PDA

Näytä tavallinen näkymä : Mikä on normaali huollon määrä?

Uula
05.03.2019, 14.01
Ostin EcoRiden sähköpyörän Shimanon moottorilla puoli vuotta sitten ja olen huollattanut pyrörää tähän mennessä kolmeen otteeseen. Ketjut meni poikki 2 kk jälkeen, 4kk jälkeen moottori alkoi ääntelemään löystymisen takia ja nyt 6 kk jälkeen pyörään tuli virran siirtoon liittyvä vika (vikakoodi E010, E020), joka huoltoliikkeen mukaan on harvinainen. Kilometrejä on keertynyt puolessa vuodessa 2000, takuun mukaiset huollot on tehty ja pyörä pidetty puhtaana ja ketjut rasvattuna.

Pyörä toimii nyt, huoltojen kustannukset eivät ole olleet korkeita ja ne on menneet takuun piiriin. Kuitenkin huolto/2kk määränä tuntuu korkealta. Toivoisin, että sähköpyörä voisi korvata auton, mutta omistamani pahinkaan autonrotisko ei ole jättänyt joka toinen kuukausi tien varteen hankalassa tilanteessa, niin kuin tämä sähköpyörä on. Kulkupeli alkaa vaikuttaa epäluotettavalta ja harkitsen kaupan purkamista. Mutta ennen sitä kaipaisin valistuneemmilta neuvoa. Millaisia kokemuksia pyöriä enemmän huoltaneilla on? Lukeutuuko teistä tällaiset huoltomäärät "normaalin" huoltomäärän piiriin?

jpuu
05.03.2019, 14.24
Kaiken kaikkiaan hyvä kysymys mihin ei voi antaa oikein yleispätevää vastausta. Itse huollan ts. pesen ja voitelen voimansiirron (=ketjut ja vaihteet) sadan kilsan välein sekä tietenkin pesen koko fillaria aika ajoin. Tämä on ihan perushuoltoa. Ketjut menee vaihtoon kun ne ovat venyneet n. prosentin verran ja rataspakka tarvittaessa. Eipä tuossa juurikaan muuta ole. Jarrupalat ja renkaat kestävät pitkään joten ne vaihdetaan kun ovat kuluneet samoin vaijerit ja rissapyörät vaihtajassa. Sähköt ovat yleisesti ottaen varmatoimiset eikä niille tarvitse eikä voikaan tehdä mitään itse. Akun lataus pitää muistaa hoitaa. Sähköpyörää huolletaan niinkuin luomupyörääkin. Käyttöohjeesta ja netistä löytyy varmasti lisäinformaatiota.

nure
05.03.2019, 17.24
Jos omassa pyörässäni kahden kuukauden välein vikoja joiden vuoksi täytyy käyttää ulkopuolisessa huollossa niin myöntäisin tehneeni paskat kaupat.
Toisaaltaan jos nuo sähköpyörän ominaisuuksia niin mikäs siinä sitten...

Mr_W
05.03.2019, 17.38
Veikkaisin että kaikissa tuotteissa ja osissa/komponenteissa jne. on maanantaikappaleita ja vastaavasti suurin osa hyviä kappaleita. Oma vaikutelma tietysti riippuu siitä, sattuuko kohdalle hyvin toimiva yksilö vaiko eikö.

Joissain autoyksilöissäkin käynee niin että tekniikka hajoaa heti käyttöönoton jälkeen, kuten muussakin tekniikassa. Jokin määrä hajoaa heti ja ajan kuluessa yhä suurempi osa.

Saattaa tietysti olla niinkin että laatu on valmistajalla eli Shimanolla huonoa, mutta hankala sanoa. Shimanon ketjuja ilmeisesti ei olla haukuttu ylenmäärin noin yleisesti, eikä kai sähkömoottoreitakaan.

jpuu
05.03.2019, 20.29
Kyllähän noilla kilometreillä kuluu pakostakin osia vaihtokuntoon. Se että sähköiset komponentit vikaantuu on pikemminkin huonoa tuuria ja voi sattua mille merkille tahansa. Onneksi on takuu voimassa. Tietenkin jos pyörää joutuu käyttämään huollossa, niin sen ylläpito voi tuntua kalliilta.

Harper
06.03.2019, 13.35
Toinen Bosch kampe menossa. Ensimmäiseen Active lineen teetin yhden huollon n. 5000km:n jälkeen, jossa uusittiin rattaat ja ketju sekä jarrupalat. Muuta ei tarvinnut kahden vuoden aikana tehdä.
Nyt on Performance line maasturi ollu menossa vajaan vuoden n. 2000km ja mitään en oo tehny enkä teettäny paitsi peruspesut ja rasvaukset. Moottoreille ei kummassakaan tapauksessa ole siis tarvinnut tehdä mitään.

Pexi
06.03.2019, 21.03
Sähköpyörä auton korvaajana: nykyautot tarvitsevat huoltoa usein 2 vuoden tai 30 000 km tai 40 000 km välein. Mikään sähköfillari ei moiseen kykene. Huoltojen osalta samaan vaivattomuuteen on pyörillä valtavasti matkaa, olipa se sitten sähköavusteinen tai sellainen vanhanaikainen avuton versio.

Itselläni on sähköavusteisessa täysjoustossa (Shimanon koneella ja sähkövaihteilla) nyt noin 6 kk ja 3000 km. Ainut varsinainen huoltotarve on ollut ketjut, jotka vaihdoin n. 2000 km kohdalla ja joita tarttee voidella naurettavan ahkerasti (verrattuna autojen voimansiirtoon). Verrokiksi maantiepyörissäni ketjut ovat kestäneet about 6000 km. Renkaitakin menee muuten moninkertaiset määrät samoilla kilometreillä verrattuna autoihin. Auton rengaskulut/km ovat kyllä PIENET verrattuna fillarin kumeihin, jos ostetaan käypää ja vastuullista länsimaista laatua.

malandio
06.03.2019, 21.50
Omasta mielestäni kannattaa ehkä enemmänkin ajatella tuota huoltovälin vertailua eri ajoneuvoalustoilla käyttötuntien kautta. Esim moottoripyörän 5000km huoltoväli on 60km/h keskinopeudella ajettuna 83h, ja jos fillarille laskee samaa käyttöaikaa 20km/h nopeudella päästää perus huollon väliksi 1600km. Tuolla käyttötunti määrällä olisi perus kattavampi tsekki lista, kuten ketjujen venymän tarkastukset ja eri paikkojen mahdolliset voitelut ja säätöjen tarkastukset jne. Kaluston tyyppi vaikuttaa taas sitten tuohon huolto tiheyden luokitteluun, crosseista puretaan liikkuvat osat auki säännöllisesti jo parin kymmenen tunnin jälkeen jne ja moottoriin vaihdetaan sisuskaluja ennen 100h.
Taas omassa sähkäpyörässä on minimi määrä kuluvia osia(vaihteeton napavetoinen sähköjarrullinen) ja tätä kautta huollon tarve on naurettavan vähäinen ajo kilsoihin nähden.

