PDA

Näytä tavallinen näkymä : Sähköpyörään valot

Tero V.
18.10.2018, 15.10
Nyt kun alkaa olemaan taas tuo pimein ajokausi käsillä niin tekisi mieli ostaa pyörään kunnon valot. Sähköpyörään tuntuu vaan todella hassulta ostaa mitään erillisellä akulla toimivaa valoa, kun pyörän sähköihinkin sellaisen pystyisi lisäämään siten että käyttäisi pyörän akkua.

Onko tuollaisista valoista kokemusta tai edes mitään vinkkiä mistä niitä voisi etsiä? Tarjonta tuntuu olevan todella vähäistä ainakin tällä hetkellä.

magnuken
18.10.2018, 15.27
Kyllä noita pedeleccien akuja käyttäviä valaisimia löytyy kaikilta suurilta valmistajilta. Omassa sähköfillarissa oli vakiona B&M:n valaisin. Täsä pari linkkiä Edeluxin ja B&M:n sähköfillarivalaisimiin:

- https://nabendynamo.de/en/products/headlights/for-pedelecs/
- https://www.bumm.de/en/products/e-bike-beleuchtung/parent/164/produkt/164r60ts7-01.html?

harald
18.10.2018, 15.28
Minulla on Yamahan säätimessä USB-lähtö, johon sain kiina CREE:n kiinni ja toimiikin jopa. Johto on vain vähän arassa paikassa.

https://images-eu.ssl-images-amazon.com/images/I/41tV4MfnMiL._SY90_.jpg
Maksoin 12 € tuosta.

Jos virrantuotto ei riitä valolle voi väliin laittaa USB-akun. Sellaisen joka antaa virtaa vaikka sitä ladataan samaan aikaan. Se tasaa käynnistymispiikin ja valon saa päälle. Kuinka kauan riippuu niin monesta asiasta.

Olisi kiva saada virtaa suoraan akusta, mutta olen jossain lukenut että jos sieltä akun johdoista menee varastamaan virtaa menee akku lukkoon ja sellaiseen vikatilaan että pitää ostaa uusi akku.

Yamahan moottorissa on kyllä lähtö valoille, mutta taitaa olla 6 V ja max 0,5 A. Minulla on valokatkaisin vielä muussa käytössä.

villariveijari
18.10.2018, 15.33
Helpointa ostaa kompakti akullinen valaisin. Suosittelen erittäi lämpimästi tätä, Lumonite Compass R,

https://www.valostore.fi/tuote/otsalamppu_lumonite_compass_r/?gclid=EAIaIQobChMItdbBx_-P3gIVxsmyCh1B5w5vEAAYASACEgJ8HfD_BwE

Eikä jää pelkästää fillarin valoks vaan on todella monikäyttönen ja laadukas lamppu.

villariveijari
18.10.2018, 15.37
Ja nämä lisävarusteeksi,

https://www.valostore.fi/tuote/taskulampun_kiinnike_erisuuntainen/

https://www.valostore.fi/tuote/taskulampun_kiinnike_samansuuntainen/

Lampun laaja valokeila antaa myös mutkissa valoa, joten toimii mielestäni erittäin hyvin juuri pyöräilyssä.

petev
18.10.2018, 17.04
Lupinella on siisti systeemi, hieman hintava, mutta ei tarttis pelata noiden kiinike viritysten kanssa ja saa olla aina paikallaan.

linkki
https://www.lupine.de/products/bike-lights/e-bike-lights/for-bosch

que2
19.10.2018, 01.12
Vähän tarkentavia kysymyksiä, niin osaa vastata paremmin.

Maastoon vai liikenteeseen? Minkä valmistajan sähköt pyörässä on? Pitäisikö saada halpa ja kätevä lamppu, vai pitäisikö sen muuttaa yö päiväksi hinnasta riippumatta?

Ainakin liikenteeseen ja Boschin sähkölle löytyy kaikkea ihan muutaman kympin tuikusta Busch & Müllerin 50€-150€ valojen kautta 250€ maksavaan Supernovan M99 -malliin. Rahalla saa parempaa valoa ja tuossa Supernovassa se onkin jo aika hyvin kohdillaan.

oem
19.10.2018, 08.48
Tuli illalla pyörätiellä vastaan 2 sähköpyörää joissa "hyvät", "tehokkaat" ja rajaamattomat valot, tosin vastaantulijana en nähnyt mitään ja pakko katsoa vaan omaa etupyörää ja hidastaa vauhti kun omassa pyörässä vain stvzo valo. Aikamoinen surina, ilmeisesti kiire.
Näyttää jo 2 henkilön seurue muodostavan joukon jossa tyhmyys tiivistyy.

Tero V.
19.10.2018, 09.57
que2: En halunnut pelkästään omaan tarpeeseen nostella keskustelua, vaan yleisesti saada tietoa valoista jakoon.

villariveijari: ostamisen kannalta tällä hetkellä on tosiaan helpointa ostaa akullinen valo, mutta halusinkin saada selville onko fiksumpia vaihtoehtoja tarjolla jos haluaisi hyödyntää sähköpyörän ominaisuuksia.

Minulla on nyt Shimanon sähköt maastopyörässä ja tällä hetkellä Knog PWR Trail akullinen valo tangossa kiinni (valmistajan mukaan 1000lm, tuskin todellinen mutta riittävä valoteho), kun en muuta minun tarpeisiin sopivaa helposti löytänyt (#SupportYourLocalBikeStore :)). Sen verran korjaan aloitusta että kyllähän sitä tarjontaa tietysti on. Minun mielestä nuokin edellä mainitut on vaan melko arvokkaita valaisimia, kun akulliset versiot on joko samaa hintaluokkaa tai halvempia. Siis samalla tai huomattavasti paremmalla valoteholla varustettu valaisin, missä on myös oma akku maksaa vähemmän tai korkeintaan saman verran kuin se pelkkä e-bike valaisin. Tuo Supernova M99 on hyvä esimerkki tästä, sen hinnalla saa 2-3kpl noita Knoggeja akkuineen.

Tuo Knogin lamppu on aikalailla passeli minun tarpeisiin, ajan 99% valaisemattomilla metsäpoluilla (missä on vastaantulijoina viime aikoina ollut jäniksiä ja supikoiria, erittäin harvoin ihmisiä) ja tuossa valossa riittää tehoa sekä keilan leveyttä sopivasti siihen puuhaan. Ainoa mikä siinä häiritsee on se turha akku mikä pitää aina erikseen olla mukana ja ajon jälkeen akku pitää muistaa erikseen irrottaa ja viedä lataukseen. Sähköpyörässä valon oma akku tekee valosta painavemman (kevyempi valaisin on helpompi kiinnittää tukevasti eikä tärise yhtä helposti) ja kooltaan suuremman ihan turhaan.

Tero V.
19.10.2018, 10.01
oem: oliko se häikäisyn syy siinä että vastaantulijoilla oli sähköpyörät vai oliko syy olosuhteisiin liian tehokkaissa valoissa?

que2
19.10.2018, 10.06
Joo, nuo tehokkaat ei-StVZO-valot häikäisevät kyllä todella tehokkaasti, eikä siihen oman kokemuksen perusteella tarvita edes sitä kahden henkilön ryhmää. Jäi itseltäkin mainitsematta että liikenteeseen olisi syytä valita StVZO-luokitellut valot.

Tämän ketjun ehdotuksista Haraldin ja Villariveijarin mainitsemat soveltuvat siis maastokäyttöön, muut myös liikenteeseen.

oem
19.10.2018, 10.06
oem: oliko se häikäisyn syy siinä että vastaantulijoilla oli sähköpyörät vai oliko syy olosuhteisiin liian tehokkaissa valoissa?
Olosuhteisiin sopimattomat metsävalot.

villariveijari
19.10.2018, 12.11
Joo, nuo tehokkaat ei-StVZO-valot häikäisevät kyllä todella tehokkaasti, eikä siihen oman kokemuksen perusteella tarvita edes sitä kahden henkilön ryhmää. Jäi itseltäkin mainitsematta että liikenteeseen olisi syytä valita StVZO-luokitellut valot.

Tämän ketjun ehdotuksista Haraldin ja Villariveijarin mainitsemat soveltuvat siis maastokäyttöön, muut myös liikenteeseen.

Liikenteessä suuntaan ja valitsen tehon siten, ettei valo häikäse vastaantulevia. Olen suunnittelut värkkääväni jonkun lipan siihen, että sais häikäsevyyttä pois. Käytössä siis tuo Lumonite Compass R.

harald
19.10.2018, 12.52
Liikenteessä riitää ainakin minulle joku lezyne femto drive huomiovaloksi

oem
19.10.2018, 12.55
^^Miksi ei toista lamppua liikennekäyttöön vaikka tankoon?

villariveijari
19.10.2018, 13.13
^^Miksi ei toista lamppua liikennekäyttöön vaikka tankoon?

Se vois toimia, jos olis maastolenkeillä lumonite kypärässä ja joku paremmin tieliikennekäyttöön soveltuvampi tangossa. Periaatteesta välttelen ylimääräiseten asioiden omistamista, että jos jostain voi selvitä mokikäyttösellä vaihtoehdolla, niin valitsen aina sen. Esim. en nyt osta erikseen pitkävartisia kenkiä pyöräilyyn syksyksi/talveksi, koska vaelluskengilläkin on mahdollista pyöräillä. (ja lisäksi vaelluskengät tykkää siitä että niitä käyttää)

oem
19.10.2018, 13.23
Virran ottaminen sähköpyörän akusta valo(i)lle käy siihen tarkoitetuilla osilla helposti mutta jos
liitäntää ei ole, on mahdollista käyttää jotain muunninta vaikka 18-100V to esim. 12V jonka ottaa akun liittimen johdoista mutta takuu- tai vahinkovastuuasioista ei ole tietoa. On myös suoraan akun jännitteelle käyviä valoja mutta itse kytkeminen saattaa käydä syyksi korvauksen menetykseen jos vahinko syntyy.

Toistaiseksi on ladattava StVZO tangossa ja metsävalossa oma 4X18650 (ncr18650B) akku ja vielä kamerallekin omansa 5v powerbank.
Haaveilen vielä tilanteesta jossa nuo kaikki olis yksinkertaisilla päälle/pois kytkimillä ja virta ajoakusta.

