PDA

Näytä tavallinen näkymä : Lokasuojakettuilu

cokekola
21.05.2019, 08.41
Auttakaa. Duunikaveri kettuillee toistuvasti, että lokasuojattomana ajaminen on idioottimaista. Ei auta vetoaminen ulkonäköön, ilmanvastukseen tai lokasuojien takertumisen milloin mihinkin. Ovat kuulemma täysin merkityksettömiä hyötyjen rinnalla. Painolla ei kuulemma ole myöskään todellista merkitystä, kun suojia on kevyitäkin.

Pankaa nyt jotain faktaa pöytään, miksi lokasuojattomuus oikeasti kannattaa. Kuinka suuri ero on esim. ilmanvastuksessa?

(Disclaimeri: ei ole pakko ottaa tätä täysin ryppyotsaisesti.)

JackOja
21.05.2019, 08.43
Se sun työkaveri on varmaan niitä kellä on kalsarit säämiskähousujen alla.

Ei tietenkään mitään lokareita! Ainakaan harrastefillareihin. Hyötyajofillareissa ja mummohybrideissä voi ollakin.

Loskakaudella voi jossain fillarissa kaikkein kälyisimmän ajan niitä sietää.

F. Kotlerburg
21.05.2019, 08.51
Kyllä mulla työmatkapyörässä on lokasuojat. En näe syytä ajaa ilman. Ajan kyllä työmatkat ilman säämiskähousujakin.

tommi2
21.05.2019, 08.58
Nyt otetaan foorumilla pyöräilijän säännöt vakavasti! Jo useammassa ketjussa kerrotaan mitä saa tehdä. Koska ensimmäinen "fakta" tulee tähän ketjuun?

On topic: duunifillarissa lokasuojat, maastureissa sellanen kuraläppä edessä, ei kiinnosta koiranpaska suussa.

Sotanorsu666
21.05.2019, 09.00
Harrastepyörät ilman lokasuojia ja työmatkakäytössä oleva pyörä ehdottomasti lokasuojilla. Saattaa olla joskus boxerit myös säämiskähousun alla työmatkalla, mutta ei lenkillä. Meitä on moneen junaan, mutta tärkeintä on se, että kammet pyörii ja ihmiset pyöräilee.

kharik
21.05.2019, 09.07
Lokareiden tarpeellisuus ja haitta-aste selviää ainoastaan kunnon työmatkatempo-kisassa. Simuloitte yhteisen työmatkan ja TMT:n hävinnyt osapuoli myöntää väärässä olonsa ja asentaa/poistaa lokarit pyörään/-stä.

tommi2
21.05.2019, 09.07
^^Vika lause aika hyvin tiivistää ajatukseni.

Takamisakari
21.05.2019, 09.10
Otsikossa on virhe koska oikea termi on rapakaari eli rappis.

E: työmatkapyörässä muoviset kokopitkät ympäri vuoden, maastureissa muovilärpäkkeet ja maantiepyörä ilman. Pikkuisetkin lärpäkkeet oikein sijoiteltuna vähentää ravanlentoa huomattavasti.

Jusso
21.05.2019, 09.21
Janin juttuja ei kannata aina purematta niellä, mutta kyllähän tämä kuuluu aina näihin keskusteluihin liittää: https://janheine.wordpress.com/2018/01/16/myth-3-fenders-slow-you-down/

MRe
21.05.2019, 09.39
Pankaa nyt jotain faktaa pöytään, miksi lokasuojattomuus oikeasti kannattaa.
Koska vain lokasuojattomat voidaan laskea kuuluvan Pyöräilijöiden Veljeskuntaan. Muut on sitten mitä on, jotain wanna-be -pyrkyreitä, joita kuuluu halveksua. Parempi jos lopettaisivat pyöräilyn kokonaan.

Kysehän on pitkälti siitä jaksaako välppäillä kuraantuneiden vaatteiden kanssa. Ei kai niitä muuhun tarvita? Vai kuka pitää takalokaria siksi, kun siihen saa söpösti kissansilmän ja 20 cm valkoisen alueen.

Mr_W
21.05.2019, 09.46
Lokasuojistahan on hyötyä vain jos
- (1) ajaa sateessa
- (2) haluaa suojata itseään tai pyöräänsä roiskeilta

Lokasuojattomuus kannattaa ainakin silloin, jos ei aja sateessa, eikä välitä suojavaikutuksesta. Eli ajaa pyörällään vapaasti ja puolivallattomasti.

Et siis stressaa turhia ja otat elämän roiskeetkin vastaan huoletta. Kääntäen duunikaverisi on ryppyotsainen kontrollifriikki ja vapaan maailman vastustaja.

El-Carpaso
21.05.2019, 09.59
Mä otan yleispyörästä lokarit pois lähinnä vain massatapahtumissa. Muuten pysyvät päällä. Johtuu siitä, että olen laiska. Pyörä ja voimansiirto pysyvät puhtaampina = vähemmän huoltamista.

maalinni
21.05.2019, 10.17
Lokareiden tarpeellisuus ja haitta-aste selviää ainoastaan kunnon työmatkatempo-kisassa. Simuloitte yhteisen työmatkan ja TMT:n hävinnyt osapuoli myöntää väärässä olonsa ja asentaa/poistaa lokarit pyörään/-stä.

👍

kauris
21.05.2019, 10.33
Mä en lähtis massatapahtumaan yleispyörällä vaan ottaisin siihen sen erikoispyörän :)

Mulla on työmatkamaasturiin irtolokarit jotka joskus harvoin jaksan heittää siihen kiinni jos pahalta näyttää syksyn keli. Maantiepyöräänkin löytyy yksi irtolokari satulatolppaan kiinnitettäväksi tai ass saver mutta harvoin tarttee käyttää koska vältän sateella maantiepyörällä ajamista. Jos mulla olis syksyksi käyräsarvinen johon mahtuisi kyllin leveät renkaat täyspitkien lokarien kanssa niin käyttäisin toki sellaista työmatkalla huonolla säällä.

alli
21.05.2019, 10.40
Lokasuojistahan on hyötyä vain jos
- (1) ajaa sateessa
- (2) haluaa suojata itseään tai pyöräänsä roiskeilta

Lokasuojattomuus kannattaa ainakin silloin, jos ei aja sateessa, eikä välitä suojavaikutuksesta. Eli ajaa pyörällään vapaasti ja puolivallattomasti.