Pexi
06.03.2019, 22.10
Ketjun aloittaja sanoi toivovansa, "että sähköpyörä voisi korvata auton". Silloin vertailukohta on kai auto ja auton hyötyajon kilometrit, ei käyttöaika eikä ainakaan moottoripyörä.

MRe
07.03.2019, 10.08
Huollon osalta fillari ei mitenkään voi korvata autoa ajokilometreissä verrattuna. Nykyautojen huoltoväli on 15 000 km ja mikään fillari ei sitä määrää pysty kulkemaan huollotta. Auton renkaatkin kestävät 30 - 40 000 km.

Aloittajan huoltohistoriasta voisi sanoa, että huonoa tuuriakin on ollut. Ketjujen ei pitäisi katketa noilla kilsoilla (n. 600 km), veikkaan materiaalivirhettä tai sitten huonosti osunutta vaihtamistapahtumaa.

Moottorin ääntelystä vaikea sanoa, mutta jos on johtunut moottorin kiinnityksestä runkoon, niin se olisi jo pitänyt huomata huollossa.

Mutta 2000 km ajolla kyllä pyörä alkaa olemaan auton ns. ison huollon kohdalla, jolloin ei riitä pelkkä ketjuöljyn tarkistus ja pölyjen pyyhkiminen.

1aloittaja
07.03.2019, 12.27
Jos aloittaja käyttää pyöräänsä vain esim työmatkihin, tms, niin kohtuuttomaltahan tuo huolto-määrä vaikuttaa
Mä oon ajanut liki tuplasti tuon matkan, enkä edes pölyjä pyyhkinyt, mutt toki yhden kerran on ketjut öljytty sinä aikana... ja se Boschin laakerisuojuksen rasva laitettu

Mutt mulla ketjut kulkee aina suorassa hammasrattaiden välillä, eikä vinossa, niinkuin yleisemmin joissain 10-20 -vaihteisissa rataspakoissa... Eikä mulla tuu milloinkaan minkäänmoista nykäisyä välityssuhteen vaihtuessa...
Joten ei veny eikä väänny vaihtaessa...

Eli eroja löytyy systeemeissä
Napavaihteella on puolensa - erityisesti Nuvincin mallissa
...vaikka siitä ei kaikki ’oikeat’ pyöräilyharrastajat tykkääkään...

Pexi
07.03.2019, 18.31
Huoltoa ajatellen napavaihde ja remmiveto (hihnaveto) olisi tosiaan kai se paras nykyisin saatavilla oleva vaihtoehto.

Huollon osalta fillari ei mitenkään voi korvata autoa ajokilometreissä verrattuna. Nykyautojen huoltoväli on 15 000 km ja mikään fillari ei sitä määrää pysty kulkemaan huollotta.

Mulla on 2015 mallinen kaappiauto ja sen huoltoväli on 2 vuotta tai 40 000km. Sen ensimmäinen ja toistaiseksi ainut huolto maksoi 350 euroa. Luulen, että kaikki omistamani fillarit ovat huoltojen ja kuluvien osien osalta kalliimpia ylläpitää per ajokilometri. En kyllä ole kirjanpitoa pitänyt, joten voin olla väärässä.

reku54
07.03.2019, 21.13
Spessu Vado4 eka huolto oli 500km. Sen jälkeen 3 300km, joka oli "iso" huolto. Renkaat, jarrupalat, ketjut ja ohjelmisto. Taisi olla n. 500€ kahdelta pyörältä.

Vaikka on pyöräfoorumi, niin ainakin mun uudet mersut, Volvo, bemu jne ovat vaatineet kerran vuodessa huollon tai aiemmin, mikäli kilsat tuli täyteen.. Em, jotta takuu säilyi. Näin minulle annettiin ymmärtää.
Nyt onneksi spessut korvaavat auton.

MRe
08.03.2019, 11.10
^Nykyään autoissa on tuo Peksin mainitsema huoltoväli. Tai öljyissä 30 tkm. Kirjoitin siis edellä bullshittiä, mutta sehän multa käy kuin toinen luonto.

Eilen ensimmäistä kertaa tein yhtään mitään varsinaista huoltoa omaan ebikeen 850 km ajon jälkeen. Ketjut huuhtaisin ja vedin uudet öljyt, ei muuta. Ketjujen venymä 0,25 mm, eli vielä on varaa venytellä.

-W-
08.03.2019, 11.19
Tuon verran on muuten jo tuliterät ketjutkin suoraan paketista "venyneet". Piti oikein kahdella mittarilla mitata kaksista uusista Shimanon ketjuista kun en ensin uskonut tulosta omalla mittarilla..

malandio
08.03.2019, 15.09
Onko muuten kukaan laskeskellut sähköpyöräilyn kustannuksia ajetulle kilsalle? Omassa itse rakennetusta alkaa lähestymään n.20senttiä kilsalle taso(kustannuksissa mukana kaikki hankitut komponentit, huolto ja kotona ladattu sähkö) ja korvaa siis auton käyttöä tällä hetkellä. 10tkm ajolle olen vaihtanut yhdet ketjut ja eteen jarrupalat tähän mennessä.

jpuu
08.03.2019, 15.41
Mulla about 70 senttiä tässä vaiheessa. Kilometrejä 2700. Mukana on pyörän hankintahinta, lisävarusteet ja varaosat. Huollot ole tehnyt itse, joten niille ei tule kustannuksia. Niinikään ladatulle sähkölle ei voi montaa kymmentä senttiä laittaa.

MRe
08.03.2019, 15.49
Niin kuin tuonne muualle kirjoittelin, niin nyt ollaan 5 EUR tietämissä. Keväällä tulee parin tonnin facelift, joten päästään takaisin tuonne helikopterilentojen kustannusrakenteeseen.

Metsämuija
09.03.2019, 07.54
Huollatan reilun puolen vuoden välein, kun en itse jaksa sitä tehdä. Vaikutuksen huomaa heti huollosta poisajaessa :) kilometrejä on kyllä vasta 4100. Itse öljyän ketjuja säännöllisesti ja pesen pyörää pahimmillaan kerran päivässä. Onneksi talvella ei tarvitse. Kahdet takapakat käytössä.

Eka huolto 400km. Tässä vaiheessa jouduttu vaihtamaan etujarrulevy vinkumis- yms ongelmien takia ja käytetty muutamaan kertaan pikahuollossa
Toka 2500km. Keula hajosi ja takuukorjattiin. Ketjut vaihdettiin. Tässä oli siis mukana keulahuolto.
Kolmas 3900km. Jarrupalat edessä lopussa, vaihdettiin. Jarrut pakko ilmata. Ei keulahuoltoa.

