PDA

Näytä tavallinen näkymä : "purkkaa" ketjussa tilitys

fillaritar
04.04.2018, 13.45
Ostin uuden hienon pyörän ja sovin tämän kivijalkaliikkeen kanssa, että pyörään asennetaan tietyt lisävarusteet ja pyörä laitettaan sellaiseen ajokuntoon, että ajan sillä sen 150 km viikossa duunimatkaa talvikelissä, joten ketjuöljyt tarvii olla pakkasen kestävää jne. No pyörä on ollut hyvä, mutta jäi "luovutushuolto" tekemättä ja ketjussa on joku hemmetin varastovaseliini, joka on kuin purkkaa eli ketju tarttuu hammasrattaisiin. Kun polkee taaksepäin niin pitää helvetinmoista pauketta, kun ketju ei irtoa hammasrattaalta... opin ainakin sen, että ei kannata ostaa kivijalkaliikkeestä fillaria ainakaan siinä toivossa, että saisi ammattimaista palvelua...sama pyörä olisi ollut verkkokaupassa reippaan satasen halvempi, mutta ajattelin typeränä, että yritän kannattaa paikallisia yrittäjiä ...siirryn kyllä nettiostajaksi tän kokemuksen jälkeen...:mad:
Ilmeistesti tuo purkka irtoo Pikelinella tai Park Tool Citrus Chainbritella, joten ei muutako ostoksille... millaista ketjuöljyä olisi viisasta ostaa, kun vielä täällä meillä päin on pakkaskelejä?:cool:

tempokisu
04.04.2018, 13.49
Kaikki fillarini olen kivijalkakaupasta ostanu ja toiminu oikein hyvin. Sä ostit väärästä kaupasta, ei mitään kokemusta mistään "purkasta ketjuissa" ??? no, jos olisit ostanu netistä niin ketjuissa voisi olla vaikka mitä. Kannattaisiko käydä siinä kaupassa mistä fillarisi ostit ja antaa palautetta?

JackOja
04.04.2018, 13.50
...sovin tämän kivijalkaliikkeen kanssa...

Olisiko sellainen mahdollista, että menisit sinne liikkeeseen ja kertoisit, etteivät mielestäsi ole toimineet sopimuksenne edellyttämällä tavalla? Ja toivoisit saattavan fillarisi ajokuntoon?

Saattaisi itse asiassa kuullostaa jumittavalta vapaarattaalta nuo oireet.

izmo
04.04.2018, 14.02
voi uusikin vapaaratas jumittaa jos sitä pakkasta on jossain päin Suomee...

Mohkku
04.04.2018, 14.10
Itselläni on ketjujen kanssa ollut ongelmaa vain kahdenlaisessa tilanteessa. Toinen on maasturilla lumisessa metsässä kahlaaminen, jolloin lumi kai tukkii ketjun ja rattaat ja alkaa hyppiä. Toinen on syystä tai toisesta luvattoman likaiseksi päässyt ketju, jolloin vaihtaminen muuttuu epämääräiseksi ja pyörä ainakin tuntuu raskaalta polkea. Varastorasvojen kanssa ei koskaan ole ollut ongelmaa. Toki sellaistakin tervaa kai voi olla, ettei sovi pakkaskeleihin. Onko joku tällaista ilmiötä kokenut?

Itse en nettikauppoja aio hylätä, vaikkei homma aina täysin ole onnistunut. Enkä siksi usko fillarittarenkaan ihan vakavissaan kommenttiaan kirjoittaneen.

Isä nitro
04.04.2018, 14.20
Vaikuttaa tutulta tilanteelta. Joissakin polkupyörän, ei siis Fillarifoorumin, ketjuissa tapaa todella jäykkää ”varastointirasvaa”, joka on pestävä ensiksi pois vaikkapa edellä mainituilla liuotteilla, jotta voisi sitten laittaa ihan oikeaa rasvaa. Tämä on ihan empiiristä tietoa. Toki voi vapaarataskin jumittaa.

Taas kerran muistutus siitä, miksi en jätä pyörääni pyörähuoltojen poropeukaloille. Pahoittelut silti, ja ehdottomasti pyörä takaisin myyjälle moittein. Pyöräliikkeen toiminnan laadun huomaa siitä, miten homma skulaa kun tulee ongelmia. Ja niitähän tulee aina näinkin yksinkertaisten laitteiden kanssa. Ennemmin tai myöhemmin.

Sent from my iPad using Tapatalk

VesaP
04.04.2018, 14.24
Luulisi että uuden ketjun suojarasvat kuluu jo ekojen kymppien aikana pois ja ongelmana lähinnä sit liian kuivat ketjut jos ei tajua heti rasvata niitä itte.

Onko takavaihtaja (jos siinä semmoinen on) säädöissään? Sekin jos on viturallaan, voinee taaksepäin pyörittäessä ketju jumittaa.

