PDA

Näytä tavallinen näkymä : Manuaali

kauris
05.02.2019, 14.32
Manuaali, jolla tarkoitan siis ajamista pyörällä eturengas ilmassa polkematta, on ollut hieman työn alla ja enemmän kiinnostuksen kohteena viime vuodesta alkaen. Manuaali eroaa keulimisesta (nokittamisesta) siis siinä, että keulumisessa etupyörä pidetään (ja nostetaan ilmaan) polkemalla polkimia.
Osaan keulia pyörällä sellaisen koulun keskikokoisen pihajalkapallokentän verran eli ehkä noin 60 metriä. En joka yrityksellä mutta kuitenkin. Osaan myös tasapainoilla pyörällä paikoillani (track stand) lähes kuinka kauan vain. Ei haittaa vaikka liikennevalot ovat juuri vaihtuneet edestä punaisiksi, pystyn odottamaan jalkaa maahan laittamatta uudet vihreät. Osaan myös jarruttaa pysähdyksiin takapyörä ilmassa (okei, joskus on tullut mentyä tangon ylikin treenatessa). Mutta se manuaali, miten se on niin vaikeata. Joku 5 metriä on ennätykseni vaikka olen katsonut lukuisia opetusvideoita ja treenaillut viime kesänä ja nyt välillä vähän talvellakin. Okei, ei sitä treeniä ole tunneissa mitattuna varmaan kymmentäkään mutta sanotaan nyt, että parikymmentä kertaa kesällä kävin varta vasten jonkin aikaa ihan vain harjoittelemassa loivassa alamäessä tai tasaisella kentällä. Saan halutessani nykäistyä keulan niin, että menen yli ja hyppään jaloillenikin eli siitä ei ole kyse ettenkö saisi keulaa tarvittaessa nousemaan. Ongelma on nostaa keula aina juuri oikean verran ja vielä suurempi ongelma siis pitää tasapaino juuri siinä tasapainopisteessä. Joko joudun painamaan takajarrua ottaakseni keulan liian kovan ylösvedon takia heti alas jolloin se tippuu samantien nopeasti tai sitten vielä useammin ylösnosto jää selvästi vajaaksi ja manuaali jää metrin mittaiseksi.
Jos ja kun hetki siellä tasapainopisteessä käydään, en siis osaa ja ehdi jalkoja suoristamalla ja lantiota eteen-taakse liikuttamalla pitää tasapainoa. Välillä olen venäyttänyt vähän alaselkää yrittäessäni ja harjoittelujen jälkeen myös kyynärtaipeen ja hauiksen seutu vähän kipeytyy, kun kädet nykäistään manuaalissa suoraksi.
No ehkä tää jo 40-vuoden ikäkin vähän haittaa jo oppimista mutta tekisi mieli onnistua paremmin. Mä en tajua miten vaikka tämä kaveri opetteli alle 2 viikossa pitämään manuaalia 50 metriä!!! Mä olen tuon kaverin 2. opiskelupäivän tasolla edelleen. Kolmantena päivänä se vetää jo minua pidempään.
https://www.youtube.com/watch?v=DZ873rA831o

Miten teillä muilla? Oletteko treenailleet, onko tullut onnistumisia treenien myötä vai oletteko jo mestareita? Meneekö sanotaanko 20 metriä noin vain?

Varsinaisista opetusvideoista olen tsekkaillut mm nämä. Yhteenvetona se, että ylösnosto tehdään liikkumalla L-kirjaimen muotoisesti ensin alas ja sitten taakse, pitämällä kyynärpäät lukossa eli kädet suorana, menemällä mahdollisimman alas ja taakse eli takapuoli taka-akselin taakse, pitämällä kantapäät alhaalla, pitämällä katse ja pää eteen-yös, sitten vain tasapainottelemalla jalkoja suoristamalla... Ja ohjeista riippuen varovasti takajarrulla estää ylimeno (toiset sanoo, että vain jalkojen ja lantion liikkeen avulla).

https://www.youtube.com/watch?v=NkWnV4RDzkU
https://www.youtube.com/watch?v=uHldWHSQf7Q
https://www.youtube.com/watch?v=Kzdc_mbHJQQ
https://www.youtube.com/watch?v=aeFokh174HM
https://www.youtube.com/watch?v=HWg6jVeVRXg
https://www.youtube.com/watch?v=er64zXWkUPo

