PDA

Näytä tavallinen näkymä : Vaudikkaimmat alamäet

Mohkku
18.08.2018, 15.35
Missä on Suomessa vauhdikkaimmat alamäet? Olennaista ei siis ole pituus, koska vauhti riippuu lähinnä jyrkkyydestä.

Tuskin pääsee lähellekään top10-listaa, mutta onpahan kokeiltu Sarkolan mäki Nokian ja Sastamalan välisellä tieosuudella vt12:lla.

https://goo.gl/maps/TDo4gXfjuam

Pituutta noin kilometri riippuen siitä, mistä mittaa ja korkeuseroa n. 70 m (googlemapsien reittityökalun mukaan, kun valitsee kulkuneuvoksi pyörän).

Laroute
18.08.2018, 15.53
Voisinpa väittää, että tästä Eräjärven mäestä saa Suomen ehkä kovimmat vauhdit. On se vaan mäkien mäki. Kuvahan ei anna oikeutta sen jyrkkyydelle. Viivasuora mäki, joten siinä kun ottaa Sagan kyykyn, niin mennään pitkästi toiselle sadalle.

https://www.google.com/maps/@61.5600576,24.5614258,3a,75y,24.53h,82.88t/data=!3m6!1e1!3m4!1scFLEGSQq3BaAT3L9bUiu4Q!2e0!7i1 3312!8i6656

HMK
18.08.2018, 16.05
Riippuuhan vauhti paljonkin muusta, kuin jyrkkyydestä. Pituuskin merkitsee, mutta myös tien suoruus, kunto ja risteyksien määrä, että siinä yleensä pystyy laskemaan vauhdilla. Vaarunvuori Korpilahdella lienee nooteeraamisen arvoinen tässä sarjassa.

pulmark
18.08.2018, 16.55
Puijon Huaste Kuopiossa on murakka mäki. Puijontie niminen katu nousee Puijon tornin viereen. En muista mittoja kun en ole muutamaan vuoteen käynyt ajamassa, mutta alaosan jyrkkyyden olen mitannut että olisi jotain 15+ astetta. Alaosa päättyy risteykseen. Jos tuuppaa tien yläosassa vähän painetta polkimiin ja omaa riittävän alhaisen itsesuojeluvaiston niin kyllä alaosan risteyksessä 100 kph vauhtia saa.

PS. Kaivoin vanhan säikeen ylös mäestä. GPS joku mitannut mäen ja saanut mitoiksi, pituus/korkeusero: 1300m/121m, keskijyrkkyys n. 9 astetta.

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?35126-Puijon-huaste

Pexxi
18.08.2018, 17.09
Puijon Huaste Kuopiossa on murakka mäki. Puijontie niminen katu nousee Puijon tornin viereen. En muista mittoja kun en ole muutamaan vuoteen käynyt ajamassa., mutta alaosan jyrkkyyden olen mitannut että olisi jotain 15+ astetta. Alaosa päättyy risteykseen. Jos tuuppaa tien yläosassa vähän painetta polkimiin ja omaa riittävän alhaisen itsesuojeluvaiston niin kyllä alaosan risteyksessä 100 kph vauhtia saa.

PS. Kaivoin vanhan säikeen ylös mäestä. GPS joku mitannut mäen ja saanut mitoiksi, pituus/korkeusero: 1300m/121m, keskijyrkkyys n. 9 astetta.

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?35126-Puijon-huasteKorjataan nyt sen verran että kyse on prosenteista, asteina olisi melkoinen mäki jos olisi 9 astetta eli yli 200 metriä nousua ja prosentteina reilu 15. Asteina toi reilu 5 on 9 prosenttia.

Eräjärvellä on noin 30 metrin pätkä 12-prosenttista ja puoli kilsaa loivempaa jossa saa kelattua vauhtia. Huhujen mukaan yli 90 on jollain ollut vauhtia, mulla vähän jarrutellen vajaa 70.

izmo
18.08.2018, 17.20
Vertailuun Tampereella Lukonmäki vain 5.5 astetta ja on mäki jyrkkä

plr
18.08.2018, 17.21
Eräjärvellä on noin 30 metrin pätkä 12-prosenttista ja puoli kilsaa loivempaa jossa saa kelattua vauhtia. Huhujen mukaan yli 90 on jollain ollut vauhtia, mulla vähän jarrutellen vajaa 70.

