PDA

Näytä tavallinen näkymä : Täysjousto XC-käyttöön aloittelijalle

Ishtor
22.08.2019, 21.26
Tätä on varmasti kysytty jo ziljoona kertaa, mutta en löytänyt haulla tuoreita keskusteluja, joten tein uuden ketjun.

Taustaa: Ostin pojalle Felt Dispatch 9/50 jäykkäperän (sen hankinnasta juttua toisessa ketjussa). Itse olen tähän asti ajanut vain maantiepyörällä, sekä tietysti työmatkaa trekking/hybridillä. Päätin sitten kokeilla maastoajoa pojan pyörällä, osittain siksikin, että on ollut ajomotivaatio kateissa tänä kesänä maantiellä. Alle tuhat kilsaa on tullut ajettua, vaikka kuinka olen koittanut itseäni potkia perseelle. Maastosta hain siis vähän vaihtelua ja uutuuden viehätystä. Mutta sepä olikin niin kivaa hommaa, etten ensimmäisen viikon jälkeen olisi halunnut antaa pyörää takaisin poitsulle lainkaan. Ja ihan yhtä hiki ja korkea syke tuli siinä kuin maantielläkin. Eli liikuntana varmasti yhtä tehokasta. Jossain vaiheessa jutellessamme poitsu ehdotti, että hankkisin myös itselleni maasturin, niin voitaisi käydä yhdessä ajelemassa! No, jos yläasteikäinen poika haluaa ylipäätään tehdä mitään yhdessä isän kanssa, niin eihän siitä voi kieltäytyä. Joten pyöräkauppojen sivuille johti tie... :cool:

Jo vuosia sitten mietin, että jos itselleni joskus maastopyörän ostan, niin sen on oltava saman tien täysjousto, sillä välimallin pyörät on... noh, välimalleja. Ja kyllähän tuo eilen ajettu vajaat 30 kilsaa yhteen menoon metsäpoluilla ja juurakoissa oli kieltämättä vähän ärsyttävää kun piti ajaa seisaaltaan melkein koko ajan, ettei olisi ollut perse mustelmilla. En osannut varmaan keventää riittävästi. Anyways, mutta ei olisi oikein mahdollisuutta laittaa tuhansia euroja pyörään juuri nyt (juuri kuukausi sitten meni poitsun pyörään 700€) joten kysyisinkin, minkälaisella täysjoustolla ylipäätään kannattaa lähteä liikkeelle? Pari tonnia ne kai vähintään maksaa kaikki, jopa White, mikä kai lienee hinta-laatusuhteeltaan sieltä parhaasta päästä. Mutta tekeekö sellaisella mitään?

(Ja ennenkuin joku sanoo että ei tee, niin totean, että mielestäni tuo pojan Felt on ihan hyvä pyörä keulan, satulan, hallintalaitteiden, renkaiden ja vaihteiden osalta, vaikkei silläkään asiantuntijoiden mukaan mitään tee. Kun TM testasi niitä, niin totesivat heti ettei alle tonnin hintaluokkaa kannata ostaa, vaan tonni on se lähtötaso mistä maastopyöräily vasta alkaa. Sen takia testissä olikin juuri tonnin maasturit. Tuo Felt oli listahinnalta 1100€, eli siis juurikin entry level. Ja jos se kelpaa minulle, niin suhteuttakaa kommenttinne täysjoustosta siihen. Ajan myös White RR Pro-maantiepyörällä aivan tyytyväisenä ja luultavasti ihan yhtä kovaa kuin cervelo-miehet, mutta siinä onkin 1400€ pyörän tekniikka vaikka maksoi alle 800. Eli ei niin ihme sinällään.)

Vai riittäisikö kuitenkin pelkkä jäykkäperä, jos vaikka hiukan nostaisi hintatasoa vaikka 1500 euroon? Saisi vähän kevyempää (olisiko jo kuitua tarjolla?) ja paremmilla osilla. Tosi hauskaa sillä jäykkäperälläkin oli ajella, ei siinä mitään. Mitä nyt satula hakkasi perseeseen koko ajan ja täräykset (tai jatkuva seisaaltaan selkä kyyryssä ajaminen?) jopa kipeyttivät selkää jonkin verran. Kaipa siihenkin tottuisi. Pojalla pyörä on yleiskäytössä, mutta minulle se tulisi siis pelkästään maastoajoon. Siinä ainakin yksi perustavaa laatua oleva käyttöympäristöero. Mielipiteitä/faktoja puolesta ja vastaan? Alamäkiin en ole lähdössä, vaikka täällä sellaisellekin on aika hyvät maastot entisen laskettelurinteen muodossa. Eli perus-polkuajoa on tarkoitus ajaa. Ja luultavasti tulen ajamaan fläteillä, kun ainakin tässä vaiheessa aika hurjalta tuntuu ajatus kiinnittää jalat pedaaleihin tuolla kantojen ja kivien seassa jyystäessä...

Ishtor
22.08.2019, 21.43
Esim tällainen löytyisi aika edullisesti nyt: https://www.bikeshop.fi/Stevens-Bikes-Jura-2017/ekauppa/pSTJURA17/
Ja tämä on samaa hintaluokkaa, mutta en ymmärrä miksi minun pitäisi ostaa tämä eikä tuota Stevensiä: https://www.bikeshop.fi/Kona-Hei-Hei/ekauppa/pKOHH/

Shimanon vaihteista jotain ymmärrän, mutta jouset ja sram on minulle täysin tuntemattomia käsitteitä. Ihan sama mitä teknisissä tiedoissa lukee, niin se on minulle vähän kuin siinä lukisi että "siniset". Sen takia juuri noiden komponenttien valinnassa tarvitsisin apua.

overlow
22.08.2019, 21.51
Jos isoin ongelma on penkin perseeseen hakkaaminen niin hissitolppa on siihen hyvä ratkaisu minkä saa noin 200e:lla pyörän hinnan päälle eli jäykkäperä hissillä olisi edelleen halvempi ostos kuin täysjoustoinen pyörä vaikkakin myös sellaisessa siitä yhtälailla hyötyä saa.

SBIAN
22.08.2019, 21.59
Aika outoa, miten hissitolppa estää penkin hakkaamisen persuuksiin. Hissitolpalla ei kyllä ole mitään tekemistä tuon asian kanssa.

Ishtor
22.08.2019, 21.59
Tämähän vaikuttaa mielenkiintoiselta. En tiedä johtuuko väristä vai mistä mutta jotenkin ihastuin. Tekniikasta en tosiaan mitään ymmärrä. Hinta olisi ainakin kohdallaan.
https://www.bikeshop.fi/Orbea-Occam-TR-H50/ekauppa/pOROCCAMTRH50/ (https://www.bikeshop.fi/Orbea-Occam-TR-H50/ekauppa/pOROCCAMTRH50/)

Niin siis 29er on se mitä lähinnä katselen kun se taitaa kumminkin olla tätä päivää maastureissa.

3001
22.08.2019, 22.01
Ostat hinnat alkaen mallin neuronin. Muita osia helppo päivitellä myöhemmin jos tarve tulee. Jäykkiksen jos ostat, oot keväällä kumminkin katselemassa täysjoustoa. On ihan eri maailmasta, ja selkäkin kiittää :)

https://www.canyon.com/fi-fi/mountain-bikes/trail-bikes/neuron/neuron-al-6.0/2065.html?dwvar_2065_pv_rahmenfarbe=BK%2FBU&dwvar_2065_pv_rahmengroesse=XL

Hiilikuituista täpäriä saa sitten 2699e, ja muukin osa jo parempaa.

https://www.canyon.com/fi-fi/mountain-bikes/trail-bikes/neuron/neuron-cf-8.0/2068.html?dwvar_2068_pv_rahmenfarbe=BU%2FBK&dwvar_2068_pv_rahmengroesse=XL#all-components-section-tab

overlow
22.08.2019, 22.04
Aika outoa, miten hissitolppa estää penkin hakkaamisen persuuksiin. Hissitolpalla ei kyllä ole mitään tekemistä tuon asian kanssa. voi olla että ymmärsin ongelman väärin, mutta kyllähän hissitolppa laskettuna kovasti helpottaa toimintaa mikä ei tapahdu penkin päältä eikä perse pääse hakkaamaan pitkäntolpan päässä olevaan penkkiin töyssyisessä maastossa

Ishtor
22.08.2019, 22.09
Joo tarkoitin lähinnä tilannetta missä ajetaan jonkun juurakon yli ja vaikka yrittää keventää jaloilla, niin aina ei osaa keventää riittävästi jolloin perä "vippaa" ylös ja tönäisee selkärankaa aina sentin verran sisäänpäin. Voi olla että ajamalla oppii, mutta täysjousto helpottaisi tuota aika lailla. Juurakoita kun näissä metsissä tuntuu riittävän...

F. Kotlerburg
22.08.2019, 22.09
Esim tällainen löytyisi aika edullisesti nyt: https://www.bikeshop.fi/Stevens-Bikes-Jura-2017/ekauppa/pSTJURA17/
Ja tämä on samaa hintaluokkaa, mutta en ymmärrä miksi minun pitäisi ostaa tämä eikä tuota Stevensiä: https://www.bikeshop.fi/Kona-Hei-Hei/ekauppa/pKOHH/

Shimanon vaihteista jotain ymmärrän, mutta jouset ja sram on minulle täysin tuntemattomia käsitteitä. Ihan sama mitä teknisissä tiedoissa lukee, niin se on minulle vähän kuin siinä lukisi että "siniset". Sen takia juuri noiden komponenttien valinnassa tarvitsisin apua.Stevens pari vuotta vanha malli. Omaan silmään Kona on modernimpi ja muutenkin vähän tukevamman oloisilla osilla. Ihan puhdasta XC-pyörää en ostaisi kuvailemaasi käyttöön. Ne on parhaimmillan kisoissa kovin kuskien alla. Tavallisella kuntoilijalla on hauskempaa vähän loivempien kulmien ja pidemmän jouston eli trail-henkisemmän pyörän sarvissa.