Olen myös harkinnut juuri sen tasapainopisteen hakuun avuksi manuaali-machinen tekemistä eli puutavarasta manuaalin harjoittelemista varten telineen kasaamista. Toisaalta tekisi mieli opetella se ilman moista.
videoita manuaali-machinesta:
https://www.youtube.com/watch?v=1oighathJqU
https://www.youtube.com/watch?v=3-XE4b-LVxo

järtsy
05.02.2019, 17.49
On tuota satunnaisesti yritetty opiskella mutta yhtä satunnaisesti onnistuu joku metri. Se on vaan niin pirun helpon näköistä kun osaa, itsellä selkeä jarru kun tykkään vielä lukoilla polkea on tuo ympäri meno. Ei ole luottoa että käsi toimisi riittävän nopeasti varsinkin kun yleensä ei keula nouse paskaakaan ja yhtäkkiä jotain meneekin oikein ja pyörä on pystyssä:D

Tuollaista telinettä olen kanssa suunnitellut, olis siitä varmasti jotain hyötyä vaikka ei ihan sama asia olekkaan versus oikea maasto ja liikkuva pyörä. Toinen asia mikä mietityttää on se että mitä kiekko tykkää kun horjahtaa sivulle, vääntyykö helposti?

kauris
05.02.2019, 18.41
En usko, että kiekko on ongelma. En siitä kertovia ongelmaraportteja ole nähnyt yhtään. Kun pyörä ei pääse kallistumaan, niin kuskikaan ei kaatune kovin herkästi sivuille itsestään. Jotta tää manuaalimachine luo mahdollisimman todentuntuisen fiiliksen, olisi ketju ilmeisesti mielellään irroitettava treenin ajaksi. Tasapainopistettä voi hakea myös kaverin avustamana ilman tuota masiinaa siten, että keula on sopivan korokkeen kuten puunrungon päällä ja avustaja pyörän edessä istuu hajareisin eturenkaan päällä ohjaustangosta ki7nni pitäen kasvot itse treenaajan suuntaan ja jalat tukevasti sivuilla. Sitten jarrut koko ajan pohjassa harjoittelija siirtää painoa taakse manuaaliasentoon ja avustaja pitää tangosta tukena mutta nostaa toki ahterin pois eturenkaan päältä. Siitäkin on video netissä mutta ei nyt taas just osunut silmiini.

Edit. Mä pidin kesällä täpärissä osin tän harjoittelun takia flättejä kiinni. Nyt testailin pihalla flättikengil vaikkakin lukkopolkimilla. Tarkoituksellista ylivetoa hitaassa vauhdissa on hyvä treenata toki ilman että jalat on lukossa mutta toisaalta kovassa vauhdissa ei se mitään auttaisi. Kaatuisin ylimenossa silti :)

järtsy
05.02.2019, 18.54
Onnistuuko bunnyhop? sehän olis tavallaan jatkumo manuaalista, tai siis manuaali on itsessään oma suoritus mutta bunnyhop ikäänkuin lähtee manuaalista.

Tämä on yhtälailla omalla listalla joka olis kiva osata oikeaoppisesti.

Pekka L
05.02.2019, 19.21
Ei mitään annettavaa aiheeseen, muuta kuin että arvostan! Siis sitä että nelikymppisenä opetellaan tällaisia uusia taitoja, eikä "vain ajeta". Kilometrejä kerää kuka vaan.
Manuaali on siistin näköistä ja joskus miettinyt itsekin pitäisikö kokeilla...:D

kauris
05.02.2019, 19.58
Onnistuuko bunnyhop? sehän olis tavallaan jatkumo manuaalista, tai siis manuaali on itsessään oma suoritus mutta bunnyhop ikäänkuin lähtee manuaalista.

Tämä on yhtälailla omalla listalla joka olis kiva osata oikeaoppisesti.