ElBike
24.10.2018, 13.08
Itse olen ratkaissut ongelman siten että fillarissa on kiinteinä etu ja takavalot. Etuvalo enemmän huomiovalo, mutta tarvittaessa pystyy etenemään myös pilkkopimeässä. Kun lähden pimeän aikaan metsälenkille, otan mukaan erillisen valon, jossa oma akku. Mielestäni aika turhaa yrittää ympätä hirveitä valonheittimiä kiinteänä fillariin kun jos ne ovat laadukkaat, myös varkaat kiinnostuu niistä.

MRe
24.10.2018, 14.44
^Aika lailla sama metodi. Paitsi että mulla ei ole normisti mitään valoja :) Lenkillä mukana kulkee pieni, mutta tehokas valo, jossa akku kiinteänä. Sen voi sitten tarvittaessa napsauttaa paikalleen, kun tarve vaatii.

Jos löytyisi stonga tai stemmi, johon olisi upotettuna parit teholedit. Siitä saisi sähkäriin "huomiovalot".

Pexi
24.10.2018, 21.57
Onko tuollaisista valoista kokemusta

Itselläni on tuoretta kokemusta Supernovan V6s HBM lyhdystä Shimanon koneeseen kytkettynä. Luulen, että fiilikset olisi aivan samat olipa valaisimen valmistaja mikä merkkivalmistaja tahansa: paluuta erillisten akkupakettivalojen aikakauteen ei ole, olen nähnyt valon. Tai itse asiassa valot voi kokonaan unohtaa, ne on aina päällä kun pyörä on päällä. Päivällä huomiovalona ja pimeälläkin valoteho ja -kuvio riittää hyvin omiin ajoihini. Tuollaisen StVZO valon valokuvio on kyllä eri universumista kuin nuo taskulamppumaisten viriviritysten pistevalopaiskarit lumeneista ja luxeista riippumatta.

Asennus otti kyllä oman aikansa, kun rungon sisään piilotetun ajoakun vieressä kulkeva kaapelikanava oli jo ennestään ihan täynnä tavaraa, mutta vaivan palkkana piuhat on nyt supersiististi rungon sisällä kokonaan piilossa, näkymättömissä ja risujen ulottumattomissa - lukuun ottamatta 25 cm pätkää keulassa. Otin tänään kuviakin:

https://photos.smugmug.com/photos/i-jgPCsxX/0/03bf855b/XL/i-jgPCsxX-XL.jpg

https://photos.smugmug.com/photos/i-6hXFpS5/0/363bd2ef/XL/i-6hXFpS5-XL.jpg

harald
24.10.2018, 22.55
Kuva pimeässä valokeilasta olisi kiva

MRe
25.10.2018, 08.23
Tuollaista kiinteästi asennettavaa voisi ajatella, kun joka tapauksessa pitää pyörä purkaa sen Di2-asennuksen vuoksi keväällä.

wattijalka
25.10.2018, 09.06
Itselläni on tuoretta kokemusta Supernovan V6s HBM lyhdystä Shimanon koneeseen kytkettynä.

Mikä on Shimanon antama jännite ja virta? Paljonko tuo valo vaatii toimiakseen?

ealex
25.10.2018, 09.41
^ Tuo valo on suunniteltu Shimanon antamalle jänniteelle ja virralle. ;)

ElBike
25.10.2018, 10.25
^Shimano antaa ulos 6V. Mielestäni useimmat sähköfillareihin suunnitellut valot on hinnoiteltu aivan törkeästi kun huomioidaan ettei niiden mukana tarvi toimittaa edes laturia ja akkua. Shimanon systeemi on mielestäni tökerö kun valojen päälle laitto mittarista on monen valikon takana. Boschissa painetaan pitkään + nappia ja valot syttyy.

^Aika lailla sama metodi. Paitsi että mulla ei ole normisti mitään valoja :) Lenkillä mukana kulkee pieni, mutta tehokas valo, jossa akku kiinteänä. Sen voi sitten tarvittaessa napsauttaa paikalleen, kun tarve vaatii.

Jos löytyisi stonga tai stemmi, johon olisi upotettuna parit teholedit. Siitä saisi sähkäriin "huomiovalot".

Itse laitoin huomiovalot kun muutaman kerran töissä, kirjastossa, kaupassa, kaverilla, asioilla, vierailla käydessä pimeä yllätti ja huomasin että muut ei noteeraa pimeää vauhdikkaasti liikkuvaa pyöräilijää mitenkään :) Samoilla pimeän reissuilla huomasin että pilkkopimeässä en näe mitään. Esim. kuulin yhtäkkiä edessä puhetta ja siellähän käveli ihmisiä. Pimeitä polkuja oli aivan turha yrittää ilman valoja. Nykyisillä huomiovaloilla näkee ajaa rauhalista vauhtia jopa täysin säkkipimeässä metsässä. Ja kun ne on kiinteästi pyörässä, ei tarvi muistaa ottaa matkaan paristovalaisinta.

MRe
25.10.2018, 11.01
Shimanon systeemi on mielestäni tökerö kun valojen päälle laitto mittarista on monen valikon takana. Boschissa painetaan pitkään + nappia ja valot syttyy.
Tuo on kieltämättä aika vammainen toteutus Shimpalta. Voisivat huoletta kopioida Boschin vastaavan.

ei tarvi muistaa ottaa matkaan paristovalaisinta.
Pullotelineen puutteen vuoksi mulla on lenkillä aina reppu tai vyötärölaukku, jossa valo kulkee kuin itsestään. Mutta on tuossa pointtia.

harald
25.10.2018, 11.16
Löytyihin se keskustelu missä joku ottaa pyörän akusta virtaa lampulle dc/dc-muuntimella.

https://www.pedelecforum.de/forum/index.php?threads/spannung-am-licht-erh%C3%B6hen.51583/#post-921547

https://www.pedelecforum.de/forum/index.php?threads/spannung-am-licht-erh%C3%B6hen.51583/page-2#post-953129

Tuolla saa valon ohjautumaan Yamahan valokytkimellä, ja vaikka 12 V 2 A tehoa. Tuolla saa esim juuri Supernova M99 Mini Pron toimimaan Yamahan kanssa. Nyt rupesi houkuttelemaan. Ainoa joka mietityttää on että minulla tuo Yamahan valonappi on jo muussa käytössä, enkä välttämättä halua pitää noin kallista valoa päällä yötä päivää.

Harmi kun en löydä sitä keskustelua missä joku oli saanut akkunsa lukkoon kytkemällä akkuun suoraan. En edes muista oliko se keskustelu ruotsiksi, suomeksi, saksaksi tai englanniksi.

Muokkaus: löytyihän se https://www.pedelecforum.de/forum/index.php?threads/strom-vom-lichtausgang-oder-vom-akku-f%C3%BCr-smartphone-u-a-usb-buchse-einbauen-am-sduro.33619/page-4#post-612737

Tässä tapauksessa elektroniikkainsinööri oli rakentanut USB-lataus ja 12 V valo-ohjauksen ja saanut akun juntturaan. Erona tässä oli että laite oli ilmeisesti päällä koko ajan, josta BMS ei tykkää (tai tämä on mun teoria). Jos se aktivoituu vasta valokytkimen kautta kuten edellisessä tehtiin, virran kulutus on 0 kun Yamahan virrat on pois päältä ja BMS ei silloin rupea itkemään. Ehkä?

Steni
25.10.2018, 12.46
Kompataan Pexiä, paluuta vanhaan erillisiin valovirityksiin ei ole.
Mulla on jälkiasennettuna Axa ECHO15 valo (ilmeisesti sama kuin Helkaman sähköpyörissä vakiona).

Uudessa Shimanon mittarissa 6000-sarjaan kyllä valot saa yhdellä painalluksella päälle, namiska oikealla
esim. https://www.bikester.fi/shimano-steps-sc-e6010-musta-644432.html

Muutenkin tuo mittari on paljon mukavampi käyttää kuin se vanha.

Ei käy tosiaan 8000-sarjaan, monella näyttää semmoinen olevan...….

Täytyy ottaa tarkempaan tutkiskeluun tuo Supernovan valo, tuo tankokiinnitys on houkutteleva......

MRe
25.10.2018, 13.00
^6000-sarjan Shimanoissa... täällä ajellaan 8-tonnisilla...

ealex
25.10.2018, 13.26
^6000-sarjan Shimanoissa... täällä ajellaan 8-tonnisilla...
Tämä mittari taitaa sopia nykyään 8-tonniseenkin, jos haluaa valolle omaa nappia. Mutta ehkä Shimano on kuvitellut että 8-tonnisen omistajat hankkivat näitä parempia valoja, missä on automaattinen daylight ominaisuus ja se syttyy aina kun sähköt on päällä, esim.: https://www.lupine-shop.com/en/led-lightsets/e-bike-lights-for-shimano/1483/sl-s-shimano-international

oem
25.10.2018, 14.44
^Soveltuuko nuo myös tieliikennekäyttöön?

edit.Laitoinkin kysymyksen Herr Lupinelle.

Nixuu
25.10.2018, 14.51
Itsellä sähköläskissä edessä ja takana kiinteästi asennetut (diy mallia) valot. Ne menevät samanaikaisesti päälle kun pyörän ohjausnapeista painaa alaspäin nuolta muutaman sekunnin pohjassa ja sammuvat automaattisesti kun pyörän sammuttaa. Kätevää ja nopeaa. Ei tarvi enää huolehtia pattereista tai akuista, jokatapauksessa pyörässä on se iso n 900Wh ajoakku niin miksi ihmeessä pyörään laittaisi muita akkuja. Nuo valot ei kauheasti tuosta kuluta :)

Pexi
25.10.2018, 15.19

Katsotaan, mitä saan aikaiseksi, jos vaimo päästää iltalenkille tänään :p

Täsmennetään tuota aiempaa valokommenttiani vielä sen verran, että tuo 165 lumenin V6s ei tosiaan ole mikään hyperpaiskarivalo, mutta toimii päivisin kirkkaana huomiovalona ja pimeässä sillä näkee ajaa, jos ei harrasta jotain pöllöjä vauhtileikkejä. Vertailukokemuksena mulla on Lupinen 900 lumenin Tesla, jota ei kuitenkaan voi polttaa täysteholla yhtään pidempää lenkkiä, koska akku loppuu niin hätäisesti. Pienemmällä teholla akku siinä kyllä kestää tarpeeksi, mutta koska valokuvio on pistemäinen, niin ei hyvä. Ja se irtoakku sähköfillarissa on ... vähän dorka.

