PDA

Näytä tavallinen näkymä : Pyöräilyn pimeyden aika uhkaa - Kansalaisaloite kesäajasta

titaani
15.04.2019, 20.58
Pyöräilyn vastaiset pimeyden voimat ovat iiikkeellä, pysyvä talviaika uhkaa meitä jo vuonna 2021. Se tekee jo syyskuussa iltalenkit mahdottomiksi.

Nyt halukkaat voivat osallista kansalaisaloitteeseen, jossa kannatetaan pysyvää kesäaikaa. 50.000 kannnattajaa vie aloitteen automaattiset uuden eduskunnan käsiteltäväksi.

Tässä linkki aloitteeseen. https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/4165?fbclid=IwAR2t9GnFHEYqq9jKOC7Co-s01oF2dFWkeOqe7efP4dj_REiXlbL0x45zHsE

Taustatiedoksi linkki toimittaja Katri Utulan erinomaisen juttuun talviaikasähellyksestä: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006067559.html (https://eur02.safelinks.protection.outlook.com/?url=https%3A%2F%2Fwww.is.fi%2Fkotimaa%2Fart-2000006067559.html&data=02%7C01%7CPetri.Lehtimaki%40iltalehti.fi%7C92 bff40dee7b4380c5e408d6c1a049f3%7C01407f7996ab46cbb 400ae6062f4429a%7C1%7C0%7C636909291514716589&sdata=p7%2FaJDOGwL%2Fkzn1tPyD4RtoupFbfGpTRaBJr4BC8 u54%3D&reserved=0)

F. Kotlerburg
15.04.2019, 21.12
Et oo koskaan valoista kuullut?

titaani
15.04.2019, 21.23
Ajatko maantiepyörällä valoilla?

Jami2003
15.04.2019, 21.28
Et oo koskaan valoista kuullut?Ja sinä ajat mieluummin pimeässä kuin valoisassa?

Pexxi
15.04.2019, 21.41
Nykyinen tilanne on erittäin hyvä kompromissi.

F. Kotlerburg
15.04.2019, 21.51
Ajatko maantiepyörällä valoilla?En enkä ilman.

ilmora
15.04.2019, 22.14
Kannatan pysyvää talviaikaa. Kyrsis siirtää 2h kelloja Euroopan maihin, Britteihin ehkä 3.

Komppaan. Keskustelun otsikko on aika raflaava. Odotin enemmänkin jotain dramaattista lakimuutosta, joka kieltää ajoradalla ajamisen kaikissa olosuhteissa kuin kitinää kesäajasta.

Pexxi
15.04.2019, 22.20
Eli nyt esimerkiksi aurinko nousisi klo 5 ja laskisi 19.45 talviaikana. Kuinka moni hyötyy tosta aikaisesta auringonnoususta? Myöhemmästä hyötyy varmasti suunnilleen jokainen joka liikkuu ulkona. Kesällähän ei sillä ole suurta merkitystä kun on koko ajan valoisaa mutta varsin nyt ja loppukesästä sen huomaa jokainen.

Samaa mieltä otsikosta, pyöräilyn voisi huoletta jättää pois.

JTJ
15.04.2019, 22.40
Olen Pexxin kanssa samoilla linjoilla. Paras vaihtoehto olisi nykyinen kompromissi. Kun nyt kuitenkin täytyy valita kesäajan ja talviajan väliltä, niin kesäaika olisi parempi vaihtoehto. Laskeskelin, että jos siirrytään pysyvästi talviaikaan, niin tulee nukuttua noin 150 tuntia vuodessa enemmän valoisaan aikaan.

Kampinalle
15.04.2019, 22.58
Kannatan pysyvää talviaikaa. Kyrsis siirtää 2h kelloja Euroopan maihin, Britteihin ehkä 3.

Mistä päättelet muiden maiden olevan niin pöljiä, että eivät jäisi pysyvään kesäaikaan?

Dr TuKo
15.04.2019, 23.11
Sama keskustelu on käyty jo aikoja sitten foorumilla. Ei, en hae suoraa linkkiä siihen.

No onneksi saatiin nyt kunnon klikkiotsikko. Tuo jatkokin on ihan turha. PIMEYDEN AIKA UHKAA!!!

Edit: Käytin sittenkin elämästäni 10s hakuun. En suosittele kenellekään.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?59212-Kysely-pysyv%E4%E4n-kes%E4-talviaikaan-siirtymisest%E4 (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?59212-Kysely-pysyv%E4%E4n-kes%E4-talviaikaan-siirtymisest%E4)

esma
16.04.2019, 06.16
Miks ei valittaisi tuosta puolesta välistä? Saatais puoltuntia aamuihin ja iltoihin. Eihän noi aika vyöhykkeet muutenkaan aina mene tasa tunneissa niin ihan hyvin voitaisiin jättää kesä ja/tai talviajat historiaan ja ottaa siittä välistä käyttöön uusi kompromissi. ;-)

Pipo
16.04.2019, 07.49
Hyvä aloite. Allekirjoitettu.

The flying Chocobo
16.04.2019, 08.09
Minun vartalolle normaaliaika ja hiukan aikaisemmin alkava aamun valo sopii paremmin. Lisäksi Suomessa valoisuuden muutos keväällä ja syksyllä on niin nopea, että kellon siirtely on vain tekohengitystä. Pimeään aikaan on pimeää koko ajan, paitsi silloin kun pitää olla töissä.

kuovipolku
16.04.2019, 08.10
Ajatko maantiepyörällä valoilla?

Kysymystä ei esitetty minulle, mutta onhan se niin maanmainio (ja esitetty yhtä mainiossa ketjussa) etten malta millään olla vastaamatta:

Ajan.

Tarpeen mukaan, ensin pelkillä huomiovaloilla, sitten kunnon ajovalolla.

Cycloon siirryn vasta kun kelit sitä vaativat tai kun cyclon kutsua ei voi enää vastustaa.

tempokisu
16.04.2019, 08.29
Miks ei valittaisi tuosta puolesta välistä? Saatais puoltuntia aamuihin ja iltoihin. Eihän noi aika vyöhykkeet muutenkaan aina mene tasa tunneissa niin ihan hyvin voitaisiin jättää kesä ja/tai talviajat historiaan ja ottaa siittä välistä käyttöön uusi kompromissi. ;-)

Kas tätä samaa joskus kauan sitten ehdotin :D heti kannatetaan kun joku muu ehdottaa samaa.

Kuvausprojektien takia kannatan talviaikaa, pääsee aikasemmin kuvaamaan mutta muuten onkin ihan sama. Kunhan kellonajan siirtelystä nyt vaan luovuttaisiin, sekin olisi jo suurta. Sinänsä tunti sinne tai tänne ei ole ikinä vaikuttanut omaan elämiseen millään tavalla, ihan samanlailla mä sen muutaman tunnin nukun. Tosin en ole kellonaikojakaan siirtänyt viiteentoista vuoteen, muistan kyllä mennä töihin niinä muutaminä päivinä oikeeseen aikaan.

mk
16.04.2019, 09.15
Pyöräilyn vastaiset pimeyden voimat ovat iiikkeellä, pysyvä talviaika uhkaa meitä jo vuonna 2021. Se tekee jo syyskuussa iltalenkit mahdottomiksi.

Nyt halukkaat voivat osallista kansalaisaloitteeseen, jossa kannatetaan pysyvää kesäaikaa. 50.000 kannnattajaa vie aloitteen automaattiset uuden eduskunnan käsiteltäväksi.

Tässä linkki aloitteeseen. https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/4165?fbclid=IwAR2t9GnFHEYqq9jKOC7Co-s01oF2dFWkeOqe7efP4dj_REiXlbL0x45zHsE

Taustatiedoksi linkki toimittaja Katri Utulan erinomaisen juttuun talviaikasähellyksestä: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006067559.html (https://eur02.safelinks.protection.outlook.com/?url=https%3A%2F%2Fwww.is.fi%2Fkotimaa%2Fart-2000006067559.html&data=02%7C01%7CPetri.Lehtimaki%40iltalehti.fi%7C92 bff40dee7b4380c5e408d6c1a049f3%7C01407f7996ab46cbb 400ae6062f4429a%7C1%7C0%7C636909291514716589&sdata=p7%2FaJDOGwL%2Fkzn1tPyD4RtoupFbfGpTRaBJr4BC8 u54%3D&reserved=0)

Aloite allekirjoitettu [emoji106][emoji4]

Lähetetty minun SM-T580 laitteesta Tapatalkilla

JackOja
16.04.2019, 09.46
Kaikkein parasta olisi jos itse kukin saisi elää ihan oman rytminsä mukaan riippumatta siitä paljonko kello on.

Takamisakari
16.04.2019, 09.50
Itse kesäajan kannalla. Mulla vaakakupissa painaa "inhimilliset" arvot eli pidempi valoisa aika illalla kuin bisnetti. Oli kyse mistä liiketoiminnasta tahansa, ei se ole aikavyöhykkeestä kiinni.

taski63
16.04.2019, 10.26
Keski-Euroopan aikaan, kiitos. Valtaosa tutkimuksista viittaa siihen, että parantaisi kansanterveyttä. Ja kuten täällä jo aiemmin todettiin, siirtymävaihe on muuten lyhyt käytännön kannalta; syksyllä ja talvella pimeää, keväällä ja kesällä valoisaa melkeinpä kellonajasta riippumatta.

Oatmeal Stout
16.04.2019, 12.48
Koska se toinen aika on normaaliaika. Se on se mikä on oletusarvo.
Oletusarvo on paikallinen aurinkoaika, kellojen tarkennettua keskiaurinkoaika. Normaalia olisi palata Helsingin keskiaurinkoaikaan, josta tsaari meidät poisti, toki itäiset osat olivat Kouvolan keskiaurinkoajassa, mikä heille suotakoon.
Espanjan "normaaliaika" on Hitlerin ihannoinin myötä sama kuin Saksan aika - normaalius on poikkeavaa jopa epänormaalia olla normaali.

java
16.04.2019, 13.30
Kaikkein paras järjestely olisi se, että aamupäivällä olisi talviaika ja iltapäivällä kesäaika. Näin saataisiin hyödynnettyä kummankin vaihtoehdon parhaat puolet.

Singer
16.04.2019, 14.53
yhä ihan sama, kunhan viimeinen "aikakikkailu" olisi tehty jo tai ei olisi koskaan ryhdyttykään siihen.
miten ennen selvittiin elossa ilmankin? ai niin, ei tiedetty ties mistä terveysvaikutuksesta, elettiin vain päivä kerrallaan.. olipa ne tyhmiä ja niin väärässä.

Ari H
16.04.2019, 15.10
^^
+1
........

hece
16.04.2019, 15.39
Keski-Euroopan aikaan, kiitos. Valtaosa tutkimuksista viittaa siihen, että parantaisi kansanterveyttä. Ja kuten täällä jo aiemmin todettiin, siirtymävaihe on muuten lyhyt käytännön kannalta; syksyllä ja talvella pimeää, keväällä ja kesällä valoisaa melkeinpä kellonajasta riippumatta.
Nykyisellä kesäajalla aurinko laskee Helsingissä kasilta maaliskuun lopussa. Jos siirryttäisiin keskieuroopan aikaan, se laskisi kahdeksalta toukokuun puolivälissä, vajaa 7 viikkoa myöhemmin. Ja sama toisinpäin syksyllä. Noin 13 viikkoa vuodessa eroa että on arki-iltana valoa. En pitäisi tuota lyhyenä siirtymävaiheena.

Kampinalle
16.04.2019, 16.42
^ Erittäin hyvin sanottu.

Eiköhän tässäkin "normaaliaika"pölhöilyssä ole se sinänsä inhimillinen kaipuu vanhaan, jolloin kaikki oli niin paljon paremmin....

taski63
16.04.2019, 16.48
Mulla on ainakin ihan oma lehmä ojassa. Niin aikainen herätys, että nyppii aina kesäaikaan siirtyessä; niin paljoa en ole aamuihminen. No, reilu kymmenen vuotta ja saa toivoakseni herätä omaan tahtiin.

Antti Salonen
16.04.2019, 17.44
Koska se toinen aika on normaaliaika. Se on se mikä on oletusarvo. Jos muut maat jäävät kesäaikaan, saa eurooppaan kellon siirtelyn kokonaan pois, tämähän olisi optimi.
Suomi on siirtynyt nyt kohta 40 vuotta talvi- ja kesäajan välillä. Viime vuosina kesäaika on kestänyt 7 kuukautta ja talviaika 5 kuukautta. Kumpi näistä on siis "normaaliaika" ja millä perusteella?

Suomi on siis ilmeisesti ainoana EU-maana kannattamassa talviaikaan jäämistä. Kaikki muut kokevat kesäajan paremmaksi, sillä maailma ja ihmisten elämänrytmi on muuttunut aika paljon kaupungistumisen myötä.

Saman aikavyöhykkeen hehkuttaminen on pelkkää rationalisointia, sillä eri aikavyöhyke ei ole ikinä ollut mikään ongelma. Päinvastoin pitäisi pystyä perustelemaan miksi olisi hyvä, että Ilomantsissa nousisi aurinko 2 tuntia 45 minuuttia aikaisemmin kuin Lissabonissa? Kommunistisessa Kiinassa tällaista ei pidetä ongelmana mutta EU:ssa toivottavasti pidetään.

Henkilökohtainen mieltymyshän on ihan asiallinen argumentti, mutta kannattaa tunnustaa sekä itselleen että muille jos kyse on oikeasti vain siitä.

