PDA

Näytä tavallinen näkymä : Liian hyvä pyörä kuskille

ZaWing
02.05.2018, 18.37
Kuuma jatkuva aihe muualla ja mm. GCN sivuutti tätä aihetta yhdessä tech showssa (https://youtu.be/b8KA_tnKTRo) ja keränny kyllä kaikenvärisiä kommentteja. Mitäs arvoisat foorumilaiset tuumaa? Erään topicin alle tulikin jo jotain pieruverkkarit vs ökyfillaristi mahalla juttua.

tommi2
02.05.2018, 18.44
Jaksatko avata vähän eri näkökantoja tähän (ettei tarvi itse googlettaa :D)?

TemMeke
02.05.2018, 18.48
Pitäiskö ajaa mummopyörällä, jos ei oo kisakuskin kroppaa? :o

ZaWing
02.05.2018, 18.50
Pähkinänkuoressa siis että jos olet "huono" kuski tai et ole timmein proteamin kuski niin on halveksuttavaa, että sinulla on todella kallis pyörä. Todella moni vaikuttaa olevakin sillä kannalla tuolla youtubessa ja kärkkäästi naureskelee. Jos ajat romulla toisesta ohi niin olet sankari.

JohannesP
02.05.2018, 19.00
Sellainen pyörä mikä innostaa ajamaan on aina oikea valinta. Toisille riittää se markkinoiden halvin ja toisia kiinnostaa enemmän ominaisuudet ja tekniikka. Ei se raha mee hukkaan kalliissakaan pyörässä kunhan sitä käyttää.

Voisi luulla, että tälläisestä asiasta naureskelijat on yleisesti niitä jotka haluaisivat paremman pyörän mutta se pätäkkä puuttuu. Luonnollisesti varallisuudessakin on eroa.

missile
02.05.2018, 19.09
Mua ei ainakaan heilauta *** vertaa millä kukakin ajaa. Hyvä jos ajaa. Eikä mua myöskään heilauta *** vertaa onko mun pyörä jonkun mielesti liian hyvä tai huono.

ZaWing
02.05.2018, 19.14
Mua ei ainakaan heilauta *** vertaa millä kukakin ajaa. Hyvä jos ajaa. Eikä mua myöskään heilauta *** vertaa onko mun pyörä jonkun mielesti liian hyvä tai huono.

+1 :cool:

oppes
02.05.2018, 19.18
Täytyy myöntää, että tässä iässä (reilusti) lähempänä 60 annan propsit sille, joka maasturilla tai muulla painelee minusta ohi (ajaessani) hybridillä saati maantiefillarilla. Ei oma ego hirveästi kärsi noista. :) Toki lohdutan itseäni ajattelemalla, etttä "on varmaan lyhyellä matkalla"... :D

nure
02.05.2018, 19.52
^+60 vuotiaana mikään ei ole tarpeeksi hyvää. Korkeintaan varallisuus rajoittaa.

kni94
02.05.2018, 20.02
Itse olen urheilun suhteen sillä asenteella että mikä tahansa mikä saa hommasta hauskempaa tai lähtemään liikkumaan on kannattava sijoitus. Maastofillarointi vaan eroaa muista lajeista siinä että onhan se ihan hel... kallista. Mulla on mennyt ainakin 1000 euroa ja välineet on silti aivan aloittelijatasolla ja jos kysyisin netissä muiden mielipidettä pyörästä niin suuri osa sanoo että ei tuolla pysty missään oikeassa maastossa ajamaan. Netissä pitää osata suodattaa tietty mölinä ulos :D

Pidän tietyllä tavalla hyödyllisenä sitä että on aloittanut ns. huonoilla osilla pohjalta koska todellakin huomaa miten paremmat osat parantaa pyörää. Samalla ymmärtää miksi kokeneemmat kuskit ei pidä halpoja pyöriä oikein minään mutta jostain pitää aloittaa ja 500e pyörällä helppo polkuajelu on parempi kuin ettei ajaisi ollenkaan siksi ettei ole tarpeeksi hyvää pyörää. Jos ostaa suoraan 3 tonnin täpärin osaako siitä nauttia samanlailla? En tiedä kun en ole edes kokeillut.

nure
02.05.2018, 20.39
Jos aloitat kolmen tonnin pyörällä niin tilannehan periaatteessa aivan sama kuin viidesadan pyörällä, seuraava taso tuntuu aivan yhtä hyvältä, siis suhteessa.
Monasti ongelma on se että jos halvimmalla aloitat niin menee helposti ajohalutkin ja harrastus muuttuu toiseen.

SamiMerilohi
02.05.2018, 20.48
Liian hyvää pyörää ei mielestäni ole olemassa. On olemassa liian huonoja pyöriä, ja kuskille vääränlaisia pyöriä.

tommi2
02.05.2018, 20.58
Okei, mä kyllä tunnustan että ajan liian hyvillä tai vääränlaisilla pyörillä. Niissä on kestoa ja ominaisuuksia paljon kovempaan ajoon, välillä se on jopa huono juttu, kun mulla oli Kona Stinky, niin oikein huomasi että fillari heräsi eloon niissä nopeuksissa, mitä mä en enää uskaltanut ajaa. Mulla harrastus onkin lähinnä halvalla parasta kyttäys-virittely-juttua, että siinä mielessä ihan ookoo. Tosin varmaan XC fillari olisi passelimpi allekirjoittaneelle.
Vaikea mutta hieno aihe :D

Niin lisätään vielä se, että liian hyvien pyörien omistaminen lisää liian hyvien pyörien suosittelua aloittelijoille. Olen miljoona kertaa kertonut, kun barista-foorumista kyselin aloittelijalle espressokeitintä, millä saisi vaan kohtalaista kahvia halvalla, niin sieltä tuli nämä "osta käytetty" "tarvitset vähintään kiinteällä vesiliitännällä varustetun". Ei olis kahvi maistunutkaan. Osa jengistä haluaa vain ajaa paikasta A paikkaan B.

Juha Jokila
02.05.2018, 22.03
Ehkä jos se kallis pyörä kuvataan 100" taulu-tv:n edessä tai nojaamassa sadan tonnin auton vanteeseen, alan katsomaan kieroon.
Jossain porukkalenkillä ei nykysin edes noteeraa toisten fillareita, ellei satu olemaan itellä pyöräkuume ja jollain on just se mitä oot kuolannu puoli vuotta.

marco1
02.05.2018, 22.44
OT: 100" taulutelkkari on muuten hiivatin kallis, 75 000€! https://www.verkkokauppa.com/fi/product/24129/hmvck/Sony-KD100ZD9-100-Smart-Android-4K-Ultra-HD-LED-televisio-HD
Tuntuis että maastossa sillä pyörän hinnalla on vähemmän väliä, ne jotkut ajaa jollain vesijohtoputkesta tehdyillä katiskoilla niin helvetin kovaa että meitä hifistelijöitä vaan nolottaa.

