa. Mulla on auttanut lidlin laturin kanssa. Joskus on auttanut jo sekin, että olen tavan patterilla puskenut 0-volttia näyttävään Nimh-kennoon virtaa, minkä jälkeen Smart-laturi on huomannut että hei nyt saatiin ladattavaa.
Laturi on ihan kurantti, mutta älä sotke sitä mahdollisiin Lion kennoihin. Syntyy vaan turhaa savua. Nimh-kennoilla kyllä myydäänkin ledejä. Muistaakseni ainakin Milalla. Litiumit on vaan kevyempiä liikuntakäytössä.
Alumiinin sorvauksessa oikea pyörintänopeus ja syöttönopeus ovat tärkeitä, jotta leikkaavuus säilyy sopivana. Leikkuunesteenä kannattaa käyttää Sinolia tms. alkoholia, jotta terä ei nappaisi alumiiniin kiinni. Eli tenua terään ja sintraantuminen estyy...
Jämäpaloja kannattaa kysellä sorvaamoista ja konepajoista, joissa alumiinia käytetään.
MH
Alla yksinkertaistettua teoriaa, jolla pääsee alkuun.
Ujo pyyntö:Toivon korjauksia yyveenä, jolloin voin suoraan korjata ne tähän tekstiin. Olisi vain yksi versio liikenteessä
Diyvalon tekemiseen tarvitset:
-Toimittajan kamppeille
-Ledin
-Heijastimen
-Ajurin
-Kotelon valolle
-Kytkimen
-Akun
-Akkulaturin
-Sekä nipun tarvikkeita, yleismittarin, kolvin, luottokortin ja/tai paypal tilin.
Toimittajalistaa
- Dealextreme.com Kaikkea sälää ja roipetta ledivaloihin
- Kaidomain.com Kaikkea sälää ja roipetta ledivaloihin
- Nadenex.fi Kaikkea sälää ja roipetta ledivaloihin
- Led-tech.de Kaikkea sälää ja roipetta ledivaloihin
- Rautasoini Alumiina
- Khatod.com linssejä ja heijastimia
- Ledil.fi heijastimia
- Cutter kaikennäköistä kivaa
Ledit
Varteenotettavat Ledit kestävät mallista ja kytkennästä riippuen virtaa tällä hetkellä 500mA-3A. Jännitettä noin 3,5-12V. Tällä hetkellä "paras" ledi taitaa olla XP-G R2 tai R4.
Heijastin tai linssi
Jokaiselle ledille löytyy oma heijastin, jotkut toimii ristiin, jotkut ei. Otsalampussa pitää olla riittävän leveä keila. Turhan tiukka spotti jäykistää niskaa, kun joutuu koko ajan pitämään kypärää tarkasti yhdessä asennossa.
Ajuri
Tämän säätämiseen käytetään ajureita, joita on kahdenlaisia:
Laskevia (buck), akun jännite on suurempi, kuin ledien sallima maximi
Nostavia (boost) kun akun jännitettä pitää nostaa tarvittavan virran saamiseksi
Miksi ajuri:
Ledin sisäinen vastus muuttuu lämpötilan mukaan. Esim. Sytytät ledin palamaan 3,6V jännitteellä, ja silloin sen sisäinen vastus on 3,6 Ohmia. Virta on tällöin 1A. Kun ledi lämpenee, sisäinen vastus pienenee esim 3:een ohmiin. Tällöin jännitettä pitää pystyä pudottamaan 3:een volttiin, muutoin virta kasvaa liian suureksi, ja ledi palaa poroksi. Eli Ajuri säätää jännitettä, jotta virta pysyy vakiona. Myös muita vaihtoehtoja on. Voit kytkeä neljä lediä sarjaan, jolloin ominaisjännite on esim (3,6+3,6+3,6+3,6) 14,4V.
12V akulla ajettuna suoraan, ei virta varmasti kasva yli ampeerin, mutta et varmastikaan saa kaikkea haluttua valotehoa ulos. Ja HUOM, esim 12V lyijyakun jännite voi täyteen ladattuna olla 14,4V, jolloin ilman ajureita valot saattavat palaa hyvin nopeasti.
Kåppa
Kotelon voit tehdä sorvaamalla, tai käyttämällä mielikuvitusta. Alumiini on paras valinta keveyden ja hyvän lämmönjohtavuuden takia. Lämpöä voidaan johdattaa myös fillarin runkoon. Alumiinia saa mm RautaSoinilta Nekalasta
Erillistä koteloa tarvita ollenkaan mikäli heijastin sinällään riittää. Tyyliin r2 dropin tai 52mm p7 heijastin. Esim mun stongavalo ja tai ET.