Et siis stressaa turhia ja otat elämän roiskeetkin vastaan huoletta. Kääntäen duunikaverisi on ryppyotsainen kontrollifriikki ja vapaan maailman vastustaja.

Ajakoon jokainen millaisella kombolla tykkää, mutta ottakoon huomioon, että toisinaan ainakin omalla työmatkalla myös pestään pyöräteitä eli voivat olla märkinä muutenkin kuin sateella/sateen jälkeen. Kerran osui lokariton maantiepyörämies edelle, joka ilmeisesti kuului kategoriaan 2 ja tilanne yllätti, ja roiskeita välttääkseen meni kiemurtelemaan hitaasti aivan vasempaan reunaan ;). Jouduin sitten huuteleen varoituksia, että pakko nyt ohittaa oikealta, kun ei sieltä vasemmalta mitenkään enää laillisesti päässyt.

nure
21.05.2019, 10.41
Ympärivuotisessa hyötyajokissa on mutta muissa ei ole eikä tuu, tyylirikko kun vakavissaan harrastaa.

El-Carpaso
21.05.2019, 10.51
Mä en lähtis massatapahtumaan yleispyörällä vaan ottaisin siihen sen erikoispyörän :)

Mulla on työmatkamaasturiin irtolokarit jotka joskus harvoin jaksan heittää siihen kiinni jos pahalta näyttää syksyn keli. Maantiepyöräänkin löytyy yksi irtolokari satulatolppaan kiinnitettäväksi tai ass saver mutta harvoin tarttee käyttää koska vältän sateella maantiepyörällä ajamista. Jos mulla olis syksyksi käyräsarvinen johon mahtuisi kyllin leveät renkaat täyspitkien lokarien kanssa niin käyttäisin toki sellaista työmatkalla huonolla säällä.

Mulla tuossa ehkä on ongelmana, ettei mulla ole erikoispyörää. Eikä toisaalta ole maantielle sellaista ihan heti tulossakaan. Seuraava hankinta lienee läskäri, joka korvaa maasturin. Ja tämän ketjun mukaisesti olen alkanut jo pohtimaan, miten läskäriin saisi täyspitkät lokarit, erityisesti jos sen runko on hiilikuitua ja keula saattaa joustaa...

Dr TuKo
21.05.2019, 11.18
Hiekka on herkkua suussa ja vaatteiden lähes päivittäinen pesu on pop. Ehdottomasti ei lokareille.

Jani Mahonen
21.05.2019, 12.11
Tarkkaavaisesti Velominatin säännöt läpikäytyäni, totesin että The Rulesissa ei löydy mainintaa lokasuojien käytöstä. Joten kukin tehköön kuten haluaa. Syytä on myös kerrata sääntö #5 ja #9 tässä yhteydessä, jos jaksoit lukea tähän asti.

http://www.velominati.com/

:D

Tosin:

http://www.velominati.com/tradition/fendangelism/

Ja:

http://www.velominati.com/the-lexicon/#The+Principle+of+Silence

Laerppi
21.05.2019, 16.32
Maantiepyörässä lokarit ja tempotanko

arctic biker
21.05.2019, 17.11
Rahtiruunassa eli Crosscheckissä täyspitkät lokarit ja edessä vielä iso nahkainen roiskeläppä suojaamassa ketjua roiskeilta, sekundalämminverisessä crossarissa on lyhyemmät pikaisesti irrotettavat ,aika pysyvästi, nyyh. 29maasturissa vain tolppakiinnitteinen takalokalokari joka 26" kaudelta, lisää pituutta toki eteen ja taakse popniiteillä. Eteen muistanut vielä tilata .Maantiecarboonitar on moisilta säästynyt. Tai ois mulla siihenkin jemmassa Topeakit mutta jotain rajaa mullakin.

stumpe
21.05.2019, 17.36
Se sun työkaveri on varmaan niitä kellä on kalsarit säämiskähousujen alla.

Mullakin on. Ei jaksa pyykätä erikseen hienopesuohjelmalla usein kun se kiveshien haju tarttuu niihin.

Olli L
21.05.2019, 17.43
Lokasuojattomuuden iloja voi levittää koko kansalle istahtamalla huolettomasti sateisen lenkin kahvitauolla kuppilan tuolille.

Esuli
21.05.2019, 17.58
Työmailla ei nykyään vidduilla, ota yhteys toimitusjohtajaan ja työsuojeluun.
Johan loppuu ja saat tehdä työsi ja työmatkat rauhassa.

MRe
21.05.2019, 18.24
Tarkkaavaisesti Velominatin säännöt läpikäytyäni, totesin että The Rulesissa ei löydy mainintaa lokasuojien käytöstä. Joten kukin tehköön kuten haluaa. Syytä on myös kerrata sääntö #5 ja #9 tässä yhteydessä, jos jaksoit lukea tähän asti.

Dodi. Ei mainintaa kalsareista. Case closed.

Sen sijaan lycran käyttö maastopyöräilyssä ehdottomasti kielletty.

tommi2
21.05.2019, 19.31
^Kiinnitin huomiota samaan. Tästä voisi avata jo uuden topiicin "käytätkö lycraa maastopyöräilyssä".

Fjälle
21.05.2019, 19.49
Onhan teillä kuitenkin sellainen pyöreä muovijuttu pinnojen ja takapakan välissä...

travelleroftime
21.05.2019, 19.51
Onhan teillä kuitenkin sellainen pyöreä muovijuttu pinnojen ja takapakan välissä...