CamoN
02.05.2018, 23.18
Monasti ongelma on se että jos halvimmalla aloitat niin menee helposti ajohalutkin ja harrastus muuttuu toiseen.

En rohkenisi epäillä hetkeäkään, etteikö kolmen tonnin pyöräkin voisi hävittää ajohaluja.

https://youtu.be/75-2RSPUG_s

Kurapyörä
02.05.2018, 23.26
[QUOTE]^+60 vuotiaana mikään ei ole tarpeeksi hyvää. Korkeintaan varallisuus rajoittaa./QUOTE]

Komppaan nurea! Näin reilusti 60+ ikäisenä on liian vähän hyviä ajovuosia jäljellä pilattavaksi paskoilla pyörillä, siksi ajettava 'parasta mitä rahalla saa' malleilla kun varallisuuskaan ei siinä ahdista. Ihan sama mitä muut ajattelee, sillä vain kateelliset ajattelee niin!

LJL
02.05.2018, 23.40
Sanoisin että ei voi olla liian hyvä mutta voi olla liian revasta. Jos pyörällä pääsee kisoissa/reeneissä omaan parhaaseen suoritukseensa (tai jos ei kisaile niin muutoin vastaavaan vaikeammin mitattavaan tavoitteeseen) ja meno maittaa niin pyörä ei ole liian hyvä vaan just sopiva. Vastaavasti jos pyörä jotenkin rajoittaa toimintaa tai tuntuu paskalta, on se myös todennäköisesti paska ja on syytä heittää ensimmäiseen vastaantulevaan mereen. Muiden ajatuksista kiinnostuneisuus on indisio liian freudilaisesta lapsuudesta.

Mohkku
03.05.2018, 05.57
SamiMerilohi ja LJL:n kommenttien kanssa samaa mieltä. Eihän kukaan vain vedä yhtäsuuruusmerkkejä hyvän ja kalliin välille? Hyvä pyörä vastaa käyttäjän tarpeita, huono pyörä ei vastaa. Minulle joku Ranskan ympäriajon voittajan kilpuri voisi olla todella surkea.

stenu
03.05.2018, 08.37
Vaikka hyvyys on varsin subjektiivinen käsite, niin totuuden poikanen keskustelunavauksessa piilee. Pyörät ovat addiktoivia ja on täälläkin nähty kiimassa rakennettuja pyöriä, jotka ovat niin "hyviä", että niillä ei enää oikein raaski ajaa. Silloin pyörä lienee käyttäjälleen liian hyvä, kun sitä ei enää uskalla käyttää.

Tarpeeksi hyvä pyörä on silloin, kun sitä ei enää tee mieli päivittää. Se, missä tuo raja menee on yksilöllistä. Se riippuu hyvin paljon yksilön sosioekonomisesta asemasta, mutta olen huomannut, että se on myös ajovovuosi- ja ikäsidonnaista. Pyörien (toim. huom. ei pyöräilyn) harrastamisen alkuvuosina tuntuu, että mikään ei riitä ja aina jonkun omaa pyörää paremman kokoonpanon nähdessä iskee pakottava tarve saada vähintää yhtä hyvää tai mieluummin vielä vähän parempaa. Kun ajovuosia ja myös ikää kertyy lisää, asettuu raja yleensa sellaiselle kohtuulliselle tasolle, jonka jälkeen todelliset parannuksen eivät enää ole linjassa niiden saavuttamiseksi tarvittavien panostusten kanssa.

Tällai vanhempana huomaa myös, että mitä enemmän tulee kilsoja mittariin, alkaa myös muut asiat kuin se jalkojen välissä heiluva peli kiinnostamaan. Ajettujen kilsojen myötä yleensä muututaan mukavuudenhaluisemmiksi ja varusteisiin; vaatteisiin, kenkiin, laseihin jne. panostaminen alkaa kiinnostaa enenemmän ja pyörä muuttuu enemmänkin vain kuin työkaluksi tai luotettavaksi kumppaniksi, joka toimii, mutta jota ei enää varsinaisesti jaksa rakastaa, saatikka himoita. Mutta yleistää ei kuitenkaan voi ja koska pyörät todellakin ovat addiktoivia, joillekin yksilöille ei mikään riitä koskaan ja ruoho on aina vihreämpää aidan toisella puolella.

:D

JiiPee
03.05.2018, 10.07
Tarpeeksi hyvä pyörä on silloin, kun sitä ei enää tee mieli päivittää.
:D

Näin just, hyvin tiivistetty.
Ot: Oman fillarin speksaukseen vaikutti suuresti muutamien kokeneempien kavereiden tietotaito ja kokemukset, kiitos siitä siis heille.

Ja jos jollain on ns. pinkka kondiksessa niin ei ole multa pois ajakoon millä hyvänsä.

duris
03.05.2018, 10.13
Pyörä on silloin liian hyvä kun sillä ei raaski ajaa.

Teemu H
03.05.2018, 10.21
Onko oikeus hankkia iso huipputelevisio, vaikka ei itse olisikaan erinomainen elokuvakriitikko?

Saako ostaa Ferrarin, vaikka ei radalla pärjää edes Toni Vilanderille?

Entä hyvät silmälasit, kannattaako hankkia? Mitä jos on jo nähnyt tapeeksi?

Älytön keskustelu...

JackOja
03.05.2018, 10.34
^saako käyttää Moccamasteria jos kuitenkin juo Saludoa tai Gevaliaa? Eikö joku Tokmannin 20€ muovikeitin riittäisi?

Kukin ajakoon millä huvittaa.

tommi2
03.05.2018, 11.24
Mä olen toki samaa mieltä että kukin tekee omat päätöksensä, mutta näkisin tässä pointtina sen, että mikä on se raja minkä jälkeen Teppo Tavis ei saa vastinetta rahalle kalustossa. Mä en esim. huomaa MoskaMaisterin kahvissa mitään hienoa, joten tollanen tohotin olisi allekirjoittaneelle turha.

Itse jouduin jo kauan sitten myöntämään, että fillarissa on myös status tärkeä. En vaan voinut ajaa Kuwaharallani, vaikka se luultavasti vieläkin elastomeerikeuloinensa olisi ihan riittämä minulle. Väittäisin että samaa on muillakin, esim. varkaudenestoksi tarjoamani tehokas fillarin maalaaminen tosi paskan näköisesti, ei herättänyt ollenkaan vastakaikua, saati riemunhuutoja. Eli itse perustelen itselleni liian hyvät pyörät sillä, että ne ovat ihana omistaa ja niillä voi vähän päteä.

