Näytä tavallinen näkymä : Sähköavusteinen fatbike/maastopyörä lihavalle
porttila
04.06.2019, 23.33
Terve,
Pitkään on pyöräkuume vaivannut ja sähköavusteista fatbikea tai maastopyörää olisin hankkimassa. Ongelmaksi koituu paino, jota on valitettavasti päässyt kertymään vuosien varrella karvan alle 130kg.
Mitä pyörämälleja mahdollisesti soveltuisi näin raskaalle kalustolle? Canyonin Neuron:ON 7.0 olen miettinyt maastureista mutta en löytänyt mitään painorajoituksia suoraan nettisivuilta.
Läskipyörien kohdalla Tunturi eMax front suspension on yksi kiinnostava.
Hintahaarukka olisi n. 3000-4500 eur välillä.
Tarkoitushan olisi sähköavusteisellä saada nimenomaan apuja liikuntaan ja kunnon kohotukseen, jotta saisi huonolla kunnolla ajettua kuitenkin kohtalaisia matkoja.
Maantiepyöräilystä en varsinaisesti ole kiinnostunut vaan hiekkatiet, metsäpolut.
Kiitos!
Kiekot ja hissitolppa tulee noilla painoilla aika helposti vastaan. Jos paino on 130 kg kalsarit jalassa, niin siihen kuitenkin tulee helposti se 10 kg lisää kun vetää kaikki vermeet päälle. Viimeistään talvella, mutta siihen mennessähän toki paino on jo jotain muuta :)
Canyonin osalta laittaisin suoraan viestiä valmistajalle. Tunturissa sama juttu...
Äkkiseltään Tunturi eMax vois olla hyvä ratkaisu ja jäykällä keulalla jos rock shox ei taivu tuohon painoon. MRe ehdotus yhteys valmistajaan on hyvä. Jos Canyon on painon puolesta ok niin sille suositus, mutta luulen että painosi takia Tunturi on soveltuva niukin naukin.
Timppa H
05.06.2019, 11.47
Maxxilta (https://www.maxx.de/en/pedelecs/mtb/bikes.php?name=RACEMAXX_ELS&id=163) customtilaus.
Move&Go (https://www.movego.fi/ebike.html), jos haluaa Suomesta tilata.
porttila
05.06.2019, 12.31
Kiitos vastauksista tähän asti. Tosiaan Canyonille jo soittelinkin ja sieltä sanottiin että 130kg pienen kantamuksen kanssa vielä ok. Kuulemma rinkkaa ei voi enää tällä painolla otaa mukaan :)
Allekirjoittaneen paino keikkuu 120-130kg hujakoilla vuodesta toiseen. Ja vuodesta toiseen olen ajallut pyörillä (luomu täysjousto ja cyclocross), joiden painorajoitus on ollut luokkaa 110kg. Hyvin ovat kestäneet. Vuodenvaihteessa siirryin pääsääntöisesti sähköavusteiden käyttäjäksi. Nyt olen rallatellut KTM Chacana 292 pyörällä n. 2000km osittain erittäin rankassa (pyörää rasittavassa) maastossa. Kivikkoa, juurakkoa, pieniä hyppyjä, kilometrien bike park laskuja, jne. Toistaiseksi ei ole ollut ongelmia. Valmistajan mukaan max. paino (pyörä+kuski+varusteet) on 134kg eli ylitystä on tullut pahimmillaan siis sellaiset 20kg. Voisin kuvitella, että valmistaja laskee jonkun sortin turvavaraa näihin maksimipainoihin. Useimmat asianmukaiset täysjoustot on luokiteltu pyöräkategoriaan E3 ja E4, jolloin valmistaja takaa pyörän kestävyyden 60-120cm hypyissä. Ainakin maalaisjärjellä ajateltuna pyörä ottaa iskua huomatavasti enemmän max. painorajoissa olevan paketin hypätessä metrin korkeudelta kuin 10-20kg ylipainoinen kokoneispaketti rynkyttää menemään polkua pitkin ilman isompia hyppyjä. Pitkän matikan opiskelleet voinevat tämän laskea tarkemmin auki. Edelleen menee veikkauksen puolelle, mutta kuvittelisin, että pyörän heikoin lenkki ovat kiekot. Omassa pyörässäni vakiona tulivat DT Swissin H1900 kiekot, joiden max. painoraja on 150kg, joten niiden osalta pysyn pääsääntöisesti turvamarginaalien sisällä.
Mikäli harrastaa paljon alamäkien ajelua, niin hyviin jarruihin kannattaa panostaa. Ne ovat kovilla isojen miesten kanssa.