Käyttölaite
Kytkin voi olla on/off toiminen, jolloin ajurilta katkaistaan vain virta, mulla on tankovalossa vain irroitettava johto, ja se on toistaiseksi riittänyt. Se voi myös olla palautuva painike, jolla esim taskledin älykkäitä ajureita voi ohjelmoida, tai valita eri moodien välillä (täpö, puolikas, vilkku tjsp)
Akut
Vaikka ledivalot on pieniä, kuluttaa ne virtaa kuitenkin. Akun pitää olla riittävä kapasiteetiltaan (VAh), pelkkä Ah ei kerro vielä mitään. 12V Akku, jossa on 10Ah kapasiteetti, antaa 120VAh, joten voit polttaa 20W:n lamppua 6h (6X20=120) Laskentakaava ei ota huomioon mitään hyötysuhteen häviöitä, mutta tällä pääsee hyvin alkuun.
Simppeleimillään akku vois olla kahdeksan pariston pidin, johon laittaa vaikka 2500mAh 1,2V enelooppeja tai vastaavia NiCad akkuja.
Nykyään suurin osa käyttää lithium akkuja, joita saa esim DX:ltä.
Noissakin akuissa kapasiteetti on helppo laskea (3,7VX2500Ah=9,25Wh)
Eli 5W ledi palaa noin pari tuntia.
Laturi saa sitten olla ko-akulle sopiva
Vinkkejä
Yksinkertaisimmin pääsee alkuun DX:n valmiilla moduulilla, esim http://www.dealextreme.com/products.dx/category.917 tuossa monta vaihtoehtoa ja valmiita osia. Itse oon käyttäny näitä kun on pitänyt saada nopeasti kevyt valo aikaiseksi. Tässä esimerkki gettoblastereista. ET-Valo antaa noin 400lm, ja se toinen siinä oikealla noin 800lm.
Tässä malli siitä mitä tulee, kun valon tekee kunnolla
Täällä samaa tavaraa
mutanaama muokkasi tätä : 24.11.2009 at 17.14 Syy: Trohin vinkki, Jaggen lisäys
Alumiinia saa RautaSoinilta (Ylöjärveltä ei ole pitkä matka Nekalaan). Viimeksi kun ostin, maksoi 3€/kg. En tiedä, oliko kallista, vai halpaa, mutta maksoin kiltisti kaikki 5kg.
Ja mutikselle tiedoksi: Nekala on Tampereella. http://www.rautasoini.fi/
troh muokkasi tätä : 21.10.2009 at 09.03
Liraren muokkasi tätä : 20.10.2009 at 21.48
Freude am Fahren.
Vähän riippuu. Mä käytän 20Ah akkupakettia eli 8 2500mah 18650 kennoa.Onko tuo mun 9000 mAh akku liian riski nuille ledeille?
Sulla on ihme elektroniikkaa. Smart laturia ja seuraavassa jännitteen tunnistus. Veikkaan että sun kennojen jännite on tilassa 0 volttia. Jos saat sen nousemaan -tavalla tai toisella, niin Smart laturi voisi alkaamaan huomaamaan nuo. Kokeilemalla sopivuus selviää. Suosittelen paloturvallista paikkaa jos et tiedä mihin olet ryhtymässä. Jos kennot on muuten hylkykamaa niin mitäs voit hävitä. Ryssissä kuulemma tavattiin ennen herkistää kuolleita läppärinakkuja antamalla niille kunnolla jännitettä -peltilevyn alla. Edellä taisit kysyä mistä harrastusta voisi aloittaa. Kannatan lämpimästi liikkeelle lähtöä vanhojen "hylkykamojen" kanssa. Yleismittari on kanssa hyvä olla. Ei paljoa maksa. Fukeja yms. löytynee irtoeuroilla Hongkongin putiikeista.
Pää edellä risteykseen, jalat edellä pois.
Oon tehny kypärävalon ja tankovalon 25x25mm alumiiniprofiiiliin. Alkuperäinen idea tältä sivulta, ohjeet on siellä jossain http://bikeled.org/
Tossa on kans mallia samantyyliseen lamppuun, jossa akut ja valo(n.300g) on kokonaan kypärässä http://amoebalight.blogspot.com/
Uittu olokoo. Ei jaksa yrittää opetella, ku ei tajua.
