PDA

Näytä tavallinen näkymä : Pyörän varastamisen estokeinot

Turkanen16
01.05.2018, 11.03
Eli mitäs kaikkia keinoja onkaan fillarin varastamisen ehkäisemiseksi?

Itse käytän monesti tai oikeastaan aina kun mahdollista lukkoa puun/ telineen/ aidan ympäri. Tämä on toiminut mutta valitetavasti joskus se fillari lähtee silti kävelemään.

Olen ideoinut sellaista että hankkisi pyörään kiinteän ajotietokoneen (toisinsanoen jonkun halvan) ja sisällytäisi siihen pienen langattoman kameran, näkisi heti kuka ajelee mun fillarilla. Tässä olisi hyvä jos se toimisi liikkeentunnistuksen avulla eli kun fillari liikkuu, sen kuvan saisi puhelimeen tai jotenkin... Jotain tuon tapaista. Mutta mitenhän tuo onnistuisi, useinhan esim. GoPro:t yms. on muistikortilla jonka tallenne pitää erikseen vissiin ladata puhelimeen... No, tämä on vain idea.

Toinen mitä olen miettinyt, onko olemassa mitään ns. GPS laitetta joka upotettaisi runkoon eli voisi seurata missä pyörä menee? Olen joskus kuullut tollasesta anturista joka isketään kalan evään ja sillä nähdään missä kala menee, sama periaate voisi toimia...

Menee vähän high-end hommaksi fillarin takia mutta se mikä tässä suorastaan hivelee hermoja on saada se itse varas kiinni myös, eikä vain löytää romutettua fillaria ojasta :D Tämä anturijuttu vois olla ihan jopa kaupallinen ideakin, pieni lisäosa pyörään jonka avulla pyörästä löytyy vähintään runko.

tommi2
01.05.2018, 11.24
Mulla on toimiva keino ollut fillarin "sticker bombaus" eli tarroja täyteen. Erilaista helpommin irroitettavaa rekvisiittaakin voi kiinnitellä tuomaan romupyörän leimaa. Jos sielu sietää, maalaa erittäin paskan näköiseksi fillarin.

Joo, kyllähän mä tiedän, että 2% täällä EI välitä fillarin ulkonäöstä.

que2
01.05.2018, 11.28
Onhan noita trackereitä, https://velocate.com ja https://sherlock.bike tulee ekana mieleen. Lisäksi Kickstarter taitaa olla aika täynnä noita. Mitään niin vakuuttavaa en ole vielä löytänyt että olisin itse hankkinut.
Haasteena noissa yleensä on se, että ovat riippuvaisia ulkopuolisesta palvelusta johon data kerääntyy, jolloin niissä on joskus suolainenkin kuukausimaksu. Lisäksi pitäisi voida luottaa siihen, että palvelua tarjoava yritys on pystyssä enemmän kuin vuoden. Jos se on täysin riippuvainen mobiilisovelluksesta sitäkin täytyy ylläpitää, että se toimisi vielä ensi vuodenkin puhelimissa. Toisena ongelmana on että niitä pitää muistaa ja jaksaa ladata.

Kameraa ei ole osunut silmiin. Siinä tosiaan pitäisi olla joku järjestely videoiden lataamiseksi palveluun, joka on vaikea toteuttaa halvalla järkevästi. Lisäksi kamera taitaisi lentää pyörästä jo ennen kuin pyörä lähtee liikkeelle varkaan toimesta.

Joku trackeri kiinnostaa kuitenkin itseänikin. Onko jollain kokemuksia?

hitlike
01.05.2018, 11.35
Itse olen välttynyt pöllimiseltä seuraavilla keinoilla:

1) Ei koskaan yöksi tai työpäivän ajaksi ulos
2) Ei koskaan varastoon mihin pääsy muillakin (esim talonyhtiön)
3) Jos päiväseltään jättää hetkeksi parkkiin ulos esim kaupungilla: Näkyvälle paikalle järeallä mutta pienellä u-lukolla rungosta johonkin metalliseen rakenteeseen (esim Kryptonite Evolution Mini).
4) Kaikki pikalinkut pyörästä vaihdettu avaimella avattaviin.