Bunnyhop onnistuu kohtuu hyvin. Poluilla tulee matalien puunrunkojen yli hypittyä, jos runko ei ole kovin korkea siis ja jos vauhtia on sopivasti ja ponnistuskohta hyvä. Usein maastossa sen estää juuret ja kivet just hankalassa kohdassa ennen estettä tai sitten se, että vauhtia ei ole tarpeeksi. Monesti takafillari vähän osuu puunrunkoon mutta ei paljoa siten, että ongelmia tulis. Tasaisella jos treenaa jonkun riman avulla, niin ehkä siinä 25 cm kohdalla on se, josta sujuvasti menee yli. Kun koittaa harjoitella oikein korkeaa hyppyä ja just nostaa ensin keulan ylös ja sitten on aikeissa nostaa perän ilmaan ranteet eteen työntämällä, niin välillä se keulannosto manuaaliin meinaakin ensi mennä yli. Eli takapäätä ei ehdikään saada ilmaan, kun keskittyminen menee pelästykseen ja keulan takaisin maahan hankkimiseen ennen ympärimenoa :)

Keulimisen osalta tiedostan ongelmaksi sen, että keulin koko ajan keula aavistuksen liian alhaalla. Näin tasaisella vauhti kiihtyy ja joskus jopa vaihdan vaihdetta kesken matkaa. Siksi keuliminenkin sujuu loivaan ylämäkeen paremmin, kun mäki estää vauhdin nousemista. Mun pitäis harjoitella keulimista siis vähän enemmän tasapainopisteen rajoilla ja olla välillä polkematta. Toisaalta asento on keuliessa ja manuaalissa hieman eri. Keuliessa takapuoli on satulassa ja kädet ei ole suorana. Manuaalin harjoittelua ajatellen olen viiime aikoina välillä keulinutkin kädet suoremmassa ja satula ihan alhaalla, jos se auttaisi saamaan tuntumaa

Ja vielä pyörästä. Itse treenaan lähinnä Canyon Spectral täpärillä, jossa 5 cm stemmi ja 27.5 kiekot. Keulan nostaminen vaatii mielestäni aika ison efortin. Grand canyon 29 takajäykällä jossa alkuperäistä lyhyempi stemmi, nousee keula kevyemmin. Keula kevyempi toki noin kiloissakin mitattuna kuiturungon, kevyen sid-keulan ja kevyempien kiekkojen takia.

Kun tänään iltapäivällä puhuin aiheesta työkaverini kanssa, hän kertoi ettei osaa manuaalia eikä juuri keuliakaan tavallisilla pyörillä. Mutta että kuulemma bmx-pyörällä keuliminen on huomattavan helppoa. Se tasapainopiste on kuulemma jotenkin tosi ison tuntuinen. Olis siisti kokeilla sellaisella itsekin. Ja toisaalta messuilla kun syksyllä kokeilin Polen evolink 158 pyörää, niin sillä ei keula tahtonut nousta millään.

tommi2
05.02.2019, 22.11
Surullinen tarina: mä yritin tuota kovasti opetella. Ei onnistunut. Luovutin jossain vaiheessa. Varmaan joku 10 vuotta ainakin tuli silloin tällöin yriteltyä ja luin ohjeita myös yms. yms. , mutta en ole kyllä mikään kummonen keulijakaan.

kauris
05.02.2019, 23.01
Jostain just luin tai kuulin, että niin kauan kuin et ole luovuttanut et ole epäonnistunut. Mä olen vielä sillä tiellä :)

Mulla on vähän muitakin, työkaverien ja perheen mielestä hölmöjä, kokeiluja tässä viime vuosina. Olen mm. ostanut enemmän hyppimiseen ja temppuiluun sopivan lumilaudan ja aloitin toissatalvena harjoittelemaan railien laskemista ja olen mennyt paljon isommista hyndistä kuin nuorempana. 360 hypyn treenaminen ei ole oikein onnistunut ja viime hiihtolomalla venäytin alastulossa käsillä maasta tukea napatessa oikein kunnolla molemmat käsien ojentajat. Ihan turvoksissa ja mustana. Suoria kohtalaisen mittaisia reileja olen onnistunut (ja lähinnä siis uskaltanut) kuitenkin mennä. Poikittain railille tai boksiin hyppääminen ei tahdo sujua, nojaan vaistomaisesti takakantille ja vedän selälleni.