Mikä on Shimanon antama jännite ja virta? Paljonko tuo valo vaatii toimiakseen?

Jännite on 6 V, kuten Elbike edellä jo kommentoikin. Maksimivirta on vähän mysteeri, varmaa tietoa en ole löytänyt netistä. Oma käsitykseni tällä hetkellä on, että vajaa 2 A sieltä saattaisi saada. Tuo Supernova V6s on vain 4.5W tehoinen, joten virran tarve jää reilusti alle 1 A.

Shimanon systeemi on mielestäni tökerö kun valojen päälle laitto mittarista on monen valikon takana. Boschissa painetaan pitkään + nappia ja valot syttyy.

Itse laitoin huomiovalot kun muutaman kerran töissä, kirjastossa, kaupassa, kaverilla, asioilla, vierailla käydessä pimeä yllätti ja huomasin että muut ei noteeraa pimeää vauhdikkaasti liikkuvaa pyöräilijää mitenkään :) Samoilla pimeän reissuilla huomasin että pilkkopimeässä en näe mitään. Esim. kuulin yhtäkkiä edessä puhetta ja siellähän käveli ihmisiä. Pimeitä polkuja oli aivan turha yrittää ilman valoja. Nykyisillä huomiovaloilla näkee ajaa rauhalista vauhtia jopa täysin säkkipimeässä metsässä. Ja kun ne on kiinteästi pyörässä, ei tarvi muistaa ottaa matkaan paristovalaisinta.

Jos elää (menneessä) maailmassa, jossa valot laitetaan erikseen päälle ja pois ja ehkä jopa säädellään napeilla kirkkauttakin ajon aikana, niin silloin Shimanon e8000 ratkaisu on tosiaan tökerö, valikkoja valikkoja, klik klik klik.

Jos taas elää samassa päivävalo-maailmassa, jossa autot ovat olleet jo melko_pitkän_aikaa, siis jossa valot ovat AINA päällä "koneen käydessä", niin silloin tuo Shimpan malli on oikea. Laitat kerran valot päälle ja voit unohtaa koko asian pyörän eliniäksi. Tässä maailmassa erillinen valonappi on pelkkä rasite menneisyydestä, varsinkin, kun virran kytkemisen jälkeen valot ovat AINA pois päältä ja ne täytyy erikseen sytyttää (näin siis ainakin vaimon Boschilaisessa, jossa pitää MUISTAA laittaa valot päälle ja jos ei muista, niin sitten se pimeä yllättää - näitä karvalakkidatsuneita tulee muuten pimeän hämärissä vastaan aivan liian usein vielä nyt 2010 luvun loppupuolellakin, lyhdyt yhtä pimeänä kuin kuskikin).

Jos olisin ikävä ihminen niin kertoisin vielä oman mielipiteeni, että se valonappi on heijaste samasta ajan jättämästä ajattelusta, kuin Boschin jäykkä eBike-konsepti muutenkin - ei appeja, ei parametrointeja, ei interaktiivisuutta.

Pexi
25.10.2018, 15.36

Juu, ne on StVZO (Saint VoltZone) luokiteltuja valaisimia.

ealex
25.10.2018, 15.57

edit.Laitoinkin kysymyksen Herr Lupinelle.
"The SL is a special Lupine. Not only is it absolut compliant to the strict german StVZO, but also raises 100% of its 500 lumens directly on your way. The SL is designed like a car headlight and doesn`t glare any other road users." (https://www.lupine.de/products/bike-lights/e-bike-lights/sl-shimano/sl-s-shimano-international)

oem
25.10.2018, 17.58
Joku Sabrina vastas linkillä ja tyydyn siihen.

"you can order the StVZO lights on the German site of our onlineshop.
https://www.lupine-shop.com/de/led-lampensets/e-bike-beleuchtung-fuer-shimano/1482/sl-s-shimano-stvzo?number=d2200

Best regards

Sabrina "

Toivottavasti nuo SL S -valot pysyy tangoissa säädöissään ettei lumenit häikäise vastaantulevaa liikennettä.
(kiinnostuin tästä kun minut tässä taannoin häikäisseet valot näytti tuollaisilta "mulkosilmiltä"
ja kiinnityskin oli tangon keskellä, mut varmaan oli vaan suunnattu liian ylös jos ne niitä oli)

petev
25.10.2018, 18.06
Tulipahan tilattua tuo Lupine SL jäykkään Boschiin.

ja tuohon pexin kommenttiin niin kyllä mulla on parametrointa ja appi boschissa, tosin en ole perehtynyt muihin mikä niissä olis paremmin, mää vaan ajan tyytyväisenä ��

Pexi
25.10.2018, 18.54
Tulipahan tilattua tuo Lupine SL jäykkään Boschiin.

ja tuohon pexin kommenttiin niin kyllä mulla on parametrointa ja appi boschissa, tosin en ole perehtynyt muihin mikä niissä olis paremmin, mää vaan ajan tyytyväisenä ��

Mielenkiintoista, mulla on siis aivan väärä käsitys Boschilaisesta jäykkyydestä - luuloni johtuu siitä, että en taannoin löytänyt vaimon pyörän säätämiseen mitään appia. En tiedä miksi...
Jos viitsit laittaa linkkiä tuohon appiin ja parametroihin, niin kovasti olisin iloinen (ja ehkä vaimokin?).

Lupine SL:stä melkein kade... se oli ykkösenä listallani, mutta en vaan lopulta raaskinut uhrata niin paljon euroja valon jumalattarelle.

petev
25.10.2018, 19.09
Mielenkiintoista, mulla on siis aivan väärä käsitys Boschilaisesta jäykkyydestä - luuloni johtuu siitä, että en taannoin löytänyt vaimon pyörän säätämiseen mitään appia. En tiedä miksi...
Jos viitsit laittaa linkkiä tuohon appiin ja parametroihin, niin kovasti olisin iloinen (ja ehkä vaimokin?).

Lupine SL:stä melkein kade... se oli ykkösenä listallani, mutta en vaan lopulta raaskinut uhrata niin paljon euroja valon jumalattarelle.

Minä käytän Boschin eBike connectia, jossa siis nuo parametroinnit, navigoinnit, reittien suunnittelut, säädettävät dashboardit, jne.. voi toki olla, että nuo tulee kaikki Nyonin mukana, mutta en muusta tiedä, kun ne oli jo ostettaessa pyörässä.

MRe
25.10.2018, 19.45
Hauska(?) detalji, että Lupinen omassa kaupassa lamppu on kympin halvempi kuin BikeDiscountilla...

que2
25.10.2018, 21.02
Minä käytän Boschin eBike connectia, jossa siis nuo parametroinnit, navigoinnit, reittien suunnittelut, säädettävät dashboardit, jne.. voi toki olla, että nuo tulee kaikki Nyonin mukana, mutta en muusta tiedä, kun ne oli jo ostettaessa pyörässä.

Nuo tulee Nyonin mukana. Muihin voi ohjelmoida valot oletuksena päälle Bosch-huollon toimesta. Vanhimpiin (-2013?) ei voi.

que2
25.10.2018, 21.05

Tällainen tanko on olemassa, kunhan muistaisin mistä netin kulmasta sellaisen löytää.

Edit: Täältä:
http://innosled.dk

harald
25.10.2018, 21.42
Jos Lupine-linjalle menee niin samalla ottaisin sitten Supernovan M99 Mini pron.

Pexi
26.10.2018, 09.56

Kuva on kamala, mutta kuva kuitenkin:

https://photos.smugmug.com/photos/i-hpLvBFN/1/05bd2632/L/i-hpLvBFN-L.jpg

MRe
26.10.2018, 10.30
Tällainen tanko on olemassa, kunhan muistaisin mistä netin kulmasta sellaisen löytää.

Edit: Täältä:
http://innosled.dk
Toi olis kyl makee...

MRe
26.10.2018, 10.33
Lupine kiinnostaisi sen "huomiovalo"-featuren vuoksi. Muuten olen vielä kahden vaiheilla että kuinka paljon tulee pimeässä sähkärillä ajettua. Kun tähän asti ajelu on ollut tyyliin umpimetsää, niin hieman arveluttaa mennä sinne sysipimeällä. Ja käveltäviä polkuja olen ajatellut ajellä fätillä varmaan ensi viikosta, kun kelloja käännetään ja se vähäinenkin valoisa aika töiden jälkeen on täällä loppu. Fätissä mulla on sitten valoa enemmänkin kypärässä ja stongassa.

oem
26.10.2018, 11.23
Lupine SL kiinnostais ulkonäkönsä vuoksi ;)
Saattaa kiinnostaa myös pitkäkyntisiä hintansa takia.

cobbo
26.10.2018, 11.30
Bausch&Muller tekee sähköpyörän valoja joissa syöttöjännite voi olla mitä vaan 6 ja 42 voltin välistä. Vähän helpottaa jälkiasennusta, kun virransyötön voi ottaa vaikka suoraan akkujännitteestä ilman erikseen käytettyä muuntajaa.

Itsellä Fly E: https://www.bumm.de/en/products/e-bike-beleuchtung/parent/174/produkt/174q42-6n.html? . Vaatimattoman kuuloisesta valotehosta huolimatta ihan riittävä syksyisille kelveillekin ja valokeilan muoto toki standardin mukainen.

MRe
26.10.2018, 11.31
Saattaa kiinnostaa myös pitkäkyntisiä hintansa takia.
Voi olla. Tosin mikään mun pyöristä ei ole oikein sellainen, minkä voi jättää silmistään kovin pitkäksi aikaa muualle kuin omaan varastoon. Kyllähän tuollainen neljän tonnin sähköpyörä kiinnostaa pitkäkyntisiä on siinä valot tai ei. Sen saa myytä helposti eteenpäin tonnilla ja siihen summaan saa tavan fillareita varastaa pari rekkalastillista. Jopoja yhden.