Jep, se on sellainen nopeuskiekko. Mies tekee pyörän eikä toisinpäin. ;)

Dr TuKo
21.05.2019, 20.26
Onhan teillä kuitenkin sellainen pyöreä muovijuttu pinnojen ja takapakan välissä... Ja vieläkö joku ajaa ilman sitä toisenlaista pyöreää muovijuttua navan ympärillä.

Jouko
21.05.2019, 20.58
Mä laitan aina sateella tai sateen uhatessa sellaisen satulatolppaan kiinnitettävän takalokasuojan maantiepyörään. En välitä pätkääkään mitä muut ajattelee tai miltä se näyttää. Pitää perseen kohtuullisen kuivana sateella. Sen sitäpaitsi unohtaa kokonaan ajaessa.

KotooTöihin
21.05.2019, 21.25
Ei oo ku pääkulkine ja varalla joku feltin maasturi vuodelta miekka ja kilpi. Kulkineessa on edessä 15cm lirvake ja ass-saver. Varakulkine on ilman roiskesuojauksia. Eukko moittii kun on aina selkä ravassa ;D

hitlike
21.05.2019, 22.03
Miksi estetiikka saa näytellä suurta osaa autoissa ja prätkissä, mutta fillareissa pitäisi olla jotkut järkyttävän rumat rapakaaret koska "ei niistä haittaakaan ole"?

El-Carpaso
21.05.2019, 22.14
Kai sen fillarin, auton ja prätkän ulkonäön saa ihan itse valita...?

Vilhelm V
21.05.2019, 22.22
Auttakaa. Duunikaveri kettuillee toistuvasti, että lokasuojattomana ajaminen on idioottimaista. Ei auta vetoaminen ulkonäköön, ilmanvastukseen tai lokasuojien takertumisen milloin mihinkin. Ovat kuulemma täysin merkityksettömiä hyötyjen rinnalla. Painolla ei kuulemma ole myöskään todellista merkitystä, kun suojia on kevyitäkin.

Pankaa nyt jotain faktaa pöytään, miksi lokasuojattomuus oikeasti kannattaa. Kuinka suuri ero on esim. ilmanvastuksessa?

(Disclaimeri: ei ole pakko ottaa tätä täysin ryppyotsaisesti.)

Nämä on taas näitä. Pyöräilyn harrastajaa haastetaan joskus ties millä viisauksilla. Itse pyrin näissä tilanteissa ohjaamaan keskustelun hienovaraisesti, mutta päättäväisesti säärikarvojen ajeluun. Tämän jälkeen ihmettely yleensä rauhoittuu.

TERU
22.05.2019, 08.25

Tämän tyylinen huumorikettuilu ei faktoja kavahda vaan jatkaa samaan tapaan. Tällaiseen on parempi mennä mukaan omalla vastahuumorilla tilanteeseen sopivalla omalla tyylillä, määrätietoista itsenäisyyttä peliin.🙂

petewow
22.05.2019, 08.55
Lokasuojien käyttö lienee kohteliasta myös muita kanssapyöräilijöitä kohtaan. Toisaalta itsellänikään ei ole kuin Ass Saver TMT-pyörässä.

Jani Mahonen
22.05.2019, 10.18
Lokasuojien käyttö lienee kohteliasta myös muita kanssapyöräilijöitä kohtaan. Toisaalta itsellänikään ei ole kuin Ass Saver TMT-pyörässä.
Jos veden roiskuminen toisen kuskin takarenkaasta häiritsee niin etupuolella on tyhjää tilaa jossa vesi ei roisku :P

MTS
22.05.2019, 11.15
Oon saavuttanut sellaisen iän, ettei yhtään kiinnosta vaikka näyttäisin paskalta, mutta en kuitenkaan halua syödä sitä. Molemmissa fillareissa siksi lokasuojat, cyclossa kokopitkät puolikuut ja maasturissa majavanpyrstö + Crud Catcher. Olen pohjimmiltani patalaiska enkä jaksa temppuilla niitä koskaan kummastakaan pyörästä pois; jos jotakuta häiritsee niin toiseenkin suuntaan saa katsoa.

Fat Boy
22.05.2019, 13.48
Jos pyörään mahtuu lokasuojat, on pyörän rengaskoko valittu väärin.

puppy
22.05.2019, 14.00
ass saver ja mudcatcher ja pesukone sitten kotona, jotenkin ne ihmeviritykset on vaan niin rumia maastopyöriin, mutta jokanen taplaa tyylillään

Singer
22.05.2019, 14.13
ainut ja pätevä syy: pitäähän ne lokasuojat olla, että saa hameverkon kiinni johonkin.

El-Carpaso
22.05.2019, 14.16
Vaikka kyseessä aika kieli poskessa keskustelu onkin, niin tästä saa semmoisen "valitsin jakoavaimen ulkonäön perusteella ja vein kiintolenkkisarjan anodisoitavaksi, että olisi sitten nätti" -fiiliksen.

Mä siis kyllä välitän erinäisten juttujen ulkonäöistä, en ole pinnallisuuden yläpuolella. Esim. arki- ja työpukeutumisessa panostan varsin paljon (osin myös, koska siitä on konkreettista hyötyä). Mutta mulle fillari on työkalu, eli sen ulkonäöllä on sit kuitenki aika vähän merkitystä. Tottakai se on harrastusväline siinä, että se mahdollistaa pyöräilyharrastuksen, mutta silti se on mulle työkalu, jonka avulla harrastaminen on mahdollista.

oppes
22.05.2019, 18.21
Hauska ja viihdyttävä ketju! Kiitos aloittajalle. Itellä lokasuojat TMT-tykissä. 29" jäykkiksessä, jolla talvellakin tehdään työmatkat on myös muovilärpäkkeet estämässä pahin loskahuuhtelu. Kahdessa muussa harraste-fillarissa, joilla painetaan sitten lenkkiä noita ei ole. Tänään sain syntisen nautinnon painaessani TMT-vedossa tuolla alumiini-lokasuojallisella hyrbiidillä ohi lokasuojattomasta hiilikuitu-tixtexistä ja toisestakin (ilmeisesti) alumiinisesta. (Tiedän huomenna taas saavani turpaani TMT:ssä, joten ei aloiteta keskustelua siitä tässä ketjussa.)