Jami2003
16.04.2019, 17.52
Joo mäkään en ymmärrä mitä huonoa on valoisissa illoissa. En tiedä mihin aikaan muilla alkaa työt mutta aamun valoisuudesta noin kasiin menevänä mulle ei ole mitään hyötyä. Korkeintaan pieni haitta kun meinaa kesäajallakin aamut olla liian valoisia, minkä senkin voi ehkäistä pimennysverhoilla. Jos jota kuta haittaa valoisat illat niin suosittelen verhoja heillekin. (ois kiva tietää mikä konitohtori ton unihyödyn on keksinyt. Mulle suurimmat uniongelmat aiheutuvat nimenomaan liian aikaisista valoisista aamuista, ei valoisista illoista.)

Biznestäkin tulee tehtyä eri aina vyöhykkeille ja kun se normaali konttori aika on siestoineen eri maissa aivan eri niin eipä sillä aikavyöhykkeellä ole mitään väliä. Sähköposti jaksaa odottaa aamuunkin.

taski63
16.04.2019, 17.57
Perusteena pitäisi riittää jo se, että se ei ole "talviaika" vaan normaaliaika, joka aikoinaan on sovittu (ok, määrätty). Kuten sanoin, tutkimukset puoltaa normaaliaikaa tai jopa Keski-Euroopan aikaa terveyssyistä. Onko kesäajan puolesta muita kuin mieltymykseen pohjautuvia perusteita?

Jami2003
16.04.2019, 18.00
Perusteena pitäisi riittää jo se, että se ei ole "talviaika" vaan normaaliaika, joka aikoinaan on sovittu (ok, määrätty). Kuten sanoin, tutkimukset puoltaa normaaliaikaa tai jopa Keski-Euroopan aikaa terveyssyistä. Onko kesäajan puolesta muita kuin mieltymykseen pohjautuvia perusteita?Tuo "normaaliaika" on sieltä maatalousyhteiskunnan ajoilta kun herättiin viideltä lypsylle. Maailma on muuttunut.

Tutkimustuloksetkin ovat itse tutkijat todenneet ohkaisiksi. Sen sijaan päivän selvää ja tilastoissa näkyvää on että pimeys lisää liikenneonnettomuuksia joten aika epäloogista yrittää lisätä sitä ihmisten kaupassakäynti ja ulkoilu aikaan.

tempokisu
16.04.2019, 19.00
^ niin siis mikä on ihmisten kaupassakäynti ja ulkoiluaika? Ihan sama se kaupassakäynti, ja meitä aamulenkkeilijöitä ja iltalenkkeilijöitä on varmaan aika tasan. Mä kannatan aamulenkkiä - siinä on se etu että - se lenkki on tehty jo eikä tarvi enää stressata töitten jälkeen. Tekee päivän pääharjoituksen aamusella, ja iltasella voi vaan löntystellä rauhassa, ehdottomasti parempi.

Kesäisin on nyt valoisaa jo ennen kuutta muutenkin, joten siinä sen enempää perusteluita tarvita. Mutta keväisin ja syksyisin se yksi tunti aamulla on ihan kiva jos olisi valoisampaa. Talvella on pimeetä aamulla ja illalla, kuten kuuluukin.

^ toisilla on ruoka-ajat, mulla on nälkä-ajat. Syön kun on nälkä, yleensä aamulla herättyäni ( tosin odottelen vähän aikaa jos vaikka lehti ennättäisi tuleen aamupalalle....) ja iltapäivällä vähän jälkeen kuuden, kun olen kotiutunut töistä tai sitten muuten vaan. Mutta vapaapäivinä vaihtelee.

Sambolo
16.04.2019, 19.59
Mä meen joka toinen viikko aikasi töihin(6-14 vuoro). Ainaki itelle suuri merkitys ulkoilun kannalta laskeeko aurinko 15:00 vai 16:00.

Pexi
16.04.2019, 20.04
Harmi, että tuollaista kansalaisaloitetta ei pysty vastustamaan, vaan voi ainoastaan kannattaa. Jos vastustaminen olis mahdollista niin heti niin tekisin.

Olisi iso helpotus, jos Suomi olisi samassa ajassa läntisen manner-Euroopan kanssa.

hphuhtin
16.04.2019, 20.20
Vuorokauden valoisat tunnit ei lisäänny kellon käskemänä. Aloitteen allekirjoittajat menee mulla samaan kategoriaan hopeaveden juojien ja litteän maan porukoiden kanssa :)

fob
16.04.2019, 20.32
Ehdottomasti pysyvä kesäaika. Täällä keskisessä Suomessa kaipaa valoisia iltoja syksyllä ja keväällä.

usko juntunen
16.04.2019, 20.34
Seurasin varsin eilen kun tämä lanka avattiin, että miten kannatuskäyrän käy? Kolmessa vartissa noin 100 ääntä lisää. Voihan se tietysti olla että me pimeät pyöräilijät havahduttiin:D
Hyvä että joku muistutti.

Pexxi
16.04.2019, 20.37
Vuorokauden valoisat tunnit ei lisäänny kellon käskemänä. Aloitteen allekirjoittajat menee mulla samaan kategoriaan hopeaveden juojien ja litteän maan porukoiden kanssa :)Otetaas talteen kun on niin paksua juttua. Valoisat hereilläolotunnit lisääntyvät suurimmalla osalla, se on yksinkertaisesti totuus. Eri asia sitten tietysti on onko se hyvä vai huono asia.

oppes
16.04.2019, 21.32
Ihan Sama...

Jami2003
16.04.2019, 23.00
Voihan sitä herätä aikaisemmin, monet voivat mennä duuniin aikaisemmin (en minä tosin) ja pääsevät näin ollen aikaisemmin pois. Ei ongelmaa. Vai onko pakko esim. "syödä kello 18.00"Vaikka mulla on vapaat työajat niin jostain ihmeen syystä ihmiset kuvittelee että minut tavoittaa neljään asti. Eli harrastus hommia en viitsi yleensä aloittaa ennen viittä. Ikävä vastailla puuskuttaen puhelimeen. Ties mitä mielenyhtymiä aiheuttaa.

Kyllä se ny vaan fakta on että ihmiset liikkuvat eniten ulkona "vapaalla" kello 16 ja 19 välillä, ihan sama missä aurinko on keskipäivällä. Niin se tämä yhteiskunta vaan on rakennettu. Tosiaan kuten sanottu niin se on sitten jokaisen oma asia haluaisiko asioinnit koulun/töiden jälkeen suorittaa valoissa vai pimeässä.

Varmaan sekin hieman parkua aiheuttaisi että siirrytään talviaikaan ja samalla siirretään virastot, koulut sekä koko yhteiskunta aukeamaan kello kuusi aamulla että kaikilla on valoisa iltapäivä vapaana.

Ja noita sama aika Euroopassa kommentteja en ymmärrä kuin ehkä Finnairin työntekijöiden suusta.

Mutta eipä se munkaan maailma siihen kaadu, sama millä aikavyöhykkeellä ollaan.

tempokisu
16.04.2019, 23.38
Vaikka mulla on vapaat työajat niin jostain ihmeen syystä ihmiset kuvittelee että minut tavoittaa neljään asti. Eli harrastus hommia en viitsi yleensä aloittaa ennen viittä. Ikävä vastailla puuskuttaen puhelimeen. Ties mitä mielenyhtymiä aiheuttaa.
.

No älä sitten vastaa puhelimeen. Mä vastaan. Jos nyt joku soittaa, yleensä pyydetään rahaa että auta koulukiusattuja tai jotain..
Siis viiden maissa mä olen kohta miettimässä jo nukkumaan menoa....kyllä ne päivän hommat on hoidettu jo ennen puoltapäivää.

taski63
17.04.2019, 07.23
Tuo "normaaliaika" on sieltä maatalousyhteiskunnan ajoilta kun herättiin viideltä lypsylle. Maailma on muuttunut.

Tutkimustuloksetkin ovat itse tutkijat todenneet ohkaisiksi. Sen sijaan päivän selvää ja tilastoissa näkyvää on että pimeys lisää liikenneonnettomuuksia joten aika epäloogista yrittää lisätä sitä ihmisten kaupassakäynti ja ulkoilu aikaan.
Joten loogista on alkaa heräämään neljältä viiden sijaan?

Tuo vähän riippuu tutkijasta. Mutta päivänselvää on, että valoisamman illan ja pimeämmän aamun aiheuttamat kaamosoireet ja unihäiriöt lisäävät liikenneonnettomuuksia joten aika epäloogista yrittää pakottaa ihmisiä iltavirkumpaan rytmiin. :D

Ei tämä nyt niin vakavaa ole, kai sitä ajan kanssa tottuu lähes mihin vain aikavyöhykeeseen. Mutta kuten joku täällä jo aiemmin sanoi, hyvin pitkälti ainoastaan henkilökohtaisista mielipiteistä ja mieltymyksistä täällä keskustellaan. Tutkimustietoa on rajallisesti. Mitä jostain Tiede-lehden artikkelista yms. on tullut vastaan, kaamosoireet tutkimusten mukaan on pahemmat aikavyöhykkeiden länsilaidalla, eli mitä aikaisemmassa on kello auringonnousuun nähden. Toistaalta valoisammat illat ainakin jossain tutkimuksessa lisäsivät marginaalisesti lasten liikunnan määrää, mikä on tietenkin positiivinen asia - ellei sitten sitä ulosmitata huonommalla unirytmillä... Go figure.

Mutuilua tämä siis on omalta osalta, ja niin väittäisin muidenkin kohdalla. Mutta niinhän se on melkein kaikissa kansanäänestyksissäkin. Peace!:cool:

The flying Chocobo
17.04.2019, 08.10
Nykyisellä kesäajalla aurinko laskee Helsingissä kasilta maaliskuun lopussa. Jos siirryttäisiin keskieuroopan aikaan, se laskisi kahdeksalta toukokuun puolivälissä, vajaa 7 viikkoa myöhemmin. Ja sama toisinpäin syksyllä. Noin 13 viikkoa vuodessa eroa että on arki-iltana valoa. En pitäisi tuota lyhyenä siirtymävaiheena.

Voitko avata tätä? Aurinko laskee 24.4. klo 21:01 helsingissä, ja jos olisimme normaaliajassa, se tapahtuisi siis klo 20:01. Jos siirrymme normaaliaikaan auringonlasku siirtyisi kesäaikaan nähden noin 25pv eli reilut 3vk. Minusta tuo on lyhyt siirtymävaihe. Mistä tuo 7 viikkoa tulee, ei kai tässä kukaan ole kahdella tunnilla kelloa siirtämässä?

Jani Mahonen
17.04.2019, 09.01
Kävin kannattamassa kesäaikaa. Muksujen tähden, olisi mukavampi ulkoilla heidän kanssaan valoisalla, kuin pimeällä. Itsellä talviaikaan herääminen on hieman helpompaa, mutta uskoisin että rytminmuutokseen tottuisi jos kesäaika olisi pysyvä. Keväällä on aika vaikeaa tällä hetkellä totutella, muutama viikko menee että kroppa oppii uuden heräämisajan. Syksyllä sama juttu. Tärkeintä että tuo veivaaminen loppuu.

Olen itse viettänyt aikaani jonkin verran pelloilla töissä, ja jo yli kaksikymmentä vuotta sitten traktoreissa oli aika hyvät valot, joten maatalous on kyllä sopeutunut jo pimeään kauan sitten, eli sitä ei kannata miettiä.

Suurin uhkakuva tässä on, että kun POLITIIKKA ja ÄÄLIÖT pääsevät tähän väliin VAIKUTTAMAAN, niin lobbauksen ja klikkien myötä päädytään säätämään kellot pysyvästi 33 minuuttia talviajasta eteenpäin. Vuonna 2035 sitten päädytään siirtämään vielä neljä minuuttia. Hallinnollinen yhteiskustannus (Suomen osalta) noin 75 miljardia.

hece
17.04.2019, 12.43
Voitko avata tätä? Aurinko laskee 24.4. klo 21:01 helsingissä, ja jos olisimme normaaliajassa, se tapahtuisi siis klo 20:01. Jos siirrymme normaaliaikaan auringonlasku siirtyisi kesäaikaan nähden noin 25pv eli reilut 3vk. Minusta tuo on lyhyt siirtymävaihe. Mistä tuo 7 viikkoa tulee, ei kai tässä kukaan ole kahdella tunnilla kelloa siirtämässä?
Nykyinen kesäaika = UTC +3, Keski-Euroopan normaaliaika = UTC +1. Voi olla että kommentoin sun kohdalla väärin, mutta tätäkin UTC+1 vaihtoehtoa on nostettu paljon esille. Toki jos Keski-Eurooppakin siirtyy kesäaikaan, tarkoittaa se että Suomessa eletään kesällä UTC+2 ajassa eli tunnin ero nykyiseen jolloin ero on maitsemasi reilu kolme viikkoa sekä keväällä että syksyllä.

tvain
17.04.2019, 13.26
Harmi, että tuollaista kansalaisaloitetta ei pysty vastustamaan, vaan voi ainoastaan kannattaa. Jos vastustaminen olis mahdollista niin heti niin tekisin.

Tästä voit vastustaa eli kannattaa normaaliaikaa. Valitettavan huonosti perusteltu aloite vaikka asia onkin oikea:
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/4198

Pylöris
17.04.2019, 13.44
Itse taas pidän juuri pimeitä syysiltoja parhaana maantiepyöräily säänä. Ajan silloin enemmän, kuin koskaan muulloin. Näin on ollut vuosia.
Kosteus ja lämpötila on parhaimmillaan. Muuta liikennettä ei ole juuri ollenkaan. Tuoksut tuntuu voimakkaammilta. Melua on vähemmän. Usvahuntu laaksoissa antaa vilvoittavan syleilyn. Näkee enemmän eläimiä, vaikka onkin pimeää. Ilma tuntuu puhtaalta ja raikkaalta kaikkialla. Illalla yksin pyöräillessä ei välttämättä näe koko matkalla toista pyöräilijää. Tuntuu että juuri minä osaan elää oikein.
Olen ajanut pimeässä joka puolella eri tyyppisissä paikoissa se sopii niihin kaikkiin.