Vedin yhdellä porukkalenkillä letkaa tuohon alamäkeen kunnes välitykset loppuivat. Huippu oli minulla tasan 90 km/h ja tuossa kohtaa mentiin peesistä heittämällä ohi. Muistelisin, että joku sanoi saaneensa 95 km/h mittariin.

pulmark
18.08.2018, 17.26
Korjataan nyt sen verran että kyse on prosenteista, asteina olisi melkoinen mäki jos olisi 9 astetta eli yli 200 metriä nousua ja prosentteina reilu 15. Asteina toi reilu 5 on 9 prosenttia.

Kiitoksia korjauksesta, prosentteja tosiaan nuo jyrkkyydet :-) Muistelisin ,että Puijontien jyrkkä alaosa ois pituudeltaan jotain 70 - 100m luokkaa. Jarrutellen itse tullut varsinkin alaosan alas, ei ole niin isoa reikää päässä että uskaltaisi risteyksen yli ajaa vauhdilla.

Stravan segmentti:
https://www.strava.com/segments/13476604

Matti Heikkinen
18.08.2018, 18.04
Ykköstilaa pitää edelleen Ukonjärven rannalla olevalle/olleelle näköalapaikalle vievä tie,suurin jyrkkyys 20% lisää jännitystä antavat muutamat mutkat,saattaa olla että näköalapaikka ei ole enää käytössä,en huomannut kesällä enää viittoja

Sambolo
18.08.2018, 19.52
Ite tykittelen vaa maastossa mäkiä ja kovin vauhti on vain 50kmh, tosin eipä tule hirveesti kellotettua. Tämä oli keinukallion entisessä laskettelumäessä mitattu.
Tämä oli taas suht jyrkkä, mutta ei niin vauhdikas kun menin niin hiljaa kun pystyin ja lyhytkin oli :D 90kmh vauhit on kyllä jo aivan sairaita, lasketellessakin se tuntuu jo aika päättömältä, ylläksen maailman cupista oon semmosta kellottanu, ei kyllä kehdannut aivan syöksyä tulla ettei lippua viedä :Dhttps://i.imgur.com/KY6ImGo.jpg

tpertt
18.08.2018, 20.17
Eräjärven mäelle ääni. Cyclo-Cross pyörällä 48/12 välityksillä saatu mittariin lukemiksi 82 ja joku kymmenys päälle.
Näkkimistön mäessä Valkealassa olen parhaimmillaan saanut maantiepyörällä 75,5 km/h. Se on liikennemerkin mukaan 9%. Vaarunvuorikin ajettu Päijänteen ympäriajon yhteydessä, en muista enää nopeutta. Oli silloin kyllä kilometrejä jo alla parisataa.

HMK
18.08.2018, 21.46
Eräjärvellä olen ajanut vain autolla ja Vaarun yli pyöräillyt peräkärryn kanssa, joten nopeuksia en ole voinut kokeilla. Muistaakseni Vaarunvuorellakin jyrkkyys on 8-9% luokkaa. Pohjoisen suunnasta mäellä pituutta lienee reilun 1000 metrin verran. Etelästä päin vähän jyrkempi, mutta lyhyempi. Tuolla pohjoiseen päin laskevalla mäellä on pituutta ja jyrkkyyttä sen verran, että siinä varmaan saa otettua hyvät vauhdit, kun pahempia mutkiakaan ei ole. Lisäksi mäki on sellainen, että jyrkkyys säilyy melko samana koko ajan, ei ole tasanteita välillä.

elasto
20.08.2018, 22.46
Jäsen fiber tätä pohdiskeli toisaalla, että missä saa polkematta 60km/h vauhtia, niin onnistuu minun Garminin GPS:n mukaan ihan tässä kivenheiton päässäkin.

https://www.openstreetmap.org/#map=18/60.25644/24.91338

Paloheinän huipulta kun ajaa alas suoraan pohjoiseen polkua pitkin tuossa kohtaa missä lukee "Paloheinän laskettelurinne", niin jarruihin koskematta ja polkematta olen saanut tuon lukeman juuri ennen kuin pitää jarruttaa ettei törmää tuohon hiihtosiltaan.

tempokisu
21.08.2018, 04.50
Voisinpa väittää, että tästä Eräjärven mäestä saa Suomen ehkä kovimmat vauhdit. On se vaan mäkien mäki. Kuvahan ei anna oikeutta sen jyrkkyydelle. Viivasuora mäki, joten siinä kun ottaa Sagan kyykyn, niin mennään pitkästi toiselle sadalle.