Näillä on aika hyvin pärjäilty. Ei taatusti takaa mitään mutta eipä sitä oikein muuta voi tehdä kohtuullisesti jos pyörää meinaa oikeasti käyttää muuhunkin kuin treeniajoon.

Mohkku
01.05.2018, 11.46
Lobbarit epäonnistuivat tai unohtivat yhden asian ajamisen tähän ohjelmaan:

http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/160720/LVM_5_2018.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Pyörävarkaiden kohtelussa pitäisi ottaa ns. ennaltaehkäisevät keinot, joilla kannustetaan olemaan varastamatta pyöriä. Valtiohan näkee maksukyvyttömien rikollisten rangaistukset vain kulueränä, joita pitää vähentää.

artzi
01.05.2018, 11.51
^^ +1

Tee se pölliminen hankalammaksi kuin muiden pyörien. Ota kotivakuutus eilen!

Naurattaa aina kun lukee että jonkun pyörä on pöllitty ja kitistään että siinä meni kaikki... kotivakuutus korvaa jo pelkästään yhtiöstä riippuen useammankin tonnin pyörän, omavastuu satku tai pari... jos joku "sensuroitu" on ilman vakuutusta on ihan oikein että kaikki menee. Sori vaan :)

Turkanen16
01.05.2018, 12.18
Kameraa ei ole osunut silmiin. Siinä tosiaan pitäisi olla joku järjestely videoiden lataamiseksi palveluun, joka on vaikea toteuttaa halvalla järkevästi. Lisäksi kamera taitaisi lentää pyörästä jo ennen kuin pyörä lähtee liikkeelle varkaan toimesta.

Joku trackeri kiinnostaa kuitenkin itseänikin. Onko jollain kokemuksia?

Tosiaan itse mietin sen naamioimista nopeusmittariksi/ ajotietokoneeksi joka olisi mallia kiinteä sarvissa joka sitten vähintään räpsii kuvia kuskista... Tämä on varmaan kaukaa haettu vielä mutta tulevaisuuden tekniikalla ehkä.

Mr_W
01.05.2018, 12.46
Toinen mitä olen miettinyt, onko olemassa mitään ns. GPS laitetta joka upotettaisi runkoon eli voisi seurata missä pyörä menee

Tulee mieleen tämä kymmenisen vuotta vanha tapaus: https://muropaketti.com/pelit/peliuutiset/gps-kallit-jatkuvat-lisaa-kiinnijaaneita-pyoravarkaita/

Kerroimme pari viikkoa sitten riemukkaista YouTube-videoista, joissa ryhmä polkupyörävarkaisiin kyllästyneitä jamppoja päätti selvittää ketkä oikein pöllivät fillareita ja minne ne oikein päätyvät. Poppoo varusti polkupyörän GPS-paikantimella ja aloitti pyörärosvojen jäljityksen.

Tiedä sitten onko tuollaista tekniikkaa vielä saatavana ilman kustomointia.

alavilla
05.05.2018, 06.48
^^ +1

Tee se pölliminen hankalammaksi kuin muiden pyörien. Ota kotivakuutus eilen!

Naurattaa aina kun lukee että jonkun pyörä on pöllitty ja kitistään että siinä meni kaikki... kotivakuutus korvaa jo pelkästään yhtiöstä riippuen useammankin tonnin pyörän, omavastuu satku tai pari... jos joku "sensuroitu" on ilman vakuutusta on ihan oikein että kaikki menee. Sori vaan :)

Pari kommenttia.

Kotivakuutuksissa on riippuen vakuutusyhtiöstä olemassa ns. ikävähennys. Se voi olla esim. 10 % per vuosi omaisuuden iästä. Ikävähennyksellä on yleensä maksimiarvo, jolloin X vuotta vanhemmilla se on aina Y %.

