PDA

Näytä tavallinen näkymä : Hiljaa ajavat foorumilaiset

tommi2
03.05.2018, 11.51
Yleisön pyynnöstä tämä topic.

Olen Tommi, hituri. En kovasta yrityksestä huolimatta saavuttanut yli 25km/h keskinopeuksia maantiellä. Ajan muka DH:ta, todellisuudessa XC-kuskit ajaisivat kovempaa samat alamäet osana lenkkiä. Luultavasti myös ylöspäin (minä talutan).

Täällä saavat kohtalontoverit avautua ja meitä paremmat pilkata meitä, pyytää neuvoja nopeuden saavuttamiseen tai keskustella vaikkapa hitaan matkanteon filosofiasta. Sana on vapaa.

JackOja
03.05.2018, 12.18
Minäkin tunnustan. Ajelen hiljaa.

IHD
03.05.2018, 12.23
Tunnustan.. kunto on vaan niin p*ska ettei maantiellä jaksa ja tekniikka aika hukassa metsässä. Kamoissa ei tietenkään tasoitusta
anneta yhtään- alla hiilaritykit molempiin :) Pitäiskö hävetä...

LJL
03.05.2018, 12.37
Yritän ajaa työmatkat 44km/pv hiljaa eli 110-130 sykkeellä ja keskinopeus on tällöin kesärenkailla yleensä noin 23km/h. Hyviä puolia a) tulee ajettua suhteellisesti ainakin riittävästi peekoota b) palautumisongelmia ei oikeastaan ole c) säästyy energiaa pitkiin lenkkeihin ja kovempiin sisäpyöräilytreeneihin, kiipeilyyn ym. Huonoja puolia a) mummotkin ja TMT:t meinaa mennä ohi b) veri vetää ajamaan kovempaa ja ahdistaa c) noloa

kuovipolku
03.05.2018, 12.41
Olen kuovi. Olen hidas, mutta usein lenkillä käy niin ettei kukaan satu ohittamaan minua varttiin mutta itse olen sujahtaen ohittanut jonkun naistenpyörällään polkevan eläkeläisrouvan tai kelvisiirtymää ajavan läskipyöräilijän. Tunnustan että silloin erehdyn kuvittelemaan että olen Euroopan nopein.

Kun joskus uskaltaudun helpohkolle metsäpolulle, saatan ruveta uskomaan olevani pyöränhallintakyvyiltäni keskimääräistä selvästi parempi sen jälkeen kun olen onnistunut ylitettämään jalkautumatta pari männynjuurta tai kun olen ohjaustankoa puristaen ja eturenkaaseen tuijottaen saanut pyöräni kääntymään kahden kiven välistä niistä kumpaakaan osumatta.

TemMeke
03.05.2018, 12.55
Aamuasioinnin speksit. Miten huonoa pyörää suosittelisitte näin hitaalle?

119 bpm Avg HR
1:51:36 Moving Time
18.6 kph Avg Moving Speed

Mr_W
03.05.2018, 12.59
Suurin osa omista ajoista on pyörän käyttöä kohtuu leppoisana kulkuvälineenä kaupungissa, ei kunnon kohotukseen sinänsä. Keskinopeudet jäävät mittarin mukaan useimmiten selkeästi alle kahdenkympin. Risteykset ja valot hidastavat, eikä kunto kohoa. Mutta voi lohduttautua sillä, ettei ainakaan hikoile liikaa. Ei mitään urheilija-ainesta, vaan nöyrää, hiljaista ja hidasta. Hidasta on elämä tällä hetkellä, en useimmiten edes kurkota tai unelmoi kohti nopeampia nopeuksia. Horisontti lähenee hiljalleen. Hidas on kaunista.

scellus
03.05.2018, 13.20
Näin viiskymppisenä ei jaksa ajaa kovin lujaa, tämä on yksi tärkeä näkökohta. :) Jaksaminen viittaa niin fysiikkaan kuin myös johonkin muuhun.

Toinen on matkan pituus, lähinnä työmatkan. Pitkää matkaa on kiva ajaa rauhallisesti. Yleensä jossain vaiheessa innostuu kuitenkin hieman, esim. mäessä, tai lopussa. Mutta hyvä lähtökohta on ottaa iisisti, muuten ei jaksa seuraavana päivänä tai tehdä muita asioita.

Voi myös katsella ympäristöään, esim. jos on luonnosta kiinnostunut voi tienpenkkoja tutkailla, tai lintuja. Näin fillaroinnista tulee parhaimmillaan vain tapa siirtyä paikasta toiseen (sic!), sillai hitaasti että ehtii siirtyä monesta paikasta toiseen ja nähdä vähän niitä kaikkia.

Ja vielä voi fiilistellä itse ajamista, jos on maastoa. Asfaltilla ei ole niin paljon ajoon liittyviä tapahtumia. Omia ajatuksiaan, fiiliksiä ja tuntemuksiaan voi myös tarkkailla, mutta silloin missaa ympäristön. Sopii paremmin pimeään talveen.

Mr_W
03.05.2018, 13.28
Tutkailin nopeuksia matkoilta ja pahimmillaan/parhaimmillaan keskinopeus on ollut vain 10 km/h! Voiko hiljempaa enää ajaa kaatumatta.

(Kasvoni pelastaakseni täytyy tosin todeta, että tuo saattaa olla oma verkkaisuusennätys.)

Äijä
03.05.2018, 13.33
Minäkin liityn tähän uljaaseen ja itsevarmaan joukkoon. Kuusvitosena huru-ukkona minulla ei ole kiire minnekään ja pyörälenkillä olo on laatuaikaa itselleni ja myös euk.. rouvalleni.

puppy
03.05.2018, 13.52
keskinopeuden hitaus voi myös riippua millä mittarilla mittaa, etenkin kaupungissa....

toisaalta annetaan myös muiden mennä kovaa, kovin on vihaa kun joku rikkoo yleisen säädetyn työmatkanopeustason, toisaalta usein he ovat niitä jotka eivät ymmärrä missä mennään ohi.... äääh taas meni suomivalitukseksi, peace and love peace and love, hitaasti.....

hcfreak
03.05.2018, 14.35
120bpm keskisykkeellä itekki pääosin huristelen maantiellä. Vauhti on nykyää 23-25km/h cyclolla. Maantiepyörällä se oli parikilsaa enemmän. Kiekot pitäs vaihtaa cycloon.
Läskipyörällä menen täysin nautiskellen.

JackOja
03.05.2018, 14.38
...Vauhti on nykyää 23-25km/h cyclolla. Maantiepyörällä se oli parikilsaa enemmän...

Pois tästä topicista!

Ari H
03.05.2018, 14.39
Ilmottaudunn mukaan.
Lenkkien keskinopus pyörii 18km/h tuntumassa, mutta kerran sain yli. Fixillä Porissa reilun 80:n km lenkkillä.

paaton
03.05.2018, 14.42
Aamuasioinnin speksit. Miten huonoa pyörää suosittelisitte näin hitaalle?

119 bpm Avg HR
1:51:36 Moving Time
18.6 kph Avg Moving Speed

Melkein lähtisin sähköläskin linjalle. Kengiksi shimanon spd sandaalit, jotta pääset tarvittaessa uimarannallekkin lenkin yhteydessä.

ArtoR
03.05.2018, 14.54
Yritän ajaa työmatkat 44km/pv hiljaa eli 110-130 sykkeellä ja keskinopeus on tällöin kesärenkailla yleensä noin 23km/h.

Tässähän se näkyy aiheen suhteellisuus. Tänä aamunakin tulin töihin rennon reippaasti, eikä keskinopeus ollut tuotakaan. Varsinaisilla maantielenkeillä pääsen sentään jonkun verran kovempaa ja porukkalenkeille vielä vähän reippaammin. Mutta tajusinpa, että minähän olenkin nykyään jo lähempänä 60 v kuin 50 v. :P

Dr TuKo
03.05.2018, 15.09
En pysty ajamaan hiljaa paria sataa metriä enempää. Rapakuntoisena viimeistään puolessa kilometrissä alkaa semmoinen puuskutus, että joka toisella "lenkillä" ohi pyyhältävät mummot pysähtyvät kysymään: Oletko kunnossa, tarvitsetko apua?

Pumafi
03.05.2018, 15.09
Festina lente. Paljon mukavammin sujuu työmatkat ja lenkit kun puristaa tankoa vähemmän. Jää aikaa ihailla maisemia ja kuunnella lintuja. Olen siis hidas.

hcfreak
03.05.2018, 15.27
Pois tästä topicista!
Eikös tuo nyt oo järkyttävän hidasta? Pitäs olla sielä 30km/h että vois sanoa harrastavansa maantiepyöräilyä 😁
Johan se sykekki kertoo että vauhtia en pietä

Smo
03.05.2018, 15.30
Myös LJL pitäisi bannata tästä topiikista, vähän epäilen että toi Ojan Jaskakin aika kovaa menee kuitenkin. Itse ajelen suurimmaksi osaksi hyötyajoa ja koitan välttää hikoilua sekä hengästymistä. Retkeilykin on tavallaan hyötyajoa, aina joskus sitten tulee mentyä ihan maastoon ajelemaan mutta silloinkin varoo ylirasitusta, joskus flowssa kyllä hengästyy ja kesällä voi hikikin tulla muttei kovin kovaa vauhtia. Joutsasta kaupunkiin repoveden kautta retkiroinamäärän kanssa meinasi alkumatkasta ja varsinkin maastossa kuolo tulla ylämäissä mutta pois pääsi kuitenkin, loppumatkasta olisi jo ollut kuntoa pyöräretkeilyyn.

Esuli
03.05.2018, 15.36
Jos ajjaa hiljaa, niitä pitää olla hidasajo välitykset. Itellä maantiellä 36, 24 takana 12-28 kyllä näillä vielä virittämättömän mopon ohittaa.
Mehtämankelissa 30, 13-42.
Elekää särkekö polvianne pullajalat.

OKS
03.05.2018, 16.51
Tähän hitaiden porukkaan kuulun minäkin.

90kg
03.05.2018, 16.59
Mulla kesti useamman vuoden että opin ajamaan hitaasti. Alussa olikin tangossa nopeusmittari, sittemmin pulssimittari. Pulssimittarin kanssa pysyy vauhdit maltillisena silloin kun pyrkii ajamaan PK-alueella. Samalla matkatkin alkoi kasvamaan kivasti. Lyhempiä lenkkejä teen toki eri vauhdeilla mutta jos 7h lenkkiä lähden polkemaan niin hitaasti mennään. Muutoinkin enemmän järkeä siten että jos >3h niin pitää olla jotakin polttoainetta saatavilla. Alle 3h saattaa mennä elektrolyyteillä. Varamuonaa on mukana vielä vyötäröllä. Kun sen saan pois niin eiköhän keskinopeudetkin taas nouse pykälän.

Mohkku
03.05.2018, 17.48
Vitsit sikseen, krossarilla n. 50 kilsan maantielenkit menee n. 23-25 km/h keskinopeuksilla. Sykkeet on ylärajalla eli lujempaa en pääse. Toki pyörässä on kaikki varusteet ja painoa työkaluineen ja varaosineen varmaan 15 kg eli enemmänkin retkipyöräilystä on kyse. Mutta millaisen treenin jälkeen pitäisi olla edellytykset ajella yksin 28 keskinopeuksia? Olen koittanut lohduttautua sillä, että olen vain tällainen vanha vapaastihengittävä diesel, joka kyllä etenee vauhtiin päästyään. Hitaasti, mutta koko ajan eteenpäin toisin kuin uudemmat toisiaan peesaavat pikkuturbot. Vai onko tuo puhdasta itsepetosta?

MK79
03.05.2018, 18.06
Mulla ei ole mihkään kiire, nautin rauhassa maisemista ja menosta. Maastossa fiilistelen sitäkin enemmän. Yleensä keskimäärin 16 km/h ja sekin tuntuu pikkasen liialta, aatellu tiputtaa tonne 12 km/h tienoille.

Joskus saattaa toki tulla lenkkejä kun tempo on korkeampi.

Scrap
03.05.2018, 18.13
Työmatka, XC pyörällä, pääosin hiekkateitä, keskinopeus karvan yli 20km/h. Sykkeestä en tiedä, mutta semmosta vauhtia, että tietää tekevänsä jotain, muttei mene heti piippuun. Ainakaan vähän vajaan 10 kilsan aikana.

tempokisu
03.05.2018, 18.32
^ kaikki meette mun ohitte kuitenkin, mä ajan vaan työmatkaa. Jotain 15km/h. Ja olen ihan puhki - erityisesti kotimatkalla on ollut suuria ongelmia - , syke on 120 kun kannan fillaria ulos. Usein toivoo että "joutuu" punaisiin valoihin, saa hieman hengähtää luvan kanssa.
Toisaalta kun cyclo painaa yli neljäsosan omapainostani, suhteessa siis aika raskas menopeli.
Ja molemmat polvet on vieläkin ruvella ja lommoilla talvisten kaatumisten seurauksena.
Kun se on näin tuskaista, ei edes inspiroi koko lenkkeily enää.

oem
03.05.2018, 18.49
Vitsit sikseen, krossarilla n. 50 kilsan maantielenkit menee n. 23-25 km/h keskinopeuksilla. Sykkeet on ylärajalla eli lujempaa en pääse. Toki pyörässä on kaikki varusteet ja painoa työkaluineen ja varaosineen varmaan 15 kg eli enemmänkin retkipyöräilystä on kyse. Mutta millaisen treenin jälkeen pitäisi olla edellytykset ajella yksin 28 keskinopeuksia? Olen koittanut lohduttautua sillä, että olen vain tällainen vanha vapaastihengittävä diesel, joka kyllä etenee vauhtiin päästyään. Hitaasti, mutta koko ajan eteenpäin toisin kuin uudemmat toisiaan peesaavat pikkuturbot. Vai onko tuo puhdasta itsepetosta?
Toivottavasti en leimaudu hölmöksi vastauksessa.
Nämä voi tarkastaa:
1. vähäkitkaiset maantierenkaat
2. matalampi ja kapeampi ajoasento
3. aerodynaaminen ajoasu
4. semmonen mittari jonka ajanlasku keskeytyy kun pyörä pysähtyy

Mitä hyötyä siitä sitten on? Omasta mielestä ei mitään.:D

juakko
03.05.2018, 19.13
Itsehän käytän tekosyynä sitä, että kun ajaa Stadista ulos maantielle niin keskareita hidastaa kaikki huonot liikennejärjestelyt. Maastossa ei ikävä kyllä ole mitään tekosyitä. Olen vain semmoinen lyllertäjä.

Moska
03.05.2018, 19.30
Yleensä tulee ajettua aika hiljaa, paitsi jos on juttuseuraa mukana. Kerran piti huutaa jänikselle, kun meinasi juosta kopiksi.

Smo
03.05.2018, 19.37
Sports-trackeriä kun katsoo niin pyörä kulkee yli 20 mutta keskari lenkeillä on alle. Sitä tulee käytettyä että saa kuvia retkeltä talteen ja reitin.

Roiala
03.05.2018, 20.07
Toissa talvena kevyen liikenteen väylällä joku mummo käveli ohi ylämäessä kun koitin läskipyörän päällä sätkiä :) Oli melko alhaiset paineet kyllä silloin. Kehtasi vielä nauraa mulle. :) :) :)
Toki kun läskin pyöräilijän saa mäen päälle niin alas tulee melko lailla vilkkaasti.

Sambolo
03.05.2018, 20.27
Saatan viettää 4h metässä vaikka kilsoja tulis vaa parikyt. Oisko se keskari sit 5kmh:D sisältää kaiken maailma fiilistelyjä taukoja, ihmettelyjä ja mitä lie ku saa ajan tollee kulumaa :D väitän silti että välillä on nopeitakin pyrähdyksiä, niitä oikeestaan metästä etsinkin, nopeita alamäkipätkiä :)

Katila
03.05.2018, 20.51
Hitaus on suhteellista, juu. Jos otettaisiin viiteryhmäksi ikäiseni kaikki suomalaiset naiset, niin varmasti ajaisin siinä ryhmässä ”melko kovaa”. Työmatkapyöräillessäni keskuspuistossa jään kyllä monen jalkoihin. Välillä hihittelen itsekseni, kun kesätuulipukupyöräilijät ja wanna-be-stravailijat tai mitä lienevätkin painavat tuolla meitä hitaampia ohitellen ja aikaa vastaan taistellen lahkeet lepattaen, kieli pitkänä ja kuola suusta ulos roiskuen kuin bernhardilaisella konsanaan. Itse yritän monesti ajaa sen verran hiljaa, että hiki ei pakottaisi käymään töissä suihkussa. Aina en onnistu.

usko juntunen
03.05.2018, 21.43
..... Oisko se keskari sit 5kmh:D sisältää kaiken maailma fiilistelyjä taukoja, ihmettelyjä ja mitä lie ku saa ajan tollee kulumaa :D :)....
Meinaatko niinku tälleen:)
Liityn hiljaisten kerhoon. Tosin keskarien määrää en enää muista ja hylsyjen palatuskuitti hukkuna.
https://lh3.googleusercontent.com/_bKK3_2ZHLmZRR60TPz7d2vMrn8HV4XoPm7c2BZsyy8c6z-ZG0cDxoDYVGNHgXbYtehKCqJWKOg1f1CPoWuLCbgiHc-LoZGryN4Gr9D9tiNGgDghKzThTduVPyBXNukqAvE6doBwGdaLS 6KCf7YYn_U26fni4KJRzlxCfRDMvxuwsMlo9_vk_SPdW2bZ0ij Hz-wskLzAQKHesd1TnV2_qplFLH9nsz3e3Yf3ccYv6JJC7squFqVo bBMMNOuh5SZxyKhAQaDioHcXJFfABhbiURMDO3hZ3XZj3xpqMZ P_gVwDciRebOAYAXr2TuimZqoi-9jzvFMFVB_9YN84Q9igV2EOTPPfJkrsvTRwylJQhLSdYGIj3Vp pLUZ1pC40MzBCq0mMW0PIKd6qa6QgHThjZO_ca3GAAGhM5EGrL SdGpPnNex4uiGvW13IGhAy2ikF5OJe47uGJ9hWQio9uH4_azxu 7NScytmOY0gCy3xwsQQnLZhvtSAXgs13XqnasNIyJg4uY6poE4 RAArwjxvMTciMrLaHhK2pEdxeGM4qTNQQRkozmPiuObozIa5-yxB5zqM9pRdSrSEHN_sfZP2jW43niY9o8epeXGuqMnUQHC=w93 6-h702-nohttps://lh3.googleusercontent.com/socXXZn_dXsVzLaEii7C4wFCpziXRLN2OSsx6sW8bDSoDTwTT9 g8i0WYgFSGflMb9_8S-m9h8CEa1hOnPb7MmnRIgthriLY0rH1bqas1CmhSs6uiLhDQvDX svjJQufJE3hogZ35i5SbpvTYYj4iwDFL3pG8n1REiD7peoQI0O COJwtqkqYPQ8aQVCcojreh-RWMKMdGk0Iy0JHWmdbqUuBuJwHTq-_06n4o8rBB_wclRI3ZYrZ-aIiRJEElpKZqkRS1_ZaYsvshGNTGTKGz2Vdf8GxuetHE9Yr5ez CHZC371U1UPL0_ABmcRvOtnJUBsKi02CwZveUrNmsVaOJhS_bY ajMabshmEGP2uGPWQ7vPs6tZUA9LMvOsXoFJmUzRJt26QaEEdU HMCbkJjuh61Y25FNGyJP7mxA2wh3HB_PaLSTakay9PnTC7-y4MZAX8-J7fsg4Suy5EUILWg1RCb0TuAbJciuuzmZ9yBpTkCKdBSqxcUh_ f_Tuw3PZwBtlslPPrxXsn83sWxEulm28N_5-ft0kKkVIUFsFScW80_GmOZj0TbV9ZiKfzwPZKieKjXqrDTzU9F THY6A5GdyncN1LOQ0oI6K0m8N5do_njO=w640-h480-no

alteregoni
03.05.2018, 21.51
Jaa jaa tällästä topiccia... Uskoisin, että mun saavutuksillani pääsen helposti hiljaa ajavien kerhoon. Keskarit perus traili ajossa siinä alle kympin heittämällä. Se vaan tekee tästä noloa, että hissuttelee meneen Kanuuna paita päällä. Tulee semmonen wanabii fiilis.