Metsämuija
23.05.2019, 22.07
Lokasuojien käyttö laskee käyttöohjeen mukaan mun maastokäyttöisen pyörän luokitusta kakkoseen. Saman kylläkin tekee myös tarakan kiinnittäminen siihen. Pyörän luokitus taas vaikuttaa siihen, mitkä valmistajan ohjeiden mukaan sillä on sallittua tehdä. Kakkonen esim ei ole maastokelpoinen pyörä.

Lokasuojattomuus on siis turvallisuuskysymys.

HMK
23.05.2019, 23.16
Ei ne kuraiset ryysytkään niin nättejä ole, jos siis kyseessä hyötykäyttö / kaupunkipyöräily. Ja jos pyörällä liikkuessa poikkeilee sisätiloihin, niin en pitäisi kovin hyvänä tapana istua vaikkapa kahvilan tai kirjaston tuoliin kuraa valuvissa vaatteissa. Pelkässä lenkkikäytössä sitten jokainen rypeköön makunsa mukaan.

Itselläni on cyklossa pitkät kiinteät lokarit, ja pysyvät siinä myös. Edessä vielä kunnon läppä jatkona. Kauppareissumaasturissa aina paikallaan olevat, ok suojaavat muovilokarit. Uudessa lenkkimaasturissa vain pikkuläpäke edessä, taakse tolppaan pikakiinnitettävä tarvittaessa.

The flying Chocobo
24.05.2019, 10.19
Kysymys: kuka sitä fillaria ajaa; sinä vai muotipoliisi? Ajaja kai päättää mitä fillariinsa kytkee. Käytännöllisyys, ulkonäkö tai 'musta vain tuntuu' on kaikki ihan yhtä hyviä perusteluita itselle ja saa luvan kelvata muillekin.

Fuuga
24.05.2019, 10.30
Velominatilta:
The Pros use them in training, so how dare I claim that we should not. The fact is, we’re not trying to look like Pros; we are trying to Look Fantastic at All Times and just because the Pros do it doesn’t mean it looks good. In fact, the Pros often look as rubbish as the typical cyclotourist; they just go faster than us. But Fournel’s Theorem is not commutative; just because you’re fast doesn’t mean you look good.

Ja jatkuu:

Mudguards protect the frame and bottom bracket from road grit, it is true enough. But I don’t care. They also deflect the grime cast up by the tires as they carve their solemn trough over the wet tarmac. Still don’t care. On group rides, Fendangelists preach to anyone who appears to the ride without mudguards about how rude they are, forcing the others to chew on their rooster tail while riding in the bunch. To this I suggest that if you’d like to avoid a rinsing with Belgian Toothpaste there is usually an open spot for you on the front of the bunch..

Half the satisfaction of a hard Rule #9 ride is your appearance upon your return home, further mystifying The Cyclists to the rest of the world. I lovingly admire my mud-spattered bicycle and take in my flemish tanlines as I remove my kit. To ride with noisy mudguards would not only be a violation of the Principle of Silence, but more importantly I would be depriving myself of this greatest of pleasures.

Fat Boy
24.05.2019, 10.53
Vaikka lokasuojat tekee pyörästä kuin pyörästä mummiksen ja kuskista nössön.. Oli ne tänään ihan kivat, kun piti sateessa lähteä autoa hakemaan talvisäilöstä.

MRe
24.05.2019, 11.24
Kysymys: kuka sitä fillaria ajaa; sinä vai muotipoliisi?
Jo pelkästään tämän kysyminen paljastaa kuinka kauas pyöräilyn estetiikasta on nykymaailmassa tultu. Mitähän seuraavaksi? Joku polkee ilman kalsareita?

kuovipolku
24.05.2019, 11.53
Kuka kysyy, keneltä kysyy, missä tarkoituksessa kysyy ja mihin asiaan arvelee vastauksella saavansa selvyyttä?

Pyöräilyssä voidaan erottaa ja ehkä tuleekin kyettä ertottelemaan suoritus (liikkuminen paikasta A paikkaan B), suorituksen tapa ja/tai laatu, sen tuoma fiilis ja se miltä sitä suorittaessaan näyttää (olipa sitten liikkeessä, valokuvaa varten poseeraamassa tai kahvilan kassajonossa seisomassa).

Esteettisissä kysymyksissä ylin ja viimeinen sana on tyylipoliisilla. Etenkin siinä tapauksessa että luottamus oman tyylitajun ylivertaisuuteen ei ole ehdoton.

PS Ainahan jako näissä asioissa menee joko niin että itse on se rohkea ja vapaa sielu ja muut ovat lahkolaisia tai auktoriteettiuskoisia - paitsi jos itse sattuu pitämään tyylipoliisin hyväksymää ja suunnittelijan tarkoittamaa käyttötapaa parempana ja itselleen sopivampana.

Oatmeal Stout
24.05.2019, 14.06
Mitähän seuraavaksi? Joku polkee ilman kalsareita?
Kyllä pääkaupunkiseudulla on jo vuosia pyöräillyt mieshenkilö ilman kalsareita tai ajohousuja, vain paita päällä.