Talvirenkaille joutuu ensi talvena tekemään jotain, minimissään nastojen lisäys mutta voi olla että nastat on liian kuluneet jo jäätikköajoon. Renkaat muuten kyllä hyvässä kunnossa kesän ja talven osalta. Yksi sisuri heitetty roskiin ja kesärenkaisiin pitää vaihtaa venttiili. Litkua toki kulunut.

Kuluja per kilometri ei uskalla edes laskea. Kyllä se menee sinne 2€ kilsa tai enemmän. On tohon pyörään osteltu kaikkea vaihto-osaa, varaosaa, korjaustelinettä, laukkuja. Esim mulla on kahdet vanteet. Huoltojen hinnat on olleet 50€, 450€, 250€.

Roiala
10.03.2019, 22.40
Eli 4100 km matkalle kulunut huoltoihin yli 8200€ ��

Harrastus ei ole harastus jos kaikki rahat ei mene sanoi joku joskus.
Jarrupaloja ja kumeja sekä yksi satulatolppa mennyt sekä tietty yksi takuuvaihtomoottori, reilut 5000km ajettuna.
Joitakin satasia kulunut. Iskarihuollot tietty sellainen säännöllinen isompi.

tane
11.03.2019, 08.59
Voimansiirtoa sähköpyörät ilmeisesti kuluttaa kohtuu paljon. Työkaverin halpis-Inseran voimansiirto meni melko hätäseen vaihtoon eli varmaan joku 500km tai jopa alle, mutta kaveri on 100kg ja pyörä on viritetty kulkemaan 35km/h, eli toisaalta ihmekkö tuo. Hän investoi XT:n takapakkaan ja sähköpyörän ketjuun ja sen jälkeen homma on toiminut hyvin tähän asti eli varmaan about 2000 km on noilla osilla menty ja kaikki toimii edelleen. Itsellä kesti Giantissa paljon paremmin mutta jossain 3000 km paikkeilla vaihdoin itsekkin XT:n takapakkaan mutta normi kettingillä varustettuna. Täytyy jatkossa varmaan itsekkin panostaa tuollaiseen sähköpyörän ketjuun.

Omasta Giantista löystyi moottorin kiinnitys. Oli varsin rasittava vika, mutta XXL laittoi sen takuuseen paremmin kiinni, jonka jälkeen moottorin narina loppui eikä tullut 8000 km mennessä enää esiin. Tosiaan noilla kilsoilla antautui ilmeisesti moottorin torque sensor. Tämän korjailu on hieman kesken, eli saa nähdä miten tuo tulee kuntoon.

Metsämuija
11.03.2019, 22.44
Eli 4100 km matkalle kulunut huoltoihin yli 8200€ ��

Harrastus ei ole harastus jos kaikki rahat ei mene sanoi joku joskus.
Jarrupaloja ja kumeja sekä yksi satulatolppa mennyt sekä tietty yksi takuuvaihtomoottori, reilut 5000km ajettuna.
Joitakin satasia kulunut. Iskarihuollot tietty sellainen säännöllinen isompi.
Toki tuossa hinnassa on kaikki mitä kuuluu pyörään. Pyörä 4000€, vanteet 1800€, nastagummit 500€, varagummit, litkut, pumput, napsautin, korjausteline, pyörälaukut, uudet polkimet, etuvalo ja takavalo, jne, jne. Ei taida kyllä 8000€ edes riittää :) parit kypärätkin tuli ostettua, kun OTBn takia piti uusia.

Huoltoihin on mennyt ”vain” 750€ 1,5v aikana ja siinä on mukana kolmen huoltotyön lisäksi, yhdet ketjut, jarrupalat, keulahuolto, yksi sisuri ja jarrujen ilmaus. Takuuseen on vaihdettu etujarrulevy ja keula. Moottorille on tehty päivitykset ja eiköhän ne laakerin suojat aina vaihdettu. Sinänsä kyllä pelkkä ylläpito pyörässä maksaa uuden edullisen pyörän verran...

Ei ihme kun perhe päivittäin huomauttelee mun harrastuksesta.

jyrmy
02.07.2019, 12.02
2000km ajettu, tunturi emax. Huoltoon/korjauksiin : kahdet ketjut 70e , takapakka 60e, 1 eturatas 50e. Yhdet jarrupalat 8e. Keula huolto osineen 70e, 2 vaihtajankorvaketta 40e. Kolmisen sataa siis pariintuhanteen kilsaan. Lisäksi takuuseen takanapa ja yksi takapakka.

reku54
02.07.2019, 15.00
Oho, itsellä esim. ekat ketjut, jotka eivät vielä lopussa, 3300km. Tosin en ole maastopyöräilijä ja käytän kovaa cadenssia (85...100). Eli käytän vaihteita, enkä runno voimalla. Tällä viikolla tulee mittariin 5 000km. Pyörä edelleen kolmantena ajo kesänä loistava. (spessu Vado4)

Makro86
02.07.2019, 15.33
Tota kyllä ihmettelen millai porukalla menee ketjuja ku karkkia. Just kaveriki sano et omaan luomu maasturiinsaki pitäs ketjut vaihtaa ja takalaakeri yms ja mittaris tuski 500km enempää on?? Ei halua mittariakaa hommata mut metäs näyttävästi tykkää reikä päässä ajella. Tosiaan itel 230km emaxil menossa ja odota et pääsee ekaan huoltoon siinä 500km paikkeilla. Toisaalta ite tykkään naatiskella mettässä ajelua, pahassa tai perus mettä poluilla. Tietty jos runnoo menemään niin kaikenhan rikki saa, kukin tavallaan =)

grebe
02.07.2019, 16.38
Kyllä niitä ketjuja vaan menee. Toki voi ajaa koko voimansiirron vaihtoon kerralla, mutta jokainen varmaan laskeskelee rahallisesti itse vaihtaako ketjuja ajoissa, jotta esim kallis takapakkia kestää kauemmin. Itse vaihdoin ensimmäiset ketjut tuonnissa, kun kulumaa oli puoli prosenttia.

grebe
02.07.2019, 16.39
Tonnissa vaihdoin, korjaus edelliseen.

+€+
02.07.2019, 18.01
Kyllä niitä ketjuja vaan menee. Toki voi ajaa koko voimansiirron vaihtoon kerralla, mutta jokainen varmaan laskeskelee rahallisesti itse vaihtaako ketjuja ajoissa, jotta esim kallis takapakkia kestää kauemmin. Itse vaihdoin ensimmäiset ketjut tuonnissa, kun kulumaa oli puoli prosenttia.