Hebe
03.05.2018, 22.20
Keskimääräinen maantielenkin keskari siinnä 20kmh, maastossa ja arkiajoissa viellä hitaammin. Pyörätkin varmasti liian kalliita, keskihinta 2000+euroa + varusteet. Pitänee erota tästä foorumista.

tempokisu
03.05.2018, 22.48
^ minulla maantiepyörien hinnat on 4000-9999e, eli pientä ongelmaa että kehtaisiko ottaa maantiepyörän alle.... Cyclo oli halvempi. Ja vaikka ajan hiljaa, ei mahda mitään kun hiki virtaa ja hengästyy jo 15km työmatkalla. Ei sille sitten mitään voi töissä. Teen pikapesun pyyheen kanssa, ongelma lähinnä on se että alan hikoilla työpäivän loppua kohti.

Ihan kiva että hitaasti ajavia on muitakin, mutta hävettää työmatkalla jos ja kun joku nainen menee ohitte. Mutta on niin huono kunto ja terveysongelmaa ( huimaus ja verenpaine) että ei vaan enää pysty kisailemaan työmatkatempoa.

No hävettää. Sitä oli aikoinaan Suomen Mestari tempossa, ja ajoin peruslenkkinä 100-200km, ja nyt on ongelmia jo tunnin lenkin kanssa....

JK71
03.05.2018, 23.14
Ajan hiljaa, matkalla töihin jopa niin epäilyttävän hiljaa, että hybridipyörillään ohittavat naiset katsovat epäluuloisesti luullen varmaankin pervoksi, joka odottaa ohitusta lähteäkseen seuraamaan...
Totuus on kuitenkin karumpi eli heikko kunto. Pakko säästellä, että jaksaa tehdä muutakin kuin ajaa 5x2x12km TMT:tä.

Mohkku
04.05.2018, 01.40
Maastossa maasto vaikuttaa niin oleellisesti nopeuksiin, ettei siitä kannata vertailukelpoista lukua yrittää saada.

Nämä voi tarkastaa:
3. aerodynaaminen ajoasu

1. Schwalbe Marathon Racer Evo 40-622, painetta 4...5 bar. Kiekot tukevat ja kuormaa kestävät, olisikohan painoa parisen kiloa. En muista.
2. Reach 383, stack 594, bb drop 65. Stemmi hiukan vaakasuoran yläpuolella ja korokerenkaita sentin tai parin verran alla, pituus 90 mm. Tanko varmaan jotain 44-46 cm leveä. Jos tuo pudottaa nopeutta, olkoon sitten. En kuitenkaan usko.
3. Softcell housut ja takki, ei lepata, mutta ei myöskään trikoot.
4. Kello käynnistyy ja pysähtyy kotipihalla. Matka googlemapsista. Muutaman minuutin tauot ei kuitenkaan keskinopeuteen paljon vaikuta.

Äijä
04.05.2018, 08.54
Keskimääräinen maantielenkin keskari siinnä 20kmh, maastossa ja arkiajoissa viellä hitaammin. Pyörätkin varmasti liian kalliita, keskihinta 2000+euroa + varusteet. Pitänee erota tästä foorumista.

Nopeudestahan tässä on kyse, ei pyörien hinnoista. Kalliillakin pyörää saa(nee) ajella hiljaa. Pyörän hintaa varten pitänee aloittaa uusi viestiketju, ehkä kaksikin: alle 1000 - ja 500 euron pyörällä ajavat.

Ari H
04.05.2018, 09.20
^ Olisko ketjun nimi: "ajan hiljaa halvalla pyörällä"?

tommi2
04.05.2018, 09.28
^Toi lienee stereotyyppi, räyhäkämpi ketju olisi "Ajan hiljaa kalliilla pyörällä" :D

Pekka Sirkiä
04.05.2018, 09.54
https://www.hepo.fi/retket-ja-lenkit/kuntolenkit/

...etenkin tuo lauantaisin ajettava 25/50+ porukka vaikuttaa kiinnostavalta :):cool::D

Nimim. Taas-meni-talvi-sohvalla-jäätelön-ja-suklaatin-kera...

Jk. Jep, hitaasti halvalla...okey... oma maantiepyöräkin oli aikoinaan kallis hankinta, mutta siitä, kun se oli uusi, on yli 20 vuot... oooops, laskuvirehe, po. 2018-1984= 34 v...

Hebe
04.05.2018, 09.59
Nopeudestahan tässä on kyse, ei pyörien hinnoista. Kalliillakin pyörää saa(nee) ajella hiljaa. Pyörän hintaa varten pitänee aloittaa uusi viestiketju, ehkä kaksikin: alle 1000 - ja 500 euron pyörällä ajavat.

Viestissä oli huono viittaus ketjuun: Liian hyvä pyörä kuskille (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?58557-Liian-hyv%E4-py%F6r%E4-kuskille)

29er
04.05.2018, 10.13
Yleisön pyynnöstä tämä topic.

Olen Tommi, hituri. En kovasta yrityksestä huolimatta saavuttanut yli 25km/h keskinopeuksia maantiellä.

Minä en ole Tommi, mutta tuo nopeusraja kuulostaa tutulta. Onneksi olen keksinyt sen rikkomiseen oivan keinon: osallistun "kilpailuihin" (=kuntoajo) ja kimppalenkeille. Siellä porukan keskellä nopeus nousee ihan itsestään
.

Kurapyörä
04.05.2018, 10.51
Viime Tammikuuhun asti kulki ja tuntui kulku olevan nousujohteista, mutta Helmikuun alussa iski sydänvika, johon sain lääkitykseksi betasalpaajaa ja tahdistimen. Betasalpaajien vaikutuksesta hävis 30 sykettä pulssista ja meno hyytyi sen mukaisesti eli liityin todellakin tähän hitaasti etenevien foorumilaisten ryhmään, koska kovaan en enään yksinkerteisesti pääse. Metsäpolkuja pyrin ajelemaan ja keskari on tippunut entisestä 15-16 km/h noin 10km/h tuntumaan.
Nyt täytyy opetella uusi rytmi ja siirtyä XC-tyyppisestä ajelusta retkeilymoodiin. Taidan ottaa Usko Juntusesta mentorin itselleni sekä mallia ja alkaa ottamaan todella rennommin yllä olevien kuvien innoittamana.

Metsämuija
04.05.2018, 20.05
Eihän sitä nyt ole tarkoitus täysiä ajaa tai kaahata vaan nauttia elämästä. Viimeisimmän reissun keskinopeus oli 8km/h (okei, jälkikasvu halusi pysähtyä leikkipuistossa ja tunkkasi muutaman mäen) ja eilen 7.5km/h (keskinopeutta alensi tunkkaus umpimetsässä ja yhdessä murikkaisessa ylämäessä). Mutta minä ihan nautin rauhallisesta tahdista metsässä. Kädet olisi soosia, jos lujempaa edes noita mukulakiviä ajaisi. Asfaltilla ajaessa sellainen 20-21km/h keskinopeus on jo huimaa menoa. Sähköpyörällä yli 25km/h on aika elvistelyä, kun moottori alkaa haraa vastaan ja pläskin kilot tuntuvat ihan aidosti. Pidän enemmän ongelmana, että uusien vanteiden ja litkutusten seurauksena huippunopeudet alamäissä alkaa kohota ihan liian isoiksi. Jarrut kuumentuu, kun pitää himmailla. Pyörä ottaa ihan liian helposti jarrutteluista huolimatta 30-35km/h ja se on mulle maksimit alamäessä.

Mä en muuten tiennyt, että on noloa ajaa hitaasti kalliilla pyörällä. Onneksi metsässä ihmiset on sentään kehdanneet moikata kohdatessa.

Superflyer
04.05.2018, 20.16
Haen tämän kerhon jäsenyyttä. Todiste A: 15-vuotiaat tytöt 20-kiloisella rämisevällä mummopyörällä polkivat ohitseni kun olin pyörälenkillä trikoissa. Todiste B: tytöt puhuivat puhelimeen ja polttivat tupakkaa.

tommi2
04.05.2018, 20.45
^Aika vakuuttavat todisteet. Mielestäni jäsenyys myönnetty!

Malamuutti
04.05.2018, 21.00
Hitaasti ajellaan täällä myös. Maantie-/kvl-lenkin keskarin olen saa loppukesästä nousemaan tuonne yli 25 km/h, ja silloin kyllä vedetään aivan pää märkänä.
Tosin nyt kun ensimmäisen sykemittarin jälkeen olen hiljentänyt nopeutta aivan tarkoituksella sykkeen madaltamiseksi enkä vedä joka lenkkiä kieli vyön alla, ylämäet ovat loiventuneet aivan hämmästyttävästi. Mutta yleisesti ottaen eteneminen on hi-das-ta. Mutta välikö hällä, hauskaa on näinkin. Ajellaan sitten hissukseen ja kuunnellaan vaikka tirppusten titityytä. Tässä hiukka yli 50-v ikään on kuitenkin jo pikkuhiljaa oppinut kiiruhtamaan välillä hitaasti.

casanova
04.05.2018, 23.36
Kunpa ongelma olisikin vain hidas vauhti, sillä minä myös väsyn kovasti. Näin kesäkaudella yritän taas ajaa joka päivä pyörällä töihin (20 km suuntaansa), mutta viimeistään neljäntenä päivänä reisissä tuntuu melko pahalta. On noita yli tonnin kuukausiakin kertynyt pari per kesä, mutta sellainen määrä on minulle jo työn ja tuskan takana. Ja jotta pysyisin aiheessa, aikaakin sellaiseen kilometrimäärään menee turhan paljon, koska olen hidas.

lehtijussi
05.05.2018, 08.35
Sitä kun viihtyy metsässä niin mihkäs siinä sitten kiire olis... omilla lenkeillä keskari aina reilusti alle kympin. Taitaa mennä ysinkin alle.
Toisekseen, lähipolut ei mitenkään tasaista paanaa ole, pakko pysähtyä vetään henkeä aina välillä. Porukassa olis mukava ajaa, mut mut.:p

Pitkät nousut on kylläkin entiseen nähden rajusti helpompia. Tehtiin töissä puolitoista kuukautta 7 kerroksisen talon kattoa, muut meni työmaahissillä kun itse aina harpoin ylös/alas kahta porrasta kerralla mahdollisimman nopeesti ja useita kertoja joka päivä. Työliiveistä lisäpainoa lähemmäs 10kg...
Ja ennen sitä kattoa tehtiin se kerrostalo, koko aikana kertaakaan hissin kyydissä.:cool:

JackOja
05.05.2018, 09.08
Sitä kun viihtyy ...

Olisiko tässä koko kamelin ydin?

Kovaa ajavat eivät oikeastaan pitäisi pyöräilystä vaan haluavat, että lenkki on mahdollisimman nopeasti ohi?

Sitten pääsevät tekemään jotain enemmän kiinnostavaa, kuten vaikkapa imurointia, purjelentoa, postimerkkeilyä, bylsimistä... tms.

Moska
05.05.2018, 09.50
Olisiko tässä koko kamelin ydin?

Kovaa ajavat eivät oikeastaan pitäisi pyöräilystä vaan haluavat, että lenkki on mahdollisimman nopeasti ohi?

Sitten pääsevät tekemään jotain enemmän kiinnostavaa, kuten vaikkapa imurointia, purjelentoa, postimerkkeilyä, bylsimistä... tms.Lainasit liian vähän. "Sitä kun viihtyy metsässä" meni tuo toteamus, eli voidaanko päätellä että jotkut haluavat vain olla metsässä, eivätkä niinkään piittaa pyöräilystä? :-P

dtw
05.05.2018, 10.00
Minulla ei ole käytössä minkäänlaisia (keski)nopeus-, matka- eikä sykemittareita. Yleensä en katso edes kellosta, kuinka pitkään olin ajamassa. Lähden vain ulkoilemaan, yleensä maastoon, ja olen siellä niin kauan kuin huvittaa. Todennäköisesti kuulun tämän ketjun mukaiseen ryhmään.

oppes
05.05.2018, 13.44
Pitäskö määritellä mikä (keskari) on hidasta? :) Oma fiilis on, että hitaasti mennään.

Jami2003
05.05.2018, 13.57
Pitäskö määritellä mikä (keskari) on hidasta? :) Oma fiilis on, että hitaasti mennään.Paljon riippuu millä ja missä ajaa. Viralliset hitaasti ajon rajat kuitenkin normaali reiteillä ovat: aika-ajo pyörällä alle 30 kmh, maantiepyörällä alle 25 kmh, cyclolla alle 20 kmh, maastopyörällä alle 15 kmh ja läskillä/vaikeassa maastossa alle 10 kmh.

Smo
05.05.2018, 14.03
Niin ja ne ketkä polkee hitaasti vapaaehtoisesti ja ne ketkä ei pääse kovempaa. Vähän alle 25 km/h hitaat, 20km/h hitaat ja hidastelevat.

Täällä on näitä jotka ei ilmiselvästi kuulu joukkoon kuten ilmeisen kovakuntoinen Usko, ehkä Casanova, Katilakin varmaan ja kuovi. Tietenkin mielikuviin perustuu mutta jos toiset polkee hitaasti kymmentä kilsaa ja toiset sataa :)

Ja sitten tietty ne jotka polkee kovaa mutta ääneti.

alli
05.05.2018, 14.14
Minulla ei ole käytössä minkäänlaisia (keski)nopeus-, matka- eikä sykemittareita. Yleensä en katso edes kellosta, kuinka pitkään olin ajamassa. Lähden vain ulkoilemaan, yleensä maastoon, ja olen siellä niin kauan kuin huvittaa. Todennäköisesti kuulun tämän ketjun mukaiseen ryhmään.

Tämä kuulostaa fiksulta tavalta palautua.

Itse arkipyöräilijänä joudun yleensä tarkkailemaan nopeuksia ja matkoja, jotta ehdin ajoissa sinne, minne pitääkin. Hitaasti silti menen ja ehdin bongailla vaikka valkovuokkoja, jos ei aivan putkinäkö ole päällä. Ajaisin usein kyllä nopeamminkin, mutta kun ei irtoa, niin ei irtoa. Työmatkat yhteensä on alle 20 km ja asiointienkin kanssa melkein aina alle 30 km päivässä, joten ehtiihän sitä.

Mr_W
05.05.2018, 14.35
Tämän kuun liikenteessä keskinopeudet mittarin mukaan 17, 15, 15 ja 14 km/h (matkat välillä 9-22 km). Hiljaa ajamista voi puolustella lisäksi liikenneturvallisuudella: tilannenopeudet ovat aina kunnossa, kun ei revi liikaa tehoja. Ja aggressiot pysyvät aisoissa leppoisalla meiningillä, kun ei ole kova kiirus ja voi antaa tilaa tarvittaessa muillekin.

marmar
05.05.2018, 14.43
Itsehän käytän tekosyynä sitä, että kun ajaa Stadista ulos maantielle niin keskareita hidastaa kaikki huonot liikennejärjestelyt. Maastossa ei ikävä kyllä ole mitään tekosyitä. Olen vain semmoinen lyllertäjä.

Maastossa ei ole tekosyitä, vaan oikeita syitä. Ehtii havainnoida paremmin kaunista luotoa ympärillä, kun ei aja liian kovaa ;)

Noitten esitettyjen speksien mukaan ajan usein maastossa hiljaa. (keskari alle 10 km/h). Kun ajelee yksikseen tai lasten kanssa, niin saa rauhassa mennä sitä vauhtia mitä tykkää.

oppes
05.05.2018, 16.43
Paljon riippuu millä ja missä ajaa. Viralliset hitaasti ajon rajat kuitenkin normaali reiteillä ovat: aika-ajo pyörällä alle 30 kmh, maantiepyörällä alle 25 kmh, cyclolla alle 20 kmh, maastopyörällä alle 15 kmh ja läskillä/vaikeassa maastossa alle 10 kmh.

Damn. Vai pitäiskö hymyillä vai tässä ketjussa olla masentunut kun kuvittelin olevani hidas. Maantie, cyclo ja maastofillari - rajat ylittäen...

kuovipolku
05.05.2018, 17.42

Juoksua harrastassaeni tunsin kaverin, joka kerran tunnusti ettei yhtään tykkää juoksemisesta, muttei haluaa jäädä ilman sitä tunnetta kun palaa lenkiltä kotipihaan ja laittaa kävelyksi ja tietää ettei tarvitse (sillä kertaa) juosta enää metriäkään.

Hänellä kyllä kieltämättä oli taipumusta juosta lenkillä kuin lenkillä hieman turhan kovaa juuri siksi ettei juokseminen itsessään ollut minkäänlainen ilo. Ajatus oli jo lähtiessä siinä hetkessä kun lenkki on ohi...

Sitten pääsevät tekemään jotain enemmän kiinnostavaa, kuten vaikkapa imurointia, purjelentoa, postimerkkeilyä, bylsimistä... tms.

Ei vaam kiire aiheutuu siitä että data pitää saada Stravaan ja muiden näkyviin mahdollisimman nopeasti.

hannupulkkinen
05.05.2018, 17.52
Viisi kilsaa kymmenessä vuodessa minulla on pk-keskarit hidastuneet. Nyt kun on vuosi seittemäänkymppiin niin hyvä jos vähän yli 20-kilsan keskarilla tunnissa menee 50 kilsaa.
Kymmenen vuotta sitten vauhti oli pikkasen yli 25 kilsaa tunnissa ja 20 vuotta sitten kolmessakympissä. Koko elämäni olen kuntoillut ja olen tyyväinen siihen vauhtiin, jota pääsen. Hitaudellakin on ikäluokat.

JouniJK
05.05.2018, 18.19
Kuulun myös tähän hitaasti ajavien kerhoon ja olen siitä kohtuullisen ylpeä. Ylpeys johtuu siitä, että olen löytänyt itselleni sopivan nautinnollisen liikuntamuodon. Polku tämän liikuntamuodon löytämiseen ei ole ollut mikään puistokävely.

Tähän kerhoon liittyvät aikanaan kaikki ne pyöräilijät, jotka elävät kohtuullisen pitkän elämän. Väkisinkin jossain vaiheessa sateiden tullessa huomaa olevansa kerhon jäsen - ellei sitten ole se liian nuorena poistunut. Ihmisen kyky sopeutua huolehtii siitä, että kykenee löytämään / säilyttämään pyöräilyn ilon vauhdista riippumatta. Uusia ja yllättäviä asioita tulee lisää mukavuusfaktoriin, joiden olemassa oloa ei nopeuskerhossa tajunnan rajamailla pyöräillessä ole lainkaan huomannut.

Onneksi tämä pyöräilyporukka tuntuu olevan sellaista, että arvostus myös omien rajoitteittensa kanssa pyöräilevään on olemassa. Nostan hattua niille Nato-ohjuksille, jotka avuliaasti pysähtyvät auttamaan esim. reangasrikon sattuessa tähän hitaampaan kerhoon kuuluvaa. Samaten nostan hattua niille Nato-ohjuksille, jotka pyyteettömästi jakavat apuaan ja kokemuksiaan niitä tarvitseville esim tämän foorumin kautta.

Oma vauhtini on todella kova - pyöräilenkin suhteessa omaan sykkeeseeni. Tällä mittarilla mitattuna ajan mielestäni todella kovaa vaikkakin vauhtini km/h mittarilla mitattuna onkin hitaasti ajavien kerhoon kuuluvaa. Jokainen tyylillään ja toisille tilaa antaen.

marmar
05.05.2018, 18.47
Hitaudellakin on ikäluokat.