Mutta on siinä nolokin puoli: vuosi oli jotain 2002 tms. kovasti yritin harjoitella hyppimistä pyörälläni. Saavuin Lahden BMX -radalle Planet X Jack Flashillani ja asetuin lähtöviivalle. Paikalla oli pari junnua, joista yksi kuvasi. Lähdin ajamaan, junnu kuvasi, ensimmäisen hyppyrin jälkeen kuvaajan suu loksahti auki, videokamera laskeutui ja ilme kertoi kaiken: vanha äijä ei osaa ajaa. Eikä koskaan oppinut. Saatana! Silti löytyy Azonicin Steelhead ja Swobo Mutineer tälläkin hetkellä. Pitäs varmaan jotain terapiaa harkita tai jotain...

JackOja
03.05.2018, 11.26
...näkisin tässä pointtina sen, että mikä on se raja minkä jälkeen Teppo Tavis ei saa vastinetta rahalle kalustossa...

Miksi sillä olisi merkitystä? Ei kenenkään tarvitse olla Teposta huolissaan.

Jonkin tahon (Pyöräilyunioni? Fillarilehden toimittajat? Fillarifoorumi?) pitäisi nyt määritellä jotkin rajat minkälaisilla vuosittaisilla ajokilometreillä tai kilpailusijoituksilla voi ajaa minkäkinlaista fillaria.
Eihän tuollaista asiaa voi kukin itse päättää mieleisellään tavalla.

EDIT: Tämä keskusteluhan toistuu muutaman vuoden välein, yritin etsiskellä vanhempia linkatakseni ne tänne, muttei löytynyt.

TemMeke
03.05.2018, 11.27
Jos ajat romulla toisesta ohi niin olet sankari.

Tässä kun yrittää ajella 80/20-tekniikalla 80% matkoista hitaasti, ni tulee kyllä jatkuvasti tuotettua noita ilon tunteita sankareille. Eipä oo tullu mieleen, et pitäis hommata hitaille reissuille huono pyörä. :D

tommi2
03.05.2018, 11.39
Miksi sillä olisi merkitystä? Ei kenenkään tarvitse olla Teposta huolissaan.

Ei joo, mut Teppo haaskaa rahaa. Toki jos siitä saa jotain vastinetta vaikkapa egoboostaukseen, niin onhan se sitten hyvin käytetty raha. Ja olen ihan tosissani ja tuomitsematta tässä, aika harvassa meinaan meistä ovat ne, jotka eivät tuollaista tarvitse.

Se musta on negatiivinen asia tässä liian hyvissä pyörissä, että esim. itse newbienä harrastuksessa tunsin valtavaa häpeää ja painetta paremman kaluston hankkimiseen.

hitlike
03.05.2018, 11.46
En vetäisi mitään johtopäätöksiä, "kovan tason" pyöriä voi ostaa halvalla käytettynä tai alemyynneistä. Jos sattuu eteen hyvä diili niin tottakai kannattaa hankkia vaikka oliskin "liian hyvä".

tommi2
03.05.2018, 11.53
^jep jep ;) ... jos joku nyt ei vielä tiedä, niin mun oikea fillariharrastus on nimenomaan käytettyjen osien metsästys ja pikkurahalla "merkkipyörien" kasaaminen. Kyllä niistä silti saa jotain.

tempokisu
03.05.2018, 12.08
:D hyvät ja kevyet silmälasit kannattaa hankkia jos tarvii niitä ....no melkein koko ajan.
Minulla on kyllä tällä hetkellä tasooni nähden liian hyvä pyörä, Colnagon Ferrari. Siirsin sen nyt eteisestä parvekkeelle, ei tässä kunnossa ( tai kunnottomuudessa) voi lähteä Ferrarilla ajeleen. ( ja eteiseen tuli tilaa kuvaustarvikkeille että ovat siinä valmiina kun enempi tarvetta...)

pturunen
03.05.2018, 15.15
Onko oikeus hankkia iso huipputelevisio, vaikka ei itse olisikaan erinomainen elokuvakriitikko?

Saako ostaa Ferrarin, vaikka ei radalla pärjää edes Toni Vilanderille?

Entä hyvät silmälasit, kannattaako hankkia? Mitä jos on jo nähnyt tapeeksi?

Älytön keskustelu...

+1, tässä hyvä kommentti. Ketjun avauksessa mainostetun youtube-pätkän ongelma on jatkuva itsensä vertaaminen muihin ja kääntäen se, että muut alkavat määrittelemään toisten tekemisiä. Ongelman tästä tekee ihmisten kokema häpeä siitä, että joku määrittelee toiminnan x noloksi, esim. vaikkapa hipofillarin ostamisen vaikkei taidot olekaan samalla tasolla. Mikä siinä oikeasti voi kenellekään olla ongelma?

oem
03.05.2018, 15.35
Iso huipputelevisio ja ferrari saattavat viedä aikaa pois pyöräilystä.:D

Tauno
03.05.2018, 16.03
Kyllä avauksessa on pointti. Itse olen huomannut, että on turha ostella Presidentti -kahvia, koska en huomaa varsinaisesti eroa halvempiin. Sama koskee kalliita punaviinejä. Alle 10 euron punkku ajaa asiansa täysin, koska en erota kalliiden viinien hienouksia.

Näissä pyörissä ja vaikkapa kalliissa suksissa tulee lisäksi se ongelma, että ne ovat suunitellut erittäin nopeaan etenemiseen. Jos ei vain pääse kovaa, niitä lienee turha hankkia. Hiljaa pääsee halvemmillakin ja paljon mukavammin.

Keskiäkäinen lohjalainen
03.05.2018, 17.03
Pyörän hyväksyttävä hinta = (50 - kuskin painoindeksi) * 100

Ugh.

Lähetetty minun SM-G930F laitteesta Tapatalkilla

tommi2
03.05.2018, 17.31
^Juu, alle kahden tonnin pyörillä olenkin ajellut ;)

Kampinalle
03.05.2018, 17.53
Tämän topicin aihe on kyllä viiminen asia, mikä tulee mieleen omassa pyöräilyssäni tai muita pyöräilijöitä nähdessäni.