Marsusram
24.05.2019, 14.10
Yksikin oma kaveri sanoo ettei ymmärrä ilman lokasuojia ajavia. Joku trauma tuntuu olevan siitä kun vaatteet likaantuvat.
Itse olen sitä mieltä että vaatteet ovat suojaamassa kuskia, eikä toisinpäin.
Kaikki kuitenkin pestään lenkin jälkeen. Kuski, vaatteet ja tarpeen mukaan pyöräkin.
Irtolokarilla pärjää. Ass saver tms on hyvä rapakelillä, ettei penkille tule "hankaustahnaa", joka tuhoaa satulan pinnoitteen nopeasti.

The flying Chocobo
24.05.2019, 14.38
No, ehkä minä olen sellainen hankala tapaus, kun hyvin harvoin oikeastaan (jos koskaan) ajan oikein. En näe ongelmaa siinä, että joku asentaa lokasuojat enkä siinä että toinen kerää kuraa itseensä - molempia on itsekin tullut tehtyä - estetiikan nimissä ja ilman. Oma tapa on vain varustatuta lenkille, oli se sitten lyhyt tai pitkä, siten että se itselle tuottaa parhaan lopputuloksen. Tällöin estetiikan vaaliminen ei sijoitu minulla listalla kärkipäähän. Tämän vuoksi minulla on haasteita ymmärtää lokasuojista nillittämistä. Ymmärrän toki että asiat voidaan tehdä kaikkien taiteen sääntöjen mukaan tai sitten voidaan laatia ihan uudet säännöt. Toki tällainen tapa on konservatiivisesti ajattelevan mielestä vallan vastuutonta ja vallitsevaa yleisesti käsitettyä (tätä ei kai ole missään sovittu?) normistoa loukkaavaa tai peräti uhkaavaa.

kuovipolku
24.05.2019, 14.58
Kaltaisiasi "hankalia tapauksia" lienee valtaosa fillarifooruminkin pyöräilijöistä ja aivan lajityypistä riippumatta. (Tietenkin niissä puitteissa kun lajin säännöt tai seuran tai muun yhteisön tavat sen mahdollistavat.)

Esteettiset kriteerit tai enemmän tai vähemmän kuvitellut säännöt ohjenuorakseen ottaneet ja niistä yli ja ohi oman kokemuksen ja mukavuuden kiinnipitävät kuskit esiintyvät uskoakseni runsaslukuisina vain niiden mielessä jotka eivät esimerkiksi ymmärrä Velominatin sääntöjen olevan merkittävässä määrin lajiinsa rakkaudella mutta myös itseironisella huumorilla suhtautuvien fillaristien kynänjälkeä. Tai niiden jotka mielellään röyhistävät omaa rintaansa sillä että kuvittelevat olevansa vapaampia tai vahvempia kuin toiset - vaikka tosiasiassa ajattelevat, tuntevat ja toimivat kuin tuhannet muut.

Esteettisessä tarkastelussa sillä ei ole mitään merkitystä onko estetiikan vaaliminen sijoittunut kohteen listalla kärkipäähän vai ei. Jos olet esteettinen hirvitys, olet sitä vaikka sinulla olisi kuusi muulta kannalta erinomaisen hyvää syytä miksi näytät juuri siltä kuin näytät. Ja jos väität ettei esteettisillä tekijöillä ole merkitystä, olet pelkkä ääliö. Millä ei tietenkään ole juuri minkäänlaista vaikutusta omaan pyöräilykokemukseesi.

oppes
24.05.2019, 17.22
Yksikin oma kaveri sanoo ettei ymmärrä ilman lokasuojia ajavia. Joku trauma tuntuu olevan siitä kun vaatteet likaantuvat.
Itse olen sitä mieltä että vaatteet ovat suojaamassa kuskia, eikä toisinpäin.
Kaikki kuitenkin pestään lenkin jälkeen. Kuski, vaatteet ja tarpeen mukaan pyöräkin.
Irtolokarilla pärjää. Ass saver tms on hyvä rapakelillä, ettei penkille tule "hankaustahnaa", joka tuhoaa satulan pinnoitteen nopeasti.

Kun lenkin tekee joka päivä pariin kertaan, niin ei jaksa. En myöskään tykkää ympäri vuoden pyyhkiä loskaa, paskaa pyörän rungosta, etuvaihtajalta puhumattakaan naamaltani...

petewow
24.05.2019, 17.41
Jo pelkästään tämän kysyminen paljastaa kuinka kauas pyöräilyn estetiikasta on nykymaailmassa tultu. Mitähän seuraavaksi? Joku polkee ilman kalsareita?

Seuraavaksi joku varmaan kertoo ottavansa pinnasuojan pois takakiekosta.:rolleyes:

Dr TuKo
24.05.2019, 17.50
^Mistä niitä pinnasuojalevyjä saa ostettua irtona?

En ole vielä löytänyt hiilikuituisia tuubikiekkoja missä olisi vakiona.

MRe
24.05.2019, 18.28
Seuraavaksi joku varmaan kertoo ottavansa pinnasuojan pois takakiekosta.:rolleyes:
Mun vajaan 4k€ sähkötäpärissä oli moinen... kyllä sen kanssa varmaan joku 500 km tuli ajettua, kunnes poistin siinä vaiheessa kun vaihdoin nastarenkaat alle. Se kun vaati pakan irrottamisen eikä vaan jaksanut.

Oli kyllä susiruma. Olisi ollut edes musta ja kuidusta tehty, niin olisi näyttänyt hipolta ja kalliilta.

Fuuga
24.05.2019, 21.45

Mikään ei ole niin ruma kuin pinnansuoja. Jos osaa säätää työvälineensä oikeisiin säätöihin, niin kuin kaikkien pitäisi, ei mitään pinnansuojaa tarvita :P

Iglumies
24.05.2019, 22.31
Kun lenkin tekee joka päivä pariin kertaan, niin ei jaksa. En myöskään tykkää ympäri vuoden pyyhkiä loskaa, paskaa pyörän rungosta, etuvaihtajalta puhumattakaan naamaltani...

Minä jaksan, se nyt vaan on tyhmää pultata susirumia kouruja pyörään kiinni.

