BikeshopGiantElectrobikeLostInLapland
Sivu 84 / 140 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 34 74 82 83 84 85 86 94 134 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 2.491 - 2.520 / 4198

Aihe: Tee-Se-Itse valot

  1. #2491
    Liittynyt
    01/2009
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    684
    hit`n miss on hyvä taktiikka. ledejä,heijastimia jne saa kaupasta, aloita vaikka jollain halvimmilla (usein sinertävillä) versioilla, niin pääset alkuun...

  2. #2492
    Liittynyt
    09/2005
    Viestit
    276
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Liraren Katso viesti
    Laturi on Smart Charger for 2.4-14.4V Ni-MH/Ni-Cd Battery Pack.

    Akusta kysymys: Voiko se lakata ottamasta virtaa, jos se on lataamatta 9 kuukautta? Se ei nimittäin lataannu. Laturin valot vilkkuu oikeen, kun sen kytkee pistorasiaan, mutta latauksen valo ei syty, kun akun liittää laturiin.
    Laturista kysymys: Teenkö tuolla mitään, jos rakennan LED-valaisimen?

    Toi sun charger saattaa olla niin smart, että se tulkkaa akut kuolleiksi vaikka näin ei välttämättä ole. Koita puskea sinne hetkinen jollain dummy-laturilla ensiksi virtaa. Mulla on auttanut lidlin laturin kanssa. Joskus on auttanut jo sekin, että olen tavan patterilla puskenut 0-volttia näyttävään Nimh-kennoon virtaa, minkä jälkeen Smart-laturi on huomannut että hei nyt saatiin ladattavaa.

    Laturi on ihan kurantti, mutta älä sotke sitä mahdollisiin Lion kennoihin. Syntyy vaan turhaa savua. Nimh-kennoilla kyllä myydäänkin ledejä. Muistaakseni ainakin Milalla. Litiumit on vaan kevyempiä liikuntakäytössä.

  3. #2493
    Liittynyt
    02/2004
    Paikkakunta
    Savonlinna
    Viestit
    189
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti OmsiL Katso viesti
    Sorvaako täällä joku noi lampun kuoretkin itse alumiinista? Mites kun mulla on tommonen metallisorvi, mutta ei mitään kokemusta sorvaamisesta, nii onko alumiini kallista ja mistä sitä saa, jos alkais harjoitteleen. Olis kiva tehdä meinaan kuoretkin itse.
    Alumiinin sorvauksessa oikea pyörintänopeus ja syöttönopeus ovat tärkeitä, jotta leikkaavuus säilyy sopivana. Leikkuunesteenä kannattaa käyttää Sinolia tms. alkoholia, jotta terä ei nappaisi alumiiniin kiinni. Eli tenua terään ja sintraantuminen estyy...

    Jämäpaloja kannattaa kysellä sorvaamoista ja konepajoista, joissa alumiinia käytetään.
    MH

  4. #2494
    mutanaama Guest

    LED DIY Teoriaa

    Alla yksinkertaistettua teoriaa, jolla pääsee alkuun.

    Ujo pyyntö:Toivon korjauksia yyveenä, jolloin voin suoraan korjata ne tähän tekstiin. Olisi vain yksi versio liikenteessä

    Diyvalon tekemiseen tarvitset:

    -Toimittajan kamppeille
    -Ledin
    -Heijastimen
    -Ajurin
    -Kotelon valolle
    -Kytkimen
    -Akun
    -Akkulaturin
    -Sekä nipun tarvikkeita, yleismittarin, kolvin, luottokortin ja/tai paypal tilin.

    Toimittajalistaa
    - Dealextreme.com Kaikkea sälää ja roipetta ledivaloihin
    - Kaidomain.com Kaikkea sälää ja roipetta ledivaloihin
    - Nadenex.fi Kaikkea sälää ja roipetta ledivaloihin
    - Led-tech.de Kaikkea sälää ja roipetta ledivaloihin
    - Rautasoini Alumiina
    - Khatod.com linssejä ja heijastimia
    - Ledil.fi heijastimia
    - Cutter kaikennäköistä kivaa
    Ledit
    Varteenotettavat Ledit kestävät mallista ja kytkennästä riippuen virtaa tällä hetkellä 500mA-3A. Jännitettä noin 3,5-12V. Tällä hetkellä "paras" ledi taitaa olla XP-G R2 tai R4.