YocceT
03.05.2018, 18.00
Jos jotain olen tähän ikään mennessä kantapään kautta oppinut, niin sen, että köyhän ei kannata ostaa halpaa. Ei työkaluja, ei autoja, ei harrastusvälineitä. Kyllä, just ostin uuden fillarin, joka on kykyihini nähden täysin ylimitoitettu. Mutta hitto, että on komea pyörä ja mukava vehje ajaa!

kni94
03.05.2018, 20.06
Jos jotain olen tähän ikään mennessä kantapään kautta oppinut, niin sen, että köyhän ei kannata ostaa halpaa. Ei työkaluja, ei autoja, ei harrastusvälineitä. Kyllä, just ostin uuden fillarin, joka on kykyihini nähden täysin ylimitoitettu. Mutta hitto, että on komea pyörä ja mukava vehje ajaa!
Valinta on helppo sillon jos on niin köyhä ettei voi kun ostaa halpaa. Mulla on parin tonnin auto ja tonnin pyörä ja molemmat on olleet hyviä ostoksia. Samoin suurin osa halvoista työkaluista. Tietenkin jos rahaa on niin ei pidä väkisin ostaa huonompaa.

Tietenkin on olemassa vielä se roskahalpa mikä ei kelpaa yhtään mihinkään mutta kyllä budjetilla pystyy harrastamaan.

Jossain osui silmään kun joku sanoi että on ne kaikki muutkin harrastukset kalliita ja ettei pyöräily välttämättä edes tule niin kalliiksi mutta kyllä se vaan mielestäni on kallis aloittaa. Esim nyrkkeilyn pystyy alottamaan 30e kengillä, 10e käsisiteillä ja 30e hanskoilla. Uimisen pystyy aloittamaan 20e speedoilla, 20e laseilla. Brasilialaisen jujutsun pystyy aloittamaan 50e asulla ja siellä pääsee kulkemaan salikorttiin sisältyvällä hinnalla. Salitreenin pystyy aloittamaan verkkareilla ja t-paidalla, mutta moni tarvitsee kyykkäämiseen kyllä satasen kengät ja salikortti on ~300e per vuosi.

Keskiäkäinen lohjalainen
03.05.2018, 20.32
Pähkinänkuoressa siis että jos olet "huono" kuski tai et ole timmein proteamin kuski niin on halveksuttavaa, että sinulla on todella kallis pyörä. Todella moni vaikuttaa olevakin sillä kannalla tuolla youtubessa ja kärkkäästi naureskelee. Jos ajat romulla toisesta ohi niin olet sankari.

Läskillä kuskilla voi olla aivan kuinka kallis läskipyörä alla tahansa ja sitä ei varmasti paheksuta mitenkään :-)

Vaikkapa tämmöinen: https://www.specialized.com/us/en/s-works-fatboy/p/128966?color=239962-128966

Metsämuija
04.05.2018, 20.12
Pyörän hyväksyttävä hinta = (50 - kuskin painoindeksi) * 100

Ugh.

Lähetetty minun SM-G930F laitteesta Tapatalkilla

Mutta eihän tolla kaavalla voi pyörä edes maksaa teoriassa yli 5000e. Eihän sekään nyt ole vielä ihan kamalasti. On olemassa paljonkin yli kymppitonnin pyöriä. Ukko kyllä pyöritteli silmiä, kun esittelin yhtä sellaista lehdestä ja pohdiskelin millainenkohan se olisi ajaa :) Mä olisikin kyllä mielelläni testannut.

Roiala
04.05.2018, 21.45
50+painoindeksix100€
Vanhoilla paksuilla ulkoilla on rahaa ostaa turhakkeita ��

Juha Jokila
05.05.2018, 00.12
Jos ei vanhat paksut ukot ostelisi noita 10 kiloeuron fillareita, niin tuotekehitys hidastuisi ja kisakuskitkin joutuisi maksamaan ite kurppaset fillarinsa.

dtw
05.05.2018, 09.01
Mielipiteeni ketjun aiheesta: aivan sama. Mutta tuodaan nyt muutakin sisältöä, esimerkiksi niin sanotun järkevän kuluttajan näkökulmasta: Aloittelija toki voi hankkia halvahkon ja jonkun mielestä senhetkisten kykyjen mukaisen pyörän, mutta jos tietää harrastuksen olevan vakavaa ja jatkuvan pitkään, on ehkä järkevää myös ennakoida ja hankkia sellainen vehje, joka kestää käytössä pitkään.

Moska
05.05.2018, 09.16
Mielipiteeni ketjun aiheesta: aivan sama. Mutta tuodaan nyt muutakin sisältöä, esimerkiksi niin sanotun järkevän kuluttajan näkökulmasta: Aloittelija toki voi hankkia halvahkon ja jonkun mielestä senhetkisten kykyjen mukaisen pyörän, mutta jos tietää harrastuksen olevan vakavaa ja jatkuvan pitkään, on ehkä järkevää myös ennakoida ja hankkia sellainen vehje, joka kestää käytössä pitkään.Aloittelijan on vain hirmu vaikea tietää mitä haluaa. Vaikka mitoitus sattuisikin osumaan kohdilleen, niin silti saattaa alkaa mielimään jotain.
Huomaan sen ainakin omalla kohdallani, nykyinen pyöräni on hyvä, mutta silti on tullut selailtua nettiä ja kuolattua muutamaa (mulle aivan liian hyvää) pyörämallia. :-D

JohannesP
05.05.2018, 09.41
Halvalla jos aloittaa niin nopeasti pääsee siihen pisteeseen, että pyörältä haluaisi hieman enemmän. Keskihintainen pyörä riittää helposti jo astetta kokeneemmallekkin harrastajalle. Molemmissa tapauksissa jälleenmyyntiarvo hyvä ja laadukkaan merkkiset pyörät menevät helposti kaupaksi.

Itse vaan tyytyväinen näin myöhemmässä vaiheessa, että tuli kerralla ostettua itselleni aivan liian hyvä pyörä ensimmäiseksi maantiepyöräksi vaikka pari päivää oston jälkeen kadutti. :) Eihän sillä enään kovin paljoa jälleenmyyntiarvoa ole kun 2012 vuoden malli, mutta vieläkin sillä ajaa tyytyväisenä jos tarvetta.

TemMeke
05.05.2018, 10.48

Tää "sama" keskustelu käydään sillontällön myös autopuolella. Että on se niin väärin, kun vanhuksilla (lue: yli 30v) on varaa ostaa hienoja autoja, vaikkei ne edes aja niillä täysiä. :)

Harmittihan se ittekin teininä, kun jokasen Porssen ratissa oli aina ikäloppu kuski, joka vaan ajeli omassa rauhassaan ja itte polki jotain vanhaa japsia. :D

Kumpuaakohan tää fillarikateus siitä ittestään, eli kateudesta? Vai mikähän muu saa ihmisen pohtimaan toisten kalustovalintoja?

tommi2
05.05.2018, 11.02
^Kai siinä on kateutta ja sellaista kummallista "tuhlauksen päivittelyä", vähän kuin katsoisi kun joku tilaa parhaan pihvin ja jättää 90% syömättä.

oppes
05.05.2018, 13.39
Halvalla jos aloittaa niin nopeasti pääsee siihen pisteeseen, että pyörältä haluaisi hieman enemmän. Keskihintainen pyörä riittää helposti jo astetta kokeneemmallekkin harrastajalle. Molemmissa tapauksissa jälleenmyyntiarvo hyvä ja laadukkaan merkkiset pyörät menevät helposti kaupaksi.

