PDA

Näytä tavallinen näkymä : Polvi turpoaa pyöräilyn vuoksi

Karponautti
05.07.2018, 15.08
Kenelläkään samaa vaivaa ja mikä auttaisi? Kolme vuotta cyclo fillarointia takana, lenkit 3-4/vko vaihtelevat 20-100 km välillä. Jostain syystä vasen polvi alkoi turvota 3 viikkoa sitten fillaroinnin jälkeen. Viikon tauon jälkeen polvi oli taas normaali, vaan eilisen työmatkapyöräilyn (29 km yht) jälkeen taas nestettä reilusti polven ulkosyrjällä. Tuntuu kireältä ja näkyy nestepallona polvea koukistettaessa. Normaalielämään ei juuri vaikuta, mutta fillarointi ei onnistu. :\ Juokseminen ei aiheuta turpoamista.

Olen kokeillut penkin korkeutta säätää, mutta ei vaikuta. Lukkopolkimet käytössä.

Nyt kaivataan apuja, sillä Suomen kesä on lyhyt ja jokainen ajamatta jäänyt lenkki harmittaa.

Karponautti
05.07.2018, 15.14
Ja lisäyksenä, löysin paljon viestejä polven kipuiluista, mutta minulla ongelma ei ole kipu vaan nesteen kertyminen ja sitä kautta liikelaajuuden kaventuminen. Nyt ei polvea parane koukistaa juuri ollenkaan. Kylmä ja ibuprofeeni ei auta, vaan aika ja lepo tuntuu olevan parhaimmat keinot. Käytän liikkuessa polvitukea, joka oli myös eilisessä ajossa polvessa.

Lauttis
05.07.2018, 16.30
Mulla on joskus kertynyt polvitaipeeseen nestettä, bakerin kysta on diagnosoitu taudin nimi. Siinä neste kertyy lihaskalvojen? väliin, eikä aiheuta kipua, mutta patti kiristää ja saa aikaan sitä kautta liikkeen rajoittumisen eli käytännössä polvi ei mene suoraksi. Olen selvinnyt tuosta patista ihan vain painamalla sitä sormilla ja samalla jalkaa koukistamalla ja pumppaamalla, eli noin olen saanut nesteen liikkeelle. Tämä siis polvitaipeessa ja tulee ylipäätään polven rasituksesta, ja varsinkin sen päälle tulevasta (pitkästä) istumisesta, mikä estää nesteiden leviämisen laajemmalle. En tiedä voisiko tuo sama vaiva tulla polven ulkosyrjälle, vai onko se vain polvitaipeessa. Minulla kystan syy on muut polven vammat. Ortopedi voisi olla oikea osoite hakea apua.

FP3
06.07.2018, 09.08
Kenelläkään samaa vaivaa ja mikä auttaisi? Kolme vuotta cyclo fillarointia takana, lenkit 3-4/vko vaihtelevat 20-100 km välillä. Jostain syystä vasen polvi alkoi turvota 3 viikkoa sitten fillaroinnin jälkeen. Viikon tauon jälkeen polvi oli taas normaali, vaan eilisen työmatkapyöräilyn (29 km yht) jälkeen taas nestettä reilusti polven ulkosyrjällä. Tuntuu kireältä ja näkyy nestepallona polvea koukistettaessa. Normaalielämään ei juuri vaikuta, mutta fillarointi ei onnistu. :\ Juokseminen ei aiheuta turpoamista.

Olen kokeillut penkin korkeutta säätää, mutta ei vaikuta. Lukkopolkimet käytössä.

Nyt kaivataan apuja, sillä Suomen kesä on lyhyt ja jokainen ajamatta jäänyt lenkki harmittaa.

Polvikierukka rikki todennäköisesti. Ylivoimaisesti yleisin syy nesteen kertymiseen polveen on kierukkavika. Suosittelen käyntiä ortopedille (asiantuntevalle).

PatilZ
06.07.2018, 09.30
Tuossa on monta mahdollista syytä. Kierukan repeämä on lähes kaikilla (varsinkin kun on liikuntataustaa), mutta ei niiden korjaamiseen kovinkaan helpolla lähdetä. Rikkinäinenkin on parempi kuin ei ollenkaan. Et mainitse kuitenkaan mitään vammaa, niin joku tulehduksellinen tilakin voi olla nestekeräytymän takana, esim. nivelrikko. Neste pois neulalla, jolloin vaiva helpottuu ja mahdollisesti syykin paljastuu samalla. Jos ei, niin sitten lisää tutkimuksia. Röntgenkuvaus on sellainen perustutkimus, jonka perusteella voi arvioida myös tarvitaanko magneettitutkimuksen tarvetta. Vaikka sanot, ettei juokseminen aiheuta turpoamista, niin juoksijoilla polven ulkosyrjän ongelmat ovat aika yleisiä ("juoksijan polvi").