Germaaneilla alkaa alet pikku hiljaa ja sieltä löytyisi vaikkapa Cuben Stereo, joka on taatusti kelpoisa peli käyttöösi. https://www.bike24.com/p2186960.html

Ishtor
22.08.2019, 22.37
Stevens pari vuotta vanha malli. Omaan silmään Kona on modernimpi ja muutenkin vähän tukevamman oloisilla osilla. Ihan puhdasta XC-pyörää en ostaisi kuvailemaasi käyttöön. Ne on parhaimmillan kisoissa kovin kuskien alla. Tavallisella kuntoilijalla on hauskempaa vähän loivempien kulmien ja pidemmän jouston eli trail-henkisemmän pyörän sarvissa.

Ei kai se vanha malli sinällään mitään haittaa, jos hinnasta on pudonnut melkein tonni pois. Ja onhan se tänään moderni pyörä jo parin vuoden päästä tällä logiikalla kuitenkin vanhanaikainen, mutta tuskin minä sitä olen vielä siinä vaiheessa "ajokelvottomana" pois vaihtamassa. Mutta ymmärrän kyllä mitä ajat takaa. Vanha malli on vaan kustannusedullinen tapa saada ikäänkuin vähän teknisesti parempi pyörä halvemman hinnalla. (Sen takia tuo pojan "tonnin" Felt ei maksanut kuin 700 kun oli viime vuoden mallia.)

Mikään maasturimerkki ei sano minulle mitään, joten niiden suhteen on ihan sama vaikka pyörä olisi merkiltään Jukka, Mömmö tai Orbea. Mutta kieltämättä Stevens kuulostaa oudolta, en liene ikinä kuullut kyseisestä merkistä.

Ja sehän tässä on kun minulle maallikolle eri pyörät näyttää hyvinkin erilaisilta (keulakulmat, rungon malli jne) mutta en minä osaa niistä sanoa, että mikä niistä on se minun ajooni sopiva malli. Liikaa alagenrejä maastureissa... Mutta trail-henkisyys kuulostaa hyvältä. Eli katselen sen konan näköisiä runkoja jatkossa. Entä tuo Orbea minkä linkitin aiemmin? Olisi halpa kyllä.

velib
22.08.2019, 22.51
Tuo Kona Hei Hei on nimenomaan trail-henkinen xc-pyörä, ja sopii varmasti perus polkuajoon. Hinta-laatusuhdekin näyttää ihan hyvältä, kun tuosta tulee vielä alennuskin. Canyon Neuron on varmasti myös hyvä vaihtoehto, mutta yllättäen hinta-laatusuhteeltaan melko samoissa Konan kanssa.

mackaiweri
22.08.2019, 22.58
Orbeassa näyttäisi olevan geometrialtaan samantyyppinen runko kuin Konassa. Voimansiirron puolella Konassa vähän tukevampaa osaa kuin Orbeassa, ja Orbeasta puuttuu hissitolppa.

Ishtor
22.08.2019, 23.10
Orbeassa näyttäisi olevan geometrialtaan samantyyppinen runko kuin Konassa. Voimansiirron puolella Konassa vähän tukevampaa osaa kuin Orbeassa, ja Orbeasta puuttuu hissitolppa.

Joo puuttuu hissi mutta hintaakin on 300 vähemmän. Eikös sillä hinnalla jo sellaisen saa jos kokee tarvitsevansa?

Mites vaihteisto? Jotenkin en ole ikinä luottanut SRAMiin, en tiedä miksi. Vaikken ole ensimmäistäkään SRAMia omistanut. Se vaan tuntuu olevan halpismerkki jotenkin. Tuossa Orbeassa kuitenkin Shimanoa, ja peräti osittain XT-roipetta kiinni. Kahden eturattaan ratkaisu on kieltämättä poissa muodista, mutta maantiepyörässä olen kyllä sellaisen kanssa tottunut tulemaan toimeen, joten en usko että homma siihen kaatuu. Ja joskus jopa hyväkin että saa etuvaihtajalta nopeasti reilusti pienempää/suurempaa pesään johonkin mäkeen ja sitten taas mäen jälkeen takaisin samalle vaihteelle missä oli. Mutta eipä niita takavaihtajaltakaan pitkään läpsyttele...

Nyt on paha valinta. Toisaalta huvittaisi säästää sekin muutama satanen vaikka ajolaseihin vahvuuksilla, jotka perkeleet maksaa yli 600€...! Mutta toisaalta te tunnutte olevan Konan kannalla...

mackaiweri
22.08.2019, 23.33
Joo puuttuu hissi mutta hintaakin on 300 vähemmän. Eikös sillä hinnalla jo sellaisen saa jos kokee tarvitsevansa?

Mites vaihteisto? Jotenkin en ole ikinä luottanut SRAMiin, en tiedä miksi. Vaikken ole ensimmäistäkään SRAMia omistanut. Se vaan tuntuu olevan halpismerkki jotenkin. Tuossa Orbeassa kuitenkin Shimanoa, ja peräti osittain XT-roipetta kiinni. Kahden eturattaan ratkaisu on kieltämättä poissa muodista, mutta maantiepyörässä olen kyllä sellaisen kanssa tottunut tulemaan toimeen, joten en usko että homma siihen kaatuu. Ja joskus jopa hyväkin että saa etuvaihtajalta nopeasti reilusti pienempää/suurempaa pesään johonkin mäkeen ja sitten taas mäen jälkeen takaisin samalle vaihteelle missä oli. Mutta eipä niita takavaihtajaltakaan pitkään läpsyttele...

Nyt on paha valinta. Toisaalta huvittaisi säästää sekin muutama satanen vaikka ajolaseihin vahvuuksilla, jotka perkeleet maksaa yli 600€...! Mutta toisaalta te tunnutte olevan Konan kannalla...

Joo kyllähän hissitolppia saa jo noin 100€. Keulakin on tuossa Konassa parempi, eli niistä se hintaero muodostuu.

Tässähän on kahta uskontokuntaa Shimanon ja Sramin välillä. Sramilla taitaa olla maastopuolella enemmän kannattajia. Konassa tosiaankin 1x12 vaihteisto 11-50 pakalla, jossa myös pitäisi välitysten riittää. Tietenkin tuo 12-pakka on tarkempi säädöistä verrattuna 11-pakkaan. Olet kyllä ihan oikeassa, että etuvaihtajassa on omat hyvät puolensa. Ja ainahan sen etuvaihtajan saa poistettua, jos tuntee sen omassa käytössä tarpeettomaksi.

Ishtor
22.08.2019, 23.44
Tällainenkin minulle outo tapaus löytyi: https://www.bikester.fi/votec-vx-pro-taysjousto-sininen-punainen-562211.html
On meinaan ainakin aika jumalattoman kova alennus, johtuuko vain ylihintaisesta merkistä vai lieneekö tuossa jotain erityisen hyvää noihin Orbeaan ja Konaan verrattuna?

Edit: Tuon saisi siis Konan hinnalla, eli jos siihen hintaluokkaan nousee, niin kannattaako skipata Kona kokonaan?
Edit 2: tuostapa on koot lopussa. Eli sen voi unohtaa.

Moska
23.08.2019, 06.55
Edit 2: tuostapa on koot lopussa. Eli sen voi unohtaa.

Eri versioista näkyy olevan m ja l kokokin, mutta vähän arvokkaampia.

Padex
23.08.2019, 07.43
Hiilikuituista Felttiä pariin tonniin saatavilla, mutta olitko miten pitkä? Ainoastaan 16 tuumainen tarjolla.

https://www.wiggle.com/felt-edict-5-2018-xc-full-suspension-mtb-bike/

https://www.bikeradar.com/reviews/bikes/mountain-bikes/felt-edict-5-review/

Edit. Pienihän tuo 16-tuumainen onkin tässä Edictissä.

3001
23.08.2019, 07.49
Tästä voi sanoa että hinta on nyt todellakin kohdillaan:eek: miinuksena ehkä vähän enemmän joustoa, mitä Ishtor aluksi oli hakemassa, mutta trailihenkinen silti :) https://www.bike24.com/p2187253.html?q=Cube%20stereo%20150

F. Kotlerburg
23.08.2019, 08.28
Ei kai se vanha malli sinällään mitään haittaa, jos hinnasta on pudonnut melkein tonni pois. Ja onhan se tänään moderni pyörä jo parin vuoden päästä tällä logiikalla kuitenkin vanhanaikainen, mutta tuskin minä sitä olen vielä siinä vaiheessa "ajokelvottomana" pois vaihtamassa. Mutta ymmärrän kyllä mitä ajat takaa. Vanha malli on vaan kustannusedullinen tapa saada ikäänkuin vähän teknisesti parempi pyörä halvemman hinnalla. (Sen takia tuo pojan "tonnin" Felt ei maksanut kuin 700 kun oli viime vuoden mallia.)