29er
17.04.2019, 14.14
Olisi iso helpotus, jos Suomi olisi samassa ajassa läntisen manner-Euroopan kanssa.

Anna edes yksi esimerkki, niin olisi helpompi uskoa.

Minä kävin allekirjoitamassa tuon kesäajan. Ja perusteena enemmän valoisaa aikaa illan ulkoilulle.
Nykyinenkin systeemin kelpaa minulle.

JYLY
17.04.2019, 15.29
Perusteena pitäisi riittää jo se, että se ei ole "talviaika" vaan normaaliaika, joka aikoinaan on sovittu (ok, määrätty).

Jep, aikoinaan sovittiin myös että naisilla ei ole äänioikeutta ja homoseksuaalisuus on rikos. Tuo on paskin perustelu mitä vastaan on tullut. Pännimistä lisää se että sitä kuulee huolestuttavan usein.

Jami2003
17.04.2019, 15.48
Mä reissailen Englantiin monta kertaa vuodessa ja koen aikaeroväsymyksen aika herkästi, Jenkkireissuilla olen yleensä vajaasta viikosta yli viikkoon "joka toinen yö klo 2 jälkeen ei saa unta"-moodissa, riippuen kummalla rannikolla olen, vaimo on vielä herkempi. Tiedän että 2h ei ole juuri mitään, mutta tehdään yleensä niin, että eletään Suomen ajassa, mistä syystä olen aamuviideltä googlettelemassa onko mikään kahvila auki.

3h alkaisi olemaan jo kohtuu paljon ja 2h joka paikkaan eurooppaan vituttaisi hieman. Mutta samalla linjalla yleisesti, ei tämä mikään kynnyskysymys ole mihinkään, enemmänkin ihmettelen porua asiasta.

Toi liikkumisfakta ei pidä ainakaan mun osalta yhtään paikkaansa.Mä reissaan monta kertaa vuodessa Virossa, Venäjällä ja Aasiassa. Siitä huolimatta en perustele suomen aikavyöhykettä näillä. Vaikka itse asiassa jos mennään Viron kanssa eri aikavyöhykkeeseen siitä koittaa päivittäistä konkreettista haittaa kun konsernin yksi tyttäristä siellä jonka kanssa ollaan päivittäin tekemisissä. Muutenkin järjetöntä että Suomi olisi muka ruotsin kanssa samalla pituuspiirillä mutta Baltian maiden kanssa eri...

Kiva aihe vängätä. Oikeestaan minustakin on kiva ajaa pimeässä ja voitaisiin siirtyä suoraan +12 h (tai - 12h riippuen kumpaa aikaa kannattaa) aikavyöhykkeelle niin saadaan olla pimeässä koko ajan prkl [emoji12]

ElBike
17.04.2019, 16.09
Jokainen näyttää ajattelevan asiaa vain omalta kohdaltaan. Niin myös minä. Itselläni ei ole mitään väliä vaikka Englannissa olisi kello 4h eri ajassa. Onhan se eri ajassa joka tapauksessa jos matkustaa vähänkään kauemmas. Itse olen myös oppinut käyttämään keinovaloa lenkeillä, joten melkein kaikki liikunta onnistuu myös pimeässä. Retkiluistelu heikoilla jäillä on vähän hazardia ja arki-iltaisin on lähes mahdotonta ehtiä ensijäille ennenkuin on niin pimeää ettei näe kunnolla. Luistellessa olisi kuitenkin kiva nähdä ympäristössä olevat vaaranpaikat.

Aikuiset ihmiset osaa aamulla laittaa pimeällä sarastevalon syttymään aikaisemmin, jos on uniongelmia. Muutoinkin pitäisi ihmisen hakea uniongelmiinsa apua - eikä yrittää pakottaa kelloja tiettyyn rytmiin. Illalla voi laskea pimennysverhon.

Mutta lapset - nuo tulevaisuuden toivot - jotka päiväkodin ja koulun jälkeen nykyään katsovat vain että "onpa pimeää, mennään pelaamaan xboxia sisälle". Heille soisi edes tunnin pitempään valoisaa aikaa, jotta iltapäivällä voisi leikkiä ulkona ja nimenomaan luonnossa eikä keinovalon alla lähiön leikkipuistossa.

Jami2003
17.04.2019, 17.05
^^hyviä perusteluita.

^^^en perustele matkustelulla haluamaani aikavyöhykettä koska aina on paikkoja joihin se ei auta kuitenkaan...

Pyöräilevä Hullu
17.04.2019, 17.18
Kävin myös allekirjoittaan. Ihan vaan siitä syystä, että käyn normaali päivätöissä ja vaikuttaa positiivisesti elämänlaatuuni kun saa olla enemmän ulkona vapaa-aikana valoisalla ja lämpimällä ilmalla. Ei vaikuta rytmiin millään tavalla, enkä matkustele läntisemmässä Euroopassa töissä.

Pexi
17.04.2019, 18.50
Anna edes yksi esimerkki, niin olisi helpompi uskoa.

Mun maailmassa ja maailmankuvassa Suomessa tehdään melko paljon businesta ja yhteistyötä läntisen Euroopan ja rakkaan naapurimme Ruotsin suuntaan. Jos aikavyöhykkeemme olisi näiden alueiden kanssa sama niin

1. Etäpalaverit olisi tehokkaammin sovittavissa, koska "yhteistä normaalia työaikaa" olisi enemmän.

2. Euroopan työaikarytmi on enemmän iltapainotteinen kuin Suomessa, jossa jengi tulee duuniin varhain ja lähteen kotiin vielä varhaisemmin. Kun Suomalaiset lopettavat duunit klo 16, on (nykyisin) kello 15 Euroopassa ja iltapäivän duunit vasta päässeet kunnolla alkuun. Ja toisinpäin, kun aamuvirkut suomalaiset haluavat aloittaa hommansa ja puhelunsa kello 8 aamulla, niin Euroopassa on vasta liian varhainen aamu, klo on 7. Jos kellon aiheuttamasta aikaerosta päästäisiin eroon, se vähentäisi tästä elämän rytmistä aiheutuvaa haittaa.

3. Matkustan itse työni vuoksi melko paljon Euroopan ja Suomen väliä, vähintään kerran-pari kuukaudessa. Tuo pieni tunnin aikaero on alkanut vähän syömään miestä näin iän karttuessa. Mulle olisi siis ihan henkilökohtaisesti vaan helpompaa, jos aikaeroa ei olisi. Ja en varmaankaan ole matkustamisen kanssa yksin, aika paljon lentokentillä suomalaisia näyttää kulkevan.

4. Olen varmaan julma kapitalisti, mutta ajattelen niin, että yhteiskunnan olisi pyrittävä järjestämään liiketoiminnan ja vientiteollisuuden toimintaedellytykset mahdollisimman hyviksi, jotta talouteen saadaan voimaa. Sama aika Euroopan kanssa on yksi ihan pieni asia tällä matkalla, mutta kaikki pienetkin nyanssit vaikuttavat. Ja tosiaan Ruotsi ja Eurooppa omaa mun päässä aika isomman painoarvon kuin Viro ja Latvia (joiden aikavyöhykevalinnoista en tiedä mtn). Vapaa-ajan valoisan ajan muka-optimointi tulisi yhteiskunnassa olla toisarvoinen asia, varsinkin kun siellä kyse on yksilöiden tottumuksista, mielipiteistä, painotuksista ja elintavoista.

5. Kun syksyaamun usvaisessa pilkkopimeydessä lähdet kukonlaulun aikaan ajamaan kohti päivän kohdetta ja odotat painavin silmin aamun kajon ilmestymistä horisonttiin, niin silloin sitä helposti miettii, että olis se vaan sillai ihan kivaa kun tuo aurinko nousisi vaikka vaan tuntia aikaisemmin.

Singer
17.04.2019, 19.00
jos vain kaivettaisiin wanha swatchin kehittämä internet-aika esille, jossa ei ollut aikavyöhykkeitä vaan sama aika kaikille.
idea ei vain ottanut tuulta siipien alle, en kyllä ihmettele miksi.

ElBike
18.04.2019, 09.34
^^
4. Tottakai kapitalistit miettii vain bisnestä. Itse olen aivan omakohtaisesti todistanut vuosia miten vaikka työpaikalta pystyy lähtemään klo 15, niin kun on hakenut lapset päiväkodista ei ehdi enää pulkkamäkeen ennen pimeää - tai pulkkailu jää niin lyhyeksi ettei kannata lähteä. Tämä vanhanaikainen harrastusmuoto on lapsille kovin mieluisaa ja mielestäni aktiivoimalla lapset touhuamaan ulkona niin paljon kuin mahdollista, annan heille vahvan pohjan terveellisempään nuoruuteen ja aikuisuuteen. Ihmettelimme erään kerran kuinka viikonloppuna pulkkamäkeen mukaan tullut naapurin poika ei jaksanut vetää omaa pulkkaansa mäen päälle. Lapsi vain oli tottunut kuulemma että päiväkodin jälkeen ollaan sisällä ja pelataan pleikkaa.
Kapitalistisesti voi asiaa miettiä myös siten, että panostamalla lasten ja nuorten terveisiin elämäntapoihin, säästetään pitkällä tähtäimellä epäterveellisen elämän tuomista hoitokuluista.
Vaikka liikuntaa on nykyään mahdollisuus harrastaa erilaisissa palloiluhalleissa tai jäähalleissa, niin kyllä lasten touhu oman kotitalon pihalla on kaikkein helpoin järjestää, joten se kohdistuu myös perheisiin joilla ei ole mahdollisuutta viedä lasta joka päivä hoploppiin.

Kapitalistit ajattelee vain omaa bisnestään, mutta kyllä itse olen saanut hoidettua asiat niin Intiaan kuin Keski-Eurooppaankin. Nykyään on monia keinoja hoitaa asioita eri aikavyöhykkeiden välillä ja yritykset, joille jää aikaa puhua puhelimessa tai videoneuvotella tunti liian vähän päivässä, voivat miettiä esim. töiden tehostamista tai asioiden hoitamista pääosin erilaisten asioidenkäsittelyjärjestelmien kautta. Niissä on se hieno ominaisuus että vastapuoli voi vastata kun ehtii, eikä tarvi kytätä onko toinen langan päässä.

5. Kun kevään tullen ajat työpaikalle ja aurinko nousee samalla ja päivästä näyttää tulevan kaunis pyöräilypäivä, niin ei ole kiva mennä toimistolle/tuotantolaitokselle sisätiloihin, jossa loisteputket palaa aamuseitsemästä iltakuuteen - joissain paikoissa jopa ympäri vuorokauden. Mieluummin matkustan pimeässä duuniin ja hoidan päivän hommat iloisesti odottaen iltapäivää, kun pääsee ulos valoisassa ja ehtii heittää vaikka fillarilenkin ilman keinovaloa. Huomaa, että pohdit asiaa täysin omalta kannaltasi. Mites ne, jotka menee töihin klo 06 tai vieläkin aiemmin? Heillehän pitäisi suoda aurinko myös.

Toki ongelma voitaisiin ratkaista myös aikaistamalla kaikkia toimintoja; koulut alkamaan kuudelta ja duunit samoin. Työpäivä olisi ohi klo 14 ja kymmenen uutiset siirrettäisiin klo kahdeksaksi. On kuitenkin melkoisen työlästä muuttaa kaikkia näitä jo vakiintuneita rakenteita kerralla. Kellojen kääntämisellä homma hoituisi kaikkialla ja ilman minkäänlaisia aikataulujen sovitteluja tai ammattiliittojen vastustuksia.

The flying Chocobo
18.04.2019, 09.53
Pleikkaa yleensä pelataan oli valoisaa tai pimeä jos niikseen tulee. Se, että lähdetän ylipäänsä ulos ja ulkoillaan on kyllä enemmän kiinni muista asioista kuin valon määrästä. Jos se siitä olisi kiinni, niin silloinhan keväisin tilanteen pitäisi hyvinkin nopeasti 'normalisoitua' kun valon määrä lisääntyy.

Gaastra
18.04.2019, 10.35
^ kyllä valon määrä on mielestäni yksi todella iso tekijä siinä viitsiikö ihminen lähteä ulos vai ei.

Esimerkiksi omalla pientaloalueella jossa asun, ei pimeään vuodenaikaan näy talojen pihoilla/kadulla ketään lukuunottamatta muutamia koiranulkoiluttajia. Sen sijaan nyt kun on valoisaa, niin yhdellä jos toisellakin pihalla touhuillaan omissa askareissa; hakataan halkoja, haravoidaan risuja, lapset hyppivät trampoilla, pyöräilevät tai potkulautailevat pihakadulla jne jne...

Ontopic: kannatettu kesäaika-aloitetta.

Pexi
18.04.2019, 19.30
5. Kun kevään tullen ajat työpaikalle ja aurinko nousee samalla ja päivästä näyttää tulevan kaunis pyöräilypäivä, niin ei ole kiva mennä toimistolle/tuotantolaitokselle sisätiloihin, jossa loisteputket palaa aamuseitsemästä iltakuuteen - joissain paikoissa jopa ympäri vuorokauden. Mieluummin matkustan pimeässä duuniin ja hoidan päivän hommat iloisesti odottaen iltapäivää, kun pääsee ulos valoisassa ja ehtii heittää vaikka fillarilenkin ilman keinovaloa. Huomaa, että pohdit asiaa täysin omalta kannaltasi.

Niin huomaa, se on totta. Mutta sulla on väärä persoona tuossa viimeisessä lauseessasi.