    Heijastin tai linssi
    Jokaiselle ledille löytyy oma heijastin, jotkut toimii ristiin, jotkut ei. Otsalampussa pitää olla riittävän leveä keila. Turhan tiukka spotti jäykistää niskaa, kun joutuu koko ajan pitämään kypärää tarkasti yhdessä asennossa.

    Ajuri
    Tämän säätämiseen käytetään ajureita, joita on kahdenlaisia:
    Laskevia (buck), akun jännite on suurempi, kuin ledien sallima maximi
    Nostavia (boost) kun akun jännitettä pitää nostaa tarvittavan virran saamiseksi
    Miksi ajuri:
    Ledin sisäinen vastus muuttuu lämpötilan mukaan. Esim. Sytytät ledin palamaan 3,6V jännitteellä, ja silloin sen sisäinen vastus on 3,6 Ohmia. Virta on tällöin 1A. Kun ledi lämpenee, sisäinen vastus pienenee esim 3:een ohmiin. Tällöin jännitettä pitää pystyä pudottamaan 3:een volttiin, muutoin virta kasvaa liian suureksi, ja ledi palaa poroksi. Eli Ajuri säätää jännitettä, jotta virta pysyy vakiona. Myös muita vaihtoehtoja on. Voit kytkeä neljä lediä sarjaan, jolloin ominaisjännite on esim (3,6+3,6+3,6+3,6) 14,4V.
    12V akulla ajettuna suoraan, ei virta varmasti kasva yli ampeerin, mutta et varmastikaan saa kaikkea haluttua valotehoa ulos. Ja HUOM, esim 12V lyijyakun jännite voi täyteen ladattuna olla 14,4V, jolloin ilman ajureita valot saattavat palaa hyvin nopeasti.

    Kåppa
    Kotelon voit tehdä sorvaamalla, tai käyttämällä mielikuvitusta. Alumiini on paras valinta keveyden ja hyvän lämmönjohtavuuden takia. Lämpöä voidaan johdattaa myös fillarin runkoon. Alumiinia saa mm RautaSoinilta Nekalasta
    Erillistä koteloa tarvita ollenkaan mikäli heijastin sinällään riittää. Tyyliin r2 dropin tai 52mm p7 heijastin. Esim mun stongavalo ja tai ET.

    Käyttölaite
    Kytkin voi olla on/off toiminen, jolloin ajurilta katkaistaan vain virta, mulla on tankovalossa vain irroitettava johto, ja se on toistaiseksi riittänyt. Se voi myös olla palautuva painike, jolla esim taskledin älykkäitä ajureita voi ohjelmoida, tai valita eri moodien välillä (täpö, puolikas, vilkku tjsp)

    Akut
    Vaikka ledivalot on pieniä, kuluttaa ne virtaa kuitenkin. Akun pitää olla riittävä kapasiteetiltaan (VAh), pelkkä Ah ei kerro vielä mitään. 12V Akku, jossa on 10Ah kapasiteetti, antaa 120VAh, joten voit polttaa 20W:n lamppua 6h (6X20=120) Laskentakaava ei ota huomioon mitään hyötysuhteen häviöitä, mutta tällä pääsee hyvin alkuun.
    Simppeleimillään akku vois olla kahdeksan pariston pidin, johon laittaa vaikka 2500mAh 1,2V enelooppeja tai vastaavia NiCad akkuja.
    Nykyään suurin osa käyttää lithium akkuja, joita saa esim DX:ltä.
    Noissakin akuissa kapasiteetti on helppo laskea (3,7VX2500Ah=9,25Wh)
    Eli 5W ledi palaa noin pari tuntia.


    Laturi saa sitten olla ko-akulle sopiva


    Vinkkejä
    Yksinkertaisimmin pääsee alkuun DX:n valmiilla moduulilla, esim http://www.dealextreme.com/products.dx/category.917 tuossa monta vaihtoehtoa ja valmiita osia. Itse oon käyttäny näitä kun on pitänyt saada nopeasti kevyt valo aikaiseksi. Tässä esimerkki gettoblastereista. ET-Valo antaa noin 400lm, ja se toinen siinä oikealla noin 800lm.