Itse vaan tyytyväinen näin myöhemmässä vaiheessa, että tuli kerralla ostettua itselleni aivan liian hyvä pyörä ensimmäiseksi maantiepyöräksi vaikka pari päivää oston jälkeen kadutti. :) Eihän sillä enään kovin paljoa jälleenmyyntiarvoa ole kun 2012 vuoden malli, mutta vieläkin sillä ajaa tyytyväisenä jos tarvetta.

Kun (uudelleen)aloittelin fillarointia painonpudotus mielessä 2015, ostin kokeneen fillaristitutun ohjaamana noin 2* kalliimman pyörän kuin ajattelin. Ei ole tarvinnut katua. Kyseinen vekotin on vieläkin tallissa. Muutamia osia on kulutuksen takia vielä päivitelty parempaan. Pyörien määrä on triplaantunut mutta tuon ensimmäisen fillarin kokemuksen ohjaamana on osannut kiinnittää huomiota oikeisiin asioihin ja nyt tallissa kolme pyörää eri tarkoituksiin ja kaikista tykkään. Työpaikalla kun kysyvät "paljonko noista olet maksanut" kuulee ihmeteleviä kommentteja "kun saahan noita parilla sadalla". Tiedä olisko tullut poljettua 20tkm kolmessa vuodessa, jos olisin hankkinut alkuun Yosemiten tai muun *iltema-pyörän.

Roiala
05.05.2018, 13.42
Hih, minä olen siis paksu vanha mies jolla on "liian hyvä pyörä". Toki niin jotta painavalla ukolla saattaisi markettipyörien vanteet olla äkkiä kovilla kuten varmaan runkokin jne...

Smo
05.05.2018, 13.54
Palstakeulija pmw tokaisi muinoin jonkun tuonne mtb-video topiikkiin postaamaan videoon "tuohonko niitä kahden tonnin täpäreitä tarvitaan" kun ilmeisen helpossa (makuasia?) maastossa mentiin kävelyvauhtia. Sit on tietty ne kun ajaa lähikallioille ottamaan selfien sen viiden tonnin fillarin kanssa ja sitten siirtyy terassille somettamaan.

Juha Jokila
05.05.2018, 15.04
Mielipiteeni ketjun aiheesta: aivan sama. Mutta tuodaan nyt muutakin sisältöä, esimerkiksi niin sanotun järkevän kuluttajan näkökulmasta: Aloittelija toki voi hankkia halvahkon ja jonkun mielestä senhetkisten kykyjen mukaisen pyörän, mutta jos tietää harrastuksen olevan vakavaa ja jatkuvan pitkään, on ehkä järkevää myös ennakoida ja hankkia sellainen vehje, joka kestää käytössä pitkään.
Kalliimpi pyörä ei automaattisesti kestä pitempään. Se on usein kevyempi ja toimii hienommin uutena, mutta vaatii jatkuva huoltoa ja kunnostusta, että hienoudet säilyy.

Tästä päästäänkin ainoaan merkitykseliseen suureeseen, eli kilometrihintaan, joka maastossa on helposti euron luokkaa.

Jami2003
05.05.2018, 15.28
Aihe on sama kuin kysyisi saako ostaa kunnon hifi vehkeet jos kuuntelee paskaa musiikkia liian hiljaa.

Tottakai saa. Hyvät vehkeet voivat aiheuttaa omistajassaan mielihyvää vaikkei niitä paljon/oikein käyttäisikään.

Greycap
05.05.2018, 15.35
Tiedä olisko tullut poljettua 20tkm kolmessa vuodessa, jos olisin hankkinut alkuun Yosemiten tai muun *iltema-pyörän.

Seitsemän tonnia vuodessa on jo suoritus jolla oikeuttaa melkein pyörän kuin pyörän. Nou hätä.

Hih, minä olen siis paksu vanha mies jolla on "liian hyvä pyörä". Toki niin jotta painavalla ukolla saattaisi markettipyörien vanteet olla äkkiä kovilla kuten varmaan runkokin jne...

Luulen ettei sinullakaan kuitenkaan ole lähemmäs kymppitonnin maksanutta Pro Tour -luokan laitetta.

Minua jaksaa ihmetyttää juurikin ne Pro Tour -kaluston ostaneet keski-ikäiset miehet jotka sitten ajavat niillä vain tyyninä aurinkoisina päivinä hädin tuskin 20 km/h ja happi meinaa silti loppua koko ajan. Väistämättä tulee mieleen että olisiko tuohon käyttöön ehkä sittenkin riittänyt vähän vähempi ja pyörä olisi paremmin hyödynnetty jonkun aktiiviharrastajan toimesta jolle myytiin kaupassa ei oota varaston loputtua.

Eipä silti, on minullakin liian hyvä pyörä. Pääsisin töihin paljon vähemmälläkin mutta tuo nyt jäi käsiin ajalta jolloin ajoin huomattavasti nykyistä vakavammin.

Juha Jokila
05.05.2018, 15.51
Luulen ettei sinullakaan kuitenkaan ole lähemmäs kymppitonnin maksanutta Pro Tour -luokan laitetta.

Minua jaksaa ihmetyttää juurikin ne Pro Tour -kaluston ostaneet keski-ikäiset miehet jotka sitten ajavat niillä vain tyyninä aurinkoisina päivinä hädin tuskin 20 km/h ja happi meinaa silti loppua koko ajan. Väistämättä tulee mieleen että olisiko tuohon käyttöön ehkä sittenkin riittänyt vähän vähempi ja pyörä olisi paremmin hyödynnetty jonkun aktiiviharrastajan toimesta jolle myytiin kaupassa ei oota varaston loputtua.
Kerrassaan typerä perustelu. Ei maailmasta myytävä lopu, ja jos jossain kaupassa hetkeksi loppuu, niin se ei ole sen hapettoman keski-ikäisen vika.

TemMeke
05.05.2018, 16.02
Seitsemän tonnia vuodessa on jo suoritus jolla oikeuttaa melkein pyörän kuin pyörän.

Kilsoistako tää nyt olikin kiinni?

YocceT
05.05.2018, 16.22
Kateudesta. Ihan teidän kaikkien kateellisten kiusallakin minä, keski-ikäinen, alustavaa keskivartalolihavuutta omaava mies, ostan jatkossakin juuri sellaiset välineet kuin haluan, en sellaisia mitä palstapoliisit käskevät.

kmw
05.05.2018, 19.19
^ näin. Kateelliset ja köyhät vinkukoot internjetissä lämpimikseen.