Ymmärrän pointin, mutta minusta tuossa Stevensissä ei ole mitenkään erikoiset osat edes tuohon alehintaan. Alkuperäisestä puhumattakaan.

https://www.fun-corner.de/de/mountainbike/6775-cube-stereo-120-sl-29-smokybluenlime-2019.html tuossa olisi aika hyvin kalustettu Cube.

stenu
23.08.2019, 08.39
Mutta kieltämättä Stevens kuulostaa oudolta, en liene ikinä kuullut kyseisestä merkistä.

Stevenseillä on "vaan" voitettu muutama cyclocrossin maailmanmestaruus... ;)

Muuten en ota kantaa noihin pyöriin, mutta mun silmiin kaikki näyttää melkoalilla sellaisilta pyöriltä, millainen sopisi aika monen maastopyöräilijän alle todelliseen käyttöön nähden tarpeettoman räädin pyörän sijaan. Mutta reservien ostaminen nykyään muodissa eli aika monen "tarpeet" määrittyy sen mukaan.

SBIAN
23.08.2019, 09.10
Onhan noita.....paljonkos se alkuperäinen suunnitelma rahan suhteen oli.

JackOja
23.08.2019, 09.11
Onhan noita.....paljonkos se alkuperäinen suunnitelma rahan suhteen oli.

Kerrotaan ekassa viestissä, tietty.

...Pari tonnia...

Ohiampuja
23.08.2019, 09.25
T Pari tonnia ne kai vähintään maksaa kaikki, jopa White, mikä kai lienee hinta-laatusuhteeltaan sieltä parhaasta päästä. Mutta tekeekö sellaisella mitään?

Minusta tämä Neuron kutonen on jo ihan passeli laite. Aikoinaan täpäri vaati jäykkäperää enemmän huoltoa ja mekaanikon taitoja, mutta kuinka on nykyään? En ole täpäriä omistanut enää moneen vuoteen, ja juuri huollon ja talvikäytön takia siirryin 29-jäykkäperiin... mutta tilanne on voinut jo korjaantua. :)
https://www.canyon.com/fi-fi/mountain-bikes/trail-bikes/neuron/neuron-al-6.0/2065.html?dwvar_2065_pv_rahmenfarbe=BK%2FBU&dwvar_2065_pv_rahmengroesse=XL

Ishtor
23.08.2019, 13.35
Viime yönä oli jo ostoskorissa tuo Kona Hei Hei (vaikken väristä tykkääkään) ja osoitekin kirjoitettuna lomakkeelle. Mutta ajattelin kuitenkin että nukun vielä yön yli, ettei tule niin kauhea ostokrapula, kuten yleensä näissä hankinnoissa. Tänään niin kiireinen päivä, että saatanpa nukkua toisenkin yön yli.

Konan hinta alkoi tuon Bikeshopin "kanta-asiakasalennuksen" vuoksi houkuttaa, sehän ei jäänyt maksamaan kuin 2200, eli samaa luokkaa tuon Orbean kanssa. Orbea olisi ollut kivemman värinen kyllä. Mutta ajattelin jos nyt kuitenkin kokeilisi sitä yhden eturattaan systeemiä ja SRAMia, niin pääsisi ehkä ennakkoluuloistaankin eroon. Ja onhan siinä periaatteessa vähemmän hajoavia osia esim kaatuessa. Ei voi etuvaihtaja kolahtaa kiveen.

Joku kyseli kokoani, 181 pitkä ja jalan pituus about 80. Painoa saman verran.

3001
23.08.2019, 14.00
Viime yönä oli jo ostoskorissa tuo Kona Hei Hei (vaikken väristä tykkääkään) ja osoitekin kirjoitettuna lomakkeelle. Mutta ajattelin kuitenkin että nukun vielä yön yli, ettei tule niin kauhea ostokrapula, kuten yleensä näissä hankinnoissa. Tänään niin kiireinen päivä, että saatanpa nukkua toisenkin yön yli.

Konan hinta alkoi tuon Bikeshopin "kanta-asiakasalennuksen" vuoksi houkuttaa, sehän ei jäänyt maksamaan kuin 2200, eli samaa luokkaa tuon Orbean kanssa. Orbea olisi ollut kivemman värinen kyllä. Mutta ajattelin jos nyt kuitenkin kokeilisi sitä yhden eturattaan systeemiä ja SRAMia, niin pääsisi ehkä ennakkoluuloistaankin eroon. Ja onhan siinä periaatteessa vähemmän hajoavia osia esim kaatuessa. Ei voi etuvaihtaja kolahtaa kiveen.

Joku kyseli kokoani, 181 pitkä ja jalan pituus about 80. Painoa saman verran.

Onko nuo canyonit pois suljettu?

Edit: ja jos siis ihan puhdasta xc pyörää haluaisit, niin ite tuli käytyä Lappeenrannan pyörä expertiltä katsomassa meridan hiilaritäpäriä. Harkitsisin jos juurakkoajelua pelkästään, ja oli silloinkin valmis vielä tuosta tiputtamaan jonkun verran.

https://www.pyoraexpert.com/tuotteet/maastopyorat/ninety-six-6000

Ellei tuo Large ole liian iso sulle. Soita ja kysy tarjous tuosta tarjouksesta, ja viikonlopuksi ajelemaan sitten ;)

Edit2: pyöräliike varustamo Lappeenranta, siellä specialized Stumpjumper 29, tasan 2000e. Aika entry-level osaa, mutta ikuinen runkotakuu spessulla, ja toki lähikaupan tukeminen plussaa.

http://pyoraliikevarustamo.fi/specialized/

On M, sekä L koko.

SBIAN
23.08.2019, 15.20
Osta nyt kuitenkin hiilikuiturunkoinen pyörä.

kauris
23.08.2019, 16.25
Ei mun mielestä välttämätöntä, jos budjetti on tiukka. Säästää pyörästä riippuen tarkistamatta n 500-700 euroa. Painossa häviää vastaavasti ehkä 300-500 g. Canyonin neuronin osalta kuituinen on tosin omaan silmääni selkeästi paremman näköinen. Alu mallin vaakaputken kyrmy ohjaustangon lähellä näyttää tyhmältä. Spectralin osalta esim taas ulkonäkö on cf ja alu mallien välillä hyvin samanlainen.

Ishtor
23.08.2019, 16.27

Kalliita ovat... Eikä ne ainakaan maantiepuolella ole edes kovin paljon kevyempiä koska alurungot on nykyään niin paperinohuita. Olen ymmärtänyt että maantiepuolella hiilari pehmentää ajotuntumaa, että pysyy paikat paremmin suussa kun tyypillisillä 7-8barin paineilla ajelee huonokuntoisilla asfalteilla. Oma alurunkoinen vanhemman mallinen White RR Pro (=kevyempi kuin nykyiset vastaavat mallit, koska on paremmilla osilla) taisi painaa 8,3 ja hiilikuitumalli samasta pyörästä painoi 7,9. Tai jotenkin noin. Eli painoeroa ei juurikaan ole, erot tulevat muusta. Ja maastossa taas rungon tärinää vaimentavilla ominaisuuksilla ei ole samanlaista merkitystä kuin maantiellä, koska pyörässä on jouset.

Ja alumiinin löysyys tai rasituskestävyys ääriolosuhteissa tuskin muodostuu ongelmaksi tällaisella keski-ikäisellä "papparaisella". En uskalla todennäköisesti edes ajaa sillä tavalla että rungosta loppuisi ominaisuudet kesken. Kuitenkin korostan etten tiedä maastopyöräilystä mitään. Muutaman kerran olen elämässäni ajanut maastossa vasta.

Jos hiilarit olisivat edullisempia niin toki sitten, mutta joku raja pitää budjetille laittaa, ja käytännössä se taitaa olla 2500. Siinäkin on jo 500 enemmän mitä alunperin meinasin pyörään sijoittaa. En tule ajamaan maastossa kuin muutama sata kilsaa vuodessa, koska vähäinen vapaa-aika pitää vielä jakaa maantiepyöräilyn kesken. Ja jos minun pitäisi valita sijoitanko rahat runkoon vai tekniikkaan, niin valitsisin jälkimmäisen. Olen nimittäin äärimmäisen laiska huoltamaan pyörää, joten vaihteiden on syytä napsua paikoilleen kakistelematta vielä muutaman vuoden päästäkin.

Ishtor
23.08.2019, 16.37
Edit: ja jos siis ihan puhdasta xc pyörää haluaisit, niin ite tuli käytyä Lappeenrannan pyörä expertiltä katsomassa meridan hiilaritäpäriä. Harkitsisin jos juurakkoajelua pelkästään, ja oli silloinkin valmis vielä tuosta tiputtamaan jonkun verran.

https://www.pyoraexpert.com/tuotteet/maastopyorat/ninety-six-6000

Ellei tuo Large ole liian iso sulle. Soita ja kysy tarjous tuosta tarjouksesta, ja viikonlopuksi ajelemaan sitten ;)

Hyvän näköinen pyörä kyllä, mutta valitettavasti liian iso. M on sopivin. Ja ehkei se xc ole ihan se minun juttu kumminkaan. Ketjun otsikko tuli siitä että käsitin että xc olisi juuri sellaista polkuajelua, mutta ei vissiin ollutkaan ihan sama asia. En kyllä vieläkään tajua noita eri alalajeja... Tässä näkee etten tiedä maastopyöräilystä mitään. Mutta kunhan nyt tuurilla saisi ostettua sellaisen pyörän joka sopii minun käyttöprofiiliini, niin olisi hyvä. :)

3001
23.08.2019, 16.54
Hyvän näköinen pyörä kyllä, mutta valitettavasti liian iso. M on sopivin. Ja ehkei se xc ole ihan se minun juttu kumminkaan. Ketjun otsikko tuli siitä että käsitin että xc olisi juuri sellaista polkuajelua, mutta ei vissiin ollutkaan ihan sama asia. En kyllä vieläkään tajua noita eri alalajeja... Tässä näkee etten tiedä maastopyöräilystä mitään. Mutta kunhan nyt tuurilla saisi ostettua sellaisen pyörän joka sopii minun käyttöprofiiliini, niin olisi hyvä. :)

Varustamolla demopyöränä Stumpjumper carbon, tosin koko L. Mutta ymmärsin että saisit sen ilmaiseksi lainaan että pääset kotipoluilla koeajamaan sen. Onko sun tutuilla täysjoustoa, että saisit koeajolle, niin tietäisit enemmän mitä pyörältä haluat?