Aino Pennasmaisen lapsikortin käyttäminen antaa muuten multa nolla pistettä. Lapsia ei käytetä suojakilpenä omien asioiden ajamisessa.

Pexi
18.04.2019, 19.51
^ kyllä valon määrä on mielestäni yksi todella iso tekijä siinä viitsiikö ihminen lähteä ulos vai ei.

Esimerkiksi omalla pientaloalueella jossa asun, ei pimeään vuodenaikaan näy talojen pihoilla/kadulla ketään lukuunottamatta muutamia koiranulkoiluttajia. Sen sijaan nyt kun on valoisaa, niin yhdellä jos toisellakin pihalla touhuillaan omissa askareissa; hakataan halkoja, haravoidaan risuja, lapset hyppivät trampoilla, pyöräilevät tai potkulautailevat pihakadulla jne jne...

Varmasti on niin, että valoisalla ulkoillaan enemmän. Suomessa sitä valoa on kesällä yllin kyllin ja talvella ei lainkaan. Tunti sinne tai tänne ei ihan kauheesti tuota asiaa muuta.

Se, että pimeään vuodenaikaan ei ulkona hypitä trampoilla, haravoida tai pyöräillä saattaa johtua jostain muustakin kuin valon määrästä. Esimerkiksi metrin hangesta ja jäätävästä viimasta. Vaikea kuvitella, että kellon siirtäminen tunnilla vaikuttaisi talviharavoinnin yleisyyteen lainkaan.

Dr TuKo
18.04.2019, 20.12
Kyllä metsiä haravoidaan talvella aivan yleisesti.

Mutta syyskuussa on merkitystä vapaa-ajan käytön kannalta, voiko esim pihatöitä tehdä viikolla pätkissä vai kasaantuuko kaikki viikonlopulle kerralla tehtäväksi.

Gaastra
18.04.2019, 21.25
Varmasti on niin, että valoisalla ulkoillaan enemmän. Suomessa sitä valoa on kesällä yllin kyllin ja talvella ei lainkaan. Tunti sinne tai tänne ei ihan kauheesti tuota asiaa muuta.

No kyllä se ihan oleellisesti muuttaa näin keväisin ja sitten syksyllä. Esimerkiksi juuri tällä hetkellä (21.20) täällä alkaa tulla hämärää ja muksut lopettivat trampalla hyppimisen pari minuuttia sitten ja tulivat sisälle. Jos nyt oltaisiin talviajassa, niin tenavat olisivat lopettaneet tunnin aikaisemmin eli 20.20 ja ulkona olemista olisi tullut tunnin vähemmän.

Se, että pimeään vuodenaikaan ei ulkona hypitä trampoilla, haravoida tai pyöräillä saattaa johtua jostain muustakin kuin valon määrästä. Esimerkiksi metrin hangesta ja jäätävästä viimasta. Vaikea kuvitella, että kellon siirtäminen tunnilla vaikuttaisi talviharavoinnin yleisyyteen lainkaan.

heh heh

Jami2003
18.04.2019, 22.06
Mun maailmassa ja maailmankuvassa Suomessa tehdään melko paljon businesta...

Teen pelkästään ulkomaille töitä ja matkustan 100-150 ulkomaan työmatkapäivää vuodessa ja totean business perusteluidesi olevan höpötystä. Lisäksi tunnin aikaero ei tunnu missään kun Aasian ja Amerikan reissuilla puhutaan 5-7 tunnista jompaankumpaan suuntaan.

Lähetetty minun COL-L29 laitteesta Tapatalkilla

tempokisu
19.04.2019, 03.58
Olenko mä ainoa joka tykkää kuitenkin enemmän hämärästä? Paljon parempi tällaisen rähjän ajella kun kukaan ei niin huomaa, ja muuta liikennettä on vähemmän.

ja lapset sitä ja lapset tätä. Pitäisi perustaa Pro-keskivanhat, kukaan ei ajattele meitä keskivanhoja ihmisiä.

KotooTöihin
19.04.2019, 05.24
Mulla tuo työaika tuppaa venymään jokatapauksessa, ettei viikolla ehdi mitään harrastamaan, eikä edes jaksa. Aivan sama, kun vaan se kellon kanssa sekoilu loppuu. Normaaliajan kannalla kuitenkin. Niin kiristi ikeniä, kun akellon siirron jälkeen piti lähtee töihin ja säkkipimeetä oli taas. Yritä siinä sitten tehdä töitä, ku mitään ei näe.

tempokisu
19.04.2019, 05.37
Yritä siinä sitten tehdä töitä, ku mitään ei näe.

Onko valot tuttuja?

TERU
19.04.2019, 05.39
Pää pystyyn, ylhäältä apu tulee, sanottiin meille alokasaikana.

Tuhansia vuosia ylläpidetty aurinkoaika on hyvin oikea aika vieläkin, keskipäivällä on aurinko korkeimmillaan, siihen pyöristetään täysin tunnein kellomme, kunnes parempi tapa uuden ihmisen ideoimana tulevaisuudessa löytyy.🤔

veke
19.04.2019, 08.24
Kommentti: Tässä on kesä*aika*keskustelun pahin vale – lisävaloa ei todellakaan tule 400 tuntia
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006077899.html

Pexxi
19.04.2019, 10.32
Aika suuri kesäajan kannattajista pitäisivät ennemmin kellojen siirtelyn jolloin kaikki voittaisivat. Se kun ei tunnu käyvän niin sitten kesäaika ja kyllä sen hyödyt on tiedetty keskittyvän niihin kevät- ja syysiltoihin, tarkemmin huhtikuun loppuun asti sekä elokuun alusta eteenpäin. Noin 80-90 iltaa. Aamuihin tulee "haittaa" noin puolet mutta vastaavasti sitten aiemin ja myöhemmin lisää valoa. Miksei vaan pidettäisi nykyinen järjestelmä niin kaikki saisivat jotain?

TERU
19.04.2019, 12.18
Muutama kuunkierto sitten joka kylällä oli oma aika, asuin lapsuuteni kylässä, jossa elettin vielä luontaistaloudessa ja kellonaika käytiin kysymässä metsän takana asuvalta naapurilta. En tiedä mitä tuollaisella ajalla tehtiin?

TERU
19.04.2019, 13.10
^ Äh, hyvin HYVIN vanha, tuskin täällä ketään vanhempaa!
Tosin olin jo yhdeksänvuotiaana vanha

Pexxi
19.04.2019, 15.03
Jos pelkästään omaa etua ajattelisi niin itse kannattaisin kesäaika +1 tai +2, tarkemmin en ole miettinyt kun ei tule kuitenkaan toteutumaan. Nykyinen systeemi ihan hyvä kompromissi joita ikävä kyllä ei oikein nykyään osata tehdä.

SamiMerilohi
21.04.2019, 20.09
Minusta pysyvä kesäaika ja pysyvä normaaliaika ovat molemmat selvästi parempia vaihtoehtoja kuin tämä nykyinen pelleily. Oikeastaan ihan sama kumpi tulee, kunhan kellojen siirtely loppuu.

Nanolady
22.04.2019, 08.27
Kesäaika. Kannatettu. Mulle on aivan se ja sama kuinka valoisaa tai pimeää on aamulla, illasta saisi syksyllä/talvella/keväällä olla valoisampaa. Kyllä meillä kanalassa on ihan valot, ja hyvät sellaiset onkin, jonka valossa on hyvä tehdä töitä. Ja niin on niillä navetoilla, joilla käyn lomittamassakin. Illalla on mälsempää olla hämärässä/pimeällä ulkohommia tekemässä.

Takamisakari
24.04.2019, 09.35
Aika suuri kesäajan kannattajista pitäisivät ennemmin kellojen siirtelyn jolloin kaikki voittaisivat. Se kun ei tunnu käyvän niin sitten kesäaika ja kyllä sen hyödyt on tiedetty keskittyvän niihin kevät- ja syysiltoihin, tarkemmin huhtikuun loppuun asti sekä elokuun alusta eteenpäin. Noin 80-90 iltaa. Aamuihin tulee "haittaa" noin puolet mutta vastaavasti sitten aiemin ja myöhemmin lisää valoa. Miksei vaan pidettäisi nykyinen järjestelmä niin kaikki saisivat jotain?

Tää taisi mennä niin että aloite tästä EU:lle tuli nimenomaan suomelta eli "sitä saa mitä tilaa". Jos (kun) on niin että siirtelyllä saadaan ikäänkuin parhaat puolet molemmista niin tästä olisi varmaan pitänyt käydä kunnollista "keskustelua" ennenkuin tuo aloite tehtiin, nyt on myöhäistä peruuttaa.. Itsekin myönnän että olen aina ollut kellojen siirtelyä vastaan tietämättä ihan 100% seurauksista kun siitä nyt luovutaan.

McHaka
24.04.2019, 11.57
Ihmiset kuvittelevat viettävänsä aikavyöhykkeestä riippuen joko pimeitä tai valoisia iltoja kellonajan mukaan.

Ei. Ihmisen sisäinen kello ei tiedä valtakunnan ajasta mitään, mutta adaptoituu siihen paremmin tai huonommin. Normaalisti sisäinen kello toimii valon ja pimeän rytmissä. Sähkövalojen ja herätyskellon takia auringon merkitys rytmissä on laskenut, mutta ohjaava tekijä se yhä on.

Ristiriita luonnollisen unirymin ja kellon välillä aiheuttaa ongelmia: "75 prosenttia ihmisistä nukkuu noin tunnin verran vähemmän kuin mikä heidän unentarpeensa on. Ja mitä vähemmän nukumme suhteessa unentarpeeseemme, sitä väsyneempiä olemme, pitkän uran unitutkijana Helsingin yliopistossa tehnyt professori Markku Partinen" (YLE Uutiset).

Jos auringonvalo himmenisi kelloon nähden aiemmin, alkaisi ihmisiä todennäköisemmin ramaista jo ennen kymmenen uutisia, jolloin he menisivät myös aiemmin nukkumaan ja nukkuisivat riittävästi heräten virkeämpänä, millä olisi todennäköisesti valtava kansanterveydellinen vaikutus.

Illanvirkun yökyöpelin kannattaa vähiten haluta kesäaikaa, koska hänen nukkumaanmenonsa myöhästyisi entisestään. Hän käyttää kyllä koko illan valoisan ajan hyväkseen jo nyt ja herää sitten töihin todella väsyneenä.

"Murrosikäisistä tulee illanvirkkuja", sanoo Duedecim terveyskirjaston otsikko viitaten ikävaiheeseen liittyvään unirytmin muutokseen. Siinäpä iso ryhmä, jota asia koskee kovasti. Oppilaat ovat jo nyt tunnilla väsyneitä, mutta kuinka pahaksi asia pitää päästää. Kuinka lihavia lapsista halutaan? Kaikki tietävät, että väsynyt mieli himoitsee nopeasti energiaa.

Toinen erityishuomiota vaativa ryhmä on normaalista poikkeavaa työaikaa noudattavat työntekijät. Heidän unirytminsä ei lähtökohtaisesti tue terveellisiä elintapoja, joten heidän taakkansa ona arvioitava hyvin tarkkaan.

Itse olen sillä kannalla, minkä THL ja unitutkijat arvelet kansalle viisaammaksi. Meistä harvalla on kompetenssia arvioida asiaa laajemmin kuin omia rapujuhlia ja valoisia terassi-iltoja ajatellen.

Siksi tätä asiaa ei millään kansalaisaloitteilla ratkaista. Olette äänestäneet turhaan.

Jabadabado
24.04.2019, 12.53
Allekirjoitettu ja näyttäisi olevan reilut 8000 nimeä vajaa että menee varmasti käsittelyyn. Toivotaan että järki voittaa ja saadaan valoisaa aikaa enemmän sinne milloin ihmiset on hereillä eikä aamuöille.

Äänestäminen ei ole koskaan turhaa, se että voittaako oma kanta jää sitten nähtäväksi mutta sitä kutsutaan demokratiaksi.

JackOja
24.04.2019, 12.59
Allekirjoitettu ja näyttäisi olevan reilut 8000 nimeä vajaa että menee varmasti käsittelyyn....

Missä aloitteessa tuollainen nimimäärä on?

Kesäaika pysyväksi ajaksi -aloitteessa on nyt 45596 kannatusilmoitusta
Alkuperäisestä talviajasta pysyvä aika -aloitteessa 533 kannatusilmoitusta

JackOja
24.04.2019, 13.54
^äänestä kumpaakin niin balanssi säilyy?

Jabadabado
24.04.2019, 14.05
Missä aloitteessa tuollainen nimimäärä on?

Kesäaika pysyväksi ajaksi -aloitteessa on nyt 45596 kannatusilmoitusta
Alkuperäisestä talviajasta pysyvä aika -aloitteessa 533 kannatusilmoitusta

No näinpä olikin ja tuo oli mun muistivirhe kun vilkasin nopeasti allekirjoittaessani ja muistin luvun väärin, todellisuudessa ollaan siis vain vajaan 4000 nimen päässä varmasta käsittelyyn pääsystä.

Jami2003
24.04.2019, 18.30
Tämäkin aamun heräsin jo viideltä kun aurinko nousi. Kyllä minä vaadin ihan omaa unta tutkimalla pimeät aamut klo 6 asti vähintään.

Lähetetty minun COL-L29 laitteesta Tapatalkilla

Jabadabado
30.04.2019, 13.36
Näyttää olevan enää muutaman sataa allekirjoitusta vaille että pääsee ns varmasti käsittelyyn. Kesäaika kun toisi nimenomaan syksyyn aikasemmin vuodesta valoisat illat, keväällä ei ole niin väliä kun tiet on sepelin ja lumen sekä jään peitossa. Tämä siis ihan subjektiivisesti omalta kohdalta mietittynä.