Ensi keväänä aion myös suunnata ekaa kertaa bikeparkkiin. Se piti tehdä jo viime kesänä mutta jäi. Tiedän osaavani ja osaan ja uskallan hypätä kohtalaisen korkeistakin suorista dropeista (esim 7 portaan portaikosta alas tasaiselle) mutta ylöspäin heittävät hyndät ja varsinkin jos niissä on gäppi välissä ennen alastuloa on kyllä tosi hankalia. Niitä siis treenaamaan ens kesänä. Mutta pidetään tää keskustelu nyt lähinnä tuossa manuaalissa. Ties vaikka jonkun videon yrityksistäni kehtaisin joku kerta laittaa näytille. Fullface vaikka päässä.

tommi2
06.02.2019, 08.55
Anna mennä, yritystä täytyy olla. Itsellä oli samansuuntaisia proggiksia, mutta jouduin myöntämään etten uskalla enää. Silloin katselin 24” BMX cruiseria, 500€ hintaluokkaa. Jos lompakko venyy niin toi vois olla sun työkalu

MRe
06.02.2019, 09.29
^Saahan tosta vähintään puolet takaisin myydessä, jollei sitä nyt suoraan paaliin aja. Joten eipä siinä sitten enää harjoituskerralle välttämättä paljoa hintaa tule. Ja BMX-vehkeellä voi sitten kikkailla ja treenailla muutakin. Vaikka pumppaamista ja hyppimistä BMX-radoilla.

Mulla voi olla, että manuaalin kanssa tulee peräseinä vastaan, kun seuraava pyöreä alkaa kutosella, eikä sinnekään montaa vuotta ole. Toisaalta tässä iässä sitten ehkä asenne on se, että paskanko väliä kunhan on hauskaa. Tuollaisen manuaalikoneen voisi kyllä värkätä ja nyt kun verstaskin on VSS-luolassa, niin siellä voi harjoitella ilman että teinit tulee ilkkumaan. Luolassa on n. 50 metrin suorakin, jossa olisi hyvä testata IRL, jos temppu alkaa koneen kanssa sujumaan.

tommi2
06.02.2019, 18.57
Kyllä mäkin muuten harjoittelisin, mutta on tullut loukkaantumisia, syksyllä irroitin solisluun, vieläkin kipee. Vanhan paranee niin hitaasti. 50+ ukkeli siis täälläkin.

sboke
06.02.2019, 21.49
Ei onnistu nuorenakaan, en myöskään penskana oppinut keulimaan niinkuin moni muu. Monta tutoriaalia on katottu mutta ei se välity siihen kun lähtee pyörän päälle :D Esim salilla uudet liikkeet on helppo opetella tuohon verrattuna. Pitäis saada takajarru niin hyväksi että siihen on luottoa aina, välillä toimii huonosti. 29 renkaat ei myöskään auta kun on 170cmm mutta ei se varmaan hommaa kokonaan estä.

Oma pelko tuossa on se ympäri heittäminen, ainoan kerran olen pään iskenyt maahan kun lapsena veti keulimalla ympäri, pää maahan ja ilmat pihalle. Mukava fiilis kakoa henkeä kun ei tiedä mistä johtuu. Onneksi oli kypärä ja tietää miten tärkeä se on nykyään.

Ajattelin jos ostaisi pienempirenkaisen pyörän millä olisi helpompi tuotakin opetella, niin paljon kuin tykkäänkin 29:n tankkimaisuudesta juuria päin ryskätessä niin sitä on vaikea hallita silloin kun hommat ei parane ryskämällä.

Mietin että on varmaan ihmisillä eroa ihan tasapainossakin, itsestä ei koskaan tullut kummoista lumilautailijaa sen takia kun kaverit veti tikkuna seisten ohi molemmilta puolin ja itsellä lauta vatkasi alla.

Mutta pitää jatkaa yrittämistä

kauris
07.02.2019, 09.36
Me voidaan lohduttautua vähän just sillä, että tietyillä pyörillä se on vaikeampaa ja ehkä lumilautailukokemuskin johtui laudasta.
Nimimerkki tänään uutta lautaa menossa ostamaan... (siis oikeastikin)

Jarrut nyt on syytä olla kunnossa pyöräillessä. Yhdellä sormella pitää saada pysähtymään just niin nopeasti kuin haluaa.
Keulimisessa tai manuaalissa oma ongelmani takajarrun käytön suhteen on päinvastainen. En osaa painaa jarrua tarpeeksi nopeasti mutta silti niin kevysti, että keula vain vähän laskisi. Lopputulos on aina se, että vaikka yritän, niin jarrutan liian äkisti ja keula tulee alas asti samantien. Tekis mieli huonontaa jarrua jotenkin kuten heittämällä vähän öljyä jarrulevylle ;)