Minulta vietiin huhtikuun alussa erittäin hyväkuntoinen yksilöllisesti koottu Surly Karate Monkey -runkoon koottu pyörä, jonka ostohinta ostohetkellä oli noin 1400 €. Sillä oli ajettu hyvin vähän ja olin pitänyt sitä "kuin kukkaa kämmenellä". Siinä oli vain yksi vika. Se oli liian vanha (ostettu 2005), joten omavastuu mahdollisen uuden hankinnassa olisi ollut 70%. Uuden hinta olisi ehkä 2000€ nurkissa, joten korvaus olisi ollut noin 600€ ja itselleni olisi jäänyt noin 1400€. Maksimiomavastuu tuli vastaan, jos varastetun esineen ikä oli 7 vuotta. Luultavasti tuon maalta 35 vuotta vanhan Helkaman kaupunkiin.

Pyörän lukitsemisesta sen verran, että, jos pyörää on pakko pitää taloyhtiön pyöräsuojassa (minun oli, koska olen ns. tavallinen ihminen eikä pyörä mahdu kotona pidettäväksi), sitä ei ehkä pidä lukita liian näkyvästi. Minulla pyörä oli lukittu tukevalla oikein pyöräliikkeestä ostetulla vaijerilla ja Abloyn isohkolla riippulukolla pyöräsuojan seinään kiinni pultattuun teräksiseen suksitelineeseen. No, vaijeri oli jäljistä päätellen nirhattu pikku hiljaa poikki.

Jos haluaa mennä sillä mielellä, että kova kovaa vastaan, niin:
Jos pyörää pitää säilyttää pyöräsuojassa, niin sitten suojan betoniseinään tai lattiaan pitää kiinnittää kiilautuva veneen kiinnitysrengas (ainevahvuus 20 mm tai yli) , johon lukitaan raskaimmalla mahdollisella riippulukolla karkaistu kettinki, joita saa venetarvikeliikkeistä. Kettinki kierretään pyörien ja rungon ympäri siten, että niitä ei saa irti. Koska nuo kettingit ovat melko lyhyitä, niitä tarvitaan kaksi tai kolme. Lisäksi yksi iippulukko ei riitä. Jos mahdollista, niin etuhaarukan voi yrittää lukita riippulukon avulla ketjuun, jos ketjun kiertäminen sen ympäri ei toimi. Raskain mahdollinen Abloyn riippulukko maksaa jonkin verran yli 100€ kappale ja kettingit ehkä 20-30€ noin 2 metrin pituisina.
Seinään tai lattiaan porattava kiinnityslenkki maksaa muutaman euron. Lisäksi tarvitaan tehokas iskupora tai mieluiten poravasara, jotta betoniin saa tehtyä 20-25 mm reiän.

hcfreak
05.05.2018, 07.01
Pari kommenttia.

Kotivakuutuksissa on riippuen vakuutusyhtiöstä olemassa ns. ikävähennys. Se voi olla esim. 10 % per vuosi omaisuuden iästä. Ikävähennyksellä on yleensä maksimiarvo, jolloin X vuotta vanhemmilla se on aina Y %.

Minulta vietiin huhtikuun alussa erittäin hyväkuntoinen yksilöllisesti koottu Surly Karate Monkey -runkoon koottu pyörä, jonka ostohinta ostohetkellä oli noin 1400 €. Sillä oli ajettu hyvin vähän ja olin pitänyt sitä "kuin kukkaa kämmenellä". Siinä oli vain yksi vika. Se oli liian vanha (ostettu 2005), joten omavastuu mahdollisen uuden hankinnassa olisi ollut 70%. Uuden hinta olisi ehkä 2000€ nurkissa, joten korvaus olisi ollut noin 600€ ja itselleni olisi jäänyt noin 1400€. Maksimiomavastuu tuli vastaan, jos varastetun esineen ikä oli 7 vuotta. Luultavasti tuon maalta 35 vuotta vanhan Helkaman kaupunkiin.