https://www.google.com/maps/@61.5600576,24.5614258,3a,75y,24.53h,82.88t/data=!3m6!1e1!3m4!1scFLEGSQq3BaAT3L9bUiu4Q!2e0!7i1 3312!8i6656

Pelotti yli 70km/h kohdalla, pakko jarrutella. Mun ennätys Säijän mäessä ( Topparilta) on 71km/h, mutta se on lyhyt ja tuttu mäki.
Onko kukaan sitkutellut ylöspäin :D Eräjärven mäkeä?

JackOja
21.08.2018, 08.05
Pulmankijärven tiellä Isonkivenvaaralta alas Nuorgamiin (https://asiointi.maanmittauslaitos.fi/karttapaikka/?lang=fi&share=customMarker&n=7772805.173904994&e=533657.7383992865&title=T%C3%A4st%C3%A4+Nuorgamiin&desc=&zoom=9&layers=%5B%7B%22id%22%3A2%2C%22opacity%22%3A100%7D %5D) 2km matkalla laskua 200m (assua, maantiepojat!). Maastopyörällä 70km/h, sitten oli pakko himmailla.

fiber
21.08.2018, 08.26
Jäsen fiber tätä pohdiskeli toisaalla, että missä saa polkematta 60km/h vauhtia, niin onnistuu minun Garminin GPS:n mukaan ihan tässä kivenheiton päässäkin.

https://www.openstreetmap.org/#map=18/60.25644/24.91338

Paloheinän huipulta kun ajaa alas suoraan pohjoiseen polkua pitkin tuossa kohtaa missä lukee "Paloheinän laskettelurinne", niin jarruihin koskematta ja polkematta olen saanut tuon lukeman juuri ennen kuin pitää jarruttaa ettei törmää tuohon hiihtosiltaan.
Aika hyvin. Mulla ei mittari ole tuossakaan kuuteenkymppiin yltänyt. Kyse ei siis taida olla mäkien puutteesta vaan laiskasta mittarista ;)

Kyllä mä niin haaveilen muuttavani jonnekin, missä on kilometrien mittaisia ylä- ja alamäkiä, joita voi ajaa lenkkinä. Sitä ennen täytyy tyytyä tuottamaan lentoliikenteen päästöjä.

Keskisuomalaisessa on ollut juttu (https://www.keski-uusimaa.fi/artikkeli/401541-keski-uusimaa-testasi-sahkofillari-yllatti-kilpapyorailijan-jyrkassa-ylamaessa?r=0.8604428894371559) Anttilan (ylä)mäestä Tuusulanjärven ympäri kulkevalla lenkillä. En muista siinä olevan mäkeä laisinkaan, mutta onko jossain lähettyvillä jotain mitä en ole huomannut? Mikä on Anttilan mäki?
"Keski-Uusimaa testasi – sähköfillari yllätti kilpapyöräilijän jyrkässä ylämäessä"

pulmark
21.08.2018, 09.09
Keskisuomalaisessa on ollut juttu (https://www.keski-uusimaa.fi/artikkeli/401541-keski-uusimaa-testasi-sahkofillari-yllatti-kilpapyorailijan-jyrkassa-ylamaessa?r=0.8604428894371559) Anttilan (ylä)mäestä Tuusulanjärven ympäri kulkevalla lenkillä. En muista siinä olevan mäkeä laisinkaan, mutta onko jossain lähettyvillä jotain mitä en ole huomannut? Mikä on Anttilan mäki?
"Keski-Uusimaa testasi – sähköfillari yllätti kilpapyöräilijän jyrkässä ylämäessä"

^^ Paijalantie 199, Tuusula. Anttilan kohdalla. Mun mielestä siinä on mäki, muttei kovin kummoinen.

B2R
21.08.2018, 09.10
Anttilan koetila on Tuusulanjärven länsirannalla. Sen kohdalta etelään päin on pieni mäki. Vauhdikkaampaa menoa siitä läheltä voi kokeilla ajamalla Nurmijärven suuntaan. Nahkelan ja Palojoen välissä on jyrkkä lasku, Paloonmäki. En muista ennätystä, mutta eiköhän tuossa seitsemääkymppiä kulje helposti.