Köfte
25.05.2019, 01.06
Arkikäyttövermeissä loksut ovat pakollinen varuste.
Lenkkikamppeissa Velominatin/omantunnnon mukaan.
TMT on oma osionsa tässäkin:rolleyes:

Laroute
25.05.2019, 01.24

Pinnasuoja on kehitetty ainoastaan siitä syystä, että taitamaton pyörämyyjä/valmistaja ei joutuisi vastuuseen siitä, että oli unohtanunut säätää myymäänsä pyörää. Kaikissa muissa tapauksissa se on rikos pyöräilijää kohtaan.

STN
25.05.2019, 09.30
Ei ole lokasuojia missään pyörässä. Harvemmin sateeseen menen polkemaan. Jos vastaan tulee pyöräilijä jolla on lokasuojat olen yleensä vähintään tyrkännyt sen kumoon. Jos ei ole kiire ja pyörä muuten kalliin näköinen pyörä joka pilattu lokareilla, niin olen samalla pysähtynyt ja potkinut pari kertaa sekä kussut päälle samalla laulaen Elastisen Eteen ja ylös -laulua.

PedroK
25.05.2019, 11.41
^ tämä

Lähetetty minun ANE-LX1 laitteesta Tapatalkilla

Sambolo
25.05.2019, 12.14
Itsehän käytän lokaria josta ei ole edes mitään hyötyä, mutta olenkin hyväksynyt kohtaloni palaa ikuisessa helvetin tulessa. Myös vaihteet niin persiillään että pinnasuojalle olis käyttöä :Dhttps://i.imgur.com/KEmB6K4.jpg

oppes
25.05.2019, 15.22
Kuinka sattuikaan. Aamulla kun oli kunnon sateet täällä Espååssa, niin lähdin lenkille sateiden tauottua lokasuojallisella vaikka tiet alkoivatkin jo kuivua. Kotimatkalla Turuntien varressa Rastaalan risteyksen kohdalla pari (ehkä Foorumilaista?) vetelivät lokasuojattomilla ohi. Oli kyllä molempien fillarit ja selkä arsesta niskaan kuralla vuorattu :D Ei harmittanut pätkääkään että sain tyylistä 0 pistettä. Varsinkaan kun meinasivat aina ylämäessä jäädä jalkoihin.

Reppuilija
25.05.2019, 15.31
^Kaksikolla oli vaatteet märkinä joten elimistö joutuu käyttämään enemmän energiaa ruuminlämmön ylläpitoon ja tämä energia on pois polkemisesta, sen vuoksi ei enää ylämäessä pärjää. Tämän takia käytän itsekkin lokareita maasturissa jos joutuu kurakossa ajamaan.

Jami2003
25.05.2019, 16.18
Pitäis vaan keksiä täyspitkät lokarit gravel grinderiin pikalukituksilla. Ei noita lokareita jaksa kuunnella sorapyörässä kuivalla kelillä. Pitää hirveää ropinaa ja meteliä kun sorat pyörii lokarin ja renkaan välissä (kokemusta on).

ilmora
25.05.2019, 16.37
Täällä periferiassa ei vain vielä olla ihan pureuduttu tuohon estetiikkapuoleen:

https://i.pinimg.com/564x/da/59/f9/da59f9ae7250d4fcc777b7a1df8c0155.jpg https://i.pinimg.com/564x/87/4a/b8/874ab851b6adb1942c02c220972a882e.jpg https://i.pinimg.com/564x/38/e6/13/38e61312ffb7c43f637ed583b343bdac.jpg https://i.pinimg.com/564x/bf/a7/36/bfa736847f7c55acc09cf78dee3a1246.jpg

MTS
25.05.2019, 17.37
Täällä periferiassa ei vain vielä olla ihan pureuduttu tuohon estetiikkapuoleen: (kuvat)
Noita puisia saa Suomessa ainakin Classic Bikesta (https://classicbike.fi/en/tuote-osasto/accessories/miscellaneous), joten toivo ei ole täysin menetetty.

EDIT: No ei ollutkaan vältsiin ihan just merkkiä myöten samat. Toivon menetyksen tasoa selvitetään.

Nanolady
27.05.2019, 20.47
GG:ssä on mulla lokarit, ihan sellaiset kunnolliset, en tykkää ravasta. Voi sitten sillä vähän märemmillä keleillä lenkkeillä. Talvella en noita ole käyttänyt, rapakaan kun ei ainakaan viime talvena lentänyt, eikä ne mahdu edes nastojen kanssa. Maantiepyörässä ny ei tietenkään ole mitään lokareita, äässaveri ajaa asian, jos joutuu sateeseen.

Petri Väisänen
27.05.2019, 21.24
Jo pelkästään tämän kysyminen paljastaa kuinka kauas pyöräilyn estetiikasta on nykymaailmassa tultu. Mitähän seuraavaksi? Joku polkee ilman kalsareita?Polen AINA ilman kalsareita [emoji848][emoji6]

Lähetetty minun XT1635-02 laitteesta Tapatalkilla

travelleroftime
27.05.2019, 22.10
^Kaksikolla oli vaatteet märkinä joten elimistö joutuu käyttämään enemmän energiaa ruuminlämmön ylläpitoon ja tämä energia on pois polkemisesta, sen vuoksi ei enää ylämäessä pärjää. Tämän takia käytän itsekkin lokareita maasturissa jos joutuu kurakossa ajamaan.

Heikkojen selityksiä. :)

tommi2
28.05.2019, 08.04
^^^^^ Toi pinkki on ihan hirveä.

TERU
28.05.2019, 11.53
Pinkki on hyvä, mutta eturattaan koko hirveä!

hiirimatto
28.05.2019, 12.34
Itsehän käytän lokaria josta ei ole edes mitään hyötyä, mutta olenkin hyväksynyt kohtaloni palaa ikuisessa helvetin tulessa. Myös vaihteet niin persiillään että pinnasuojalle olis käyttöä :D

*Kuva muoviläpästä maastopyörän joustokeulassa*

Onhan tuosta hyötyä, estää aika ison määrän kuraa joutumasta keulan pölysuojien ja tiivisteiden päälle.