HannuK
01.11.2018, 15.10
Päädyin siihen, että kun pyörässä on akku, niin kyllä siitä valolle joutaa myös ottaa sähköt. Tilauksessa on nyt Supernovan M99 MINI PRO-25 ja toivottavasti parin viikon sisään saisi paketin ja lampun pyörään. Hintahan on ihän älytön jne, vaan M99 pure valon testi pimeällä vakuutti laadusta. Meinasin laittaa valolle erillisen mekaanisen kytkimen, niin ei tarvitse valikoista käydä säätämässä joka välissä valoja päälle ja pois. Tuon kaverina on maastoon lisäksi magicshinen kypärävalo. Kiinnike täytyy varmaan tehdä itse, kun niitä ohjainkannattimen spacerin tilalle tulevia ei näytä olevan kellään.

https://supernova-lights.com/en/products/e-bike-lights-25kmh/m99-mini-pro-25/

petev
01.11.2018, 15.42
Posti kiikutti Lupine SL:n ja sain varattua asennuksen ensi viikon perjantaiksi, joten viikko täyty vielä kärvistellä ennenkuin näkee, näkeekö tuolla mitään. Lamppu on erittäin asiallisen oloinen ja pieni, kannakkeet tulee siihen Nyon näytön alakiinikkeisiin, on tässä kilohinta kohdallaan :)
Juu ja en jaksa itse ruuvata sitä paikalle, saavat samalla tehdä ensi huollon fillariin.

harald
01.11.2018, 15.52
Kerro HannuK kokemuksia sitten. Mihin pyörään se tulee? Olethan huomannut että sen teho vaihtelee sen mukaan mitä jännitettä pyörä syöttää valo-ulostuloon?

Itse laittaisin myös kytkimen takaa, ettei se palaisi aivan koko ajan. Vaikka virrankulutus olisikin pieni, niin lampun kuluminen käytössä tuolla hinnalla harmittaisi. Vai kuluuko tuollainen yhtään?

Pexi
01.11.2018, 20.16
Itse laittaisin myös kytkimen takaa, ettei se palaisi aivan koko ajan. Vaikka virrankulutus olisikin pieni, niin lampun kuluminen käytössä tuolla hinnalla harmittaisi. Vai kuluuko tuollainen yhtään?

Monessa asiassa voi säästää, mutta tämä on varmaankin yksi mitättömimmistä säästökohteista mitä pystyt löytämään. Ledin käyttöikä on kai realistisesti luokkaa kymmenentuhatta tuntia. Päässä karkeasti laskien siis esimerkinomaisesti kymmenen vuotta ja 3 h joka ikinen päivä. Paremmat tienestit saa kun säästää jossain ihan muussa, vaikka henkivakuutuksessa

MRe
01.11.2018, 20.50
Taitaa kulua nopeammin, kun pannuttaa metsässä. Se on ainoa syy miksi vielä noita mietiskelen. Shimpan näytössäkin oli naarmu jo heti ekan lenkin jälkeen ja mulla on menossa jo toiset polkimet. Ekat kesti 2 vko.

Pitäisköhän mun laittaa apupyörät tohon...?:rolleyes:

Mut onhan noi kipeen hintaisia nuo sähkiksen valot. Muissakin kamoissa tuppaa olemaan vielä aika hyvin sähköpyörälisää.

ElBike
02.11.2018, 15.55
Olen ihmetellyt näitä sähköfillarilisähintoja jo toista vuotta. Etsin halpaa ja hyvää valaisinta kaupunkifillariin ja halvin - aivan mitättömän rimpula valosetti - oli 25€. Jos samaan hintaan saa huomattavasti laadukkaampia akuilla ja laturilla varustettua valoa niin jossain mättää.
Fillarin valo kannattaa olla stemmin alapuolella, paitsi että sen eteen voi tällöin jäädä vaijerit/letkut. Testasin joskus ja kun fillarin kumoaa niin eturenkaan ja tangon muodostaman kolmiomaisen alueen sisällä valaisin on melko turvassa. Toki aina se voi osua johonkin, mutta todennäköisemmin valo hajoaa jos se on tangon yläpuolella ns. tyrkyllä.

ElBike
02.11.2018, 16.04
Monessa asiassa voi säästää, mutta tämä on varmaankin yksi mitättömimmistä säästökohteista mitä pystyt löytämään. Ledin käyttöikä on kai realistisesti luokkaa kymmenentuhatta tuntia. Päässä karkeasti laskien siis esimerkinomaisesti kymmenen vuotta ja 3 h joka ikinen päivä. Paremmat tienestit saa kun säästää jossain ihan muussa, vaikka henkivakuutuksessa

Se on totta ettei ledi varmaan sähköfillarin ajotunneilla kulu, mutta kyllähän tehokas valo lämpenee ja esim. aurinkoisella hellekelillä hölmöä aiheuttaa elektroniikan kulumista lämpenemisen vuoksi. Todennäköisemmin valaisimesta hajoaa jokin muu kuin kymmenentuhannen tunnin käyttöaikaan luvattu led. Taustalla on elektroniikkaa, joka on se joka hajoaa ennemmin.

oem
02.11.2018, 16.10
Ledien käyttöaika tuppaa olemaan lyhyempi kuin paloaika himmentymisen takia.
Sen huomaa huoneiston led-lampuissa aika selkeästi.

MRe
02.11.2018, 18.25
Jos samaan hintaan saa huomattavasti laadukkaampia akuilla ja laturilla varustettua valoa niin jossain mättää.
Selvästi alta satasen saa "miljuunan lumenin" valoja, joissa tulee mukana akku (tai kaksi) ja usein myös kauko-ohjain. Sähköfillariin ei tunnu saavan edes dynamovaloa siihen hintaan. Joka voisikin olla hyvä vaihtoehto, kun ei se dynamo niin sähkössä tunnu... :D

MRe
02.11.2018, 21.03
Itselläni on tuoretta kokemusta Supernovan V6s HBM lyhdystä Shimanon koneeseen kytkettynä.
Olen nyt katsellut näitä Supernovia, nämä eivät nyt ihan vie kerralla vaivaistaloon. Onko sulla 35 vai 31.8-millinen tanko? Käsittääkseni noissa novissa tulee 31.8-millisen kiinnike vakiona ja mulla on 35-millinen enkä jaksaisi ruveta vaihtamaan, kun pitäisi vaihtaa stemmi ja kaikki...

Antsa41
02.11.2018, 22.06
Päivän lyhennyttyä tuli ajankohtaiseksi lisätä valotehoa Bafangin bbs01b -sähköistyssarjalla tuunattuun hybridipyörään. Sen verran olin napadynamon valon helppouteen tottunut, että valon omalla akulla toimivaa valoa en suostunut hankkimaan. Yleismittarin avulla selvisi, että Bafangin kontrollerista lähteneet mysteerikaapelit tarjosivat 6 voltilla virtaa silloin, kun + -painikkeella laittoi näytön kirkkaaksi, joten päädyin lopulta 150 luxiseen Busch+Müllerin Lumotec IQ-X E-valoon. Etukäteen hieman pelotti, että tuliko työnnettyä rahaa omiin tarpeisiin nähden liian kirkkaaseen valoon, mutta pienet pätkät pimeitä kevyenliikenteenväyliä ajaneena ei tuossa nyt ainakaan liikaa tehoa ollut. Kirkkaustestissä yli puolet halvempi 1000 lumenen Magicshine valaisi selvästi paremmin, mutta toisaalta liikenteen seassa ajaessa en kovin mielelläni metsään tarkoitettua valoheitintä käytä.

Nixuu
02.11.2018, 22.09
Mikä valo Antsalla on takana? Ja otitko siihen virran myös samasta liittimestä?

kuokkaz
02.11.2018, 23.01
Asensin Boschin sähköihin KTM macina freezeen Supernovan M99 minin

Hyvin näyttää 12v lähdöllä, jos virrankulutus alkaa ahdistamaan niin ehkä voisi koittaa myös 6V jännitteellä.

Kuvassa ”pitkät” päällä.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181102/7405e2dbab539ad2323d63805893e14c.jpg

Sent from my iPhone using Tapatalk

kuokkaz
02.11.2018, 23.04
Ja sitten vielä oikea kuva liitteeksi
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181102/441c399d0391f8f940224b3265db6eb6.jpg

Pexi
02.11.2018, 23.20
Olen nyt katsellut näitä Supernovia, nämä eivät nyt ihan vie kerralla vaivaistaloon. Onko sulla 35 vai 31.8-millinen tanko? Käsittääkseni noissa novissa tulee 31.8-millisen kiinnike vakiona ja mulla on 35-millinen enkä jaksaisi ruveta vaihtamaan, kun pitäisi vaihtaa stemmi ja kaikki...

Jep, 31.8 tanko mulla on. Mukana tullut kiinnike on alumiinia, eikä varmasti veny 35 milliseksi.

Pexi
02.11.2018, 23.41
Se on totta ettei ledi varmaan sähköfillarin ajotunneilla kulu, mutta kyllähän tehokas valo lämpenee ja esim. aurinkoisella hellekelillä hölmöä aiheuttaa elektroniikan kulumista lämpenemisen vuoksi. Todennäköisemmin valaisimesta hajoaa jokin muu kuin kymmenentuhannen tunnin käyttöaikaan luvattu led. Taustalla on elektroniikkaa, joka on se joka hajoaa ennemmin.

Olenkin aina ihmetellyt mitä ne pimeän myssyssä sammutetuin ajovaloin ajavat autoilijat oikein luulevat säästävänsä, mutta nythän se selvisi, kiitos.

Tiedä sitten, että mahtaako ne lapsenlapset tai huutokaupan meklarit loppupeleissä kuitenkaan kauheesti arvostaa vaarin perinnöksi jättämää, pumpulissa säilöttyä ja pimeässä pidettyä ajovaloa 2010-luvun loppupuolelta.

Toisaalta, sähköpyörässä on kyllä muutenkin tuota elektroniikkaa, joten säästäjälle se on siinä mielessä kyllä hyvä kohde kaiken kaikkiaan.

Edit: Nyt kun katson tuote kuokkazin kuvaa tuossa edellä, niin kyllä siinä ihan silmällä näkee millaisen elektroniikkapalon savun tuo valo tuottaa. Ei varmaan montaa ajokertaa kestä ehjänä tuo valo.

harald
03.11.2018, 00.13
Oliko kuokkaz tuo nyt kaukovalo? Tuliko otettua lähivalosta? Pusikkokuvat polulta on kivoja, kun niistä näkee melko hyvin valokuvion ja -kantamankin.

Antsa41
03.11.2018, 00.20
Mikä valo Antsalla on takana? Ja otitko siihen virran myös samasta liittimestä?