Ohiampuja
02.05.2019, 15.21
Pitähän tätä nyt itsekin alkaa tutkimaan. Eli kaivelin netistä auringonlasku-ajat väliltä klo 16-21. Eli se aika kun itse häärään ulkona. Ja jos nykyinen kesäaika vaihtuisi talviajaksi, niin syksyllä on 65 päivää jolloin tämä muutos veisi valoisaa aikaa minulta tunnin päivästä pois. Keväällä vastaavasti 45 päivää. Eli miinusta tulisi yhteensä 110 päivälle.

Sitten mielenkiintoista oli huomata että kevättalvella vastaavasti parannusta tulisi 59 päivälle, jos koko talvi siirryttäisiin kesäaikaan. Tammikuu 21 aurinko kun laskee klo 16, joten kesäaikaa se laskisi vasta klo 17. Eli siitä maaliskuun lopulle asti olisi joka päivässä olisi tunti lisää valoisaa aikaa käydä vaikkapa hiihtämässä. :)

Joten tällä itse tehdyllä surffailulla olen aika vankasti tämän kesäajan kannattaja. Vaikka XXL halvalla Kiina-lamppuja myy, niin silti tykkään kuntoilla auringonvalossa. :rolleyes:

https://www.paivyri.fi/index.php?dt=&ref=6&id=

EsaJ
03.05.2019, 07.22
Pitähän tätä nyt itsekin alkaa tutkimaan. Eli kaivelin netistä auringonlasku-ajat väliltä klo 16-21. Eli se aika kun itse häärään ulkona. Ja jos nykyinen kesäaika vaihtuisi talviajaksi, niin syksyllä on 65 päivää jolloin tämä muutos veisi valoisaa aikaa minulta tunnin päivästä pois. Keväällä vastaavasti 45 päivää. Eli miinusta tulisi yhteensä 110 päivälle.

Sitten mielenkiintoista oli huomata että kevättalvella vastaavasti parannusta tulisi 59 päivälle, jos koko talvi siirryttäisiin kesäaikaan. Tammikuu 21 aurinko kun laskee klo 16, joten kesäaikaa se laskisi vasta klo 17. Eli siitä maaliskuun lopulle asti olisi joka päivässä olisi tunti lisää valoisaa aikaa käydä vaikkapa hiihtämässä. :)

Joten tällä itse tehdyllä surffailulla olen aika vankasti tämän kesäajan kannattaja. Vaikka XXL halvalla Kiina-lamppuja myy, niin silti tykkään kuntoilla auringonvalossa. :rolleyes:

https://www.paivyri.fi/index.php?dt=&ref=6&id=

Voiko tätä paremmin sanoa.

hphuhtin
03.05.2019, 07.40
Osaisikohan joku selittää mistä pakko ulkoilun järjestämiseen kellon mukaan tunnin tarkkuudella juontaa juurensa? Vuorotyö tulee itselle mieleen, muuta en sitten keksikään. Kysymys vilpitön, ei ole tarkoitus trollailla.

JackOja
03.05.2019, 07.48
Osaisikohan joku selittää mistä pakko ulkoilun järjestämiseen kellon mukaan tunnin tarkkuudella juontaa juurensa?....

No jos omasta puolestani vastaan, niin pakko tulee arkisin työaikojen perusteella.

On pakko olla päivällä töissä, jotta työnantaja laittaisi tilille valuuttaa vapaa-aikani rahoittamiseen. Mulla on liukuva työaika, jossa kotiin voi lähteä klo 15:15. Tällöin ehdin kotiin välipalalle ja vaihtamaan lenkkikamat siten, että pääsen lähtemään n. 16-16:30 ja paluu kotiin 3-5 tunnin päästä. On kivempi jos on edes vähän luonnonvaloa tuona aikana. On Lupinea ja Fenixiä käytössä, ettei siitä ole kiinni.

Jos olisin miljoonaperijä, työtön, koroillaeläjä, eläkeläinen tmv. niin eihän kellonajoilla sitten mitään väliä olisi. Paitsi jos telkkarista tulisi päivällä joku 50-luvun kotimainen roskaelokuva.

kuovipolku
03.05.2019, 08.15
Tai muihin vastaaviin osittain kuuluvana vaihtaisin iltapäivän kotimaisen elokuvan tilalle Giron tai muun suuren ympäriajon etapin joka sen mahdollisesta ennalta-arvattavuudesta tai todennäköisestä tylsyydestä huolimatta on ehdottomasti katsottava livenä.

PS Jos on liukuva työaika, jossa myös työpäivän alkamisaikaa voi vapaasti siirtää, toimivin vaihtoehto voisi olla totuttaa nuppi ja kroppa aikaiseen herätykseen ja käydä lenkillä, pitkälläkin, heti aamusta ja aamupäivästä.

PPS Jos vertaisneuvo sallitaan, kehottaisin JackOjaakin vaihtamaan yhden 3-5 tunnin lenkeistään - tai miksei kaksikin mutta edes se yksi - sellaiseen lyhyeen mutta terävään treeniin, oli se sitten mitä muotoa tahansa 30 s toistoista 10 km vetoihin. Jossain vaiheessa niiden sitkeä tekeminen kuitenkin palkitsee itsensä parempina ja/tai pitempään hyvinä jatkuvina 3-5 tunnin lenkkeinä. Ja jossain vaiheessa niiden poissaolo rupeaa tuntumaan siten ettei hetkellinen pahalta tuntuminen ole enää kivaa.

JackOja
03.05.2019, 08.47
PS Jos on liukuva työaika, jossa myös työpäivän alkamisaikaa voi vapaasti siirää, toimivin vaihtoehto voisi olla totuttaa nuppi ja kroppa aikaiseen herätykseen ja käydä lenkillä, pitkälläkkin, heti aamusta ja aamupäivästä.

On liukuva aamullakin, mutta klo 9 pitää olla paikalla. Mä olen aamuvirkku menenkin töihin ennen seiskaa, juuri siksi että pääsisi lähtemään ajoissa pois.

PPS Jos vertaisneuvo sallitaan....

Joo sallitaan ja mä olen tuosta jollain tasolla tietoinen (jossain kuntoilutopicissa oli puhettakin joskus), mutta ei vaan tule siltikään tuollai tehtyä vaikka asia hieman vaivaakin.
En myöskään "treenaa", kunhan ajelen. Mutta kaipa tässä voisi jotenkin kehittyäkin jos perehtyisi.

MRe
03.05.2019, 09.03
Osaisikohan joku selittää mistä pakko ulkoilun järjestämiseen kellon mukaan tunnin tarkkuudella juontaa juurensa? Vuorotyö tulee itselle mieleen, muuta en sitten keksikään. Kysymys vilpitön, ei ole tarkoitus trollailla.
Vuorotössähän ei nimenomaan tarvitse rytmittää lenkkiä kiinteästi kellon mukaan. Sen sijaan normi-toimistotyössä, joka päättyy yleensä siinä 16 maissa, niin lenkille pääsee parhaimmillaankin vasta viiden-kuuden pintaan. Riippuen työmatkasta ja muista mahdollisista pakollisista aktiviteeteista.

hece
03.05.2019, 09.59
Työ, lapset, koulut, päiväthoito.

ElBike
03.05.2019, 10.06
Lapsiperheellisenä olen kokenut pimenevät illat aivan omakohtaisesti. Päiväkodissa ulkoillaan kyllä jonkin verran, mutta suositellaan että lapset liikkuisivat vielä päiväkodin jälkeenkin. Toki voisin lähteä kärräämään lapsia jonnekin HopLoppiin tai viedä jonnekin liikunnalliseen harrastukseen, mutta käytännössä nekin kestävät 1-2krt/vko ja 45-60min kerrallaan. Lisäksi eri-ikäiset lapset ei voi olla samassa harrasteryhmässä, joten rannalle jäävälle pitäisi keksiä siksi aikaa tekemistä.

Itse olen pyrkinyt järjestämään koko perheen yhteisiä liikuntatuokioita, jotka yksinkertaisimmillaan ovat vanhempien lumitöitä ja lasten puuhaamista pihalla samaan aikaan. Ulkona oleminen on "oleellista" koska sisällä tekeminen muuttuu helposti istumiseksi tai löhöämiseksi. Ulkona energiaa kuluu jo lämmön ylläpitoon ja lasten liikkuminen on luonnollista. Usein työpäivän aikana olen katsonut kuinka aurinko helottaa pilvettömältä taivaalta ja on juuri optimikeli pulkkamäkeen. Mutta kun työpäivän jälkeen haet lapset ja tyrkkäät suuhun jotain välipalaa automatkan aikana, ei silti talvella ehdi laskea kuin ehkä puoli tuntia, kun on jo niin hämärää ettei laskeminen ole turvallista. Nykytalvina on käynyt monesti siten että viikolla on kivat pikkupakkaset, mutta viikonloppuna loskaa ja räntää.
Lasten omassa toiminnassakin huomaa että hangessa lumiukkojen teko hiljenee nopeasti kun tulee pimeää. Toki kadulla pelaillaan kiekkoa vielä keinovalossakin, mutta silti soisin lapsille tunnin pitempään valoisaa aikaa päiväkodin jälkeen.

Oma itsekäs tavoitteeni on kasvattaa lapsista luonnollisia liikkujia, joille koulumatka fillarilla ei ole "ei jaksa" ja elämä olisi liikunnasta nauttimista ilman että sitä pitäisi erikseen tietoisesti harrastaa. Esimerkiksi meillä mennään uimahalliin vain polskimaan ja lapset on liikkeessä jatkuvasti. Lapset nauttii itsensä liikuttamisesta ja hyppimisestä eikä uinti ole mikään kaakeleiden laskukisa. Fillarilla "kunhan ajellaan" ja samalla oppii ajotaitoa ja saa liikuntaa.
Täytyy myöntää että arki-iltaisin talvella on haastavaa saada lapset liikkumaan tarpeeksi kun päiväkodista hakiessa katuvalot on jo syttyneet. Kotona naapurustokin painuu pimeän tullen sisälle pelaamaan konsolilla ja viimekin talvena oli monia iltoja kun päiväkodista tullen lapset painui suoraan konsolille. Yritys tyrkätä ne pihalle leikkimään kaatui usein "naapurin pojatkin on sisällä pelaamassa".

Akuisena pystyn jonkin verran järjestelemään omia harrastuksiani ja kunnon ajovaloin on jopa maantiefillarointi pimeällä aivan mahdollista. Toki ollaan välillä naperon kanssa ajeltu fillareilla pimeän lenkkejäkin, mutta aikuinen ei aina pysty lähteä mukaan vaan kotonakin on puuhasteltavaa ja siksi valoisa alkuilta on lapsille erittäin tärkeä hetki. Nyt, kun kevät on tullut ja illat on valoisia, meillä joutuu välillä käskemään lapset sisälle trampoliinilta kun pitäsi käydä jo iltatoimille.

Lastemme terveellisemmän loppuelämän puolesta - kesäaika.

Luumunen
03.05.2019, 10.38
Lastemme terveellisemmän loppuelämän puolesta - kesäaika.

Mitenkäs pysyvä kesäaika vaikuttaisi lasten heräämiseen kouluun syksyllä ja talvella. Esim. Helsingissä pimeimpään aikaan talvella aurinko nousisi vasta n. 10:30. Lapsia on muutenkin vaikea saada aamulla sängystä ylös.

Työmatkapyöräilijänä kannatan enemmän valoa aamuun, eli talviaikaa. Samoin keväällä aamulla lämpötila ehtisi tunnissa nousta korkeammalle kuin nyt kesäaikaan.

JackOja
03.05.2019, 11.03
...mites sotaveteraanit, voisiko heidän asiaansa joku ajaa tässä :D ?

Heidän vuoksensa kannatan kesäaikaa pysyväksi ajaksi.

taski63
03.05.2019, 11.12
--- toimivin vaihtoehto voisi olla totuttaa nuppi ja kroppa aikaiseen herätykseen ---
Tuo on utopiaa. Jossain määrin voi tietysti totuttaa, mutta biologialle ei mahda mitään. Nimim. 30 v kokemus heräämisestä "väkisin" liian aikaisin.

MRe
03.05.2019, 11.54
Nää mun tuntemat kannattivat itse valoisia aamuja kylläkin.
Ei pääse ryssä yllättämään... että ehkä sen vuoksi sitten talviaika?

BB Holland
03.05.2019, 12.05
Äänestys asiasta oli jo, ja talviaika voitti. Vaikuttaakohan äänestyksen ajankohta kuitenkin tulokseen? Taisin äänestää talviaikaa, mutta olen ollut positiivisesti yllättynyt kesäajasta ainakin ensimmäisinä vapaapäivinä.

JackOja
03.05.2019, 12.21
Äänestys asiasta oli jo, ja talviaika voitti. ...

Anteeks missä?

ElBike
03.05.2019, 12.38
Mitenkäs pysyvä kesäaika vaikuttaisi lasten heräämiseen kouluun syksyllä ja talvella. Esim. Helsingissä pimeimpään aikaan talvella aurinko nousisi vasta n. 10:30. Lapsia on muutenkin vaikea saada aamulla sängystä ylös.

Työmatkapyöräilijänä kannatan enemmän valoa aamuun, eli talviaikaa. Samoin keväällä aamulla lämpötila ehtisi tunnissa nousta korkeammalle kuin nyt kesäaikaan.

Lapset saa ylös - kun ne saa illalla ajoissa sänkyyn. Siihen auttaa (ihan empiirisesti todistettu) se että päivä ja alkuilta on tarpeeksi aktiivista fyysistä toimintaa. Eilenkin touhuttiin koko ilta naperon kanssa, niin hän jo hyvin aikaisin sanoi että painuu pehkuihin ja nukahti saman tein.
Kun on pimeimmät talvi-aamut, niin herätessäni nappaan lastenhuoneisiin valot päälle - enkä edes herättele vielä. Valo välittyy verkkokalvoille kyllä silmäluomien läpi ja aloittaa heräämisprosessin. Huomannut että lapset usein herää valoon aivan itsestään hetken päästä ja kun hämärässä hierotaan silmiä ja "koomaillaan" niin valoon herätessä naperot yleensä pomppaa heti pystyyn ja aloittaa päivävaatteiden vaihtamisen.