Nalho
05.05.2018, 20.33
Mika Waltari sanoi aikoinaan: "Ihminen tarvitsee kaunista turhuutta". Kai sen saman mielihalun voi yhdistää tähän liian hyvän/kalliin pyörän syndroomaankin?

KotooTöihin
05.05.2018, 20.52
Koko asia on luultavasti alkanu tämmösesta tilanteesta. Kuivan kesä orava (kuten minäkin olen) luulee olevansa kovassa kunnossa ja on vetämässä omaa tempoa täysiä... Sitten joku hiilikuituinen läski polki ohi hiilaripyörällä imien körssiä joka polkasulla. Mä olen omasta mielestäni kovassa kunnossa, eikä TMT tappioita ole tullut koskaan, mutta jos aivan rehellinen on itsellensä, niin kunto on pashha. Ei tulis 3000m coooerin testissä enää.

jame1967
05.05.2018, 23.12
Kahvin ystävänä voin kertoa että presidentti on helvetin paljon parempaa kuin joku tarjouskaffee. Mutta pyöristä puhuttaessa hyvyys on polkijan mielipide , eli itse yli viisikymppinen ottaisin parhaan dollarin mihin on varaa , eli tähän asti käytetyillä olen pärjännyt .

Juha Jokila
05.05.2018, 23.23
Kahvin ystävänä voin kertoa että presidentti on helvetin paljon parempaa kuin joku tarjouskaffee.
Olet varmaan ainoo kahvinjuoja Suomessa?! Kato kaupassa mitä paketteja menee suurin määrä, ei oo resitentti. Muutenkin luonnontuote ja sadot vaihtelee. Rainbow on ihan yhtä pätevää sumppia.

Mikähän on Suomen eniten myyty fillaribrändi?

JackOja
05.05.2018, 23.30

Insera? Helkama? Nishiki?

Köfte
06.05.2018, 00.04
Mika Waltari sanoi aikoinaan: "Ihminen tarvitsee kaunista turhuutta". Kai sen saman mielihalun voi yhdistää tähän liian hyvän/kalliin pyörän syndroomaankin?

Tämä! Kaunís turhuus omistettuna on elämän suolaa.
Fiilistely ja hyvinvointi maustavat elämää lisää.
Kevyttä terästä, hiottua alumiinia ja oivallista mekaniikkaa.
Ihmisen mieli suorastaan lepää saadessaan tuon italiattaren
taas allensa tottelemaan kelvottomia käskyjään.
Oi, kuinka odotankaan taas harjattuja kelvejä,
kusipäisiä autoilijoita ja valoisia öitä ilman muuta
liikennettä; kasviharrastuksen lisäksi toinen syy
pohjoiseen asumiseen liittyen; ei muuta liikennettä.
Vanha plösö kuittaa.

TemMeke
06.05.2018, 08.03

Jopoa on ainakin uutisoitu vuosia, että se olis myydyin malli. Oisko Helkama sen imussa myydyin merkki?

"Helkama-tehdas takoo yli 20 000 Jopoa vuodessa. Se on Suomen ostetuin polkupyörä."
https://yle.fi/uutiset/3-8825027

Marsusram
06.05.2018, 09.34
Jopo on mulle liian hyvä pyörä. Olen kokeillut, mutta en ymmärrä hyvän päälle. Jätän muille. :D

Metsämuija
06.05.2018, 13.19
Toisaalta mietin, että miksi esim keveät osat olisi tarkoitettu vain huippukuskeille. Siis niille, joilla on kuntoa vaikka toisille jakaa. Kevyet ja hyvin rullaavat kuituvanteethan sopivat just passelisti taviksille helpottamaan sotkuttamaan. Huiput pärjää ilmankin

Petri Väisänen
06.05.2018, 15.43
Kateudesta. Ihan teidän kaikkien kateellisten kiusallakin minä, keski-ikäinen, alustavaa keskivartalolihavuutta omaava mies, ostan jatkossakin juuri sellaiset välineet kuin haluan, en sellaisia mitä palstapoliisit käskevät.+1 [emoji41]. Sama eli ostan just niin kalliin kun itse haluan ja ajan & €%%'(@# sillä just sitä vauhtia kun haluan. Köyhät ja kateelliset kyykkyyn...

Lähetetty minun XT1635-02 laitteesta Tapatalkilla

TERU
06.05.2018, 16.20
Omat jokseenkin sopusuhtaiset kuskin kykyihin, mutta tällä päin tien päällä näen paljon pyöriä joista voisi sanoa - ovat Huonoja kuskeilleen. Varovaisesti joskus yrittänyt esittää paremman välineen hommaamista, vanhoja retkipyöriä, liian suuria, lapsilta jääneitä korjailtu käyttöön. Yhtään parannusta en ole onnistunut, käännyttäminen haastavaa, useimmat ovatkin jo itsenäisiä ajattelussaan.
On hyviäkin välineitä liikkeellä, mutta en yhtään Liian hyvää ole tavannut!

Jäke XP
06.05.2018, 22.37
Minä en saa kiksejä autoista enää kun, teknologia on jo kirinyt siihen vaiheeseen että, perheautot kykenevät parempaan kuin urheiluautot 30 v. sitten. Jostain syystä maantiepyörien kehitys vetoaa minuun nyt voimakkaasti ja niinpä pyörä on kaukana kykyjen yläpuolella. Sähkövaihteet, hydrauliset levyjarrut ja modernit hiilikuidut rungoissa yhdistettynä FEM-laskentaan. Tourin testeistä voi katsoa mitattuja arvoja runkojen ja haarukoiden kiertojäykkyyksille ja satulaputkien joustoille. Kaikki numeroiksi ja järjestykseen.
Tietenkään tämä ei ole kaiken kattavaa. Täytyy myös tarkistaa mitä Warren Rossiter kertoo asioista perstuntumalta runsaalla kokemuksellaan. Muuten ohitan Cycling Plussan "testit" F-lehden tasoisina tuote-esittelyinä.
Siis - speksaaminen ja perverssimäinen valikointi teknisesti tuottaa mielihyvää. Pari tonnia halvempi vaihtoehto loppukäyttöön ei taatusti merkkaisi mitään jos, ei voi koko ajan verrata pyörää johonkin muuhun.

Pyörä toisella tasolla kuin ajaja. Mielihyvä kaikesta siitä on valinnut, tutkinut ja toteuttanut.

pturunen
07.05.2018, 19.33
Olet varmaan ainoo kahvinjuoja Suomessa?! Kato kaupassa mitä paketteja menee suurin määrä, ei oo resitentti. Muutenkin luonnontuote ja sadot vaihtelee. Rainbow on ihan yhtä pätevää sumppia.