Takana on Spanningan Solo (perus takavalo), joka saa virtansa napadynamosta. Dynamon ja takavalon välissä on vielä toistaiseksi toinen etuvalo, mutta tarkoitus olisi kytkeä takavalo suoraan dynamoon, kun käytännössä tuolla toisella etuvalolla ei ole käyttöä.

Joku voisi toki kysyä, miksi en hankkinut uutta etuvaloa, joka ottaisi virtansa dynamosta. Markkinoilla ei kuitenkaan ole montaa etuvaloa, joista saa yli 100 luxia irtiä ja ne mistä saa, ovat suhteessa hieman kalliimpia.

Nixuu
03.11.2018, 00.40
Takana on Spanningan Solo (perus takavalo), joka saa virtansa napadynamosta. Dynamon ja takavalon välissä on vielä toistaiseksi toinen etuvalo, mutta tarkoitus olisi kytkeä takavalo suoraan dynamoon, kun käytännössä tuolla toisella etuvalolla ei ole käyttöä.

Joku voisi toki kysyä, miksi en hankkinut uutta etuvaloa, joka ottaisi virtansa dynamosta. Markkinoilla ei kuitenkaan ole montaa etuvaloa, joista saa yli 100 luxia irtiä ja ne mistä saa, ovat suhteessa hieman kalliimpia.

Itse kysyisin ennemmin, että miksi roikottaa dynamoa enää mukana, tai siis käyttää sitä. Miksei takavaloille virtaa suoraan samasta liittimestä etuvalojen kanssa. Toki kuluttaa pikkaisen enemmän akkua, mutta takavalot taitaa olla jotain 1w maksimissaan, joten onko tuolla merkitystä :) Toisaalta eihän dynamo sähköpyörässä pahemmin vastusta ja napadynamo vielä vähemmän, mutta jotenkin tuntuu hassulta. Toki jokainen tekee niinkuin parhaaksi näkee :)

kuokkaz
03.11.2018, 08.07
Löytyihän vertailukuva vielä puolivaloillakin. Kuvissa näkyvä höyry johtuu siitä, että olin ennen kuvien ottamista ajanut 20 minuuttia kohtuullisen kovassa vesisateessa. Lampun metallikuori kun toimii jäähdyttimenä.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181103/ac0b858868aef7e9d616fc6fbf9e09ce.jpg

Pexi
03.11.2018, 09.14
On kyllä hyvä valokuvio kuokkazin lyhdyssä.

Antsa41
03.11.2018, 12.42
Itse kysyisin ennemmin, että miksi roikottaa dynamoa enää mukana, tai siis käyttää sitä. Miksei takavaloille virtaa suoraan samasta liittimestä etuvalojen kanssa. Toki kuluttaa pikkaisen enemmän akkua, mutta takavalot taitaa olla jotain 1w maksimissaan, joten onko tuolla merkitystä :) Toisaalta eihän dynamo sähköpyörässä pahemmin vastusta ja napadynamo vielä vähemmän, mutta jotenkin tuntuu hassulta. Toki jokainen tekee niinkuin parhaaksi näkee :)

Dynamo tuottaa AC-virtaa, kun taas akusta saa irti DC-virtaa. AC-virralle tehty valo ei toimi DC-virralla eikä DC-virralle tehty valo AC-virralla. Toki taakse voisi hankkia DC-virralla toimivan takavalon, mutta dynamo jäisi silti edelleen paikalleen vastustamaan. Toisaalta samalla saisi kyllä hyvän syyn vaihtaa etunapaa ja päivittää etujarrut v-jarruista levyjarruiksi...

Makro86
03.11.2018, 13.42
Mimmosta lamppua kannattaisi metsästää että saisi tuota Boschin Intuvia Valot päälle katkaisijaa käytettyä? Onko hinta luokassa 50e alle tai vähän yli mitään järkevää tuikkua jolla näkisi edes siedettävästi eteensä? :)
Tuo kuokkazin lamppu on kyllä asiallisen oloinen mutta en todellakaan 300e pistä tuikkuun jota käyttäisin niiin vähän :/

HannuK
03.11.2018, 17.58
Asensin Boschin sähköihin KTM macina freezeen Supernovan M99 minin

Hyvin näyttää 12v lähdöllä, jos virrankulutus alkaa ahdistamaan niin ehkä voisi koittaa myös 6V jännitteellä.

Kuvassa ”pitkät” päällä.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181102/7405e2dbab539ad2323d63805893e14c.jpg

Niin tuo on nyt se pro malli? Saisitko testattua, miten paljon tuo jännnitteen pudotus 12 -> 6v vaikuttaa valon tehoon?

Sen verran tosiaan selvisi, että Supernovan sivuilla on annettu maksimi lumenet lyhkäsellä ja pitkällä (@12V), vaan siinä kohtaa ei ole mainintaa suoraan, että valoteho tippuu jännitteen tippuessa. Tosin lyhkäsellä shimano antaa sen mitä tarvii, mutta pitkille sitten syöttö jää reilusti alle 17W:n. Sähköpostiin sain supernovalta vastauksen, että eivät ole mitanneet valotehoja muilla kun 12v jännitteellä, eivätkä osanneet antaa mitään arvoja muilla jännitteillä.

Selvittelin myös shimanon valojen virtaliittimen speksejä ja maahantuojan mukaan se olisi 6W ja 6V. Valojen syötöllä ei ole sulaketta, enkä saanut vastausta mitä tapahtuu, jos tuosta yrittää saada enemmän virtaa tai johto menee poikki/oikoseen. Tuo vaan meneekin vähän sekavaksi, kun nettiä surffaamalla vaikuttaisi kuitenkin siltä, että se valojen syöttö antaisi 7,5W (ilmeisesti sähköfillareiden valojen standardoinnin tms johdosta). Ja sitten vielä muutamassa paikassa ollut mainintaa että se olisi 2A eli 12W.

Noista edillisistä johtuen, alkoi vähän tökkimään tuo, ettei supernovasta saisi kuitenkaan täyttä valotehoa irti shimanon virransyötöllä, joten hinta alkaa tuntumaan vähän turhan kovalta. Jos tuon Supernovan valoteho tippuu kovin selvästi, minkä se luultavasti tekeekin, eikä shimanosta saa jotenkin viriteltyä 12v ulos, niin täytyy varmaan perua tuo tilaus.

Sen jälkeen varmaan tämä Busch + Müller Lumotec IQ-X E voisi olla vahvin ehdokas. https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=193881;menu=1000,329,336;m id%5B39%5D=1

Perhana kun mp puolella saanu useasti kirota onnettoman tehoisia virtapäitä, ja nyt sähköfillareiden kanssa sama teema jatkuu ja isostakaan akusta ei löydy lampulle virtaa...

Dude
03.11.2018, 18.42
Dynamo tuottaa AC-virtaa, kun taas akusta saa irti DC-virtaa. AC-virralle tehty valo ei toimi DC-virralla eikä DC-virralle tehty valo AC-virralla. Toki taakse voisi hankkia DC-virralla toimivan takavalon, mutta dynamo jäisi silti edelleen paikalleen vastustamaan. Toisaalta samalla saisi kyllä hyvän syyn vaihtaa etunapaa ja päivittää etujarrut v-jarruista levyjarruiksi...

Tai sitten ostaa vaikka Clas Ohlsonilta 5e ledilampun taakse, jossa kestää yksi patteri ajokauden...

magnuken
03.11.2018, 18.53
Mimmosta lamppua kannattaisi metsästää että saisi tuota Boschin Intuvia Valot päälle katkaisijaa käytettyä? Onko hinta luokassa 50e alle tai vähän yli mitään järkevää tuikkua jolla näkisi edes siedettävästi eteensä? :)
Tuo kuokkazin lamppu on kyllä asiallisen oloinen mutta en todellakaan 300e pistä tuikkuun jota käyttäisin niiin vähän :/

Esim Boschin Gen 2 moottori antaa valoille 6V max. 18W teholla. Eli valojen täytyy toimia ainakin 6 voltilla. Kyseisessä moottorissa on sen vasemman kopan alla erilliset liittimet sekä etu- että takavalolle. Sopivia liittimiä johtopätkineen löytyy netistä. Katso täältä lisää:

https://www.emtb-news.de/news/en/workshop-install-lights-bosch-e-bike/#Plugging_In

Tuon Boschin moottorin kanssa yhteensopivia 6 V valaisimia on paljon:

Edullinen kotimainen Pietarsaaresta Herrmans H-Diver e-bike. Tämä maantiehyväksytty normiin StVZO.
https://hollandbikeshop.com/fi-fi/pyoran-valot/hbs-polkupyoran-valot/hbs-ajovalo-sahkopyora/herrmans-h-driver-e-ajovalo-led-e-bike-6-48v-musta-554837/

Tai vaikkapa tehokas Bush&Muller 150 lux Lumotec IQ-X E. Tämä maantiehyväksytty normiin StVZO.
https://www.rosebikes.fi/b-m-2658822-2658822

que2
03.11.2018, 20.04

Onhan noita, vähän vaatimuksista riippuen. Esimerkiksi tästä voi vähän katsella valikoimaa:
https://hollandbikeshop.com/en-gb/bicycle-lights/e-bike-headlight/

En nyt osaa kantaa siihen, kannattaako juuri tuolta tilata, mutta jonkinlaisen kuvan hinnoista ja valikoimasta ainakin saa.

Vertaileminen vain on aika vaikeaa, kun kuvat ei kerro mitään ja lumeneissa helposti on mainoskerrointa mukana.

MRe
03.11.2018, 20.12
Se olis kyl ehkä kaikille parasta, jos HBS ei käyttäisi Google-translatoria, vaan sivut olisivat vain Englanniksi ja ehkä munkkilatinaksi...

Valo- ja Motion vaarantava 500
Työmatkalle huoletta telan puristuskohtaa kohti 500 valonheitin. (https://hollandbikeshop.com/fi-fi/pyoran-valot/light-motion-polkupyoran-valot/light-motion-ajovalo/) Ajatuskulku 500 luumenia sertifioidut virtaa yhdistettynä
turvallisuuden valaistus täydellinen 180 astetta suojaavia näkyvyyttä, Työmarkkinatilanteen helposti integroituu 6-18 kk läpinäkyvät V E-Bike.
Erittäin kompakti rakenne ja useita kiinnitysvaihtoehtoja kuten Bosch erityisratkaisua luo ihanteellisen e-Bike.