Edit: Siis mulla oli jo jos jonkinmoista ostoslistaa tehtynä eri paikoista mutta aina iskee epäilys, että toimiiko nämä osat nyt yhdessä (ledi + ajuri (+ minkälainen akku pitää olla)) Kyllä mää kotelon pystyn väsään mutta se, että mitä kolvataan minki persiseen ei oo selvää. Tuolaki DX:ssä on aivan liikaa nuita osia tarjolla. Kaidomainista ajuri. Ok, mutta mikä niistä kymmenestä on oikea sille ledille, jonka oon valinnu DX:stä. Pittääkö johonki väliin laittaa piitahnaa? Oli siis vaan ajatus kokeilla tehdä tuosta olemassa olevasta kypärälampusta lediversio niin, että käyttäs tuon kuupan ja vanhan laturin (ja akun, jos sen saa henkiin). Mutta sitten menee hankalaksi ku pitäs joku ajuriki osata tilata ja ei riitä tieto voinko sitte käyttä ees sitä vanhaa akkua. Eikä sekään riitä, että pitäsi saada yhteensopivat osat ostettua, vaan että ne pitäis olla vielä sellaset, että lamppu palaa 3-4 tuntia. Eli paljonko akussa pitää olla volttia, ampeeria jne. Pää hajoaa. Tuo vanha lamppu on mulle tähän asti riittänyt täydellä teholla valaisun puolesta, mutta ku se ei palanu ku reilun tunnin. Ledi palaa kauemmin ja kirkkaammin. No laitetaan sitte semmonen sinne sisälle. Sehän oliki helppoa. Pää hajoaa. Sama vissiin tilata se valmis paketti, vaikka DIY oiski mukavampi vaihtoehto, koska kaikkea muuta tulee suunniteltua ja rakennettua, mutta niihin ei liitykään koskaan sähkö. Sähkö on paskaa.
Liraren muokkasi tätä : 21.10.2009 at 08.53 Syy: tarkennusta näin aamusta
Freude am Fahren.
Vielä viimesen kerran pojat.
Jos tilaan tämmösen, niin minkälainen Ni-cd tai Ni-MH (kumpi parempi juomareppuun?) akku (V ja mAh/A), että palaa 4 tuntia. Ja oonko ymmärtäny oikeen, että tuossa on ajuri jo sisäänrakennettuna?
Eli tarvin tuon lisäksi:
- akun
- lasin (vai tartteeko) ja koteloa
- virityksen, jolla saan sen kypärään (tämä onnistuu varmasti)
Mite tohon johot kolvataan, jos akku onki johtojen päässä eikä taskulampussa putkessa, mihin tuo on ilmeisesti tarkoitettu?
Jos tästä ajatuksesta ei tuu mitään, poistun tästä ketjusta lopullisesti tekemästä itsestäni suurempaa idioottia.
Freude am Fahren.
Äläs nyt hermostu.
Toi on loistava valinta. Helkutin yksinkertainen aloittaa.
Yksi johto kolvataan kiinni jousen tilalle, ja toinen runkoon. Siitä sitten vaan piuha akkukoteloon. Suojaa jollain liitokset, vaikka kynsilakalla ensi hätään. Lasin siihen eteen saat tilattua kans dealextremeltä, liimaa se kiinni vaan tohon heijastimen eteen vaikka araldiitillä, tiivistä reunat jollain. Akun jännite pitäis olla jotain kuuden voltin luokkaa, ja kapasiteettiä noin 12Ah. Jos ton ajuri on hyötysuhteeltaan hyvä, niin 9Ah riittää neljään tuntiin.
Kun teet kypäräkiinnitteen, tee se alumiinista, niin saat lisää jäähdytyspinta-alaa, juu ja väliin piitahnaa![]()
Eiköhän siellä ajuri ole, kun noinkin paljon saa jännitettä työntää sisään.
edit_ tämä nyt vähän niinkuin tulevaisuutta varten kun innokkaita rakentelijoita kuitenkin tulee.
P7:n rakentamiseen sanoisin että tässä on paras "aloituspaketti":
http://kaidomain.com/ProductDetails.aspx?ProductId=1778
http://kaidomain.com/ProductDetails.aspx?ProductId=1770
http://kaidomain.com/ProductDetails.aspx?ProductId=6955, heijastimen toimivuudesta ei ole mitään hajua mutta sama juttu se aina on kun jotain uuttaa heijastinta koittaa...
http://kaidomain.com/ProductDetails.aspx?ProductId=2683 kaksi paria noita. Tai jotain vastaavia, kunhan ovat suojattuja ylilataamiselta, alipurkautumiselta ja oikkarilta.