Täältä voi nuoremmat katsella iän vaikutusta.
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Cooperin_testi

OKS
05.05.2018, 20.55
Täältä voi nuoremmat katsella iän vaikutusta.
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Cooperin_testi

Meille vanhemmille iän lisääntyminen ei näytä tuovan helpotusta Cooperin testissä. Olet sitten 50v tai 100v, niin samat matkat pitäisi juosta.

jhartimo
05.05.2018, 22.23
Mä en juuri koskaan aja hiljaa.

Ylämäessä armoton ähinä ja huohotus. Alamäesseä vapaaratas yrittää rallttaaa kovempaa kuin pienenä poikana räpätin.
Vauhti on pysynyt silti aina maltillisena.

marmar
05.05.2018, 22.39
Meille vanhemmille iän lisääntyminen ei näytä tuovan helpotusta Cooperin testissä. Olet sitten 50v tai 100v, niin samat matkat pitäisi juosta.]

Voi olla liian vähän tilastoaineistoa. Minusta yli 60 vuotiaat voi unohtaa tuon taulukon.

Köfte
05.05.2018, 23.30
Määkin ajan aina liian hiljaa kalustoon nähden; välillä voi sprinttailla kadonnutta
nuoruutta tavoitellessa. Ajoseura palauttelee yleensä takaisin todellisuuteen:)
Yksinään saa sitten rääkätä itsensä kuoleman ja todellisuuden välimaastoon.

OKS
06.05.2018, 07.36
Minusta yli 60 vuotiaat voi unohtaa tuon taulukon.

Toisaalta tekisi mieli kokeilla Cooperia, mutta nyt olisi hyvä syy jättää kokeilematta. ;)

A.R
06.05.2018, 08.01
Mielenkiinnolla lueskelin AjoWeljien turinointeja ajonopeuxistaan ja ajoasenteistaan täällä ja innostuin laskemaan omat maastoiluajoni datat huhtikuulta. Tällaiseen lopputuloxeen pääsin; ajokertoja 20kpl, aikaa n.40h.a, matkaa n.226km, ja sitten se tärkein jolla oletan saavani hyväxynnän täällä,keskinopeus alle 6km/h. Vaikka kesk.nop. on tuollainen, olen kyllä kerinnyt nauttimaan jokaisesta hetkestä tunkkaillessani tuolla metsässä.

tommi2
06.05.2018, 08.13
Toisaalta tekisi mieli kokeilla Cooperia, mutta nyt olisi hyvä syy jättää kokeilematta. ;)

Mä kokeilen säännöllisesti, kesäsin melkein joka viikko. Ennen kun joku selittää ettei sitä noin usein saa kokeilla, kerrotaanpa vähän miten: tuollainen 12 min ripeä lenkki on yksi liikunta mulla muiden joukossa, aloitan fiilisten mukaan ja aina samassa kohtaa katson kelloa paljon aikaa jäljellä, jos enemmän kuin kuin 4:30 niin yritän enkkoja. Jos ei, sitten juostaan päivän tahtia loppuun. Paljonko menee sitten nyt (51v.)? Kahden tonnin pintaan useimmiten, hyvänä päivänä vähän yli. Toi 2400 voisi olla tavoitteena.

kmw
06.05.2018, 08.25
Hidas olen ollut aina, mutta nyt kun talven fiksuttelun jälkeen aloitin vaihdepyöräilyn niin vieläkin hidastuu. Vähäinenkn ylämäki niin oikea peukalo tekee töitä ja kohta on 34/36 ja sillä ei tod. pääse lujjjaa. Onneksi näinkin valmiissa maailmassa ei ole kiire
mihinkään :) Ehtiipä naatiskella paremmin ja enempi. Nuoremmatkin voorumilaiset ymmärtåvät tåmän kunhan testosteronitasonsa tipahtavat tarpeeksi.

Mattia
06.05.2018, 09.04
Kaipa voisin kertoa (varoittavan) esimerkin metamorfoosista, jolla tänne pääsee ilmoittautumaan.

Kesällä 2016 ajoin 10 km aika-ajoja +42 km/h kerskarilla ja olin nopein yhdessä ~130 km kuntoajossa. Normisettinä ajoin peräkkäisinä päivinä 300 km lenkkejä +30 km/h vauhdilla.

Sitten kuulin pitkänmatkanpyöräilystä ja siitä, että pitää ajaa 400 km/vrk raahaten mukana tolkuton määrä tavaraa. Se ei minulta onnistunut aiemmilla nopeuksillani, vaan hapotusta välttämällä, vauhtia tiputtamalla ja unesta tinkimällä.

Vanhaa valmennusviisautta "Tulet hyväksi siinä mitä teet" noudattaen otin tavoitteen ajaa maailman tappiin ~25h/km, enkä 2017 tehnyt muunlaista ajoa. Kesän mittaan saavutin tavoitteeni ja pystyin ajamaan loputtoman kauas tasaisen rauhalliseen tahtiin.

Viime syksyn viimeisillä kuulailla ilmoilla päätin kuitenkin vähän irrotella ja antaa mennä kovempaa. Täräytin hampaat irveen ja puristelin täysillä. Muutaman kovan lenkin jälkeen totesin pystyväni ajamaan korkeintaan tunnin yli 30 km/h, jonka jälkeen olin aivan tillintallin. Järkytys oli melkoinen.

Reilussa vuodessa olin vauhdillisesti muuttunut "kilpakuntoilijasta" tuulipukumieheksi, istumalla samalla kuitenkin reilusti yli 10 tkm fillarin päällä. En ole kovin tyytyväinen saavutukseeni, joten nyt olisi tavoite löytää tasapaino entisen vauhdin ja retkimeiningin väliltä.

MikkoVe
06.05.2018, 09.47

Eikös se ole vanhan totuuden mukaan niin, että jos tekee mieli bylsiä, niin ei ole ajanut (hitaasti) tarpeeksi. Tietysti sitäkin voi tehdä samalla mentaliteetilla kuin pyöräilystä nauttimaton ajaa lenkkejä; tehdään koska pitää tehdä, mutta hoidetaan homma nopeasti, että on pian ohi. Imurointi menee ainakin tuohon kategoriaan...

Tänä vuonna ajettu 46,5 tuntia ja edetty 193 km.

Superflyer
06.05.2018, 09.56
^Aika vakuuttavat todisteet. Mielestäni jäsenyys myönnetty!

Kiitos! Vihdoinkin olen jossain pyöräklubissa!

Tom_E
06.05.2018, 12.34
Mielestäni omilla näytöillä ei voi olla kuulumatta hitaasti ajavien klubiin. Olen 11 vuotta ajanut maantietankoisella pyörällä kapeilla nakkikumeilla, useana vuotena maksimissaan 7000 km kesäkauden aikana enkä muista normaalilla maantielenkillä yhtään ainutta kertaa noiden 11 vuoden aikana ohittaneeni toista maantiepyöräilijää. Asun sentään Suomen toisiksi suurimmalla talousalueella, ehkä. Jos tämä ei tee hidasta, niin mikä sitten? Koska kai hitaus etupäässä määritellään suhteessa siihen, mitä vauhtia muut pitävät suht samoissa olosuhteissa ja samoista lähtökohdista. Suht kevyenä olen kyllä kuntoajojen ylämäissä ohittanut muita, mutta en siis kuntoajojen ulkopuolisilla normi maantielenkeillä. Toki olen mennyt kovempaa kuin tielle liiskaantunut etana, mutta lähtökohdatkin ovat hieman eri.

Kuutio
06.05.2018, 17.58
Ajan hitaasti ja hikoilen. Hikoilematta hitaasti ajaminen ei onnistu. 5 km työmatkan jälkeen on hiki, pitää vaatteet vaihtaa. 9 km työmatkan jälkeen on lettikin märkänä. Maantiepyörä on hiilikuitua ja kiekotkin valittu grammat edellä. Silti keskivauhti on niin säälittävä, että en lähde mihinkään porukkalenkeille vaan ajan yksin tai kaverin kanssa, hän on myös hidas. Maastolenkit teen sellaisessa maastossa, jossa tiedän, että muita maastopyöräilijöitä ei juuri ole. Nopeutta tai vauhtikestävyyttä ei ole, hemoglobiinikin kieppuu normaalin rajoilla. Enkä enää osallistu hiihto-tai pyöräkisoihin, koska en halua olla toisten tiellä ja sijoitus viimeisen viiden joukossa on vaan noloa. :( Mutta, hitaudesta huolimatta, pyöräily ja hiihto on ihunata. :o

tempokisu
06.05.2018, 19.26
^ komps. Heti tulee hiki ja hengästyy, vaikka etenen ihan hitaasti ( jotain 18km/h tänään, ajoin hiukeat 27km). Työmatkan jälken töissä sitten on hiukset ihan märkinä ( vaatteet vien siivouskomeron lämpöhäkkyrään kuivumaan). Tarvii varmaan alkaa harjoitella varhaisaamulenkille heräämistä, noloa kun ajaa "ihmisten aikaan" niin kaikki menee ohitte.
Ei ole nopeutta eikä kiriherkkyyttä täälläkään sitten ollenkaan ja Hb on about 100.
Nauratti kun luin noita naisten maantieajotuloksia; 82km ja 2h25min. Mä voisin ajaa siinä ajassa jotain 40km, jos jaksaisin ajaa ylipäätään sen 40km yhtenäisenä lenkkinä.

Mutta jaksamisen kannalta ulkoliikunta tekee hyvää, joten ainakin yritän ajaa jotain pientä. Kuulun alaryhmään: hitaasti ja vähän ajavat foorumilaiset.

Laroute
06.05.2018, 20.23
Vielä viime kesänä ajoin "kovaa", siis ähkin ja revitin, vauhdin ollessa hieman nopeampi, kuin rannalle kuolleella meduusalla. Syksyllä aloin ajamaan kurinalaisesti hiljaa ja tänä vuonna pysytty 2. kategorian kisassa mukana loppuun asti.

Hyvä hitaasti ajava pyöräilijä meni pilalle kohtuuttomalla hitaasti ajolla. Pitäisi varmaan aloittaa taas revittämään joka lenkillä, jotta keskivauhdit putoaisi sille tasolle, kuin ne olivat vielä viime kesänä.

LJL
06.05.2018, 20.32
Syksyllä aloin ajamaan kurinalaisesti hiljaa...

On erittäin helppoa ajaa niin kovaa kuin pääsee. Vastaavasti on jo vaativampaa ajaa hiljempaa kuin pääsee ja se todellakin vaatii hieman kurinalaisuutta. Yleensä nämä oman elämänsä ympäriajovoittajat tulevat selkä edellä vastaan ylämäessä kadenssilla 150 (tai jos kyseessä on ns. salimarkku, kadenssilla 50), vaikka ajaisi itse edelleen hiljaa

marmar
06.05.2018, 22.23
....unesta tinkimällä.
...
Järkytys oli melkoinen.

Reilussa vuodessa olin vauhdillisesti muuttunut "kilpakuntoilijasta" tuulipukumieheksi,

Unesta tinkiminen (jos mennän terveen henkilön luonnollisen unentarpeen alle) säänöllisesti on paha juttu aina. Sen seuraukset ei ole koskaan hyviä.

Toinen valmennusviisaus on, että lihakset kasvaa levossa.

TemMeke
07.05.2018, 12.04
Vielä viime kesänä ajoin "kovaa", siis ähkin ja revitin, vauhdin ollessa hieman nopeampi, kuin rannalle kuolleella meduusalla. Syksyllä aloin ajamaan kurinalaisesti hiljaa.

Sama vika. Mahottoman hankalaa oli hiljaa ajelu alkuun, mut kai se kannatti. Ekassa kuvassa sykekäyrää viime kesältä, kun on ajettu "kovaa". Tokassa sama reitti, samalla kalustolla, noin samassa kelissä ja samalla keskarilla. Jotain eroa on havaittavissa.

https://pic.useful.fi/B167H5TTf.png
https://pic.useful.fi/ByjzH966M.png
(en jaksa sutata tabeja, kaveriporukan foorumi tuo näkyvä)

Ohiampuja
07.05.2018, 13.53
Ei mitään urheilija-ainesta, vaan nöyrää, hiljaista ja hidasta. Hidasta on elämä tällä hetkellä, en useimmiten edes kurkota tai unelmoi kohti nopeampia nopeuksia. Horisontti lähenee hiljalleen. Hidas on kaunista.
Täsmälleen samaa mieltä. Ja siksi omat lenkit yleensä ajellaan yksikseen, saa rauhassa pysähdellä katsomaan maisemia ja nauttimaan luonnosta. Mutta Tahkolle olisi taas tarkoitus mennä numerolapun kanssa, kun on joku juhlavuosi vissiin. Mutta senkin ajamiseen käytetään yli viisi tuntia, koska eihän siellä kiire ole. Nauttimaan sinnekin mennään, ehkä nyt viimeistä kertaa...

oppes
07.05.2018, 17.43
Kertokaa nyt tällaiselle patologiselle "100-lasissa/vaahto suussa" tyypille miten hitaasti oppii ajamaan? :( En ole tähän asti motivoitunut esimerkiksi sykemittaria hankkimaan, mutta perustelkaa nyt miksi tällaisen Pertti-peruskuntoilijan (jonka keskarit on nyt kuitenkin 3 vuotta putkeen jatkuvassa nousussa) kannattaa ajella hitaasti? Ja tää ei ollut nyt tarkoitettu miksikään provoksi :) Etsin motivaatiota sijoittaa rahaa kamppeeseen, jonka tarvetta en ymmärrä...

marmar
07.05.2018, 17.54
Kertokaa nyt tällaiselle patologiselle "100-lasissa/vaahto suussa" tyypille miten hitaasti oppii ajamaan? :( En ole tähän asti motivoitunut esimerkiksi sykemittaria hankkimaan, mutta perustelkaa nyt miksi tällaisen Pertti-peruskuntoilijan (jonka keskarit on nyt kuitenkin 3 vuotta putkeen jatkuvassa nousussa) kannattaa ajella hitaasti?

Näin mulle on kerrottu, peruskunto nousee, leposyke laskee ja elinikäennuste pitenee.

Sykemittarin sijaan voi käyttää 4 P:n sääntöä. Pitää Pystyä Puhumaan Puuskuttamatta.

Kannattaa niitä 100 lasissa/vaahto suussa/intervallitreenejäkin ajaa, mutta ajallisesti noita rauhallisempia pitäisi olla enemmän.

Laroute
07.05.2018, 18.37
Kertokaa nyt tällaiselle patologiselle "100-lasissa/vaahto suussa" tyypille miten hitaasti oppii ajamaan? :( En ole tähän asti motivoitunut esimerkiksi sykemittaria hankkimaan, mutta perustelkaa nyt miksi tällaisen Pertti-peruskuntoilijan (jonka keskarit on nyt kuitenkin 3 vuotta putkeen jatkuvassa nousussa) kannattaa ajella hitaasti? Ja tää ei ollut nyt tarkoitettu miksikään provoksi :) Etsin motivaatiota sijoittaa rahaa kamppeeseen, jonka tarvetta en ymmärrä...

Keskinopeudet voivat lenkeillä nousta vuosien varrella paljonkin. Monet "keskivauhtikuskit" ajavat kaikki lenkit lujempaa, kuin Elite-sarjan kuskit. Sitten kun Eliten kuskit laittavat ison vaihteen päälle, niin keskivauhtikuski jää kuin täi tervaan heidän rinnallaan. Jos ajat koko ajan täysillä, niin se tarkoittaa sitä, että et koskaan aja todella kovaa. Matalilla sykkeillä rakennetaan peruskestävyyttä, verisuoni verkostoa, ym, ym.

Kovalla ajolla ainoastaan hyödynnetään sitä rakennettua verkostoa. Kova ajo ei sitä kehitä siinä määrin kuin hidas (matala syke) ajo. Hyvin harjoitelleen kuskin verkosto voi olla 300% laajempi kuin tällaisella "pullakuskilla". Sitten kun Eliten ukot vetää kovia harjoituksia, niin ne ovat sitten tosiaankin kovia. Edes heidän elimistökään ei pystyy niitä tekemään kovin paljoa. Karkeasti 10-20%. Jostain tutkimuksesta luin huippuluokan maratoonareista, että vaikka heidän kovien harjoitusten määrä oli harjoitusohjelmassa vajaa 20%, niin todellisuudessa he tekivät vain n. 9% varsinaisia kovia harjoituksia. Ajamalla jatkuvasti "kovaa" saat molempien, siis pk-lenkkien ja kovien lenkkien huonoimmat puolet. Kyllä siten kehittyy ajamaan kovia keskinopeuksia, mutta esim. yrittämällä ajaa lenkin esim. 2 km/ nopeammin, esim. aika-ajossa, voi käydä mahdottomaksi. Eliten kuski sitä vastoin vetää aika-ajossa yli 15 km/h nopeammin, kuin suurin osa heidän lenkkivauhdista.

Matalan sykeen pitkillä harjoituksella rakennetaan "talon perustuksia" vankaksi, teho-harjoitukset ovat sitten niitä "tiiliä" millä se talo alkaa nousemaan. Oikea rasituksen ja levon suhde on sitten sitä "laastia", joka sitoo talon kasaan. Pelkällä kovalla harjoittelulla, niitä tiiliä ladotaan maapohjalle ilman laastia ja toivotaan, että siitä talosta tulisi yhtä korkea ja kestävä, kuin Elite-kuskilla on. Jokainenhan tietää miten siinä käy!

Itse aloitin tuon "rakentamisen" uudestaan vuosikymmenien tauon jälkeen viime syksynä ja nyt ajan samoja lenkkejä n. 20 lyöntiä pienemmällä sykkeellä kuin viime vuonna ja edellisinä kolmena vuotena. Happi kulkee ihan eritavalla, kun on röörejä missä veren virrata. Äsken palauttava 45 min lenkki, eilisen reippaamman lenkin jälkeen 109 keskisykkeellä, keskivauhti tasan 26 km/h. Ikä 55 v.

oppes
07.05.2018, 19.07
^ Kiitos. Sain sitä mitä pyysin. Pitää tutustua / tutkia. Ehkä jopa innostun hankkimaan sykemittarin.

tempokisu
07.05.2018, 19.12
Unesta tinkiminen (jos mennän terveen henkilön luonnollisen unentarpeen alle) säänöllisesti on paha juttu aina. Sen seuraukset ei ole koskaan hyviä.

Toinen valmennusviisaus on, että lihakset kasvaa levossa.

Mä olen vähäuninen, 4 tuntia on jo hienosti nukuttu :D .....Parhaiten se lenkki on kulkenut kun lähdin aamukahdelta. Se vaan sopi minulle parhaiten, aikoinaan.
Jaa, miten minulla sitten on noi jalkalihakset ihan surkastuneet, kun olen levännyt koko talven :D...housut ei meinaa jalassa pysyä...höpöhöpöjä noi valmennusviisaudet ja tieteelliset "yliopisto-ohjelmat" ( joskus niitä mulle joku timovuorimaa lähetteli ja ihan persiistä oli...) on.

Vähänkö hävetti ja mietin että kuulunko mä nyt enää tänne ollenkaan kun aamulla ajelin maantiepyörällä tasasta osuutta reilu 28km/h ja meni muuten yksi ylämäkikin samaan vauhtiin, kun ohitin yhden etanapyöräilijän ja pakko oli näyttää että täältä tullaan ja kovaa :D taisi ehkä olla vaan hetken hurmio, kyllä se vauhti tästä hidastuu....

Sykemittarit on ihan turhia; ne vaan hidastaa sun menoa jos pitää muka joittenkin "rajojen" mukaan ajella. Antaa mennä vaan jos on mennäkseen, ja antaa mennä sykemittarit vesilintua. Mä en pääsisi edes lenkille jos seuraisin että jaa, nyt on syke liian korkea, kun se syke on jo fillaria kantaissani varastosta se 120....

TemMeke
07.05.2018, 20.07
^ Kiitos. Sain sitä mitä pyysin. Pitää tutustua / tutkia. Ehkä jopa innostun hankkimaan sykemittarin.

Jos kiinnostaa lukea enemmän, niin 'Kestävyysurheilun perusteet'-topikissa on pirusti hyvää asiaa. Paljon enemmän, mitä osais edes kysyä.

Raskas ja pitkä aihe, mut voihan sitä sulatella ajan kanssa..

tempokisu
07.05.2018, 20.16
Mä olen täysin eri mieltä. Pitää oppia tuntemaan oma kroppa ja omat jutut, se voi mennä hyvinkin eri polkua kun viralliset suositukset. Tästä tuli ongelma juoksu-uran kanssa, kun timovuorimaa ei hyväksynyt tätä asiaa. Sensijaan Päivisen Eskon kanssa oltiin samaa mieltä, ja asiat alkoi sujua.
On ihan eri asia voittaa Suomen Mestaruus hyvillä mielin, kun pahoilla mielin.

OT: nyt mentiin aika kauas aiheesta.....

Ohiampuja
07.05.2018, 20.53
Täällä saavat kohtalontoverit avautua ja meitä paremmat pilkata meitä, pyytää neuvoja nopeuden saavuttamiseen tai keskustella vaikkapa hitaan matkanteon filosofiasta. Sana on vapaa.
Minusta olisi kovin mukavaa jos tämä ketju pysyisi tässä hitaassa nautiskelussa, eikä tästä tule samanlaista kuin tuosta ed.mainitusta treenaus ketjusta. Siellä on siihen tavoitteelliseen hidasteluun hyvät syyt ja selitykset.

Minä en välitä pätkääkään oman hidasteluni treenaus-vaikutuksista. Minä vaan tykkään ajella nautiskellen. Tänäänkin pysähdyin metsässä pitkäksi aikaa ihastelemaan isoa siirtolohkaretta. :)

tempokisu
07.05.2018, 21.00
No en minäkään enää "treenaa" mihinkään, ajelen vaan. Tosin se lähtö on usein vaikeaa, mutta hyvä se on liikkua ulkona, edes vähän. Ehkä joskus vähän enemmän...

marmar
07.05.2018, 21.27
Tänäänkin pysähdyin metsässä pitkäksi aikaa ihastelemaan isoa siirtolohkaretta. :)

Minä ihastelin suurta määrää valkovuokkoja ja auringonnousua. Kun kaikki alkaa vihertää, niin metsässä on hienoa ajella. Polutkin sen verran kuivaneita, että läskin 4.8 tuumainen kumi pysyy pinnalla ja tasoittelee mukavasti kapearenkaisten uria.

Oatmeal Stout
07.05.2018, 21.29
Ikä on tuonut esiin kehittymisen pyöräilijä: nuorena ajoin lujaa ajamatta täysiä ja nyt ajan täysiä ajamatta lujaa.

puppy
09.05.2018, 21.08
Totuushan on varmaan kahden topicin välillä, joskus hyvä mittailla sykkeitä, joskus hyvä mittailla siirtolohkareita. Tasapaino unohtuu niin helposti monelta ihmiseltä, useihan syy haasteissa on se että on livahtunut liikaa sinne käyrän mittailun puolelle.

oppes
10.05.2018, 16.40
Totuushan on varmaan kahden topicin välillä, joskus hyvä mittailla sykkeitä, joskus hyvä mittailla siirtolohkareita. Tasapaino unohtuu niin helposti monelta ihmiseltä, useihan syy haasteissa on se että on livahtunut liikaa sinne käyrän mittailun puolelle.

Se alkoi jo lapsena kun mitattiin kuka pissaa pisimmälle :D Eri ikäkausina, eri viitekeyksissä tuo johtaa sitten eri asteiseen kisailuun. Kuningaslajina tietty TMT joka sopii kaikille työssäkäyville ikäluokille.

JackOja
10.05.2018, 16.52
Se alkoi jo lapsena kun mitattiin kuka pissaa pisimmälle...

Puhu ittestäs vaan. Käsi ylös kuka tuota on kisannut.

tommi2
10.05.2018, 16.55
Täällä on käsi ylhäällä. Tosin olin jo yliopistossa...

tempokisu
10.05.2018, 17.22

Mutta kenelle on tehty eniten leikkauksia? ....no minulla oikeaa kättä ei ole ikinä operoitu...tai on, ranteen iholta on otettu koepala mutta se ei ollut semmoinen nukutusta vaativa operaatio.
Ja kyllä se vauhti hidastuu kun ensihuuma kepeestä maantiepyörästä taantuu...

oppes
10.05.2018, 17.48

Minä.... Kavereiden kanssa mukulana... Tunnustan...

Erilaiset "Psykologit" pistää meitä eri laatikoihin sen mukaan olemmeko "kilpailijoita", "faktojen pohjalla menijöitä" , what-ever.... Tunnustan kuuluvani tuohon "pitää voittaa" joukkoon... Järkeähän tuosa ei liikaa ole - tiedän mutta en itselleni/luonteelleni voi mitään. Pakko vaan "voittaa".... :(

tempokisu
10.05.2018, 17.58
^ no voin kertoa. Kisa-aikanani olin pitkäaikaistyötön, ja jouduin psykiatrille kun hain työkyvyttömyyseläkettä ( se olin senverta isompi kun toimeentulotuki niin ei tarvinnu enää sossussa käydä nöyryytettävänä..) Psykiatrin mielestä kilpaurheilu oli...no ei-tervettä toimintaa ja varsinkin jos halusi voittaa, tai "piti" käydä lenkillä.
Varmaan sitten jokaisesta kilpaurheilua vähänkään tosissaan harrastavasta saisi psykiatrisen diagnoosin; itse taas pidän outona jos kisailee ja ei muka haluaisi voittaa ja olla paras.

No, tämä psykiatri kommentoi myös ulkonäköäni "on manipuloinut ulkonäköään tehden itsestään lähes tuntemattoman mm. värjäämällä hiuksensa. Vaatetus muuttunut sitten opiskeluaikojen..." :D ai vitsit näkisipä tämä pyskiatri nyt mun oranssit hiukseni että mitäs tykkäät....joo ja ehkä toi vaatetus muuttuu 1985 >> 2001 kun ihmisen painokin kaksinkertaistuu 26kilosta, ja ajat muuttuu....

tommi2
10.05.2018, 17.59
Minä.... Kavereiden kanssa mukulana... Tunnustan...

Erilaiset "Psykologit" pistää meitä eri laatikoihin sen mukaan olemmeko "kilpailijoita", "faktojen pohjalla menijöitä" , what-ever.... Tunnustan kuuluvani tuohon "pitää voittaa" joukkoon... Järkeähän tuosa ei liikaa ole - tiedän mutta en itselleni/luonteelleni voi mitään. Pakko vaan "voittaa".... :(

Ihan mielenkiinnosta kysyn, että saatko myös kisatilanteesta energiaa ja pystyt yleensä parempaan suoritukseen? Mä tunnen pari "voittajaa" jotka syttyy kun tulee haaste tai kisa ja tekee parhaan suorituksensa.

Itse olen vähän "mä en edes ala mitään kisaa"-tyyppi. Johtuu siitä että en ole ikinä pärjännyt urheilussa.

tempokisu
10.05.2018, 19.12
^ sori tämä ei ollut minulle, mutta tunnen tilanteen. Ikinä en saanut mitään tuloksia kun tehtiin jotain testejä...1983 olin Jyväskylässä jossain "testissä" ja sain tosi huonot tulokset kun ei se porrashyppely eikä juoksumatolla hölkkä oikein sujunut. "paljon parannettavaa..." - mutta parin päivän kuluttua juoksin Valkeakosken 10 000m naisten kisassa, ensimmäinen virallinen naisten 10 000m kisa Suomessa silloin, Suomen Ennätyksen :p
Vähän samalla tavalla kävi vuonna 2000, joku ergometritesti mutta meni ihan persiilleen - kuitenkin voitin tempon Suomen Mestaruuden vähän päästä.

Sitten oli myös niitä psykologisia juttuja; Puiston Kari tiesi tasan miten ilmoitella mulle väliaikoja, mutta auta armias kun siinä vitosen kohdalla joku huutelee 5 sekuntia jäljessä, seuraavaksi se oli sitten 50s jäljessä ja keskeytys. Jos taas ( kuten juuri 2000 Ruskon sm-tempossa) huudeltiin "puoli minuuttia johdossa" niin sitten se lähti siitä vielä reippaammin. Näin kävi muutamassa muussakin kisassa, kun näin että haa! ketään ei seuraa ( ism-maantiekisoissa) niin sittenhän jaksoin lisätä vauhtia.
Ainoa paha juttu, että jännitin kaikkia kisoja ja viikkotempojakin liian paljon, migreeni pahentui. Aika kammottavaa kun kisan jälkeen iski migreeni ja siinä oli sitten vielä 200km autoilua kotiin....

Kisoja olen inhonnut aina. Mutta voittaminen ja "olla paras" oli se motivaattori. Sittemmin vuoden 2007 sairastelun jälkeen huomasin että piruvie, tässä joutuisi alkaa treenaan ihan tosissaan ( aiemmin kisat oli menny ihan harjoittelun sivutuotteena) jos mielisi pärjätä, ja en mä sitten enää jaksanut vaan aloin ajaa pitkiä lenkkejä joita taas ei kisakaudella voinu ajaa. Ja oli erinomainen päätös se.
Nyt noi hommat on hoidettu.

oppes
10.05.2018, 20.23
Mutta kenelle on tehty eniten leikkauksia? ....no minulla oikeaa kättä ei ole ikinä operoitu...tai on, ranteen iholta on otettu koepala mutta se ei ollut semmoinen nukutusta vaativa operaatio.
Ja kyllä se vauhti hidastuu kun ensihuuma kepeestä maantiepyörästä taantuu...

Kolme neljästä raajasta leikattu / naulattu...

oppes
10.05.2018, 20.30
Ihan mielenkiinnosta kysyn, että saatko myös kisatilanteesta energiaa ja pystyt yleensä parempaan suoritukseen? Mä tunnen pari "voittajaa" jotka syttyy kun tulee haaste tai kisa ja tekee parhaan suorituksensa.

Itse olen vähän "mä en edes ala mitään kisaa"-tyyppi. Johtuu siitä että en ole ikinä pärjännyt urheilussa.

Toi "kisaaminen" on testienkin perusteella luonteessa. Vielä neljä vuotta sitten ei tuo liittynyt fyysiseen tekemiseen mitenkään. Sitten tuli vaan vastaan tilanne, jossa piti painoa pudottaa. No sitä kun aloitin tehdä, niin lähti saman tien +53kg. Ja sillä tiellä ollaan. Nyt tavoitteena 10k/a pyörällä. Kelveillä/tiellä vaan ei osaa ajella rauhassa ja nautiskellen. Kaasu pohjassa koko ajan :D

tempokisu
11.05.2018, 12.42
Kolme neljästä raajasta leikattu / naulattu...

Samoin, parsittu kokoon mutta ei onneksi naulattu ( saattaisi nekin naulat katketa...) suurin osa suolistoa poistettu. Ja tukku muita operaatioita, jotain yhteensä 20 kertaa.

VSS
11.05.2018, 23.45
https://ep1.pinkbike.org/p4pb15890558/p4pb15890558.jpg

koponen
12.05.2018, 00.31
Olen hidas fillarilla. Mutta "juosten" vasta olenkin hidas. Ylempänä oli täydellinen kuvaus kirikyvyttömästä keskinopeusniilosta. Sovelletaan se vanhojen videopelien tyyliseen "paikallaanjuoksuun" niin vaikutelma on kohdallaan.

Jos osallistuisin triathloniin, niin uinti varmaan arvosteltaisiin kuviokellunnan asteikolla.

Kivaa silti.

Äijä
12.05.2018, 07.34
Mikähän on Veijon keskinopeus pyörälenkillä?

https://yle.fi/uutiset/3-10191330

vectori
12.05.2018, 07.39
Aika usein ajetaan hiljaa mutta joskus saatetaan puhuakin lenkkiporukassa. 😁

Hitaasti ajaminen on sitten toinen asia.. otsikko on harhaanjohtava 😁

oppes
12.05.2018, 07.39
Mikähän on Veijon keskinopeus pyörälenkillä?

https://yle.fi/uutiset/3-10191330

Vajaat 15km/h jos uutisen 700h/v pitää paikkaansa :)

tempokisu
12.05.2018, 07.51
Jos osallistuisin triathloniin, niin uinti varmaan arvosteltaisiin kuviokellunnan asteikolla.

Kivaa silti.

Minulla jäisi juoksu kokonaan välistä, uiskentelen yhdistettyä sammakkoa ( kädet) ja jalkoja vaan heiluttelen sinne tänne, saisin uintiosuuden hoidettua ehkä samassa ajassa kun muut on jo kisansa tehny. Ai joo, lämmintä vettä pitäisi olla myös, sellaista 20-asteista.

Kirikykyä ei ole ikinä ollut missään lajissa. Ainoa vaihtoehto on ollut sitten tasaisen tappava tahti alusta alkaen, siitä oli etua väliaikalähtökisoissa. Joskus toimi myös yhteislähdöissä.

TERU
12.05.2018, 12.02
Hiljaa=hitaasti tässä keskustelussa, hyvä avaus keskustelulle jälleen Tommilta, kuten ketjun elämä osoittaa.
Aamun lenkillä mietin tälläista hitaan ajon filosofiaa. Kun nopeus on noin kakskymppiä saa näköaistillaan hienon kineettisen vaikutelman, jota ei auton nopeudella eikä kävelynopeudella kykene saavuttamaan, ympärillä oleva maisema alkaa pyöriä, kun silmillään hetken aikaa katsoo maisemaa sivulleen, lähellä olevat esineet jäävät nopeasti taakse ja kauempana olevat ikäänkuin kiertyvät eteenpäin. Huikea tunne kokea kun etenemisvauhti on sopiva!
Vaatii avaraa lakeutta toimiakseen.

Smy
21.05.2018, 15.55
Mä ajan hitaasti. Oon nyt kohta vuoden (eli yhteensä ehkä 3kk) tsygäilly maantiepyörällä ja keskarit on pitkillä lenkillä semmosta 22-24 km/h, ja musta tuntuu että ne on sitä lyhyilläkin lenkeillä. Pistän Keski-Suomen mäkien piikkiin.

Mutta varsinkin jos ajelen jossain uudessa paikassa, mikä on enemmän sääntö kuin poikkeus, niin mä tykkään katella maisemia ja muutenkin ympärilleni, taivastella kaikkea mitä Suomesta löytyy, ottaa selfieitä ja suurin piirtein laulaa luritella. Jos mahdollista niin ajan aina ihan minkä tahansa paikan keskustan kautta, että nään minkälainen paikka se on. Silloin väkisinkin keskarit tippuu (joskus kyllä nouseekin).

Haasteeksi (ehkä) tulee nyt tulevana kesänä mun ekat yli satasen matkat, kun niissä kai pitäisi keskaria vähän tiputtaa että jaksaa ylipäätään polkea mitään kuutta, saati kahtatoista tuntia, niin en tiedä että pääsenkö vielä tänä vuonna yhden päivän aikana niin pitkälle kun oon suunnitellu :D

Tomos
22.05.2018, 21.57
Viime kesänä siirryin hitaasti ajavien joukkoon :) Sitä ennen "treeni" oli sitä että aina täpöllä se 1-3h, mutta alkoi tuntua siltä että kun sillä ei mitään parantumista tunnu syntyvän niin voisi kokeilla jotain muutakin. Fiksumpi olis varmaan tajunnut tuon jo vuosia sitten, mutta noh, harrastuspohjalta mennään, ja ei tää niin vakavaa touhua muutenkaan kyllä ole. Katsotaan josko tänä kesänä saisi keskarit täällä oulun tasangoilla 25km/h+ ja sykkeet pysymään siellä 125 tienoilla. Maantiepyörällä siis. Viime vuoden keväällä kun aloittelin tuota niin keskarit oli siellä 20-21km/h tienoilla ja sykkeet meinasi silti koko ajan nousta liiaksi ja mietin jo pari kertaa että mitähän tästäkin tulee ja hävettää ajaa näin hitaasti ja et mitähän ne kaikki muutkin oikein ajattelee. Muutaman viikon himmailun jälkeen kroppa kuitenkin alkoi käsittää uuden juonen ja siitä se sit vähitellen on alkanut parantumaan.

Toiveena olis että hitaasti ajamalla muuttuu nopeaksi, mut sitten tietenkin pitää ejektoida itsensä tästä ketjusta...

tempokisu
22.05.2018, 22.23
No minä kun aloitin maantiepyöräilyn, kuvittelin että pitää joka päivä ajaa vähän nopeemmin ja vähän pidemmälle ( kuten hölkässä kuvittelin...) ja kamala stressi aina kun tietyssä paikkaa piti olla tiettyyn aikaan ajettu. Toki sillä menetelmällä keskinopeus nousi; kun se oli vasta mun aloitusvuosi 1999.
Onneksi Päivisen Esko tuli apuun; eihän siitä mitään tule jos joka päivä kisan ajaa. Välillä vetoja, ja välillä ihan leppoisasti.
Mutta ah, kun kisailu loppui ja sai ajaa leppoisammin jos siltä tuntui, ja pitkiä lenkkejä. "Vanha vaiva" ( pitää ajaa reippaasti kaikki lenkit) ei kuitenkaan ihan heti hellittänyt....mutta nyt iän myötä olen oppinut jo hyväksymään sen että ajaa oman kunnon mukaan, ja keskinopeudella ole mitään merkitystä.
Kesän tavoite on ajaa yhtämittainen 50km lenkki ( ja hävettää kun sitä vielä viime vuonna vakiolenkki oli 104km...mutta ei sairasteluille mitään voi...).

ossi5000
02.12.2018, 10.52
Tämä ketju on omasta mielestäni foorumin parhaimmistoa, kiitos ketjun aloittajalle. Vaikka harrastusvuosia on takana jo aika monta, kyllähän se vähän lohtua tuo kun ei kaikilla muillakaan välttämättä kulje (nopeudessa mitattuna). :) Tärkeintähän lienee on että tulee silti pyöräiltyä ja siitä saa myös itselleen iloa. Tänä vuonna jätin mittarin kokonaan pois, ensimmäistäkään lenkkiä en ole kellottanut vuoden aikana. Ehdottomasti ollut vapauttavaa ja ehkä myös tuonut vähän hauskuutta takaisin (eikä ole sitä hiton gepsin odottelua paikallaan). Voi vaan tulla ja mennä oman kehon fiiliksen mukaan. Ainakin omalla kohdallani maastopyöräily on nimenomaan sellaista että jos mittausdataa katselisi niin onhan se aika masentavan näköistä, nyt sen kuin möyrii hitaasti menemään ja tunkkailee välillä jos tarve vaatii. Voi vaikka välillä jäädä katselemaan maisemiakin.

J.Kottenberg
02.12.2018, 12.38
Minusta aika turha topikki. Foorumillahan kaikki, ainakin maastokuskit, on tosi taitavia teknisesti, kunto ja kestävyys ihan hel**tin kova ja aina ajavat pitkiä lenkkejä. Jos itse mainitsee jonkun oman lenkkinsä(joka vaikka on vuoden pisin) niin seuraava keskustelija ontietysti ajanut pidemmän lenkin, todennäköisesti vähintään tuplaten, ja pelkkää kivikkojuurakkoa SM-miesten vauhtia.
Niinpä olisi enemmän tarvetta "Foorumin todella kovaa ajavat" topikkiin. Olisi tunkua ja ja voisi lukea huimia suorituksia. Todellista kotimaista Red Bull Rampagea.

tommi2
02.12.2018, 13.10
Mä olen nykyään "en edes kato kuinka lujaa ajan" foorumilainen. Fiiliksillä mennään.

tempokisu
02.12.2018, 13.48
Täällä on ainakin yksi hiljaa ja hitaasti ja pientä lenkuraa ajava foorumilainen, teknisesti ja muutenkin ihan onneton. En edää edes laske vähänkö tuli ajettua vuodessa. Kun se ajaminen on niin vaikeeta ja hidasta, niin se ei enää inspiroi. Saattaa liittyä myös mun sairauksiin, "suorityskyvyn lasku ja väsy" on kuulemma ihan yleinen oire, ja huomattu on.

MRe
02.12.2018, 16.32
Minusta aika turha topikki. Foorumillahan kaikki, ainakin maastokuskit, on tosi taitavia teknisesti, kunto ja kestävyys ihan hel**tin kova ja aina ajavat pitkiä lenkkejä. Jos itse mainitsee jonkun oman lenkkinsä(joka vaikka on vuoden pisin) niin seuraava keskustelija ontietysti ajanut pidemmän lenkin, todennäköisesti vähintään tuplaten, ja pelkkää kivikkojuurakkoa SM-miesten vauhtia.
Niinpä olisi enemmän tarvetta "Foorumin todella kovaa ajavat" topikkiin. Olisi tunkua ja ja voisi lukea huimia suorituksia. Todellista kotimaista Red Bull Rampagea.
Tai sitten "Todella hiljaa ja/tai vähän ajavat foorumilaiset". Itse en kai koskaan ole päässyt yli 26km/h keskariin ja pulssikin on 125. Nukkuessa. Tänä vuonna tullut kilometrejä enemmän kuin ehkä kolmena edellisenä yhteensä ja mittarissa 1600. Yleensä tuollaisia stinttejä täällä vedellään neljä viikkoon ja sitten treenit päälle.

Toisaalta jos ajaa itselleen, niin paskanko väliä näillä.

Marsusram
02.12.2018, 17.24
Ne joille vauhti ei ole kaikki kaikessa -foorumilaiset. :)
Päivän treeni Polarin mukaan:
kesto 3:14:57
matka 23.78
keskisyke 95 (maks 128, min 60)
kalorit 1381
keskinopeus 7.3km/h (maks 30.1)
Nousu 650m Lasku 670m

Löytyi taas uusia polkuja kun ei ajanut putkinäöllä vanhoja tuttuja.

pete+
02.12.2018, 17.27
Niin, mikä on hiljaa tai kovaa?:seko:

Taitaapa olla ainoa fakta, että jos menee kovempaa kuin muut porukasssa se on kovaa ja päinvastoin.

Jokaisella on aivan oma asteikkonsa.
Se mikä heikompana päivänä on itselle kovaa voi olla toisella kertaa hiljaa.

Yleensä vähän niinkuin mussakin kalajutuissa, ne kilsat ja nopeudet tupaa menemään vähän yläkanttiin kehuttaessa.
Tavalliselle tallaajalle tulee olo, että on ihan surkee kun ei kulje, vaikka totuus voi olla erilainen.

Tämän pohdinnan perusteella en voi oikein sanoa olevan "hiljaa ajavia foorumilaisia", vaan niitä, jotka kehuakseen sanovat ajavansa "hiljaa" ja niitä jotka eivät halua painaa "sata lasissa" kaiken aikaa.
Niin ja sitten ne jotka tekee päinvastain tai jotain sitä väliltä.:)

kni94
02.12.2018, 17.58
Luulen ajavani hiljaa koska "hitaalla" porukkalenkillä saa ajaa sykkeet tapissa ja se on muille muka hidasta lenkkiä. Toisaalta itsekseen ei jaksa ajaa yhtä pitkiä lenkkejä vaikka meno ei ole yhtä kovaa. Alamäessä en kyllä aja hiljaa mutta sillon kun pitää itse polkea. Metsässä on kiva ajella retkeilymeiningillä, kelvillä menee aina runttaamiseksi.

tempokisu
02.12.2018, 17.58
Yli 25km/h keskarit on kaikki kovaa. Alle 20km/h tai lähelle on hitaasti.
Hiljaa ajava on siis semmoinen kun ei puhu taikka lauleskele ajaessaan.

pete+
02.12.2018, 18.05
Yli 25km/h keskarit on kaikki kovaa. Alle 20km/h tai lähelle on hitaasti.
Hiljaa ajava on siis semmoinen kun ei puhu taikka lauleskele ajaessaan.

Meinaatkos vai, että 20 maastossa läskillä on hitaasti?:rolleyes:
Vai millaista ajalua ajattelit.

Äsken ajelin keskinopeudella 10.5 km/h ja keskisyke oli 140 ihan vaan lähimaastossa.Eli siis tulla arviolla olis pitänyt mennä puolta kovempaa jotta olis ajanut edes hitaasti.:eek:

callahan
02.12.2018, 18.25
Meinaatkos vai, että 20 maastossa läskillä on hitaasti?:rolleyes:
Vai millaista ajalua ajattelit.

Äsken ajelin keskinopeudella 10.5 km/h ja keskisyke oli 140 ihan vaan lähimaastossa.Eli siis tulla arviolla olis pitänyt mennä puolta kovempaa jotta olis ajanut edes hitaasti.:eek:

Johan siellä topicin avausviestissä sanotaan jotta "maantiellä." Toihan pitäis ymmärtää jotta maantie kysessä vaikkei sitä topicin nimessä mainita.

pete+
02.12.2018, 18.51
Johan siellä topicin avausviestissä sanotaan jotta "maantiellä." Toihan pitäis ymmärtää jotta maantie kysessä vaikkei sitä topicin nimessä mainita.

No katos, niin se katos lanka tästä ketjusta.
No pitäsiskös avata eriketju maastolle, jne...
Ymmärrän, että ei ne maantiekuskit halua metsämörrejä ketjua pilaamaan.:rolleyes:

tommi2
02.12.2018, 19.21
Niin, ketjun aloittajana täytyy mainita että maantie oli tässä vaan esimerkkinä. En aja nykyisin juuri yhtään maantiellä "maantieajoa". Siirtymiä kyllä. Postatkaa ihan mitä vaan fillarointia mun puolesta.

MRe
03.12.2018, 09.18
Jos nopeuksista halutaan puhua, niin pakko tässä on joku tekijä normalisoida, että tiedetään edes että mistä puhutaan. Siksi mielestäni on ihan ok, että oletuksena on maantieajo tai "maantieajo", eli ajo myös ulkoilureiteillä ja kelveillä. Maastoajoa on niin monenlaista, että siellä ei keskinopeus tai edes matka tarkoita mitään. Eikä voi verrata edes kahden eri reittiä ajetun lenkin välillä. Muutenkin nämä kilometrien vertailut ovat enemmän maantiehemmojen juttuja, muissa lajeissa pitäisi ehkä verrata (jos verrata pitää) ajotunteja. Onhan noiden maastovehkeiden huoltovälitkin ilmoitettu tunneissa eikä kilometreissä.

Vanha totuus taitaa pitää tässäkin paikkansa: vauhti on maltillinen, jos ajaessa pystyy keskustelemaan. Ajetaan sitten metsässä tai maantiellä. Hiljaa ajaessa voi sitten huomioida sellaisia asioita, mitkä muuten jäävät näkemättä. Tai ajella sellaisia reittejä, joille ei muuten tulisi mentyä. Itse olen kolme viimeisintä kesää viettänyt Helsingissä ajamassa kaupunkia ja ympäröiviä paikkoja ristiin rastiin. Olen oppinut Helsingistä ja sen maantieteestä enemmän kuin edellisen täällä viettämäni 30 vuoden aikana. Esimerkiksi ajo himasta Kauppatorille, lautta Suomenlinnaan, siellä kahvi ja paakelsi, hidasta ajelua ympäri Suomenlinnan saaria, paluussa vaikka Lonnaan syömään ja sitten Kauppatorille ja himaan. Loistava päiväretki. Kilometrejä ehkä 20-25. Aikaa meni koko päivä.

Ohiampuja
03.12.2018, 11.14
Tuo kuulostaa hienolta. Samalla asenteella voi ajella myös maastossa. Vadelmia välillä napostellen ja vaikka järvessä uiden. :)

Veivaaja
03.12.2018, 12.01
Yes!

Kilpailuaikoinani (ei pyöräily) oppi nopeasti, että lähes aina löytyy joku nopeampi. Joten lopetin sen suremisen.

Tässä ketjussa on kuitenkin hienoa juuri tuo ohiampujankin tuoma mentaliteetti: nautitaan pyörällä liikkumisesta. Se unohtuu helposti kuntoilussa. Ainakin omalla kohdalla vaimo on avannut uusia maisemia, kun hän on paljon parempi bongaamaan kaikenlaista kiinnostavaa (vattuja, muita kivoja luontojuttuja jne.) yhdessä ajaessa. Itse helposti vaan vääntää sitä totuttua reittiä, ehkei niin kovaa, mutta turhaan silmälaput päässä.

kuovipolku
03.12.2018, 12.55
Jotenkin mulla on sellainen tuntuma että "hiljaa ajavilla foorumilaisilla" voi olla täysin erheellinen käsitys siitä miten muut ajavat ja siitä miten muita kiinnostavat ennen kaikkea vauhdit ja kilometrimäärät. Sitten tällä harhaluulolla vankennetaan ajatusta että oma pyöräilyn alalaji tai asenne tai ajamisen muoto on niin paljon fiksumpi ja antoisampi kuin muiden.

Kiiluvasilmäisilläkin wattimittarinsa lukemia tuijottaville spandexhemmoille pyöräilyyn mahtuu myös hidasta ja rauhallista, nautiskelevaa ja uusiin teihin ja vakiolenkeillä väliin jääviin seutuihin puhtaasta uteliaisuudesta tutustuvaa ajoa tai ajelua.

Ja maastokuskit ja jopa läskipyöräilijätkin ajavat välillä niin että syke karkaa ja matkan rasitukset alkavat tuntua - eli se ei ole pelkkää hidasvauhtista siirtymää ja pienen pätkän ajamista kerrallaan ja seisoskelua ja odottelua siihen perään.

Tai mitä nyt kukin muunlaisten ajajien menosta, meiningistä ja ajattelusta kuvitteleekin pelkästään sen perusteella mitä sattuu lenkeillään näkemään.

MRe
03.12.2018, 13.46
Jotenkin mulla on sellainen tuntuma että "hiljaa ajavilla foorumilaisilla" voi olla täysin erheellinen käsitys siitä miten muut ajavat ja siitä miten muita kiinnostavat ennen kaikkea vauhdit ja kilometrimäärät. Sitten tällä harhaluulolla vankennetaan ajatusta että oma pyöräilyn alalaji tai asenne tai ajamisen muoto on niin paljon fiksumpi ja antoisampi kuin muiden.
Varmasti näinkin. Toisaalta sitten jos törmää vaikka tällaisiin heittoihin, kuten:

17 000 ajettua kilometriä merkitsisi jo sitä että olisi hyvin varaa sairastaa parin viikon flunssa eikä tarvitsi jännittää sitä tuleeko talvi tänä vuonna aikaisin tai surkeiden ajokelien muodossa.
niin helposti asiaan perehtymättömälle tulee mieleen, että joillain ei ole oikein muuta elämää kuin pyöräily.

Mulla tulee vuodessa hätäisesti täyteen 20tkm kun laskee mukaan autolla ja pyörällä ajot.

kuovipolku
03.12.2018, 15.23
(...)niin helposti asiaan perehtymättömälle tulee mieleen, että joillain ei ole oikein muuta elämää kuin pyöräily.

Siinähän oli nimenomaan kyse vähän harvinaislaatuisemmasta pyöräilijästä joka varmasti itselleenkin poikkeuksellisesti oli yhtenä (1) vuotena ottanut itselleen kilometritavoitteen. Silloinhan kommentit ja neuvot (joita ei välttämättä tarvittu eikä kaivattu) on annettu tämän tavoitteen saavuttamista silmälläpitäen eikä se kerro yht''n mitään sen enempää kummankaan pyröräilyelämästä.

Ja sittenhän on niin että lähes aina kun johonkin asiaan perehtymättömälle tulee jotain helposti mieleen, se menee niin pahasti metsään kuin olla ja voi ja kuvastaa enemmän perehtymätöntä itseään ja hänen ennakkoluulojaan kuin asiaa ja sen harrastajia. Siksi minä ainakin yritän olla fiksu ja kuvittelematta että tietäisin jotain esimerkiksi sähköpyöräilyä harrastavista tai siitä mitä he haluavat mutta eivät tavallisella pyörällä saa.

20000 km/v pyöräilyssä on kyse vain kahdesta asiasta: kyvystä viihtyä pyörän satulassa ja kyvystä allokoida käytettävissä olevaa aikaansa pyöräilyyn. Niin sanottua muuta elämää varten voi jäädä kaiken ajamisen, pyörän sekä varusteiden huollon ja ajajan palautumisen sekä levon jälkeenkin enemmän aikaa, tarmoa ja halua kuin huomattavasti vähemmän vuodessa ajavalle. Jos ei autoile eikä juurikaan katso televisiota, ei sitä paitsi oikeastaan tarvitse pihistää aikaa muualta kuin viikonloppuisin eikä aina silloinkaan.

Ohiampuja
03.12.2018, 17.14
Pikemmin päin vastoin. Pyöräily on kuitenkin urheilumuoto jossa treenataan ja kilpaillaan. Ja me hiljaa ajajat saatetaan olla ryhmä joilla on aidosti tarve tuoda esille että näinkin voi pyöräilyä harrastaa. :)

En minä väitä että on antoisampaa ajaa yhtä Tahkon kierrosta 6-7 tuntia. Vaikka niin itse teenkin. ;)

pete+
03.12.2018, 17.24
Jos ei autoile eikä juurikaan katso televisiota, ei sitä paitsi oikeastaan tarvitse pihistää aikaa muualta kuin viikonloppuisin eikä aina silloinkaan.

Joopa, toki monella meistä on myös muita harrastuksia ja vähän tilanteesta rippuen jokin niistä on hetkellisesti niskanpäällä, jolloin muut saavat väistyä.
Ihminen tarvitsee sopivan määrän vaihtelua ja vastapainoa ja se mille vastapainoa tarvitaan vaikuttaa siihen sen lisäksi mikä on oma perusluonne.

Nopeus tai hitaus on suhteellista ja ehkä ainoa mittanauha on oman nopeuden muutokset jos kyseessä on tavoitteellinen kehittäminen. Muuten nopeus on merkityksetön, koska se sovitetaan muiden tärkeämpien tavoitteiden mukaan.
Toki kun on kova kilpailuvietti tai koloja itsetunnossa se voi olla motivoivin tai muuten aina mielessä.
Ja ei voi sanoa, että eikö kiinnostaisi tietää mikä on muiden kuntotaso jos ollaan lähdössä yhdessä lenkille, koska jos erot on suuria voi homma olla ääripäiden osalta odotuksista poikkeavaa.

Talisker
03.12.2018, 19.50
...Ja ei voi sanoa, että eikö kiinnostaisi tietää mikä on muiden kuntotaso jos ollaan lähdössä yhdessä lenkille, koska jos erot on suuria voi homma olla ääripäiden osalta odotuksista poikkeavaa.
Tämä onkin tärkeätä yhteislenkkien hengissäpitämiselle!
Minun hiljaa-ajamiseni on jo niin tunnettua, että tänäkin kautena on vetämilleni (n 80kpl) yhteislenkeille löytynyt hyvin seuraa :).

oppes
05.12.2018, 18.50
Tämä onkin tärkeätä yhteislenkkien hengissäpitämiselle!
Minun hiljaa-ajamiseni on jo niin tunnettua, että tänäkin kautena on vetämilleni (n 80kpl) yhteislenkeille löytynyt hyvin seuraa :).

Hitaasti ajaminen voinee olla jopa terapeuttista! Propsit sulle! Kaikki perässä rauhassa ajelevat saavat "hyvän syyn" ajella rauhassa. Itse kärsin siitä, etä kun yksin ajelen, niin tulee vedettyä täpöllä ja aina kun joku menee ohi, niin tulee huonommuuden tunne. Kun olisi joku jota "syyttää" niin ajelisi paljon rennommin :D

pete+
05.12.2018, 23.39
Vanha neuvo on, jos menet metsään ota joku hitaampi mukaan.:rolleyes:
Tuossa lienee tarkoitettu kylläkin jotain muuta kuin pyöräilyä, mutta sopii siihenkin hyvin.:)

MRe
06.12.2018, 12.40
Hitaasti ajaminen voinee olla jopa terapeuttista! Propsit sulle! Kaikki perässä rauhassa ajelevat saavat "hyvän syyn" ajella rauhassa. Itse kärsin siitä, etä kun yksin ajelen, niin tulee vedettyä täpöllä ja aina kun joku menee ohi, niin tulee huonommuuden tunne. Kun olisi joku jota "syyttää" niin ajelisi paljon rennommin :D
Tämä. Vaimon kanssa tulee ajeltua 20 km/h ja alempaakin keskaria ilman mitään tunnontuskia. Yksin kun vetää, niin jos Suunto ei huuda ylirasituksen puolella, on lenkki mennyt hukkaan.

Varmaan tähän saa jotain yhteiskunnan maksamaa terapiaa?

Tosin kesäisin olen tosiaan opetellut ajamaan koko päivän lenkkejä "heikolla" keskarilla. Kun pitää kunnon taukoja, on keskari jo valmiiksi pilalla ja voi keskittyä maisemiin ja linnunlauluun.

hiilikuitumies
07.12.2018, 05.37
Yritän tällä hetkellä ajaa suurimman osan lenkeistäni mahdollisimman hitaasti, mutta kuitenkin niin, että se on vielä aktiivista ajamista, eikä vain rullailua ja lipumista. Joskus olen yrittänyt tähdätä 18 km/h (maastopyörällä) hiekka- ja asvalttiteitä ajaessani, mutta meinaa väkisin nousta vähän korkeammaksi, joten täytyy vielä harjoitella tuota hitautta lisää. 20-21 km/h on tavallinen nopeus. Tarkoitukseni näissä on ajaa jalkoja mahdollisimman vähän väsyttäen ideaalina se, että ei ns. tunnu missään.

kuovipolku
07.12.2018, 10.47
Tämäkin ketju tahtoo mennä semmoiseksi huonosti peitellyksi itsekehuksi:cool: Yksi yrittää ajaa mahdollisimman hitaasti, muttei millään tahdo päästä alle 20 km/h keskareihin...

Vaikka eihän se keskari ole itsetarkoitus eikä kerro kaikkea siitä miten lenkillä on ajettu. olipa kyseessä hitaasti, reippaasti tai kovaa ajaminen. Tai voisihan sitä vaihtaa huonommin rullaavat renkaat tai valita huonokuntoisempia teitä ja polkuja ja mäkisempiä reittejä tai kiertää lenkki niin päin että vastaiset tuulet osuvat aukeille paikoille?

Keskaria saa laskettua myös reitillä jossa joutuu hidastamaan ja kiihdyttämään tai pysähtymään ja lähtemään liikkeelle eli kannattaa ajaa mahdollisimman monen sellaisen risteyksen kautta joissa joutuu kääntymään, ylittämään tien tai odottamaan liikennevaloissa.

Itse ajamiseen voi vaikuttaa rajoittamalla käyttämiään välityksiä. Kun pysyy pienellä eturattaalla, keskari kyllä laskee ellei ole todella hyvä pyörittämään ja pysty ajamaan päälle 110 kadenssilla.

Lisäkonsteja ovat vielä ainakin pyörän lastaaminen kaikella mahdollisella mitä ei edes ajattele tarvitsevansa ja kuskin liikapukeutuminen.

kuovipolku
07.12.2018, 11.03
Tosin kesäisin olen tosiaan opetellut ajamaan koko päivän lenkkejä "heikolla" keskarilla. Kun pitää kunnon taukoja, on keskari jo valmiiksi pilalla ja voi keskittyä maisemiin ja linnunlauluun.

Tässä asiassa tosin on kaksi koulukuntaa tai kaksi virallista totuutta, mutta yleensä kun puhutaan keskarista tarkoitetaan ajonaikaista keskaria. Se on: taukoja, olivapa ne kunnon taukoja tai pitkiä pullakahvitaukoja tai lyhyitä juomapullontäyttötaukoja ei lasketa mukaan. Ei myöskään liikennevaloissa seisomista tai tien varraessa renkaanvaihtoon kulunutta aikaa tai odottelua kun ihmetellään jäikö porukan viimeinen omalle lenkilleen vai tuliko sille jokin tekninen ongelma.

Poikkeuksen muodostavat ainoastaan (1) oikeat kisat, (2) Vätternrundanin kaltaiset tapahtumat joissa ajetaan aikatavoiteella, (3) ne pyöräilijät jotka haluavat tehdä selvän eron niihin jotka tavoittelevat kovempia keskareita ajamalla isossa porukassa, peesaten ja taukoa palautumiseen käyttäen ja (4) audax-pyöräilyä virallisten sääntöjen mukaan harrastavat.

Mohkku
07.12.2018, 13.36
Jaahas, alkoi toisten motiivien epäily ja porukan luokittelu. Tietysti jos kahvipöytäkeskustelujen tai tien päällä näkemänsä perusteella päättelee jotain toisten ajamisesta, pieleen varmasti menee. Mistään ei voi tietää, paljonko toinen liioittelee tai miksi toinen juuri sillä hetkellä ajaa tiettyä vauhtia. Mutta kun ottaa mukaan esim. kuntoajoissa olevat nopeusryhmät, jossa hitain ryhmä ajaa 28 km/h eli lujempaa kuin itse ikinä olen kohtuumittaisella (n. 50 km) lenkillä krossarilla ajanut (pyörän speksit jossain tämän viestiketju alkupuolella, ei taukoja, jolloin ei tarvitse miettiä, milloin kello pysähtyy, eikä parit punaiset valot edes keskariin vaikuta) tai peesikielto-triahtlonkisojen pyöräilyajat, saa hiukan osviittaa siitä, missä oikeasti mennään. Niin kauan tämä on ok eli hyväksyn olevani oikeasti ja rehellisesti todella hidas, kunnes joku hyväntahtoinen tulee ns. kannustaen sanomaan, että kyllä sinäkin sitä ja tätä jos ja jos. Mutta kun tuntee itsensä liki puolen vuosisadan ajalta ja tietää, missä on huonompi kuin useimmat muut viiteryhmän porukasta, alkaa joskus ihan oikeasti ärsyttää tuollainen nopeampien tai muuten vain parempien toiseen kohdistama vähättely. Ihan sama oli olla koulussa itseään parempien porukassa, "kaikki oppii jos tekee töitä". Vaan kun ei opi, ihmisissä on eroja, kaikista ei ole korkeakouluun millään kohtuullisella työmäärälläkään. Toiset vaan on lahjakkaampia kuin toiset ja sama se on liikunnassa. Toiset pääsee pois hitaasti ajavien ryhmästä helpommin kuin toiset. Itse pääsen n. 25 km/h keskareihin taustalla, jossa on +- 2000 km/v + muut lajit siihen tueksi. Tänä vuonna tulee treeniä keskimäärin melkein 2 krt/vk. Saatan kyllä olla päivän metsätöissä, hiihtää 8 tuntia tunturissa tai tehdä jotain vastaavaa matalamman sykkeen hommaa ja olla sen jälkeen vielä sen verran elossa, että lähden illalla tansseihin. Mutta nopeutta ei vaan löydy.

kni94
07.12.2018, 14.37
Jaahas, alkoi toisten motiivien epäily ja porukan luokittelu. Tietysti jos kahvipöytäkeskustelujen tai tien päällä näkemänsä perusteella päättelee jotain toisten ajamisesta, pieleen varmasti menee. Mistään ei voi tietää, paljonko toinen liioittelee tai miksi toinen juuri sillä hetkellä ajaa tiettyä vauhtia. Mutta kun ottaa mukaan esim. kuntoajoissa olevat nopeusryhmät, jossa hitain ryhmä ajaa 28 km/h eli lujempaa kuin itse ikinä olen kohtuumittaisella (n. 50 km) lenkillä krossarilla ajanut (pyörän speksit jossain tämän viestiketju alkupuolella, ei taukoja, jolloin ei tarvitse miettiä, milloin kello pysähtyy, eikä parit punaiset valot edes keskariin vaikuta) tai peesikielto-triahtlonkisojen pyöräilyajat, saa hiukan osviittaa siitä, missä oikeasti mennään. Niin kauan tämä on ok eli hyväksyn olevani oikeasti ja rehellisesti todella hidas, kunnes joku hyväntahtoinen tulee ns. kannustaen sanomaan, että kyllä sinäkin sitä ja tätä jos ja jos. Mutta kun tuntee itsensä liki puolen vuosisadan ajalta ja tietää, missä on huonompi kuin useimmat muut viiteryhmän porukasta, alkaa joskus ihan oikeasti ärsyttää tuollainen nopeampien tai muuten vain parempien toiseen kohdistama vähättely. Ihan sama oli olla koulussa itseään parempien porukassa, "kaikki oppii jos tekee töitä". Vaan kun ei opi, ihmisissä on eroja, kaikista ei ole korkeakouluun millään kohtuullisella työmäärälläkään. Toiset vaan on lahjakkaampia kuin toiset ja sama se on liikunnassa. Toiset pääsee pois hitaasti ajavien ryhmästä helpommin kuin toiset. Itse pääsen n. 25 km/h keskareihin taustalla, jossa on +- 2000 km/v + muut lajit siihen tueksi. Tänä vuonna tulee treeniä keskimäärin melkein 2 krt/vk. Saatan kyllä olla päivän metsätöissä, hiihtää 8 tuntia tunturissa tai tehdä jotain vastaavaa matalamman sykkeen hommaa ja olla sen jälkeen vielä sen verran elossa, että lähden illalla tansseihin. Mutta nopeutta ei vaan löydy.
Olen tyytyväinen että olen löytänyt pyöräilyn ilon ilman että tarvitsee kilpailla edes itseään vastaan :D Tietenkin on mukavaa kun kunto kasvaa mutta etenkin metsässä myllertäessä keskittyy vain hauskanpitoon ja teknisten paikkojen ylitykseen.

Sama homma koskee punttimaailmaakin. On tullut huomattua että se minkä joku nostaa penkistä yläasteella ei jollain toisella nouse 25 vuotiaana muutaman treenivuoden jälkeenkään. Olisi ehkä parempi jos osaisi salillakin hellittää sen kilpailullisuuden suhteen mutta tietenkin se motivoi kun näkee numeroiden nousevan.

tommi2
07.12.2018, 17.39
Tässä asiassa tosin on kaksi koulukuntaa tai kaksi virallista totuutta, mutta yleensä kun puhutaan keskarista tarkoitetaan ajonaikaista keskaria. Se on: taukoja, olivapa ne kunnon taukoja tai pitkiä pullakahvitaukoja tai lyhyitä juomapullontäyttötaukoja ei lasketa mukaan. Ei myöskään liikennevaloissa seisomista tai tien varraessa renkaanvaihtoon kulunutta aikaa tai odottelua kun ihmetellään jäikö porukan viimeinen omalle lenkilleen vai tuliko sille jokin tekninen ongelma.

Poikkeuksen muodostavat ainoastaan (1) oikeat kisat, (2) Vätternrundanin kaltaiset tapahtumat joissa ajetaan aikatavoiteella, (3) ne pyöräilijät jotka haluavat tehdä selvän eron niihin jotka tavoittelevat kovempia keskareita ajamalla isossa porukassa, peesaten ja taukoa palautumiseen käyttäen ja (4) audax-pyöräilyä virallisten sääntöjen mukaan harrastavat.

Whaat? Mä laskin noi aina mukaan. Himasta lähdettiin, kello käyntiin, lenkin kilsat ylös ja kello seis kun tultiin himaan. Paljastuikin että olen salaa nopea kuski ;).. varmaam keskari nousisi jopa 26km/h tietämille hyvinä päivinä.

JackOja
07.12.2018, 17.47
Autopause ja muukin mittarien tauolle asettaminen on suurinta itsensä huijaamista mitä kuvitella saattaa :rolleyes:

kuovipolku
07.12.2018, 18.54
Whaat? Mä laskin noi aina mukaan. Himasta lähdettiin, kello käyntiin, lenkin kilsat ylös ja kello seis kun tultiin himaan. Paljastuikin että olen salaa nopea kuski ;).. varmaam keskari nousisi jopa 26km/h tietämille hyvinä päivinä.

Sen faktan kanssa joudut sitten elämään;)

Tarkoituksena ei kuitenkaan ole ollut nostaa keskaria kepulikonstein vaan saada jotensakin järkevä ja yhteismitallinen luku. Jos toisella lenkillä ollaan tai joudutaan pitämään pyörää paikallaan merkittävästi kauemmin kuin toisella, eivät keskarit ole enää vertailukelpoisia.

(On sitten kokonaan eri asia onko keskareita järkevää verrata edes samanlaisilla tasavauhtisilla lenkeillä, jos ja kun olosuhteet, vetotyön määrä, reitti ym tekijät vaikeuttavat vertailua.)

Tuo kello kotiovella käyntiin ja kotiovella stop saattaa omaan käyttöön toimiakin, kun ajaa lenkkinsä käytännössä pysähtymättä tai onnistuu ajamaan ne vakiopysähdyksin tai -tauoin.

Muutenhan se on vain hiljaa ajavien foorumilaisten keino elvistellä mahdollisimman alhaisella keskarilla.

BB Holland
07.12.2018, 18.58
Mä näen visuaalisesti, että olen metsän hitain. Lopullisesti kunto meni muutaman talvitauon takia, ja löytyi samaan aikaan sairaus joka ei varsinaisesti kannusta rasitusliikuntaan. Vaikka ei kai sitä ole kielletty. Taukoja en ole koskaan nähnyt kenenkään muun pitävän. Sykemittarilla en ole tehnyt mitään enää aikoihin.

kuovipolku
07.12.2018, 18.59
Autopause ja muukin mittarien tauolle asettaminen on suurinta itsensä huijaamista mitä kuvitella saattaa :rolleyes:

Eikö se riipu mitä haluaa mitata ja seurata tai mitä sillä keskaritiedolla tekee ja mitä siitä luulee tai ei luule?

Ajoaikaa ei saa selville ilman autopausen käyttöä. Jos mittaria ei laita tauolle, voi kuvitella ajaneensa kuusi tuntia vaikka todellisuudessa ajoi ehkä vain neljä tuntia ja vartin?:rolleyes:

JackOja
07.12.2018, 19.14
Eikö se riipu mitä haluaa mitata ja seurata tai mitä sillä keskaritiedolla tekee ja mitä siitä luulee tai ei luule?

Nimenomaan. Kovaa ajavat luulevat ajavansa hiljaa ja hiljaa ajavat kovaa.

To_Ok
08.12.2018, 12.01
Nimenomaan. Kovaa ajavat luulevat ajavansa hiljaa ja hiljaa ajavat kovaa.
Näinhän siinä kävi. Luulin vetäväni varsinkin metsässä ihan reipasta tahtia kunnes kävin parilla kimppalenkillä ja nyt osallistun nöyrästi tämän ketjun porukkaan ^__^

tommi2
08.12.2018, 12.18
Olisi varmaa pitänyt nimetä topicci "Omaa tahtiaan ajavat foorumilaiset". Se ainakin allekirjoittaneelle sopii. Ei ajanottoa, ei kilsojen laskua, päivän fiilisten ja kunnon mukaan mennään.

kuovipolku
08.12.2018, 17.22
Sopiihan se myös mulle - sikäli kuin tommi2 minun hyväksyntääni kaipaa:eek: Mutta kun minä olen niin kovin herkkä hakemaan kanssaihmisistäni kaikenlaisia omahyväisyyden ja itsetehostuksen ja omanarvonnostatuksen piirteitä, näkisin tämänkin niin että tässä on kuitenkin perimmiltään kyse ihan samasta distinktion, erottautumisen ja itsensä jollain tavalla paremmaksi kokemisen tarpeesta.

Kuitenkin uskoisin että suuri osa niistä aktiivipyöräilijöistä, jotka eivät aja kisoja tai jotka eivät harjoittele tavoitteellisesti tai suunnitelmallisesti, ajaa aivan samalla meiningillä, vaikka käyttäisivätkin ajotietokonettaan, sykemittariaan ja GPS-laitettaan ja seuraisivat jollain tasolla keskareitaan, segmenttiaikojaan, viikko- ja vuosikilometrejään tai ajoaikojaan. Tai vaikka ajaisivat osan lenkeistään porukassa tai jopa speksivauhtisessa porukassa.

Jokainen voi kohdallaan asettaa kysymyksen että jos jollain taikasauvan heilautuksella kaikki nopeus- ja kilometritiedot katoaisivat eivätkä laitteet niitä enää tallentaisi (eikä niitä millään keinolla laskeakaan), niin muuttaisiko se hänen lenkkejään ja ajamisiaan. Mä luulen voivani jokseenkin rehellisesti vastata että ei mitenkään - enkä suinkaan kuvittele olevani siinä mielessä mitenkään poikkeuksellinen lycrahousuinen fillaristi.

tommi2
08.12.2018, 17.33
Mä ajoin kyllä kovempaa kun otin aikaa, ajoin pitempiä lenkkejä kun olin kilometrikisassa jne. . Onko se nyt sitten muutos parempaan, kun en tee niin? Paha sanoa ja riippuu varmaan tavoitteista.

Olen ihan samaa mieltä tästä itsensä paremmaksi kokemisen tarpeesta, sitä esiintyy joka paikassa, tällä foorumilla paljon ja täytyyhän se myöntää että itsekin tuohon sortuu varmaan päivittäin.

(1000 kertaa kerrottu juttu, mutta menköön vielä): Taistelin itse fillariharrastuksessa lähinnä kaluston huonoudesta johtuvan alemmuuden tunteen kanssa tosi pitkään. Ei siitäkään ole vielä päästy täysin irti, kyllä sillä on väliä mitä rungossa lukee. Tätä taustaa vasten ehkä tollanen "jokainen tyylillään" -filosofia voisi olla tämänkin ketjun kantava ajatus.

MRe
08.12.2018, 17.54
Tämäkin ketju tahtoo mennä semmoiseksi huonosti peitellyksi itsekehuksi:cool: Yksi yrittää ajaa mahdollisimman hitaasti, muttei millään tahdo päästä alle 20 km/h keskareihin...
Totta ja itse kirjoitin huolimattomasti. Olisi pitänyt kirjoittaa 20 km/h maksiminopeudesta, ei keskarista. Koska näin se noilla "perhelenkeillä" menee ja hyvä niin.

MRe
08.12.2018, 17.58
Vaikka onkin kieli poskessa kirjoitettu, niin ei tämä nyt ihan niin pielessä ole. Ja varsinkin muiden huijaamismielessä. Kuinka pitkä tauko sallitaan, että voidaan vielä puhua samasta lenkistä ja keskari on edes jollain tavalla hyväksyttävä?

JiiPee
08.12.2018, 18.21
1,41h 124bpm keskisykkeellä edellinen maastoreissu. Sain emännän vanhan polarin käyttöön ja ihan hauska siitä on seurata kuinka laiska sitä oikeesti on.

hiilikuitumies
09.12.2018, 03.49

Minun mielestäni 20-21 km/h ei ole itsekehua, koska se on totta. Sen lisäksi nähdäkseni useimmat kovakuntoiset tällä foorumilla ajavat kovempaa, joten en ymmärrä, miten tuollaisella voisi edes teoriassa kehua.

Ketjun aihe on hitaasti ajavat kuskit, jollainen minä luulin olevani, kun yleensä kuulen ja luen ihmisten ajavan kolmenkympin puolin tai toisin. Kaiken huipuksi kyse oli minun henkilökohtaisesta nopeudestani minun pyörälläni, varusteillani ja ajoreiteilläni, millä vertaan omaan tekemiseeni, koska tarkoitus olisi vähentää hieman itsensä tarpeetonta väsyttämistä, jotta selviäisi helpommin pitkistä reissuista. Maltin puute saa ajamaan tarpeettoman väsyttävän kovasti, joten kyllä, en meinaa päästä alle 20 km/h. Sinä et kaikesta muille saarnaamisestasi huolimatta pystynyt nyt itse pitämään mielessäsi sitä asiaa, että nämä keskinopeudet eivät ole vertailukelpoisia, joten ihan itse kehitit tuollaisen itsekehun ajatuksen fiksumpien tajutessa, että eihän tuollaisessa henkilökohtaisessa keskinopeudessa ole edes kehumisen mahdollisuuksia.

Ei toki yllätä, että keksit tuostakin taas yhden syyn mennä henkilökohtaisiin loukkauksiin. En tiedä, oletko noin myrkyllinen keskustelija yleensä ottaen vai olenko noin pahasti päässyt ihosi alle. Epäilen, että kyse on molemmista. Jatka toki pahan olosi purkamista muihin, koska eihän sille muutakaan voi, kun käytöksestäsi huomauttaminen ei aiemminkaan ole mitään auttanut. Minua tuo alkaa hymyilyttää yhä enemmän, koska en pidä sinusta, ja on siten kiva nähdä, että sinulla on noin ikävä olla, että taas piti alkaa nälviä muita.

kuovipolku
09.12.2018, 09.08
Mä ajoin kyllä kovempaa kun otin aikaa, ajoin pitempiä lenkkejä kun olin kilometrikisassa jne. . Onko se nyt sitten muutos parempaan, kun en tee niin? Paha sanoa ja riippuu varmaan tavoitteista.

Sanoisin että muutos on ehdottomasti parempaan, jos kovempaa tai pitempään ajamiseen pyrkiminen tai jonkinlaiseen suorittamisen pakkoon tai sen tunteeseen ajautuminen vei kauemmaksi siitä mitä pyöräilyltä haluaa ja kaipaa.

Ilo, hauskuus, rentoutuminen, arjesta irtautuminen, mielenrauha, mitä näitä nyt psyykkisellä tai sielullisella puolella onkaan ovat niiitä asioita, joiden ehdoilla mennään. Ja koska olemme erilaisia, yhdeltä se voi vaatia kellon ja mittareiden kotiinjättämistä ja toiselta wattimittariin tuijottamista.

Ainoaaa väärin ajamista on se kun ajaa ja harrastaa pyöräilyä jollain tietyllä tapaa siksi että luulee ja kuvittelee että niin pitää tehdä koska se kuuluu (ala)lajin luonteeseen ja koska muutkin niin tekevät.

kuovipolku
09.12.2018, 09.10
Voi v-tu mikä pelle! Vain uskomattoman tosikko, loputtoman itsekeskeinen ja itserakas pösilö ja kuviteltuja henkilökohtaisia loukkauksia kaikkialta löytävä mimoosa pystyy tuollaiseen tulkintaan ja tuollaiseen vastaukseen! Ja jos koet tämän henkilökohtaiseksi loukkaukseksi, olet tällä kertaa oikeilla jäljillä että todella kohdistan sanani sinulle ja tarkoitan juuri ja nimenomaan sinua ja tyystin vailla huumoria.

Muuten lienee täysin selvää että itsekehu voi onnistua ihan ilman liioittelua saati valehtelua ja ettei itsekehun edellytys tässä ole se että kuuluu foorumin kovakuntoisimpiin tai että vertailee itseään suoraan ja avoimesti hitaampiin tai heikkokuntoisempiin.

kmw
09.12.2018, 10.02
Hidas olen ollut aina ja kovenevaan taahtiin muutun hitaammaksi. Kimppalenkit ovat alkaneet arvelluttaa ja jääneet kovin vähiin kun kaverit joutuvat möhköfanttia odottelemaan. Kaikkea se ikä teettää. Onneksi ei pätemisen tarve pyörän päällä tai internetissä ahdista. Rokrok.

JackOja
09.12.2018, 10.21
Sitäpaitsi 20-21 ei ole hidasta, hus!

kuovipolku
09.12.2018, 10.26
Kimppalenkeistähän ei välttämättä tarvitse luopua tai edes harventaa, sillä ainahan(*) voi siirtyä hitaammin ajavaan ryhmään tai porukkaan. Joskus voi käydä jopa niin onnelliseksi että kun itse ilmoittaa aikovansa ja haluavansa oikeasti hitaasti ja rauhallisesti, löytyy vakioporukasta yllättäen muitakin ruununraakki- tai setämiesnimityksiä pelkäämätöntä.

Itsekin olen joutunut tämän puolen kokemaan kun tuttu porukka on vähitellen ja huomaamatta muuttanut koostumustaan nuoremmaksi ja kisakuskipitoisemmaksi. Mutta ehkä molempi parempi: yrittää joskus roikkua mukana ja ajaa välillä samoinsuuuntautuneemmassa porukassa. Hyvä porukkalenkki voittaa aina huonon yksin ajetun lenkin:p

(*) Tai aina ja aina; jos seudulla ei ole useampia porukoita eikä tarpeeksi ajajia sopivan ryhmän muodostamiseen, on asia tietenkin toinen. Mutta varsin usein se *voisi* olla mahdollista, kunhan kaikki eivät vain kuvittelisi että muut haluavat aina ajaa kovempaa. Tai no, vaativathan kimppalenkit sopimista ja sovittelua, mutta pyöräily on kuitenkin parasta porukassa - ja sitä paitsi Suomessa on yksinäisiä juoksua tai hiihtoa harrastavia yksinäisiä susia jo niin paljon, ettei niitä täydy pyöräilystä enää lisää saada - ja kaikella on hintansa eikä se tässä tapauksessa yleensä ole kohtuuttoman suuri.

PS Jos "hiilikuitumies" olisi lähestynyt yksityisviestillä ja pyytänyt lähtemään fillarilenkille - vaikka sillä 20 km/h keskarilla:cool: - kanssaan ihan vain asioita selventääkseen, niin eihän minulla olisi ollut mitään sitä vastaan (vaikkei minulla maastopyörää olekaan).

kmw
09.12.2018, 11.37
^ Jos maastonsa osaa valkata oikein niin maastopyörä ei tod. ole edellytys mettään menemiselle. Kuovilla väärinpyöräilyn auvoinen onni ja hilpeys vielä kokemati. Suosittelen.

kuovipolku
09.12.2018, 12.38
Höh! Ei kai tässä enää olisi tarvittu yhden uuden off-topic-keskustelun avaamista? Mutta jos haluat, voinhan minä jatkaa esimerkiksi kysymällä että "Mikä sai sinut sellaista päättelemään tai ylipäätään tekemään minkäänlaista johtopäätöstä niin vähäisen tiedon perusteella?" tai toteamalla että "Jaa on vai? En itse tiennytkään.":rolleyes:

Mainiysin maastopyörän puuttumisen vain siksi että jos lähtisimme "hiilikuitumiehen" kanssa yhteiselle lenkille - mikä todellisuudessa taitaa olla turhan hankalaa maantieteellisen etäisyyden vuoksi - niin olisihan se minusta fiksumpaa että lähtisin samantyyppisellä pyörällä.

Eihän se mikään ehdoton edellytys olisi - etenkään kun "hiilikuitumies" tuskin ajaa niitä 20 km/h lenkkejään hiekkateitä ja helpohkoja polkuja kummallisemmassa maastossa - mutta semmoinen on yleensä tapana, jos vain sopiva pyörä tallista löytyy.

TERU
09.12.2018, 15.38
Jospa tässä ketjussa haetaankin niitä kuskeja, jotka todella ajavat hiljaa, sadattelematta, kiroilematta tai kiittämättä ääneen säätä, tietä, maastoa tai muuta mieleentulevaa kovaan ääneen kaiken aikaa ajaessaan?

Ohiampuja
09.12.2018, 21.45
Kippurasarvisella ajeluun Pirkan pyöräily on ollut kiva motivaattori. Mukava tapahtuma, jossa ajoaika ei merkkaa mitään.

Mutta nyt pitäisi löytää maastosta samanlainen tapahtuma. Joku sellainen ajopäivä joka motivoisi ajelemaan, mutta ilman ajanottoa. :)

Tai sitten lähtee Tahkolle nauttimaan tunnelmasta ja ajaa siinä päivän aikana sen 25 km. Siihen voisi mennä joku nelisen tuntia, kun taukopaikoilla nauttisi eväitä ja ottaisi muutamat kuvat siinä reitillä. :)

Ps. Alkuvuosina minäkin olin Tahkolla niin innoissani että en pysähdellyt ottamaan valokuvia, mutta viime vuosina on hermot parantuneet ja aikaa on riittänyt myös valokuvien ottoon. ;)

Turha varmaan sanoa että minulla ei ole kilpailuviettiä lainkaan. :)

hiilikuitumies
09.12.2018, 22.17
Voi v-tu mikä pelle! Vain uskomattoman tosikko, loputtoman itsekeskeinen ja itserakas pösilö ja kuviteltuja henkilökohtaisia loukkauksia kaikkialta löytävä mimoosa pystyy tuollaiseen tulkintaan ja tuollaiseen vastaukseen! Ja jos koet tämän henkilökohtaiseksi loukkaukseksi, olet tällä kertaa oikeilla jäljillä että todella kohdistan sanani sinulle ja tarkoitan juuri ja nimenomaan sinua ja tyystin vailla huumoria.

Muuten lienee täysin selvää että itsekehu voi onnistua ihan ilman liioittelua saati valehtelua ja ettei itsekehun edellytys tässä ole se että kuuluu foorumin kovakuntoisimpiin tai että vertailee itseään suoraan ja avoimesti hitaampiin tai heikkokuntoisempiin.
Eihän tästäkään toki mitenkään näe sinun taipumustasi toisten keskustelijoiden arviointiin kenenkään sitä kuitenkaan pyytämättä. Se on vain sitä sinun huumoriasi, jota kukaan ei ole tilannut ja tosikot eivät ymmärrä.

"Mutta kun minä olen niin kovin herkkä hakemaan kanssaihmisistäni kaikenlaisia omahyväisyyden ja itsetehostuksen ja omanarvonnostatuksen piirteitä, näkisin tämänkin niin että tässä on kuitenkin perimmiltään kyse ihan samasta distinktion, erottautumisen ja itsensä jollain tavalla paremmaksi kokemisen tarpeesta."

Nämäkin omat sanasi ennen minun kommenttiani tuosta todistavat, että kyse oli vain huumorista, eikä toisten henkilökohtaisesta arvioinnista, joten vain tosikko voi erehtyä pitämään tuota myrkyllisenä suhtautumisena siihen, kun toiset vain yrittävät puhua omista pyöräilykokemuksistaan.

P.S. Kuka oli niin herkkä, että paloi pinna? Et kai vain ottanut itseesi jotain? :)

P.P.S. Hyvin päätelty tämä: "etenkään kun "hiilikuitumies" tuskin ajaa niitä 20 km/h lenkkejään hiekkateitä ja helpohkoja polkuja kummallisemmassa maastossa", kun sanoin, että "hiekka- ja asvalttiteitä ajaessani".

MäkiHiiri
10.12.2018, 00.29
No niin, mutta asiasta toiseen, jos nyt tuosta jossain aikaisemmin olleen tarinan (siis tietysti tosi kertomuksen, mutta vaan hahmottui niin legendaarikeksi mun mielestä) innoittamana alkaisi keväällä kutsumaan koolle hitaita lenkkejä, jo ihan itseänikin motivoidakseni (vetäkää happea, en aijo vielä lätsätä pistettä lauseeseen), niin mikä on se protokolla millä voi, sitten ne jotka kokevatkin vauhtini liian hitaaksi, poistua ryhmästä? Rupesin tosiaan vähän ehkä väärästä suunnasta tätä pohtimaan, mutta vaarallisimmat tilanteet tulee kartoittaa ensin. (Jaa-a siis eihän siinä ehkä mitään vaaraa, kun kukaan muu kuin 1 ei ole jättänyt minua yksin taivaltamaan, jos yhdessä on lähdetty, niin hassuahan se on kai pelätä sellaista etukäteen, saati jättää tekemättä suurta suunnitelmaa peläten jotain siis mahdotontakin muuttujaa) Mut siis oikeesti, mitä ajattelisit, jos joutuisit "mulla ei ole näin pieniä vaihteita" -hitaalle lenkille? Keksisitkö jonkun kohteliaan hätävalheen: "mies laitto viestin, että mun pitää heti mennä kotiin" vai kaahaisitko vain 'omaa vauhtia' horisonttiin vaiko peräti johdattaisit lenkin sillei sopivan läheltä mun kotia ja sanoisit "kiitos oli tosi kivaa" ja jatkaisit lenkin loppuun?

Sambolo
10.12.2018, 11.58
^ :D . Ite ajan mielestäni niin hitaasti, että yhdellekkään kimppalenkille en ole viitsinyt. Jo kaverin kanssa ajaessa olen monesti ihan loppu vaikka vauhti ei olisi kova, rytmi on vaan erilainen ja toisen tahtiin on vaikea ajaa. Tykkään haahuilla, tutkia paikkoja, välillä jalkaudun katsomaan minne polun toinen haara menee, tai tutkimaan mistä olisi kivoin laskea alas. Alamäet menene sitten niin lujaa kun uskallan tai tuntuu hyvältä, näissäkään ei silti vauhti millään standardilla varmaan hurjimpien päätä huimaa. Tasaset ja varsinkin ylämäet menen todella hiljaa :D Välillä otan vauhdikkaampia spurtteja jos baana näyttää siltä, että se vaatii sitä, mutta tätä tahtia en kauan jaksa. Omassa tahdissa on mukava ajella ja just sinne minne itse tahtoo ajaa.
Toki olisi kiva joskus ajaa jonkun kanssa joka tietää polut hyvin, niin ajo olisi enemmän ajoa eikä haahuilua. Se varmaan nostaisi mun nopeuksia myös, jos ajelisin paljon samoja reittejä, mutta aina sitä yrittää löytää jotain uutta, välillä ehkä vähän väkisinkin, kun löytää usein ittensä kantamassa pyörää umpee kasvaneessa rämeikössä.. Hyvin harvoin mulla on edes mitään träkkereitä ym päällä, lenkeillä tulee oltua 2-4h ja kilsoja varmaan max 20. Muutenkin pyöräily on mulle osittain palautumista töistä ja muista harrastuksista ja osittain nauttimista ja hauskanpitoa. Urheilu/suoritus -mielessä en ole ajanut.

Välillä nään muita metässä jotka paahtaa vauhdilla ohi, ihmettelen vaan jaksaako ne samaa tahtia koko lenkin, arvostusta niille jotka jaksavat.

pete+
10.12.2018, 13.17
Tämä keskusteluhan on ollut varsin a v a a v a a.:D
Tuntuu välillä, että tässä keskustekussa "keskari" on ymmärretty ihan väärin.
Maastossa ajellessa keskari kannattaa pitää jarrukahvalla tai gripillä.:rolleyes:

Komppaan kyllä Samboloa siitä mikä lenkeillä yleensä on mukavinta.
Uusia uria on vaan niin mukava etsiä, vaikka välillä se menee varsinaiseksi rämpimiseksi.

Kun muita on mukana iskee helposti aina pieni kisa jos ei muuten niin alitajuisesti ja tulee ajettua kovempaa kuin muuten.
Toisaalta yksin ajaessa "tylsää samaa lenkkiä" menee myös helposti puskemiseksi ja hikijyystöksi.

Vaihdiltani kuuluun varmaan helpossa maastossa siiihen häntäpäähän vauhdin osalta, mutta hieman haastellisemmassa tuntuu mukavalta kun joskus ajaa kovempaa kuin maastossa vähemmän ajaneet.

Nyt taas pitäisi saada aikaiseksi ylipäätäänkin motivaatiota pidemmille lenkeille kun on tämä kaamos vähän vienyt ajelut vähiin.

Mohkku
10.12.2018, 14.22
Komppaan kyllä Samboloa siitä mikä lenkeillä yleensä on mukavinta.

Jokaisella on omat mukavuutensa, itsekin tykkään koluta paikkoja ja löytää uusia reittejä. Kuntoiluna tuo ei ole edes huono asia, kun liian kovilla sykkeillä kuulemma moni treenaa. Tämä kaikki on kuitenkin eria asia, mistä keskustelu lähti eli siitä, että ajonopeudet ovat vaatimattomia, vaikka lujaa yrittäisi päästä. Maastossa ei keskinopeuksia kannata vertailla, kun olosuhteet vaikuttaa suuresti. Maantiellä saadaan suuruusluokat paremmin vertailukelpoisiksi, kun harvoin joku ajaa aina vastatuuleen tai ylämäkeen.

tempokisu
10.12.2018, 14.44
^ ajaessa on aina vastatuuli ja ylämäki, ainakin minusta tuntuu siltä. Ja mä ainakin ajan aina hitaasti, paitsi kerran kesällä menin 4 oikeen pyöräilijän perässä lujaa kun pojat ajoi noin 31km/h ja ylikin. Onneksi lähtivät eri tielle, en olisi kovin kauaa jaksanu sitä vauhtia mutta peesissähän se menee jonkin aikaa...

Oatmeal Stout
10.12.2018, 18.32
Kuinka pitkä tauko sallitaan, että voidaan vielä puhua samasta lenkistä ja keskari on edes jollain tavalla hyväksyttävä?
Eikös keskinopeus ole matka per lähdön ja perille tulon välinen aika, joten viikon tauko laskee kohtuullisesti keskinopeutta? Jos yrittää ajaa maapallon ympäri, niin sekö ei olisi yksi lenkki vaan satunnaisia lenkkejä siellä täällä tai jopa tuolla?

oppes
10.12.2018, 19.42
Eikös keskinopeus ole matka per lähdön ja perille tulon välinen aika, joten viikon tauko laskee kohtuullisesti keskinopeutta? Jos yrittää ajaa maapallon ympäri, niin sekö ei olisi yksi lenkki vaan satunnaisia lenkkejä siellä täällä tai jopa tuolla?

Muistan kun aikoinani yritin tätä keskustelua, niin nopeasti palautettiin ruotuun ilmoittamalla, että GPS't, navigaattorit ymv. kertovat ajoajan, nopeuden ja tuosta tietty seuraavan keskinopeuden, josta tietty täten vekottimesta riippuen putoaa tauot, liikennevalot ja kaikki muut huilitauot. Sen jälkeen olen alistunut siihen, että en ajattele asiaa. Mutta kun on kimppa-ajoja viitteellä "Keskinopeus XX", niin mietin sitä millä algoritmilla tuotakin lasketaan. Lopputulos: Ajelen parhaassa mahdollisessa seurassa (=keskenäni) sillä nopeudella kuin (kohtuullisen pahalta) tuntuu eikä tartte miettiä olisko tää mun keskari nyt ollut hyvä/toimiva herra ties mihin ryhmään. Tällä iällä ei vaan jaksa enää etsiä.

Hebe
10.12.2018, 22.42
Kimppalenkeillä pitäisi puhua ajon aikaisesta vauhdista ja unohtaa keskarit. Tai käy niin että ajetaan 40+ että saadaan taukohidastelut kiinni 30kmhn keskinopeuslenkillä.

Mohkku
11.12.2018, 00.15
Jos itse ajan esim. 100 km ja puolivälissä paremman evästauon, lasken ensimmäisen ja toisen osuuden keskinopeuden erikseen. Sama se on noissa maailmanympärimatkoissa ja muissa retkipyörätouhuissa. Etappien keskinopeuksia lasketaan, kun arvioidaan aikaa pisteestä a pisteeseen b. Ei viikon matkan keskinopeutta. Toisaalta retkipyöräily kovin heikosti istuu tämän aiheen käsittelyyn, kun siellä ei ajeta samalla tavalla täysillä kuin kovaan keskinopeuteen tähtäävällä lenkillä tai työmatkatempossa. Jossa muuten on muutama sata kilsaa mennyt ilman tappioita. Onkohan porukan ilmoittamat +28 keskinopeudet sittenkin vain myytti.

LJL
11.12.2018, 00.53
Itse ajan tällä hetkellä todella hiljaa nastarenkaat alla n. 22km/h ja taisi yksi tmt-tappio tulla tilille tänään yhteensä 43km työmatkoilla. Voi johtua siitä että siellä ei sateessa ollut paljon kavereita. Mutta kesällä krossarilla työmatkakeskari 26-27 hujakoilla ja pääasiassa kaikki menee hiljempaa. Siitä kovempaa menevät on erotettavissa aika helposti a) maantieajokoira pk-lenkillä b) turismo vetää niin että aortta repeää. Itsellä on vaihtoehto c) eli turismo pk-lenkillä

kuovipolku
11.12.2018, 08.34
Olinkohan eilen lenkilläni hiljaa ajava foorumilainen vai en? En mielestäni ajanut todella hiljaa tai erityisemmin pyrkinyt ajamaan hiljaa tai mitenkään tähdännyt alempaan keskarin vaan ajoin sitä sellaista normaalia rauhallista peekoota jossa jalat kyllä pyörivät eikä rullailla, mutta jossa mäkiin ei rynnätä vaan ne päin vastoin ajetaan himmaten ja jossa mahdollisesti edessä näkyvää fillaristia ei lähdetä ajamaan kiinni ja koiranulkoiluttajan tai muiden kohdalla hidastetaan korostetun selvästi.

Vauhtia tai keskaria en lenkin aikana tarkkaillut enkä tainnut vilkaistakaan, mutta Stravahan sen (ajonaikaisen) keskarin kertoo pyytämättä: 19.6 km/h.

Mutta toisaalta lenkkiin sisältyi kiertelyä pientaloalueen kaduilla, pysähtelyä, arempaa kuskia arveluttavan näköisiä jäisiä ulkoilutiepätkiä, jo hieman pehmenneitä ulkoilutienpätkiä joilla nastarengas tuntui erityisen huonosti rullaavalta ja yksi helpohko polkuosuus jolla tosin oli muutamia jäisiä paikkoja, märkiä juuria ja kivisiä kohtia joita ei ihan surutta uskaltanut ajaa.

The flying Chocobo
11.12.2018, 09.17
^Jos et kokenut olevasi hiljaa ajava niin ehkä et sitä ollut. Itse ajoin eilisen lenkkini hyvin samoilla spekseillä ja itse asiassa hyvin samoilla nopeuksillakin (20.0) ja mieltäisin olevani hiljaa ajava. Toisaalta sillä ei liene mitään väliä.
Jos itse koet ajavasi hiljaa niin silloin se on sitä. Toisen kova vauhti on toisen hiljaista. Olosuhteet vaikuttaa niin paljon ettei voine yksiselitteistä km/h -määrettä asettaa.

JackOja
11.12.2018, 10.43
Olinkohan eilen lenkilläni hiljaa ajava foorumilainen vai en?

Eilen sä mahdollisesti olit. Mutta jos sulla on pyrkimys päästä keskustelemaan tässä topicissa hiljaa ajamisesta tuosta pitää tehdä tapa. Kai kovaa ajavatkin satunnaisesti ajavat hiljaa.

Itse ajan tällä hetkellä todella hiljaa nastarenkaat alla n. 22km/h...

Et aja.

...Olosuhteet vaikuttaa niin paljon ettei voine yksiselitteistä km/h -määrettä asettaa.

Teen kuitenkin ehdotuksen, mun mielestä jonkinlainen nyrkkisääntö ja raja-arvo hiljaudelle tieliikennekäytössä olevalle fillarille voisi olla maaginen 20km/h. Maastossa ~jotain alle 10km/h? Kaura-aterian mittaustavalla.

manni
11.12.2018, 13.29
Hidas veikko täälläkin, niin pyörän kanssa kuin muutenkin. Pyrin tälläiseen ns. kilpikonna-ajoon, tasaista etenemistä välttäen riskejä ja turhia pysähdyksiä, tässä järjestyksessä. En luota risteyksissä koskaan muuhun liikenteeseen, ellei ole selkeää että mut on havaittu.

kuovipolku
11.12.2018, 13.34
Eilen sä mahdollisesti olit. Mutta jos sulla on pyrkimys päästä keskustelemaan tässä topicissa hiljaa ajamisesta tuosta pitää tehdä tapa. Kai kovaa ajavatkin satunnaisesti ajavat hiljaa.

En mä keskusteluakaan panisi pahaksi - kunhan se on keskustelua eikä jotain muuta - mutta ennen kaikkea kaipaisin tähän itselleni jonkinlaista käsitteellistä selkeyttä.

Työmatkatempo ja mellanmjölkin ajaminen ovat minusta yksinkertaisesti ja yksiselitteisesti määriteltävissä, vaikkei niitäkään voi sitoa mihinkään keskarikynnykseen tai edes joihinkin minimi- ja maksimivauhtirajoihin.

Ja yhä vaikeammaksi menee mielessäni, kun määritelmään lisätään vaatimus "tavasta". Kovaa ajava voi ajaa suurimman osan lenkeistään "hiljaa", mutta se ei tietenkään tee hänestä hiljaa ajavaa foorumilaista - mutta kai viimeksimainitullekin sallitaan se ettei hän ihan aina ajaa hiljaa vaan joskus - miten usein? - myös kovempaakin?

Luulisin ymmärtäväni paremmin jos olisi selvästi kyse foorumilaisista jotka "ajavat aina matalalla rasitustasolla" tai foorumilaisista jotka "eivät pääse kovaa silloinkaan kun haluavat", mutta nythän meillä vaikuttaa olevan tällainen kummallinen käsitteellinen epäsikiö, jonka jokainen tuntuu tulkitsevan itselleen parhaiten sopivalla tavalla. (Mikä ei ehkä ole tavattoman huono juttu.)

JackOja
11.12.2018, 13.57
Ja yhä vaikeammaksi menee mielessäni, kun määritelmään lisätään vaatimus "tavasta". Kovaa ajava voi ajaa suurimman osan lenkeistään "hiljaa", mutta se ei tietenkään tee hänestä hiljaa ajavaa foorumilaista - mutta kai viimeksimainitullekin sallitaan se ettei hän ihan aina ajaa hiljaa vaan joskus - miten usein? - myös kovempaakin?

Erittäin hyvä huomio! Nyt ymmärrän vaatimuksen "tavasta" tosiaankin ongelmalliseksi.

Luulisin ymmärtäväni paremmin jos olisi selvästi kyse foorumilaisista jotka "ajavat aina matalalla rasitustasolla" tai foorumilaisista jotka "eivät pääse kovaa silloinkaan kun haluavat", mutta nythän meillä vaikuttaa olevan tällainen kummallinen käsitteellinen epäsikiö, jonka jokainen tuntuu tulkitsevan itselleen parhaiten sopivalla tavalla. (Mikä ei ehkä ole tavattoman huono juttu.)

Hyvää pohdintaa. Hankalan asian äärellä tässä nyt ollaan. Pitäisiköhän ihan ensimmäiseksi päättää onko pyrkimyksenä ja tarpeen edes määritellä kattava ja mitattavissa oleva objektiivinen käsite "hiljaa ajamiselle" vai voisiko tosiaan olla mahdollista, että kukin määrittelee sen tahollaan itselleen?

Mutta onko siinä taas vaarana, että ajaudutaan kiistelyihin (jotka joku voi kokea henkilökohtaisena loukkauksena) kuka oikeasti ajaa hiljaa ja kuka ainoastaan väittää niin tekevänsä? Ilman määrittelyjä pitäisi käydä topicin keskustelu samansisältöisenä yhä uudestaan ja moni voisi turhautua sellaisessa.

kauris
11.12.2018, 14.45
Tiedä hänestä mutta ajoin tänään oman 15,6 kilometrin työmatkani ajassa 1h 5 min keskinopeuden ollessa siis 14 km/h. Alla kevyt kuitujäykkäperä 29 kiekoilla. Hurjaa kyytiä :)

Ja kyllä, ajan työmatkani yleensäkin hiljaa. Joskus myötäiseen menee vain 55 minuuttia mutta keskarihan on silloinkin jotain 17 tienoilla.

Marsusram
11.12.2018, 15.00
Voisi kyllä sopia että "hiljaa" tai "kovaa" -adjektiiveja käytettäisiin vain suhteessa omaan nopeusalueeseen.
"Hidas" ja "nopea" käytettäisiin muihin verratessa.
Astronomisessa mittakaavassa kaikki maakulkuneuvot ovat armottoman hitaita.😁

Petri Väisänen
11.12.2018, 21.40
Voisi kyllä sopia että "hiljaa" tai "kovaa" -adjektiiveja käytettäisiin vain suhteessa omaan nopeusalueeseen.
"Hidas" ja "nopea" käytettäisiin muihin verratessa.
Astronomisessa mittakaavassa kaikki maakulkuneuvot ovat armottoman hitaita.[emoji16]Näinhän se on eli paras suhteuttaa hiljaa ja kovaa omaan vauhtiinsa. Jos et kilpaile muulla ei ole mitään väliä. Hyvä olisi ajaa paljon hiljaa ja silloin tällöin kovaa.

Tosin ei kai millään pyörällä voi olla hidas "that's unpossible" [emoji848][emoji51]

Lähetetty minun XT1635-02 laitteesta Tapatalkilla

Mohkku
12.12.2018, 00.17
Edelleen olen sitä mieltä, että tässä keskustelussa on kyse siitä, ettei pääse lujaa vaikka haluaisi. Tämä aloittajan viestin hengestä pääteltynä. Se, että ajaa maantiellä rauhallisen lenkin 23 km/h, mutta voisi ajaa halutessaan 32 km/h, ei kuulu tähän porukkaan.

tommi2
12.12.2018, 11.21
Juu, niinhän tuossa aloituksessa taisin tokaista. Toisaalta hitaan matkanteon filosofiasta keskustelu toivotettiin myös tervetulleeksi, eli kattanee "elämäntapahidastelijat"

MRe
12.12.2018, 14.12
Edelleen olen sitä mieltä, että tässä keskustelussa on kyse siitä, ettei pääse lujaa vaikka haluaisi.
Tämäkin jakautuu sitten maasto- ja maantieajajien kesken. Maastossa vauhtia rajoittaa paitsi kunto, niin myös tekniikka tai sen puute (ehkä enemmän kuin kunto). Maantiellä sitten pääasiassa kunto, tekniikka pienemmässä osassa varsinkin jos ajaa yksin.

pete+
12.12.2018, 16.43
Ehkä pitäis puhuakkin hitaista foorumilaisista jos tarkoitetaan niitä, jotka eivät pääse kovaa (ainakaan pidempään).
Sopii ehkä vaatimattomuuden maksimointiin kilpailla siitä kuka on hitain.

Maalainen
15.04.2019, 19.20
Lueskelin foorumia ja päätin ilmoittautua tähän lankaan. Ettäkö jo muutaman lenkin kokemuksella ajellaan satasia 30-keskarilla?
Ilmoittaudun siis tähän kategoriaan, joka ei pääse kovempaa (ainakaan pidempään) vaikka haluaisi.

JackOja
18.06.2019, 07.15
Maasta matokin joskus ponnistaa

http://kuvanjako.fi/wlv9a.jpg

tommi2
18.06.2019, 07.53
^Kohtalaisen kova nopeus! Fillarointi on sulle ihan validi vaihtoehto lentomatkailulle näin niinkun ajankäytön näkökulmasta :D

Ehkä snadisti off-topic, mutta nykyään kuulunen kategoriaan "tuntematonta nopeutta ajavat foorumilaiset", ei ole minkäänlaisia mittauksia enään käytössä.

MRe
18.06.2019, 08.48
Ehkä pitäis puhuakkin hitaista foorumilaisista jos tarkoitetaan niitä, jotka eivät pääse kovaa (ainakaan pidempään).
Vai tarkoitetaanko hiljaa ajavilla äänettömyyttä. Jolloin en voi luvata kuuluvani kohderyhmään ainakaan maastolenkeillä, joiden aikana pääsee ärräpää jollei kaksi.

J.Kottenberg
18.06.2019, 10.31
Kenenkään ei tarvitse nykyisin ajaa hiljaa, jos ei sitä erityisesti halua. Olen nähnyt sähkömaasturien kiitävän sellaista vauhtia etten usko kenenkään foorumilaisen pääsevän lähellekään lihasvoimin. Sähkikset on kehittyneet ja halventuneet ja ovat yhä useamman saatavilla. Eikä tarvi vuosia reenata että saa lihasvoimaa ja kestävyyttä. Voi käyttää aikaa muuhun hauskempaan.

Itsekin aion hommata sellaisen sitten kun kondis ja paikat ei enää mahdollista normifillarointia. Saa vanhana kokea sellaista mihin ei ole koskaan yltänyt.

TERU
18.06.2019, 11.41
Tyylistä tinkimättä
https://www.bikeshop.fi/Orbea-Gain-D31/ekauppa/pORGAD31/

callahan
21.06.2019, 07.45
Tuli taasen eilen omakohtaisesti koettua että kyllä ne "oikeet" fillaristit kovaa ajaa. Tästä kanavan varresta tulee itselle sopiva lenkki kun lähtee ajelemaan keskustan suuntaan, kurvaa valkeakoskelle päin ja sieltä tampereen suuntaan 130 tielle. Eka ohittaja oli ns. "valkeakosken nousussa." Jonkin verran tuuli vastaan ninpä ponnistelin loivaa nousua noin 17 km/h. Onneksi pyöräilen hyvinkin oikealla sillä sisäistän vauhtini ;) Tumma-asuinen fillaristi sujahti ohi noin 5 km/h. Hiven tukevahko kaveri, sen ennätin havannoida ja jostain syystä vilkaisen aina pohkeita. Oli sen näköiset jotta pyöräilty on! Ei tainnut mennä kuin puolenkymmentä kilsaa niin... nyt oli tasaista joten pääsin itsekkin reilu kahtakymppiä. Jälleen olin viisaasti oikealla niin kaveri meni heittämällä ohi. Ennätin vilkaista pohkeita, pyöräillevä kaveri oli! Kolmas olikin jo 130 tiellä, edelleen tasaista ja mulla melko tarkkaan 25 vauhtia, takatuuli avitti :) ... viuuh kaveri ohitti rapiaa kolmeakympiä.
En noista niin välitä koska sisäistän vauhtini, pienen ajomääräni ja ikäni. Kiva kuitenkin jossain mielessä itse nähdä että kyllä noi kolmenkympin keskarit sun muut totta on, siinä pyöräillessä ehtii funtsia kaikenlaista ja noistakin ohiajajista mietin , jotta onkohan kaverit olleet pirkan pyöräilyssä ym. Merkillepantavaa oli myös ettei kukaan noista, taisi olla vielä yksi joka mut ohitti, tervehtinyt tai tehnyt elettäkään siihen suuntaan. Kai ne oli kohteliaita ja ajattelivat jos nostavat kättänsä, hihkaisevat rinnalla hei tms. loukkaannun. Ja toki ohittajan hiven hankalakin tervehtiä hidastamatta ja silloin oma ajorytmi sekaantuisi.

Malamuutti
21.06.2019, 09.08
Tuli taasen eilen omakohtaisesti koettua että kyllä ne "oikeet" fillaristit kovaa ajaa. Tästä kanavan varresta tulee itselle sopiva lenkki kun lähtee ajelemaan keskustan suuntaan, kurvaa valkeakoskelle päin ja sieltä tampereen suuntaan 130 tielle. Eka ohittaja oli ns. "valkeakosken nousussa." Jonkin verran tuuli vastaan ninpä ponnistelin loivaa nousua noin 17 km/h. Onneksi pyöräilen hyvinkin oikealla sillä sisäistän vauhtini ;) Tumma-asuinen fillaristi sujahti ohi noin 5 km/h. Hiven tukevahko kaveri, sen ennätin havannoida ja jostain syystä vilkaisen aina pohkeita. Oli sen näköiset jotta pyöräilty on! Ei tainnut mennä kuin puolenkymmentä kilsaa niin... nyt oli tasaista joten pääsin itsekkin reilu kahtakymppiä. Jälleen olin viisaasti oikealla niin kaveri meni heittämällä ohi. Ennätin vilkaista pohkeita, pyöräillevä kaveri oli! Kolmas olikin jo 130 tiellä, edelleen tasaista ja mulla melko tarkkaan 25 vauhtia, takatuuli avitti :) ... viuuh kaveri ohitti rapiaa kolmeakympiä.
En noista niin välitä koska sisäistän vauhtini, pienen ajomääräni ja ikäni. Kiva kuitenkin jossain mielessä itse nähdä että kyllä noi kolmenkympin keskarit sun muut totta on, siinä pyöräillessä ehtii funtsia kaikenlaista ja noistakin ohiajajista mietin , jotta onkohan kaverit olleet pirkan pyöräilyssä ym. Merkillepantavaa oli myös ettei kukaan noista, taisi olla vielä yksi joka mut ohitti, tervehtinyt tai tehnyt elettäkään siihen suuntaan. Kai ne oli kohteliaita ja ajattelivat jos nostavat kättänsä, hihkaisevat rinnalla hei tms. loukkaannun. Ja toki ohittajan hiven hankalakin tervehtiä hidastamatta ja silloin oma ajorytmi sekaantuisi.

Noin viikko sitten, kun olin tarkoituksella ajamassa tarkoituksella oikein hidasta, palauttelevaa lenkkiä, meni pari pyöräilijää ohitse. He kyllä iloisesti kutsuivat peesiin. En sitten viitsinyt siinä lähteä, ajattelin ajaa rauhassa omaa tahtia, mutta myöhemmin kyllä mietin, olisiko sittenkin ollut kevyempää nostaa hiukan nopeutta ja lähteä peesiin kuin sotkea yksin vastatuuleen, kun metsäpätkät loppuivat. Kiitoksia kuitenkin vetoavun tarjouksesta, jos luette tämän.

Jouko
21.06.2019, 10.30
Järki kehittyy ajaessa. Aikoinaan, kun aloittelin pyöräilyn, niin vauhtia oli vähän ja pulssi oli katossa. Nykyään kun pyöräilen, niin suurimmalla osasta lenkkejä vauhti on sama kuin ennen, mutta pulssi on paljon alhaisempi. Sitten joskus rykäistään ja vauhti nousee hieman, mutta pulssi sitä enemmän.

hiilikuitumies
21.06.2019, 13.37
Tuli taasen eilen omakohtaisesti koettua että kyllä ne "oikeet" fillaristit kovaa ajaa.

Ajavat, mutta ihan niin moni ei ole "oikea" kuin joskus voisi kuvitella, koska yrittämisen määrä vaikuttaa nopeuteen paljon ja kun moni ajaa varsin lyhyitä lenkkejä aika lailla kaikkensa antaen. Jos siis itse ajaa maltillisesti, niin ero moniin ohittajiin voi ylikorostua. Jos aletaan ajaa täysillä, niin peli usein muuttuu täysin siitä, miltä se tuntuu, kun ajelee hiljaa ja tuumii, että tämähän jo tuntuu jaloissa, joten kylläpä nuo toiset menevät hurjan kovaa.

tempokisu
21.06.2019, 13.44
Joo just, mä taannoin ihan kepeesti ohitin jokun maasturikuskin ylämäessä....josta tämä varmaan tosi suivaantuneena laittoi sähköt päälle ja veteli neljääkymppiä mun ohitte ( mä nimittäin ajoin siinä jotain 32km/h)....mutta tänään taas tuntui että kaikkeni mä yritin ja hyvä kun kahtakymppiä pääsin.
Onneksi uinti lenkin jälkeen kuittasi harmitukset.

Oatmeal Stout
21.06.2019, 14.52
Joo just, mä taannoin ihan kepeesti ohitin jokun maasturikuskin ylämäessä....josta tämä varmaan tosi suivaantuneena laittoi sähköt päälle ja veteli neljääkymppiä mun ohitte ( mä nimittäin ajoin siinä jotain 32km/h)....mutta tänään taas tuntui että kaikkeni mä yritin ja hyvä kun kahtakymppiä pääsin.
Onneksi uinti lenkin jälkeen kuittasi harmitukset.
Maasturikuski siis ajoi muuta kuin sähköavusteista polkupyörää.

Ohiampuja
21.06.2019, 16.32
Kävin juuri maantielenkillä, keskinopeus n 16 km/h. Rauhallista maisemien katselua... :)

tommi2
21.06.2019, 16.39
mulla oli tänään varmaan siinä 10km/h maastolenkin keskiarvo...

Sambolo
21.06.2019, 19.35
Mulla ei ole yleensä edes kymppiä, 7-8 mitä kattelin tossa. Tosin otanta noin viis lenkkiä täs 3 vuoden harrastusaikana, useemmin ei ole jaksanu seurata. Alkuaikoina oli itseasiassa vähän nopeempia, maasto, haahuilu ym fiilistely lisääntyny.

tommi2
21.06.2019, 21.26
En mäkään mittaile juuri koskaan.. tuttu lenkki, pituus suunnilleen tiedossa, rannekellosta about aika, siitä päättelin.

callahan
21.06.2019, 21.41
mulla oli tänään varmaan siinä 10km/h maastolenkin keskiarvo...

Mulla ei ole yleensä edes kymppiä, 7-8 mitä kattelin tossa. Tosin otanta noin viis lenkkiä täs 3 vuoden harrastusaikana, useemmin ei ole jaksanu seurata. Alkuaikoina oli itseasiassa vähän nopeempia, maasto, haahuilu ym fiilistely lisääntyny.

tommi2 aloitti topicin ja puhui maantieajosta ja nyt puhuu maastosta...mun mielestä kaikkein vähiten maastolenkillä harrastelija mitaa keskinopeuksia, maantielenkillä se on enemmänkin ymmärrettävää imo.

Tai mistä tiedän vaikka oisitte ½ ammattilaisia ;) (ja tokkiinsa puhua suopi oli maasto, alamäki tai mikä suopyöräily hyvänsä, hiven vaa vetää suuta hymyyn)

tommi2
21.06.2019, 21.47
It's my topic and I talk MTB if want to ;) , niinku vanhaa laulua mukaillen. Joo, mut tossa mainittiin maasto. Siitä voi kukin sitten taas suhteuttaa mikä on maastossa hidasta. Reilu peli.

fiber
21.06.2019, 22.08
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/misc/quote_icon.png Alkujaan tämän lähetti Mohkku http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/buttons/viewpost-right.png (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?p=2773329#post2773329)

Nämä voi tarkastaa:
3. aerodynaaminen ajoasu

(sorry offtopic, mutta vastataan)

Minullakin on työreissuilla 14-kiloinen crossari, jolla lenkit jäävät samaten tuonne 23-25 haminoille, vaikka sykkeet on ylärajalla.

Kotimaassa kevyemmällä crossarilla tai maantiepyörillä vauhti tuppaa nousemaan yli kolmenkympin. Sanotaan näin, että jos haluat lujempaa, vitonen tulee jo pelkästään ihan fillaria vaihtamalla. Vaan onko tuota nyt sitten aina kiire. Minäkin olen oppinut työmatkojen pyörälenkeillä, että ihan yhtä lailla kintut saa tekemistä, vaikka vauhti onkin hitaampi.

EDIT: lisätäänpä vielä, että en tosiaan kuulu foorumin nopeimpaan kolmannekseen, mutta kun satun ajamaan enimmäkseen maantienlaitaa maantiefillarilla tasamaaseudulla, vauhti on luontojaan kovempi kuin pitkospuilla tai metsässä :)

Ohiampuja
21.06.2019, 23.27
Ei hitaasti ajamista katsota mittarista. Se on asenne jolla ajelemaan lähdetään. Pysähdellään ja katsellaan kuinka puolukka kukkii... :)

Mr_W
22.06.2019, 10.18
Hitaasti hyvä tulee. Hidastelu pyöräilyelämäntapana. Hiljaisemmin, verkkaisemmin, hitaammin!

Edit: lisäyksenä vielä klassikko-sanonta: tulin, näin, hidastin!