Pexi
23.08.2019, 16.56

Perustelujen vähyydestä voisi päätellä, että tässäkin tapauksessa vahva mielipide saattaa perustua vain täydelliseen tietämättömyyteen.

Jos ostat alurunkoisen, niin älä osta sellaista, jonka hitsaukset näyttää hutikassa olleen rapparin tekemiltä, kuten Kanjoneissa. Ja tälle mielipiteelle perusteluna pelkästään se, että silmään sattuu moinen työn jälki.

JackOja
23.08.2019, 17.01
Käytettyjäkin kannattaa harkita. Fillaritorilta voi löytää kaikkea kivaa ensihätään.

Ishtor
23.08.2019, 17.11
Mietin edelleen tuon Konan ja Orbean välillä, vaikka tosiaan olin jo melkein Konan tilaamassa viime yönä. Orbeassa vaihteisto on tavallaan parempaa sarjaa, mutta toisaalta muodista poistumassa oleva kahden etulimpun kontruktio. Eikä hissitolppaa. Mutta senhän saa tuolla hintaerolla jo (alennuksineen hintaeroa jää 160€). Mutta mites jousitus, keskiöt jne jne, kummassa ne on paremmat? Lähden siitä että itse runkojen osalta ei ole ratkaisevaa eroa vaikka vähän erilaiselta maallikon silmiin näyttävätkin.

Tasaväkinen kamppailu on, ja tavallaan edullisempi Orbea kiinnostaisi enemmän, ja on paremman näköinenkin. Jotenkin ruosteen ruskea ja hailakan sininen on molemmat aika meh värejä. Orbeassa enemmän räyhäkkyyttä niin muodossa kuin värissäkin. Tosiaan kun nuo jousitukset ja laakerit yms ei minulle kerro mitään, niin en osaa niistä itse sanoa mitään.

Nyt lähden omiin läksiäisiini, ja jatkan pähkäilyä huomenna krapuloissani. Tai klassikko olisi pistää yöllä baarista tullessa tilaus vetämään... :cool:

kauris
23.08.2019, 17.27
Joo kännissä tulee hyviä päätöksiä. Tai ainakin päätöksiä. Luottokorteissa ja paypalissa pitäisi olla joku puhallustesti.

Ohiampuja
23.08.2019, 17.31
Ja jos minun pitäisi valita sijoitanko rahat runkoon vai tekniikkaan, niin valitsisin jälkimmäisen. Olen nimittäin äärimmäisen laiska huoltamaan pyörää, joten vaihteiden on syytä napsua paikoilleen kakistelematta vielä muutaman vuoden päästäkin.
Maastoajelu vaatii väkisin enemmän huoltoa kuin maantiellä ajelu. Ainakin riski pikku remppoihin on suurempi.

Varmaankin maraton tyylinen ajelu on se mitä ajat takaa, eikä XC. Ja alumiini/kuitu keskustelusta olen kanssasi samaa mieltä. Toimiva jousitus ja yli 2" renkaat vastaa mukavuudesta. Ei runkomateriaali.

Peedrox
23.08.2019, 17.39
Itse ostin tuon Konan ekaksi täpäriksi keväällä. Käyttö juuri tuollaista trailiajelua, mutta kyllä sillä teknisempikin maasto taittuu. Jousituksen kun sai säädettyä omaan makuun kohdilleen, niin nautinnollista on ollut kaikenlaisessa maastossa. Jouset lukkoon niin kulkee hyvin pikitielläkin. Renkaat rullaa mielestäni hyvin. Suunnilleen 2000 km on takana, eikä mitään murheita ole ollut. Osat ovat perushuttua, mutta ei meikäläinen ainakaan ole siitä kärsinyt. Hyvin ovat pysyneet säädöissä eikä teknisiä murheita ole ollut.

Alen kanssa hinta jää hiukan alle 2200 €:n ja mielestäni olen saanut rahalle vastinetta. Ajopyörästä saa fillarin koeajoon vaikka viikonlopuksi. Itse otin tuon Konan yhdeksi illaksi töitten jälkeen ja tuli ajeltua n. 30 km:n lenkki sekalaisessa maastossa. M koko oli mulle ihan passeli (179 cm/84 kg) ja tuntui muutenkin hyvältä, joten pistin vielä samana iltana tilaukseen.

kauris
23.08.2019, 17.55
Konan ja occam tr:n geomertia on tosiaan hyvin lähellä toisiaan eli noiden suhteen ei ole suurta merkitystä kumman valitset. Toisaalta sitä toisen pyörän 2x systeemiä ei kannata kavahtaa. Senkin voi muuttaa 1x versioksi etuvaihtajan poistamalla ja vaihtamalla eteen sopivan esim 30 t narrow-wide rattaan alkuperäisten kahden tilalle. Takapakasta johtuen ihan niin kevyttä vaihdetta ei saa kuin 50 lehtisellä eagle pakalla mutta aika käypäsen välitysalueen kuitenkin. Toisaalta osa tällä palstalla on voimakkaasti sitä mieltä että 2 euratasta tarvitsee jotta pitkissä helpoissa (maantie-) laskuissa pystyy polkemaan vielä 50 km/h vauhdissakin. Maastossa sellaiselle ei ole mitään tarvetta toki.

F. Kotlerburg
23.08.2019, 20.30
Orbeassa on selvästi heikompi keula kuin Konassa.

SBIAN
23.08.2019, 21.51
Perustelujen vähyydestä voisi päätellä, että tässäkin tapauksessa vahva mielipide saattaa perustua vain täydelliseen tietämättömyyteen.

Jos ostat alurunkoisen, niin älä osta sellaista, jonka hitsaukset näyttää hutikassa olleen rapparin tekemiltä, kuten Kanjoneissa. Ja tälle mielipiteelle perusteluna pelkästään se, että silmään sattuu moinen työn jälki.

Siinä oikein varsinainen asiantuntija???

Pexi
23.08.2019, 23.52
Jepjep. Monta tuntia.

3001
24.08.2019, 08.49
Tai klassikko olisi pistää yöllä baarista tullessa tilaus vetämään... :cool:

Mikäs fillari lähti tilaukseen?:D

Nikkke
24.08.2019, 19.34
Lainataanpa ketjua.

Millanen kikotin ois järkevä max 1500€ hintaluokassa jos meinaa ottaa mittaa lähinnä itsestään ja tehdä parhaan mahdollisen tuloksen isoissa maastopyöräilijöille tarkotetuissa ajoissa (EVOC, Jämi, Tahko) etc? Samaan aikaa kuitenkin ois kiva jos fillari ois semmonen että sillä ois talvisin mukava ajella myös pidempiä pk-lenkkejä kelvejä pitkin, kesäisin lähinnä helpohkot polut/satunnaiset kivirymyämiset kohteena. Itsellä oli vielä viikko sitten enskapyörä mistä luovuin koska oli yksinkertaisesti liian järeä kampe omiin tarkoituksiin, tällä hetkellä ajellaan vain maantiepyörällä.

Tuo Radonin cragger 8.0 ois kiva näköinen peli (tuon verran voisi hinnassa venyttää), mutta samalla taas tulee mieleen onko tuo geometria vääränlainen omiin käyttötarkoituksiin, tuohon hintaan ei täpäriä saa, paitsi ehkä joku käytetty xc-täpäri? Tiedä häntä, saa heittää mielipiteitä ilmoille.

Mikään kiire tällä hankinnalla ei ole, maantie maistuu sen verran hyvin tällä hetkellä.

Kanuuna
24.08.2019, 22.51
^ Exceed ?

Ishtor
25.08.2019, 14.38
Mikäs fillari lähti tilaukseen?:D

Ei voinut kuin maata sikiöasennossa sängyssä koko eilisen... :eek: Mutta tänään laitoin tilauksen menemään.

Konaan päädyin. Onhan se edelleen ruma niin muotoilun kuin värinkin suhteen Orbeaan verrattuna, mutta eipä pyöräily kai mikään kauneuskilpailu ole. Hissitolppa ja pari parempaa komponenttia, sekä halu testata onko siitä SRAMista mihinkään, käänsivät valinnan Konaan. Niin ja SRAMin hyväksi puoleksi laskin lopulta senkin, että on yksi hajoava osa vähemmän kun ei ole etuvaihtajaa, joka voi helposti osua kaatuessa johonkin kiveen tai vastaavaan.