Ja eikös fillarittarella ole kaikkien naisten peruskauraa eli kynsilakanpoistoainetta? Sitä kaadat paperiin ja pyyhkäset enimmät vaseliinit ketjuista pois ja sit vaan perään rasvaat oikealla ketjuöljyllä ketjut. Ei tarvii mennä ostoksille. Vai luulitko että kaupassa kenties laitetut ketjuöljyt kestää pitkäänkin talvella 150km työviikkoja?

maalinni
04.04.2018, 14.58
Itse en ainakaan varastorasvoja liuottelisi pois. Ne kuluu aikanaan.

Isä nitro
04.04.2018, 15.06
Jokaisen oma asia tämäkin. Itse ajattelen lähinnä käytön kannalta. Pyörän varastointi on sitten eri asia. Oletan että kyse on kuitenkin pyörän käytöstä. Että kun rasva on niin jäykkää, että ketjut eivät toimi kuten pitäisi eli vaikkapa siten kuin ensimmäisessä viestissä todettiin. Silloin ne eivät "kulu aikanaan", kun et viitsi/voi pyörällä ajella tai ainakaan vaihteita vaihdella. Ja tästä on siis kokemusta useammankin tapauksen perusteella, mutta myönnettäköön että kokemukset ovat etenkin takavuosilta. Muistaakseni en ole ongelmaan törmännyt aivan viimeisten vuosien aikana.

.

TemMeke
04.04.2018, 15.29
millaista ketjuöljyä olisi viisasta ostaa, kun vielä täällä meillä päin on pakkaskelejä?:cool:

Tuosta on keskusteltu 42 sivun edestä tuolla:
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?13350-Ketjujen-voitelu

Viimeisellä sivulla on linkattuna yksi hyvä vaihtoehto. On niitä monta muutakin, lueskele läpi. :)

kuovipolku
04.04.2018, 15.52
Tyhmät kysymykset sopinevat tähän ketjuun:

Miten paljon fillarin kasaamistyötä kivijalkakauppa tekee saadakseen valmistajan (asiaankuuluvien väliportaiden kautta) toimittaman pyörän ajokuntoon? Enemmän kuin verkkokaupasta omansa ostanut kuluttaja?

Eivätkö ketjut tule samoissa "varastorasvoissa", ovat ne sitten pyörään asennettuina tai olipa ostopaikka mikä tahansa, Tai ostaisi ne erikseen paketissa kivijalasta tai netistä?

Onko vastamyydyn pyörän ketjuihin yleensä tapana tai syytä laittaa "varastorasvojen" sijaan jotain paremmin talvikeleihin sopivaa ja pakkasta kestävää ketjuöljyä?

Onko kertojan mainitsema "luovutushuolto" sama kuin "ensihuolto"?

Miksi kertoja polkee taaksepäin? Eikö se ole jotain mitä tarvitsee harrastaa maastossa päästäkseen vaikeissa paikoissa sopivasti liikkeelle ja vauhtiin?

Miten pitkään kertoja ajoi pyörällä ennen kuin havahtui eturattaisiin ja takapakkaan kertyneeseen paksuun likaan? Olisiko niiden ja ketjun pyyhkimisellä säännöllisesti vältytty "purkan" jämähtämiseltä?

nure
04.04.2018, 16.51
Kevyt oma-alotteinen voitelu olisi tuonkin ongelman ratkaissut. Kaikissa ketjuissa on moinen suojarasva, ostat sitten mistä tahansa.

Mr_W
04.04.2018, 17.29
Voiko pelkkä varastorasvoilla ajelu aiheuttaa tuollaista pauketta? Itse ajelin tällä hetkellä käytössä olevalla ketjulla useamman sata kilometriä ensin ilman muita voiteluja. Ehkä ketju oli aika jäykkä, mutta tuskin kuitenkaan niin jäykkä, että olisi aiheuttanut muita ongelmia. Varastorasvat tosin keräävät likaa äkkiä, enkä tiedä vaikuttaako ulkolämpötila enemmän toimintaan niillä kuin muilla ketjuöljyillä.

Mutta kannattanee mennä näyttämään liikkeeseen, jos kerran palvelusta on maksettu.

kauris
04.04.2018, 18.23
Yksi syy jähmeän ketjun ja väärin säädetyn takavaihtajan lisäksi voi olla myös jo mainittu kylmälle huonosti sopiva vapaarattaan rasva.

Itse ajoin tänään työmatkan uudella Canyonillani, jossa on ketjuissa varastorasvat. Johtuiko sitten siitä mutta vaihteet vaihtuvat havaittavan hitaasti. Siis vaihtuivat kyllä mutta muutaman kymmenyksen tottumaani hitaammin siirtyi ketju seuraavalle rattaalle. Aion puhdistaa ketjut kunnolla ja laitan luultavasti squirttia tilalle kunhan kelit vielä vähän lämpenee ja saan tuon puutarhaletkun pihalla käyttöön. Sisällä kylppärissä en ketjuja viitsi alkaa pesemään.

oppes
04.04.2018, 18.59
Ite huomaavinani, että oikeasti ensimmäiset kympit (oli ostettu kivijalasta tai netistä) osat hakevat paikkaansa. Vaihteiston säädöt / toiminta ja ketjujenkin "toiminta" muuttuu. Eli ajat pari sataa huollatat/huollat ja vasta sitten alla on toimiva peli.