Helppo integroitavuus työmarkkinatilanteeseen kuulostaa kyllä näinä vaikeina aikoina hyvältä. Sotesta ei erityismainintaa.

magnuken
03.11.2018, 20.57
Onhan noita, vähän vaatimuksista riippuen. Esimerkiksi tästä voi vähän katsella valikoimaa:
https://hollandbikeshop.com/en-gb/bicycle-lights/e-bike-headlight/

Tuossa nyt on huomattava, että monet linkin lyhdyistä on tehty suoraan esim. 36 V tasajännitteelle, eli ei toimi kyseisin Boschin kanssa! Niin, ja sen käytettävän lyhdyn Boschin kanssa tulee siis olla 6 V ja tasajännitteelle.

que2
03.11.2018, 22.04
Tuossa nyt on huomattava, että monet linkin lyhdyistä on tehty suoraan esim. 36 V tasajännitteelle, eli ei toimi kyseisin Boschin kanssa! Niin, ja sen käytettävän lyhdyn Boschin kanssa tulee siis olla 6 V ja tasajännitteelle.

Totta, hyvä lisäys. Cortinat taisivat olla tällaisia, mutta suurin osa muista soveltuu Boschille. Kannattaa kuitenkin tarkistaa ennen hankintaa.

kuokkaz
04.11.2018, 00.12
Ikävä kyllä 12V -> 6V muutos on Boschissa tehtävä huoltosoftalla, joten pikainen testaus eri jännitteillä ei onnistu. Lisäksi asensin juuri 12V takavalon - Supernovan takavalo ei adaptoidu eri jännitteille jolloin vastaus on nyt lukittu. Katselin Boschin speksejä etukäteen sen verran että valoliittimestä pitäisi lähteä riittävästi virtaa tähän Supernovan mini-pro 25:een sekä 6V, että 12v jännitteillä.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181103/b7c68e520db5a434e53b5701940cc277.jpg

Makro86
04.11.2018, 12.19
Esim Boschin Gen 2 moottori antaa valoille 6V max. 18W teholla. Eli valojen täytyy toimia ainakin 6 voltilla. Kyseisessä moottorissa on sen vasemman kopan alla erilliset liittimet sekä etu- että takavalolle. Sopivia liittimiä johtopätkineen löytyy netistä. Katso täältä lisää:

https://www.emtb-news.de/news/en/workshop-install-lights-bosch-e-bike/#Plugging_In

Tuon Boschin moottorin kanssa yhteensopivia 6 V valaisimia on paljon:

Edullinen kotimainen Pietarsaaresta Herrmans H-Diver e-bike. Tämä maantiehyväksytty normiin StVZO.
https://hollandbikeshop.com/fi-fi/pyoran-valot/hbs-polkupyoran-valot/hbs-ajovalo-sahkopyora/herrmans-h-driver-e-ajovalo-led-e-bike-6-48v-musta-554837/

Tai vaikkapa tehokas Bush&Muller 150 lux Lumotec IQ-X E. Tämä maantiehyväksytty normiin StVZO.
https://www.rosebikes.fi/b-m-2658822-2658822

Tuo bush mulleri vaikuttaisi asialliselta vaikka hinta nyt sen +100euroa mutta on varmaan sen väärti. Onkos tuo helppo asentaa ja siis mistä saan vedettyä sähköt tuohon moottorista?

Itellä tommonen Ghost hybrid 4.9 sähkis Bosch CX Performance tekniikalla, ostettu viime elokuussa.

Kiitos jo hyvistä vastauksista :)

que2
04.11.2018, 17.11
Tuo bush mulleri vaikuttaisi asialliselta vaikka hinta nyt sen +100euroa mutta on varmaan sen väärti. Onkos tuo helppo asentaa ja siis mistä saan vedettyä sähköt tuohon moottorista?

Vasen kampi irti ja sen jälkeen muovikuoren alta löytyy liitin johon sopii aikaisemmin linkkattu johtosarja. Johdon päät yhteen lampun johdon kanssa.

Jos/kun valoja ei vielä pyörässä ole, vaatii todennäköisesti valojen aktivoinnin Boschin huollossa. Aktivoinnin voi tehdä jo etukäteen, ennen valojen kytkentää.

Makro86
04.11.2018, 21.49
Vasen kampi irti ja sen jälkeen muovikuoren alta löytyy liitin johon sopii aikaisemmin linkkattu johtosarja. Johdon päät yhteen lampun johdon kanssa.

Jos/kun valoja ei vielä pyörässä ole, vaatii todennäköisesti valojen aktivoinnin Boschin huollossa. Aktivoinnin voi tehdä jo etukäteen, ennen valojen kytkentää.

Ilmeisesti nuo johdot jäisi sitten putken ulkopuolelle nippusiteillä kiinnitettäväksi? Isompi ongelma itellä tuo Bosch aktivointi koska Satakunnan alueella on tosi niukasti ketä edes pystyisi päivittämään Intuviani softaa :/

Mitäs olet tai olette mieltä tästä Fenix BC35R jossa ilmeisesti myös hälytin toiminto? Onko tehokkaampi valo jne jos tuohon edellä mainittuun vaikka vertaisi? :)

que2
04.11.2018, 22.21
Ilmeisesti nuo johdot jäisi sitten putken ulkopuolelle nippusiteillä kiinnitettäväksi? Isompi ongelma itellä tuo Bosch aktivointi koska Satakunnan alueella on tosi niukasti ketä edes pystyisi päivittämään Intuviani softaa :/

Vaimon pyörässä pääsi suoraan moottorin kotelosta sisään runkoon (viistoputkeen) ja ylimääräisestä vaijerin läpiviennistä ulos. Lamppujohdon ja johtosarjan liitoksenkin sai jätettyä rungon sisään.

Saisikohan jotenkin selville jos valot olisi jo ohjelmoitu käyttöön alunperinkin? Kertooko Intuvia sytyttävänsä valot jos valonappia painaa? Jos kertoo, pitäisi vielä selvittää tarkoittaako tämä että valot on ohjelmoitu käyttöön.

ElBike
05.11.2018, 15.22
Olenkin aina ihmetellyt mitä ne pimeän myssyssä sammutetuin ajovaloin ajavat autoilijat oikein luulevat säästävänsä, mutta nythän se selvisi, kiitos.

Tiedä sitten, että mahtaako ne lapsenlapset tai huutokaupan meklarit loppupeleissä kuitenkaan kauheesti arvostaa vaarin perinnöksi jättämää, pumpulissa säilöttyä ja pimeässä pidettyä ajovaloa 2010-luvun loppupuolelta.

Toisaalta, sähköpyörässä on kyllä muutenkin tuota elektroniikkaa, joten säästäjälle se on siinä mielessä kyllä hyvä kohde kaiken kaikkiaan.

Edit: Nyt kun katson tuote kuokkazin kuvaa tuossa edellä, niin kyllä siinä ihan silmällä näkee millaisen elektroniikkapalon savun tuo valo tuottaa. Ei varmaan montaa ajokertaa kestä ehjänä tuo valo.

Eilen juuri totesin että monista autoista on ajovaloista toinen pimeänä koska niitä valoja pitää polttaa jatkuvasti ja siksihän ne kuluu. Tuossa aiemmin oli pohdintaa monen sadan euron hintaisista valaisimista ja jos itse ostaisin sellaisin, en näkisi mitään järkeä polttaa sitä myös kirkkaalla päivällä. Moniin autoihin asennetaan tai on jo tehtaalla asennettu päivänvalo-valot, joiden idea on toimia huomiovaloina, mutta myös säästää varsinaisia ajovaloja pimeään ajankohtaan. Miksei fillarissakin kannattaisi tehdä niin?
Eri asia on nämä kaupunkikäyttöön suunnitelltu halvat perusvalot. Niitä ovi ostella uusia vaikka joka vuosi.

MRe
05.11.2018, 16.17
Eilen juuri totesin että monista autoista on ajovaloista toinen pimeänä koska niitä valoja pitää polttaa jatkuvasti ja siksihän ne kuluu. Tuossa aiemmin oli pohdintaa monen sadan euron hintaisista valaisimista ja jos itse ostaisin sellaisin, en näkisi mitään järkeä polttaa sitä myös kirkkaalla päivällä.
Kaipa se pointti oli siinä, että niin se kuluu se koko pyörä. Jos nyt ajatellaan, että ne valot kestäisivät vaikka kolme vuotta, niin sinä aikana pyörä alkaa olemaan kaikkineen siinä remonttikunnossa, että kahdensadan valo ei budjettia paljoa heiluta.

Autojen valoihin ei kannata verrata. En muista milloin mulla olisi ollut ajovalo tai perävalo viimeeksi pimeänä, eli käytännössä nekin kestää useamman vuoden. Lisäksi esim. Xenon-valoja syö enemmän ne sytytys-sammutussylkit, kuin itse käyttö.

Mutta jokainenhan näitä arvottaa omasta lähtökohdastaan. Itse koen, että jatkuvasti päällä oleva valo on ihan hyvä lisäturva, kun ei tuommoisesta 200+ lumenin tuikusta metsäänkään ole.

ElBike
05.11.2018, 17.50
Kaipa se pointti oli siinä, että niin se kuluu se koko pyörä. Jos nyt ajatellaan, että ne valot kestäisivät vaikka kolme vuotta, niin sinä aikana pyörä alkaa olemaan kaikkineen siinä remonttikunnossa, että kahdensadan valo ei budjettia paljoa heiluta.

Itse olen niin tarkka rahoistani että siinä vaiheessa jos ajaisin kolme vuotta huoltamatta fillaria lainkaan, kirpaisisi se 200€ valo budjetissa ihan turhaan kun edessä olisi paljon muutakin rempattavaa. Mieluummin ostan sillä 200 eurolla jotain muuta. Itselläni ei ole koskaan ollut niin paljon rahaa että en keksi parille sadalle muuta menoa kuin tuhlata johonkin täysin tarpeettomaan. Olen joskus vinkannut kaverille, joka selittää ettei tuhansien fillarin omistajalla enää sen hankkimisen jälkeen parit sadat tunnu missään, että anna sitten pari sataa minulle. Kukaan ei ole antanut :D
Itsellä on kiinteänä ja fillarin akulla toimivana vain pienet huomiovalot niin eteen kuin taakse. Niillä näkee ajaa myös pilkkopimeässä tarpeen vaatiessa. Kustannus 15€. Kun lähden ajamaan varta vasten pimeään metsään, pistän keulille paremman ledivalaisimen.
No, mutta jokainen taaplaa tyylillään ja oma perusteluni taisi tulla selväksi.