Pyörän lukitsemisesta sen verran, että, jos pyörää on pakko pitää taloyhtiön pyöräsuojassa (minun oli, koska olen ns. tavallinen ihminen eikä pyörä mahdu kotona pidettäväksi), sitä ei ehkä pidä lukita liian näkyvästi. Minulla pyörä oli lukittu tukevalla oikein pyöräliikkeestä ostetulla vaijerilla ja Abloyn isohkolla riippulukolla pyöräsuojan seinään kiinni pultattuun teräksiseen suksitelineeseen. No, vaijeri oli jäljistä päätellen nirhattu pikku hiljaa poikki.

Ei muutaki lappua seinään varottamaan talossa asuvasta pyörävarkaasta ja pyytää ilmottamaan mahdolliset havainnot.
Ellei sit oo mahdollista että sielä joku ulkopuolinen on touhunnut?

kni94
05.05.2018, 07.03
Pari kommenttia.

Pelkällä vaijerilla oli kiinni seinässä? Ei niihin pidä luottaa, kauppapyörän vaijerilukon avaimen hävitin tuossa talven aikana ja sen napsaisi poikki 5e motonetin sivuleikkureilla alle 10 sekunnissa. Multa on varastettu 2 fillaria ja 1 mopo nuorempana niin ei ole kyllä luottoa enää lainkaan jäljellä. Jos 5min kauppareissua pidempään poissa niin rungosta kryptoniten u-lukolla johonkin kiinteään kiinni ja renkaat vaijerilla samaan pakettiin. Nyt tulossa pikalinkkujen tilalle kuuskololla avattavat kun ei jaksa tuota vaijeria joka päivä enää kuljettaa arkikäytössä.

Jos yötä pitäisi säilyttää ulkona tai pyörävarastossa niin lähtisin liikkeelle 1 u-lukko ja mielellään vielä toinen u-lukko/ketju johonkin kiinteään rakenteeseen. Kiinasta joku kovaääninen varashälytin joka saa ainakin ensimmäisen yrittäjän lopettamaan tekonsa. Joskus katselin noita gps mahdollisuuksia kickstarterista mutta ei ne ole vielä oikein kuluttajaystävällisellä tasolla ja niihin taitaa tarvita sim kortin? Mutta kyllä semmonenkin tulis laitettua monen tonnin pyörään

alavilla
05.05.2018, 07.17
Isännöitsijä oli hoitanut heti ilmoitustaululle varoituksen.

PS. Lisäsin tuohon edelliseen viestiini ajatuksia pyöräsuojakiinnityksestä ja tässä lisää. Mitkään lukitusvaijerit eivät näköjään riitä, vaikka niitä myytäisiin missä tahansa erikoisliikkeessä. Parhaat U-lukot ehkä toimivat, mutta nekin tarvitsevat avuksi karkaistua ketjua. Jos rosvolla on vaijerin katkaisuun sopiva työkalu, niin voi sillä olla myös jakoavain ja ruuvimeisselisarja, jolla saa irti kaiken muun kuin rungon. U-lukko pitää ehdottomasti saada kiinni johonkin, jota ei saa irti ilman meteliä. Seinään pultattu rauta ei ole hyvä.

Kanuuna
05.05.2018, 08.01
https://www.litelok.com

Uusia innovaatioita tulee vähän väliä lisää. Pari tämmöstä olis muuten hyvä, mutta itse lukko-osaa tulisi parantaa, ettei aukea kampeamalla(youtubesta löytyy pätkä, jossa lukko kammetaan auki 10 sekunissa).

Sent from my iPhone using Tapatalk

STN
06.05.2018, 10.47
johon lukitaan raskaimmalla mahdollisella riippulukolla karkaistu kettinki, joita saa venetarvikeliikkeistä. Kettinki kierretään pyörien ja rungon ympäri siten, että niitä ei saa irti. Koska nuo kettingit ovat melko lyhyitä, niitä tarvitaan kaksi tai kolme. Lisäksi yksi iippulukko ei riitä. Jos mahdollista, niin etuhaarukan voi yrittää lukita riippulukon avulla ketjuun, jos ketjun kiertäminen sen ympäri ei toimi. Raskain mahdollinen Abloyn riippulukko maksaa jonkin verran yli 100€ kappale ja kettingit ehkä 20-30€ noin 2 metrin pituisina.