MRe
09.02.2019, 17.35
https://evnerds.com/electric-vehicles/e-motorcycle-news/auto-wheelie-any-electric-bike-without-balancing-skills/

:D

KotooTöihin
09.02.2019, 18.57
Ei oo helppoo tuo manuaali. Hilpeyttä herättää vallankin nämä "manual machine" videot, joissa nojataan vähän taakse ja keula nousee. Niissähän on yleensä kaveri, joka on 190cm pitkä ja 110 kg m tai jopa s koon pyörällä. Mä kun olen tämmönen alakouluikäisen kokoinen, niin hommasin pienimmän kunnollisen rungon, jonka halvalla saa. Keulii kyllä, mutta manuaali on tiukassa edelleen. 26" kokoset fillaritkin tehdään lähinnä isoja ajatellen. Joillakin merkeillä naisten mallit on hieman pienempiä, mutta ei ole tarvetta nyt juuri saada sitä keulaa ylös pelkällä painon siirrolla.

KotooTöihin
09.02.2019, 19.35
^^ toi on huijaamista ;D joskus tuli yt:ssa vastaan projekti, jossa oli vielä takajarru yhdistetty tuontapaiseen systeemiin. Meni liian kovaa jarrulle aina ;D

kauris
28.02.2019, 16.32
Tuli taas uusi video vastaan. Kyllä se taitaa olla niin, että tuollaisella bmx tai vastaavalla pyörällä toi harjoittelu olis vaan paljon helpompaa. https://www.youtube.com/watch?v=NOVBFQ6vhpk
Ei menis energiaa tuohon keulan riuhtaisuun ja sais paremmin keskityttyä oikeaan voimaan. Nyt kun täpärillä se tarvittava nykäisy on niin suuri, niin toisto lähelle oikeaa määrää on ehkä vaikeampaa.
Ja kun ilmeisesti noilla pikkupyörillä se tasapainopistekin on jotenkin laajempi. Tai helpommin hallittavissa.
https://www.youtube.com/watch?v=NOVBFQ6vhpk

kauris
25.03.2019, 18.07
HAA! Vaihdoin vaihteeksi flätit täpäriin polkimiksi ja menin pienen tauon jälkeen taas kokeilemaan manuaalia. Tietkään ei ole enää jäässä, asfaltti toki liukas irtohiekasta.
Ja mitä tapahtuikaan, tein mielestäni omat enkat eli ainakin kymmenisen metriä ja näitä onnistumisia tuli useita. Ekaa kertaa tuntui kunnolta siltä, että ihan ajoin siinä manuaalissa jonkin matkaa staattisesti. Eli tunne ei ollut enää se, että nostan keulan ja se tippuu heti alas. Ehdin esim havainnoida korvilla kuinka rakarengas jurnuttaa ja vapaaratas rallattaa :)
Jäi positiivinen fiilis! Josko lähiaikoina koittais vähän videoida treenejä.

pturunen
25.03.2019, 22.39
No niin. Mikä oli mäzik trik, joka muutti tilanteen?

Antza44
25.03.2019, 23.15
Samat on haaveet. Minusta täpäri 29+ lähtee paljon helpommin ylös, kuin peräjäykkä läski, kun sen saa jaloilla/kropalla niiaamaan perästä ja muutenkin sillä on helpompi pitää tasapainoa, kun takajousitus avittaa. Täpäri on kyllä muutenkin ohjaamoltaan suotuisampi manuttamiseen. Bunnykin onistuu sillä paremmin.

kauris
29.03.2019, 19.25
No niin. Mikä oli mäzik trik, joka muutti tilanteen?

En kyllä osaa sanoa, ehkä pari tuntia myöhemmin alkanut elämäni pahin tai ainakin toiseksi pahin vatsatauti (kerran etelänlomalla oli kanssa varsin hirveä). Jos se tulossa oleminen toi sopivaa hulluutta, rentoutta tai muuta psykologista :’

Tänään nimittäin kun palasin pyörän päälle ja ajoin samaisella täpärillä työmatkat, niin varsinkin paluumatkalla kun sopivissa kohdissa yritin manuaalia, ei siitä tahtonut tulla taas mitään. Suurin osa jäi muutaman metrin mittaisiksi. Yleensä nosto jäi vajaaksi tai sitten lähdin kaatumaan sivulle. Tänään oli toisaalta ärsyttävä sivuvastainen tuuli myös.