Tommikakkoselle, jokainenhan meistä ajattelee asiaa omalta kantiltaan. Veikkaan että oma asenteeni muuttuu kun lapset täyttää 18v ja lentää pesästä tai siirryn eläkkeelle. Mietin asiaa kuitenkin tällä hetkellä aivan yleisesti ja olen itse valmis kompromisseihin (toisin kuin moni muu). Mielestäni lapset ja nuoret ovat tässä asiassa tärkeimpiä ja eläkeläiset ja uniongelmaiset aikuiset voivat hoitaa ongelmansa muulla tavoin.

Ihmettelen suuresti myös sitä, miten paljon maassamme on uniongelmaisia ja miten vähän he hakevat ongelmiinsa apua. Jos illan valoisuus tai aamun pimeys on ongelma ja haittaa elämää, niin pitääkö kelloja rukata sen vuoksi? Eikö voisi hakeutua jonnekin unitutkijalle saamaan ongelmaansa apua. Itse sain aamu-unisuuteeni apua aikoinaan sarastevalosta. Kesäiltaisin pimennysverhot toivat avun liian valoisiin iltoihin. Samalla kun jotkut puolustaa aamulenkkejään tai apua uniongelmiinsa, kannattaa muistaa että napapiirille mennessä aurinko ei välttämättä nouse lainkaan - tai laske lainkaan.

kuovipolku
03.05.2019, 14.04
Tuo on utopiaa. Jossain määrin voi tietysti totuttaa, mutta biologialle ei mahda mitään. Nimim. 30 v kokemus heräämisestä "väkisin" liian aikaisin.

En väitä vastaan sikäli että jako aamu- ja iltaunisiin pitää ehdottomasti paikkansa. Mutta kaikki jälkimmäisistäkään eivät ehkä tiedä kumpaan ryhmään oikeasti kuuluvat koska ovat melko onnellisesti sopeutuneet ylivoimaisesti yleisempään kahdeksaksi kouluun tai töihin päivärytmiin. Silloin ylös ulos ja lenkille tasan kello kuusi aamulla voi olla se oikea ja paras ratkaisu.

ElBike
03.05.2019, 14.38
Äänestys asiasta oli jo, ja talviaika voitti. Vaikuttaakohan äänestyksen ajankohta kuitenkin tulokseen? Taisin äänestää talviaikaa, mutta olen ollut positiivisesti yllättynyt kesäajasta ainakin ensimmäisinä vapaapäivinä.

Se valtiovallan järjestämä äänestys ei ollut validi. Ensinnäkin äänestyksestä tiedotettiin heikosti, jolloin vain tietyt ihmiset äänestivät. Lisäksi lehdistössä samoissa yhteyksissä siteerattiin ns. tutkijoita, jotka esittivät väitteitä vailla lähdeviitettä ja perustelivat talviaikaa mm. taloudellisin perustein. Samaan aikaan kysyttiin kantaa olla eurooppalaisessa yhteisessä ajassa ja tämä seikka saattoi muokata myös kyselyn toista kysymystä eli talvi vai kesäaikaa. Lehdistön kanta vaikuttaa yleensä kyselytutkimuksiin ja jopa vaaleihin. Lehdistössä otettiin vahvasti kantaa talviajan puolesta - joka voidaan tulkita vaikuttamisyritykseksi. Lisäksi on todettu että koska äänestys toteutettiin anonyyminä, oli sinne rekisteröitynyt satoja tuhansia robottien antamia ääniä. Lopputulos miinustettuna robottien äänillä oli melko tasainen joten talviaika ei saanut selkeää enemmistöä.

Tuohon äänestystulokseen ei voi siis luottaa, joten pitäisi järjestää uusi äänestys, jossa äänestäjät tunnistetaan ja lisäksi tieto äänestyksestä täytyy saavuttaa kaikki kansalaiset. Lisäksi aiheesta täytyisi nostaa puolueetonta ja laajempaa tietoa esille ja pohtia asiaa ensisijaisesti kansalaisten päivittäisen hyvinvoinnin kannalta. Eri aikavyöhykkeiden välillä on totuttu ennenkin hoitamaan bisnesasiat, joten liike-elämällä on siihen jo konstit olemassa. Jotkut perustelee samaa aikaa keski-euroopan kanssa matkailullisilla asioilla, mutta loppupeleissä ei matkustaminen saa sanella Suomessa pääosin asuvien asioita vaan matkustaja hoitakoon jetlaginsa itse. Seuraavaksi joku vaatii etelä-amerikalle ja Suomelle samaa aivyöhykettä, koska "minä matkustan paljon Uruguaihin".

Kuten aikaisemmin sanoin; itselleni asialla ei ole loppupeleissä merkitystä. Mutta minua ärsyttää valtiovallan tapa käyttää tällaisia epämääräisiä galluppeja kansalaisten tahtoa kertovana. Sama kuin kävisi alkon oven ulkopuolella kyselemässä mielipiteitä ja sanoisi että "Suomalaiset ovat tätä mieltä". Tämä asia herättää paljon tunteita ja pitääkin herättää. Nyt tehtävällä päätöksellä on nimittäin erittäin kauaskantoisia seurauksia, joten nyt pitää yrittää vaikuttaa koska myöhemmin kelloja ei enää käydä rukkaamaan vaan päätös on lopullinen.

MRe
03.05.2019, 15.36
Jaetaan Suomi kahteen eri aikavyöhykkeeseen ja sitten ihmiset voivat muuttaa sen mukaan kumpi tuntuu mukavammalta.

tempokisu
03.05.2019, 15.43
^ höpöhöpö mitään muuttaa tarvii. Jaetaan ihmiset kahteen eri vyöhykkeeseen, nytkin on rikkaita ja köyhiä.
Voi valita kumpaa vyöhykettä edustaa, siitä merkiksi pipa päähän. Valkoinen pipa = kesäaikalaiset, Musta pipa = talviaikalaiset. ( minulla on jo valmiiksi kolme mustaa pipaa)
Tosin kaikkein paras ehdotus oli se puoli tuntia, kaikki sai oman puolikkaansa.

Gaastra
03.05.2019, 15.57
Jos asian koki/kokee tärkeäksi kannatti äänestää eduskuntavaaleissa ehdokasta, joka kannattaa kesä-/talviaikaa, sillä tämä uusi eduskuntahan asian sitten tällä vaalikaudella meidän puolesta päättää.

Jami2003
03.05.2019, 16.00
Jos asian koki/kokee tärkeäksi kannatti äänestää eduskuntavaaleissa ehdokasta, joka kannattaa kesä-/talviaikaa, sillä tämä uusi eduskuntahan asian sitten tällä vaalikaudella meidän puolesta päättää.No ei mihinkään voi luottaa. Löytyy kuitenkin vanhoja some kirjoituksia missä ehdokas on vannonut toisen ajan nimeen.

tempokisu
03.05.2019, 16.30
ehdokasta, joka kannattaa kesä-/talviaikaa, sillä tämä uusi eduskuntahan asian sitten tällä vaalikaudella meidän puolesta päättää.

Niin siis kumpaa? ja mitä merkitystä sillä muka oli, ei yksittäinen edustaja voi kuitenkaan päättää, puolue päättää ja edustaja menee sen päätöksen mukana samaa. Kansanedustajilta toi takinkääntö käy tosi nopeesti. Tai sitten tulee semidementia, että ehkä olin joskus sitä mieltä....

kuovipolku
03.05.2019, 18.35
Jaetaan Suomi kahteen eri aikavyöhykkeeseen ja sitten ihmiset voivat muuttaa sen mukaan kumpi tuntuu mukavammalta.

All-time best idea, all categories!

Ehdotan rakennettavaksi muuria! Konsulttiapua lienee saatavissa ulkomailta.

hiilikuitumies
03.05.2019, 18.43
Talviaika vaikuttaisi olevan parempi sisäisen kellon kannalta, joten ääni sille. Kaikkein erikoisempia tuon kannalta ovat voivottelut valoisten kesäiltojen menettämisestä. Nyt on vasta toukokuun alku, ja auringonlasku on tänään täällä vasta 21.23. Se, että ihmiset valvovat liian myöhään, on enemmänkin korjattava kuin tuettava ongelma.

MRe
03.05.2019, 18.58
Ehdotan rakennettavaksi muuria! Konsulttiapua lienee saatavissa ulkomailta.
Ja ne toiset saa maksaa sen...

MRe
03.05.2019, 19.00
Talviaika vaikuttaisi olevan parempi sisäisen kellon kannalta, joten ääni sille. Kaikkein erikoisempia tuon kannalta ovat voivottelut valoisten kesäiltojen menettämisestä.
Kesäillat ei ole se ongelma, vaan valon vähyys syksyllä, kun kelejä vielä olisi vaikka kuinka. Muista viime syksynäkin, kun kelloja käännettiin eikä enää päivänvalo riittänyt metsässä töiden jälkeen. Mutta oli vielä liian valoisaa ajaa kunnolla valojen kanssa.

hiilikuitumies
04.05.2019, 00.12
Kesäillat ei ole se ongelma, vaan valon vähyys syksyllä, kun kelejä vielä olisi vaikka kuinka. Muista viime syksynäkin, kun kelloja käännettiin eikä enää päivänvalo riittänyt metsässä töiden jälkeen. Mutta oli vielä liian valoisaa ajaa kunnolla valojen kanssa.
Tuon voi ymmärtää, mutta joidenkin olen kuullut vetoavan kesäiltojen valoisuuteen.

KotooTöihin
05.05.2019, 09.18
Pysyvän kesäajan vinkujat voikin sitten ens talvena lähtee klo 5 aamulla fillaroimaan töihin.

Pipo
05.05.2019, 09.39
Talviajan kannattajia onkin jo reilu tuhat joten näyttää siltä ainakin vielä me vinkujat olemme ennemmistönä :)

Pipo
05.05.2019, 09.52
Eihän äänestys joka ei vaadi tunnistautumista ole mikään oikea äänestys, eihän?

Pekka L
05.05.2019, 10.15
Lapset saa ylös - kun ne saa illalla ajoissa sänkyyn. Siihen auttaa (ihan empiirisesti todistettu) se että päivä ja alkuilta on tarpeeksi aktiivista fyysistä toimintaa. Eilenkin touhuttiin koko ilta naperon kanssa, niin hän jo hyvin aikaisin sanoi että painuu pehkuihin ja nukahti saman tein.
Kun on pimeimmät talvi-aamut, niin herätessäni nappaan lastenhuoneisiin valot päälle - enkä edes herättele vielä. Valo välittyy verkkokalvoille kyllä silmäluomien läpi ja aloittaa heräämisprosessin. Huomannut että lapset usein herää valoon aivan itsestään hetken päästä ja kun hämärässä hierotaan silmiä ja "koomaillaan" niin valoon herätessä naperot yleensä pomppaa heti pystyyn ja aloittaa päivävaatteiden vaihtamisen.

Tommikakkoselle, jokainenhan meistä ajattelee asiaa omalta kantiltaan. Veikkaan että oma asenteeni muuttuu kun lapset täyttää 18v ja lentää pesästä tai siirryn eläkkeelle. Mietin asiaa kuitenkin tällä hetkellä aivan yleisesti ja olen itse valmis kompromisseihin (toisin kuin moni muu). Mielestäni lapset ja nuoret ovat tässä asiassa tärkeimpiä ja eläkeläiset ja uniongelmaiset aikuiset voivat hoitaa ongelmansa muulla tavoin.

Ihmettelen suuresti myös sitä, miten paljon maassamme on uniongelmaisia ja miten vähän he hakevat ongelmiinsa apua. Jos illan valoisuus tai aamun pimeys on ongelma ja haittaa elämää, niin pitääkö kelloja rukata sen vuoksi? Eikö voisi hakeutua jonnekin unitutkijalle saamaan ongelmaansa apua. Itse sain aamu-unisuuteeni apua aikoinaan sarastevalosta. Kesäiltaisin pimennysverhot toivat avun liian valoisiin iltoihin. Samalla kun jotkut puolustaa aamulenkkejään tai apua uniongelmiinsa, kannattaa muistaa että napapiirille mennessä aurinko ei välttämättä nouse lainkaan - tai laske lainkaan.

Postauksessasi annat oikeastaan täydelliset perusteet talviajalle, mutta vaadit kesäaikaa. Huh?

Mitä tulee kakaroihin, meillä osataan liikkua -ja liikutaan myös- keinovalossa pimeään vuodenaikaan. Laskettelu, hiihto, pulkkailu. Mutta toisaalta, kun mukula kuitenkin pyöräilee kouluun, soisin erittäin mielelläni että hän voisi pyöräillä sinne aamulla mahdollisimman valoisassa. Ihan pelkästään turvallisuuden vuoksi.

kervelo
05.05.2019, 10.28
Äänestys asiasta oli jo, ja talviaika voitti...

Mielipidekysely ei ole äänestys. Aika moni tuntuu nykypäivänä muutenkin kuvittelevan, että foorumien ja mielipidepalstojen tekemät päätökset ovat virallisia ja sitovia. ;)

Jami2003
05.05.2019, 12.22
Mielipidekysely ei ole äänestys. Aika moni tuntuu nykypäivänä muutenkin kuvittelevan, että foorumien ja mielipidepalstojen tekemät päätökset ovat virallisia ja sitovia. ;)Juu. Ja sama pätee toki tuohon kansalais aloitteeseenkin :)

Kyllä käy sääliksi talviajan haluavia kun he eivät pysty nukkumaan jos kello 16 ei ole pimeää ja jo tähän aikaan vuodesta on valoisaa 4-5 tuntia tuon jälkeen sama missä ajassa eletään.