MRe
05.11.2018, 19.58
Olen joskus vinkannut kaverille, joka selittää ettei tuhansien fillarin omistajalla enää sen hankkimisen jälkeen parit sadat tunnu missään, että anna sitten pari sataa minulle.
Ehkä niillä ei ole ollut niitä tuhansien fillareita. Mutta jos tuollainen always-on -valo ei tunnu omimmalta, niin ei sitten laita sellaista ja ajaa niillä 15€ valoilla. Myös polkimien hinnassa säästää helposti kymppejä, jos ei jopa satasta kun ostaa ne halvimmat.

Näyttäisi noille ledivaloille luvattavan 50 000 tunnin keskimääräisä käyttöaikoja. Se on hiukka vajaa kuusi vuotta 24/7-ajoa. Siinä vaiheessa on jo akkuihin mennyt kymppitonni ja sähköönkin veroineen ja siirtomaksuineen varmaan se pari sataa. Mutta kunto on kova.

MRe
06.11.2018, 20.29
Laitoin kyselyä Supernovalle, josko V521s HBM-valoon saisi kiinnikkeen 35-milliseen tankoon. Vastaus oli, että ei, koska ainoa 35-millinen kiinnike on mallia "Universal HBM". Joka ei taas sovi HBM-valoihin... joku tässä logiikassa ei oikein aukea minulle.

Pexi
06.11.2018, 21.08
Laitoin kyselyä Supernovalle, josko V521s HBM-valoon saisi kiinnikkeen 35-milliseen tankoon. Vastaus oli, että ei, koska ainoa 35-millinen kiinnike on mallia "Universal HBM". Joka ei taas sovi HBM-valoihin... joku tässä logiikassa ei oikein aukea minulle.

Supernovan HBM-valaisimet ovat ilmeisesti (näin olen ollut käsittävinäni) sellaisia, että kiinnike pultataan valaisimen kuoreen toiselta sivulta. Muissa Supernovissa kiinnike tulee valaisimen alapuolelle keskelle. Se Universal HBM (Handle Bar Mount) kiinnike sopii näihin keskeltä kiinnitettäviin valoihin, mutta ei sivukiinnikkeellisiin. Bad luck. Nimeämislogiikka on tosiaan täysin järjetön.

35 mm tanko rajoittaa valaisinvaihtoehtoja, mutta kuvia katsomalla näyttäisi siltä, että Lupinen bike mount 35 mm (https://www.lupine.de/products/parts-and-accessories/mountkits/bike-mounts) voisi mahdollisesti sopia myös Supernovan V521 HBM valolle.

MRe
06.11.2018, 21.29
Katsoin myös tuota Lupinen kiinnikettä ja sama ajatus tuli mieleen. Toinen mahdollisuus olisi asentaa non-HBM -valaisin (V521s) ylösalaisin tuon Universal-kiinnikkeen kanssa. Muuttuukohan siinä valaisukuvio?

Periaatteessa voisi tietysti vaihtaa stongankin 31.8-milliseksi, semmoinenkin Di2-stonga multa löytyy, kuten myös hatullinen erimittaisia stemmejä. Mutta, mutta... samalla pitäisi sitten vaihtaa se Shimanon näytön klämppi 31.8-milliseksi ja niiden löytyminen tuntuu myös olevan kiven alla. Ekaan paikkaan kun soitin, niin eivät edes ymmärtäneet mistä puhun...

Nixuu
06.11.2018, 22.31
Tuli törmättyä tuollaiseen valaisimeen (netissä siis), ja ajattelin tuon laittaa tilaukseen. Sopii hyvin sähköläskiin. Ainakin valaisimen pitäisi olla kestävä ja kiinnityksen tukeva :) https://fisherfabhouse.com/?product=e-bike-light-ultra-3200-led&fbclid=IwAR0I5vVX1UNPWJRCEo6XDH2KcUkJUs5NiZNQbPBNo 5IxekOkzmNHdm2zcS8

Pexi
06.11.2018, 23.44
Toinen mahdollisuus olisi asentaa non-HBM -valaisin (V521s) ylösalaisin tuon Universal-kiinnikkeen kanssa. Muuttuukohan siinä valaisukuvio?

Jos valaisimen laittaa ylösalaisin, niin eikös se valokuviokin väistämättä käänny ylösalaisin, eli valo valaisee sitten pääosin taivasta ja puiden oksia?

MRe
07.11.2018, 09.03
Jos valaisimen laittaa ylösalaisin, niin eikös se valokuviokin väistämättä käänny ylösalaisin, eli valo valaisee sitten pääosin taivasta ja puiden oksia?
Näinpä... eli eipä taida toimia. Pitää miettiä tuota Lupinen kiinnikettä, jos Supernovaan päätyy. Ne olis vaan aika edukkaita lamppuja, enkä myöskään hae mitään huipputehoja, kun en täpärillä ainakaan vielä ajele umpimetsässä pimeällä. Tai oikeastaan pimeällä ollenkaan. Siihen mulla on toiset vehkeet. Sen sijaan tuollainen 200 lumenin valo olisi loistava juuri hämäriin hetkiin ja auttaisi myös hämärässä metsässä keskellä kesää.

MRe
07.11.2018, 09.08
Sopii hyvin sähköläskiin.
Tai UAZiin... myös KrAZiin tuo menisi kuin silmä päähän.

petev
15.11.2018, 19.40
No niin vihdoin on Lupine sl paikallaan, ei yötä päiväksi muuta, mutta hyvä valokuvio, eikä häikäise vastaantulijoita.

linkki kuvaan, jos vaikka sattuis näkymään.

https://drive.google.com/file/d/1Z_fFgyRmej3TAqAfJYWHZkKRgRzRoUQH/view?usp=drivesdk

HannuK
16.11.2018, 14.39
Ketjussa aiemmin linkittämäni Busch + Müller Lumotec IQ-X E tuli eilen illalla. Nopealla testailulla pihalla lamppu käsissä ja virtaa 12v akusta, valokuvio vaikutti ihan fiksulta (=ei häikäise vastaantulijoita) ja valoa oli kans ihan kivan oloisesti, kun ulkona oli hieman kuivahtanut. Sateella pimeään aikaan tuskin mikään valo on liikaa... Vajaan satasen hinnalla vaikuttaa hyvältä ja metsään yms sitten kypärävalo lisäksi. Jospa tuon kanssa pärjäisi pari vuotta, jona aikana sitten valot kehittyy entisestään. Täytyy palata asiaan, kun saan valon kiinni ja toimivuutta pääsee testaamaan käytännössä.

Makro86
27.11.2018, 08.22
Jaahas, tilaukseen lähti pitkän pohdinnan jälkeen Fenix BC30R. Bosch jutut olis menny liian vaikeeksi kun täälläpäin noita ketään koodaile/päivittele :/ Eiköhän tollakin eteensä näje =)

lauri_lr
06.12.2018, 13.13
Asensin juuri Tunturi eMaxiin Bush Müllerin IQ-X E -valaisimen. Meinasin ostaa Fenixin valon, mutta tulin siihen tulokseen, että haluan ehdottomasti valon, joka ottaa virtansa pyörän akusta. Hetken värkkäilyn jälkeen sai johdon reititettyä kulkemaan rungon sisällä, joten asennus on siisti. Lisäilen pari kuvaa illalla, kun pääsee valoa kokeilemaan lumiseen maastoon.

jumbojussi
16.12.2018, 15.17
Oisko suositella edullista tankovaloa E6000-sähköille?

ktmrace
18.12.2018, 10.14
Ite laitoin just takavaloksi Lezynen ladattavan valon ja oli kyllä kirkas ja hyvin näkyvä valo
https://www.ebikeparts.fi/epages/ebikeparts.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2018101504/Products/LED-22R-V104 (https://www.ebikeparts.fi/epages/ebikeparts.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2018101504/Products/LED-22R-V104)

Mutta jäin miettimään tota etuvaloa, onko kokemuksia tosta Lezynen e-bike valosta (http://www.ebikeparts.fi/epages/ebikeparts.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2018101504/Products/1-LED-EMACR-V104S)? pystyykö itse asentamaan?
(pyöränä Boschin sähköillä varustettu kotari)

malandio
18.12.2018, 11.27
Itse olen tympääntynyt noihin ladattaviin irroitettaviin valoihin. Suurimpana syynä se että kohtuullisen työlästä irroitella valoja edestä ja takaa aina kun lähtee asioimaan.
Olen tuossa selaillut noita valovaihtoehtoja, etenkin taakse ja löysin tälläisen https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=273782;menu=1400,1410,1411 ;pgc%5B13108%5D=13113;pgc%5B13109%5D=17457;page=2 jonka saisi kivasti suoraan pyörän sähköihin kiinni ja siinä olisi jarruvalo-optio suoraan. Joko kytkimen kautta käytettynä tai sitten riittävän hidastuvuuden tullessa aktivoituva.
Pitäänee varmaan tilata yksi ihan testiin mielenkiinnosta.

MRe
28.12.2018, 11.07
Tuolta bongasin ja tilasin halvimman Supernova V521s HBM:n:
https://www.myhobby24.de/de/supernova-v521s-scheinwerfer-fuer-e-bike-stvzo-inkl-lenkerhalter-neben-vorbau-31-8.html

Steni
08.01.2019, 19.34
Ktmrace, viime huollon yhteydessä laitettiin mun Whiteen tuo Lezyne E-bike 1000 etuvalo,
asennuksesta en valitettavasti osaa sanoa. Siinä kiinni ollut piuhanpätkä oli muistaakseni
vain 50 cm, jota huollonkin porukat ihmettelivät. Mulla oli vanha lamppu ennestään, joten
sen piuhoihin sitä viriteltiin. Hyvä peli, pienemmillä tasaisen valon teholla tosi paljon parempi kuin
vanha AXA ja enempiä tehoja en ole vielä tarvinnutkaan. Akkua ei tunnu kuluttavan sen enempää kuin vanhakaan lamppu.