Eli rohkeasti ensin yleislääkärille.

ilmora
06.07.2018, 10.42
Itsellä oli samaa vaivaa kolme vuotta sitten, kun ylirasitin polveni taimenistutuskyykkäilyillä. Parin päivän levolla turvotus aina häipyi, mutta lenkin jälkeen tuli takaisin, eikä jalkaa pystynyt kunnolla taivuttamaan, mutta ei siihen liittynyt mitään varsinaista kipuakaan. Varasin ajan ortopedille ja sain lähetteen röntgeniin, jossa ei löytynyt mitään rakenteellista vikaa. Lääkärini ei myöskään halunnut lähteä tyhjentämään nestettä neulalla, sillä siinä oli hänen mukaansa omat riskinsä. Lopulta levon avulla vaiva katosi, eikä magneettikuvaukseenkaan ollut tarvetta, mutta pari kuukautta taisi mennä. Lenkitkin opettelin ajamaan mahdollisimman kevyellä välityksellä ja korkeammalla kadenssilla. Ihan entisensä polvi ei kuitenkaan ole, juoksuharrastus sai jäädä ja viime syksynä sain sen jälleen tilanteeseen, jossa polvi ärtyi ja alkoi naksua. Omalta osaltani olen alkanut epäillä syyksi huonoa lihashuoltoa.

Lauttis
06.07.2018, 12.21
Eli rohkeasti ensin yleislääkärille.

sieltä saa ohjeeksi lepoa ja särkylääketta, tai parhaimmillaan lähetteen ortopedille, ja saa maksaa kaksi kertaa lääkäristä.

Karponautti
06.07.2018, 12.39
Tosiaan joo, en ole loukannut polveani mihinkään, eli selkeästi rasituksesta tai sitten tuo tulehduksellinen tila. Maanantaina lääkäriin, jospa saisi ajan röntgeniin tai vaikka punkteeraisivat nesteet pois. Kierukkavika kuulostaa kyllä pahalta....

JackOja
06.07.2018, 12.42
...Kierukkavika kuulostaa kyllä pahalta....

Nääh, multa repes kierukka (työtapaturma) 2013 ja hengissä ollaan. Ei leikattu - eikä suakaan ellet ole alle 30-vuotias aktiiviurheilija.
Vajaa pari vuotta oli hankala, mutta pikkuhiljaa kuntouttamalla tuli hyvä.

Karponautti
06.07.2018, 12.48
Nääh, multa repes kierukka (työtapaturma) 2013 ja hengissä ollaan. Ei leikattu - eikä suakaan ellet ole alle 30-vuotias aktiiviurheilija.
Vajaa pari vuotta oli hankala, mutta pikkuhiljaa kuntouttamalla tuli hyvä.

Alle 30-vuotias kyllä, mutta ei aktiiviurheilija :D

jussi 163
06.07.2018, 13.40
Polvikipuja myös täällä ollut. Ei varsinaisesti tuollaista kuvattua turvotusta.
Käynti fysioterapeutilla auttoi.
Dignoosi noin 30 sekunnissa. Etureisi ihan tukossa. Kotihoito ohjeilla tuli kuntoon.

oppes
06.07.2018, 13.48
Tavan röntgenissä noista *side ja kierukkavaurioista nää oikeen mitään. Magneettikuva noiden selvitykseen melkeen tarvitaan. Ja iästä riippuen nivelrikko aiheuttaa myös erilaisia oireita - myös nesteen kertymistä. T: Nimimerkillä 2*nivelrikko, 1*tekonivel...

Laroute
06.07.2018, 19.12
Aloittaja ei maininnut mitään kadenssistaan. Jos se on 40 kierrosta minuutissa, niin syytä ei tarvitse lähteä etsimään kauempaa. Jos se on 80-100 per minuutti, niin sitten muuttuukin vaikeammaksi, jos lähdetään etsimään pyöräilyllisiä syitä. Mitenkäs tuo polvilumpion suhde poljinakseliin? Onko hieman akselin etupuolella? Jos on niin tee radikaalisti ja nosta satulaa puolisenttiä ja siirrä taaksepäin puolitoista senttiä.

FP3
07.07.2018, 18.03
sieltä saa ohjeeksi lepoa ja särkylääketta, tai parhaimmillaan lähetteen ortopedille, ja saa maksaa kaksi kertaa lääkäristä.