Itse en juurikaan välitä kun takapakka on mallia 24 euroa. Tämä on yksi etu sähkömaastopyörässä että et tarvi sitä satasen takapakkaa. 11-36 perus Shimano CS-HG50-10 maksaa itseasiassa vähemmän mitä kunnollinen ketju...

grebe
02.07.2019, 19.13
Näinhän se on. Mutta ketjut kuluu ja venyy silti, oli pakka vaikka ilmainen. Se on vaan makuasia, vaihtaako ennen aikojaan vai sitten kun ongelmia alkaa ilmetä.

jabi
02.07.2019, 19.33
Omalla jäykkäperällä 1 vuosi / 1600km ajoa. ~1400km asfalttia/lumi-ajoa sekä ~200km maastoajoa. Ketju ei vielä venynyt paljoa (alle 0,5) ja takapakka vielä hyvännäköinen. Voimansiirron speksit Shimano Deore vaihtajat sekä kahvat. Pakka CS-HG500 11-42 eli halpisosia.
Keula myös mallia halpa, mutta toimii edelleen eikä edes haukkujen veroinen. Huoltoa ei tehty, koska halvemmalla saa uuden tilalle belgian rosmoilta ja tiskiltäkin samalla hintaa uuden.

Vaihdettuja osia jarrupalat, shimanon 4€ kappale eli 8e. Lisäksi yhdet lahjoitetut käytetyt vaihdettu aiemmin, mutta jarrut levisi ja niin levisi palatkin kun vielä kotia ajoin omaa tyhmyyttä. Lisäksi takajarru- sekä kahva meni takuuvaihtoon 0€.
Pesuun sekä öljyihin/rasvoihin mennyt epämääräinen mutta vähäinen määrä rahaa. Pyörän hintaan kuului ensihuolto ja kaksi kausihuoltoa. Mikäli ei olisi tuota etua niin olisin olisin käyttänyt ensihuollossa liikkeessä takuusyistä, mutta hoitanut kausihuollot itse.

Eiköhän tuo ole suhteessa ajotapaan ja ajopaikkaa kuinka nopeaa pyörän osat kuluu. Mikäli ei rämmi poluilla eikä rouskuta vaihteita moottoria vasten voimalla niin tuskin voimansiirto kovin nopeaa kuluu.

Nyt hommasin sähkötäpärin missä vähän kalliimmat osat maastoajon määrän kasvettua niin oletan huoltokulujenkin kasvavan.

MRe
02.07.2019, 20.10
Ekalla ketjulla tuli ajettua 800km ja on vielä toleransseissaan. Nyt uusi ketju kesti ehkä 200km ja kehitti jäykän nivelen.

Mulla meni ensihuoltoon kai jotain 1500 EUR, kun vaihtui käytännössä kaikki paitsi runko, akku, moottori ja jousitus. Nyttemmin on sitten jo keulakin päivittynyt, että laitetaan pyöreät 2000 EUR.

Nixuu
03.07.2019, 02.36
Itsellä pyörästä käytännössä vain runko jäljellä. Kaikki muu vaihtunut. Esim sähköosat, akku, moottori, moottorinohjain, näyttö, voimansiirto, jarrut (ja levyt tietysti), vanteet ja sitä ennen navat, renkaat, ohjaustanko, gripit, kammet, satutolppa vaihtui myös heti jousitettuun, sekä tietenkin satula. Keskiönkin vaihdoin parempaan :D Keula menossa myös vaihtoon. Osiin mennyt enemmän kuin koko pyörään uutena ostettaessa, järkeä vaiko ei, sitä en tiedä :D

MRe
03.07.2019, 09.42
^Mulla alkaa olemaan kohta fifty-sixty. Fillari maksoi kotiovelle tuotuna n. 3800 EUR ja nyt tuohon on upotettu ehkä se 2500 lisää. Järkee vai eiiii.... kuten joku lauloi joskus. Mut toisaalta it's my money, my bike.

hphuhtin
03.07.2019, 09.47
^toivon mukaan tässä on sekoitettu huollot ja pyörän päivitykset keskenään. Jos pelkkään huoltoon saa noin paljon menemään niin aika Aku Ankka pitää olla tuuriltaan ;)

Makro86
03.07.2019, 10.28
Itsellä pyörästä käytännössä vain runko jäljellä. Kaikki muu vaihtunut. Esim sähköosat, akku, moottori, moottorinohjain, näyttö, voimansiirto, jarrut (ja levyt tietysti), vanteet ja sitä ennen navat, renkaat, ohjaustanko, gripit, kammet, satutolppa vaihtui myös heti jousitettuun, sekä tietenkin satula. Keskiönkin vaihdoin parempaan :D Keula menossa myös vaihtoon. Osiin mennyt enemmän kuin koko pyörään uutena ostettaessa, järkeä vaiko ei, sitä en tiedä :D

Mitäköhän tässäkin on tapahtunut jos on näyttökin hajonnut, tuskin nyt ihan maastoajossa kuitenkaan vai mikä oli malliltaan? Toki et maininnut kilsoja tai muutakaan sen tarkemmin. Oli varmaan surkea pyörä aluksi ja päivitit vaan parempaan mutta sillä ei ole taas huollon kanssa tekemistä =)

Mr_W
03.07.2019, 10.37
^^ Toisaalta kuvastaahan tuo huolto vs. päivitysbudjettikeskustelu sitä että pyörän kanssa toimiminen (huolto/päivittely) on silti halpaa verrattuna vaikka autoiluun. Auton kanssa saa helposti huoltoihin menemään tuhansia euroja, joskin (harrastus)välinekin voi helposti olla yli 10 kertaa kalliimpi.

Pyörän kanssa vain on se juttu, että (perushuolto)osat voivat olla halpoja, mutta huoltotyö (ostettuna) silti varmaankin suurin piirtein yhtä kallista kuin moni muukin huoltotyö. Joten osat voivat olla halpoja, mutta huoltotyö suhteessa kallista.

hakpas
03.07.2019, 11.10
2500km, pääasiassa maastossa ryskäämistä.
- Yhdet ketjut 40€
- jousituksen huollot 50€
- Jarrupalat menee just vaihtoon,35€
- linkkujen suojaukseen 10€
- Ketjun voiteluun ehkä 1€

Ei tämä nyt kauheita maksa, toki korjauksiin on mennyt mm. yksi rengas ja työkalut kiekon korjaukseen.

Makro86
03.07.2019, 14.05
- Yhdet ketjut 40€

Ei tämä nyt kauheita maksa, toki korjauksiin on mennyt mm. yksi rengas ja työkalut kiekon korjaukseen.

Noniin, tulihan sieltä jotain realistisiakin hintoja huollosta. Ei kyllä autot ja pyörät mahdu samaan lauseeseen kun autoja ruvetaan huoltamaan. On tää pyöräily ilmaista siihen verrattuna vaikka huollossa kävisi kaikki pyörän rempat teettämässä.

MRe
03.07.2019, 16.05
^toivon mukaan tässä on sekoitettu huollot ja pyörän päivitykset keskenään. Jos pelkkään huoltoon saa noin paljon menemään niin aika Aku Ankka pitää olla tuuriltaan ;)
Tää oli tämmönen laaja huolto :D

Huoltoihin on mennyt nyt sitten 47 EUR, kun kävin tänään hakemassa yläfemmasta uudet ketjut. Itse asiassa ne vanhatkin, keväällä pois vaihdetut, olisi olleet ihan ajokuntoiset, joten todelliset huoltokulut sähköpyörässä tällä hetkellä aika lähellä 0 EUR. Ajokilometrejä ehkä jotain 1200 - 1300 huitteilla, en ole hetkeen katsonut.