Siitä miten mahdollisen riikkoontumisen kohdatessa valmistaja alkaa selvittämään kuskin painoa tai miten joku vakuutus suhtautuu siihen, että ajalee "alimitoitetulla" pyörällä, ei ole kokemusta. Ja toivottavasti kokemusta ei tulekaan...
Tonni lisää ja Spectral 8.0. DT kiekot (150kg), plussa kumi pehmentää menoa ja Rockshoxin iskarinkin pitäisi kantaa. Itse painan vain 93kg ja tuolla 8.0, RS iskarilla riitti matalat paineet, nyt Foxin factory DPX2, niin iskarissa täydet 350 psi paineet. Pyöräni ei toki ole Canyon, mutta samoista palikoista kasattu.
porttila
05.06.2019, 14.28
Tässä vielä yksi malli mikä kiinnostaisi. Tosin hintakin on "yllättäen" päässyt jo pomppaamaan alkuperäisestä suunnitelmasta. http://www.nippeli.fi/polkupyorat/sahkoavusteiset/sahkoavusteiset-taysjoustomaastopyorat/2019-merida-eone-sixty-800
Tätä olisi tarkoitus käydä tänään kokeilemassa.
Mulla on e120 eikä pahaa sanaa. Hissitolppa tuossa voi antautua ensiksi. Käytännössä tuo Meridan tolppa on TranzX ja se joko toimii tai ei...
Hissitolpan vaihtaminen joko toiseen tai kiinteään ei ole mikään vartin taski, kun joutuu irrottamaan moottorin että saa kaapelit poistettua. Periaatteessa voi olla, että sen saa vedettyä pois paikaltaan syöttämällä keulasta päin kaapelin kuorta, mutta varmaa se ei ole. Saattaa kanittaa siitä moottorin kohdalta.
Tosin täpärissä ei hissitolppa joudu niin kovalle rasitukselle kuin jäykkäperässä, eli voi vaikka kestääkin.
Meridan hissitolppa lähtee pois ihan nätisti ja kaapelikin sievästi vetämällä. Jos tarvii..
Voin suositella molempia Eone sixtyä ja Eone twentyä. Hienoja laitteita ja kaikki on pelittänyt hyvin. Tuosta hinnasta on varaa tingata vielä noin 500 eur pois ihan Suomesta ostettunakin.
porttila
05.06.2019, 18.11
Äsken kävin koeajamassa, ja täytyy myöntää olihan se ihan naurettavan hauskaa! Kokeilin myös tunturin etujousitettua, mutta jotenkin Meridan tuntuma oli aivan erilainen. Enkä varsinaisesti päässyt edes kunnon maastoon testaamaan.
Yön yli pittää nukkua, mutta tällä hetkellä hymy vieläkin korvissa joten eiköhän huomenna olla uuden pyörän onnellisia omistajia.
Meridan hissitolppa lähtee pois ihan nätisti ja kaapelikin sievästi vetämällä. Jos tarvii..
Ok, no mulla se oli jotenkin jumissa. Eli riippunee tuurista.
porttila
06.06.2019, 16.22
Yön yli nukuttu, ja pyörä oli aamulla vaihtanut omistajaa. Seuraavaa sitten mietintään. Canyonin Spectral ON 8.0 kyllä kiinnostaisi, mutta jotenkin tuntuu vaikealta maksaa tuollaisia summia pyörästä ilman koe ajoa.
No ei kai se ainoa Merida maassa voi olla? Ja vaikka olisikin, niin ulkomailta saa lisää ja jopa edullisemmin.
Canyonin Spectral ON 8.0 kyllä kiinnostaisi, mutta jotenkin tuntuu vaikealta maksaa tuollaisia summia pyörästä ilman koe ajoa.
Canyon fillareita saa kuukauden käyttää ja koeajaa. Jos et pidä niin palauta pyörä ja saat rahat takaisin, tai vaihda. Pyörässä saa olla käytön jälkiä mutta se pitää olla ehjä palautettaessa.
Meridaakin varmasti jostain löytyy.
