PDA

Näytä tavallinen näkymä : Cube cross race c:62 pro ultegra 11-v



Anre67
16.11.2018, 18.40
Haen cyclocrossia työmatka ajoon. Otsikon cube löytyis tarjouksesta sopivaan hintaan.
Toinen vaihtoehto olisi alurunkoinen CUBE CROSS RACE SL, RIVAL 1X11.
https://www.velo-oxygen.fi/polkupyorat/cyclocross/cube-cross-race-c-62-pro-ultegra-11-v-cyclocross-2018.html

https://www.velo-oxygen.fi/polkupyorat/cyclocross/cube-cross-race-sl-rival-1x11-v-cyclocross-2018.html

Molempiin saisi lokasuojat myyjän mukaan kiinni. Suurimmat erot lie rungon materiaalissa ja että toinen on 2x11 ja toinen 1x11. Onkos noilla Shimanon utegralla ja sram rival 1 laadullisesti suurtakaan eroa tälläisessa työmatka ajossa. Maastoon löytyy sit eri pyörät. Oma ajatus oli ottaa pyörä 1x11 vaihteistolla kunnes tuon kuiturungon löysin. Kokemuksia/suosituksia?

paaton
16.11.2018, 20.29
No jos sinulla ei ole ennestään maantielle pyörää, niin ota ihmeessä tuo kuiturunkoinen 2x vaihteistolla.
Muutenkin minusta järkevämmällä hinta/laatu suhteella noista.

JaniM
17.11.2018, 07.39
Noista kahdesta tuo kuiturunkoinen mutta koossa 58 siinä on 175mm kammet (plus 36/46 välitys).

Itse ottaisin työmatkapyöräilyyn ennemmin välitysten ja kampien pituuden perusteella tämän: https://www.bike24.com/p2293985.html?q=Cyclocross

Edellinen 105 levyjarrusarja oli niillä hirveillä molokahvoilla mutta tämä uusi ei. Painoa toki on enemmän. Rosella olisi myös maukkaita Cycloja mutta ovat tähän aikaan vuodesta kalliimpia (2018 pyörät myytiin alessa elokuun lopussa)

paaton
17.11.2018, 07.55
Välitykset ja kammen pituudet tietysti maun mukaan, mutta yksi ärsyttävä juttu noissa 105 kammissa on. Niihin ei saa shimanolta 46t ratasta, vaikka sellaisen haluaisikin. Ultegran kampiin löytyy taas kaikki vaihtoehdot.

jouniu
17.11.2018, 08.22
Mulla on toi alumiinirunkonen 1x11, käyttötarkotus kurakelit ja hiekkatie. Mutta sun tapauksessa ottasin ton kuituvehkeen. Semmosen huomasin että 2019 mallissa SL on ultegralla ja tota sram 1x saa vaan noihin C:62 ja sarjana on sillon force.

nure
17.11.2018, 08.37
Oma valinta olisi ehdottomasti kuiturunkoinen 1x Force...

JaniM
17.11.2018, 09.27
Välitykset ja kammen pituudet tietysti maun mukaan, mutta yksi ärsyttävä juttu noissa 105 kammissa on. Niihin ei saa shimanolta 46t ratasta, vaikka sellaisen haluaisikin. Ultegran kampiin löytyy taas kaikki vaihtoehdot.

Itse en ole keksinyt oman Cyclon 46/36 välityksille mitään käyttöä vs. 50/34:seen.

Koska aloittaja ei aio ilmeisesti kanniskella ylämäkiä (mihin cyclo on välitystensä puolesta tehty) niin oma valintani olisi maantievälitykset. Ei ole toisaalta kallis päivitys vaihtaa koko kampisetti rattaineen ja myydä vanha pois.

Jos yhtään harrastaa työmatkatempoa asfaltilla niin yksirattaisessa loppuu välitykset kesken.

Anre67
17.11.2018, 11.52
Noista kahdesta tuo kuiturunkoinen mutta koossa 58 siinä on 175mm kammet (plus 36/46 välitys).

Itse ottaisin työmatkapyöräilyyn ennemmin välitysten ja kampien pituuden perusteella tämän: https://www.bike24.com/p2293985.html?q=Cyclocross

Edellinen 105 levyjarrusarja oli niillä hirveillä molokahvoilla mutta tämä uusi ei. Painoa toki on enemmän. Rosella olisi myös maukkaita Cycloja mutta ovat tähän aikaan vuodesta kalliimpia (2018 pyörät myytiin alessa elokuun lopussa)

Olen kyllä noita Rosen graveleita tutkaillut myös useasti. Vois sanoa että kun on pari viikkoa surfannu vaihtoehtoja niin liki aina homma on päättynyt siihen että löydän itseni Rosen sivuilta. Mitä tulee noihin vaihteisiin niin tarkoitus ei ole työmatkoja kieli poskella vetää vaan enempi reipasta retki vauhtia. 1x11 tarkoittaa vähempi liikkuvia osia ja huollettavaa.