Sanoisin, että ei nämä sähköpyörät sen enempää huoltoa kaipaa kuin muutkaan ajokilometriä kohden. Tosin riippuu hyvin suuresti ajotavasta.

Edittiä: hakpasin viestistä muistui mieleen, että huollatin jousituksen, eli siihen meni kai 200 - 250 EUR. Mutta sama meni luomupyörässä.

MRe
03.07.2019, 16.07
^^ Toisaalta kuvastaahan tuo huolto vs. päivitysbudjettikeskustelu sitä että pyörän kanssa toimiminen (huolto/päivittely) on silti halpaa verrattuna vaikka autoiluun. Auton kanssa saa helposti huoltoihin menemään tuhansia euroja, joskin (harrastus)välinekin voi helposti olla yli 10 kertaa kalliimpi.
Bemmin moottoriöljy on marmorilla 50 EUR/litra ja sitä menee kuutisen litraa. Plus työt... Eivätkä enää marmorilla ota vastaan omia öljyjä.

MRe
03.07.2019, 16.08
- Yhdet ketjut 40€

Tämä on varsin realistinen lukema.

Jyri K
03.07.2019, 16.09
Ihan mittaamatta vaihdan pari kertaa ketjua kaudessa. Takapakan ehkä joka kolmas kausi. Ketjuun menee jotain 36€ vuodessa ja takapakkaan 40€ joka kolmas vuosi. Ei jaksa noilla kustannuksilla kiinnistostaa joku ketjujen keittely, kierrätys tai edes mittaaminen. Keskittyy mieluummin ajamiseen.

Varsinkin maantiefillareiden kanssa ihmetyttää kun on joku ylpeilyn aihe kun ketjulla pääsee 6000 km ja takapakalla 10.000km. Mitä välii. Toisaalta moni ylpeilee silläkin, että vettä kuluu lenkillä 0,5 litraa / 100km. No säästäähän siinäkin elämänsä aikana 10 senttiä.

MRe
03.07.2019, 16.19
^Tuo on ihan hyvä periaate. Itsellä tuli mittailtua, kun kiinnosti että venyykö se ketju sähkärissä. Ei tunnu venyvän (siis kuluvan).

grebe
03.07.2019, 16.44
Ostin EcoRiden sähköpyörän Shimanon moottorilla puoli vuotta sitten ja olen huollattanut pyrörää tähän mennessä kolmeen otteeseen. Ketjut meni poikki 2 kk jälkeen, 4kk jälkeen moottori alkoi ääntelemään löystymisen takia ja nyt 6 kk jälkeen pyörään tuli virran siirtoon liittyvä vika (vikakoodi E010, E020), joka huoltoliikkeen mukaan on harvinainen. Kilometrejä on keertynyt puolessa vuodessa 2000, takuun mukaiset huollot on tehty ja pyörä pidetty puhtaana ja ketjut rasvattuna.

Pyörä toimii nyt, huoltojen kustannukset eivät ole olleet korkeita ja ne on menneet takuun piiriin. Kuitenkin huolto/2kk määränä tuntuu korkealta. Toivoisin, että sähköpyörä voisi korvata auton, mutta omistamani pahinkaan autonrotisko ei ole jättänyt joka toinen kuukausi tien varteen hankalassa tilanteessa, niin kuin tämä sähköpyörä on. Kulkupeli alkaa vaikuttaa epäluotettavalta ja harkitsen kaupan purkamista. Mutta ennen sitä kaipaisin valistuneemmilta neuvoa. Millaisia kokemuksia pyöriä enemmän huoltaneilla on? Lukeutuuko teistä tällaiset huoltomäärät "normaalin" huoltomäärän piiriin?

Koska tää on mennyt vähän offtopikiksi, paljonko bemarin öljy maksaa marmorilla (149 € maksoi marmorilla omaan, en tiedä monta litraa meni), niin kommentoin vielä alkuperäistä kysymystä.

Mikä on huoltoa ja mikä ei, käsitykset voivat olla henkilökohtaisia. Pyörän pesu tai ketjujen rasvaus/ruuvien sopivan tiukkuuden toteaminen ei ole minulle huoltoa. Kuuluu siis vähän samaan kategoriaan kuin akun lataaminen.

Ketjujen katkeaminen on harmi, mutta ihan mahdollista ja ajotyylistä riippuen voi olla yleistäkin. En olisi asiasta minään. Hyvä, jos sait uudet ketjut takuuseen. Moottorin ääntely löystyvien pulttien vuoksi on siinä ja siinä, onko vika pyörässä, kasauksessa (oikea kireys + lukitteet) vai normi homma, jonka vuoksi niitä pulttien momentteja tarkastetaan sopivin välein lenkkien lomassa. Sähkövika kuulostaa olevan ensimmäinen oikea vika, jonka ennaltaehkäisy tai korjaus ei mene normi huollon puolelle vaan viankorjauksen.

Yhteenvetona kuulostaa minusta ihan normaalille. Toki noi olisi voinut jättää varmasti kokematta.

Metsämuija
05.07.2019, 09.00
Minä taas olen ajatellut että pyörän täyshuolto vastaa aikalailla auton vuosihuoltoa kustannuksiltaan. Sähköpyörän huolto (vaatii laitteiston jos haluaa teknisen raportin) ja keulahuolto on vajaat 400€. Autonhuolto ehkä hitusen kalliimpi, mutta oikeasti pyörää pitää huoltaa useammin. Osat ovat toki pyörässä halvemmat, ne tulee tuohon päälle.

Mulle myös vapaa-aika on kallista (matkatyön takia hyvin vähissä) eli en ole vaihtamassa ulkoistettua työtä kyllä itselleni. Renkaat säädän itse ja siihen se jää (ja teen hätäkorjaukset lapsen pyörään). Mietin tässä eilen rengasta litkuttaessa, että pyöriä ja auto räpläävät hemmot ovat oma heimonsa. Ei se minusta ole mitenkään laadukasta vapaa-aikaa. Keksin paljon muuta kivempaa tekemistä :)

travelleroftime
05.07.2019, 09.14
Miksi maksat keulan huollosta vajaat 400€? Onko siinä kenties en tee itse-ekstraa?

e: lisätään vielä, että keulan perushuolto on alle satasen luokkaa. Täyshuolto maks 150 rahaa. En ole törmännyt korkeampiin hintoihin.

