PDA

Näytä tavallinen näkymä : Ajoasento clip-on tangoilla.

Naali
28.01.2019, 14.19
Hei,

En kehdannut muita threadeja lainata tälle kyssärille.

Lähdin tälläistä kyselemään teiltä viisaimmilta, kun tarkoitus olisi maantiepyörää vääntää enemmän triathlon painotteiseksi menopeliksi.

Satulan paikkahan tuntuu olevan millin tarkkaa asettelua kun puhutaan maantiepyörästä, mutta äkkiseltään en interwebsistä löytänyt vastaavaa tilannetta jossa ei mainittaisi vaan että "siirrä satulaa eteenpäin".
Itse en näinkin aloittelijana osaa oikein tulkita että paljonko sitä tulisi siirtää ettei räjähdä polvet ja galaxit.

Joten miten tuo satulanpaikka/tangon etäisyys tulisi asetella verrattuna normaaliin maantiepyörän setuppiin, noin niikun edes sinnepäin?

yt.Jari J

Laroute
28.01.2019, 19.56
Sinullahan on siis tarkoitus saada ajoasentoa clip- on tangoilla matalammaksi. Lähtökohdaksi voisi ajatella sitä mielikuvaa, että käännät nykyistä ajokuvaasi alhaalla olevan poljinakselin kohdalta eteen päin siten, että polvikulmat, eikä selkäkulmat muutu miksikään. Eli, ajattele sivukuvaasi kiinteänä still kuvana, jota käännät esim. myötäpäivään, jos pyöräsi keula osoittaa oikealle. Siinä satulan paikka siirtyy eteenpäin kallistuksen verran.

Siitä lähtee sitten katsomaan tarkemmin käsien asentoja ja muita säätöjä. Tämä tällaisena ajattelun apuvälineenä.

paaton
28.01.2019, 21.25
Stemminhän tuossa joutuu myös vaihtamaan aika jyrkästi alaspäin osoittavaan, tai maantiepyörän ajoasento nousee aerotankojen asennuksen jälkeen.

mkp
29.01.2019, 09.14
Mulla kun on maantiepyörässä hyvin hillitty ajoasento eli tanko on sen 50 mm satulaa alempana, niin profile design aerotangot asensin siihen suoraan vaihtamatta stemmiä tai tekemättä mitään muutakaan säätöä itse ohjaustangolle tai satulalle. Säädin vaan aerotangon sopivaan asentoon itselle ja mulle se toimii hyvin niin. Ja ajoasento on siinä matalampi kuin dropeilta. Mutta tässäkin on varmaan niin monta vaihtoehtoa kuin on käyttäjääkin.

Mie olen vain ajelija enkä hae mitään maksimaalisia hyötyjä, mutta miksei sitä vähääkin hyötyä hyödyntäisi, jos se kerta hyvältä tuntuu. Varmaankin puolet ajasta vietän perinteisessä asennossa kahvoilla ja puolet sitten aerotangon päällä. Monen tunnin lenkeillä on mukavaa, kun saa lepuutettua samalla ranteita.