Pekka L
05.05.2019, 12.37
Kyllä käy sääliksi talviajan haluavia kun he eivät pysty nukkumaan jos kello 16 ei ole pimeää ja jo tähän aikaan vuodesta on valoisaa 4-5 tuntia tuon jälkeen sama missä ajassa eletään.

Lue nyt tuo sähköpyörän postaus. Kesäaikaa hingutaan, mutta tuvassa on pimennysverhot iltoja varten ja sarastusvalo aamuihin. Muksuille sytytellään valoja että heräävät... Sama hoituisi sillä että kello näyttäisi +/- samaa kuin valtaosan sisäinen kello. Joiden siis hänen mukaansa pitäisi hakea apua uniongelmiin, kun ongelmien juurisyy on väärä kellonaika.
Tekniikka kehittyy, mutta me ollaan pohjimmiltaan samoja biologisia otuksia, jotka evoluutio on muokannut elämään auringon mukaan.
Deal with it.

Jami2003
05.05.2019, 13.05
^ kommentti oli ironiaa [emoji6]

Ja olen lukuisat kerrat sanonut että minulle suurin uniongelma on se että herään aamulla joskus 4-5 aikaan kun aamut alkaa olla valoisia. Ja koska itsekin julistat tuon luonnollisen rytmin perään kannatan täysin itsekkäästi uniongelmista johtuen sellaista aikaa milloin vähintään klo 6 asti aamulla on pimeää. Mielellään klo 8.

Deal with it [emoji12]

JTJ
05.05.2019, 17.25
Niinpä, jos ei halua valoisaan aikaan nukkua, niin kannattaa kesäaikaa, paitsi jos menee nukkumaan ennen klo 21 ja herää ennen klo 5.

Kulkuri
05.05.2019, 19.00
Kannattaa nukkua silloin, kun on pimeintä, tästä lienevät kaikki samaa mieltä? Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että jos nukkuu yössä kahdeksan tuntia, pitää mennä nukkumaan 4h ennen keskiyötä ja herätä 4h keskiyön jälkeen. Esim. tänään Espoossa keskiyö on klo 1.18, joten nukkumaan kannattaa mennä 21.18 ja herätä aamulla 5.18. Jos olisi talviaika, ajat olisivat vielä tunnin verran aikaisempia.

Minulla ei ole mitään psykologista tai muuta estettä nukkua auringon mukaan edellä mainitulla aikataululla, oli kesäaika tai ei, kellonaika on kuitenkin vain luku. Ongelma on varmaankin enemmän työpaivän sijoittamisessa jäljelle jäävään 16 tuntiin. Perinteisesti työpäivä on vuorokauden valoisimpaan aikaan, mikä on kaltaiselleni konttorirotalle valoisan ajan haaskausta. Jos herätys on 4.18 talviaikaan, pitäisi olla OK ilmaantua työpaikalle klo 5 ja lähteä kotiin klo 13. Sitten jäisi ruhtinaallisesti aikaa pitkälle PK lenkille valoisassa. Eli tarvittaisiin reilusti liukumaa työaikaan. Toinen vaihtoehto olisi ajaa PK aamulla ja aloittaa työt 9-10 aikaan tai myöhemmin, kesällä toimii mutta talvella voi olla todella ankeaa.

Ihmisillä on huomattavan erilaisia työaikoja, joten kaikkia miellyttävää ratkaisua ei ole. Pitäisi löytää optimi, joka on paras enemmistölle. Minun nykyiseen rytmiini sopisi parhaiten ”superkesäaika”, eli kelloja siirrettäisiin vielä tunti eteenpäin, näin auringon mukainen herätys olisi klo 6.18 eli suurinpiirtein aika jolloin herään muutenkin.

Pyöräilevä Hullu
05.05.2019, 19.38
Itse kun käyn töissä 7-15.30 niin talviaika on kyllä täydellisen surkea juuri keväisin ja syksyisin. Kotia kun tuun talviaikaan töistä ni eipä sitä ehdi valoisuudesta nauttia juuri ollenkaan, sama jäädä sisälle kyhjöttään kun ulkona alkaa olla jo pimeä, eikä sinne enää huvita lähtä. Kesäaikaa oikeen oottaa innolla kun tietää, että ehtii nauttia valoisuudesta ulkona vielä töiden jälkeenkin. Heti kesäaikaan siirryttäessä mulla tuleekin oltua huomattavasti enemmän ulkona ja fiilis muuttuu paljon positiivisemmaksi.

Omaan nukkumiseen kumpikaan aika ei vaikuta millään tavalla kun omistan pimennysverhot ja kellon, josta katsoa millon mennä nukkuun. Jatkuvasta kesäajasta ei myöskään olisi minulle mitään haittaa keskellä kesää tai keskellä talveakaan.

Pekka L
05.05.2019, 19.49
Öö... Nyt on kevät. Meillä aurinko laskee tänään 21:49 jonka jälkeen hämärän kesto ~tunti. Talviajassa pimeää tulisi siis vähän ennen kymmentä illalla.
-Seuraava argumentti?

tempokisu
05.05.2019, 20.35
No nyt sitä ei huomaa mutta joulukuussa kun klo 11 on vielä hämärää niin eihän se nyt kiva ole. Kolmen jälkeen alkaa kuitenkin hämärtää. Lappilaisilla on talvella aina hämärää...
Ja jos sitä "lapsien takia"...niin vaikeetahan se on heille jo nyt herätä aamukasiksi kouluun, siitä tulee entistä vaikeempaa ja kohta on vaikeeta ysiksikään sitten päästä ...
Paras peruste on kyllä se että palataan siihen mistä alunperin lähdettiin veivaamaan, eli normaaliaikaan.

^ jos sä olet ( PH) nimimerkkisi veroinen, niin yö/pimeessäpyöräilyn ei pitäisi olla ongelma :D

JTJ
05.05.2019, 21.08
Öö... Nyt on kevät. Meillä aurinko laskee tänään 21:49 jonka jälkeen hämärän kesto ~tunti. Talviajassa pimeää tulisi siis vähän ennen kymmentä illalla.
-Seuraava argumentti?

Katsoitko monelta se nousee?

taski63
05.05.2019, 21.19
Kuten olen jo pari kertaa sanonut, lehti- ja nettiartikkeleista olen lukenut tieteellisistä tutkimuksista joiden mukaan ns. normaaliaika tai jopa Keski-Euroopan aika olisi kokonaisuutena kansanterveydelle parempi. Muilta osin täällä jauhetaan asiasta mutu-pohjalta omien tuntemusten mukaan. Toki omaankin pirtaan sopisi parhaiten nuo edellä mainitut, mutta se johtuu vain omasta työajasta vs. vuorokausirytmi.

pee
05.05.2019, 21.32
Kuten olen jo pari kertaa sanonut, lehti- ja nettiartikkeleista olen lukenut tieteellisistä tutkimuksista joiden mukaan ns. normaaliaika tai jopa Keski-Euroopan aika olisi kokonaisuutena kansanterveydelle parempi.
No viitsisitsä pistää jotain linkkejä tahi muuta viitettä näihin "tieteellisiin tutkimuksiin"?

Jami2003
05.05.2019, 21.55
Ja kannattaa varottaa eurooppalaisia kun talviaikaahan on puolusteltu myös sillä että päästään muiden eurooppalaisten kanssa samalle vyöhykkeelle. Mutta nyt siis koko muu Eurooppa on valitsemassa "epäterveellisen kesäajan" paitsi suomalaiset jolle suositellaan "terveellistä talviaikaa". Liittyyköhän tämä suomalaisten holhous tarpeeseen kun meille voi viinaakin myydä vaan Alkossa. Riehaannutaan vaan liiasta valosta. Vähän pitää säännöstellä.

JiiPee
05.05.2019, 22.31
Minä murehdin valmiiksi syksyä ja talvea koska joutuu olemaan pimeässä. En löydä kesästäkään enää mitään iloa elämääni. Surkeaa ja melkein maailmanloppu jos talviaika vielä tulee. Ilmankos esi-henkilötkin kuolivat surkeuteen ja puutteeseen pimeässä yksinäisinä, sairaina ihmispoloisina ja usein myös varattomina. Joskus nähnyt vanhoja valokuvia ulkomailta missä ihmiset ovat iloisia ja riemuitsevat elämästä. Toisin on täällä jossa körttiläiset koittavat kääntää kivistä viljelysmaata paljain käsin säkkipimeässä räntäsateessa. Kyllä minä niin mieleni pahoitin.

MäkiHiiri
05.05.2019, 22.39
Mä olen ehdottomasti ton kesäajan kannalla. Musta on ihan tyhmää kuvitella talviajan olevan parempi mistään näkövinkkelistä. Jos ajatellaan yhdensopivuutta muunmaalaisiin, niin eikö sen sopivuuden pitäisi olla juuri se ilta-ajan pituus minkä se ulkomaalainen saa nauttia kauemmin täällä hänelle tarjotusta saunastaan. Suomikokemus kärsii myös jos käki kukkuu simattelleen turistin liian aikaisin hereille. Koululaisille ja töissäolioille sehän nyt on ihan sama pääpiirteissään: talvella aurinko käväsee taivaanrannan yläpuolella - johonkin aikaan.? Näkikö kukaan? Kesällä aurinko oli maaillaan johonkin aikaan, useat näkivät, mutta eivät muista, koska eivät edes nähneet aitan kellon viisareita... Mutta ainut kelle asialla on merkitystä on se pikkutenava, joka joutuu arastuttavan hoitotätin kanssa ulkoilemaan. Koska rohkeus tulee pikkuhiljaa päivän mittaan, saakoon hän kokea valoisan hetken rohkeamman minänsä kanssa.

Ai nii ja keväällä ja syksyllä kaikilla on niin kova kiire sinne töihin ja kouluun, että eivät kykene nauttimaan valoisasta kuitenkaan.

Kyllä se vaan nykyelämään sopii paremmin se kesäaika. Kunnioitan maanviljelystä silti, vaikka näin kirjoitankin. Mutta ei ne mansikat ja vehnä kelloo kato.

KotooTöihin
06.05.2019, 05.24
Keskitalvellahan se on tämmöselle duunarille aivan sama. Säkkipimee mennen tullen. Muille sanon, että älkää nukkuko yhdeksään asti. Sillon on puol päivää menny jo ;D

Pekka L
06.05.2019, 07.10
Katsoitko monelta se nousee?

Nythän alkaa valoa olla jo vähän liikaakin.
Toisin on tuo ~3kk jakso talvella.
Niin uskomattomalta se tuntuukin, niin jopa vuonna 2019 on ihmisiä jotka työskentelevät ulkona. Kyllä, talvellakin.
Niille olisi ihan fidun reilua että aurinko nousisi talvella siinä vähän ennen yhtätoista. Vaikka se "tämmöselle duunarille aivan sama" onkin.

taski63
06.05.2019, 07.18
No viitsisitsä pistää jotain linkkejä tahi muuta viitettä näihin "tieteellisiin tutkimuksiin"?
Kuten sanoin, lehdestä lukenut - itse tutkimuksiin en ole perehtynyt (ainakaan vielä). Kotimaassa näyttävät toki nojaavan eri lehdissä pitkälti samaan lähteeseen, unitutkija Tomi Partoseen: https://www.iltalehti.fi/terveys/a/2015032719370508

Tuossa on yksi tutkimustiivistelmä https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0167629618309718
Ja tässä artikkeli, jossa viitataan useisiin tutkimuksiin https://sciencebasedmedicine.org/the-adverse-health-effects-of-the-lunacy-that-is-daylight-saving-time/

MäkiHiiri
06.05.2019, 07.53
Pohdin asiaa ja viisastuin. Oli tyhmää väittää ymmärtämätöntä näkökantaa hätiköidysti tyhmäksi. Anteeksi. Ajattelin, että jos talviaika pidetään niin voitas vaihtaa suurimpia henkisiä markkereita: puoli yheksän uutiset puoli kasiin ja normityöaika 7-15. Mutta sitten aloin vääjäämättä ajatella, että Ompa mukavuudenhaluista, kun jää niin huomattavan pitkä ilta. Pieni poliisi/martta sisälläni ymmärtää talviajan järkevyyden. Mutta minä edelleen haluaisin nauttia elämästäni mahdollisimman pitkinä kesäiltoina..

veke
06.05.2019, 08.58
...
Mutta minä edelleen haluaisin nauttia elämästäni mahdollisimman pitkinä kesäiltoina..

Eihä siinä ole esteenä kukaan muu kuin isse. Kesäillat Suomessa on varsin pitkät. Ja jos ei oo tarpeeksi pitkät, niin sitten asustelee liian etelässä. Elämä on.

MRe
06.05.2019, 09.10
Kaikkeenhan sitä tottuu kun ja jos on pakko. Itse olen edelleen kesäajan kannalla koska se antaa minulle tällä hetkellä niin tärkeää lisäaikaa syksyllä.

Mutta jos mennään talviaikaan, niin ei kai siihenkään kuole. Toisaalta jos Ruotsi (kuten kai suurin osa keskeistä Eurooppaa) jää kesäaikaan, niin tuntuuhan se hieman hassulta, että olemme samassa aikavyöhykkeessä.

taski63
06.05.2019, 09.40
Tuon Partosen ongelma tuntuisi olevan, että koko Suomen laajuinen ajattelu puuttuu. Ja tuo haastattelu on päivätty 28.3.2015, joten laaja, monivuotinen tutkimus olisi voitu aloittaa ja selvittää Suomen valomäärät pohjoisesta etelään ja lännestä itään ja vaikutukset uneen. Tunnetusti Suomessa päivän pituus vaihtelee vuodenajan mukaan enemmän kuin noissa maissa, joissa tutkimuksia on tehty.
Avaatko vähän tuota "Suomen laajuinen ajattelu puuttuu", en oikein ymmärtänyt mitä tarkoitit. Koska lehtiartikkeliin tuolle kommentille ei löydy yhteyttä, se arvatenkin liittyy Partosen kirjan sisältöön?