MRe
14.01.2019, 20.00
Jhas, ei mennyt Lupinen kiinnike heittämällä eikä oikein keittämälläkään Supernovaan. Kyllä sen ranettamalla saisi, mutta epäilen hieman kiinnityksen tukevuutta. Plan B takaisin käyttöön: stongan vaihto 31.8-milliseksi. Alunperin siitä ajatuksesta piti luopua, kun sitä 31.8-millistä clampiä ei löytynyt mistään. Suomen Shimano ei tiennyt mistä puhutaan ja google ei kertonut, kun oli väärä hakusana...

Sitten kun tästä (https://si.shimano.com/pdfs/ev/EV-SC-E8000-4069A.pdf) dokumentista löytyi oikea varaosanumero, myös osa löytyi lähes näppärästi UK:sta vielä näin pre-Brexit tunnelmissa.

Elikäs tämä tämmöinen: https://www.sjscycles.co.uk/gear-spares/shimano-di2-scmt800-stay-a-318mm-y71f00002/

Tuplis
23.03.2019, 00.05
Tldr;
100e hintaluokassa vaihtoehtoja lupinelle shimanon e7000:lle?

Takavalo mikä tahansa akulla toimiva vai löytyykö täydellistä settiä etu+taka?

hakpas
23.03.2019, 00.22
Prismasta Roadway 1600.
+++Hyvä teho, paljon voimakkuusasetuksia ja voi ladata ajaessa fillarin USB-liitännästä. Tukeva GoPro kiinnike tulee mukana, sopii suoraan 35mm tankoon.

—-Kylmän kesto huonohko jos lenkit on pitkiä kovilla pakkasilla, yli 1h/<-10C
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190322/802a29d67e0ea9ee03063ed063833e43.jpg

MRe
23.03.2019, 10.22
Tldr;
100e hintaluokassa vaihtoehtoja lupinelle shimanon e7000:lle?
No mikä tuossa ylempää linkkaamassani Supernovassa on vikana?

Takavalo mikä tahansa akulla toimiva vai löytyykö täydellistä settiä etu+taka?
Muistanko väärin, vai onko tuosta Supernovasta myös takavalollinen versiokin...?

Tuplis
25.03.2019, 22.55
No mikä tuossa ylempää linkkaamassani Supernovassa on vikana?

Eipä siinä vikaa ole, en tosiaan jaksanut sen enempää aluksi selvittää ettei tuohon nyt niin "merkkikohtaista" lamppua tarvitsekaan.

MRe
26.03.2019, 09.08
^Supernova toimii myös "päivävalona", eli siinä on automatiikka joka pitää valon pienellä teholla valoisaan aikaan. Lisäksi valo on StVZO-hyväksytty (ei häikäise vastaantulijoita, jos vain oikein suunnattu). Mutta ei tuo mikään nightsun-vehje ole, enemmän sellainen kaupunkipyörän valo. Itse haluan juuri tuollaisen apuvalon täpäriin. Jos sitten oikeasti ajan pimeällä, niin kypärässä on valoja yhden blitzin taltuttamiseksi.

Tuplis
26.03.2019, 23.25
E7000:ssa onkin näköjään shimanon sivujen mukaan 12v lähtö.

Olin ostamassa Supernovan 6v takavaloa, mutta hyvä että tuli tarkastettua.

flassi
28.03.2019, 21.54
Jaahas, tilaukseen lähti pitkän pohdinnan jälkeen Fenix BC30R. Bosch jutut olis menny liian vaikeeksi kun täälläpäin noita ketään koodaile/päivittele :/ Eiköhän tollakin eteensä näje =)

Kiinnostaisi ensisyksyä varten tämä kuva/kuvat.tarvitsiko mitä irroitella tai tehdä että sait sisälle ?

flassi
31.03.2019, 21.06
Asensin juuri Tunturi eMaxiin Bush Müllerin IQ-X E -valaisimen. Meinasin ostaa Fenixin valon, mutta tulin siihen tulokseen, että haluan ehdottomasti valon, joka ottaa virtansa pyörän akusta. Hetken värkkäilyn jälkeen sai johdon reititettyä kulkemaan rungon sisällä, joten asennus on siisti. Lisäilen pari kuvaa illalla, kun pääsee valoa kokeilemaan lumiseen maastoon.

Kiinnostaisi ensisyksyä varten tämä kuva/kuvat.tarvitsiko mitä irroitella tai tehdä että sait sisälle ?

edit, mitäköhän mä oikein lainailin tuossa edellisessä viestissä :/ huoh taas...

lauri_lr
01.04.2019, 18.07

edit, mitäköhän mä oikein lainailin tuossa edellisessä viestissä :/ huoh taas...

Unohtui tosiaan ne kuvat laittaa tuolloin...
Kiinnikkeen suunnittelin ja 3D-tulostin itse, koska mukana tulleella kiinnikkeellä valo oli niin alhaalla, että valaisi liikaa eturengasta.

https://img.aijaa.com/m/00307/14685076.jpg (https://aijaa.com/pMvQjo)

Valoa on piisannut hyvin. Metsässä kaipaa otsavalaisinta ihan vain siitä syystä, että koska valokuvio on niin terävästi rajattu, jää notkopaikoista ajettaessa melkoinen pimento vastamäkeen. Toki suuntaamalla valoa ylöspäin tästäkin ongelmasta selviää.

https://img.aijaa.com/m/00744/14685077.jpg (https://aijaa.com/S52ZoW)

Asennus oli periaatteessa yksinkertainen homma, eli johto rungon sisäkautta keulaan ja liittäminen kummassakin päässä. Aikansa kun kiroili johdon reitityksen kanssa niin onnistui.

EDIT: Ja se täytyy mainita, että ehdottomasti suosittelen tällaista tai vastaavaa sähköpyörään. Mielettömän paljon mukavampi käyttää kuin irrallinen, ladattava valaisin.

Tuplis
02.04.2019, 21.22
Omassa rungossa ei ole ylimääräistä läpivientiä valopiuhalle.

Teoriassa sen saisi mahtumaan näytön piuhan kanssa samasta reiästä jos esimerkiksi kuorisi valon ulkopäälysteen pois ja niputtaisi johtimet kutistesukalla samaan nippuun näytön piuhan kanssa ja jättäisi läpivientikumin pois... Läpiviennin kohdalle vaikka toinenkin kutistesukka jos mahtuu

Onko ihan pöllö idea ja pitääkö vaan tyytyä viemään ulkopuolelta nippusiteillä?

Toki voisihan sitä reikää suurentaa tai tehdä vaikka uuden siihen vahvikealueelle mutta veikkaan että takuulle voi sanoa hyvästit sen jälkeen

flassi
05.04.2019, 13.45
Näyttää hyvälle, onko sinulla tallessa tuota suunnitelmaa, mietin jos olisi ostanut samanlaisen valon ja käyttänyt samaa suunnitelmaa ja lisännyt päälle vielä JBL clip 3 kaiuttimelle kiinnikkeen, näyttäisi aika pätevälle tuo sinun suunnitelmasi.

Olin juuri piirtämässä autocadilla tuota JBL kiinnikettä ja tuli mieleen tämä.

Unohtui tosiaan ne kuvat laittaa tuolloin...
Kiinnikkeen suunnittelin ja 3D-tulostin itse, koska mukana tulleella kiinnikkeellä valo oli niin alhaalla, että valaisi liikaa eturengasta.

https://img.aijaa.com/m/00307/14685076.jpg (https://aijaa.com/pMvQjo)

Valoa on piisannut hyvin. Metsässä kaipaa otsavalaisinta ihan vain siitä syystä, että koska valokuvio on niin terävästi rajattu, jää notkopaikoista ajettaessa melkoinen pimento vastamäkeen. Toki suuntaamalla valoa ylöspäin tästäkin ongelmasta selviää.

https://img.aijaa.com/m/00744/14685077.jpg (https://aijaa.com/S52ZoW)

Asennus oli periaatteessa yksinkertainen homma, eli johto rungon sisäkautta keulaan ja liittäminen kummassakin päässä. Aikansa kun kiroili johdon reitityksen kanssa niin onnistui.

EDIT: Ja se täytyy mainita, että ehdottomasti suosittelen tällaista tai vastaavaa sähköpyörään. Mielettömän paljon mukavampi käyttää kuin irrallinen, ladattava valaisin.

lauri_lr
06.04.2019, 10.06
Näyttää hyvälle, onko sinulla tallessa tuota suunnitelmaa, mietin jos olisi ostanut samanlaisen valon ja käyttänyt samaa suunnitelmaa ja lisännyt päälle vielä JBL clip 3 kaiuttimelle kiinnikkeen, näyttäisi aika pätevälle tuo sinun suunnitelmasi.

Olin juuri piirtämässä autocadilla tuota JBL kiinnikettä ja tuli mieleen tämä.

Ilman muuta, oheisesta linkistä saat tiedoston: https://a360.co/2UC6Xvu. Käytännössä joudut tuon yläosan suunnittelemaan uusiksi, jotta saat JBL:n kiinni, mutta sehän ei iso homma ole.
Valaisin tulee kiinni sen alkuperäistelineen ruuveilla, eli lisäksi tarvitsee ruuvit, joilla ylä- ja alaosat saa kiinnitettyä toisiinsa (käytin 3.0mm x 16mm ruuveja).

flassi
06.04.2019, 17.39
Ilman muuta, oheisesta linkistä saat tiedoston: https://a360.co/2UC6Xvu. Käytännössä joudut tuon yläosan suunnittelemaan uusiksi, jotta saat JBL:n kiinni, mutta sehän ei iso homma ole.
Valaisin tulee kiinni sen alkuperäistelineen ruuveilla, eli lisäksi tarvitsee ruuvit, joilla ylä- ja alaosat saa kiinnitettyä toisiinsa (käytin 3.0mm x 16mm ruuveja).

Kiitoksia paljon, eilen illalla piirtelin itse JBL:lle kiinnikettä, nyt voinkin yhdistellä näistä jonkun sopivan.

Tässä clip 3 versiossa pitää ottaa clipin oma rinkula pois kaiuttimen ympäriltä ja tämä tulee siihen, ajatus asteella vielä että miten ihmeessä mä tuon teen lopullisesti mut jotain tuommoista, tuohon nykyiseen saa edes sitä kaiuttimen pohjaosaa pujotettua.

https://i.imgur.com/Gg8v6tL.jpg