Talven taittajat

  1. mni
    mni
    Keskustelua taittopyöräilystä talvella.

    Lohjalle satoi tänään ensilumi. Oli pakko lähteä sudittelemaan. Kieltämättä jännää puuhaa 16" renkailla, kun alamäessä päästää vauhdin liian kovaksi ja koittaa siinä sitten olla ajautumatta uriin.

    Törmäsin mpesu:n raportoimaan ongelmaan: pikkupakkasella lumi pakkautuu takarattaisiin aiheuttaen ketjun hyppimistä. Ongelma esiintyi lähes yksinomaan pienemmällä takarattaalla. Isommalla vasta 20 km jälkeen. Takajarrukin keräsi lunta, eikä oikein toiminut kunnolla. Se on kai pienen rengaskoon kirous: tekniikka on matalalla altistuen lumelle ja lialle.

    Mutta mutta, hieno lenkki oli tänään. Ensilumi ja tähtitaivas tekivät illasta kauniin. Harmi kun en tullut ottaneeksi kameraa ja jalustaa mukaan.





    Joko muut taittajat ovat ehtineet ensilumille?
  2. TaitettaVille
    TaitettaVille
    En ole ehtinyt näille lumille, mutta kokemusta on viime ja edellisestä talvesta Bike Fridayn ja Dahon Speed TR:n kanssa. Dahon on huoleton lumisella ja jäisellä tiellä, kun on laittanut nastat alle. Bike Friday käyttäytyy kuin Dahonkin, mutta BF:n takajarru on kiinni chainstayssa eli lähellä maata. Lumi, kura, loska ja pienet oravat pääsevät jarrukuoren sisään ja aiheuttaa tukkoisuutta. Tähänkin on olemassa ratkaisu: HP velotechnic snake seal. En ole vielä tilannut, mutta aikomus on vahva. Brompton odottelee oven pielessä talvista testilenkkiä.
  3. Tempukka
    Tempukka
    heip, tuo sama ongelma Bromtonissa mulla, oli nollan vaiheilla keli, vähän räntäloskaa jne. ja ketju alkoi hyppiä! hyvä että tuli katsottua täältä kommentteja. ajattelin että vaihteita vain tars säätää. no ehkä niitäkin tarvii. mitään en o tehny niille, heinäkuussa ostettu B.
    - ja tappajasepeli lopetti eilen talvipyöräilyn, mistähän niitä 16tuumaisia sisäkumeja ja schwalben marathoneja kannattaisi ostaa?
  4. mni
    mni
    Kyllä se ketjujen hyppiminen on ihan selvästi ominaisuus, eikä johdu vaihteiden säädöistä. Sen verran säännöllisesti tuota on esiintynyt -2..0 asteen lumikeleillä, ja tuon avausviestini jälkeen on hyppinyt kummallakin rattaalla (mulla siis kuusivaihteinen malli). Toistaiseksi on kuitenkin aina ollut jompi kumpi ratas käyttökelpoinen, joten ei ole tarvinnut pysähtyä putsailemaan.
  5. Lumipallo
    Lumipallo
    Minulla on Bromptonissa talvirenkaina Schwalbe Marathon Plus:at. Ne on tilattu Chain Reaction Cycles:iltä 2009. Hyvin ovat kestäneet sepeliä.

    Ongelma on, että ne on ihan järkyttävän hankalat laittaa vanteille. Olenkohan ostanut väärän kokoiset renkaat? Merkintä on "35-349 (16x1.35) HS 348".
  6. TaitettaVille
    TaitettaVille
    Oikean kokoiset ovat. Marathon plussat ovat vissiin kaikissa kokoluokissa haasteellinen vanteelle väännettävät. Minua on auttanut, että asetan vanteella olevan reunan vanteen keskellä olevaan uraan ja alan laittamaan toista reunaa. opastusvideo: http://youtu.be/-XUFVrl0UT4
  7. Lumipallo
    Lumipallo
    Edit: Suurkiitos @TaitettaVille! Rengas meni vanteelle ongelmitta. Olin jo vannonut itselleni, että en enää asenna noita renkaita takaisin.
  8. jive
    jive
    Oon ite aikasempaan Dahoniini tehnyt uudet lokkarit niin että renkaan ja lokkarin väliin jää reilu tila joka on helppo kopistaa tyhjäksi. Nykysen Dahonini valkkasin duunimatkapyöräksi ensisijaisesti talvipyöräilynäkökulmasta. yksi vaihde, jalkajarru ja käsijarru eteen. Ajan sisäpuolelta lisäpistosuojatuilla, Shwalben rajusti kuvioidulla nastattomalla BMX renkaalla. Nykysestä pyörästä otin etulokasuojan kokonaan pois ja takalokasuojan kiinnityksen nostin ylemmäksi. Takalokasuojan kiinteät metallituet katkaisin ja keskiosan tuesta korvasin muotoon taivutetulla alumiiniputkella - alaosa tuesta on siis yhä alkuperäista lankaa. Lankaosa pystyy juuri ja juuri liikkumaan alumiiniputkessa. Nyt talvikelillä voi takarenkaaseen paakkuuntuvan lumen paukutella keveästi irti - siis teoriassa, ei oo vielä ollut tarpeeksi ihnasti sohjoutuvaa lumipuuros että pääsisi sitä kokeilemaan. No, selitys on vähän ihmeellinen. Pitää laittaa tosta kuva kun ennätän
Näyttää tulokset 1 - 8 / 8