Mulla 150kg ukkona ainoa mitä tullut eteen on ollut e-täpärissä kiekkojen kestäminen totista polku ajoa ajaessa (pinnoja alkoi mennä), vaihdettu DT1900H kiekkoihin ja kestäneet nyt jo aika pitkään hyvin. Lisäksi iskareiden kantavuus, lähinnä taka iskari, ei oikein meinaa riittää eli vaikka on valmistajan ilmoittamat max paineet niin painumaa liikaa ja vaikka on laitettu progressiota lisäävää palikkaa iskariin niin käy kyllä helposti todella syvällä. Stewens (Bikeshop myy) ilmoittaa muistaakseni sähkötäpäreilleen kuskin max painoksi 130kg, no niitä ei silloin kun pyörän ostin saanut tai ainakaan saanut tarjoustakaan pyytäessä mutta voisi olla isolle ukolle mielenkiintoinen vaihtoehto ehkä. Fatbike (KTM Macina Freeze) ollut myös pari vuotta käytössä ja kestänyt mainiosti, kumeja puhjennut pari kertaa mutta ei muuta ja on sekin kyllä saanut ihan hyvää kyytiä metsässä. Pluton kantavuus/toimivuus alkaa tuossa olla myös rajoilla eli keula ei "riittävillä" eli valm ilmoittamalla max paineilla oikein ole enää kovin hyvä joustamaan vaikka painuma jääkin kutakuinkin ohjearvoihin.
Kiekoiksi ehkä kannattaisi katsella jotain DH-kiekkoja. Takaiskariksi jotain kierrejousella varustettua, jos vain mitat käy.
Emaxilla mennään ja Rokkarin bluto saattaa hyvin viä toimia, itellä 110 painoo + reppu juomat, toinen akku. Ja 150psi keulassa toimii hyvin. 200 psi saa muistaakseni laittaa joten varaa on.. Kovin samoilla linjoilla, kävin eilen meridaa koe ajaan nippelissä. Olis m koon esittely peli sopivaan rahaan..
porttila
08.06.2019, 00.15
No näinhän se homma lähti loppupeleissä lapasesta. Alunperin n ~2500-3000€ pyörää katsoneena tilattuna on Canyonin Spectral ON 8.0. Ensi viikolla pitäisi tulla. :)
Mopo ku oikein hyvin karkaa niin siitä on vaikea pitää kiinni:)
Itse menin reilu vuosi sitten pyörättömänä kyselemään paljon pyöräilevältä työkaverilta mielipidettä citymarketin 500€ hybridistä..
Sieltä tuli että ’et sä oikeasti tollasta halua, katoppa vaikka tällasta....’
Nyt on tallissa kiva Scott maantielle, 2018 Spectral ja 2019 SpectralON. Rahaa on mennyt reilu 10k€ ei haittaa yhtään, sain parhaat vinkit ikinä.
Specialized Turbo Levo alumiinirungolla kestää kuormaa 136 kg. Hiilarirunkoiset Comp carbon ja Expert 125 kg ja S-Works, missä melki kaikki kuitua 109 kg.
Lähetetty minun SM-N950F laitteesta Tapatalkilla
greatscott
11.06.2019, 08.16
Itsellä paino huitelee tuolla 140kg tuntumassa. XXL:ssä kävin myyjän kanssa lävitse sähköpyöriä lähtökohdasta "onko painorajoituksia" / millä voisi aloittaa sähköpyöräilyn.
Aluksi oli sitä mieltä että kaikki pyörät ovat toimivia mutta peruutti vähän sen jälkeen ja suositteli tätä: https://www.xxl.fi/scott-e-sub-cross-park-eride-19-miesten-sahkopyora-harmaa/p/1159509_1_style
Ostin tuon pois ja sillä on nyt ajeltu kuukauden ajan. Ei ainakaan vielä ongelmia.
Sen mitä ohjeita selailin niin niissä taisi olla mainittuna 128kg.. Myyjä ei tästä kuitenkaan maininnut ja painosta oli ihan kiloinakin puhetta.
Vaikutti hän kuitenkin pyörät ja alansa tuntevan.
Oma ajo on kaupunkiajoa, joten pahin mihin tuo, massan päälle, vielä aikoihin joutuu on ainostaan keulan kevennys kanttareissa.
Pyörässä on muuten perässä vielä kahden lapsen kärry.. Arvioisin että akku kestää noin 40-50 km ajoa tällä kuormalla, mutta tarkempaa ei ole tullut mitattua. Pääasiassa Ecolla ajan, mäissä avustusta tulee kliksuteltua päälle enemmän.
^^ Onnea uuden sähköpyörän hommaamisesta. Sen verran tuo sähköpyöräily on lystiä että pian huomaat että alkaa paino kuin ittestään tippumaan :)
greatscott
19.06.2019, 12.05
Kiitos. Painon putoamista vielä odotellessa... :D
Kesä on nyt hyvää aikaa ajella ja liikkua vähemmän autolla. Ja totta kyllä on, että sähköpyörällä tulee lähdettyä liikkeelle paljon helpommin kuin perinteisellä.
porttila
25.06.2019, 00.00
Noniin pyörä vihdoinkin tuli..hieman kesti dhl:n päässä ja juhannuksetkin vielä sopivasti väliin. Ensi tuntuma otettu ja pienen testin jälkeen hissitolppa ei tunnu oikein toimivan. Tietysti painoakin on itsellä, mutta se vaan ei pysy ylhäällä ja menee yhdellä kädelläkin painaen suht helposti alas, onko tämä normaalia toimintaa? Meridalla en huomannut tämän kanssa ongelmaa.