Ketä kiinnostaa mitä massat ajattelevat. Ovat nimittäin väärässä.

*J*
08.05.2018, 13.42
Ostin uuden fillarin tänä talvena. Oli tarjouksessa ja edullinen. Ihan peruskuitu. Pari tuhatta kilsaa kevään aikana sillä on tienlaitoja ajeltu ja ihan ok. Mutta, aina se mutta, edelleenkään en saa sitä ylpeyttä ja iloa tuosta pyörästä kuten vaikkapa sain vanhasta. Vanhan olin ostanut käytettynä samaan hintaan kuin tämän nyt uutena. Jos olisi ollut tuplat rahulia laittaa niin sitten alla olisi nyt se ”unelma”. Eipä oo ja tolla on nyt mentävä. :/ Eipä ole liian hyvä... ehkäpä sopiva joka tuntuu liian huonolta.

Raikku
08.05.2018, 14.42
Itsellä varmaan hiilikuitu-Cube(ht, 26")(aika vanha jo, 5-6v) liian hyvä kun uskaltaa yleensäkin ajaa vain varovasti. Toisaalta fillari degeroituu huonommaksi koko ajan ja aika todennäköistä ettei koskaan enää tule olemaan mahdollista ostaa mitään uutta. Pienipalkkaiselle joku 4K kokojoustokin käytännössä täysin utopiaa/mahdoton ostos. Ja mitään paskaa ei toisaalta kannata lähteä ostamaan, enkä muutenkaan mitään ankkurinpainoista haluaisi.

Sanotaan että jos nyt rahaa olisi niin 27.5 kuitutakajäykkä voisi olla ostos, 29:iin en suostu siirtymään. Ja ei koskaan maantielle.

Teemu H
11.05.2018, 00.57
Sehän on tieteellinen fakta, että juuri hitaan kuskin kannattaa hankkia hyvä pyörä, sillä hänelle siitä on eniten ajallista etua!

Hidas kuski voittaa esim. 20 kilometrin tempossa aerovarusteiden hankinnalla enemmän aikaa kuin nopea, kuten kuva osoittaa:

https://ponbic-p.azureedge.net/en/cdn/media/images/engineering/field-notes-2016/slow%20vs%20fast%20riders-14.png?w=1440&q=70&hash=81496841EFA309FBF48332EF0C8955B809CEEFD3

The faster rider saves 1:26, while the slower one saves 1:47! Why does the slower rider save more time? He’s on the course for more seconds, so saves more time overall.

Lähde: https://www.cervelo.com/en/engineering-field-notes/slow-vs-fast-riders

tempokisu
11.05.2018, 04.16
^ Mä tiesin tuon jo 18 vuotta sitten :D

Vilhelm V
11.05.2018, 06.43
Kaikki pyöräni ovat luonnollisesti liian hyviä. Samoin asunto, stereot ja pesukone. Nyt kävi ilmi, että uudenkarkeat kananpojankeltaiset maastopyöräilykenkänikin ovat. Kävi nimittäin niin, että tuli ajettua noilla vahingossa lenkki ilman, että sisäpohjalliset olivat paikoillaan. Ihan tyytyväisenä ajelin ja vasta kotona äkkäsin pohjallisten olleen koko ajan kuivatustelineessä.

STN
11.05.2018, 08.01
Ehkä parempi olisi kysyä, että ajatko liian huonolla pyörällä, koska kaikkihan tietää että köyhän ei kannata ostaa halpaa ja huonoa. Itseäni ainakin ärsyttää (koskee mitä hankintaa tahansa), et jos maksan jostain xxx euroa, ja sit n. 20 - 30 e kalliimmalla olisi saanut toisen mallin, jossa olisi ollut joku hyvä lisävaruste, ominaisuus tms.

Itse ainakin vierastan sitä, että ostetaisin ns. entry level pyörän ja sit ajaisin sillä ja sit ku kehityn niin ostaisin paremman pyörän. Ostan mielummin heti tosi hyvän pyörän ja sit ei tarvii vaihtaa ku taidot kehittyy.

Malamuutti
11.05.2018, 08.26
Omat jokseenkin sopusuhtaiset kuskin kykyihin, mutta tällä päin tien päällä näen paljon pyöriä joista voisi sanoa - ovat Huonoja kuskeilleen. Varovaisesti joskus yrittänyt esittää paremman välineen hommaamista, vanhoja retkipyöriä, liian suuria, lapsilta jääneitä korjailtu käyttöön. Yhtään parannusta en ole onnistunut, käännyttäminen haastavaa, useimmat ovatkin jo itsenäisiä ajattelussaan.

Useammin kyllä tuntuu menevän näin päin tämä mankelien laatu. Tuolla tulee tien päällä vastaan porukkaa selkeästi kuntoilupuuhissa: fillarointivaatteissa, vesipullot ja tilpehöörit mukana, tarkoitukseen huonosti tai erittäin huonosti sopivilla pyörillä. Markettimankeli tai siitä seuraava laatutaso ylöspäin.
Eipähän siinä mitään, ajakoot millä ajavat. Mutta uutena harrastajana 60+ km maantielenkin vetäminen jollain kaupunkikäyttöön tarkoitetulla kappavaihteisella Tuntsalla on varmasti hyvä tapa saada jättämään tsygä autotallin taakse katonlappeen alle ja lenkkivaatteet hikiseen kasaan kodinhoitohuoneen nurkkaan kunhan vihdoin kotiin asti pääsee.

oem
11.05.2018, 08.39
Onneksi kaikilla pyörillä voi ajaa.

-jamo-
11.05.2018, 08.43
Useammin kyllä tuntuu menevän näin päin tämä mankelien laatu. Tuolla tulee tien päällä vastaan porukkaa selkeästi kuntoilupuuhissa: fillarointivaatteissa, vesipullot ja tilpehöörit mukana, tarkoitukseen huonosti tai erittäin huonosti sopivilla pyörillä. Markettimankeli tai siitä seuraava laatutaso ylöspäin.
Eipähän siinä mitään, ajakoot millä ajavat. Mutta uutena harrastajana 60+ km maantielenkin vetäminen jollain kaupunkikäyttöön tarkoitetulla kappavaihteisella Tuntsalla on varmasti hyvä tapa saada jättämään tsygä autotallin taakse katonlappeen alle ja lenkkivaatteet hikiseen kasaan kodinhoitohuoneen nurkkaan kunhan vihdoin kotiin asti pääsee.