Sambolo
28.05.2019, 13.42
Onhan tuosta hyötyä, estää aika ison määrän kuraa joutumasta keulan pölysuojien ja tiivisteiden päälle.
No se, ehkä myös isoimmat kuraroippeet jää maistamatta.

Dr TuKo
28.05.2019, 14.22
Täällä periferiassa ei vain vielä olla ihan pureuduttu tuohon estetiikkapuoleen:

https://i.pinimg.com/564x/da/59/f9/da59f9ae7250d4fcc777b7a1df8c0155.jpg https://i.pinimg.com/564x/87/4a/b8/874ab851b6adb1942c02c220972a882e.jpg https://i.pinimg.com/564x/38/e6/13/38e61312ffb7c43f637ed583b343bdac.jpg

Jos asennan pyörään täyspitkät lokarit, niiden on oltava oikeasti suojaavat eikä koristeet. Lokarit ovat tavallisesti ihan tarkoituksella muotoiltu kuperaksi.

arctic biker
29.05.2019, 18.40
Ilmoran kuvakooste on kyllä oikein hyvä. Itellä rahtiruunassa on tottakai täyspitkät ja vielä roiskeläppäkin edessä, suutarilta ostin rasvanahkaa sen verran että riittää pariinkin pyörään.

usko juntunen
29.05.2019, 19.23
Nyt taitaa tulla muotipoliisilta ns isän kädestä:o
Mun täysjousto GG konkeli tarvihti kevään takatalvella kurasuojat.
Takalokari meni paikoilleen kuin siellä kuuluisassa Strömsöössä. Etulokarin kansssa tuli pientä säätöä. Jos ois ollunna biltemahaarukka edessä niin eihän tuossa ongelmaa. Ois vaan tyrkänny kävyn haarukan reikään ja lokari kiinni. Vuan kun ei ollu Sidin hiilarikruunussa reikää. Kaksi kättä jä bläk änd dekker ratkaisi ongelman. Ennenkö kukaan sanoo et lokari on väärinpäin niin sanon ettei se jarrukaari-asennuksella muuten käyny. Ei kaunis, mutta toimiva.
https://lh3.googleusercontent.com/DYFau4K85YQxo9bWR9GOlZwJg-vqTXT6wyJk9u-ve3BMGOCugJKcaYJc5ttqmFXFoRmyl6QBc_-MsIDUxcRRwSKh7znHLwr8cupytmSXEZxeimc1TCLn233bK9reM EEop7qpHLsTum1H-WAiAEbX24LYpVlWgeAZ1HOmOWRJF_Cim0CIoAszQPVkWktT-VWyEoITmtu-owsaFTtpSWwKHn6HIVAA88CHYZA_ofb6B2jwcF9ESpzHmxdb4V KJviuwWYvduCGogHqQnCTQz14EJp77EUIa-bBkEla1-E-dh5Is-VlvP4RGlL5zvOFxHqOSXUNS8nwf5iyuoDj3Wd6_D9p3A4zisDN rNYPPP0upD9RL_Ly5wkU2XjYBKvP1iJOjyt_Sx3GaMUIG02zhx F3EC_vk0AGof4XequDOD50C0B0EpVw_tLyvrw_9IOd7PO--VSF_yMrg-Zu9x0Cl1-VLy_UdvF_-f268mzIyCRVjx00cP8OAc-zRcBkBBdoBBptJVZDvLwZWFSfcRhWPiuC33k2kOmc0tk8hd8Qi DegJfz5D9YeMvWBaj93s0xnLbDSadvm9Sli39UJXzH0MFYzVqL SFm8eihMiH5_GF9sH2d_PEqQgSzdM47CriQPQVWkIM-a7OAwYq1jyXPue8yPzF228k0-zwD44E6QuNpzw2pAgKjUs4B0_VgWhrt2Z0af1-_tawNKGtDEs5GXUf6rKjQDj8UQ=w1314-h739-no
https://lh3.googleusercontent.com/XxDkPYt32bnuCYKiTYaqSepGAD9-m1ejDQPc1aKnHix3mxX7nQoBiOxlxPmyo3jJUqSV20pNiM5Wdm WuQSEbGq0gjkYZNxUNYU3wLmrdCKCVXZljLZW6lj5DtJXVRgAj mYdPlhCGAgJTWX2-6RoAD5RaH-inmGeBSnudlJAD1A19MZJFLhv8l43XmmfdreosvjREpm8diflV dL4avyfkdZU4CFB2DBYntm5D_47ri53JjFVp1QoH0gR1Ohy5z5 txTOXpbY5S4Doj8HHbw_bWcZbj1jAapJwEI0uooacpu68Cw1hI kFbFIBlLBmVfbjQ_Kx__EkNyfwzGmEvMnaKfTLpP3fKNp5PIO_ qdq_UT6rb4ZWXvXbKnxm6ZTzsDDaPEy3jz2wnvz2Vt-DQbk7-OepcGbsq2HUk-5NSvelVR_jNQYIr8Opv8SJGqs8iSavGs5mvpdtcrIsV0dWPrL6 HfAvIXVMj24tlqsS3nheM5p_bRJa1F2F5DWKZ0-aqebLT5gaNLbAhoTVJvkDUMBY6_WQB71uGjO-bUDrudn0Qt5LeFSqev66NqA-caOIWUw9ylEKZX25qVzq9KTzFd5mWZloD1m2-l1s9qmnd1m21nPKgKHTahm2aD79EcJZUlIP2AlANWJTkDJrx3f Xx1CtcmI-7d5zcaegGdvpCVh-bDgcCePVXPNNUEhWLFEfV0fY-YcJo5nj9xpp619K-c5r021bAPog=w1314-h739-no

Sambolo
29.05.2019, 20.59
Jaa miksei tuota ois voinu laittaa oikein päin ja jarrukaaren alapuolelle? Kannattaa vältellä isompia joustoja :D

HMK
29.05.2019, 21.13
Uskon, että Usko on kyllä vaihtoehdot tutkinut. Ei se tosin tavalliseen tapaan olisi mennyt, vaikka haarukassa olisi reikäkin, keulan lukituksen vaijeri ottaa kiinni. Tämä tuli todettua oman Foxin kanssa. Laitoin sitten eteen vain sen nippusiteillä kiinnitettävän pikku lipareen. Taakse sitten tolppan kiinnitettävä pikalokari kelin vaatiessa.