H. Moilanen
21.08.2018, 09.37
Onko kukaan sitkutellut ylöspäin :D Eräjärven mäkeä?
Juu. Noin päin ajettuna vähemmän vauhdikas, eikä tarvitse jarrutella.

Ohiampuja
21.08.2018, 10.11
Vaarunvuori Korpilahdella lienee nooteeraamisen arvoinen tässä sarjassa.
Meikeläisen enkat on juuri Vaarunvuorella. Muistaakseni 80 km/h meni rikki. :)

fiber
21.08.2018, 10.38
Ai Anttila on tuo... no ei tosiaan ole kummoinen mäki. Eikä mulla mene myöskään Palojoentien mäki edes kuuttakymppiä ilman kunnon polkaisua, ellei sitten ehkä jollain porukkalenkillä peesissä. Tuskin olen siinä ajanut seitsemääkymppiä koskaan.

lansive
22.08.2018, 16.01
Mitenkäs Murhasaari? Siinähän on jonkin verran jyrkkyyttä ja pituutta. Fillarilla en ole ikinä kyllä kokeillut.

plr
22.08.2018, 16.09
Mitenkäs Murhasaari?

Vajaa kuukausi sitten myötätuulessa huiput 72,7 km/h. Välitysten loppumisen vuoksi lopetin polkemisen hieman alle seitsemässäkympissä.

https://www.strava.com/activities/1732893022

vuohi
23.08.2018, 09.39
Lopputalven kovat laskettelurinteet ovat myös aika hyviä paikkoja kellotella huippunopeuksia, itse laskettelin maastopyörällä Tampereella Hervannan kakkosrinteen polkemalla niin kauan kuin välitykset piisasivat ja ilman jarruja tuloksella 72km/h. Pyöränä oli 170mm joustava sähköavusteinen täpäri ja renkaina 27.5'' ja 2,6'' leveät ice spiker prot. Tuntui ihan vakaalta laskettavalta ja alhaallakin taittui hyvin mutkaan :D Jos vaan on hyvä keli ja tilaa pysähtyä niin näkisin, että yli 100km/h pitäisi olla ihan tehtävissä, jossain isommassa rinteessä.

Edit: oikea tulos saattaa olla hieman suurempi, ehkä luokkaa 75-77km/h. Kun ruuvasin tuota pyörän mittaria, siten että se näyttää vähän liian vähän, että saisin siirtymille sen 2-3km/h lisää avustettua vauhtia :D

Concorde
23.08.2018, 15.32
Mitenkäs Murhasaari? Siinähän on jonkin verran jyrkkyyttä ja pituutta. Fillarilla en ole ikinä kyllä kokeillut.

Mä oon saanut Murhasaaren mäkeen muistaakseni vajaa 80kmh mittariin joskus vuosia sitten. Pelotti ja hirvitti se vauhti. Toisilla reisillä olis voinut saada enemmänkin...

SamiMerilohi
23.08.2018, 21.56
Asteluvuista perspektiiviä: maantiellä 10° on todella jyrkkä mäki. 20° on jo sellainen laskettelurinteen jyrkkä kohta. Suomen jyrkin laskettelurinne on n. 30° jyrkkä. Prosentit saa kun kertoo asteet n. kahdella. 100-prosenttinen mäki tarkoittaa, että metrin horisontaalisella matkalla on metri korkeuseroa.

Omat huiput maantiepyörällä on vähän yli 60 km/h suunnilleen tässä (https://goo.gl/maps/we7MbKSJGW12) (pohjoiseen päin), ja siinä oli omaan makuun ihan riittävästi vauhtia.

*J*
24.08.2018, 04.13
Kyllä mä niin haaveilen muuttavani jonnekin, missä on kilometrien mittaisia ylä- ja alamäkiä, joita voi ajaa lenkkinä. Sitä ennen täytyy tyytyä tuottamaan lentoliikenteen päästöjä.

Noi on ihan oma juttunsa. :) Ensin naatiskelee (tuskailee) tunnin tai pari ylöspäin ja sitten naatiskelee (ja välistä kammoksuu) vartin alamäkeen. Suomessa näitten isojen mäkien treenaamista ei pysty tekemään kumpaankaan suuntaan ni kyllä Alpeilla on alkuun sormi suussa, mut vauhtiin päästyä (kirjaimellisesti) sitä hieman rentoutuu. Ei tänä kesänä päässyt sopivaan mäkeen jossa olisi satku paukkunnu. Vaivaset 80.. :( Ehkä ensi kesänä sitten ja siihen saakka tyydyttävä 94km/h Kühtaista kohden Kematenia kellotettuun enkkaan.