Kuntoilupuuhissa ei varmaan olekaan tarpeen mitata niinkään ajettua matkaa vaan kuntoiluun käytettyä aikaa. Ajeleehan monet kuntopyörällä tai trainerilla tyytyväisenä kuukausitolkulla vaikka fillari ei liiku metriäkään. Paras fillari on se, jonka päällä viettää mahdollisimman paljon aikaa.

Ohiampuja
11.05.2018, 10.10
Olipas mielenkiintoinen avaus. Olen itsekin joskus tuntenut ihmisiä, joille oli tärkeätä peilata pyörän hintaa joko kisamenestykseen tai sitten henkilön palkkatasoon. Ja tiedän että minun silloinen maantiepyörä herätti hilpeyttä, kun DA osainen titaanirunko oli tehty mittatilaustyönä. Vaikka olin pieni palkkainen ja porukan hitain. Mutta oli se vaan hieno pyörä. :)

Mutta kyllä pyörä voi olla liian hieno. Esimerkistä käy vaikka tapaus vuosien takaa jonka pääsin näkemään yhdessä alan liikkeessä. Varakkaan oloinen herrasmies oli tilannut hienon ja kalliin täysjousto Trekin, siihen aikaan kun kaikki oli 26" renkailla. Sitten sitä alettiin kaupassa tuunaamaan työmatkahybridiksi, ja tämä uusi omistaja olikin kovin pettynyt kun lokareiden ja tarakan kiinnittäminen oli kovin hankalaa. Kun siitä hiilikuiturungosta ei löytynyt niitä valmiita kiinnityspisteitä. Ja siihen joustokeulaankin oli vaikea saada lokasuojia kiinni. No, tämä taisi olla kaikenkaikkiaan ihan pieleen mennyt pyörävalinta.

Lisäksi kevyet hiilikuituosat ja rungot ei välttämättä ole paras valinta, jos pyörää käsitellään kuin arkirukkasta jossain kerrostalon pyöräkellarissa tai muussa vastaavassa romukasassa. Eikä sen kalliin kisapyörän geometriakaan välttämättä ole se paras mahdollinen.

Kameroissa olen törmännyt tähän samaan muutaman kerran. On saatu tai ostettu amatööri käyttöön kallis pro-runko ja sitten ollaan ihmeissään kun sen käyttäminen on niin hankalaa. Vaikeata koetaa neuvoa ihmiselle täyskennoisen kameran käyttöä, jos ei ole mitään tietoa aukkoarvoista, suljinajoista tai ASA-luvuista. :)

Tarpeeksi hyvä pyörä on silloin, kun sitä ei enää tee mieli päivittää... Kun ajovuosia ja myös ikää kertyy lisää, asettuu raja yleensa sellaiselle kohtuulliselle tasolle... :D
Tämän olen huomannut itsestäni, ja sen tajuaminen helpotti kovasti. :)

TERU
11.05.2018, 10.48
Liian hyvää pyörää ei ole tullut vastaan, mutta tuo kamerajuttu on tuttu. Eräs tuttavani hankki rungon monine putkineen, kului kuukausia, kysyin olisko kuvia esitettäväksi, ei ollut vielä. Luulen ettei niitä ole vieläkään.

Kymppitonnin hiilari sähkövaihteilla on tullut tavatuksi, mutta sekin oli kisakuskin myymä ajettuna, ei ylittänyt tätä kynnystä. Hyväkään ei ole liian hyvä kun se on käytössä.

Mohkku
11.05.2018, 10.57
Mutta oli se vaan hieno pyörä... Mutta kyllä pyörä voi olla liian hieno...

Otsikossa puhutaan hyvästä. Hieno on ehkä hiukan eri asia kuin hyvä.

Lisäksi kevyet hiilikuituosat ja rungot ei välttämättä ole paras valinta, jos pyörää käsitellään kuin arkirukkasta jossain kerrostalon pyöräkellarissa tai muussa vastaavassa romukasassa. Eikä sen kalliin kisapyörän geometriakaan välttämättä ole se paras mahdollinen.

Huolettomaan käyttöön yhdistettynä kallis pyörä voi olla liian hyvä ainakin meikäläisen ostovoiman muokkaaman ajattelutavan avulla asiaa määriteltäessä.

Tarkoitukseen sopimaton geometria tai lokareiden tarve, mutta niiden asentamisen vaikeus yms. asiat ei kuitenkaan tee pyörästä millään mittarilla arvioituna hyvää, vaikka olisi kuinka kallis hankinta. Hinta korreloi laatuun vain, kun puhutaan tarkoitusta vastaavasta kalustosta.

Sambolo
11.05.2018, 12.27
Ajan sillä millä voin. Ei ole varaa ostaa huippupyörää vaikka olenkin köyhä ja köyhällä ei ole varaa huonoon. Luulen/kuvittelen että parempi pyörä tekisi minusta paremman kuskin ja sellaisesta haaveilenkin mutta en tiedä milloin pystyn sellaisen haaveen toteuttamaan tai pystynkö ikinä. Tai, en minä omaa pyörää huonona pidä, mutta joku muu voisi sopia paremmin tarpeisiini ja tekisi ajosta entistä mukavempaa. Onneksi en ole edes kokeillut nykyaikaisia huippupyöriä niin toisaalta en edes tiedä mistä jään paitsi :D Näillä korteilla kuitenkin mennään ja ajamisesta nautin joka kerta :) Tykkään myös ajatella että tällä kun treenaan ajotekniikkaa niin jos joskus saan huippupyörän niin sillä ajot menee sitten kuin leikiten :D

Vilhelm V
11.05.2018, 13.04
Liian hyvää pyörää ei ole tullut vastaan, mutta tuo kamerajuttu on tuttu. Eräs tuttavani hankki rungon monine putkineen, kului kuukausia, kysyin olisko kuvia esitettäväksi, ei ollut vielä. Luulen ettei niitä ole vieläkään.

On eri asia olla kameraharrastaja kuin valokuvauksen harrastaja. Ehkä olisi pitänyt kysyä mitä lisävarusteita on tullut hommattua sitten viime tilannepäivityksen?

29er
11.05.2018, 13.08
Kahvin ystävänä voin kertoa että presidentti on helvetin paljon parempaa kuin joku tarjouskaffee.

Voi ollakin, mutta sekään ei ole tarpeeksi hyvää.

MPS
11.05.2018, 23.35
Olen aina pyrkinyt siihen että pyöräni on "liian hyvä".
Pyörä itsessään toimii motivaattorina kutsuen ajamaan, pyörä tykkää kun sitä poljetaan. En haluaisi harrastukseni kärsivän alisuoriutuvasta kalustosta tai vain tylsän järkevästi valitusta kalustosta, hieno pyörä on osoitus kunnioituksestani pyörään sisältyvää teknologiaa, ideologiaa ja koko harrastusta kohtaan.