Nyt pitäisi vielä löytää sopivat flättipolkimet, kun en ainakaan vielä uskalla kiinnittää itseäni pyörään, sen verran epävarmaa menoa välillä noissa juurakoissa, kun tekniikka on puutteellista eikä osaa vielä riittävästi ennakoida omaa ajamistaan ja maastoa. Vähän myöhemmin voisin kokeilla lukkoja ottamalla jommastakummasta toisesta pyörästäni pedaalit. Työmatkapyörässäni on sellaiset kaksipuoleiset simpan A530-pedaalit, jotka voisi olla hyvä kompromissi harjoitusvaiheessa. Niissä vaan se flättipuoli on aika liukas vakavaan ajoon, mutta saattaisi olla ihan toimiva satunnaisten juurakoiden ja kivikoiden yli rymytessä. Kokeillaan nyt ensin fläteillä. Mielellään edullisilla alkuun. Ehdotuksia esim XXL:n valikoimasta?

Kanuuna
25.08.2019, 15.21
^ Nukeproofin Neutronit. Kaverin puolesta sanon, että on hyvät ja todella pitävät. Ei saa XXL:stä. Vaikkapa Wigglestä saa.

sampo12
25.08.2019, 17.12
Sitä shimanon perus flättiä sai XXL 50€ hinnalla, nettikaupoissa kuitenkin yli 40€. Pari viikkoa ajellut ja tyytyväinen olen. Ei vaan löytynyt enää heidän netistään

Lähetetty minun VOG-L29 laitteesta Tapatalkilla

3001
25.08.2019, 17.25
^ Nukeproofin Neutronit. Kaverin puolesta sanon, että on hyvät ja todella pitävät. Ei saa XXL:stä. Vaikkapa Wigglestä saa.
Komppaan tätä. Itellä nyt kaikkiaan kolmannet neutronit, eikä chainilla hinnan kiroissa, jos ottaa vähän jotain muuta hilpettä mukaan että saa ilmaiset postikulut.

https://www.chainreactioncycles.com/fi/en/nukeproof-neutron-evo-electron-evo-flat-pedals/rp-prod122950

Xxl:stä löytyy esim stampit --> https://www.xxl.fi/stamp-1-large-maastopoljin-harmaa/p/1160822_1_style

Ja ei se väri pakosti livenä ole niin kauhea kuin kuvissa :)

Ishtor
25.08.2019, 22.58
Hitto kun ei taida ehtiä tulemaan ennen pyörää jos ulkomailta tilaa, kun suomen posti jää hautomaan sitä tyypillisesti 2-3 päiväksi ennenkuin malttaa luovuttaa loppuasiakkaalle...

3001
25.08.2019, 23.10
Hitto kun ei taida ehtiä tulemaan ennen pyörää jos ulkomailta tilaa, kun suomen posti jää hautomaan sitä tyypillisesti 2-3 päiväksi ennenkuin malttaa luovuttaa loppuasiakkaalle...

Tilaat enemmän rompetta, mitä tarviit, ja Next day delivery chainilla jotain 21 vai 23e, edellyttäen että tilaat ennen klo 16. Sitä en tiedä millä rakettirepulla ne toimitetaan.:D

Ishtor
25.08.2019, 23.57
Xxl:stä löytyy esim stampit --> https://www.xxl.fi/stamp-1-large-maastopoljin-harmaa/p/1160822_1_style

Noita stampeja ei ole kuin largena, mikä lienee vähän liioittelua trail-käytössä ja kengännumerolla 43. Että varmaan vähän pakko tilata jostain muualta. Aika erikoista ettei XXL:ssä ole, eikä tässä 50km säteellä ole mitään muutakaan pyöräilyvarusteita myyvää liikettä... No voisi tietty käydä paikallisessa interportissa kääntymässä, mutta en pidättelisi hengitystä että siellä mitään on. Ehkä laitan tilaukseen ja toivon parasta. Ehkä minä siihen jotkut polkimet hätätilassa saan kiinni.

Ishtor
26.08.2019, 00.40
Tilaat enemmän rompetta, mitä tarviit, ja Next day delivery chainilla jotain 21 vai 23e, edellyttäen että tilaat ennen klo 16. Sitä en tiedä millä rakettirepulla ne toimitetaan.:D

Löytyi sieltä vähän muutakin, esim X-Tools Workshop Prep Stand Wall Mount niin raaskin tuon kalliimman toimituksen ottaa. Katsotaan nyt kuinka vauhdikkaasti tulee. Flättikenkiä katselin myös, mutta ei tuolla oikein ollut. No, ajelen lenkkareilla niinkuin tähänkin asti. :)

3001
26.08.2019, 08.54
Löytyi sieltä vähän muutakin, esim X-Tools Workshop Prep Stand Wall Mount niin raaskin tuon kalliimman toimituksen ottaa. Katsotaan nyt kuinka vauhdikkaasti tulee. Flättikenkiä katselin myös, mutta ei tuolla oikein ollut. No, ajelen lenkkareilla niinkuin tähänkin asti. :)

Saattaa hajota kengästä pohja suht nopiaa jos enemmän ajelet. Siis sillä oletuksella ettei nyt mitkään kovapohjaiset kengät ole. Itekkin ajellu n.300km Etniessin skeittikengillä, ja kyllä pohjasta huomaa että piikit tehny tehtävänsä. Varmaan jo vesi tulee pohjasta läpi :D

hece
26.08.2019, 11.25
XXL:n valikoimista https://www.xxl.fi/northwave-clan-mtb-19-unisex-pyorailykengat-sininen/p/1158011_1_style on hyväksi sanottu flättikenkä, välillä sai halvemmallakin. Mutta tärkeintä että pääsee kokeilemaan omaan jalkaan sopivuutta jos XXL löytyy lähistötä.

Ishtor
28.08.2019, 00.25
XXL:n valikoimista https://www.xxl.fi/northwave-clan-mtb-19-unisex-pyorailykengat-sininen/p/1158011_1_style on hyväksi sanottu flättikenkä, välillä sai halvemmallakin. Mutta tärkeintä että pääsee kokeilemaan omaan jalkaan sopivuutta jos XXL löytyy lähistötä.

Ei ole täällä päin liikkeessä kyseisiä flättikenkiä, kun kysyntä on kuulemma niin vähäistä. Mutta näitä on https://www.xxl.fi/northwave-spider-plus-2-mtb-19-miesten-pyorailykengat-sininen/p/1158019_1_style ja käyn niitä perjantaina kokeilemassa. Tavallaan kompromissikenkä, johon saa myös klossit jos se alkaa kiinnostaa. Pohja ei ole niin tasainen ja voi olla että piikit eivät asetu niin hyvin pohjaan, tai jalka voi jäädä huonoon asentoon. Lenkkarilla ajaessa oli välillä vähän samaa, että kun jalan nosti pois pedaalilta, niin uudelleen asettelussa meni hetki ennenkuin piikit löysi oikeat kolot kengän pohjasta. Mutta pitänee ehkä pyytää asentamaan jotkut piikkipedaalit johonkin pyörään että voi kokeilla ihan oikeaa pedaalia vasten.

Toisaalta myyjä kyseenalaisti koko flättikengän tarpeen. On kuulemma ajanut tänä kesänä itse flättipedaalilla tuhat kilsaa ihan tavallisella lenkkarilla, eikä kenkä ole kärsinyt siitä millään lailla. Aikoo kuulemma itsekin syksymmällä, kun märkyys lisääntyy, ostaa ihan normaalin coretex-kengän sen sijaan että sijoittaisi flättikenkään.

hitlike
28.08.2019, 00.34
Ei ole täällä päin liikkeessä kyseisiä flättikenkiä, kun kysyntä on kuulemma niin vähäistä. Mutta näitä on https://www.xxl.fi/northwave-spider-plus-2-mtb-19-miesten-pyorailykengat-sininen/p/1158019_1_style ja käyn niitä perjantaina kokeilemassa. Tavallaan kompromissikenkä, johon saa myös klossit jos se alkaa kiinnostaa. Pohja ei ole niin tasainen ja voi olla että piikit eivät asetu niin hyvin pohjaan, tai jalka voi jäädä huonoon asentoon. Lenkkarilla ajaessa oli välillä vähän samaa, että kun jalan nosti pois pedaalilta, niin uudelleen asettelussa meni hetki ennenkuin piikit löysi oikeat kolot kengän pohjasta. Mutta pitänee ehkä pyytää asentamaan jotkut piikkipedaalit johonkin pyörään että voi kokeilla ihan oikeaa pedaalia vasten.

Toisaalta myyjä kyseenalaisti koko flättikengän tarpeen. On kuulemma ajanut tänä kesänä itse flättipedaalilla tuhat kilsaa ihan tavallisella lenkkarilla, eikä kenkä ole kärsinyt siitä millään lailla. Aikoo kuulemma itsekin syksymmällä, kun märkyys lisääntyy, ostaa ihan normaalin coretex-kengän sen sijaan että sijoittaisi flättikenkään.

Linkkaamasi kengät näyttää sellaisilta että fläteillä pito on heikkoa. En tunne ko. kenkää mutta näyttäisi äkkiseltään siltä että se ei ole välimuoto SPD-kengän ja flättikengän välillä vaan SPD-kengän ja jonkun koirankusetus-ulkoilujalkineen välillä.

Flättikenkänä toimii parhaiten omien kokemusten mukaan joko (yllättäen) flättikenkä esim Five Tenin tekeleet, tai heti hyvänä kakkosena vanhan koulukunnan tasapohjainen skeittikenkä. Toki rauhallisessa retkiajossa maastopyörällä toimii kenkä kuin kenkä, mutta rajummassa menossa kun pitoa tarvitaan on lenkkarit aika huonot, korkea ja pehmeä kanta tappaa tuntuman ja rajusti kuvioitu koloja täynnä oleva pohja ei tarjoa polkimen nastoille pitoa.