JaniM
17.11.2018, 16.09
Olen kyllä noita Rosen graveleita tutkaillut myös useasti. Vois sanoa että kun on pari viikkoa surfannu vaihtoehtoja niin liki aina homma on päättynyt siihen että löydän itseni Rosen sivuilta. Mitä tulee noihin vaihteisiin niin tarkoitus ei ole työmatkoja kieli poskella vetää vaan enempi reipasta retki vauhtia. 1x11 tarkoittaa vähempi liikkuvia osia ja huollettavaa.

Joku 8kg etuvaihtajalla varustettu cyclo/gravel menisi jo nippa nappa maantiekumeilla reissupyörästä mäkiseen maastoon ulkomaille tai maantielenkeille huonomapaan keliin. Mulla käy ihan samalla tavalla...aina Rosen sivulle. Alkusyksystä Di2:sta sai vaan 2700€ niin nyt tuntuu kalliilta :)

Aakoo
17.11.2018, 16.21
Itse en ole keksinyt oman Cyclon 46/36 välityksille mitään käyttöä vs. 50/34:seen.

Koska aloittaja ei aio ilmeisesti kanniskella ylämäkiä (mihin cyclo on välitystensä puolesta tehty) niin oma valintani olisi maantievälitykset. Ei ole toisaalta kallis päivitys vaihtaa koko kampisetti rattaineen ja myydä vanha pois.


Mihinköhän työmatkan ajossa tarvitsee 50T eturatasta, taas 34 rattaalla ei paljoa tee jos ei satu Alppeja olemaan työmatkalla? 36/46 eturattaat on yksin ajaessa aivan parhautta, voi oikeasti käyttää etuvaihtajaa ilman että tarvitse takavälityksiin koskea. Eroa on huipuissa 90 kadenssilla 4 km/h (48km/h vs 52 km/h), joka nyt tuskin muodostuu kynnyskysymykseksi tuossa käytössä.

paaton
17.11.2018, 18.28
Itse en ole keksinyt oman Cyclon 46/36 välityksille mitään käyttöä vs. 50/34:seen.

Koska aloittaja ei aio ilmeisesti kanniskella ylämäkiä (mihin cyclo on välitystensä puolesta tehty) niin oma valintani olisi maantievälitykset. Ei ole toisaalta kallis päivitys vaihtaa koko kampisetti rattaineen ja myydä vanha pois.

Jos yhtään harrastaa työmatkatempoa asfaltilla niin yksirattaisessa loppuu välitykset kesken.

Juu, mullakin on tuo 50/34 cyclossa ja on kyllä huomattavasti parempi, mitä 46/36. 12-30 pakan kanssa riittää välitykset hyvin, jos haluaa ajaa petikon mäkiä rauhallisemmin ja vastaavasti isossa päässä 50 on kyllä nannaa myötätuuleen ja alamäkeen polkiessa.

paaton
17.11.2018, 18.31
Olen kyllä noita Rosen graveleita tutkaillut myös useasti. Vois sanoa että kun on pari viikkoa surfannu vaihtoehtoja niin liki aina homma on päättynyt siihen että löydän itseni Rosen sivuilta. Mitä tulee noihin vaihteisiin niin tarkoitus ei ole työmatkoja kieli poskella vetää vaan enempi reipasta retki vauhtia. 1x11 tarkoittaa vähempi liikkuvia osia ja huollettavaa.

Kun budjetti on noinkin hyvä, niin kannattaa ehdottomasti ostaa se pyörä mitä tekee mieli. Ja just niillä vaihteilla mitkä ajattelee haluavansa.
Jos ostat jonkin muun, niin se vaan jää ketuttamaan takaraivoon ja pyörä vaihtuu nopsaan => Rahaa menee tuplaten.

JaniM
17.11.2018, 18.43
Mihinköhän työmatkan ajossa tarvitsee 50T eturatasta, taas 34 rattaalla ei paljoa tee jos ei satu Alppeja olemaan työmatkalla? 36/46 eturattaat on yksin ajaessa aivan parhautta, voi oikeasti käyttää etuvaihtajaa ilman että tarvitse takavälityksiin koskea. Eroa on huipuissa 90 kadenssilla 4 km/h (48km/h vs 52 km/h), joka nyt tuskin muodostuu kynnyskysymykseksi tuossa käytössä.

Ei niitä tarvi varmaan pääkaupunkiseudun liikennehelvetissä mihinkään (kuten ei koko pyörääkään) :rolleyes:

kuovipolku
17.11.2018, 21.05
Olen kyllä noita Rosen graveleita tutkaillut myös useasti. Vois sanoa että kun on pari viikkoa surfannu vaihtoehtoja niin liki aina homma on päättynyt siihen että löydän itseni Rosen sivuilta. Mitä tulee noihin vaihteisiin niin tarkoitus ei ole työmatkoja kieli poskella vetää vaan enempi reipasta retki vauhtia. 1x11 tarkoittaa vähempi liikkuvia osia ja huollettavaa.

Rosella tosiaan on kiinnostavia ja hyvällä tavalla omanlaisiaan pyöriä, jotka ovat pärjänneet testeissäkin ja saaneet kehuja arvosteluissa (ja muiltakin kuin sponsoroiduilta kisakuskeilta tai somevaikuttajilta). Rosen palvelua ja sen halua hoitaa takuuasiat voi myös porukkalenkeillä kuullun mukaan kehua. Mutta edullisimmasta päästähän ne eivät hinnaltaan ole, vaikka postimyyntipyöriä ovatkin.