Juuri näin, en ole itse minkäänlainen lääkäri, mutta mene suoraan hyvälle ortopedille, joka todennäköisesti lähettää sinut magneettikuviin. Yleislääkäristä ei ole käytännössä mitään hyötyä. Polvikierukoiden tehtävänä on suojata niveliä, eli jos kierukka poistetaan (kuten usein futareilla) niin nivelpinnat hankaavat suoraan toisiinsa ja nivelet lähtevät kulumaan. Polvikierukoita voi korjata leikkaamalla, vaatii vähintään hyvän ortopedin, ellei jopa erinomaista ortopediä. Eli, hyvälle ortopedille aika. Maksaa toki euroja, mutta tulee ainakin varmuus ja tieto siitä mikä on tilanne, ei tarvitse arvuutella!

Weston
07.07.2018, 18.31
Polvikipuja myös täällä ollut. Ei varsinaisesti tuollaista kuvattua turvotusta.
Käynti fysioterapeutilla auttoi.
Dignoosi noin 30 sekunnissa. Etureisi ihan tukossa. Kotihoito ohjeilla tuli kuntoon.

Millaista hoitoa tulisi suorittaa? Venyttelyä vai jotain speasiaalimpaa?

JackOja
07.07.2018, 21.08
Millaista hoitoa tulisi suorittaa? Venyttelyä vai jotain speasiaalimpaa?Noi on aina tapauskohtaisia ja oireenmukaisia juttuja.

PatilZ
08.07.2018, 09.54
Juuri näin, en ole itse minkäänlainen lääkäri, mutta mene suoraan hyvälle ortopedille, joka todennäköisesti lähettää sinut magneettikuviin. Yleislääkäristä ei ole käytännössä mitään hyötyä. Polvikierukoiden tehtävänä on suojata niveliä, eli jos kierukka poistetaan (kuten usein futareilla) niin nivelpinnat hankaavat suoraan toisiinsa ja nivelet lähtevät kulumaan. Polvikierukoita voi korjata leikkaamalla, vaatii vähintään hyvän ortopedin, ellei jopa erinomaista ortopediä. Eli, hyvälle ortopedille aika. Maksaa toki euroja, mutta tulee ainakin varmuus ja tieto siitä mikä on tilanne, ei tarvitse arvuutella!

Kukin tietenkin tekee rahoillaan, mitä haluaa. Kannattaa muistaa, että ortopedi on leikkaava lääkäri ja tekee siis arvion siitä. Palsta on nähtävästi tehnyt diagnoosinsa, että alkuperäinen kysyjä on tapaturmaisesti saanut kierukkavaurion, joka joissain tapauksissa tarvitsee leikkausta (vähitellen syntyneitä ei käytännössä koskaan leikata). Itse en löytänyt alkuperäisen kysyjän kuvauksesta tapaturmaa tai polven lukkoonmenemisen oiretta tai tunnetta.

Toinen vaihtoehto on mennä ensin hyvälle yleislääkärille (monet yleislääketieteen erikoislääkäreistä tai työterveyslääkärit on tässä hyviä). Jutella, miten kannattaa edetä ja etc. Olisko fysiatri tai urheilulääkäri vai fysioterapeutin tutkimus ensimmäinen steppi. Mitä tutkimuksia tehdään ehkä ennen leikkausarviota (ortopedi). Ei sillä ortopedillä ole mitään röntgen-katsetta, jolla arvion tekisi. Toki voi maksaa enemmän euroja, mutta toisaalta tulee varmemmin hoidettua hyvin.

Sent from my iPad using Tapatalk

tempokisu
08.07.2018, 10.40
^ joo, yleislääkäristä ei ole mitään hyötyä, voi vaan sanoa että mene ortopedille. Magneettikuviin tarvitaan erikoislääkärin lähete.
Ja siinä samaa mieltä että jos on tärkeä asia, siitä kannattaa maksaa. Paksusuolioperaatiot maksoi 24 998e ja nämä kaksi kertaa, mutta siksi olen elossa. Tosin jos olisin tienny mitä se elämä tulee olemaan, niin....mutta silloin uskoin elämään. Jälkeenpäin olen miettiny että hyvä kuitenkin että menin yksityiselle leikkaukseen, taysissa olisivat tasavarmasti tumpeloineet tai tehneet musta avannepotilaan. Mun usko julkiseen terveydenhoitoon...tai sairaudenparantamiseen on täysin menny.

Karponautti
10.07.2018, 14.14
Lääkärin diagnoosi: limapussin tulehdus. Nyt kahden viikon lääkitys ja jos ei parane, niin punkteeraus edessä. Parasta on, että pyöräily ja lenkkeily on sallittua edelleen!!!