Pipo
05.07.2019, 09.33
En ihan ymmärrä miksi noita keuloja ja iskareita pitäisi olla koko ajan huoltamassa.
Vertasin kahta täysin identtistä pyörää; toinen kaksi vuotta vanha ja toinen ihan uusi ( Molemmissa Rokkarin Yari ja Super Deluxe) . En millään pystynyt erottamaan mitään eroa jousitusten toiminnassa vaikka jousituksia ei oltu huollettu kertaakaan. Hyvin toimi molemmissa.

hphuhtin
05.07.2019, 10.10
Auton vuosihuolto tosin on vain paperilla saturaisia, mulla ainakin menee n. 1000-1500€/vuosi/auto. Aina on jotain, jos ei muuta niin joku navigaattorin karttapäivitys (520€ erääseen saksalaismerkkiin).

travelleroftime
05.07.2019, 10.46
En ihan ymmärrä miksi noita keuloja ja iskareita pitäisi olla koko ajan huoltamassa.
Vertasin kahta täysin identtistä pyörää; toinen kaksi vuotta vanha ja toinen ihan uusi ( Molemmissa Rokkarin Yari ja Super Deluxe) . En millään pystynyt erottamaan mitään eroa jousitusten toiminnassa vaikka jousituksia ei oltu huollettu kertaakaan. Hyvin toimi molemmissa.

"Koko ajan" Kuinkahan paljon sillä kaksi vuotta vanhalla oli ajettu mutaisia polkuja säästelemättä? Valmistajat ohjeistavat perushuoltoihin jotain 50h välejä. Siis uusia öljyjä. Ihan hyvä ohjeistus kun haluaa keulan pysyvän herkkänä.

hakpas
05.07.2019, 11.04
Koko ajan joutuu tai kannattaa huoltaa jos ajaa paljon ja haluaa että laitteet kestää. Uusissa rokkarin keuloissa ohjeellinen huoltoväli 50h (öljyt ja putsaus, ehkä tiivisteet) ja Uusissa Foxeissa 125h.
Oman 36 Rhythm foxin alajalat huolsin 120h kohdalla ja uskon että kannatti koska tiivisteistä oli mennyt melkonen määrä pölyä sisään ja se olisi siellä pikkuhiljaa tehnyt tuhojaan.

Pipo
05.07.2019, 11.06
Noin 3000 km ympäri vuoden joka paikassa kelissä kuin kelissä.

Sminä
05.07.2019, 11.07
Just tilasin paikallisesta liikkeestä, joka myös sähköpyöriä myy, niin ensihuollon (400km) ja maksaa 50€. Lähinnä varmistusta, että pinnat, laakerit ym. on tarpeeks kireet ja ei oo itellä jääny mitää huomaamatta. Lenkin jälkeen puhdistan ja öljyän ketjut ja vedän samalla rätillä rissapyörät ja rataspakan. Mettässä on laskettu surutta polkuja ja kivikoita.

Makro86
05.07.2019, 12.21
Just tilasin paikallisesta liikkeestä, joka myös sähköpyöriä myy, niin ensihuollon (400km) ja maksaa 50€. Lähinnä varmistusta, että pinnat, laakerit ym. on tarpeeks kireet ja ei oo itellä jääny mitää huomaamatta. Lenkin jälkeen puhdistan ja öljyän ketjut ja vedän samalla rätillä rissapyörät ja rataspakan. Mettässä on laskettu surutta polkuja ja kivikoita.

Millä pyörä on ajon jälkeen hyvä puhdistaa ja mitä öljyä ketjuihin?

Hphuhtin.
Taisi olla Audin navi? Bemariin ei oo maksanu itel ku jonku 30e +usb tikku :)

Smooth
05.07.2019, 14.18

Käy joskus kokeileen huollettuja pumppuja. Eilen hain fillariosasta (yari ja super deluxe) omat pumput huollosta ja ihmettelin että kuinka paljon huolto voi muuttaa jousituksen toimintaa paljon herkemmäksi. Vikaa ei ollu jousituksessa ennen huoltoa, mutta halusin käyttää koska reilu 100h ajettu. Suosittelen!

Pipo
05.07.2019, 14.40
Pidän kyllä tuota omaa sokkotestiäni varsin luotettavana koska ainoa ero oli pyörien ikä. Kaikki jousituksen asetuksetkin olivat täsmälleen samat. Oletin tietysti että ihan pakasta vedetty jousitus olisi ollut selkeästikin parempi mutta en vain eroa havainnut.

Sminä
05.07.2019, 15.10
Millä pyörä on ajon jälkeen hyvä puhdistaa ja mitä öljyä ketjuihin?

Hphuhtin.
Taisi olla Audin navi? Bemariin ei oo maksanu itel ku jonku 30e +usb tikku :)

Fairyvedellä ja autonpesuharjalla oman pyöräni puhdistan. Ketjuöljyjä en oo alkanu vertailee tms. vaan käytän ensin vanhan at-sportin ruiskittavan ketjuöljyn loppuun.

jyrmy
05.07.2019, 16.12
Samaa mieltä, esimerkkinä toi rockshox bluto. Kaikki tiivisteet 17,70€. ja 15 euron purkilla keula öljyä huoltaa aika pirun monta kertaa.
Jos ei itseltä käy niin 120€ tuntuu olevan normihinta 'täyshuollolle' kyseisen keulan kohdalla noissa liikkeissä.. Esim sport ax, Tampere

+€+
05.07.2019, 17.46
Samaa mieltä, esimerkkinä toi rockshox bluto. Kaikki tiivisteet 17,70€. ja 15 euron purkilla keula öljyä huoltaa aika pirun monta kertaa.
Jos ei itseltä käy niin 120€ tuntuu olevan normihinta 'täyshuollolle' kyseisen keulan kohdalla noissa liikkeissä.. Esim sport ax, Tampere

On pitänyt tehdä tuo 50h huolto jo aikaa sitten mutta jäänyt tekemättä jostain syystä. Onko jossain listaa noista tarvittavista öljyistä? Tarkoitan siis niitä vaihtoehtoja rokkarin omien ökyhintaisten purkkien tilalle.

jyrmy
05.07.2019, 18.43
On pitänyt tehdä tuo 50h huolto jo aikaa sitten mutta jäänyt tekemättä jostain syystä. Onko jossain listaa noista tarvittavista öljyistä? Tarkoitan siis niitä vaihtoehtoja rokkarin omien ökyhintaisten purkkien tilalle.

Nyt en uskalla sanoo ihmeitä, omassa on motulin 5w motonetistä.

travelleroftime
05.07.2019, 21.13

Valmistajan suositusviskositeetit voi huoltomanuualista tarkastaa, ja sitten ostaa sopivaa erimerkkistä.

Metsämuija
05.07.2019, 21.38
Miksi maksat keulan huollosta vajaat 400€? Onko siinä kenties en tee itse-ekstraa?

e: lisätään vielä, että keulan perushuolto on alle satasen luokkaa. Täyshuolto maks 150 rahaa. En ole törmännyt korkeampiin hintoihin.