Mutta sitä minä en oikein ymmärrä miksi hokemaa yhden eturattaan pienemmästä määrästä liikkuvia osia ja sen tuomista lukuisist eduista jaksetaan toistaa. Etuvaihtaja ei kahvoineen eikä vaijereineenkaan vaadi kummoistakaan huoltoa tai säätöä eikä se kovin helposti vioitukaan. Ja sen minkä "tarpeettomien" osien painossa voitetaan, hävitään yleensä takarattaan painossa. 1x-systeemin ainoa todellinen etu "normaalissa" käytössä lienee se että ketjua on melko mahdoton saada putoamaan...

plr
17.11.2018, 23.10
Ainakin joskus porukkalenkillä on pysähdytty odottamaan ketjun nostoa eturattaalle. Tosin taisi olla Rotorin ovaaliratas, mutta 1x kuitenkin. Ja tiellä ajettiin.

nure
18.11.2018, 09.11
Miten niin eturattaan painossa? Ykis painaa huomattavasti vähemmän kuin kaksi... Itsellä neljässä 1x systeemi ja ei ainakaan vuoteen pudonneet ketjut yhdessäkään, on pyöreää ja ovaalia, maastossa ja tiellä.

F. Kotlerburg
18.11.2018, 09.32
Mihinköhän työmatkan ajossa tarvitsee 50T eturatasta, taas 34 rattaalla ei paljoa tee jos ei satu Alppeja olemaan työmatkalla? 36/46 eturattaat on yksin ajaessa aivan parhautta, voi oikeasti käyttää etuvaihtajaa ilman että tarvitse takavälityksiin koskea. Eroa on huipuissa 90 kadenssilla 4 km/h (48km/h vs 52 km/h), joka nyt tuskin muodostuu kynnyskysymykseksi tuossa käytössä.
Samaa mieltä. Minusta 36/46 on parhaat eturattaat työmatka- ja gravelpyörään. Tulee isolle eturieskallekin käyttöä. Toki täällä on niin kovajalkaista sakkia, että pitää ajaa jatkuvasti 50km/h+ tasaisellakin niin niille nuo ei riitä :D

TERU
18.11.2018, 09.44
Tasaisemmilla maamme teillä jopa 38/46 toimii tiiviin pakan kanssa. Molemmat eturattaat on ajettavat, pakassa monta käypää ratasta ja kaikki rattaat kestävät pidempään, voi jopa hidastaa ketjun "venymistä", kun ei ihan pieniä rattaita tarvi paljoa käyttää.

kuovipolku
18.11.2018, 10.16
Ja sen mikä "tarpeettomien" osien painossa voitetaan, hävitään yleensä takarattaan painossa.


Miten niin eturattaan painossa? Yksi painaa huomattavasti vähemmän kuin kaksi...

nure
18.11.2018, 14.07
^Sorry, taas luetun ymmärtäminen samaa laadutonta kuin tekstikin... Itse kylläkään en ole takaratastakaan muuttanut.

F. Kotlerburg
18.11.2018, 14.32
Tasaisemmilla maamme teillä jopa 38/46 toimii tiiviin pakan kanssa. Molemmat eturattaat on ajettavat, pakassa monta käypää ratasta ja kaikki rattaat kestävät pidempään, voi jopa hidastaa ketjun "venymistä", kun ei ihan pieniä rattaita tarvi paljoa käyttää.
11-28 pakka itsellä. Toimii hyvin kyllä täällä tasaisilla työmatka-ajossa. Olen minä tuolla Iso-Syötteen hotellillekin kiivennyt. Ihan lopussa olisi saattanut se 34 piikkinen eturatas olla jees, mutta meni 36-28 välilläkin.

kuovipolku
18.11.2018, 22.15
^Sorry, taas luetun ymmärtäminen samaa laadutonta kuin tekstikin... Itse kylläkään en ole takaratastakaan muuttanut.

Omilla virityksillä saa tietysti toteutettua haluamansa ratkaisut - ja joskus myös kaupanpäällisiksi jonkuin itseaiheutetun ongelman, jota ei valmiissa systeemissä olisi.

Itse ajattelin lähinnä vain jälkimmäisiä eli markkinoilla olevia valmiita pyöriä. Tosin niissäkin voi halutessaan takapakan vaihtaa tyystin toisenlaiseksi eli vaikka samaksi kuin mitä on käyttänyt tai käyttäisi kahden eturattaan systeemissä - kunhan tietää mistä on valmis luopumaan: pienemmästä vai isommasta päästä välityksiä vai pienistä hyppäyksistä rattaiden välillä.

nure
19.11.2018, 05.50
^Eipä noita ongelmia kummemmin tullut vastaan, ei ainakaan mitään ratkaisemattomia. Itse en vuosiin enää harkinnut vamista pyörää ja jos niin katselen sillä silmällä että mitä muuttaisi ja uudelleen rakentaisi.