    Tässä malli siitä mitä tulee, kun valon tekee kunnolla
    Täällä samaa tavaraa
    mutanaama muokkasi tätä : 24.11.2009 at 17.14 Syy: Trohin vinkki, Jaggen lisäys

  5. #2495
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.524
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti OmsiL Katso viesti
    nii onko alumiini kallista ja mistä sitä saa, jos alkais harjoitteleen. Olis kiva tehdä meinaan kuoretkin itse.
    Alumiinia saa RautaSoinilta (Ylöjärveltä ei ole pitkä matka Nekalaan). Viimeksi kun ostin, maksoi 3€/kg. En tiedä, oliko kallista, vai halpaa, mutta maksoin kiltisti kaikki 5kg.

    Ja mutikselle tiedoksi: Nekala on Tampereella. http://www.rautasoini.fi/
    troh muokkasi tätä : 21.10.2009 at 09.03

  6. #2496
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Vantaa, Korso
    Viestit
    265
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jussi T. Katso viesti
    Toi sun charger saattaa olla niin smart, että se tulkkaa akut kuolleiksi vaikka näin ei välttämättä ole. Koita puskea sinne hetkinen jollain dummy-laturilla ensiksi virtaa. Mulla on auttanut lidlin laturin kanssa.
    Mulla on ollut aivan samaa juuri LIDLin älylaturin kanssa. Ratkaisuna tosiaan heittää tyhjä akku vanhaan tyhmään laturiin ja ladata sillä vartin verran. Sit takas LIDLin laturiin ja johan lataa.

  7. #2497
    Liittynyt
    09/2000
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    1.210
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jussi T. Katso viesti
    Toi sun charger saattaa olla niin smart, että se tulkkaa akut kuolleiksi vaikka näin ei välttämättä ole. Koita puskea sinne hetkinen jollain dummy-laturilla ensiksi virtaa. Mulla on auttanut lidlin laturin kanssa. Joskus on auttanut jo sekin, että olen tavan patterilla puskenut 0-volttia näyttävään Nimh-kennoon virtaa, minkä jälkeen Smart-laturi on huomannut että hei nyt saatiin ladattavaa.
    Käykö dummy-laturiksi lyijyakuille tarkoitettu jännitteen tunnistava laturi?

    Mutanaamalle kiitos yleisohjeesta. Pitää vissiin yrittää jotain kyhätä ehkä.

    Onko tuo mun 9000 mAh akku liian riski nuille ledeille?
    Liraren muokkasi tätä : 20.10.2009 at 21.48
    Freude am Fahren.

  8. #2498
    Liittynyt
    01/2009
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    684
    Onko tuo mun 9000 mAh akku liian riski nuille ledeille?
    Vähän riippuu. Mä käytän 20Ah akkupakettia eli 8 2500mah 18650 kennoa.

  9. #2499
    Liittynyt
    09/2005
    Viestit
    276
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Liraren Katso viesti
    Käykö dummy-laturiksi lyijyakuille tarkoitettu jännitteen tunnistava laturi?
    Sulla on ihme elektroniikkaa. Smart laturia ja seuraavassa jännitteen tunnistus. Veikkaan että sun kennojen jännite on tilassa 0 volttia. Jos saat sen nousemaan -tavalla tai toisella, niin Smart laturi voisi alkaamaan huomaamaan nuo. Kokeilemalla sopivuus selviää. Suosittelen paloturvallista paikkaa jos et tiedä mihin olet ryhtymässä. Jos kennot on muuten hylkykamaa niin mitäs voit hävitä. Ryssissä kuulemma tavattiin ennen herkistää kuolleita läppärinakkuja antamalla niille kunnolla jännitettä -peltilevyn alla. Edellä taisit kysyä mistä harrastusta voisi aloittaa. Kannatan lämpimästi liikkeelle lähtöä vanhojen "hylkykamojen" kanssa. Yleismittari on kanssa hyvä olla. Ei paljoa maksa. Fukeja yms. löytynee irtoeuroilla Hongkongin putiikeista.

