PDA

Näytä tavallinen näkymä : Sairastelut

EsaJ
02.01.2018, 12.41
Onkos täällä toistuvien sairastelujen kanssa painivia?? Ajattelin saada perspektiiviä tälle itseäni rotan lailla syövään kierteeseen. Laskin, että 9 kertaa on joku flunssa tms. estänyt fillaroimisen tänä vuonna, siinä on 8 liikaa mielestäni. Muutaman kerran sitä lekurilla selvitetty, laajat verenkuvat ok, Ruokavalio, monipuolinen itsevalmistettu ruoka, lisäravinteista "varmuudeksi" vitamiinilisät. monivitamiinia, C, D ja tarvittaessa Sinkkiä. HRV seuranta koko vuoden. Viikon kuormitus siellä 220-370TSS, enempään en ole päässyt, kun on pitänyt alottaa nousujohteisuus aina alusta. Jos HRV näyttää kokonaiskuormituksen olevan liian kova, niin lepoa päivä kaksi. N. 80-90% viikon TSSstä tulee PKsta. Lepopäiviä viikossa 2-3. Koskaan en ole reeneistä kokenut olleeni ns. Takki tyhjänä tai seuraavana päivänä tuntenut reenanneeni edellisenä päivänä. Sinne asti en vaan ole saanut kaavatettua määrää enkä intensiteettiä.

Sairastelujaksot (osassa myös toipilasoloa mukana)

27.2.-7.3.
11.4.-14.4
26.5-31.5.
7.6. -11.6.
23.6.-24.6.
1.7.-7.7.
9.9.-11.9.
15.11.-21.11.
17.12-29.12.

Ei ihmekään, kun ei kehity, kun jokaisesta taudista toipuminen menee viikosta kahteen, pahimmillaan kolmeen. Jokaisen flunssan jälkeen odotan vähintään 3 oireetonta päivää (ei räkää, limaa, yskää, heikotusta). Ekat pari kolme lenkkiä todella kevyttä PKta

Kummallisinta tässä on se, että kiivaimpana cyclocross kisakautena tänä syksynä olin terveenä. Kisoja oli kerta viikkoon ja arkena avaavia lenkkejä ja piikkausta. Volyymit matalat. