PDA

Näytä tavallinen näkymä : Sydän!

Laroute
04.05.2018, 15.01
Kolmisen viikkoa sitten alkoi sykemittari näyttämään hurjia lukuja hetkellisesti. Syke pomppi mittarin mukaan jopa 230 kun hissutteli pk-vauhtia. Minulla oli silloin enimmäisellä kerralla kaksi sykemittaria ja kaksi vyötä, molemmat näyttivät hurjia lukuja muutaman minuutin ajan. Mitään muita tuntemuksia ei ollut.

Äsken olin lenkille lähdössä ja mittari seilasi 130- 210 sykeen välillä muutaman minuutin kun seisoin autotallissa. Kaulasta sykettä tunnustellen n. 80 lyöntiä minuutissa. Liekö jotain harmitonta värinää, vai pitääkö lähteä kurkistamaan konepellin alle.

Onko kokemuksia tai peräti tietoa aiheesta?

Nyt istun lenkkivehkeissä tätä kirjoittamassa ja syke 69.

Malamuutti
04.05.2018, 15.21
Sykemittarit häiritsevät toisiaan/ottavat häikkää muista laitteista?
Ostin jokin aika sitten ensimmäiseksi sykemittariksi Lidlistä laitteen ja ensimmäisen käyttökerran jälkeen hiukan eppäilin sen näyttämiä varsin huimia lukemia. Käyttöohjeen mukaan esimerkiksi polkupyörän langaton nopeusmittari saattaa häiritä tuota sykemittaria. Kokeilin sitten toisella pyörällä, jossa on langallinen mittari, ja sain huomattavasti realistisemman oloisia lukemia. Erään kerran sitten taas mittari pompsahti tasaisella ajellessa 120:stä 180:een, kun ohitse ajoi joku paku. Arvo palautui normaaliksi, kun auto oli mennyt ohitse.

tommi2
04.05.2018, 15.49
Jos sulla on/on pääsy verenpainemittarille, niin joissain paremmissa on tollasen epäsäännöllisen pulssin tai rytmihäiriöiden tunnistus. Ehkä kuitenkin käynti terveyskeskuksessa kannattaa.

Marsusram
04.05.2018, 15.58
^^Voimalinjat ja staattinen hankaussähkö ovat myös tehneet häiriöitä lukemiin noilla langattomilla sykemittareilla.
Sykevyön ihokontakti voi ennen lenkkiä olla kuiva ja sykkeen tunnistus heikkoa kun sähköinen impulssi ei johdu läpi.

hcfreak
04.05.2018, 16.11
Sykevyö teki tota jatkuvasti ku paita hankas tuulessa. Toisinaan kyllä juostessakin. Ranteesta mittaava ei oo sekoillu kertaakaan

sil
04.05.2018, 16.28
Mittarien virhelukemat tuntuu todennäköisimmältä vaihtoehdolta, jos ei kerran mitään tuntemuksia ole. Eihän tuohon voi kuitenkaan muuta suositella kuin tarkastuksessa käymistä, kun pumpusta on kyse.

Oman kokemuksen mukaan garmin/polar -sykemittarien ylisuuret lukemat liittyvät useimmiten liian löysällä huonosti paikallaan olevaan vyöhön tai sykevyön kohdalla lepattaviin vaatteisiin. Usein virhelukemia tulee, kun laskee alamäkeä ja paita lepattaa vimmatusti.

Pelkkä vesi sykevyön kosketuspinnoilla ei ole optimaalinen, hiki ja suolavesi johtavat paremmin.

hsr
04.05.2018, 16.47
Lääkärit naureskelevat keskenään näille tyypeille, jotka käyvät "varmuuden vuoksi tarkastuksessa" sykemittarin näyttämien takia. Lähes 100% varmasti kyse on mittarin häiriösta, jos pulssi ranteesta/kaulalta tunnustellen on normaali eikä mitään tuntemuksia ole.

nure
04.05.2018, 17.26
Täältä ei kannata kovin paljoa hakea neuvoja mahdollisiin vakaviin terveysoireisiin. Siis lääkärille vaikka kuinka vaikuttaisit luulosairaalta.

Laroute
04.05.2018, 17.30
^Ensimmäisellä kerralla minulla oli siis kaksi sykevyötä käytössä. Tacx trainerin näyttöä varten ja Polar Polar Flow:n takia. Onko mahdollista että yksi häiriö aiheuttaa saman virheen molempiin vöihin? Molemmat hakkasivat hulluna samaa tahtia. Äsken lenkillä muutamaan otteeseen taas ja enkat 232 lyöntiä Polarin vyöllä.

Juha Jokila
04.05.2018, 18.34
Et sitten mitannut käsipelillä silloin kun häiriö oli päällä? Puoskarit kyllä määrää sellaisen setin testejä ja lääkeet, että niillä viimeistään tuntemukset alkaa.

Kurapyörä
04.05.2018, 18.46
Ensinnäkin, olen nuren kanssa täysin samaa mieltä ja hsr:n kaltaiset kirjoitukset vain vahvistavat tämän!

Täältä EI kannata sen suuremmin apuja kysellä kyseisiin ongelmiin.

Tosiasia on, että jotkut sähkölaitteen aiheuttaa sykemittareihin virhenäyttöjä ja nostaa sykenäyttöä, yleensä silloin mittarin maksiminäyttöön.

Itselle kävi helmikuun alussa niin, että Polarin sykemittari näytti 160-180 sykkeitä sohvalla maatessa iltasella. Aamulla sitten ajattelin käydä terkkarissa näyttämässä, jos lukemat vielä samalla tasolla. Ja olihan ne, eli terkkariin. Näytin mittarista lukemia ja voin vannoa, että yksikään lääkäri EI naureskellut lukemille, vaan ohjeisti suoraan 'tuosta ovesta sisään'. EKG-piuhat kiinni, mittaus ja ambulanssilla sairaalaan. Sairaalassa meni 8 päivää ja diagnoosina sairaan sinuksen oireyhtymä (sick sinus).
Eteisvärinää ja rytmihäiriöitä, joista nuo korkeat sykkeet johtui. Hoitona betasalpaajat ja sydänmen tahdistin.
Betasalpaajat on sitten kestävyysurheilijalle ihan 'myrkkyä' sillä ne estävät tehokkaasti pulssin nousua ja
esim. itselläni maksimisykkeet putos 180 noin 150 tienoille. Joskus, jos lähtee lenkille 3-4 tuntia pillerin oton jälkeen ei nouse kuin 135. Ei kulje pyörä enään kovaa ja ylämäet tekee mieli kiertää.

Eli, jos kuitenkin täältä neuvoa haet, niin neuvon sinua menemään lääkäriin ja koita päästä sinne silloin kun sykkeet on korkealla. Itsellänikin oli ensin noita hetkellisiä pulssin nousuja ja tämä viimeinen kerta jäi päälle.

Terv. Nimimerkki: Kokemusta on!

hsr
04.05.2018, 19.25
Tuossa edellä Laroute mainitsi, että mittarin näyttäessä 130-210 syke kaulalta oli 80. Tottakai rytmihäiriön kyseessä ollen sykemittari näyttää oikein korkeaa sykettä, mutta mielestäni syke on suhteellisen helppo tarkistaa ranteesta tai kaulalta eikä kannata panikoida mittarilukemien takia jos syke oikeasti on normaali. Luulisin että sellaista rytmihäiriötä ei ole olemassa, jossa sykemittari näyttää korkeaa lukemaa mutta pulssi on normaali. Itselläni on joskus ollut runsaastikin lisälyötejä ja ne on helppo pulssia tunnustellen ja muutenkin huomata. Uskoisin että myös eteisvärinä on melko helposti tunnistettavissa epätasaisena sykkeenä. Tahdon siis sanoa että tuollaisiassa sykemittarin korkeissa lukemissa todennäköisin syy on mittarihäiriö ja se on helppo tarkistaa pulssiaan tunnustelemalla. Jos syke näinkin on poikkeuksellisen korkea tai epätasainen/epäsäännöllinen, kannattaa lähteä saman tien ensiapuun. Jos Kurapyörä olisi tuossa sohvalla maatessaan kokeillut pulssiaan, sekin olisi ollut tuon 160-180 minkä mittarikin näytti. Nopealla googlauksella näyttäisi siltä, että syke yli 100 levossa ei ole normaali.

Laroute
04.05.2018, 20.24
Kiitos monista vastauksista. Pidin äsken sykevyötä 2.5 tuntia venettä kunnostaessa ja sykkeet näyttivät normaaleilta. Tein kuitenkin hyvin vaativan huoltotoimenpiteen vyö yksikköön, eli napsuttelin mötikän neppareita irti ja kiinni parikymmentä kertaa, jotta mahdollinen kontaktipintojen hapettuminen poistuisi. Ehkä syy oli kontaktipintojen hapettumisessa, mutta sekään ei selitä vielä kahden sykevyön yhteisvirhettä. Pitänee käydä lekurissa, vaikka eräässä viestissä kerrottiin lääkäreiden nauravan sykevyö potilaille.

Siitä saisikin mukavan jutun. Eli jos minua ei näy ensikesänä "puolikuolleiden"-sarjassa (55 v), niin hautakivessä voisi lukea "Tässä lepää mies, joka ei halunnut tehdä itseään naurunalaiseksi lääkäreiden silmissä".

Capu
05.05.2018, 01.06
Vanhemmissa sykemittareissa ihan tunnettu juttu jos ajoi korkeajännitelinjan alta tai esim. sähköisteyn junaradan vieressä kulkevaa tietä, niin lukema noisi hetkittäin 240:een. Tuo lukema tulee vaihtosähkön 50Hz:n monikerrasta jonka sykemittari nappasi langattoman vastaanottimen kautta.

Juha Jokila
05.05.2018, 01.16
^Mitenkähän toi monikerta Suomessa asti vaikuttaa, kun täällä verkot toimii 50 Hz.

Jenkka
05.05.2018, 05.21
En vuosi sitten uskonut uutta ranteesta mittaavaa kelloani, kun sykkeet sahasi. Olisi kannattanut, sillä eteislepatus oli päällä. Tosin oli mulla veto aika lailla veto poiskin, mutta sydänvaivaa ei välttis osaa ekalla kerralla itse tunnistaa. Nyt mulla on kaksi omronin huippumittaria rytmihäiriötunnistuksella. Toinen pöytämalli ja toinen matka.

Eteislepatus (flutteri) on kestävyysurheilun kai ainoa paskempi aikaansaannos sydämmelle (kellä siihen taipumus).Jos Ei ymmärrä mennä sairaalaan 24 h sisällä rytmitykseen, joutuu vetään verenohennuslääkkeitä ja salpaajaa n. 1,5 kk. Rytmitys tehdään vain kolmesti kerralla ja jos ei käänny, niin lähdet sairaalasta himaan saman vaivan kanssa. Eteislepatus ei ole ihan harmiton sillä aivoinfarktin vaara on hoitamattomassa tapauksessa konkreettinen, jos rytmihäiriö hakkaa paakun, joka matkaa aivoihin ja parkkeeraa sinne.

hcfreak
05.05.2018, 06.18
Häiriö todennäkösesti korjaantuu sykevyötä hieman korjaamalla/syljellä kostuttamalla kontaktipintoja. Värinä ei taida poistua ihan niin heleposti?

Jenkka
05.05.2018, 10.21
https://sydan.fi/sydansairaudet-ja-hoito/sydamen-rytmihairiot#eteislepatus

Täällä keskustelussa on jo mainittu, sick sinus, eteisvärinä ja eteislepatus. Lisääkin löytyy, mutta itsediagnisointi ei ole ihan helppoa (pl. Kammiovärinä, jota harvoin tarvitsee imuutamaa sekuntia pidempään itse harmitella).

Mekanismi, joka omalle kohdalle sattui oli se, että ensin meni selkä ja liikunta loppui pakosta kuin seinään. Sitten buranaa ja kylmävesihoitoa ja kas cocktail rytmihäiriöön oli valmis. Vuosia rääkätty sydän, kun ei tykkää yhtään liikunnan lopettamisesta kertaheitolla, mutta minkäs teet, kun joudut petipotilaaksi.

Buranaa en enää tykkää myöskään käyttää yhtään. Olen kauhulla seurannut, kun jotkut kisaakin vedettyään buranaa kolotukseen kisapäivän aamuna.

Toissa marraskuussa hiihtäjätär Kalla sai rukan mc:ssä e-lepatuksen ja sijalla 50 jotain maaliin. Tietysti huippu-urheilija tajuaa maallikkoa paremmmin asian kesken kisan tapahtuneena.

Marsusram
05.05.2018, 11.27
^Mitenkähän toi monikerta Suomessa asti vaikuttaa, kun täällä verkot toimii 50 Hz.
Ei siis johdu siitä. Muutkin kuin sähköverkkohäiriöt tuottivat saman lukeman.
Mittareissa oli luultavasti ohjelmoituna rajat sykemittaukselle 30-240 bpm. Alle 30 menevät tulkittiin missatuiksi lyönneiksi (error) ja yläpäässä jämähti 240 lukemaan.

sianluca
05.05.2018, 16.07
tuo "lepatus" on ollut vaivana minulla jo pitkään, pulssi välillä 180 ja yli ja sydän supistuu erikoisella tavalla. Tehot menevät kohtauksen alkaessa minimiin ja pienikin mäki tuntuu hankalalta. Palautuminen normaalitilaan vaatii täydellisen levon ja vie muutaman minuutin yleensä, pisimmillään kohtaus on kestänyt puolisen tuntia. Yleensä kun saan levolla pulssin laskemaan noin 130 tienoille, pulssi äkkiä puolittuu kuuteenkymmeneen ja sydämen toiminta tuleen normaaliksi. Tutkimuksissa , siis rasitus ekg ja ultraääni, olen käynyt noin 15 vuotta sitten, nyt viikon päästä menen uudestaan samoihin testeihin. Onneksi kohtauksia tulee harvakseltaan, max pari kertaa kuussa, välillä harvemmin.

Bempster
05.05.2018, 16.11
Mielenkiintoista. Minulle tuli tänään ajossa rytmihäiriö, ja nyt omenapuhelin tarjoaa kysymättä tätä keskustelua sitten. Isoveli valvoo. Menen kardiologille maanantaina. Sydänongelmien kanssa ei pidä pelleillä (olen lääkäri).

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Juha Jokila
05.05.2018, 16.33
Mielenkiintoista. Minulle tuli tänään ajossa rytmihäiriö, ja nyt omenapuhelin tarjoaa kysymättä tätä keskustelua sitten. Isoveli valvoo.
Sydämmeen liittymättä, minä manasin ääneen Volkkarin turvavyön takertelua vaimolle tuossa kotopihalla. Samana iltana youtube osasi tyrkyttää maastopyörävideoiden oheen tee-se-itse videota Volkkarin turvavyön korjaamiseen. Enkä luultavasti maininnut puheessa, että kyseessä on edes Volkkari. Isoveli kuuntelee koko ajan ja tietää kaiken.

Bempster
05.05.2018, 16.44
Sydämmeen liittymättä, minä manasin ääneen Volkkarin turvavyön takertelua vaimolle tuossa kotopihalla. Samana iltana youtube osasi tyrkyttää maastopyörävideoiden oheen tee-se-itse videota Volkkarin turvavyön korjaamiseen. Isoveli kuuntelee koko ajan.

Tosikkona on helpompi elää, ei tarvitse hienovaraista huumoria eikä sarkasmeja. Mieltänsä voi myös pahoitella.

Juha Jokila
05.05.2018, 16.48
Tosikkona on helpompi elää, ei tarvitse hienovaraista huumoria eikä sarkasmeja. Mieltänsä voi myös pahoitella.
Nyt en ymmärrä mihin tämä liittyy. Minä en ainakaan kirjoittanut mitään sarkastista tai humoristista, vaan kerroin tositapahtumasta.

X-terra
05.05.2018, 17.50
Oman kokemuksen perusteella julkisessa terveydenhuollossa otetaan sydämeen liittyvät jutut vakavammin, kuin potilas ne ottaa. Vaivaahan siitä on, kun joutuu käymään Helsingissä kuvantamisissa, vaikka itse kokee olevansa terve, mutta kai se on pieni hinta siitä, jos sattuukin olemaan itse väärässä. Tämä omakohtaisena kokemuksena HUS:n varsin aktiivisesta toiminnasta etsiä vikaa, vaikka itse en ole huomanut vuosiin oirettakaan sydämestä.

JouniJK
05.05.2018, 18.56
Maailmassa on monia juttuja, missä voit leikkiä Tarzania.

Heti, kun kyseessä on mikä tahansa sydämeen liittyvä juttu, neuvoni Sinulle on: älä leiki, mene heti lääkäriin.

Hautausmaat ovat pullollaan kuolleita, jotka ovat ajatelleet, että eihän tämä mitään ole. Jos Sinulla on ongelmia ymmärryksen kanssa, niin ota edes todella suuri henkivakuutus ja merkitse siihen läheisesi edunsaajaksi.

buhvalo
05.05.2018, 19.22
Maailmassa on monia juttuja, missä voit leikkiä Tarzania.

Heti, kun kyseessä on mikä tahansa sydämeen liittyvä juttu, neuvoni Sinulle on: älä leiki, mene heti lääkäriin.

Hautausmaat ovat pullollaan kuolleita, jotka ovat ajatelleet, että eihän tämä mitään ole. Jos Sinulla on ongelmia ymmärryksen kanssa, niin ota edes todella suuri henkivakuutus ja merkitse siihen läheisesi edunsaajaksi.

Nyt on draamaa ja magiikkaa liikkeellä, maalikkosaarnaaja-retoriikkaa.

JouniJK
05.05.2018, 19.31
Ei ole maallikkosaarnaaja kyseessä - oliskin.

Sattuu olemaan erittäin omakohtaisia kokemuksia - sellaisia, joista Sinä et näköjään tiedä yhtään mitään. Sinulla on viisauteen vielä matkaa.

KotooTöihin
05.05.2018, 20.27
Olin joskus jonkun toisen syyn takia lasaretissa. (Hämmentävää kyllä, etten muista miksi oli siellä 3 päivää) Silloin havaitsivat sivuäänen sydämessä. Jonkin verran ärsyttää käydä siellä koko ajan syynättävänä. Kyllä paljon liikkuvana huomaan itse heti jos ei ole kaikki tehot käytössä.

buhvalo
05.05.2018, 20.56
Ei ole maallikkosaarnaaja kyseessä - oliskin.

Sattuu olemaan erittäin omakohtaisia kokemuksia - sellaisia, joista Sinä et näköjään tiedä yhtään mitään. Sinulla on viisauteen vielä matkaa.

Tällasta se on, meidän suvussa ei vaan kuolla. Ja jos kuoltaisiin, ei sydän - ja verisuonitauteihin, joten Viisauttautta ei löydy.

...poistettu paljon liekitystä... eiköhän ne rasvaiset verisuonet pala pirun hyvin ilmankin.

Köfte
05.05.2018, 22.22
Aikoinaan allekirjoittanut (alle 5 v) raahasi 57-vuotiaan ex- olympiatason
5-ottelijan ja sotaveteraanin ruhon lumilinnan veistosta mummolan portaille
pulkalla. "Vaarilla on paha olo". Sydärihän tuossakin oli kyseessä, ironisesti
poikansa sattui olemaan juuri tuolloin päivystävänä erikoistuvana kardiologina...
Tuosta on jäänyt jonkinasteinen tarve ensiapuun ja työsuojeluun,
tomivia ihmisiä tarvitaan aina. Jatkan samalla tavalla, myöhäisempien
tapahtumien/kokemuksien viitoittamana.

Tuo jo eläköitynyt kardiologi kävi tervehtimässä kummipoikaansa tasavuosien
(5+3=8) shampajasammion kera, en ole vieläkään ottanut noita -70 helmikuun
tapahtumia puheeksi; pitäisikö, vai odotanko vanhemman aloitetta?
Tämmöisissä asioissa useimmat meistä ovat nöösejä iästä huolimatta.

Niin! Sydänoireiden kanssa ei viivytellä, ei yhtään.

hcfreak
06.05.2018, 04.36
https://farm5.staticflickr.com/4286/34970475913_0a13edc286_o_d.jpg

Siinä on polarin sykevyön tuottamaa häiriötä.

F. Kotlerburg
06.05.2018, 08.43
Kaksi sykevyötä yhtäaikaa on kyllä hyvä tapa saada häiriötä lukemiin, kun ne hankaavat toisiinsa.

Laroute
06.05.2018, 14.42
No, niin! Osaltani on asia selvitetty. Menin ensiapuun kyselemään ja samantien letkuihin sydänkäyrää kuvaamaan, sydän ultrattiin ja keuhkot kuvattiin. Lopputuloksena täysin priima sydän ja lääkäri selosti jatkuvasti ultraäänikuvaa ja kertoi kyseessä olevan selkeästi hyvin harjoitelleen henkilön vahva sydän. Kammion seinämät olivat kuulemma vahvasti pumppaavat ym. muuta mukavaa informaatiota tuli. Ottivat asian vakavasti, eivätkä vähätelleet toteamustani mahdollisesta sykevöiden virhearvioista.

Reissu ei ollut ollenkaan turha, kun sain suljettua pois pumppu probleemat. Siitä huolimatta kuuluin niihin sykevyösankareihin, joille lääkärit nauravat, kuten tuolla ylempänä viitattiin. Nyt lenkille lyhkäsissä! Jes!

Nalho
06.05.2018, 16.32
Varmaankin nuo satunnaiset ylikorkeat sykkeet mittarissa johtuvat vyön huonosta kosketuksesta? Itselläni eilen sellaisessa reippaassa metsäkävelyssä oli ensimmäisen parinkymmenen minuutin aikana paljon sellaisia piikkejä joissa syke oli reilusti yli kaksisataa huippu 218. Kun normaalisti maksimi on 172. Asia varmasti korjaantuisi täysin jos ennen mittaripannan kiinnitystä sivelisi siihen tai sitten rintaan sitä samaa salvaa jota käytetään ultrauksessakin. Koska minulla moista rasvaa ei ole, niin olen vedellä pantaa kostuttanut. Joskus sekin toimii ok. joskus ei. Ongelma poistuu sitten kun alkaa hikeä pukkaamaan, mutta kyllä silloinkin joskus huitaisee tuollaisen korkean piikin.

buhvalo
06.05.2018, 16.35
Parikin kaveria kärsii noista rytmihäiriöistä, joissa syke nousee 250 tasolle, ja tuntemukset on todellakin sellaiset ettei tarvitse arpoa onko kyseessä mittaus- vai rytmihäiriö.

SamiMerilohi
06.05.2018, 20.51
Joo, sydänjutut otetaan terveydenhuollossa vakavasti. Vaikea uskoa, että lääkärit ainakaan pahantahtoisesti naureskelisivat potilaille.

Minulla oli pari vuotta sitten aamulla herätessä voimaton olo ja vasen käsi/rinta todella kipeä. Menin terveyskeskukseen, jossa otettiin saman tien EKG. Kaikki näytti normaalilta, ja pienen ihmettelyn jälkeen diagnoosi selvisi: vähän reilummin kuumetta aluillaan olevan ärhäkän flunssan vuoksi, ja vasemman puolen syvät rintalihakset aivan jumissa viikonlopun tavallista useamman golf-kierroksen takia. Potilasta nauratti enemmän kuin lääkäriä.

fiber
06.05.2018, 21.07
Reissu ei ollut ollenkaan turha, kun sain suljettua pois pumppu probleemat.
Just näin!

Hyvä kuulla, että kaikki ok.

X-terra
06.05.2018, 21.55
Lisäyksenä tuohon omaan aiempaan kommenttiin sen verran, että omalla kohdalla tutkimukset alkoivat tajunnanmenetyksistä, joiden syitä ei vieläkään tiedetä. Holterissa löytyi mobitz 2 tyyppinen katkos, josta herkimmät kardiologit olisivat laittaneet aika vähillä lisätutkimuksilla tahdistimen asennukseen, mutta itsehän en siihen peliin ollut lähdössä ollenkaan. On hieman outoa, että omassa kannassa lukee kahdelta kardiologilta seuraavat, "potilas alustavasti kovin kielteisesti tahdistimeen suhtautuu" ja "Potilas suhtautuu erittäin kielteisesti tahdistimen asennukseen, perusteltu asennusindikaatiot moneen kertaan." No kolmas kardiologi piti muutoksia jo lähes normaalin rajoissa olevina, mutta tutkimuksia jatkettiin kyllä aika paljon vielä tästä ja tämän jälkeen konsultoidut kardiologit olivat aikalailla yhtä mieltä siitä, että lisätutkimuksia ja seurantaa pumppu vaatii, mutta ei vielä sen kummempaa. Paskoilla geeneillä kestävyyskuntoilu aiheuttaa muutoksia, jotka ei mahdu normaalien viitteiden sisään.

Loppu elämähän tässä käydään varmaan vuosittain Meilahdessa ja varmaan jossain vaiheessa tulee tahdistin, mutta toivottavasti ei vielä kymmeneen vuoteen. Kuntoilua en ajatellut kyllä tämän vuoksi lopettaa. Viime syksynä fiilikset oli kyllä aika diipit, kun ei ollut ollenkaan kartalla siitä mitä on menossa. Nyt osaa jo suhtautua asiaan paremmin ja jossain vaiheessa varmaan reenejäkin pitää muuttaa.

Bempster
06.05.2018, 22.00
Lisäyksenä tuohon omaan aiempaan kommenttiin sen verran, että omalla kohdalla tutkimukset alkoivat tajunnanmenetyksistä, joiden syitä ei vieläkään tiedetä. Holterissa löytyi mobitz 2 tyyppinen katkos, josta herkimmät kardiologit olisivat laittaneet aika vähillä lisätutkimuksilla tahdistimen asennukseen, mutta itsehän en siihen peliin ollut lähdössä ollenkaan. On hieman outoa, että omassa kannassa lukee kahdelta kardiologilta seuraavat, "potilas alustavasti kovin kielteisesti tahdistimeen suhtautuu" ja "Potilas suhtautuu erittäin kielteisesti tahdistimen asennukseen, perusteltu asennusindikaatiot moneen kertaan." No kolmas kardiologi piti muutoksia jo lähes normaalin rajoissa olevina, mutta tutkimuksia jatkettiin kyllä aika paljon vielä tästä ja tämän jälkeen konsultoidut kardiologit olivat aikalailla yhtä mieltä siitä, että lisätutkimuksia ja seurantaa pumppu vaatii, mutta ei vielä sen kummempaa. Paskoilla geeneillä kestävyyskuntoilu aiheuttaa muutoksia, jotka ei mahdu normaalien viitteiden sisään.

Loppu elämähän tässä käydään varmaan vuosittain Meilahdessa ja varmaan jossain vaiheessa tulee tahdistin, mutta toivottavasti ei vielä kymmeneen vuoteen. Kuntoilua en ajatellut kyllä tämän vuoksi lopettaa. Viime syksynä fiilikset oli kyllä aika diipit, kun ei ollut ollenkaan kartalla siitä mitä on menossa. Nyt osaa jo suhtautua asiaan paremmin ja jossain vaiheessa varmaan reenejäkin pitää muuttaa.

Jep, hyvä että otat asian vakavasti. Haartmanin patologian laitoksella kulki kasku ”pipomiehistä” eli keski-ikäisistä miehistä jotka kylmillä säillä veti uimastadikan pururataa ja kupsahti sinne.

Älä ryhdy pipomieheksi, en ryhdy minäkään. On lapsia ja mitäkaikkea.

J.Kottenberg
06.05.2018, 22.15
Olen ymmärtänyt että sydänvikaisenakin liikuntaa voi, ja pitääkin, harrastaa. Mutta tietenkin sopivissa mittasuhteissa ja tilannetta ja tuntemuksia tarkkaillen.
Ja ainahan on joku tolkku kuntoilussa oltava vaikka olisi tervekin. Ja kun ikää tulee lisää, olisi sitä tolkkuakin syytä vähän kaiken aikaa lisätä.
Mutta ei terveysasioita liikaa kannata miettiä, menee muuten elämä pilalle, eikä täällä ikuisesti olla kuitenkaan vaikka kuinka tuumisi ja varoisi.

Bempster
06.05.2018, 22.18
Olen ymmärtänyt että sydänvikaisenakin liikuntaa voi, ja pitääkin, harrastaa. Mutta tietenkin sopivissa mittasuhteissa ja tilannetta ja tuntemuksia tarkkaillen.
Ja ainahan on joku tolkku kuntoilussa oltava vaikka olisi tervekin. Ja kun ikää tulee lisää, olisi sitä tolkkuakin syytä vähän kaiken aikaa lisätä.
Mutta ei terveysasioita liikaa kannata miettiä, menee muuten elämä pilalle, eikä täällä ikuisesti olla kuitenkaan vaikka kuinka tuumisi ja varoisi.

Hahhah, tervetuloa keski-ikään? Olen haudannut ehkä seitsemän nuorta ihmistä lähipiirissä eri syistä (aivoverenvuoto, raskauskomplikaatio, syöpiä, itsemurhia) ja kolme potee paraikaa levinneitä syöpiä. > 40 v. kannattaa tarkkailla terveyttään.

J.Kottenberg
06.05.2018, 23.08
Kiitos vain! Minäkin olen iloinen kun tänne saakka on päästy ilman mitään isompia kremppoja. Ehkä osin tuuria, ehkä osin hyviä elämäntapoja, perintötekijöitä en ole juurikaan jaksanut miettiä, niille ei ainakaan voi mitään.
Kyllä kaiken ikää kannattaa kiinnittää huomiota terveyteen, sekä omaan että läheisten, ja jonkun verran tuttujenkin.

Jos on terve ja jonkinlaisessa kondiksessa niin paljon enemmän voi nauttia elämästä. Ajaa vaikka hienoja lenkkejä, niinkuin tänään viimeksi.

tempokisu
07.05.2018, 00.03
Joo, sydänjutut otetaan terveydenhuollossa vakavasti. Vaikea uskoa, että lääkärit ainakaan pahantahtoisesti naureskelisivat potilaille.

.

En meinaa testata jos "jotain tulee", ja voipi tullakin kun verenpaine vaihtelee ääripäästä toiseen.
Sairasteluja on ollut elämän varrella siinä määrin että eipä elämästä enää voi oikein nauttia, kitumista tämä on.

Marsusram
07.05.2018, 09.50
No, niin! Osaltani on asia selvitetty. Menin ensiapuun kyselemään ja samantien letkuihin sydänkäyrää kuvaamaan, sydän ultrattiin ja keuhkot kuvattiin. Lopputuloksena täysin priima sydän ja lääkäri selosti jatkuvasti ultraäänikuvaa ja kertoi kyseessä olevan selkeästi hyvin harjoitelleen henkilön vahva sydän. Kammion seinämät olivat kuulemma vahvasti pumppaavat ym. muuta mukavaa informaatiota tuli. Ottivat asian vakavasti, eivätkä vähätelleet toteamustani mahdollisesta sykevöiden virhearvioista.

Reissu ei ollut ollenkaan turha, kun sain suljettua pois pumppu probleemat. Siitä huolimatta kuuluin niihin sykevyösankareihin, joille lääkärit nauravat, kuten tuolla ylempänä viitattiin. Nyt lenkille lyhkäsissä! Jes!
Hyvä että asia selvisi.
Reissu oli siitäkin hyödyllinen että sydänkäyrät jäävät tulevaa vertailua varten talteen. Tällöin saadaan pienemmätkin muutokset tulevaisuudessa paremmin kiinni kuin ilman omaa vertailutietoa. Kyllä oireettomankin ihmisen olisi hyödyllistä tutkituttaa pumppunsa säännöllisesti, vaikka sillä perusteella että aikoo harrastaa liikuntaa ja suvussa on ollut sydäntapauksia.

Nalho
07.05.2018, 09.54
Tämä on nyt vähän ot, mutta kuitenkin käsittelee tuota herttaa. Kävin aamutuimiin tekemässä ihmiskokeen rullaluistimilla. Nyt ei tullut sykekäyrään yhtään niitä korkeita piikkejä. Mittarin anturi oli huolellisesti kasteltu ja kiinnitetty. Melko hikistä hommaa on tuo luistelu heti alusta alkaen, joten ehkä sekin osaltaan oli parantamassa tuota kosketusta.

Matkaa oli reilut viisitoista kilometriä keskisyke 145 korkein 158 ja se oma maksimisyke 172, joten lievästi mentiin laikka punaisena. Vauhti nyt oli mitä oli. Mutta eiköhän meikäläinen saa siihen jotain rollaattorikerhon tasoitusta kun ikääkin on muutaman kuukauiden enemmän kuin Paavo Väyrysellä ja puheet yhtä mottipäisiä.

Joten eiköhän useimmilla nuo satunnaiset huippuarvot sykekäyrässä johdu vain huonoista alkuvalmisteluista? Monasti syytetään kummallisia lukemia jollain ulkoisilla sähkölaitteilla yms. Tässä meikäläisen tapauksessa ei sellaista tapahtunut. Ei vaikka valtakunnanverkon 400kV:n menee lähimmillään muutaman metrin päässä, joten sen jos minkä luulisi lyövän mitä kummallisempaa säkkyrää käyrään.

TemMeke
07.05.2018, 14.43
Joten eiköhän useimmilla nuo satunnaiset huippuarvot sykekäyrässä johdu vain huonoista alkuvalmisteluista?

Vyö tekee myös kauhean eron. Tai pitäiskö sanoa, että hyvä vyö vähentää alkuvalmistelut minimiin. Garminin vöitten kanssa alkuvalmistelu on oma taiteenlajinsa, eikä siltikaan tahdo onnistua joka vaatetukselle ja kelille. Onneksi Garminin lähetin sopii Polarin Wearlinkin vyöhön, joka vaan toimii ja toimii, eikä tartte ku kostuttaa kontaktipinnat. Toimii ilman hikeä, toimii pakkasella, aina se vaan toimii. Ero on niin huima, ettei kiinnosta enää edes kokeilla Garminin vöitä.

Wearlinkin vöitä ei taida enää saada kaupasta, mut Torin kautta oon ostellu itelle niitä varastoon loppuelämäks, hinnat siinä vitosen ja kympin välissä. :)

Vinkki löydetty tuolta, kun guuglailin ratkaisuja Garminin ongelmiin:
https://www.dcrainmaker.com/2010/08/solution-to-heart-rate-dropoutsspikes.html

JackOja
07.05.2018, 14.55
Mulla tutkittiin viime talvena sydänoireita eikä mitään selitystä löytynyt. Verenkuva, rasitus-EKG, Holter, keuhkoröntgen, UÄ ym. eikä mitään selitystä löytynyt. UÄ:ssä rintalasta oli pikkusen tiellä, ettei kaikkea näkynyt.

Selvinnee sitten kun avataan.

TERU
07.05.2018, 17.30
Tarkoitatko sitten lopuksi? Vai rupeavatko operoimaan ilman selvää tutkinnoissa löytynyttä pakottavaa syytä?

Pidin myös tuota holtteria vuorokauden, kunTK lääkäri sanoi topakasti, että hän haluaa nähdä rytmihäiriöön selityksen, oli vain harmitonta, sitten todettiin. Kova hermokipu, oikeassa lavassa, kun tuli pimeimpänä pakkaskautena liian vähän pyöräilyä ja liian paljon luettua - lienee ollut keskeisin syy. Dostojevskin romskut ja DonQuiote on olleet pitkään mieltä vaivaamassa, nyt ei enää. Paksuja kuin tiiliskivet, painaviakin ja mukavasti rötkötellen nautiskelin. Fysioterapeutti hoiti kipuvaivan pois.

OJ
10.05.2018, 19.16
Mä kävin myos kaikenlaiset testit läpi pari vuotta sitten kun luulin oireilevani ja silloinen lääkäri oli varsin huolissaan. Holter, EKG, 24h verenpainemonitori, keuhkokuvat, ultra ja hauska rasitustesti tuli käytyä ja tuloksia luurattiin niin perhanasti. Terveen paperit ne kuitenkin antoivat vaikka ilmeisesti mun ruismoottori ei ole ihan keskiarvojen puitteissa, mutta 30-vuoden kestävyyskuntoilutaustakaan ei taida olla ihan keskiarvo varsinkaan täällä. Rasitustesti oli hauska kun duunivaatteet päällä laittoivat juoksumatolle ja ramppi oli ihan liian loiva ja kesti yli varttitunnin. Siitä sitten hirveä papillon-hiki kainaloissa takaisin toimistolle haisemaan.

Mutta noiden mun tutkimusten aika osui aika lähelle kaverin maallisen matkan loputtua kesken leirilenkin, eli oli siinä vähän omaa huolta matkassa. Viimein loytyi sydän ja verenkiertoon erikoistunut oma lääkäri, joka vaikuttaa varsin pätevältä ja on aktiivinen tutkimuksen parissa.

JPTH
10.05.2018, 22.06
Itsellä oli sydäninfarkti 5vuotta sitten, sen jälkeen olen aloittanut pyöräilyn.Asia on pyörinyt monta kertaa mielessä kun pyöräilee mutta siitä se vaan jatkuu.Joka vuosi tutkitaan onko tullut muutoksia.Viime vuonna oli 2 vuorokautta holterlaite kun oli tuntemuksia,maksimi syke oli 185 ja leposyke 34 mutta eipä sieltä löytynyt mitään kaikki oli normaalia,sitten sain myös luvan sylettää.

Lähetetty minun HUAWEI TIT-L01 laitteesta Tapatalkilla

JPTH
10.05.2018, 22.11
Siis olen myös ottanut sen jälkeen maksimi sykettä monta kertaa.Eihän sitä koskaan tiedä mitä tulee tapahtumaa.Mutta en hirveästi mieti enään tapahtumaa.

Lähetetty minun HUAWEI TIT-L01 laitteesta Tapatalkilla

tempokisu
12.05.2018, 22.31

.

No tuota jälkimmäistä lausetta piti .....että kyllä ovat naureskelleet. Ja potilaan tila oli ...lievästi sanottuna vakava.
Mutta en minäkään enää huolissani ole ( itsestäni, mutta vähän huolestuttaa tuo äiteen pyöräily-pihanhoito kun joka päivä pitää ja pari infarktia taustalla...että voisiko sitä hieman kevyemmin ottaa...), jos kutsu käy niin kiva. Aattelin mennä verikokeisiin kun oli niin huono olla, mutta.....en mä jaksa.

90kg
13.05.2018, 11.07
Mulla oli viime keväänä sitkeän flunssan jälkeen rytmihäiriöitä. Todennäköisesti tuli kun menin lenkille liian aikaisin. Ihan rinnassa asti tunsi ja tuli kevyen lenkin jälkeen myös hitaasti mäkeä ylös kävellessä. En muista sainko ne sykemittarilla talteen. Lähiterveyskeskusesta olen sen verran oppinut että siellä luukulla yritetään lyhentää jonoista ei vakavat tapaukset pois. Kun kerroin että ollut noin viikon rytmihäriötuntemuksia niin yrittivät vielä kysellä onko niitä niin kuin juuri nyt. Ei ollut mutta, huijasin ja sain kuin sainkin pääsyn EKG:hen. Ei siellä tosin näkynyt mitään ja asia jäi siihen. Totaalilepoa päätin itse pitää 3 viikkoa ja ei uusiutunut sen jälkeen. Varmaan jonkilainen ylikuntotyyppinen rytmihäiriö kun vielä flunssatoipilas, vaikka omasta mielestä oli flunssa jo ohi.

Mutta kyllä se kuulkaas on nykyään niin että ennen terveyskeskukseen menoa saa hioa myyntipuhetta jos meinaa saada palvelua.

hcfreak
13.05.2018, 12.40
^Päivystykseen se kait kannattee mennä kiireellisissä tapauksissa. Ainaki siellä arvioidaan heti hoidon tarve luukulla. (Sijaitsee sairaalassa ainaki täällä)
Vedin rullasuksilla nurin niin heti ne mut pisti hoitsulle puhistuttamaan asfalttiihottumaa ja jäykkäkouristuspiikkiä perää vaikka en pitäny tuota edes pahana. Kait se avohaava hääty hoitaa heti.

marmar
13.05.2018, 19.01
Sydämmeen liittymättä, minä manasin ääneen Volkkarin turvavyön takertelua vaimolle tuossa kotopihalla. Samana iltana youtube osasi tyrkyttää maastopyörävideoiden oheen tee-se-itse videota Volkkarin turvavyön korjaamiseen. Enkä luultavasti maininnut puheessa, että kyseessä on edes Volkkari. Isoveli kuuntelee koko ajan ja tietää kaiken.

Android luuri kyseessä etkä ole käynyt erikseen kieltämässä kuuntelua?

Varmudella tuon kuuntelun voi estää tekemällä Snowdenin käyttöönottorutiinit, jossa mm. mikrofonit ja kaiuttimet poitetaan puhelimesta ja soitot hoitaa sitten lankaluureilla tai napeilla, jotka on vain puhelun aikana kiinni puhelimessa.

tempokisu
13.05.2018, 19.35
Vedin rullasuksilla nurin niin heti ne mut pisti hoitsulle puhistuttamaan asfalttiihottumaa ja jäykkäkouristuspiikkiä perää vaikka en pitäny tuota edes pahana. Kait se avohaava hääty hoitaa heti.

Jokunen vuosi sitten auto(ilija) ajoi päälle suojatiellä kun oltiin kaverin kanssa talvilenkillä. Liukas tie....ja onneksi, sillä raahauduin vaan sen auton etupään mukana. Siihen tuli sattumalta just ambulanssi, ja käski mun mennä terveyskeskukseen JOS jotain kuitenkin on. No mä kävin, aika turha käynti.
Sitten kun 2005 tuli eteen kääntyvän ämmäpyöräilijän takia olkapäävamma, kukaan mitään auttanu, ja ambulanssikuskit totesi että eip tässä mitään. Mutta kun katkennut supraspinatusjänne.....Kävin terkkarissa, jossa nuori poitsu kirjoitti ihan oudon lausunnon, että klossi jäi kiinni polkimeen....no eipä jääny. Menin valittaan ylilääkärille että väärät esitiedot, ja (tuttu) ylilääkäri antoi mun ite kirjoittaa miten siinä kävi.
Onneksi vakuutus korvasi leikkauksen ( 5400e) ja kuntoutuksen ( 450e) mutta tapahtumasta lähti sittemmin ikävämpi episodi vielä ja mun kisailu loppui siihen.

Mun kokemuksen mukaan julkisen puolen "hoito" on lähinnä vitsi. Huonosti migreeniäkään on osattu hoitaa, tai edes tiedetty mitäs tässä ny pitäisi ....

ONNEKSI äitini sydänoireet otettiin vakavasti ja hoidettiin hyvin niin Valkeakosken kuin TAYSinkin sydänpuolella! sehän se tässä on tärkeintä ollut. En jaksa uskoa että mun vaivoja otettaisiin vakavasti, kun ei ole aiemminkaan otettu ja siellä kuitenkin jonkiilainen "rikosrekisteri" taustalla on. Jos sikseen tulee, niin kuolen mieluummin kotona kun TAYSissa.

marmar
13.05.2018, 20.48
Mutta kyllä se kuulkaas on nykyään niin että ennen terveyskeskukseen menoa saa hioa myyntipuhetta jos meinaa saada palvelua.

Kyllä kai ne Sydänoireiset aika helpolla ottaa tutkimuksiin, jos oire päällä. Itte en kyllä sykemittarien näytön perusteella lähde mihinkään. Sen verran epäluotettavia vehkeitä.

Toisaalta play kauppa on väärällään ilmaisia sovelluksia, jotka mittaa pulssia kameran ja salamavalon avulla. Tuollaisella voi katsella käyrää siitä miten se veri virtaa sormenpäässä ja päätellä siitä mikä on totuus pulssista ja onko syytä huoleen. Ainakin mulla tuntuu antavan tarkan pulssilukeman ja selkeän käyrän sekunneissa.

sianluca
14.05.2018, 20.56
Tänään LKS:ssä rasitus-ekg ja sydämen ultraääni. Sydän tutkimuksen mukaan kunnossa, ei sellaista paksuuntumista joka olisi aiheutunut eteisvärinästä. Hyytymien muodostumisriski pieni. Holter mukaan kuitenkin kolmeksi viikoksi.

X-terra
14.05.2018, 22.06
Oman kokemuksen mukaan julkisessa terveydenhuollossa otetaan vakavasti, jos tulee sisään ambulanssilla tai saa lähetteen sairaalan lääkäriltä. Tietenkin sekin vaikuttaa onko vika nivelissä vai jossain, joka voi aiheuttaa riskin kuolemaan. Elämänlaatua julkinen puoli ei hoida, mutta hengissä veronmaksajat koitetaan pitää. Ilmeisesti rahoja on sairaanhoidossa priorisoitu jo nyt aika rankalla kädellä ja tulevaisuudessa katsotaan vielä tarkemmin kuinka riskialttiita eri vaivat ovat.
Valitettavasti jotain polvivaivaa tms katsotaan kieroon julkisella puolella, mutta ehkä on kuitenkin parempi jos nämä pahemmat vaivat hoidetaan kunnolla, vaikka kyllähän se ***uttaa jos omaa vaivaa ei oteta vakavasti.

Marsusram
14.05.2018, 23.58
Tänään LKS:ssä rasitus-ekg ja sydämen ultraääni. Sydän tutkimuksen mukaan kunnossa, ei sellaista paksuuntumista joka olisi aiheutunut eteisvärinästä. Hyytymien muodostumisriski pieni. Holter mukaan kuitenkin kolmeksi viikoksi.

Holterilla minulla joskus kerättiin 1vrk data ja analysoitiin se. Lisälyöntejä syynä oli omalla kohdalla. Mitenhän sitä voi pitää kauempaa kun pitää pesuun irrotella ja joskus data purkaa?

Hyytymien estoon kannattaisi kiinnittää huomiota, omalla kohdalla olisi ollut apua silloin kun oli vähän muutenkin epämääräinen olo ja vedin duunin vi**tuksen nollatakseni pitkän lenkin ja nukkumaan. Aamulla noustessa oli kuin olisi 50kg jauhosäkki heitetty hartioille. Onneksi sentään tuossa vaiheessa otin Aspiriinin ja hakeuduin vastaanotolle. Siellä ei paljon kerrottu, hoitaja toi nitrosuihkeen ja sitten paareilla Jorviin.. Jotain pientä kertymää löytyi tähystyksessä, mutta ei enää hyytymiä tai laajennettavaa. Silti nyt on AE 206 merkintä Kelakortissa. Vuosi tuon episodin jälkeen kävin lääkärin valvonnassa rasitusergometrillä polkaisemassa 300W ja sain luvan vetää taas täysillä. Kolesterolilääke vain jäi.
Sen jälkeen kilpailut kylläkin jäivät kun ei niillä ollut enää merkitystä ja osasin myös töissä paremmin suhteuttaa vi**umaisen narsistipomon toiminnan kunnes onneksi häipyi.
Että ehkä tuo oli hyväksikin joltain kantilta katsottuna. Luonnossa liikunnan merkityksen tajusi ja halusi jatkaa siitä nauttimista pilaamatta päätään, sydäntään tai jalkojaan.
On ne voit l'essentiel qu'avec le coeur..

sianluca
15.05.2018, 06.17
Holter ei ole sellainen kuin ennen, olen itse kantanut sellaista päällä olevaa aikoinaan. Uusi holter kulkee takataskussa, ja ottaa ekg:n peukalonpäistä. Laitan sen päälle jos rytmihäiriö tulee esim. lenkin aikana. Data lähtee sähköisesti lähetettynä keskussairaalaan heti mittauksen jälkeen. Laite on kännykän kokoinen.

JouniJK
15.05.2018, 22.45
Nuo sydämeen liittyvät jutut ovat erittäin vaarallisia. Normaalisti sitä luulee, että kaikki vakavat tilanteet ovat ilmiselvästi havaittavissa kovan kivun vuoksi. Näin voi toki olla - ei todellakaan aina.

Vaarallinen tilanne voi ilmaista itsensä esim. pikkuisen puristavalla tunteella kurkussa, minkä havaitset, mutta todennäköisesti olemattoman tuntemuksen vuoksi et tee yhtään mitään. Todellisuudessa tuossa tilanteessa on äärimmäinen kiire liuoitushoitoon ja edelleen jatkohoitoon. Jääpä vaikkapa pesemään pyöräsi ambulanssin sijaan, niin se voi jäädä viimeiseksi pesuksi.

Kerron tämän siksi, että tästä tiedosta saattaa olla Sinulle hyötyä, mikäli joskus kohtaat tuon olemattoman tunteen kurkussasi. Ja myös siksi, ettei kukaan aliarvioisi sydäntuntemuksiaan.

marmar
16.05.2018, 08.41
Nuo sydämeen liittyvät jutut ovat erittäin vaarallisia. Normaalisti sitä luulee, että kaikki vakavat tilanteet ovat ilmiselvästi havaittavissa kovan kivun vuoksi. Näin voi toki olla - ei todellakaan aina.

Vaarallinen tilanne voi ilmaista itsensä esim. pikkuisen puristavalla tunteella kurkussa, minkä havaitset, mutta todennäköisesti olemattoman tuntemuksen vuoksi et tee yhtään mitään. Todellisuudessa tuossa tilanteessa on äärimmäinen kiire liuoitushoitoon ja edelleen jatkohoitoon. Jääpä vaikkapa pesemään pyöräsi ambulanssin sijaan, niin se voi jäädä viimeiseksi pesuksi.

Kerron tämän siksi, että tästä tiedosta saattaa olla Sinulle hyötyä, mikäli joskus kohtaat tuon olemattoman tunteen kurkussasi. Ja myös siksi, ettei kukaan aliarvioisi sydäntuntemuksiaan.

Juu ei näiden oireiden kanssa kannata leikkiä. Vaikka ei olisi viimeinen pesu, niin tuloksena voi olla viimeinen pesu terveenä. Aivoveritulpasta, kun tuppaa jäämään jälki loppuiäksi.

Mutta toisaalta jos pelkkä sykemittari näyttää outoja, niin en kyllä lähde mihinkään ennekuin olen tarkistanut asian jollain mullla tavalla jos mitään muita oireita ei ole. Todennäköisyys mittarin virhelukemaan on niin iso.

Esim tuo kännykän salamaa ja kameraa käyttävä on ihan näppärä, kun se ei maksa mitään ja toimii hyvin. Jos vaikka epäilee hiemankin rytmihäiriötä, niin sillä näkee tilanteen nopsaan.

Jotkut ohjelmat luulee saavansa irti verenpaineenkin datasta, mutta siihen ei kannata uskoa, ne on korkeintaan jotain sinnepäin.

ElBike
16.05.2018, 09.32
Vastaavasti joskus oudotkin sydänperäiset tuntemukset voivat olla jotain ihan muuta; itsellä alkoi rintakehään koskea oikein kunnolla ja kipu oli pahinta kun kävi nukkumaan. Lääkärissä selvisi että refluksihan se vain oli eli mahahapot nousi ruokatorveen ja poltteli ikävästi.
Toisen kerran tuntui että sydän jätti lyöntejä väliin. Ranteestakin mitattuna tuntui miten sydän löi, sitten tuli tauko ja taas kohta mentiin. Sydänfilmin jälkeen todettiin taas että häiriö ei ole vakava vaan poistuu itsestään joskus ja urheillakin saa. Kuulemma sykkeen nouseminen tasoittaa lyöntejä. Lyöntien väliin jääminen itseasiassa johtui siitä että sydän löi joskus nopeasti kaksi lyöntiä peräkkäin ja siksi piti vähän breikkiä ennen seuraavaa lyöntiä, joten keskimääräinen syke minuutissa oli täysin normaali.

Mendota
16.05.2018, 10.44
Minulla on tutkittu "tykyttävää" sydäntä, eli kehossa voimakkaan tuntoista mutta normaalinopeuksista sykettä. Myös kammioperäiset lisälyönnit ovat olleet kaverina, ja synkkää sydänkuolleisuutta löytyy suvusta. Sydäntä on tutkittu jo 20-vuotiaasta alkaaen, eli reilut 15 vuotta. Mitään ei ole koskaan löytynyt, muuta kuin lisälyntejä rasitus-ekg:ssa. Sydänkäyrä otetaan 1-2v välein, lisäksi olen käynyt keuhkoröntgenissä, sydämen ultrassa ja rasitus-ekg:ssa kussakin kerran. Tykytystuntemukseen on esitetty herkkää sympaattista hermostoa selitykseksi. Lisälyönnit ovat lääkärit todenneet vaarattomiksi.

Selkeää vastausta en ole saanut pitäisikö välttää jotain liikuntalajia. Syön pientä annosta betasalpaajaa päivittäin, vaikea sanoa onko siitä apua, lopettamistakin on mietitty silloin tällöin lääkärissä. Lisälyöntejä eli muljahduksia tulee satunnaisesti levossa, varsinkin jos on liian lämmin, stressiä, väsymystä tai nestehukkaa. Useammin kuitenkin liikkuessa, esim. silloin kun syke alkaa nousta 120 -> 160 välillä. Myös kuntosalilla muljuaa satunnaisesti sykkeen sahatessa, erityisesti jos menee myöhään illalla. Usein muljahdus tuntuu myös kumartuessa äkillisesti, esim kenkiä laittaessa. Lisälyönnit ovat kuulemma vaarattomia, mutta silti oma mieli ei sitä aina usko.

sianluca
18.06.2018, 05.55
Minulle putosi keskussairaalasta sitten lopullinen diagnoosi kardiologilta, määrittelemätön rytmihäiriö. Eivät pitäneet vaarallisena, koska muuten olen ok kunnossa. Tukosten riskikin on pieni kun kohtausten kesto jää alle kuuden minuutin.

Köfte
20.06.2018, 01.32
Mielialalääkityksen loputtua oudot tuntemukset näiltä osin ovat nyt onneksi vähentyneet.
Toisaalla kummasteltu verenpainekin on tasaantunut jo ikään suhteutettuna normaaliksi,
eiköhän tässä pysty jo vähän kiristelemään kulkupolitiikkaakin kesän taas edetessä.
Julkisen sektorin työpaikkasairaanhoidolla saa IMO edelleenkin pyyhkiä persiinsä; suutarin
lapset eivät tarvitse kenkiä, kun olisi edes ne jalat?
Aikuisopiskelijoista kyllä pidettiin oikeinkin hyvää huolta vielä muutama vuosi takaperin; miten lie nykyään?
Aikoinaan väsätty henkilövakuutus osoitti (vielä) voimansa, kun SOTE vielä viipyy...

mikkose
23.06.2018, 21.38
Haluaisin myös rohkaista hakeutumaan hoitoon mieluummin liian herkästi kuin liian myöhään. Niitä perinteisiä tapauksia on ihan riittävästä ja onpa esim. Aava keksinyt heille ja heidän läheisille oivan Jäärähuolto-tutkimuksenkin ;)

Reilu vuosi pallolaajennuksestani ja ketju on edelleen kireällä, tosin lääkityksestä johtuen sykkeet parikymmentä napsua aiempaa alempana. Meikäläisen kohdalla julkinen hoito oli ensiluokkaista heti sen jälkeen kun verikoe oli paljastanut infarktin olevan kyseessä. En viitsi tarinaani alkaa uudelleen tähän kirjoittamaan, mutta jos kiinnostaa, niin Facebook-päivitykseni aiheesta on julkinen: https://www.facebook.com/mika.seitsonen/posts/10155638834852094. Jos tämä viittaus ei ole foorumin sääntöjen mukaista, niin osaavammat käyttäjät tai ylläpito toivottavasti nopeasti aloittelijaa ohjeistavat.

Kuukausi sitten kävin työterveyden kardiologilla vuositarkastuksessa ja iloisin uutinen oli, että suonet eivät enää nykyisillä alhaisilla kolesterolitasoilla tukkeudu. Lisäksi olen kuntoilun määrää nostanut aiemmasta merkittävästi ja viime viikkoina on Stravan PR:t ilahduttaneet fillarilenkkeilijää :)

hphuhtin
23.06.2018, 22.01
Kannattaa lääkäriin suunnata jos on pumpussa oireita, mutta kannattaa myös olla murehtimatta jos lääkäri antaa ”puhtaat paperit”. Itsellä alkoi 5v sitten eli 40v. iässä yhtäkkiä vain yksi ilta muljuamaan rinnassa. Lääkäriin, anturit rintaan -> joka 7. lyönti jotenkin outo. 24h nauhoitus josta kardiologin lausunto: ei syytä huoleen. Hoito loppui siihen.

Hoitui oirekin lopulta pois kun keksin lisätä magnesiumia nappeina ruokavalioon ja nukkua enemmän. Muljuminen palaa välillä stressin ja vähän unen myötä, mutta lähtee näillä samoilla lääkkeillä. Näin tällä kertaa, mutta en lykkäisi lääkäriin menoa jos erilaisia oireita tulisi.

OJ
29.06.2018, 00.47
Todellakin lääkäriin jos on jotain epäilyttävää vaivaa. Kävin tänään saattamassa hyvän ystävän paikallisen siunauskappelin kupeeseen kun sydän leikkasi kiinni viime perjantaina. Maallisen taivalluksen päättyminen 32-vuotiaana on aivan liian aikaista.

Keskiäkäinen lohjalainen
29.06.2018, 08.58
Minulle putosi keskussairaalasta sitten lopullinen diagnoosi kardiologilta, määrittelemätön rytmihäiriö. Eivät pitäneet vaarallisena, koska muuten olen ok kunnossa. Tukosten riskikin on pieni kun kohtausten kesto jää alle kuuden minuutin.

Samanlaiset oireet oli mullakin ja tsekki lekurilla toi saman diagnoosin. 100mg aspiriinia per päivä olen viime aikoina vetänyt, jotta liemet kulkisivat pumpussa sujuvammin. Veriarvot ovat nimittäin aika jämäkät (hemoglobiini 170+).

Köfte
29.06.2018, 21.48
^ Aika tukevaa kyllä. Taannoin vielä "urheillessa" ja röökatessa 180 meni rikki:)
Tuolloin (80-luvulla!?) suosittelivat myöskin aspirinia, eli vanha hyvä konsti on
vieläkin parempi kuin pussillinen uusia?
Nyt onneksi:) ilman kessua mennään normaalilla 165-tasolla luonnostaan.
Päälääkityksen loputtua en ihan vielä ala ulosmittaamaan ihan kaikkea,
paineet ovat edelleenkin kauttaaltaan laskusuunnassa, kuten myös pulssitasot
Kauhua aiheuttaneet häiriötilat ja "Lars Ulrichin rytmittelyt" alkavat poistua.
Eiköhän tämä(kin) tässä hiljalleen etene kohti parempaa elämää

Huuruhippi
15.08.2018, 11.33
Itselläni on jo vuosia sitten diagnosoitu kammiotakykardia. Stressi tai rasitus saa aikaan tykytyskohtauksia, jotka voivat kestää minuuteista tunteihin. Yleensä kääntyvät itsestään sinusrytmiin takaisin muutamissa minuuteissa. Näitä on hieman erilaisia variaatioita, mutta joitain ei ranteesta mittaamalla välttämättä tunnista. Itse toki nykyään tunnen jokaisen sydämen lyönnin ilman mittariakin, kun on sydäntä opetellut (ikävä kyllä) kuuntelemaan. Nuorena mitattiin sairaalassa noin 300 bpm kohtauksen aikana. On yritetty korjata useaan kertaan ablaatiohoidolla, mutta siinä onnistumatta.

Nykyäänhän näitä voidaan tosiaan aika rutiinitoimenpiteillä ilman avoleikkausta hoitaa ja tekniikka on hienoa. Katedri reisilaskimosta sydämeen ja sillä poltellaan hermoja. Ongelma on siinä, että oireet pitäisi saada toistettua leikkauspyödällä ja se on monesti vaikeaa. Suomessa ollaan tällä alalla maailman huippua, etenkin TAYS. Betasalpaajia olen syönyt jo vuosia ja ne toimivat itselläni melko hyvin.

Kohtauksen alkaessa saattaa huipata hieman ja tehot lähtevät. Te, joilla on näitä vastaavia tuntemuksia, niin kohtauksen alkaessa RASITUS PITÄÄ LOPETTAA VÄLITTÖMÄSTI!

Tsemppiä kaikille kohtalotovereille.

oppes
16.01.2019, 15.28
Mielenkiintoista luettavaa. Itselle tuli tuo eteisvärinä melkoisena yllärinä. Ikää toki on jo 6-0, mutta viimeinen rööki tuli poltettua 20v sitten, painoa pudotettua 4v sitten +50kg normi-indeksiin sillä tuloksella, että verenpaine- ja kolesterilääkkeillä sai heittää kuikkaa. Lepopulssi putosi viiden ja kuudenkympin väliin sekä verenpaine reilusti suositusrajojen alle. Tuo ruokavaliolla ja 7 - 10tkm:n ympärivuotisella fillaroinnilla. Viime elokuussa huomasivat rutiinitarkastuksessa "oikean haaran katkoksen" (harmiton vaiva) mutta työtervauslääkäri pisti varmuuden välttämiseksi kardiologille ultraan. Lopputulos: Hyvä vahva sydän, ei rakenteellisia vikoja ja elintavat + verinäytteiden tulokset huomioiden: "vedä niin kovaa kun haluat - tosin vanhenevilla saattaa joidenkin tutkimusten mukaan lisätä eteisvärinän riskiä". Jäi toi viimeinen kommentti sen kummemmin huomioimatta. Viime sunnuntaina ihmettelin kun normaalin vakiolenkin jälkeen Polar näytti Kova/Maksimitehoista harjoitusta. Samoja lenkkejä toistettuani jo vuosien ajan, tunnen aika hyvin normaalin keski-/maksimipulssin/käyrän eri tehoilla. Nyt ero oli selkeä. Oli myös hieman normaalia rasittuneempi olo. Ajattelin tuon olevan a) mittarivirhe b) aiheutuneen pakkasesta. Maanantaina työmatkalla sama toistui. Normaali "Keskitehoinen" työmatka muuttuikin "kovatehoiseksi+". Työpäivä meni hieman palellen, pää tuntui kevyeltä/huimasi hieman. Kotimatka jäikin sitten mieleen. Vaikka yritin kuinka ajella rauhallisesti, niin sydän tuntui tulevan rintalastasta läpi. Oma (typerä) diagnoosi: On vissiin tullut treenattua liikaa, pidän pari vapaapäivää. Eilen aamulla sitten olo aamupalalla oli hieman outo. Sydän muljahteli ja ihan kuin olisi pientä rintakipuakin. Verenpainemittari kiinni. Syke vajaat 100 ja paineetkin selkeästi koholla (100/150). Eniten ihmetytti painemittarin näytöllä oleva "sydän"-ikoni, jollaista en aiemmin ollut nähnyt. Ohjekirja kun oli hukkunut niin piti hetken hakukonetta käytellä. Vastaus löytyi nopeasti. Epäsäännöllinen rytmi. Siltä istumalta sitten varaamaan aikaa työterveyteen. Lääkäri kuunteli pienen hetken tarinaani ja toisen sydäntä. Seuraavaksi mentiinkin sitten sydänfilmiin. Ja sitä paperia sitten tuli. Paitaa pukiessani EKG:n ottanut kysyi ”onko sinulla aiemmin näitä rytmihäiriöitä ollut?”. Nielaisin (alkoi tuo refleksi jo tulla tutuksi). Takaisin poppamiehen puheille, joka hetken tuijotteli papereita ja totesi: ”Siinähän se on - eteisvärinä. Huonot uutiset on ne, että rytmiä ei enää voi yrittää kääntää sähköllä kun tilanteen alkamisesta on kulunut >48h. Vaatii vähintään kolmen viikon verenohennuslääkkeiden popsinnan ennen yritystä. Beta-salpaajat kuitenkin toimii odotetusti. Leposyke on jo samoilla lukemilla kuin viime viikolla. Paineetkin melkein. Ketuttaa vaan nyt se painemittarissa joka mittauksella luuraava varoitus epäsäännöllisesti rytmistä. Eli siellä hän nyt on... Eli jälkiviisaana: Jos olisin mennyt heti kontrolliin, niin tuota rytmiä olisi voitu koettaa kääntää polilla ilman viikkojen odottelua. Lääkärin kommentti oli, että pulssin mittaaminen / mittarin säännöllinen käyttö on paras keino huomata usein oireetonkin eteisvärinä. Tuota värinäähän pidetään suurimpana yksittäisenä riskinä aivohalvaukseen. Ja ikähän on selkeä riski - iän myötä riski värinään kasvaa selvästi. Myös uusimisriski on suuri ja käytännössä ainoastaan ajan kysymys.

tempokisu
16.01.2019, 16.18
Te, joilla on näitä vastaavia tuntemuksia, niin kohtauksen alkaessa RASITUS PITÄÄ LOPETTAA VÄLITTÖMÄSTI!

Tsemppiä kaikille kohtalotovereille.

Kiitos, tuossa yhtenä aamuyönä tuli tuntemus että pulssi on ainakin 300/min, mittasin kaulalta ja päättelin 10s mittauksen perusteella. Maassa makasin, kun taas verenpaine oli alhainen eli 70/45, maassa makasin siksi että en pysyny pystyssä. En oikein nähnytkään mitään kaikki näytti vaalealta, ja "pään sisässä" tuntui ilkee suriseva ääni.
Kun siittä tolpilleni pääsin, söin vähän ja makoilin hetken, onneksi näkö palautui ja surinakin hävisi myöhemmin.
Mä en minnekään tutkimuksiin mene, ei siellä ole ennenkään otettu tosissaan mun vaivoja ( allerginen reaktio viimeksi) että mieluummin kuolen kotona kun meen ensiapuun taas haukuttavaksi ( yleensä heti otetaan anoreksia esille ja eräs toinen "raskauttava rikos" ja sen jälkeen on ihan turha toivoakaan asiallista kohtelua )
Suvussa on korkea verenpaine ja sydäninfarkteja, joten kai ne minullekin jossain vaiheessa tulee....Propralia on jo käytössä tarvittaessa, ja verenpainelääkitys mutta silloin kun paineet noin alhaalle romahtaa niin en sinä päivänä oikein viitti ottaa..

oppes
16.01.2019, 16.56
Kun tuota seuraavaa listaa lukee, niin on aika selvää, että beta-salpaajat ja verenohennuslääkkeet tulee aika pian pysyviksi seuralaisiksi... :D

Eteisvärinälle altistavia tekijöitä kannattaa välttää, jos ne tyypillisesti laukaisevat eteisvärinäkohtauksen. Kohtauksella altistavat tekijät voivat vaihdella yksilöllisesti. Tällaisia tekijöitä ovat muun muassa:

valvominen
raskaat fyysiset suoritukset
kilpaliikunta
runsas alkoholin käyttö ja krapula
kofeiini, mm. kahvi sekä cola- ja energiajuomat
runsas tai raskas ateria
kylmät juomat
stressi
flunssa tai muu sairaus
kova saunominen
huumeiden käyttö

tempokisu
16.01.2019, 17.14
^ mulla on tuosta vaan stressi ( onko töitä? jännittää jo sinne töihin meno pari päivää aikasemmin, nytkin oon ihan hermona...) ja valvominen ( jos neljä tuntia nukun niin se on jo tosi hyvin).

taski63
17.01.2019, 10.01
Kohtauksittainen eteisvärinä tuttu vieras täälläkin. Pari vuosikymmentä meni samalla kaavalla: flimmerikohtaus 2-8 viikon välein, kesto vuorokauden kahta puolta, loppuajasta yleensä 10-15 tuntia. Meni joko itsestään ohi, tai sopivalla rasituksella (reipas kävely, hölkkä). Viime kesänä alkoi yhden äkin tulla flimmerikohtaus joka toinen päivä, joten lekurille. Nyt on betasalpaaja ja flekainidi pysyvänä lääkityksenä, mutta eipä ole flimmeriä ollut eli lääkkeet toimii.

Hiukan tuossa vain harmittaa, kun betasalpaaja pudottaa sykettä niin ei lihasten hapetus toimi kunnolla, eli liikkuessa on aina vähän "käsijarru päällä". Leposyke on yleensä 40-45, aamuyöllä tippuu alle 40. Mutta mieluummin tämä kuin flimmerikohtaukset.

sianluca
18.01.2019, 07.44
Tuorein rytmihäiriö viime sunnuntailta, olin kasannut viikolla talven hiihtotonnin täyteen ja sunnuntaina lähdin vauhtileikittelemään sen kunniaksi. Riehuin vassulla ladun ylämäet ylös ja kun lähdin laskemaan tunturia alas ja kylmä talvi-ilma tunki keuhkoputkeen pulssi nousi 200/min-lukemiin. Onneksi auto oli lähellä, menin nopeasti lämmittelemään ja lepäilemään ja sain laskettua sykkeen alle 130/min jolloin se puolittui nopeasti. Vedin vielä kolme kierrosta kolmosen latua rauhallisesti tämän päälle ja lähdin kotiin lepäilemään.....

oppes
18.01.2019, 16.35
Dodiin. Kolmen päivän huilin jälkeen salpaajilla lenkille. Pulssi ~20 alle normaalin joka tilanteessa ja sen huomasi. Kuin tehorajoitetulla MP:llä ajelisi. Pitää koputella puuta ja toivoa, että saisivat tuon rytmin käännettyä ja vielä pysyisikin. Tää kyyti on kyllä aika masentavaa... Kun ei sähköpyörää tai muuta invamopoa viittis vielä hankkia.

sianluca
18.01.2019, 18.40
Tsemppiä toipumiseen!

oppes
26.01.2019, 15.20
No niin. Muutaman kokeilun jälkeen salpaajan annos puolitettu. Nyt keskisykekin jo nousee >120 ja maksimit 150 päälle. Alkaa jo ajelukin maistua...

Travelkicking
16.02.2019, 21.09
Antti Heikkilä kirjoittaa mielenkiintoisia asioita 2018 loppupuolella ilmestyneessa kielletyssä kirjassaan (luvussa Liikunta). Pistää miettimään ainakin reissujen aikatauluttamista. Uskaltaako enempää mainostaa, kovaa settiä vajaalla 30 egellä.

kuovipolku
16.02.2019, 21.49
Ei ilmeisesti kuitenkaan niin mielenkiintoisia asioita että niitä kannattaisi edes lyhyesti esitellä niitä tai avata keskustelua tässä?

Mutta tottahan toki _kielletyssä_ kirjassa täytyy olla jotain, jonka Helkkilä tiettä mutta jota meidän ei haluta tietävän:rolleyes:

PS Mä olen nyt virallisesti kestävyysurheilija. Tai siis mulla on siitä mustaa valkoisella. Eli mulla on todettu sellainen tyypillinen sydämen sivuääni joka tarkemmassa tutkimuksessa osoittautui niin sanotusti vaarattomaksi.

TERU
17.02.2019, 10.11
Nyt on sitten yhden sallitun Antti Heikkilän aika: Siunattu kipu.
Monia muitakin alkupään kirjoja vois ihan suositella, vaikkapa Selkä, mutta viimeaikoina noita tullut kuin tykin suusta, kaupallista monistusta jo noissa, pahaa nyt siinäkään!

Ps. Noita Antti Heikkilän alkupään kirjoja on kirjastossa, mjjk, rohkenen suositella katselemaan noista, noissa on metabolisen oireyhtymän itsehoitoon liittyvää, vai onko jo tuttua...

mjjk
17.02.2019, 10.46
Mulla on äärimmäisen hankala kroppa sydänvaivojen havaitsemisen kannalta. Kaikki lähtee niskasta, siellä on kulumaa. Tuo kuluma aiheuttaa välilä tulehduksen ensin niskan lihaksissa, sieltä se etenee vasempaan hartiaan ja ennenkuin huomaakaan niin se on kiertänyt rintalihakseen jossa se rupeaa aiheuttamaan pistävää kipua ja satunnaisesti vasemman käsivarren puutumista. Useamman kerran on käyty tutkimuksisssa ja aina onneksi sama tuomio pumppu on kunnossa. Ei tässä muuten mitään mutta kun on tuo diabetes, kolesteroli ja korkea verenpaine. Niin ja viimeisen kahden vuoden aikana on pallolaajennus tehty niin isälle, äidille kuin isosiskollekin. Vaikka tietää että stressi ei ainakaan auta niin kyllä noita kehon signaaleja kuunnellessa meinaa sitäkin välillä pukata.

Jenkka
03.03.2019, 23.04
Jaahas täällä taas, nimittäin eteislepatus. Edellisen kerran rytmitettiin 2017 ja nyt viime torstaina 100 joulea rintaan. Samalla verenpainelääkityksen aloittaminen ja Meikun jonoon ablaatiota varten. Jospa se auttaisi....

Naisystävällä (kova juoksija aiemmin) tehty ablaatio kahdesti, hänellä kun oli se äkkikuolemasyndroomaksi nimetty rytmihäikkä....

On vertaistukea himasa:)

sianluca
04.03.2019, 07.19
Tsemppiä, minulla rytmihäiriöt ovat olleet kurissa sillä tavoin, että niitä ei treenien aikana ole tullut. Muuten kylläkin, mutta kun häikän huomaa nopeasti, sen saa nopeasti pois levon avulla.