Oma juttunsa tuolla ovat nuo tunnelit. Kilometrejäkin pitkiä alamäkiä kunnon prosenteilla ilman häiritseviä tuulia tms. Sieltä ei vaan ole kellotuksia (gps connect off) niin tiedä vaikka olisi satku jo poksunnu. Otsakkeeseen liittyen ei kyllä näillä kulmilla ole kuin pieniä nyppyjä joissa nippanappa saa 60km/h sekunneiksi rikki. Reisissä ei ole watteja polkea niin vain ”putoamalla” pääsee vauhtiin.

Mohkku
24.08.2018, 06.16
Junalla pääsee Lappiin, jossa Ylläksen maisematie Äkäsjoen sillalta Ylläsjärven kiertoliittymään on n. 13 km ja puolivälissä käydään 200 m alku- ja loppupäätä korkeammalla.

Penator
24.08.2018, 10.11
Pääkaupunkiseutu näyttää turhaan olevan aliedustettuna, joten korjataan:

-Nuuksion Solvallaa pohjoisesta lähestyessä olen kellottanut yli 60 km/h maasturilla Minionit alla
-Vihdintietä kaupungista päin Velskolan tielle saavuttaessa olen melko kompakteilla välityksillä saanut 70 km/h rikki (cyclo ja väljähköt vaatteet)
-Kirkkonummella Sundsbergin tietä kohti Masalaa ajettaessa on myös mäki, jossa välitykset loppuu pahasti kesken omasta pyörästä

Lyhyitähän nuo ovat, mutta riittäviä huippunopeuksien kellottamiseen.

Warlord
24.08.2018, 12.38
Tieltä 72 Pieksämäen ja Suonenjoen välillä kääntyy Haapakoskentie kohti Haapakosken kylää. Itse Haapakoskentie on hyväpintainen, leveä ja todella vähän liikennöity (siellä oli metalliteollisuutta joskus). Liikennemerkki näyttää mäkeen 7%, Garmin mukaan keskijyrkkyys reilu 8%. Sitä oon päässy pari kertaa alamäkeen yli 70km/h. Pituutta mäellä reilu 600m.

plr
24.08.2018, 13.44
Ehkä ensi kesänä sitten ja siihen saakka tyydyttävä 94km/h Kühtaista kohden Kematenia kellotettuun enkkaan.

Tuota laskua kokeillaan taas noin viikon päästä. :D Luulisin, että noin 80 km/h tuli siinä pari vuotta sitten (joo laskin varovasti, kun ei ollut tuttu tie).

Maraton-pyöräilyssä Muotkatakan lasku Kilpisjärveltä etelään päin on joskus tultu aika vauhdilla. Parin kilometrin matkalla laskua on noin 80 m, joten ei ole mikään jyrkkä lasku. Näkyvyys tosin on hyvä, kuten ao. Googlen linkistä näkyy.
https://goo.gl/maps/dS1FMDBjBEC2

Jumesniementiellä Hämeenkyröstä etelään päin tulee myös seitsemänkympin ylityksiä välillä.

Aikaisemmin mainittuun pieni korjaus tarkistuksen perusteella. Löysin vanhan Eräjärven lenkin GPS-tiedoston, latasin sen Stravaan ja perutaan sen verran aikaisempia puheita, että otetaan nopeudesta 10 km/h pois eli ei siinä mentykään kuin 80 km/h. Suomessa en muista ajaneeni kovempaa.
https://www.strava.com/activities/1780951548

vectori
25.08.2018, 22.17
Tästä ketjusta saa myös kääntäen tuskallisimmat ylämäet 😂 jos sattumalta haluaa treenata kovia nousuja!

Mohkku
26.08.2018, 06.20
En nyt nopealla haulla löytänyt, mutta kotimaan nousuista oli jokunen aika sitten oma keskustelunsa.

Velogin nopeudet pysyy tolkullisella tasolla:
Tähtäimessä nopeusennätys polkupyörällähttps://www.youtube.com/watch?v=gsHiFeX-OiE

tamperester
26.08.2018, 07.51
kumminpäin alamäki eräjärvellä,pohjosesta tultaessa vai pälkäneeltä päin.Tietää vaan tehdä lenkin sit oikein päin.