  10. #2500
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Ylöjärven kaupunki Suomalian maassa
    Viestit
    150
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mika Hollström Katso viesti
    Jämäpaloja kannattaa kysellä sorvaamoista ja konepajoista, joissa alumiinia käytetään.
    Taidan käydä kirjastosta katsoon, jos löytyis aiheesta joku hyvä kirja.

    edit: siis lainasin nyt väärän kohdan. En siis hae kirjaa siitä aiheesta, miten jämäpaloja kysellään...

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti troh Katso viesti
    Alumiinia saa RautaSoinilta (Ylöjärveltä ei ole pitkä matka Nekalaan). Viimeksi kun ostin, maksoi 3€/kg. En tiedä, oliko kallista, vai halpaa, mutta maksoin kiltisti kaikki 5kg.
    Soinille siis.

    Kiitos molemmille 50/50.
    Pää edellä risteykseen, jalat edellä pois.

  11. #2501
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.598
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Liraren Katso viesti
    Tiiättekö mitä, mikkää ei uituta niin paljo ku se, että on hirveä halu tehdä jotaki mutta ku ei tiiä, tajua eikä osaa tarpeeksi siihen liittyvää. Ärkele. Käsillä kyllä osais tehä, ku tietäs mitä tekis.
    Oon tehny kypärävalon ja tankovalon 25x25mm alumiiniprofiiiliin. Alkuperäinen idea tältä sivulta, ohjeet on siellä jossain http://bikeled.org/

    Tossa on kans mallia samantyyliseen lamppuun, jossa akut ja valo(n.300g) on kokonaan kypärässä http://amoebalight.blogspot.com/

  12. #2502
    Liittynyt
    09/2000
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    1.210
    Uittu olokoo. Ei jaksa yrittää opetella, ku ei tajua.

    Edit: Siis mulla oli jo jos jonkinmoista ostoslistaa tehtynä eri paikoista mutta aina iskee epäilys, että toimiiko nämä osat nyt yhdessä (ledi + ajuri (+ minkälainen akku pitää olla)) Kyllä mää kotelon pystyn väsään mutta se, että mitä kolvataan minki persiseen ei oo selvää. Tuolaki DX:ssä on aivan liikaa nuita osia tarjolla. Kaidomainista ajuri. Ok, mutta mikä niistä kymmenestä on oikea sille ledille, jonka oon valinnu DX:stä. Pittääkö johonki väliin laittaa piitahnaa? Oli siis vaan ajatus kokeilla tehdä tuosta olemassa olevasta kypärälampusta lediversio niin, että käyttäs tuon kuupan ja vanhan laturin (ja akun, jos sen saa henkiin). Mutta sitten menee hankalaksi ku pitäs joku ajuriki osata tilata ja ei riitä tieto voinko sitte käyttä ees sitä vanhaa akkua. Eikä sekään riitä, että pitäsi saada yhteensopivat osat ostettua, vaan että ne pitäis olla vielä sellaset, että lamppu palaa 3-4 tuntia. Eli paljonko akussa pitää olla volttia, ampeeria jne. Pää hajoaa. Tuo vanha lamppu on mulle tähän asti riittänyt täydellä teholla valaisun puolesta, mutta ku se ei palanu ku reilun tunnin. Ledi palaa kauemmin ja kirkkaammin. No laitetaan sitte semmonen sinne sisälle. Sehän oliki helppoa. Pää hajoaa. Sama vissiin tilata se valmis paketti, vaikka DIY oiski mukavampi vaihtoehto, koska kaikkea muuta tulee suunniteltua ja rakennettua, mutta niihin ei liitykään koskaan sähkö. Sähkö on paskaa.
    Liraren muokkasi tätä : 21.10.2009 at 08.53 Syy: tarkennusta näin aamusta
    Freude am Fahren.

  13. #2503
    Liittynyt
    09/2000
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    1.210
    Vielä viimesen kerran pojat.

    Jos tilaan tämmösen, niin minkälainen Ni-cd tai Ni-MH (kumpi parempi juomareppuun?) akku (V ja mAh/A), että palaa 4 tuntia. Ja oonko ymmärtäny oikeen, että tuossa on ajuri jo sisäänrakennettuna?