Ja tietysti kannattaa valita ostopaikka. Toki noi on veneliikkeissä kalliita, mutta menee perus pultti/mutterikauppaan, niin sieltä saa karkaistuja, rosterisiä, haponkestäviä jne. ketjuja ihan niin pitkän pätkän kuin haluaa ja todennäköisesti saat niin pitkän että yhdellä ketjulla menee kaikki pyörät ja rungot kiinni ja melko varmaan halvemmalla kuin veneliikkeestä yksi pätkä. Eikä sen jälkeen tarvita kuin yksi lukko.

oem
06.05.2018, 11.21
Kangassukka ketjun päällä vähentää naarmuttamista.

Turkanen16
07.05.2018, 06.27
Olen itse sitä mieltä että vaijerin tai kunnon kettinki, sen ongelmana taas on kuljetus kun painaa paljon.

Vähän omaa kokemusta itse lukoista...
Tavalliset pyörän lukot, niihin on useimmiten kepulikonsti millä ne avataan hetkessä. Joskus oli jopa lukkoja jotka oli "rullattavissa" auki ihan suoraan lukon rungosta käsin, eli ei tarvinnut edes avainta, senkun pyöritti auki.

Mikä tahansa tavallinen "kiinteälukkoinen":
http://static3.motonet.fi/img/3/381164/300/381164.jpg
lukko aukeaa vaikka sen pyörän jalalla (kannattaa varmistaa että pyörän jalka ei ole helposti polkaistavissa irti). Kokemuksesta valitettavasti tämän tiedän kun aikanaan "mummiksesta" katkaisin jalan ja sillä polkaisin lukon auki kun menetin hermot avaimen hukuttua.

Tämä on ainoa lukkomalli jota en ole saanut auki millään muulla kuin sahaamalla:

http://static2.motonet.fi/img/3/380952/300/380952.jpg
Tuon ongelmana vaan se että se lukitsee vain yhden vanteen mutta oikeastaan tämä on mielestäni paras näistä runkolukoista (paitsi sitten kun hukkaat avaimen).

Tämä taas:
http://static4.motonet.fi/img/3/380968/300/380968.jpg
on mallia joka aukeaa osaavissa käsissä yksinkertaisesti vain ryskimällä lukkoa lukkopesään (tarpeeksi iso välys ilmeisesti pitää olla). Muuten näyttäisi olevan tosi suosittu yhdessä vaijerin kanssa.

On näitä lukoja ollut monenmoista ja siksi olenkin itse miettinyt jotain ihan toisenlaista keinoa ettei menettäisi sitä fillaria tai ainakin siihen saisi jonkinlaisen järjen. Eihän autojakaan viedä parkkipaikoilta ihan näitä määriä mitä polkupyöriä...
Vakuutus on melko köyhä sinänsä että se ei tuo sitä sun pyörää takaisin, se voi kyllä korvata sen osittain. Fillari on monelle se oma, vähän kuin harrasteauto omistajalleen :)

marmar
07.05.2018, 06.49
Pääsäännnöt pyörän lukitsemisessa:
Käytä aina vähintään 2 erityypin lukkoa.

Esim ketju+U. Laadukas vaijeri kolmantena tyyppinä voi olla hyvä. Jos mukana vain järeät pulttisakset, niin ne ei välttämättä katkaise vaijeria.

Kiinnitä lukot mahdollisimman ylös ja ei sellaisten tukien viereen, mihin leikkureita voi tukea.

oppes
07.05.2018, 17.50
Pääsäännnöt pyörän lukitsemisessa:
Käytä aina vähintään 2 erityypin lukkoa.

Esim ketju+U. Laadukas vaijeri kolmantena tyyppinä voi olla hyvä. Jos mukana vain järeät pulttisakset, niin ne ei välttämättä katkaise vaijeria.

Kiinnitä lukot mahdollisimman ylös ja ei sellaisten tukien viereen, mihin leikkureita voi tukea.

Reissussa tulee tiety jossain vaiheessa (lisä)painokin vastaan. Kotikellarissa tuolla tietty ei ole merkitystä.

Turkanen16
07.05.2018, 20.14
Usein nämä varkauden esto- ongelmat on juuri muualla kuin kotona, kotona voi vaikka pultata fillari seinään mutta yleisellä paikalla ei aina ole muutakaan mahdollisuutta kuin lukita pyörä "itseensä".

Kahden lukon käyttö olisi kyllä oikeastaan omalla kohdallakin hyvä idea, vannelukko nykyisen irtolukon lisäksi, se ei pyörään pajon painoa tuo mutta on ainakin yksi esto lisää.

Jouko_T
07.05.2018, 23.10
Keskustelusta puuttuu yksi parhaista varkauden estoista - parkuva ääni.
Nämä vaijerilukot - tai vai vaijerittomat, liiketunnistimella varustetut mölyäjät. Hyvät hermot pitää varkaalla olla, jos jatkaa yritystään parkumisesta huolimatta.

Kalle H
08.05.2018, 08.45
Tämä taas:
http://static4.motonet.fi/img/3/380968/300/380968.jpg
on mallia joka aukeaa osaavissa käsissä yksinkertaisesti vain ryskimällä lukkoa lukkopesään (tarpeeksi iso välys ilmeisesti pitää olla). Muuten näyttäisi olevan tosi suosittu yhdessä vaijerin kanssa.
Miten tuollaisen järeämmän U-lukon saa muka auki "ryskimällä"? Itse olen elänyt siinä käsityksessä, että tuollainen kunnon U-lukko aukeaa käytännössä vain tiirikoimalla tai akkurälläkällä.

U-lukonhan kannattaa olla toki sopivan pieni (kuten kuvan Abus), jotta sen auki kampeaminen/tunkkaaminen on vaikeampaa.

*J*
08.05.2018, 13.14
Lyhyemmissä parkkeerauksissa (ja miksei myös pitemmissäkin) kauppakäynnillä tms keskustaan/ihmisvilinään suuntautuvalla visiitillä kannattaa hetki uhrata ihan lyhyen oppimäärän käyttäytymistieteeseen. Ihmisillä on tapana kulkea tiettyjä reittejä ja jo 10 metrin poikkeama saattaa vaikkapa festaritelttamaisessa myynnissä romahduttaa kaupankäynnin, koska location-location-location. Siksipä lukitsen oman fillarin -aina- hieman pois näkyvistä ja massojen liikkumisreiteiltä. Vähentää ainakin yli 90% sattumanvaraista huomiota ja päähänpistomaista varkautta. Harvoin lisämatkaa tulee edes 100 metriä, kun konkeli on ”herran kukkarossa jemmassa”.

Turkanen16
08.05.2018, 22.31
Miten tuollaisen järeämmän U-lukon saa muka auki "ryskimällä"? Itse olen elänyt siinä käsityksessä, että tuollainen kunnon U-lukko aukeaa käytännössä vain tiirikoimalla tai akkurälläkällä.

U-lukonhan kannattaa olla toki sopivan pieni (kuten kuvan Abus), jotta sen auki kampeaminen/tunkkaaminen on vaikeampaa.

Joissakin näissä U- lukkomalleissa on välystä niin paljon että se lukko liikkuu tuossa lukkopesässä jopa puoli senttiä mikä riittää siihen että lukkoa voi "ryskiä" eli ns. mukiloida edestakaisin kunnes siellä lukkopesässä joko U rauta tai sitten joku muu osa antaa periksi. Uskoisin että noista lukoista kaikista varmin on sellainen jossa ei ole välystä juuri lainkaan.

KotooTöihin
08.05.2018, 22.36
^^parkkeeraa auto katuvalon alle oli joskus neuvo. En kyllä tarjoo varkaalle ilmaista valoa, enkä myöskään suojaista paikkaa sahata lukot poikki fillarista.