kharik
04.04.2019, 12.50
Täällä on kohtalotoveri kauriille. Manuaali on kummitellut mielessä siittä asti kun oppi keulimaan kunnolla, noin 15 v. sitten. Viitisen vuotta sitten ostin Inspiredin temppupyörän 26" manuaalia ja muuta kikkailua varten. Omalla kohdalla on keulan ylösnosto ollut pitkään se kynnyskysymys. Jos keula ei nouse tarpeeksi ylös, niin ei silloin manuaalitkaan voi onnistua. Normaalikeulimisesta vaihto manuaaliin, eli persuksen nostaminen penkistä vauhdissa taas ei ole tuottanut haluttua tulosta, tasapaino karkaa heti kun satulan antama tuki häviää. Viime kesänä tein havainnoin, että keulan nosto onnistui aluksi muutaman kerran ja sitten ei. Syylliseksi päättelin toimistotyössä muodostuneet keskivartalovoimattomuudet ja taipumattomuudet.

"Ympärikeulimista" olen aikanaan harjoitellut keulimalla pysähtymistä pitämällä keula mahdollisimman ylhäällä. Lopussa voi laskea jalan rauhallisesti maahan kun vauhti pysähtyy tai pysähdyksistä laskea keulan alas. Tottuu kuitenkin hyvin luottamaan, ettei lennä selälleen vaikka keula nouseekin todella pystyyn.

tommi2
04.04.2019, 12.54
^Kuten edellä voit lukea, olen myös epäonnistuja, mutta aikoinaan opettelin "teoriaa" ja muistelen että keula nostetaan jaloilla työntämällä, ei riuhtasemalla. Ei kyllä onnistunut koskaan. Itse käytin pieniä hyppyreitä (juuria, kiviä tms.) nostamiseen ja yritin sitten (huonolla menestyksellä) vain pitää sitä..

kauris
04.04.2019, 15.18
Siinä on kyllä jotain ideaa yrittää muistaa työntää niillä jaloilla. Mun mielestä se auttaa hieman kun muistan lisätä yritykseen sitä tunnetta. Ja lisäksi pitäisi pitää kantapäät alhaalla mutta se on vaikeaa.
Pienestä nyppylästä tai juuresta nostoa olen kokeillut mutta silloin tuntuu, että meneekö se heti yli ja toisaalta taas takapyörän tullessa samaan kohtaan tipauttaako se etupyörän taas alas.

tommi2
04.04.2019, 15.29
^Siinä takapyörän kohdalla pitäisi "niiata ja työntää nyppylän jälkeen". Mä joskus BMX-radalla onnistuin vetämään manuaalilla kahden pikkupatin (ei siis varsinaisesti hyppyreitä) välin ja juurikin oli helppoa painaa jaloilla kun takapyörä oli alamäessä. Voi olla liioiteltu tekniikka johonkin pikkunyppylään. Mä en itseasiassa muista miten sen tein, mutta en kokenut ko. ongelmaa. Muita kyllä.

kauris
05.04.2019, 22.04
Tässä tätä nyt olis. Silleen rehellinen video, että sisältää kaikki yritykset eli välistä ei ole mitään leikattu ja aloitettiin kuvaaminen heti ekasta. Viivat on kohdissa 6m, 9, 10, 11 ja 12 m.
Parhaalla takapyörä oli 12 m viivalla eli tulos etupyörästä yli 13m. Vähän lisää vauhtia ja vähän vielä onnistuneempi veto, niin ei se 20 metriä kaukana ehkä kohta ole.

https://www.pinkbike.com/video/500247/

tommi2
05.04.2019, 22.10
Hyvinhän toi meni. Mulla on sellaisia lähinnä, missä huusit "aaargh" :D. En tiedä vaikka lähtis taas treenaan, sain meinaan vaihtokaupassa takaisin vanhan Planet X Pitbull Pron, jonka pitäisi olla kova kone tohon hommaan.

kauris
06.04.2019, 13.39
Joo kiitos. Eilen oli taas parempi päivä. En taida sitä manual machinea edes rakentaa, kun olen tähän asti päässyt jo. Nyt vaan lisää treeniä kadulla.