    Eli tarvin tuon lisäksi:
    - akun
    - lasin (vai tartteeko) ja koteloa
    - virityksen, jolla saan sen kypärään (tämä onnistuu varmasti)

    Mite tohon johot kolvataan, jos akku onki johtojen päässä eikä taskulampussa putkessa, mihin tuo on ilmeisesti tarkoitettu?

    Jos tästä ajatuksesta ei tuu mitään, poistun tästä ketjusta lopullisesti tekemästä itsestäni suurempaa idioottia.
    Freude am Fahren.

  14. #2504
    mutanaama Guest
    Äläs nyt hermostu.

    Toi on loistava valinta. Helkutin yksinkertainen aloittaa.
    Yksi johto kolvataan kiinni jousen tilalle, ja toinen runkoon. Siitä sitten vaan piuha akkukoteloon. Suojaa jollain liitokset, vaikka kynsilakalla ensi hätään. Lasin siihen eteen saat tilattua kans dealextremeltä, liimaa se kiinni vaan tohon heijastimen eteen vaikka araldiitillä, tiivistä reunat jollain. Akun jännite pitäis olla jotain kuuden voltin luokkaa, ja kapasiteettiä noin 12Ah. Jos ton ajuri on hyötysuhteeltaan hyvä, niin 9Ah riittää neljään tuntiin.

    Kun teet kypäräkiinnitteen, tee se alumiinista, niin saat lisää jäähdytyspinta-alaa, juu ja väliin piitahnaa

  15. #2505
    Liittynyt
    01/2009
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    684
    Eiköhän siellä ajuri ole, kun noinkin paljon saa jännitettä työntää sisään.

    edit_ tämä nyt vähän niinkuin tulevaisuutta varten kun innokkaita rakentelijoita kuitenkin tulee.
    P7:n rakentamiseen sanoisin että tässä on paras "aloituspaketti":

    http://kaidomain.com/ProductDetails.aspx?ProductId=1778
    http://kaidomain.com/ProductDetails.aspx?ProductId=1770
    http://kaidomain.com/ProductDetails.aspx?ProductId=6955, heijastimen toimivuudesta ei ole mitään hajua mutta sama juttu se aina on kun jotain uuttaa heijastinta koittaa...
    http://kaidomain.com/ProductDetails.aspx?ProductId=2683 kaksi paria noita. Tai jotain vastaavia, kunhan ovat suojattuja ylilataamiselta, alipurkautumiselta ja oikkarilta.

    Ja kun Kaidomainilta tilaa niin tavara joskus voi tullakin ajoissa, toisin kuin DX:stä.

    Itsellekin kun joku olis tämmöisen listan koonnut niin oisin säästyny monelta murheelta
    Noi heijastimet on kyllä ärsyttäviä, kun harvoissa lukee mihin sopii noissa isommissa kaupoissa.

  16. #2506
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.598
    Sähkö on sinistä ja se rätisee jonkun aikaa aivosolusta toiseen ennenkuin siitä ottaa selkoa Mut kyl se pieni ahaa elämys sieltä tulee, millä nää saa kasattua.

    Tossa on ajuri sisäänrakennettuna, hyötysuhde voi olla aika karu. Akun kapasiteetti lasketaan Ah*V=Wh. Toi P7 on nimellisesti 12W ledi ja jos lasketaan ajurin hyötysuhteeksi 70%, niin tarviit 68Wh akun. Varmaan 50Wh riittää, kun et sä varmaan ihan neljää tuntia putkeen polta täysillä kuitenkaan? Mulla on laskennallinen ja myös testattu kapasiteetti 2h35 minuuttia, josta kuluu 2h30 min lenkillä aika tasan puolet.. Joutuu ajaa siirtymää aika paljo täällä päin Viikolla käydään ajaa pimeellä, ni ei ton pidempää ehikään.

    68Wh= esim 7,2V*9,5Ah
    50Wh= 7,2V*7Ah

    Ledin edessä tulisi olla joku suoja, esim lasi. Ton tapasia on täällä monet tehneet, lisää vinkkejä kun selaat jonnekki viime kevään juttuihin. Tossa kolvaat plussa jouseen ja miikan tohon messinkikierteeseen. Voipi olla kyllä aika spottimainen keila, mut täältä löytyy myös jonkun ohjeet hienovaraiseen keilan muokkaamiseen ruuvipenkissä pikku kaljoissa

    edit. kontio ehti väliin, mut lirarenille tää kommentti oli

  17. #2507
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.598
    Tää vaati ainaki viime kevään kappaleessa Q1 ja Q3 kolvaamisen.