Laroute
26.08.2018, 15.16
Etelästä päin kun ajat kohti Eräjärveä, niin ajat sen alaspäin. Ajat sen kummasta suunnasta tahansa, niin voin vakuuttaa, että sinun ei tarvitse miettiä, että oletko löytänyt kyseisen mäen. Pitäisi joskus mennä porukan kanssa kokeilemaan nopeusennätystä. Pari ukkoa valvomaan niitä risteyksiä. Kunnon vauhdit ja Sagan kyykky siten, että kädet ovat tangon yläputkella ja rinta kiinni ohjainkannattimessa, niin satanen paukkuu mennen tullen. Silloin on kropan paino vahvasti etupyörällä, eikä vatkauksesta ole pienintäkään pelkoa. Asento tekee sen, että ei ole pienintäkään mahdollisuutta jarruttaa ja asennon vaihto siinä vauhdissa on aika riskaapelia.

Siihen pitäisi, ellei jo ole, Strava segmentti alkaen mäen jyrkimmän kohdan jälkeen, sinne notkoon, ehkä 150 metriä pitkä pätkä. Sillä olisi hyvä kartoitella nopeuksia.

ago
26.08.2018, 16.47
(Aikaisemmin mainittuun pieni korjaus tarkistuksen perusteella. Löysin vanhan Eräjärven lenkin GPS-tiedoston, latasin sen Stravaan ja perutaan sen verran aikaisempia puheita, että otetaan nopeudesta 10 km/h pois eli ei siinä mentykään kuin 80 km/h. Suomessa en muista ajaneeni kovempaa.) plr:n viestistä lainaus

85 km/h näyttäs oma maksiminopeus tolla lenkillä olleen.Kyllä siinä joillakin taisi 90km/h mennä puhki.

tempokisu
26.08.2018, 17.57
^ mistä sinne ajetaankaan? mä en muista, kun noista yhteislenkeistä on jotain 18 vuotta...olisi kiva joskus vielä ajella se lenkki. Ensin Kangasalle sinne Huutijärven risteyksen tienoille, mutta mistä sitten??

ps. jäsen "vectori" oot kyllä ihan Salmisen Eskon ( pyöräilijä) näköne. Ja tämä on kehu. Ettet vaan olisi Esko!

vectori
26.08.2018, 18.18
ps. jäsen "vectori" oot kyllä ihan Salmisen Eskon ( pyöräilijä) näköne. Ja tämä on kehu. Ettet vaan olisi Esko!

En valitettavasti ole Esko vaan Henri Espoosta ☺️ kaikkihan me pyöräilijät ollaan komeita ilmestyksiä!

Laroute
26.08.2018, 19.18
^ Kiitos Henri! Harvoin saa kuulla olevansa komea ilmestys. Kyllä kaikki pyöräilijät näyttävät kilometrin etäisyydeltä tarkasteltuna yhtä komeilta, mutta lähempi tarkastelu osoittaa, että emme olekaan kaikki yhtä komeita ilmestyksiä. Itse pidän kuitenkin siitä ajatuksesta, että minua tarkkaillaan kilometrin päästä, koska vain silloin olen samalla viivalla muiden komistuksien rinnalla.

tempokisu
26.08.2018, 19.42
:D mitäköhän Eskolle kuuluu, mun sydämestä pieni pala kuuluu aina Eskolle. Ja myös Päivisen Eskolle, tosin eri syystä. Olen myös Matti Esko-fani.

Mä en ole komea enkä kaunis, mutta täältä se pieni ja ei-niin-kauniskin ponnistaa.

H. Moilanen
27.08.2018, 13.21
^ mistä sinne ajetaankaan? mä en muista, kun noista yhteislenkeistä on jotain 18 vuotta...olisi kiva joskus vielä ajella se lenkki. Ensin Kangasalle sinne Huutijärven risteyksen tienoille, mutta mistä sitten??

Huutijärveltä Sahalahti-Kuhmalahti ja Kuhmalahden kirkon jälkeen vasemmalle. Tienviitassa lukee Orivesi ja Eräjärvi ja tien numero 3260.

wilcu
08.09.2018, 18.39
Keuruulta etelään tie 348 alamäki lomahotellin notkoon -ja nimenomaan viereinen pyörätie- Mäen päällä kun täysillä spurtannut ja sitten muna-asentoon on 82kmh oma ennätys.
Koitin eri paikassa leveämmällä tiellä uteliaisuudesta Sagan tyyliä -menee muuten kovempaa/perinteinen muna -asento;- mutta johan oli huteran tuntuista!