anomuumi
06.04.2019, 13.43
Mä en saa sitä eturengasta vaan nousemaan tarpeeksi ylös millään "täysikokoisella" pyörällä. Muista ongelmista en vielä edes tiedä kun eturengas pysyy ilmassa jonkun 0,1 sekuntia.

tommi2
08.04.2019, 14.59
No niin, Pitbulli on kasassa ja tässä kuvassa "tolppa ajoasennossa", mikä näyttää kohtuu hirveältä, mutta ei vanha äijä pysty polkemaan satula dirttikorkeudella... En tälle keksi muuta käyttöä kun sen manuaalin treenauksen, on ainakin hyvä tekosyy. 24" takakiekko saattaisi vielä jeesata?

https://2.bp.blogspot.com/-C1yd2IPEoEw/XKs1uDpp2xI/AAAAAAAADCM/DoUBQHoetPM9kJNs_K18kRmGIL9GGKKtACLcBGAs/s640/IMG_0784_edited.jpg

hece
08.04.2019, 15.12
Täälläkin 'vanhana' (nyt 37v) aloitettu pari vuotta sitten epäsäännöllisesti manuaalikikkailu. Piiiitkään on mennyt ettei uskaltanut olla yhtään rentona, nilkat veti lukkoon, eikä uskaltanut roikkua edes lukkopoljinten varassa, mikä ei auta suoritusta. Kaksi vuotta sitten vielä irtosi jalka lukolta ja tipahdin rintakehälle satulan päälle, taisi kylkiluu siinä murtua ja pari kuukautta meni toipuessa. Mutta viime aikoina on löytynyt tatsia millä saa keulan ylös. Tosin pelkkää manuaalia on vähemmän tullut yritettyä, mutta bunny hop on alkanut onnistumaan. Jopa fläteillä. Jotenkin hyppyä yrittäessä uskaltaa keulaa nostaa enemmän kun tietää että on heti siirtämässä painoa kuitenkin eteen, ei tunnu siltä että heittää yli. Keulan reilu painaminen (jäykkäperällä mennään) ja jaloilla/kantapäillä painaminen on itsellä olleet ne temput joilla keulan on saanut riittävän ylös. Muuten tuntuu että saa roikkua sikatakana tuolla pitkällä trailijäykkäperällä. Paljon on siis edessä, mutta edistystä on tapahtunut! Suosittelen muuten suuresti pump trackillä harjoittelua, vaikka manuaalia varten se ei ole tarpeen, opettaa paljon ja on kivaa.

tommi2
11.04.2019, 19.32
Okei, muutaman kerran kokeilin Pitbullilla, eihän siitä nouse nokka senkään vertaa mitä muista. Meni palasteluksi, moisella fillarilla jaksa ajaa. Eli manuaalitreenit puolivirallisesti loppuivat täältä, ehkä on aikakin, huomenna täytän 52v.

kauris
12.04.2019, 15.22
No onnea silti syntymäpäivän johdosta!

tommi2
12.04.2019, 15.24
^Thänx. Tarinan opetus oli se, että kalusto auttaa vain tiettyyn rajaan asti :D

pmw
25.04.2019, 12.18
Näin kun itsellä on kohta 25 vuotta takana kaikenlaista fillarilla keulimista, ainakin itse suosin alussa yhtä ja ainoaa lähestymistä tällasiin reeneihin. Lähtökohta on se, että ei suoranaisesti reenaa mitään, vaan tekee vaan. Jos vartavasten menee johonkin hiekkakentälle reenaan pää märkänä yhtä liikettä, se ei pakosti ala luonnistuun. Mutta jos sitä tekee kokoajan, kaikkialla, alkaa väkisinkin oppiin. Työmatkoilla, koulumatkoilla, huvimatkoilla. Ihan sama missä on paikka kokeilla, sitten vaan yritystä tulille. Niin, että se manuaalihomma tulee arkiseksi, eikä reenaamiseks.

kauris
01.05.2019, 20.00
Noniin! Manuaalia on sitten kokeiltu kyläreissulla asfaltilla kyläperheen juniorin bmx-pyörällä näin vappupäivänä parin oluen ja puolikkaan kuoharipullon jälkeen. Vasen pakara on aikasta kipeä jo nyt, saa nähdä miten huomenna. Selälleen siis vedin parin ekan aika onnistuneen yrityksen jälkeen. Onneksi en päälleni enkä häntäluulleni, vaan tosiaan pakaralihakselle laskeutuen. Mutta todettakoot, että selkeästi helpompaa oli ylösveto :)

MRe
02.05.2019, 08.35
Noni, eli manuaali on viinasta kiinni. Ilmanko se ei mulla luonnistukaan, kun viina on jäänyt.