En minä maksakaan vaan sen 150€, mutta pyörä kaipaa huoltoa pari kertaa vuodessa ja keulahuollon kanssa huolletaan siis koko pyörä. Keulaa kyllä pitäisi tuntien perusteella huoltaa useamminkin...

grebe
05.07.2019, 22.10
Koko ajan joutuu tai kannattaa huoltaa jos ajaa paljon ja haluaa että laitteet kestää. Uusissa rokkarin keuloissa ohjeellinen huoltoväli 50h (öljyt ja putsaus, ehkä tiivisteet) ja Uusissa Foxeissa 125h.
Oman 36 Rhythm foxin alajalat huolsin 120h kohdalla ja uskon että kannatti koska tiivisteistä oli mennyt melkonen määrä pölyä sisään ja se olisi siellä pikkuhiljaa tehnyt tuhojaan.

Juuri vaihdoin stefat ja öljyt 68 tuntia ajettuun FOX 36:seen. Muistelin, että huoltovälisuositus 50 - 75 tunnin välissä. No maksoihan se. Etenkin litran purkit öljyjä tunti kalliilta, joita ei ollut entuudestaan hyllyssä. Nyt on. Menikö hukkaan? No ei. Toisen puolen huoparengas oli yllättävän musta ja täynnä pölyä. Tuli kyllä jälkikäteen mieleen, että olisi pitänyt varmaan jo purkaa ja puhdistaa itse vaimenninkin, koska alajalan öljy periaatteessa kiertää vaimentimessa (GRIP 2). Itse öljy kyllä vaikutti puhtaalta, joten toivottavasti lika on jäänyt huoparenkaaseen.

Ja vaikka ei mitään taikatemppuja tullutkaan tehtyä keulalle, on se parkkipaikkakoeajon jälkeen herkkyydeltään ihan toista maata. En koskenut vaimentimen säätöihin, enkä laskenut edes ilmoja, koska en viitsinyt vielä irroittaa ilmaruotoa ja huoltaa ilmapuolta. Oli kaiken lisäksi vähän kiirus.

grebe
05.07.2019, 22.20

Voihan autollakin ajaa samoilla öljyillä vaikka sata tonnia. Turha myöskään esilämmittää moottoria. Hyvin toimii. Jos siis ei aio ajaa autolla paria kolmea vuotta pidempää, eikä jälleenmyyntiarvo kiinnosta.

Kyllä säännölliset huollot jatkaa joustuksen ikää merkittävästi. Eräs kaverini ajoi reilussa vuodessa Foxin keulan vaihtokuntoon. Vettä alajaloissa ja liukuputkien pinnoitteet rikki. Veikkaan, että keula oli uuttuuttaan varsin kuiva tapaus. Vaikka hullulle tuntuukin, niin uudet keulat kannattaisi huoltaa mielummin liian aikaisin kuin myöhään.

jyrmy
06.07.2019, 08.29
Voihan autollakin ajaa samoilla öljyillä vaikka sata tonnia. Turha myöskään esilämmittää moottoria. Hyvin toimii. Jos siis ei aio ajaa autolla paria kolmea vuotta pidempää, eikä jälleenmyyntiarvo kiinnosta.

Kyllä säännölliset huollot jatkaa joustuksen ikää merkittävästi. Eräs kaverini ajoi reilussa vuodessa Foxin keulan vaihtokuntoon. Vettä alajaloissa ja liukuputkien pinnoitteet rikki. Veikkaan, että keula oli uuttuuttaan varsin kuiva tapaus. Vaikka hullulle tuntuukin, niin uudet keulat kannattaisi huoltaa mielummin liian aikaisin kuin myöhään.

Juur näin, itse asiassa paras olis vaihtaa ekat öljyt ihan muutaman tunnin käytön jälkeen. Ihan kaikkeen kalustoon missä öljy voitelee ja puhdistaa.. Vettäki kondensoituu 'aina'
, fillarin iskaritki kokee melkosta lämmönvaihtelua. Pelkästään talvisin sisä/ulko lämmöt. Vähääkää kovemmassa kivikossa, juurakossa puhumattakaan alamäki ajosta jossain bikeparkissa..

xubu
06.07.2019, 08.39
Näitä lukiessa tuntuu fillareiden jousitus olevan heikkoa tekoa. Onkohan tämä tietoista valmistajien osalta. Eihän ne ole suoraan verrannollisia autoihin. Mutta kyllä auton iskarit joutuvat paljon kovemmalle, eikä niitä tarvitse huoltaa niin usein kuin näitä fillareiden osia. Jos öljyvuotoja tai lian pääsy sisään tapahtuu noin nopeasti, minusta se kertoo huonosta laadusta.

Jyrmy tuossa ylempänä puhui lämmönvaihteluista. Kyllä toiset säilyttävät autojakin lämpimissä talleissa ja lähtevät sieltä pakkaseen ajelemaan.

Pipo
06.07.2019, 09.13
Taitaa ainoa todellinen hyötyjä noin tiheistä huoltoväleistä olla kaikki muut paitsi iskarin omistaja.

Auton iskareiden huolta 50 tunnin välein. Se vasta olisikin jotain :)

grebe
06.07.2019, 09.28
Näitä lukiessa tuntuu fillareiden jousitus olevan heikkoa tekoa. Onkohan tämä tietoista valmistajien osalta. Eihän ne ole suoraan verrannollisia autoihin. Mutta kyllä auton iskarit joutuvat paljon kovemmalle, eikä niitä tarvitse huoltaa niin usein kuin näitä fillareiden osia. Jos öljyvuotoja tai lian pääsy sisään tapahtuu noin nopeasti, minusta se kertoo huonosta laadusta.

Jyrmy tuossa ylempänä puhui lämmönvaihteluista. Kyllä toiset säilyttävät autojakin lämpimissä talleissa ja lähtevät sieltä pakkaseen ajelemaan.

Pyörän iskarit on pyritty tekemään mahdollisimman keveiksi ja löytyy monenlaista säätöä. Auton kierrejousi kestää paljon enemmän käyttöä kuin polkupyörän ilmajousitus. Eikä Bemareiden ilmajousetkaan tunnu kestävän montaa vuotta, kunnes pussit repeää ja korjaamo kutsuu. Maastopyörien iskunvaimennusta kannattaisi enemmin verrata enduro tai motocross puolen ratkaisuihin. Kilpavehkeissä huoltovälit on sielläkin lyhyet. Että on nämä sillä tavalla ajateltuna heikkoa tekoa. Kyllä pyörän jousituksesta saisi varmaan melko kestäävän ja huoltovapaan. Veikkaan, että se näkyisi suurempana painona ja huonompana suorituskykynä.