Sinuna tilaisin nuo Clanit ellei niitä paikallisessa Xxlssä ollut, jos koko ei täsmää voit palauttaa ne sinne kivijalkaan joten riskiä ei ole. Sitten jos joskus haluat ajaa lukoilla on ne Xxl:n Scottit esimerkiksi hyvä ja edullinen SPD-kenkä (ovh 149€ mutta usein alessa 100€). Tuo Spider vaikuttaa minusta vähän huonolta kompromissilta joka ei oikeen vastaa mihinkään tarpeeseesi.

Ishtor
28.08.2019, 00.50
Linkkaamasi kengät näyttää sellaisilta että fläteillä pito on heikkoa. En tunne ko kenkää mutta näyttäisi siltä että se ei ole välimuto SPD-kengän ja Flättikengät välillä vaan SPD-kengän ja jonkun koirankusetusulkoilujalkineen välillä.

Sepä kai tuossa kengässä on ideakin, että pystyy kävelemään sorassa, mudassa jne paremmin kuin tasapohjaisella kengällä, mutta on kuitenkin vähemmän kuvioitu kuin varsinaiset SPD-kengät, jolloin piikit purevat paremmin (kokeilin omilla shimanon SH M089-kengillä, niin ei tosiaan tuntunut hyvältä. Lenkkari ehdottomasti noin 10 kertaa parempi vaihtoehto kuin ne). Ja noissa klossi on niin syvällä ettei haittaa kävelyä ollenkaan, mutta se kuitenkin on siellä, jos vaikka haluaakin alkaa ajaa lukkopedaaleilla.

Flättikenkänä toimii parhaiten omien kokemusten mukaan joko (yllättäen) flättikenkä esim Five Tenin tekeleet, tai heti hyvänä kakkosena vanhan koulukunnan tasapohjainen skeittikenkä. Toki rauhallisessa retkiajossa maastopyörällä toimii kenkä kuin kenka, mutta rajummassa menossa kun pitoa tarvitaan on lenkkarit aika huonot, korkea ja pehmeä kanta tappaa tuntuman ja rajusti kuvioitu koloja täynnä oleva pohja ei tarjoa polkimen nastoille pitoa.

En tiedä kuinka rajua maastoajoa tällainen keski-ikäistyvä maastopyöräilyssä täysin aloitteleva maantiesuhari tulee seuraavan 5 vuoden aikana harrastamaan (siis sen ajan minkä nämä ensimmäiset kengät oletettavasti pysyy ajokunnossa). Tokkopa mihinkään kovin uhkarohkeisiin urheilusuorituksiin maastossa äidyn. Kenkää en miettinyt pelkästään pedaalin kannalta, vaan myös siksi että kun ryven polvea myöten savessa, niin ei menisi ne lenkkarit sitten suotta likaiseksi. Ne jalassa kun pitäisi liikkua muuallakin kuin pyörän päällä. Mutta tosiaan voi olla että toiset, pyöräilyyn pyhitetyt parin kympin lenkkarit ajaisivat minulla ihan saman asian. Katsotaan nyt kun käyn testaamassa.

Paksupolkija
28.08.2019, 08.04
Mä ajoin kaksi kevät-sysky -kautta marketin adidas lenkkareilla. Polkimina oli nukeproofit piikeillä. Kengät ei juurikaan kärsineet toisinkuin tuhosin kahdet turvakengät talvisin. Pohjat ei niissä kestäneet piikkejä.

Jumo
28.08.2019, 11.35
Jos sinulla on jo "selkärangassa" maantiepyöräilyn kautta lukkopolkimien irroitus niin laita suosiolla ne SPD:t maasturiin. Kyllä ne irtoaa sielläkin. Shimanolla on vielä M-klossi (multirelease SM-SH56) jonka käsittääkseni pitäisi irrota useampaan suuntaan / kuperkeikassa.

Meillä just sama tilanne junnu 15 v haluaa isänsä kanssa välillä maastoilemaan. Kokeili pari kertaa minun täpäriä lukkopolkimilla ja tykästyi heti. Muutama muksahdus unohduksen takia ja Syötteen 32 ajoi minun täpärillä ja ei enää halua ajaa fläteillä omallakaan. Tosin nyt kinuaa että hanen etujousitettu pitäisi vaihtaa myös täpäriin...

marco1
28.08.2019, 12.48
Jos ei löydy oikeita flättikenkiä niin marketin tms skeittikengät toimii joten kuten (niissäkin käsittääkseni on isoja eroja keskenään) mutta niitä saa halvalla.

Nikkke
28.08.2019, 15.59
Ei nyt liity aiheeseen (polkimet) jota juuri käydään tässä topicissa (xc-pyörää aloittelijalle) mutta kysynpä silti viisaammilta. Kuinka suuri ero oikeasti on kuitupyörä vs alupyörä tuolla maastossa? Kun puhutaan jäykkäperäsistä fillareista. Olen siis hankkimassa jäykkäperää maantiefillarin kyljelle kuten jo tässä topicissa aiemmin kerroinkin. Nyt harkinnassa on pari eri fillaria mitkä on hinnaltaan about samat (~1700e), toinen on kuitupyörä jossa hieman kehnommat osat (SLX, Reba, MT400) vs alupyörä jossa on FOX rhythm 34, Guide R, XT etc.

Kauhea pähkäily nyt onkin kumpaan kallistuisi, mitään kokemusta kuitupyörästä maastossa ei ole (maantiellä kylläkin jossa eron selkeästi huomaa alupyörään). Ihmiset joilla kokemusta maastossa jäykkäperäsistä alu vs carbon niin voisi antaa kommenttia niiden erilaisuuksista.

Kanuuna
28.08.2019, 16.08
Runko on pyörän sielu. Muita palikoita on helpompi päivitellä sitten tuonnempana parempiin, mutta runko... Hyvä alurunko on kyllä parempi kuin huono kuitunen sekä maantiellä, että maastossa. Kokemuksesta. Mutta hyvä kuitunen on hyvä kuitunen ja päihittää lelumiiniset.

3001
28.08.2019, 20.07

Pitikö luvattu toimitusaika tilauksessa? Millos pyörä olisi saapumassa?

hitlike
28.08.2019, 20.40
Ei nyt liity aiheeseen (polkimet) jota juuri käydään tässä topicissa (xc-pyörää aloittelijalle) mutta kysynpä silti viisaammilta. Kuinka suuri ero oikeasti on kuitupyörä vs alupyörä tuolla maastossa? Kun puhutaan jäykkäperäsistä fillareista. Olen siis hankkimassa jäykkäperää maantiefillarin kyljelle kuten jo tässä topicissa aiemmin kerroinkin. Nyt harkinnassa on pari eri fillaria mitkä on hinnaltaan about samat (~1700e), toinen on kuitupyörä jossa hieman kehnommat osat (SLX, Reba, MT400) vs alupyörä jossa on FOX rhythm 34, Guide R, XT etc.

Kauhea pähkäily nyt onkin kumpaan kallistuisi, mitään kokemusta kuitupyörästä maastossa ei ole (maantiellä kylläkin jossa eron selkeästi huomaa alupyörään). Ihmiset joilla kokemusta maastossa jäykkäperäsistä alu vs carbon niin voisi antaa kommenttia niiden erilaisuuksista.

Jättäisin huomiotta rungon materiaalin ja ottaisin pyörän jonka runko parempi geometrialtaan ja suunnittelultaan. Paino ei merkkaa paljoa jäykkäperässä ja tärinöiden vaimennus ei senkään vertaa koska gummit ja iskari. Toki jos kuituinen sattuu olemaan muutenkin se parempi runko niin pieni keveysero on kiva bonus, mutta kuten Kanuuna yllä kirjoitti, valitsisin runko edellä pyörän koska runko on se pyörä.

Ishtor
28.08.2019, 20.47
Pitikö luvattu toimitusaika tilauksessa? Millos pyörä olisi saapumassa?

Tänään tuli pedaalit ja pukki briteistä, eli nopeasti! Pyörä tuli jo eilen.

Ja tuo huoltopukki on muuten tosi jämäkkä laite hintaisekseen. Pistin autotallin seinään kiinni ja toimii siinä loistavasti Ja polkimet vaikuttaa myös hyviltä.

Ishtor
28.08.2019, 21.43

Olen itse aina osasarjan kannalla. Johtuu ehkä siitä että maantiepyöräni White ei luultavasti täytä edes maantiepyörä-puritanistien kusitolpan virkaa, mutta hyvin olen sillä pärjännyt, ja nimenomaan tekniikan ansiosta! Logiikkani on varsin... hmmm... looginen: Jos vaihteet ei toimi, ei pyörää voi käyttää! Ja jos ne toimii huonosti, ei pyörää viitsi käyttää. Mutta uskon että mihin tahansa runkoon tottuu kun sillä aikansa ajaa. Ja varsinkin jos ei paremmasta tietä, kuten minun tapauksessani.