Minulla ei ainakaan riitä kompetenssi arvioida noita tutkimuksia tai niiden soveltuvuutta meille muuten kuin mutu-pohjalta... Olkoonkin tulokset viitteellisiä tai puutteellisia, trendi on selvä: enemmän näyttäisi olevan haittaa kuin hyötyä.

Pexi
06.05.2019, 12.12
Toisaalta jos Ruotsi (kuten kai suurin osa keskeistä Eurooppaa) jää kesäaikaan, niin tuntuuhan se hieman hassulta, että olemme samassa aikavyöhykkeessä.

Päinvastoin, ei se ole hassua, vaan järkiratkaisu. Normiaika ja sama aika muun sivistyneen EU:n kanssa, just niinkuin on hyvä.

MRe
06.05.2019, 12.14
^Sanonko mihin voit työntää "sivistyneen EU:n". Sinne mihin ei päivä paista. Ei kesä- eikä talviaikana...

Pohjoisen dissidenttinä haluamme olla Kreikan kanssa samassa ajassa, koska rahamme jo ovat siellä.

JackOja
06.05.2019, 12.18
^Sanonko mihin voit työntää "sivistyneen EU:n"....

Eihän koko EU ole sivistynyt, Pexi puhui muusta sivistyneestä EU:sta. Minun näkökulmastani sivistyneenä voisi pitää Ruotsia ja ehkä varauksin Saksaa, muista en ole vakuuttunut. Saksan ja Ruotsin kanssa sama aikavyöyhyke passaa mulle.

Pexi
06.05.2019, 12.37
^Sanonko mihin voit työntää "sivistyneen EU:n". Sinne mihin ei päivä paista. Ei kesä- eikä talviaikana...

Kiitos luottamuksesta, mutta pyrkimyksistäni huolimatta mun nykyinen valta ei ihan vielä riitä EU:n työntämiseen mihinkään. Mutta sitten kun musta on tullut Euroopan valtakunnan tuhatvuotiseen kukoistukseen johtanut tsaari, niin lupaan harkita näitä periferioiden aika-asioita uudelleen. Muistakaa äänestää oikein.

marmar
07.05.2019, 00.01
En tule ikinä kannattamaan pysyvää kesäaikaa.

Tuossa aloitteessa aika hupsusti höpötettiin lasten liikenneturvallisuudesta. Jos ajatellaan koulumatkoja, niin pysyvällä kesäajalla niitä kuljetaan paljon enemmän pimeässä. Nykyinen typerä kellojen kääntely saa maksimoimaan myös aamuhämärissä ja pimeässä/matalalta paistavaan vasta-aurinkoon tapahtuvan työmatkaliikenteen. Juuri niinä aikoina, kun hirvikolaririski on suurimmillaan.

MRe
07.05.2019, 17.30
niin pysyvällä kesäajalla niitä kuljetaan paljon enemmän pimeässä.
Mut eihän kesäl o kouluu... pysyvä kesäaika == ei enää koulua?

veke
07.05.2019, 18.19
Jos nuo muutaman syksyntunnin perään whinettävät niin vinkuu, niin antaa niille periksi. Autuaita on yksinkertaiset.
Pääasia itselle, että vuorokausirytmi pysyisi samana, eikä jonkin 'p3rkeleen ns. ti3dostavan saamarin sössöttäväntyhmän ryhmån takia sitä tarviis säätää kahdesti vuodessa. Menköön oikeisiin töihin... :cool:

Luumunen
07.05.2019, 19.15
^Tähän on hyvä lopettaa tämä keskustelu. Päteviä argumentteja kesäajan puolesta ei enää ole.

Pipo
07.05.2019, 19.30
No näinhän se tietysti on...mutta laitetaan tähän kuitenkin vielä äänestystilanne antamaan toivoa meille kesäajan kannattajille ;)

https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/4165

ElBike
07.05.2019, 22.51
Kukaan ei tunnu miettivän mitä se kellonaika oikeastaan on. Ei ole mitään normaaliaikaa. Ja Suomikin on ollut olemassa vasta aika vähän aikaa. Joskus joku keksi että eri maissa olisi erilaiset aikavyöhykkeet ja Suomi valitsi jonkun. Myöhemmin huomasivat että vituiks meni ja ajattelivat että säästetään sähköä kun rukataan kelloja kaksi kertaa vuodessa. Nyt vihdoin tullaan ehkä järkiimme ja lopetetaan tyhmä kellojen kääntely. Samassa yhteydessä huomataan että Suomi on kasvanut agraariyhteiskunnasta ulos. Jos ennen piti olla valoisaa että näki lypsää lehmät aamulla niin nykyään sen hoitaa lypsyrobotti ja navettaankin asennettiin sähkövalot jo 60-luvulla. Sähköä ei säästetä kellojen rukkauksella koska joka koulussa, virastossa ja työpaikalla läväytetään täydet valot päälle aina aamulla ja sammutetaan illalla - paitsi niissä paikoissa joissa valot palaa aina.
Jotkut marmattaa ettei osaa nukahtaa tai herätä (ongelmia unen kanssa) mutta voisivat etsiä avun vaikka psykologilta. Usein unettomuuteen liittyy myös muita mielenterveyden ongelmia :D :D :D , kuten pakonomainen halu pakottaa kaikki elämään samassa vuorokausirytmissä kuin itse unettomuutensa kanssa. Kannattaisi käydä asumassa pari vuotta Rovaniemellä tai Utsjoella ja tulla sitten valistamaan miten oikeaa on käydä nukkumaan auringon laskiessa ja herätä sen noustessa. Siinä kun on kesän ajan valvonut yötä päivää - voi talven nukkuakin sitten putkeen :D

taski63
08.05.2019, 07.19
Kukaan ei tunnu miettivän mitä se kellonaika oikeastaan on. Ei ole mitään normaaliaikaa. Ja Suomikin on ollut olemassa vasta aika vähän aikaa. Jos tähän mennään, niin eihän sellaista kuin Suomi, tai normaaliaika, tai kellonaika, ole edes oikeasti olemassa. Se on vain ihmisen mielikuvituksen tuottama kollektiivinen uskomus (aivan, Yuval Noah Hararin kirjat on luettu) :D Mutta toisaalta, kansallismieliset voisivat alkaa ajamaan 1888-1921 Helsingin aikaa (https://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_aika), jolloin kelloa siirrettäisiin Itä-Euroopan ajasta noin 20 min taaksepäin...

Toistaiseksi olen kuullut/lukenut useammistakin tutkimuksista (linkkejä tuolla aiemmassa viestissä), jotka puoltaisivat normaaliaikaa tai jopa Keski-Euroopan aikaa. Kesäaikaa puoltavia on tullut vastaan tasan yksi: lasten iltaliikkuminen lisääntyi keskimäärin pari minuuttia, mikä on toki hyvä asia (tähän ei ole laittaa linkkiä, muistaakseni luin siitä Tiede-lehden paperiversion artikkelista). Tosin siinä ei käsittääkseni tutkittu sitä, miten se vaikutti nukkumiseen, vireyteen kouluaamuina jne eli ulosmitattiinko lisääntyneen liikkumisen hyödyt huonommalla unirytmillä.

Mutta kunhan tuon tässä asioita pöydälle; ei minulla itselläni suurta intohimoa tai agendaa ole suuntaan tai toiseen. Kivaa olisi jos tuosta kellojen veivaamisesta tosiaan päästään, ja kansanterveyden kannalta Itä- tai Keski-Euroopan olisi kaiketi parempi, mutta mihin sitten päädytäänkin niin aina se joillekin on mieleinen. Hyvä niin.

JackOja
08.05.2019, 07.23
Jokainen ihminen voisi perustaa oman aikavyöhykkeensä. Miksi meidän pitäisi alistua vallanpitäjien, työnantajien ja muiden sortajien -saatikka kansan ääliöenemmistön- tahtoon?

TERU
09.05.2019, 08.35
^ Tuota alkupuolta monesti pohtinut tylsimmillä fillaritaipaleilla, miten voisimme päästä iänikuisesta aurinkoon ja kuuhun pohjautuvasta ajanlaskusta? Vaikea on, koska en ole ratkaissut vielä. Maailmanaika ja valtiokin jää tuleville pohdittavaksi...

Ohiampuja
09.05.2019, 15.04
miten voisimme päästä iänikuisesta aurinkoon ja kuuhun pohjautuvasta ajanlaskusta? Vaikea on, koska en ole ratkaissut vielä....
Toivottavasti ei ikinä :) Tässä teknologian jylläyksessä on hyvä että on edes jotain asioita jotka seuraavat luonnon kiertokulkua.

Näitä pitäisi keksiä lisää. Talvirengaspakko loppuu kun The Näsijärvestä jäät lähtee ja muuta vastaavaa. Vanha maamiehen kalenteri aktiivikäyttöön. :cool:

Capu
10.05.2019, 11.19
Sysi-Suomessa aurinko nousi tänään (kesäaikaa): klo 4.51 ja laskee klo 21.48.
Talviajan mukaisesti sama olisi: klo 3.51 ja laskee klo 20.48.

Päivän pituus on 16h 57min.

Juhannuksen aikoihin vastaavat ajat auringolle
kesäaikana: nousu 03:45 ja lasku 23:02.
talviajassa: nousu 02:45 ja lasku 22:02

Gaastra
10.05.2019, 14.55
^ Noh, kyllä edelleen mieluummin otan tänään tunnin valoisaa aikaa klo 21-22 kuin 04-05, jolloin vielä nukun.

alli
10.05.2019, 15.19
^ Noh, kyllä edelleen mieluummin otan tänään tunnin valoisaa aikaa klo 21-22 kuin 04-05, jolloin vielä nukun.

Sama juttu! Olen yökukkuja, mikä ei tietenkään ole terveellistä eikä hyödyllistä kansantaloudelle. Mutta pisin ja valoisinkin päivä yleensä loppuu multa kesken.

Pari kesää sitten lähdin loman aluksi Kalajoelle juna+fillarointi -kuljetuksella, ja silloin olin työvuodesta, pakkaushommista ja fillaroinnista niin uupunut, etten jaksanut valvoa ihan auringonlaskun loppuun, vaikka mieli teki. Tämä onkin ainoa mieleen muistuva kerta, jolloin kesäajasta on ollut riesaa ;). Ja teltta-aamuna toki sitä parempi, mitä myöhäisempään aurinko alkaa porottaa :cool:.

tempokisu
10.05.2019, 15.23

:D mä taas nukun jo ysiltä...ellen ole heränny jo mutta hyvin harvoin nukun aamulla ...enää kolmenkaan aikaan. Edellisjuhannuksena oli kyllä hienoa lähteä "aamu"-lenkille puolenyön maissa ja oli ihan valoisaa.
Mikä paha yövalvomisessa on? jos se sopii itselle parhaiten niin mikäs siinä...

alli
10.05.2019, 15.54
:D mä taas nukun jo ysiltä...ellen ole heränny jo mutta hyvin harvoin nukun aamulla ...enää kolmenkaan aikaan. Edellisjuhannuksena oli kyllä hienoa lähteä "aamu"-lenkille puolenyön maissa ja oli ihan valoisaa.
Mikä paha yövalvomisessa on? jos se sopii itselle parhaiten niin mikäs siinä...

Samaa mieltä, olis hyvä, että vois kukin elää tilanteen salliessa omalla rytmillään. Mutta esim. Terveyskirjasto väittää, että kaikki mahdolliset pahat uhkaa illanvirkkua, eikä varmaan ihan väärässä olekaan... :rolleyes:

"Yllättävää on se, että kaikki tähän mennessä tutkitut terveysriskit kasaantuvat nimenomaan illanvirkuille, eivät muille. Näitä terveysriskejä ovat muun muassa univaje, epäterveellinen ruokavalio, tunnesyöminen, niukka liikunta, pitkä ruutuaika, tupakointi, runsas alkoholin käyttö, unettomuus, virkistämätön yöuni, painajaiset, masennus, kaamosoireet, verenpainetauti, aikuisiän diabetes, astma, selkäsairaudet, selkäkipu ja niin edelleen."

Huh huh.

MRe
10.05.2019, 16.12
:D mä taas nukun jo ysiltä...
Joskus kun oikeen riehaannun, niin saatan valvoa puoli kymmeneen...

Pipo
19.06.2019, 09.05
No näinhän se tietysti on...mutta laitetaan tähän kuitenkin vielä äänestystilanne antamaan toivoa meille kesäajan kannattajille ;)

https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/4165

Pientä päivitystä asiaan.

https://yle.fi/uutiset/3-10832538

Näyttää siltä että talviajan kannatus on suorastaan räjähtänyt ja on jo huikeasti yli 3000 :)

taski63
19.06.2019, 11.11
^Kari Enqvist on ihan varmasti kuullut/lukenut noista tutkimuksista aikavyöhykkeiden terveysvaikutuksista. Siihen nähden jännä, että heppu liputtaa fiilispohjaisilla, tai ainakin melko kevyillä, perusteilla kesäajan puolesta. Hän kun itse on useammassakin yhteydessä peräänkuuluttanut tieteellisen tiedon hyödyntämistä päätöksenteossa. Tosin herää epäilys, onko kolumni kirjoitettu hiukan kieli poskessa tai sarkasmilla :)