Ja kun Kaidomainilta tilaa niin tavara joskus voi tullakin ajoissa, toisin kuin DX:stä.
Itsellekin kun joku olis tämmöisen listan koonnut niin oisin säästyny monelta murheelta
Noi heijastimet on kyllä ärsyttäviä, kun harvoissa lukee mihin sopii noissa isommissa kaupoissa.
Sähkö on sinistä ja se rätisee jonkun aikaa aivosolusta toiseen ennenkuin siitä ottaa selkoaMut kyl se pieni ahaa elämys sieltä tulee, millä nää saa kasattua.
Tossa on ajuri sisäänrakennettuna, hyötysuhde voi olla aika karu. Akun kapasiteetti lasketaan Ah*V=Wh. Toi P7 on nimellisesti 12W ledi ja jos lasketaan ajurin hyötysuhteeksi 70%, niin tarviit 68Wh akun. Varmaan 50Wh riittää, kun et sä varmaan ihan neljää tuntia putkeen polta täysillä kuitenkaan? Mulla on laskennallinen ja myös testattu kapasiteetti 2h35 minuuttia, josta kuluu 2h30 min lenkillä aika tasan puolet.. Joutuu ajaa siirtymää aika paljo täällä päinViikolla käydään ajaa pimeellä, ni ei ton pidempää ehikään.
68Wh= esim 7,2V*9,5Ah
50Wh= 7,2V*7Ah
Ledin edessä tulisi olla joku suoja, esim lasi. Ton tapasia on täällä monet tehneet, lisää vinkkejä kun selaat jonnekki viime kevään juttuihin. Tossa kolvaat plussa jouseen ja miikan tohon messinkikierteeseen. Voipi olla kyllä aika spottimainen keila, mut täältä löytyy myös jonkun ohjeet hienovaraiseen keilan muokkaamiseen ruuvipenkissä pikku kaljoissa
edit. kontio ehti väliin, mut lirarenille tää kommentti oli
Tosta liraren linkittämästä valmiista setistä.
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.14413
Tälläinen kommentti löytyi:
Eli ovat lämpöteipillä kiinnittäneet ledin jäähyyn ja sen kestävyys ei ollut ihan toivottua tasoa.Cons: After a min or so on the light would go really dim/off while still drawing current from the 2 batterys.
Found that under the led there was some tape and thermal silicon, not the best having tape under an emitter for transferring heat away from led to heatsink.
I removed the led/tape and using thermal adhedive isolated the led from the heatsink electrically this did the trick and now it doesn't short out.
Hammer muokkasi tätä : 21.10.2009 at 10.17 Syy: vaidoin code tagit quote mallisiin ja lisäsin linkin.
Meille jotka kulkevat omia polkujaan
-- mtbSeikkailu 2016 --
Okei. mä olen tehnyt ihan yksinkertaisista AMC7135 1400ma elementeistä tuplan itse. "tee itse-tiedät ketä syyttää" on hyvä periaate =)Alkujaan tämän lähetti kontio![]()
http://kaidomain.com/ProductDetails.aspx?ProductId=1770
Tää vaati ainaki viime kevään kappaleessa Q1 ja Q3 kolvaamisen.
Todella tyytyväinen olen kyllä noihin ajureihin. aivan huippuja.
AMC7135 ajureilla on sekin hyvä puoli,että edit_ lähes koko 18650 kennon jännitealueella on yli 90% hyötysuhde.
ja tuosta voi katsoa, miten 18650 kenno käyttäytyy purkautuessaan,ymmärtää senkin sielunelämää vähän paremmin.
No nii. Ehkä hieman valoa tässäkin tyhjässä katseessa. Kiitos kun aasia jaksatte. Taidan tilata tuon linkkaamani P7:an. Loput kötöstän ite ja akun tettän jossain ku ei kiinnosta herätellä sitä vanhaa, ku ei oo vehkeitä siihen. Vielä ku oppis yleismittaria käyttään ja omistas sellasen. No ei kai se ookku käydä ostaan. Mulla on ELFA 80 m päässä kotoa.
Edit: tilasin jo ja vähä muitaki härpäkkeitä. Katotaan sitte mitä tulee. Lupaan kertoa myös failurestani tänne.