En usko, että iskareihin kondensoituu kosteutta havaittavia määriä. Suljettuja systeemeitä kuitenkin. Moottoreistahan mahdollinen vesi haihtuu taivaa tuuliin, kun öljyt lämpenee.

jyrmy
06.07.2019, 13.08
Pyörän iskarit on pyritty tekemään mahdollisimman keveiksi ja löytyy monenlaista säätöä. Auton kierrejousi kestää paljon enemmän käyttöä kuin polkupyörän ilmajousitus. Eikä Bemareiden ilmajousetkaan tunnu kestävän montaa vuotaaa, kunnes pussit repeää ja korjaamo kutsuu. Maastopyörien iskunvaimennusta kannattaisi enemmin verrata enduro tai motocross puolen ratkaisuihin. Kilpavehkeissä huoltovälit on sielläkin lyhyet. Että on nämä sillä tavalla ajateltuna heikkoa tekoa. Kyllä pyörän jousituksesta saisi varmaan melko kestäävän ja huoltovapaan. Veikkaan, että se näkyisi suurempana painona ja huonompana suorituskykynä.

En usko, että iskareihin kondensoituu kosteutta havaittavia määriä. Suljettuja systeemeitä kuitenkin. Moottoreistahan mahdollinen vesi haihtuu taivaa tuuliin, kun öljyt lämpenee.

Motocross ym iskariin itsekkin vertaisin, tosin fillarien kevyet muoviosat on ihan toista luokkaa, mp puolella löytyy se kierrejousikin kaasun lisäksi.. crossipyörien iskarit käy pahimmillaan niin kuumana ettei käsin kärsi koskea. Siinä pieniki kosteus voi nostaa painetta niin et pullahtaa öljyt mäkeen..

Ennakoiva huolto nyt vaan tuppaa säästään rahapussia pitkässäjuoksussa. Mut on toki paljo kii olosuhteista, itsekkin juur ajoin ohjeelliset tunnit pirusti pitkäksi, talvella kun oli niin kuivat ja kurattomat kelit.

tommi2
06.07.2019, 22.08
Mä en huolla keuloja oikeastaan koskaan. Joskus muinoin huolsin (noin 20v sitten) ja hokasin että toimivat huollon jälkeen huonommin, toki tämä oli oma vika, itse huolsin. Silloin totesin, että saavat olla rikki jotta rupean huoltamaan. Eivät menneet rikki. Joskus olen lisännyt öljyjä, kun olen huomannut että lukitus ei toimi enää. WD-40stä liukuputkiin.
Olen keulat käytettyinä ja aika ajettuina yleensä ostanut, mutta lähtökohtaan nähden en ole huomannut huoltamattomuuden tuovan mitään haittaa. En myöskään ole jälleenmyymässä niitä, joten ei tarvitse arvon alenemisesta huolehtia.
Täysjoustoilla tulee vähemmän ajettua, mutta niitäki on ollut, sama huoltamattomuus iskareissa. Ei mitään vikaa.

Jami2003
06.07.2019, 22.21
Ihan sama homma. Vuosikausia ollu joustokeuloja ja täpäreitä enkä ikinä ole yhtään iskaria huoltanut. Ainut toimimattomaksi heittäytynyt oli ekan pyörän elastomeeri keula. Täpärin linkuston laakerit piti jopa heti kolmen vuoden jälkeen oikeasti vaihtaa. Tosin homma on vielä vaiheessa...

Mr_W
06.07.2019, 23.04
Voisi varmaan luulla, että jousitusten huolto kannattaa ainakin jos:
(1) haluaa niiden pysyvän varmasti mahdollisimman hyvässä vireessä ja uutta vastaavina
(2) ajaa niin rankoissa olosuhteissa/paljon tms., että huoltoa on pakko tehdä jos haluaa niiden säilyvän toimintakykyisenä.

grebe
06.07.2019, 23.18
Ei minullakaan ole hajonnut kuin kaksi takaiskaria reiluun kymmeneen vuoteen. Foxista hävisi ilmat ja Rokkarista korkkasi IFP säiliö. Muutoin ilma takaiskarit on alkaneet ääntelemään, jos ilmapuoli pääsee kuivumaan liikaa ajan saatossa. Yhtään linkun laakeria ei ole tarvinnut koskaan vaihtaa.

Olen kyllä samoilla linjoilla tommin ja jamin kanssa. Eli jos iskari pelaa niin kuin pitää, niin ei se täyshuolto mitään ihmeitä tee. Pääasia, että voitelu pelaa ja stefojen välistä ei ole päässyt liikaa epäpuhtautta sisään. Ja tämän toteamiseen riittää, että keulaan tekee ajoittain alajalkahuollon ja takaiskarista huoltaa ilmapuolen. Tästä huolimatta olen käyttänyt "ehijiä" (kin) iskareita täyshuollossa.

+€+
07.07.2019, 00.52
Jos rokkarin huolto maksaa vähintään 150 euroa ja uusi Yaris maksaa 400 euroa niin huollon tarve perus Sunnuntaipyöräilijälle on suht. kyseenalainen investointi. Tähän lisäksi se, että pyörä todennäköisesti varastetaan ennemmin tai myöhemmin jolloin mahdollinen hyöty nollautuu. Vakuutusyhtiö kun ei maksa teoreettisesta arvonlisäyksestä mitään...

Metsämuija
07.07.2019, 09.26
Itse sain kyllä Bluton hajotettua alle vuodessa, meni onneksi takuuseen. Kuvittelin olevani hyvinkin rauhallinen ajaja :) Kyllä keula jousti hajonneenakin, mutta merkittävä ero korjauksen jälkeen. No täällä kyllä tuo maasto on enemmän teknistä. Jos kaipaa tasaista, pitää ajaa asvaltilla.

On mullakin yhdessä pyörässä täysin huoltamaton keula. Se ei ollut hyvä ostaessakaan. Lähinnä silmänlumetta. Todennäköisesti jos ei ole koskaan ajanut paremmalla keulalla, on ihan tyytyväinen heikompaankin tai rikkinäiseen. Oman talouden miehet ovat hyvinkin tyytyväisiä näihin pomppukeppeihin/aidanseipäisiin mitä muissa talouden pyörissä on. Mä en ole.

Jami2003
07.07.2019, 12.41
Joo totta tuokin. Jos enskaa ajaa niin erillä tavalla se keulaa kuluttaa kun neulaspolun ajelu.

Itse vertaan lähinnä keulojen ja iskareiden kestoa autojen vastaaviin. Auton iskareiden huoltamaton elinkaari on niin pitkä että pyörässä ei tarvita edes murto-osaa siitä. Eikä käyttö taatusti ole kovempaa. Joten kyllä laatukeulan pitää kestää normi käyttlä huoltamatta - kuten yleensä kestääkin.

jabi
07.07.2019, 14.19
Auton iskarit on kyllä erilaisessa käytössä ja henkilöautoissa huoltamattomia/huoltovapaita. Pääasiassa ajot päällystetyillä teillä ja kyllä neki kuluu vaihtokuntoon nopeasti jos ajo on pelkkää metsäpolkua ja hyppyjä kovista vauhdeista. Verrokkia kannattaa hakea ralliautoista ennemmin kuin henkilöautoista.