3001
28.08.2019, 21.49
Olen itse aina osasarjan kannalla. Johtuu ehkä siitä että maantiepyöräni White ei luultavasti täytä edes maantiepyörä-puritanistien kusitolpan virkaa, mutta hyvin olen sillä pärjännyt, ja nimenomaan tekniikan ansiosta! Logiikkani on varsin... hmmm... looginen: Jos vaihteet ei toimi, ei pyörää voi käyttää! Ja jos ne toimii huonosti, ei pyörää viitsi käyttää. Mutta uskon että mihin tahansa runkoon tottuu kun sillä aikansa ajaa. Ja varsinkin jos ei paremmasta tietä, kuten minun tapauksessani.

Kun alat maastossa pyöräilemään, ja lajitovereita näet, niin sen kerran kun käyt jotain 29 hiilaricruzia kokeilemassa niin tiedät mihin se voi johtaa :o

Ishtor
28.08.2019, 22.02
Jos sinulla on jo "selkärangassa" maantiepyöräilyn kautta lukkopolkimien irroitus niin laita suosiolla ne SPD:t maasturiin. Kyllä ne irtoaa sielläkin. Shimanolla on vielä M-klossi (multirelease SM-SH56) jonka käsittääkseni pitäisi irrota useampaan suuntaan / kuperkeikassa.

Kertaakaan elämässäni en ole kaatunut maantiepyörällä sen takia etten olisi muistanut irrottaa lukkoa. Sitähän sanotaan että tapahtuu ainakin kerran jokaiselle pyöräilijälle. Eli hyvin tuntuu olevan selkärangassa. Mutta se ei olekaan ongelma. Kerron pari esimerkkiä elämästä elämästä:

1. Ajan juurakossa/kivikossa kantojen ja risujen keskellä, missä poljin osuu herkästä maahan tai muuhun esteeseen, ja ei pääse polkemaan luontevasti vauhtia. Välillä pitää pysähtyä ja potkaista uusi alkuvauhti ja taas mennään muutama metri eteenpäin. Mennään fläteillä siis. Mutta jos siinä puolen kävelyvauhdin vauhdissa pitää tähdätä kenkää lukkoon, samalla kun tasapainottelee kuin sirkuspelle yksipyöräisellä, niin tietäähän sen ettei se onnistu. Ja toisaalta tehokas polkeminen maastossa missä jalat pomppii pois polkimilta jo fläteilläkin, ei todellakaan onnistu jos yrittää polkea niin ettei kengät ole lukoissa ja poljinpaine kohdistuu joko kantapäälle tai varpaille. Joten nuo paikat pitäisi käytännössä työntää, jos kenkänä on joku muu kuin flätti.
2. Jyrkät ylämäet! Muutama sellainen mäki ettei pito riitä polkea niitä ylös asti, mutta aika pitkälle pääsee kuitenkin. Mutta jyrkkyys on sitä luokkaa että jo pelkästään pyörän selästä pois hyppääminen on pelottava kokemus, kun pelkää lähtevänsä liukumaan/pyörimään mäkeä alas pyörineen päivineen jos jalat ei saakaan heti pitoa. Tuossa nousukulmassa kun vauhti loppuu, niin pyörän päältä on syytä päästä pois nopeasti. Eli en uskaltaisi ajaa lukoilla, joten juuri se lukkojen koko hyöty jää pois. Ja ilman että lukot ovat kiinni, voi saman tien alkaa työntämään mäkeä ylös ihan juurelta asti, koska eihän siitä noususta niin mitään tule.

Ehkä kun kokemusta ja maastosilmää kehittyy, niin oppii katsomaan milloin lukkoja uskaltaa käyttää ja milloin ei. Mutta tässä vaiheessa koen turvallisemmaksi nuo flätit. On minulla SPD-pedaalit ja kengät joten helppo niitä on testata sitten jossain vaiheessa kun varmuutta on kertynyt. (ajan nimittäin SPD-kengillä maantietä rikkoen tietoisesti pyöräilijän sääntökirjan olennaisinta pykälää...)

Meillä just sama tilanne junnu 15 v haluaa isänsä kanssa välillä maastoilemaan. Kokeili pari kertaa minun täpäriä lukkopolkimilla ja tykästyi heti. Muutama muksahdus unohduksen takia ja Syötteen 32 ajoi minun täpärillä ja ei enää halua ajaa fläteillä omallakaan. Tosin nyt kinuaa että hanen etujousitettu pitäisi vaihtaa myös täpäriin...

Tervemenoa rahat, mutta onhan se sen arvoista kun saa pojan kanssa kruisailla. :)

Ishtor
28.08.2019, 22.02
Kun alat maastossa pyöräilemään, ja lajitovereita näet, niin sen kerran kun käyt jotain 29 hiilaricruzia kokeilemassa niin tiedät mihin se voi johtaa :o

En aio kokeilla :D

Ishtor
28.08.2019, 22.14
Pyörä tosiaan tuli todella nopeasti Bikeshopista, ja siitä propsit heille!

MUTTA... runko oli naarmuuntunut ilmeisesti kuljetuksessa koska pyörä oli pakattu huonosti. Laitoin heille sähköpostilla kyselyä miten menetellään, mutta vuorokauteen ei ole vastausta näkynyt.

Samoin osa tilauksen sisällöstä jäi tulematta (olisi kuvitellut että tulee samalla kyydillä, kun tavaraa oli varastossakin). Sitäkin kyselin että tuleeko loput erikseen vai onko kuljetuksessa hävinneet, vai mistä on kyse, mutta vastausta odotellaan.

Samoin pyörän hinta on laskussa eri, kuin firman webbisivujen tilaushistoriassa näkyvä hinta. Herätti vähän hämmennystä että mistä johtuu, onko hinta laskenut maksamisen jälkeen tai jotain.

No, eiköhän nuo kaikki selviä. Olisi vaan kiva tietää mahdollisimman nopeasti pitääkö pyörä esim palauttaa, tai hoidetaanko homma tarkistamalla hintaa vähän alaspäin vai miten menetellään, jotta uskaltaisi ottaa pyörän käyttöön. Eipä siitä nopeasta toimituksesta ole hirveästi hyötyä jos pyörä seisoo sen jälkeen viikon tuossa pihalla ilman, että siihen uskaltaa edes koskea...

3001
28.08.2019, 22.20
Pyörä tosiaan tuli todella nopeasti Bikeshopista, ja siitä propsit heille!

MUTTA... runko oli naarmuuntunut ilmeisesti kuljetuksessa koska pyörä oli pakattu huonosti. Laitoin heille sähköpostilla kyselyä miten menetellään, mutta vuorokauteen ei ole vastausta näkynyt.

Samoin osa tilauksen sisällöstä jäi tulematta (olisi kuvitellut että tulee samalla kyydillä, kun tavaraa oli varastossakin). Sitäkin kyselin että tuleeko loput erikseen vai onko kuljetuksessa hävinneet, vai mistä on kyse, mutta vastausta odotellaan.

Samoin pyörän hinta on laskussa eri, kuin firman webbisivujen tilaushistoriassa näkyvä hinta. Herätti vähän hämmennystä että mistä johtuu, onko hinta laskenut maksamisen jälkeen tai jotain.

No, eiköhän nuo kaikki selviä. Olisi vaan kiva tietää mahdollisimman nopeasti pitääkö pyörä esim palauttaa, tai hoidetaanko homma tarkistamalla hintaa vähän alaspäin vai miten menetellään, jotta uskaltaisi ottaa pyörän käyttöön. Eipä siitä nopeasta toimituksesta ole hirveästi hyötyä jos pyörä seisoo sen jälkeen viikon tuossa pihalla ilman, että siihen uskaltaa edes koskea...

Yleensä on hyvitystä antanut hinnassa, mutta riippuu ihan puodista. Puuttuuko siis fillarin osia, vai tilasitko samalla muita tuotteita? Eikö bikesterillä ole varastoja vähän siellä täällä, et jos fillari tuli Suomen varastolta, niin muut osat, voiko tulla toiselta varastolta jos Suomessa niitä ei ollut? Asiasta enempi tietävä kertokoon, mutta oma veikkaus on tuo.

Ishtor
28.08.2019, 22.41
Yleensä on hyvitystä antanut hinnassa, mutta riippuu ihan puodista. Puuttuuko siis fillarin osia, vai tilasitko samalla muita tuotteita? Eikö bikesterillä ole varastoja vähän siellä täällä, et jos fillari tuli Suomen varastolta, niin muut osat, voiko tulla toiselta varastolta jos Suomessa niitä ei ollut? Asiasta enempi tietävä kertokoon, mutta oma veikkaus on tuo.

Joo siis muita tuotteita, mutta pyöräilyyn liittyviä toki. Ei bikester, vaan Bikeshop.

3001
28.08.2019, 22.46
Joo siis muita tuotteita, mutta pyöräilyyn liittyviä toki. Ei bikester, vaan Bikeshop.

Joo, taitaa olla liikaa töllötetty fillarihommia tälle päivälle, kun menee kaupat sekasin. My bad:eek:

Jumo
29.08.2019, 08.56
Kertaakaan elämässäni en ole kaatunut maantiepyörällä sen takia etten olisi muistanut irrottaa lukkoa. Sitähän sanotaan että tapahtuu ainakin kerran jokaiselle pyöräilijälle. Eli hyvin tuntuu olevan selkärangassa. Mutta se ei olekaan ongelma. Kerron pari esimerkkiä elämästä elämästä:

1. Ajan juurakossa/kivikossa kantojen ja risujen keskellä, missä poljin osuu herkästä maahan tai muuhun esteeseen, ja ei pääse polkemaan luontevasti vauhtia. Välillä pitää pysähtyä ja potkaista uusi alkuvauhti ja taas mennään muutama metri eteenpäin. Mennään fläteillä siis. Mutta jos siinä puolen kävelyvauhdin vauhdissa pitää tähdätä kenkää lukkoon, samalla kun tasapainottelee kuin sirkuspelle yksipyöräisellä, niin tietäähän sen ettei se onnistu. Ja toisaalta tehokas polkeminen maastossa missä jalat pomppii pois polkimilta jo fläteilläkin, ei todellakaan onnistu jos yrittää polkea niin ettei kengät ole lukoissa ja poljinpaine kohdistuu joko kantapäälle tai varpaille. Joten nuo paikat pitäisi käytännössä työntää, jos kenkänä on joku muu kuin flätti.