  18. #2508
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    873
    Tosta liraren linkittämästä valmiista setistä.
    http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.14413

    Tälläinen kommentti löytyi:
    Cons: After a min or so on the light would go really dim/off while still drawing current from the 2 batterys.
    Found that under the led there was some tape and thermal silicon, not the best having tape under an emitter for transferring heat away from led to heatsink.
    I removed the led/tape and using thermal adhedive isolated the led from the heatsink electrically this did the trick and now it doesn't short out.
    Eli ovat lämpöteipillä kiinnittäneet ledin jäähyyn ja sen kestävyys ei ollut ihan toivottua tasoa.
    Hammer muokkasi tätä : 21.10.2009 at 10.17 Syy: vaidoin code tagit quote mallisiin ja lisäsin linkin.
    Meille jotka kulkevat omia polkujaan

    -- mtbSeikkailu 2016 --

  19. #2509
    Liittynyt
    01/2009
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    684
    Alkujaan tämän lähetti kontio
    http://kaidomain.com/ProductDetails.aspx?ProductId=1770
    Tää vaati ainaki viime kevään kappaleessa Q1 ja Q3 kolvaamisen.
    Okei. mä olen tehnyt ihan yksinkertaisista AMC7135 1400ma elementeistä tuplan itse. "tee itse-tiedät ketä syyttää" on hyvä periaate =)
    Todella tyytyväinen olen kyllä noihin ajureihin. aivan huippuja.

    AMC7135 ajureilla on sekin hyvä puoli,että edit_ lähes koko 18650 kennon jännitealueella on yli 90% hyötysuhde.



    ja tuosta voi katsoa, miten 18650 kenno käyttäytyy purkautuessaan,ymmärtää senkin sielunelämää vähän paremmin.

  20. #2510
    Liittynyt
    09/2000
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    1.210
    No nii. Ehkä hieman valoa tässäkin tyhjässä katseessa. Kiitos kun aasia jaksatte. Taidan tilata tuon linkkaamani P7:an. Loput kötöstän ite ja akun tettän jossain ku ei kiinnosta herätellä sitä vanhaa, ku ei oo vehkeitä siihen. Vielä ku oppis yleismittaria käyttään ja omistas sellasen. No ei kai se ookku käydä ostaan. Mulla on ELFA 80 m päässä kotoa.

    Edit: tilasin jo ja vähä muitaki härpäkkeitä. Katotaan sitte mitä tulee. Lupaan kertoa myös failurestani tänne.
    Freude am Fahren.

  21. #2511
    Liittynyt
    01/2009
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    684
    Vielä ku oppis yleismittaria käyttään ja omistas sellasen
    Biltemasta saa kympillä pätevän, jossa on myös 10A virtamittaus.

    Käyttö on helppoa: jännitettä voit mitata mistä välistä vaan, ja virta pitää kiertää mittarin läpi,muuten kipinöi. eli virtaa mitatessa käytännössä lyöt piuhan katki tms ja teet mittarista "jatkojohdon" väliin.

  22. #2512
    Liittynyt
    09/2000
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    1.210
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mutanaama Katso viesti
    Äläs nyt hermostu.

    Akun jännite pitäis olla jotain kuuden voltin luokkaa, ja kapasiteettiä noin 12Ah. Jos ton ajuri on hyötysuhteeltaan hyvä, niin 9Ah riittää neljään tuntiin.
    Emmää teille hermostu ku ittelleni.

    9Ah = 9000mAh? Minkälainen laturi ja minkälaiset akkupaketit + laturi mun pitäs tuolta DX:stä, että pääsen tuohon tulokseen (siis 3-4 h paloaika) tuolla tilaamallani moduulilla? Jos nyt en saa tuota vanhaa akkua henkiin, koska siinä on 6V ja 9000 mAh. Sillä vois ainaki koittaa, kuin kauan sillä ajaa.

    PS: kiitos suuresti privasta mutta tilasin tosiaan tuo ym. valon jo.

