PDA

Näytä tavallinen näkymä : Käytännön kokemuksia eri sähkömoottoreista, lähinnä Yamaha vs muut

s157431
17.08.2019, 22.46
Olisi hyvä kuulla käytännön kokemuksia Yamahan sähköjärjestelmistä PW, PW-X ja PW-SE. Onko noilla käytännössä eroa ajossa paljonkin ja onko noista vanhin PW järjestelmä sopiva maastoon ja vaativimpiin olosuhteisiin? Miten jos noita vertaa muihin parhaimpiin kuten Shimano 8000, Bosch Performance CX jne. järjestelmiin?

maustevoi
18.08.2019, 08.36
Pääsin pikatestaamaan (tasaisella) Yamahan moottoria. Mukavan pieni vastus 25km/h jälkeen, kuten on Shimanollakin. Suurta eroa E8000 ei pystynyt tuossa ajassa huomaamaan, mutta käsitykseni mukaan Yamahat on kelpo moottoreita.
Bosch CX järjestelmästä katsoisin lähinnä 2020 malleja, niitä on jo myynnissä ja tulossa myyntiin lähiaikoina.

Fat Boy
18.08.2019, 09.12
Jammun huono puoli pikaisella kokeilulla on se, ettei se vedä korkeille kampikierroksille. Se ei haittaa, jos kuskikaan ei niitä käytä, mutta maastossa niitä usein tarttee. Fillari lehdessä oli alkukesästä hyvä juttu aiheeseen liittyen, suosittelen lukemaan. Moottoreista ei kannata unohtaa brosea, joka voipi olla se paras. Tosin, ainakin. Shimano ja brose antaa mahdollisuuden muokkailla ominaisuuksia hyvinkin vapaasti kännykän ohjelmistoilla. Ainakin brosessa tuo muutti moottorin loistavaksi omaan maastoajoon.

Pipo
18.08.2019, 11.54
Kyllä. Shimano ja brose antaa mahdollisuuden muokkailla ominaisuuksia vapaasti kännykän ohjelmistoilla ja kyllä se vaan niin menee että mitään moottoria ilman tätä mahdollisuutta ei kannata missään nimessä hankkia.

Sen uupuminen on vähän sama kuin tehtaalla olisivat laittaneet sulle satulan tehtaan mielestä sopivalle korkeudelle ja sanovat että tämän on oltava sullekin sopiva, ei sitä voi muuttaa.

Fat Boy
18.08.2019, 12.08
Tuohon muokkaamiseen. Pikaisella koeajolla kaikki sähköiset tuntuu huikean hauskoilta. Kun sitten otin pidemmäksi aikaa kokeelle, alkoi brosessa huomata ärsyttäviä piirteitä. Luotin kuitenkin muokkausmahdollisuuksiin ja ostin pyörän. Jonkin aikaa ajelin sellaisenaan ja sitten blevo kännykkään. Kun vähän opetteli säätöjä ja etenkin smart powerin toimintaa, on ajo ollut todella hauskaa ja moottori ei tunnu liikaa siellä missä ei tarvitse..

Värkki muuten runnoo itsensä paikaltaan liikkeelle mäessä, missä luomulla ylös pääsy ajamalla ei ollut mitenkään satavarmaa. Eli kyllä sieltä vääntöä irtoaa kun tökkää turbon päälle ja runttaa itse sen mitä jaksaa.

MiG-77
18.08.2019, 16.38
Omassa pyörässä on PW-SE ja se on ihan hyvä moottori. Jaksaa vääntää ihan tarpeeksi joka paikassa. Verrattuna Broseen ja Shimanoon suurin ero on se että jammulla vääntö alkaa paljon alhaisemmissa kadesseissa. Itsellä tuli hieman vaikeuksia totutella brosella (joku vanhempi brose) alkuun ajamaan kun tuntui ettei siinä ollut puhtia lainkaan, kunnes huomasi että pitää ajaa 2-3 vaihdetta pienemällä samat paikat (-> kadessit korkeammalla). Toki siinä uudessa Brosessa (Mag S) taitaa myös olla aika jytäkkä alavääntö. Jammun avustus loppuu moottorista riippuen joko 100 (PW), 110 (PW-SE) ja 120 (PW-X) kadensseissa. Kuka sitten haluaa sinkuttaa menemään pidemmälti 100+ kadensseilla varmaan tykkää sitten jostain toisesta moottorista enemmän (70-80 kadessit taitaa olla monelle se "paras" johon vaistomaisesti pyritään). Itse tykkään juuri mahdollisimman alhaisilla kadenssseilla polkea polkuja jolloin polkimen iskemiset kiviin ja kantoihin vähenee huomattavasti verrattuna korkeisiin kadensseihin.

Ainut mitä itse Jammussa kaipaa on juuri toi Brosen/Shimanon muokkaus mahdollisuus. Toki eri mieltä siitä mitä Pipo sanoi. Ei se mikään ehdoton vaatimus mielestäni moottorille ole. Jammun standard asetus käy lähes kaikkeen ajoon. ECO ja ECO+ asetukset lähinnä jos haluaa akkua säästää tai muuten vaan "luomutella" (Rajaa max väännön ja kertoimen pienemmäksi). HIGH asetusta en käytä oikeastaan ikinä (antaa max tehon vaan aikaisemmin STD verrattuna. Eli kerroin suurempi). Kuitenkin jos nyt jonkin moottorin valitsisin (ja rahaa olisi kuin roskaa) niin Brosen MAG S olisi se valinta, koska siinä yhdistyy Jammun (alavääntö!) ja Brosen/Shimanon(muokkaaminen) hyvät puolet.

EDIT: Ainiin, Jammultakin on tullut uudet moottorit (PWSeries TE, PWseries ST ja PW-X2).

MRe
18.08.2019, 17.46
Sen uupuminen on vähän sama kuin tehtaalla olisivat laittaneet sulle satulan tehtaan mielestä sopivalle korkeudelle ja sanovat että tämän on oltava sullekin sopiva, ei sitä voi muuttaa.
Samaa mieltä. Sen verran rankasti on tullut itse noita Shimanossa säädettyä, että en jaksa uskoa siihen, että enää tykkäisin tehdasasetuksista.

e-tracker
18.08.2019, 18.32
Mulla PW-X tehdasasetuksilla, rajoitin poistettu, en ole keksinyt mitään vikaa, hieno kone, parempi kuin aik. käytössä ollut bosch.

Metsämuija
24.08.2019, 23.47
Itse olen vissiin ajanut päivän vuoristossa PW-X:llä. Boschin perf CX:n verrattuna mielestäni vaisumpi, mutta oli sitä mäkeäkin matkalla. Meillä oli vesisadetta ja kaverin pyörä sekosi kokonaan joksikin aikaa (avustus lakkasi). Sitä piti hieman boottailla. Moista ei ole Boschissa käynyt koskaan (yksi vikakoodi tullut -20 asteen pakkasesta ja toinen kun unohdin pinnamagneetin...)