OK, eka viestissä viittasit "Eli perus-polkuajoa on tarkoitus ajaa." Itselläkin tuo tekninen stop/go ärsytti ja aina välillä laitan flätit kiinni kokeeksi. En kuitenkaan ole tykännyt ajaa enää fläteillä, koitan ajotekniikkaa treenaamalla selvitä pahoista paikoista. Dropper satula on helpottanut elämää kun voi pudottaa penkin alas ja saa lisätilaa rimpuiluun. Satunnainen pitkospuilta putoaminen jalat kiinni tai jyrkässä ylämäessa ylimeno nyt kuuluu lajiin ;)

SPD polkimilla minäkin kaikki ajot ajan, en ole kokenut tarvetta road polkimiin vielä. Lainapyörillä on tullut ajettua mutta en kokenut riittävän suurta ahaa-elämystä että hankkisin lisää polkimia ja kenkiä.

Mutta kun sinulla polkimia ja kenkiä on niin niitähän testailee lenkin ja maaston suhteen helposti ja oma mieltymys löytyy.

Ishtor
06.09.2019, 23.22
... runko oli naarmuuntunut ilmeisesti kuljetuksessa koska pyörä oli pakattu huonosti. Laitoin heille sähköpostilla kyselyä miten menetellään, mutta vuorokauteen ei ole vastausta näkynyt.

Kommentoivat asiaa, ei kuulemma johdu pakkauksesta, koska pakkaavat vuosittain tuhansia pyöriä juuri samalla tavalla. Epäilivät virhettä tehtaalla ja tarjoutuivat 50€ hyvitykseen. Jaa-a... minun mielestäni kuulostaa aika vähältä hyvitykseltä 2500€:n tavarasta, ja kun vika on suoraan silmän alla suunnilleen näkyvimmässä paikassa mitä pyörässä ylipäätään on. (harmi kun tänne ei saa linkattua kuvia...)

Kysyin voivatko tehdä jotain hyvityssumman parantamiseksi, mutta ei ole viikkoon kuulunut asiasta enää mitään.

SBIAN
06.09.2019, 23.30
Peru koko kauppa, sinullahan on siihen täysi oikeus. Jos jokin asia menee pieleen ei se siitä jahkailemalla kummene, jo nuo kertomasi asiat riittäisi enemmän kuin hyvin enkä edes harkitsisi hyväksyä muuta kuin purkaa kauppa ja äkkiä.

Ja tuo pakkaus...niin pahvi heitetty rungon päälle ja ohjaustanko ja satula kääritty kuplamuoviin, onnea loput että satuu sellainen kuljettaja joka käsittelee pyörää erityisen varovasti. Ei siis mikään läheskään varma paketti vaan tuurilla virheettömänä perille, eikö niin. Ei paljon lämmitä vaikka toimitus olisi kuinka nopea jos huomaa että runko on jo ajetun näköinen:)

hphuhtin
07.09.2019, 05.08
Postimyynnissä kannattaa pitää huolta, että peruu kaupat 14 päivän sisällä tuotteen vastaanottamisesta jos siltä tuntuu. Ei pidä jäädä viikoiksi odottelemaan vastauksia.

(Miten niin tänne ei saa kuvia)

Ishtor
07.09.2019, 09.56
(Miten niin tänne ei saa kuvia)

Pitäisi olla webbilinkki kuvaan. Ei voi suoraan liittää.

Fat Boy
07.09.2019, 10.10
Pitäisi olla webbilinkki kuvaan. Ei voi suoraan liittää.Kokeilen huvikseni tapatalkilla, jolla homma ei aiemmin jostain syystä toiminut tälle foorumille. https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190907/ab010bbf863fdcce216ed2988a971bf9.jpg

Edit. Nyt näemmä toimii, mukavaa.

Lähetetty minun G3121 laitteesta Tapatalkilla

Ishtor
07.09.2019, 11.35
Pitäisi olla webbilinkki kuvaan. Ei voi suoraan liittää.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190907/7de7f242519fdc550464077d77963ef4.jpg

Ishtor
07.09.2019, 11.36
Sehän toimii tapatalkilla , jee [emoji41]

SBIAN
07.09.2019, 12.15
Joo onhan tuo hieman ikävän näköinen mutta ajattelin toki että maali olisi vika kohdasta lähtenyt. Tuo näyttäis olevan lakkapinnan naarmuja joita hiomatahnalla saisi ehkä hyvinkin fiksattua jopa jos naarmut ei ole maalipintaan asti niin häivytys onnistuu niin että tuosta ei huomaa mitään hionnan jälkeen.

Se selitys että vika olisi tullut jo tehtaalta ei oikein tunnu uskottavalta koska hehän kertovat tarkistavansa ja säätävänsä pyörät ennen luovutusta erityisellä huolellisuudella niin oishan tuo vika pitänyt silloin huomata??? Uskon että se päälle "heitetty" pahvi on kuljetuksessa hinkannut tuon kohdan naarmuile, pakkaukseen ei tosiaankaan ole kiinnitetty juurikaan huomioa vaan antaa kuvan että äkkiä vaan matkahuoltoon kuljetettavaksi siksi husastulta tuo suoja näyttää ja on.

Ishtor
07.09.2019, 12.26
Joo onhan tuo hieman ikävän näköinen mutta ajattelin toki että maali olisi vika kohdasta lähtenyt. Tuo näyttäis olevan lakkapinnan naarmuja joita hiomatahnalla saisi ehkä hyvinkin fiksattua jopa jos naarmut ei ole maalipintaan asti niin häivytys onnistuu niin että tuosta ei huomaa mitään hionnan jälkeen.

Se selitys että vika olisi tullut jo tehtaalta ei oikein tunnu uskottavalta koska hehän kertovat tarkistavansa ja säätävänsä pyörät ennen luovutusta erityisellä huolellisuudella niin oishan tuo vika pitänyt silloin huomata??? Uskon että se päälle "heitetty" pahvi on kuljetuksessa hinkannut tuon kohdan naarmuile, pakkaukseen ei tosiaankaan ole kiinnitetty juurikaan huomioa vaan antaa kuvan että äkkiä vaan matkahuoltoon kuljetettavaksi siksi husastulta tuo suoja näyttää ja on.

Joo itsekin uskon että tuota saa häivytettyä, mutta pitää ostaa aineita ja välineitä plus tehdä se työ itse. Ja entäs jos se työ meneekin amatööriltä vituiksi ja onnistuu pilaamaan maalipintaa vielä enemmän? Siihen nähden viisikymppiä tuntuu kovin vähäiseltä hyvitykseltä. Jos siis vertaa siihen että tavallaan 5 kybää enemmän maksamalla saisi pyörän joka on täydellisessä kondiksessa. Ja jos tuota ei kunnosta, vaan käyttää sen 5 kymppiä pelkkään henkisestä kärsimyksestä toipumiseen, eli ostaa vaikka pari laatikkoa olutta, niin vikaa joutuu katselemaan kuitenkin seuraavat 15 vuotta joka kerta kun pyörän selkään hyppää.

En minä rahallista hyvitystä ensisijaisesti ole hakemassa. Kysyinkin heiltä ehdotuksia ongelmaan, mutta sain ainoastaan tuon viidenkympin tarjouksen. Erittäin toimiva vaihtoehto voisi olla vaikka paikallinen automeikkaamo, jolla teettäisin korjauksen (saattaa olla 3 minuutin homma ammattilaiselle) ja lähettäisivät laskun bikeshoppiin. Eli lopputulos voisi olla jopa halvempi kuin tuo 50€, ja olisin tyytyväinen tulokseen. Tai että lähettäisivät aineita ja ohjeita miten korjaus tehdään, niin voisin tehdä sen itse. Anything...

Ja jos vika olisi ollut vaikka rungon alaosassa tai takahaarukassa tai muussa sellaisessa paikassa johon osumia tulee ennemmin tai myöhemmin joka tapauksessa maastossa rymytessä, niin tilanne olisi ollut ihan toinen. Mutta tuohon paikkaan ei käytön jälkiä luonnollista kautta tule. Sen takia se harmittaa.

hitlike
07.09.2019, 12.38
Antaisin sinuna olla, jos meinaat tuota pyörää oikeasti käyttää on se kohta täynnä pientä naarmua ja skraidua joka tapauksessa. Itsellä muutaman kk vanha jäykkäperäenska juurikin tuosta samasta kohden täynnä aika vastaavaa naarmua, puhumattakaan seatstay and chainstayn kyljet kun joskus kolauttelee kiviin yms tai kaataa pyörän sepelille jotain kypärän kohennusta varten vai vetää lipat. Eihän tuo mikään taideteosmainen maantiepyörä ole vaan ajopyörä, suosittelen unohtamaan nuo naarmut ja kovaa ajoa vaan. Bonuksena saat vielä 50€ jotka voit sijoittaa vaikka varusteisiin.