Mut joo, perusteiden opettelu voisi BMX-fillarilla olla helpompaa.

ElBike
02.05.2019, 12.28
Täälläkin kova halu oppia manuaali. Tein jopa telineen sitä varten, mutta ei se vastaa todellisuutta lainkaan; takapyörä pitäisi olla kiskojen varassa koska nyt voi painolla kiskaista pyörää taaksepäin ja takapyörä kun on kiinteästi kiinni, niin tottakai keula nousee. Telineessä on äärettömän helppoa nostaa keula ja jopa pitää sitä koholla. Mutta luonnosa ei enää onnistukaan.

Itse olin kohtalaisen hyvä keulimaan ihan junnarina kun alla oli joku Nopsa peruspyörä. Sittemmin maastofillareilla keulan nosto ei ole ollut koskaan helppoa. Joku tässä ketjussa manasi että fillarit tehdään isoille kuskeille, mutta kun mielestäni juuri siinä on ongelma; kun katsoo hyvien temppuilijoiden pyöriä niin runko on melko matala, satula alhaalla ja tanko taas aika korkealla. Näytöstää että pienille tai keskikokoisille muodostuu luonnollisesti pystympi ajoasento ja keulan nosto on siksi helpompaa. Melko usein junnut keulii pitkään jopoilla tms. jossa tanko on valmiiksi korkealla.

Mitä muutaman kerran olen testannut kavereiden ns. temppupyöriä, niin niillä tuntuu keula nousevan pelottavan helposti. Eli kyllä paljon on kiinni fillarista - ainakin opetellessa. Toisaalta, taitava kuski vetää manuaalia melkein pyörällä kuin pyörällä mutta se voi johtua siitä että alkuun on löydetty se tekniikka sopivan fillarin avulla. Moottoripyörävideoillakin näkee välillä hienoja temppuja, mutta kun itse koettaa endoa tms. niin voi olla että etujarrun tehot ei edes riitä. Kun sitten tarkemmin tutkii asiaa, huomaa että ns. trickkikuskit ovat lähes aina myöskin tuunanneet pyöräänsä vaihtamalla isompaa jarrulevyä, tehokkaampaa jarrua, säätäneet keulan sopivan jäykäksi temppuiluun (ei enää hyvä maastoajoon), jne... Sam Pilgrim paljasti jollain videollaan miten kammen juureen kannattaa istuttaa foamista rengas, joka auttaa siinä kun hyppää niin kammet ei lähde pyörimään ja alastullessa saa jalat osumaan polkimille paremmin. Juuri tällaisia kikkoja videoilla saatetaan harrastaa, jotka ei heti aukea amatöörikatsojalle.

Itse olen noudattanut muutaman lajin opettelussa itsensä suojaamista harjoitteluvaiheessa. Kun treenasin vanhoilla päivillä laskettelua, oli minulla löysän takin alla suojahaarniska ja jalassa housut, joissa lonkka ja häntäluu suojat. Uskalsi vetää ns. riskillä ja jos kaatui, ei tarvinnut poiketa terveyskeskuksen kautta. Nyttemmin en käytä juuri muita suojia kuin kypärää kun on tullut jo varmuutta laskemiseen. Rullaluistelussa noudatin samaa metodia ja kunnon suojien kanssa uskalsi harjoitella kaikennäköistä kikkailua. Sittemmin luisteluvarmuus on kasvanut niin paljon että suojina käytän enää hanskoja, rannesuojia ja kypärää. Ennen saattoi tiellä oleva kivi aiheuttaa massiivisen käsien huitomisen ja selviytymistaistelun, mutta kun osaaminen ja varmuus kehittyy, nyt kiveen tökkäyksestä selviää horjahduksella ja taas jatketaan luistelua kuin mitään ei olisi käynyt. Uskon että fillaroinnissakin toimisi tämä; kun selälleen meno ei aiheuta häntäluun murtumista ja parin välilevyn sijoiltaan menoa, uskaltaa nostaa keulaakin varmemmin ja löytää sen tasapainon. Sitten kun homma alkaa olla hallussa, voi keventää suojavarusteita.