Isä nitro
04.04.2018, 19.35
Ite huomaavinani, että oikeasti ensimmäiset kympit (oli ostettu kivijalasta tai netistä) osat hakevat paikkaansa. Vaihteiston säädöt / toiminta ja ketjujenkin "toiminta" muuttuu. Eli ajat pari sataa huollatat/huollat ja vasta sitten alla on toimiva peli.

Näinhän se on. Tämän takana usein se, että uudet vaijerit venyvät, ehkä ketjutkin, ja sitä myöten säädöt muuttuvat. Lisäksi vaijerien päätyholkit asettuvat vähitellen paikoilleen.

Vivve
04.04.2018, 21.33
Liotinpesu ja kunnolliset öljyt ketjuihin.

Juha Jokila
05.04.2018, 00.56
Varastorasvoja mitään tarvi liuottimella pestä. Lisää päälle vain notkeampaa öljyä, niin kyllä ne rasvat siihenkin liukenee.

Mohkku
05.04.2018, 06.16
Pineline on silti hyvä hankinta, kun tuollaisella ajomäärällä ketjujen pesu tulee pian eteen. Itse olen luopunut ketjupesurin käytöstä, se kun ei puhdista kunnolla, mutta roiskii ympäriinsä. Eli pesuaineen lisäksi tarvitaan myös ketjulukko, jotta ketjun irroitus ja asennus käy helposti. Tarkoitusta varten tehdyt pihdit myös kannattaa hankkia, ei maksa suuria summia. Sopivan kokoinen kannellinen muovirasia, jossa ketjut liuottimessa pestään, myös täytyy jostain löytää.

Ketjulukkopaketissa mainittiin, että enintään 3 irroitusta ja kiinnitystä. Itse en lukkoa ole vaihtanut, vaikka olen sitä käyttänyt paljon useammin. Tiedä sitten, missä vaiheessa lukko kannattaisi vaihtaa. Löystyykö se oikeasti. Mukana silti kulkee varalukko.

VesaP
05.04.2018, 06.23
^Niitä mitään tarvii irrotella. Ketjuja siis. KOSKAAN ole irroittanut ketjuja pesua varten. Kastelet ketjut Pinelinellä suihkepullolla, sit kastelet autonpesusienen palan ensin vedellä ja sit Pinelinellä ja sitten hinkkaat vaan ketjun puhtaaksi sillä sienellä. Otat ketjun silleen "nyrkkiin" sinne pesusienen sisään ja sit sillä muutama veto (eli pidät sienikättä paikallasi ketjut nyrkin sisällä ja pyöräytät muutaman kerran kampia että ketjut liikkuu nyrkin sisässä muutaman kierroksen ajan) niin johan on (tarpeeksi) puhdasta ja sit antaa kuivua ketjujen (tai kuivaa talouspaperilla) Pinelinen vedellä huuhtelun jälkeen ja eiku uudet ajorasvat kehiin vain.

Aakoo
05.04.2018, 06.44
Mä ainakin vedän uudet ketjut aina bräkleenillä kostutetun rätin läpi, jolloin se ketjun pinnassa oleva tahma lähtee veke. Ei tartu lika ketjuihin. Niitä ketjun sisässä olevia rasvoja ei kannata huuhdella pois, se parasta tavaraa mitä siellä voi olla. Sitten kun alkaa kitisemään, niin laadukasta öljyä/muuta päälle.

Mä epäilen, että kun sinne ketjun sisään saa ne Pinelinet ujutettua, niin ei ne sieltä millään vedellä helposti pois lähdekään. Eli jos niitä ketjuja jossain pitää uittaa, niin sitten sellaisessa aineessa joka poistuu haihtumalla.

Mohkku
05.04.2018, 07.42
^Niitä mitään tarvii irrotella. Ketjuja siis.

Tarve riippuu siitä, kuinka puhtaaksi ketjut haluaa.

marmar
05.04.2018, 08.16
Varastorasvoja mitään tarvi liuottimella pestä. Lisää päälle vain notkeampaa öljyä, niin kyllä ne rasvat siihenkin liukenee.

Just näin. rapakelillä ketjut kannattaa rasvata noilla kilometreillä 2 kertaa viikossa, niin missä ongelma? Aikaistaa päivällä tai parilla rasvaista. Ensihuoltokin viikon päästä sinne kannattaa raportoida ongelmista.

Jo ei vie ensihuoltoon, niin sitten säätää itse paikat kuntoon. Aloitusviestistä päätellen oma osaaminen sitä luokkaa, että suosittelen liikkeen ensihuoltoa tässä tapauksessa.

Pysyy takuut voimassa.

oem
05.04.2018, 10.25
Voihan ne vaihtajan rissatkin tarkastaa, putsata ja voidella samalla.

latuman
03.05.2018, 09.44
Itselläni ollut sama ongelma kaikissa uusissa pyörissä. Rasva pitää pestä pois, muuten on tullut aina ongelmia chain suckin kanssa

Lähetetty minun CLT-L29 laitteesta Tapatalkilla