Itse pyörä muuten tuntuu oikein laadukkaalta, mutta ei tolla kyllä isompia matkoja ajella jos ei tolppa pysy ollenkaan ylhäällä...täytyy varmaan soitella huomenna Canyonille
Oletan, että hissitolppa on vaijerikäyttöinen?
Katso, että vaijeri on riittävän löysällä, ettei kanna mistään. Kuvailemasi oire kuulostaa siltä, että vaijeri ei vapauta lukitusvipua kunnolla ja siksi tolppa ei pysy ylhäällä.
Kokeile laskea satulan peruskorkeutta ja jos sillä rupeaa hissitolppa pysymään ylhäällä, on vika siinä, että vaijeri jää kantaan kun säädät satulan riittävän ylös. Tämä ongelma tulee usein rungon sisäisellä vaijerin syötöllä.
Lähetetty minun SM-N950F laitteesta Tapatalkilla
porttila
25.06.2019, 11.49
Kiitos vinkistä, nyt se toimii jo paremmin. Laskee silti yläasennosta ihan pikkumatkan alaspäin ja sitten lukkiutuu? Onkohan normaali toiminto?
Jatkan tähän samaan/hyvään ketjuun! Olen lapsuudessa fillaroinut aina ja -90 luvun lopussa aktiivisesti maastopyöräöillyt silloisen ajan huippu fillarilla. Nyt +20kg ja +20v, tallissa on hybridi ja oiva :) Näin E-Fat maasturin ja puraisi - pahasti! Nyt tuskailen sähköavusteisen fatbike/+ kokoisen maasturin suhteen. Nämähän näköjään eroaa jonkiin verran! Näitä foorumeita lukiessa monen aktiivi/tosi harrastajan tallista löytyy molemmat :) Mun tuttu hankintapaikka, niillä olisi "vaan" maastureita, mun filosofiaan sopisi takuulla eFatbike... Aikuis iällä, kun ei ole varaa loukkaantua/olla sairaslomalla/työkyvyttömänä/mukavuuden haluinen, en ole lähtemässä mihinkään mustaan rinteeseen alamäki hommiin :D
^ Jos sitä painoa on paljon eli about yli 100kg niin kyllä se äkikseltään tuntuisi että läskipyörä on way to go että pyörä kestää. Tunturi eMax on ihan hyvä peli ja kohtuu edullinen vieläpä. Löytyy Shimano E8000 sähköjärjestelmä jota itse pidän parhaimpana eli aika luonnollisen tuntoinen ajolleen eli ei liian sähkömopomainen ja muutenkin luotettavan järjestelmän maineessa ja akku 504 Wh on just riittävä useimpiin tarpeisiin kapasiteetiltään. Jos joustokeulaa haaveilet niin kannattaa tsegata Rock Shox Bluton speksit että painosi on sallitun rajoissa, muuten se on sitten jäykkäkeula pakostakin tai jälkiasenteinen Manitou Mastadon (jos se soveltuu painollesi).
Liikkeessä sanottiin että 100 tai 110 kiloa, no problem... Lähinnä haastavaa tämä fatb VAI +maasturi ;) Kavereiden joukossa molempien omistaja/käyttäjä/suosittajia! Ensi viikolla testiin, en oo ikinä ajannu Fatbike:llä. Hesarissa oli just juttu alamäki/laskettelurinne pyöräilystä. Ylipäätään maastopyörä on nousussa ja Fatbike ei, taas viimeaikoina...
Kyllä ne pyörät kestää ihan hyvin vielä 130-140kg ajajan, jos raja on 120kg. Itse ajoin 5 vuotta Corratec SuperBow 29" maasturilla ja mikään paikka tai osa ei hajonnut. Yhden pinnan jouduin vaihtamaan ja pinnat on ne ensimmäiset jotka katkeaa, jos tulee ylikuormitusta. En itse ostaisi 140kg painolle vielä kallista pyörää, koska innostumisen myötä paino putoaa ja sitten jos homma on kivaa vielä toisenakin kautena, niin sitten rahaa voi laittaa parempaan pyörään.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.