Freude am Fahren.
Biltemasta saa kympillä pätevän, jossa on myös 10A virtamittaus.Vielä ku oppis yleismittaria käyttään ja omistas sellasen
Käyttö on helppoa: jännitettä voit mitata mistä välistä vaan, ja virta pitää kiertää mittarin läpi,muuten kipinöi. eli virtaa mitatessa käytännössä lyöt piuhan katki tms ja teet mittarista "jatkojohdon" väliin.
Emmää teille hermostu ku ittelleni.
9Ah = 9000mAh? Minkälainen laturi ja minkälaiset akkupaketit + laturi mun pitäs tuolta DX:stä, että pääsen tuohon tulokseen (siis 3-4 h paloaika) tuolla tilaamallani moduulilla? Jos nyt en saa tuota vanhaa akkua henkiin, koska siinä on 6V ja 9000 mAh. Sillä vois ainaki koittaa, kuin kauan sillä ajaa.
PS: kiitos suuresti privasta mutta tilasin tosiaan tuo ym. valon jo.
Edit:
Onko tuo vastaava setti (2 paria) , joka tulee mukana siinä DX:n valmiissa valossa? Sen lampun pitäs palaa 3 h maksimiteholla... Riittäs kyllä varmaan sitte mulle, jos näin on. Eikö tuo mun tilaama valo oo ledi oo sama ku siinä valmiissa valossa? Ja tuohon joku laturi, esim tämä? Ja siihen kännykän laturi kiinni?
Koska mulla jo yks hyvä laturi on, mulle passais joku metallihybridiakkukin, joka sen 3 tuntia polttas tuota lediä? Mistähän sellasia vois tilata? Jotain kolvattavia juttuja.
Liraren muokkasi tätä : 22.10.2009 at 09.06
Freude am Fahren.
Hmm. En tiedä onko jo ollut, mutta vois kysäistä mikä on hinta. 20 kappaleen erästä joutuu maksamaan vain tullit, toisin kuin DX valoista.
http://www.alibaba.com/product-free/...7_Bicycle.html
Olsiko kiinnostusta vaikka 5 kpl eriin, jos tuo on edullinen (30-50€).?
http://www.airbike.co.kr/
Tällainenkin on, mutta taitaa olla täsmälleen tuo DX:n valo.
http://www.made-in-china.com/showroo...cle-Light.html
Kun tuolle P7 ledille/ajurille saa syöttää 3,6-8,4V, niin onko sillä mitään väliä, mitä se akun jännite tuolta väliltä on? Miksi joku toinen jännite on parempi kuin toinen?
Freude am Fahren.
riippuu ajurista. maksimijänniteellä se on vähän turhan kovilla ja liian pienellä voi ledin kynnysjännite muodostaa ongelman, eli että ledi ei syty enää. tämä etenkin J-päätteisissä P7:ssa
Jotain tuolta 4-8V väliltä niin on hyvä. 6V on siis aika turvallinen valinta =)
Kiitos.
Löysin solder tabeillä olevia 12000mAh Ni-HM D akkuja vitosen kappale. Jos tekis niistä 4,8:in.
Freude am Fahren.
Minkälaisia tiiliskiviä ne oikein on kun noin halvalla irtoaa?![]()
Jostain jäänyt selalinen muistikuva, että tuo toimi parhaiten 7-8V jännitteellä eikä aja lähjeskään täydellä teholla jos jännite on vain jotain 5V. Sen näkee kyllä kun kokeilee ja vertailee. Itse löisin akkuratkaisun lukkoon vasta pienten kokeilujen jälkeen.
Nonni, siinä olis jo akkupaketti kasassa![]()
Tollasia:
http://www.batteryjunction.com/tpeh-td-12000.html
Ajattlin tosiaan, että jos tilais 4 ja tekis niistä 4,8V 12 000mAh -akun. Postikulut 20 USD.
Tosin vein tänään sen mun vanhan akun (ja halusivat laturinkin) Ouluun Akkutaloon, josta ne ostinkin. Aikoivat tutkia akun ja koittavat antaa sille jotain hoitoa, että lähtis vetään virtaa taas. Ens viikolla on kuulemma joku velho paikalla, joka vois saada sen rokkaamaan. Jos se kuntoon tulee, niin vois vissiin muistaa ladata sitä väliajoin, vaikka ei käyttöä oiskaan.
Freude am Fahren.
Kirjanmerkit