-KG-

Laroute
09.09.2018, 09.52
^Siis, tarkoititko, että Sagan kyykky oli huteran tuntuista. Sehän on kaikkein vakain ajoasento kovassa vauhdissa, koska painoa on erittäin paljon etupyörän päällä. Se on vakaa kuin juna, eikä etupyörä lähde koskaan vispaamaan.

wilcu
09.09.2018, 17.58
Asentoon meneminen/poistuminen +50 ikäiselle -siis kerran kokeillut- tuntui jopa vaaralliselta: perse satulan alla "jumissa" ja paino tangon päällä + siitä johtuva asento teki ohjaamisesta vähintäänkin mielenkiintoisen. Kannattaa harjoitella rauhallisen liikenteen alueella.
Epäilin onko asennosta mitään aerodynaamista hyötyä ja tuli todistettua itselle: Kyllä on.

-KG-

Coasting
10.09.2018, 12.08
Aluksi tuo tuntui aika huteralta mutta siihen tottuu.
Iso ero sekä tukevuudessa että vastuksessa onko kädet alaotteella vai kropan alla stemmin vieressä.

Laroute
10.09.2018, 12.27
^ Kun kädet ovat stemmin vieressä ja rinta vielä painaa niitä, sekä kyynärvarret tukeutuvat kylkiin, niin tukevampaa ja vakaampaa ajoasentoa ei ole. Se on sitten eriasia milloin sitä käyttää, koska ajoasentoon meneminen ja poistuminen on se kriittinen vaihe. Hyvässä kohtaa mahtava homma! Alkaa selkää tulla vastaan ja vauhdilla, jos mäellä on hiemankaan pituutta.

Coasting
10.09.2018, 12.51
Osittain totta. Mutta korkealaippaisilla kiekoilla joita tuuli yrittää käännellä ei käsissä ole momenttia suoristaa. Ehkä huono selitys mutta varmaan ymmärrät.
Eilen kova puuskittainen tuuli matkalla alas vuorilta ja selkeästi tukevampi alaotteelta. Myös jos tie ei ole suora niin alaotteelta parempi ohjata. Pidän kyllä kropan alla kun se tuntuu turvalliselta.

ReissuReino
10.09.2018, 13.06
Maraton-pyöräilyssä Muotkatakan lasku Kilpisjärveltä etelään päin on joskus tultu aika vauhdilla. Parin kilometrin matkalla laskua on noin 80 m, joten ei ole mikään jyrkkä lasku. Näkyvyys tosin on hyvä, kuten ao. Googlen linkistä näkyy.
https://goo.gl/maps/dS1FMDBjBEC2

Sama nyppylä mutta Kilpisjärven suuntaan on myös erittäin vauhdikas, pakatulla retkipyörällä.

Tämän kesän lasketteluista jäi mieleen Magneettimäki.

Sambolo
13.06.2019, 11.41
Paloheinän rappusten viereiseltä mäeltä mittasin lukemaksi 62.5kmh, paljon lujempaakin olis päässyt, mutta en ainakaan tuolla ekalla yrittämällä uskaltanut kovempaa :D

paaton
13.06.2019, 12.15
Paloheinän rappusten viereiseltä mäeltä mittasin lukemaksi 62.5kmh, paljon lujempaakin olis päässyt, mutta en ainakaan tuolla ekalla yrittämällä uskaltanut kovempaa :D

Kokeile niistää nenää samalla.

KotooTöihin
13.06.2019, 15.26
Työkaveri, joka on maantiepyöräilyä harrastanut, kertoi kellottaneensa keuruulla montosmäkeen 90. Vilppulan pohjaslahdella on aivan tolkuton mäki. Tuon mäen nimeä en tiedä, mutta sijaitsee vilppula-virrat välillä vähän pohjaslahdelta virroille päin. Kuorma-auto kelais siinä luultavasti 150 ilman jarrutuksia. Sitä en uskalla edes kuvitella kokeilevani.

travelleroftime
14.06.2019, 23.55
No 60-70 km/h menee heittämällä perus 8% mäkeä alas. Täällä päin ei ole jyrkempiä / pidempiä laskuja...