PedroK
29.05.2019, 22.11
Parempi taas kun olis ollu ilman.

Lähetetty minun ANE-LX1 laitteesta Tapatalkilla

Sambolo
29.05.2019, 22.46
Siis täh, miten ihmeessä keulan lukituksen vaijerin saa mitenkään tielle, nyt menee kryptiseksi :D

hiilikuitumies
29.05.2019, 22.50
Noissa etujoustoissa on vain kaksi hankaluutta lokarille. Ensimmäinen on mahdollinen ahtaus. Moneen haarukkaan menee lokari, mutta saisi olla enemmänkin tilaa. Jokin plussajuttu ratkaisee tietysti nämä, jos ei kaipaa sitä plussan maksimia. Pienemmissä ei mielellään tinkisi paljoa renkaan leveydestä, ja usein jollain 2,2"-2,25":lla joutuu jo olemaan tarkkana, että saa mahtumaan. Toinen on se, että riittäisi, että haarukasta löytyisi ruuville reikä. Usein niissä on kuviointia, joitain koloja, mutta ei reikää. Tämä on ihan tarpeeton hankaluus, mutta ilmeisesti kunnon lokareita käyttäviä ei pidetä edes tuon arvoisena kohderyhmänä.

Pointti on siinä, että kun tätä asiaa ei ajatella kokonaisuutena loppuun asti, niin noinkin yksinkertainen asia menee tarpeettoman monimutkaiseksi. Jos tuon kiinnitysreiän vain viitsisivät porata noihin, niin se poistaisi jo monen ihmisen lokarituskailun. Sehän lisäisi jo heti maastureiden viehättävyyttä esim. työmatkahybridejä vastaan. Monella menee sormi suuhun, kun tuntuu, että eihän noihin saa kunnon lokareita. Kyllä niihin saa, mutta se on vain vähän vaikeaa.

HMK
30.05.2019, 05.51
Siis täh, miten ihmeessä keulan lukituksen vaijerin saa mitenkään tielle, nyt menee kryptiseksi :D

Jos tuon lokasuojan asentaa heti haarukan kruunun alle, kuten kai valmistaja on kuvitellut sen toimivan, niin etupuolelle tuleva osa lokaria nousee siitä viitisen senttiä ylemmäksi ja ottaa kiinni Uskon kuvassakin näkyvään vaijeriin joka kulkee kruunun edestä.

harald
30.05.2019, 12.44
Mudhugger toimii noissa jousitetuissa keuloissa paremmin, ja on melko huomaamaton ja siten aiheuttaa vähemmän kettuilua

oppes
30.05.2019, 17.28
Jos tuon lokasuojan asentaa heti haarukan kruunun alle, kuten kai valmistaja on kuvitellut sen toimivan, niin etupuolelle tuleva osa lokaria nousee siitä viitisen senttiä ylemmäksi ja ottaa kiinni Uskon kuvassakin näkyvään vaijeriin joka kulkee kruunun edestä.

Kyllä saa. Itsekin olen joutunut leikkaamaan lokarista palan veks, jotta lukitusvaijerin saa kuljetettua ongelmitta. Pienen soiron kun teki lokariin - no problem...

perttime
30.05.2019, 19.23
Jos työkaveri kettuilee, onko oleellisempaa voittaa hänet kettuilussa vai pyöräilyssä? Vai onko kumpikaan kovin oleellista?

Navigare necesse est.

Jouko
30.05.2019, 19.30
Hommasin Fendor Bendorin, joka on kevyt ja kätevä. Nyt ei tarvitse enää kiinnitellä takalokaria varmuuden vuoksi, vaan lokarin voi laittaa aina kun sade alkaa.

cokekola
14.06.2019, 10.13

:D

Tosin:

http://www.velominati.com/tradition/fendangelism/

Ja:

http://www.velominati.com/the-lexicon/#The+Principle+of+Silence

No niin, kun vihdoin kaveri ehti (suostui) lukemaan näistä yllämainituista kohdan http://www.velominati.com/tradition/fendangelism/ , niin toteamus oli "asia harvinaisen selvä".

Tämä ei luonnollisesti välttämättä tarkoita lainkaan sitä, että hän olisi samaa mieltä. Sen sijaan hän vain todennäköisesti pitää minua älynlahjoiltani sen verran rajoittuneena, että keskustelua on turha jatkaa. Eikä hän välttämättä kovin väärässä olekaan ;)

Kiitos avuista!

Nickname
25.06.2019, 20.06
Jotenkin tuntuu hölmölle että kaikessa pitää mennä ulkonäkö tai muoti edellä, itseme ainakin ajan mielummin kuivilla jaloilla ja kengillä kuin "muodin mukaisella" pyörällä, nyrkin maasturissa edessä ja takana zefalin pitkät lokasuojat ja työmatkapyörään vielä tulossa pitkät lokasuojat, tosin vähän muokatut jottai sai kiiltoa pyörään. https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190625/a1d5e2f389c675fc64a13a2268a367c2.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20190625/e598266ce721c280de92ac534d92a815.jpg

Lähetetty minun K7 laitteesta Tapatalkilla