Näytä tavallinen näkymä : Sähköpyörän voimansiirto - pikkurattaat
Sähköfillarilla (Focus Jam2 plus LTD) ajettu n. 400km ja takapakan kaksi pienintä ratasta ovat jo käyttökelvottomia.
Pakkana Sunrace MS3 11-40.
Poika pääosin ajanut tolla pyörällä ja sen ajotyyli näköjään on ajaa melkein koko ajan boostilla ja 8-10 vaihteilla. Ilmeisesti toi moottorin vääntö ja ko. tyyli syövät pikkurattaita.
Eilen käytin 30min ihmettelyyn ja ketjut hyppii yli 9 ja 10-rattaalla heti kun antaa enemmän voimaa. Eli ko. rattaat ovat käyttökelvottomat.
Tässä on varmaan monta asiaa.
1. Typerä ajotyyli (olen ohjeistanut poikaa nyt ajamaan lähtiessä aina traililla ja pienellä vaihteella)
2. Sunracen pakka?
3. Ketju?
Tilasin nyt pari kappaletta HG50 11-36 pakkoja ja Shimpan e-bike -ketjun. Saa nähdä kestääkö paremmin...
Enisn meinasin tilata XT pakan ja irtorattaina 11 ja 13 -piikkiset varalle, mutta samaan hintaan sai 2 kpl noita HG50 pakkoja, joten nyt mennään näillä.
Kohtalotovereita? Eli onko muillakin mennyt voimansiirto tosi vähillä kilsoilla?
Mitkä ois kestäviä komponentteja sähköfiloon?
En tunne tuota sähköfillari tarkemmin, mutta voisiko siihen vaihtaa eteen vähän isomman rattaan? Tällöin valtaosa ajosta tapahtuisi takapakan keskiosalla, jolloin se pakka kestäisi huomattavasti pidempään.
Luomufillareiden kanssa tuollaisella 11-speed pakallakin ajelee kyllä vähintään sen 5tkm, eli kyllä sähköpyörälläkin pitäisi mielestäni päästä parempaan kestävyyteen, jos vaan vaihteisto on sopivasti mitoitettu.
hphuhtin
28.09.2018, 13.25
Mulla on M8000 XT pakka ja kaksi pienintä ratasta on kulutustavaraa. Maksaisiko n. 10€ kun molemmat vaihtaa. Tosin kyllä ne mulla kestää noin vajaat 1000km ja vaihdan jos näyttää sakarat rattaista menneen ”lyttyyn” vaikka ei hyppisikään.
Toinen vaihtoehto on vapaarattaan runko, mutta se mulla ainakin vaikutti vain pienimpään rattaaseen joka pyörähteli tyhjää. Jossain 1500km kohdallakohan meni. Vaihtamalla teräksiseen on kestänyt ilman koloja.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180928/361f4efc741507be87e211263333c4c2.jpg
En tunne tuota sähköfillari tarkemmin, mutta voisiko siihen vaihtaa eteen vähän isomman rattaan? Tällöin valtaosa ajosta tapahtuisi takapakan keskiosalla, jolloin se pakka kestäisi huomattavasti pidempään.
Luomufillareiden kanssa tuollaisella 11-speed pakallakin ajelee kyllä vähintään sen 5tkm, eli kyllä sähköpyörälläkin pitäisi mielestäni päästä parempaan kestävyyteen, jos vaan vaihteisto on sopivasti mitoitettu.
Juu mulla on 34 ja Shimanolla on myös 38 -hampainen eteen. Ongelmana on vain on, että alkuperäinen pakka oli 10v 11-40 (Sunrace) ja Shimanolla on vain 11-36 tai 11-42 (tämä 11-42 vaatii eri vaihtajan kuin mulla). Eli ostin 11-36 ja sen seuraksi, jos vielä laittaa 38 eteen, taitaa tulla (=tulee) liian raskas maastokäyttöön. Ehkä ois pitänyt hommata 38 eteen ja taakse uusi 11-40 Sunrace (tässä vain tämä Sunrace vs. Shimano epäilyttää). Mutta eipä tolla kauheasti ole vaikutusta. Pakassa on 11-13-15-18 (Sunrace) 11-13-15-17(Shimano).
Välityssuhteet:
34/11 = 3.09
34/13 = 2.62
Nämä kaksi siis ne jotka ovat kuluneet. 38 eteen ja välitykset:
38/11 = 3.45
38/13 = 2.92
38/15 = 2.53
Ehkä tolle 11 -piikkiselle ei ole niin käyttöä, mutta 13 ja 15 kyllä. Kovin paljoa keskemmälle ei siis siirry ketju...
Toisessa päässä taas
34/40 = 0.85
34/36 = 0.94
38/40 = 0.95
Eli aika lähellä ollaan. No, jos ongelmat jatkuvat, kokeillaan 38 eteen ja 11-40...
Vahvasti luulisin että tuo 11-42 toimii tuollakin vaihtajalla.
Vahvasti luulisin että tuo 11-42 toimii tuollakin vaihtajalla.
Kovasti väittävät muuta:
https://www.hi5bikes.fi/tuotteet/341/733131/shimano-deore-cs-hg500-10-speed-cassette-11-42t
Mulla siis uusi XT 10v vaihtaja.
Eipähän tuo HQ50 10-pakka kestäny omassakaan sähkötäpärissä niin siirryin SLX sarjan HQ81 pakkaan ja kestää paljon paremmin ja on sen +10€ väärti.
Tokihan kovalla ajolla menee niitä noitakin ja ketjuja sitäkin enemmän. 1000km ketju ja pakan vaihdan parin ketjun jälkeen. Aina pesen ketjut ja pakan sekä sopiva öljy ketjuihin, jos pikkasenkin on rapaa tullut.
Huomioi myös jotta kulunut pakka syö uuden ketjun nopeasti ja toisinpäin. Tästä syystä kierrätän 2 ketjua eli kun laitan uuden pakan ja ketjun niin 500km päästä vaihdan uuden ketjun jolla ajan tonnin ja sit tuo ensimmäinen 500km käytetty paikalle ja tonniin se. Sit uusiks kaikki samalla kaavalla.
magnuken
04.10.2018, 19.01
Minulla tuppasi myös kulumaan todella nopsaan Panan keskiömoottorin ensiövetoratas, se kun on vain jotakin 12-13 hampainen alkuaan. Kun sen sitten vaihdoin 15 hampaiseen alkoi kestämään ja samalla fillari sai reippaasti lisänopeutta. Vääntöä tämän ensiöraattaan vaihto ei mitenkään heikentänyt, ainoastaan moottorin jurina lisääntyi raskaisssa nousuissa.
Oikeilla jäljillä ollaan. Tarkastuskäynnillä pyöräkorjaamossa totesivat, että sähköfillareissa kuluu ajotyylistä riippuen nimenomaan pikkurattaita. Silti kuluma 400:n kilometrin ajolla kuulostaa uskomattomalta. Omassa pyörässä 3300km:n kohdalla ei havaittu rattaiden kulumaa eikä ketjujen venymää. Sen sijaan luomufillarissani ketjut saa vaihtaa jo puolet pienemmillä kilometreillä.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.