    Edit:

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kontio Katso viesti
    http://kaidomain.com/ProductDetails.aspx?ProductId=2683 kaksi paria noita. Tai jotain vastaavia, kunhan ovat suojattuja ylilataamiselta, alipurkautumiselta ja oikkarilta.
    Onko tuo vastaava setti (2 paria) , joka tulee mukana siinä DX:n valmiissa valossa? Sen lampun pitäs palaa 3 h maksimiteholla... Riittäs kyllä varmaan sitte mulle, jos näin on. Eikö tuo mun tilaama valo oo ledi oo sama ku siinä valmiissa valossa? Ja tuohon joku laturi, esim tämä? Ja siihen kännykän laturi kiinni?

    Koska mulla jo yks hyvä laturi on, mulle passais joku metallihybridiakkukin, joka sen 3 tuntia polttas tuota lediä? Mistähän sellasia vois tilata? Jotain kolvattavia juttuja.
    Liraren muokkasi tätä : 22.10.2009 at 09.06
    Freude am Fahren.

  23. #2513
    Zakke Guest
    Hmm. En tiedä onko jo ollut, mutta vois kysäistä mikä on hinta. 20 kappaleen erästä joutuu maksamaan vain tullit, toisin kuin DX valoista.

    http://www.alibaba.com/product-free/...7_Bicycle.html

    Olsiko kiinnostusta vaikka 5 kpl eriin, jos tuo on edullinen (30-50€).?

    http://www.airbike.co.kr/

    Tällainenkin on, mutta taitaa olla täsmälleen tuo DX:n valo.
    http://www.made-in-china.com/showroo...cle-Light.html

  24. #2514
    Liittynyt
    09/2000
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    1.210
    Kun tuolle P7 ledille/ajurille saa syöttää 3,6-8,4V, niin onko sillä mitään väliä, mitä se akun jännite tuolta väliltä on? Miksi joku toinen jännite on parempi kuin toinen?
    Freude am Fahren.

  25. #2515
    Liittynyt
    01/2009
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    684
    riippuu ajurista. maksimijänniteellä se on vähän turhan kovilla ja liian pienellä voi ledin kynnysjännite muodostaa ongelman, eli että ledi ei syty enää. tämä etenkin J-päätteisissä P7:ssa

    Jotain tuolta 4-8V väliltä niin on hyvä. 6V on siis aika turvallinen valinta =)

  26. #2516
    Liittynyt
    09/2000
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    1.210
    Kiitos.

    Löysin solder tabeillä olevia 12000mAh Ni-HM D akkuja vitosen kappale. Jos tekis niistä 4,8:in.
    Freude am Fahren.

  27. #2517
    Liittynyt
    01/2009
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    684
    Minkälaisia tiiliskiviä ne oikein on kun noin halvalla irtoaa?

  28. #2518
    Liittynyt
    08/2008
    Viestit
    417
    Jostain jäänyt selalinen muistikuva, että tuo toimi parhaiten 7-8V jännitteellä eikä aja lähjeskään täydellä teholla jos jännite on vain jotain 5V. Sen näkee kyllä kun kokeilee ja vertailee. Itse löisin akkuratkaisun lukkoon vasta pienten kokeilujen jälkeen.

  29. #2519
    mutanaama Guest
    Nonni, siinä olis jo akkupaketti kasassa

  30. #2520
    Liittynyt
    09/2000
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    1.210
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kontio Katso viesti
    Minkälaisia tiiliskiviä ne oikein on kun noin halvalla irtoaa?
    Tollasia:
    http://www.batteryjunction.com/tpeh-td-12000.html
    Ajattlin tosiaan, että jos tilais 4 ja tekis niistä 4,8V 12 000mAh -akun. Postikulut 20 USD.

    Tosin vein tänään sen mun vanhan akun (ja halusivat laturinkin) Ouluun Akkutaloon, josta ne ostinkin. Aikoivat tutkia akun ja koittavat antaa sille jotain hoitoa, että lähtis vetään virtaa taas. Ens viikolla on kuulemma joku velho paikalla, joka vois saada sen rokkaamaan. Jos se kuntoon tulee, niin vois vissiin muistaa ladata sitä väliajoin, vaikka ei käyttöä oiskaan.
    Freude am Fahren.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •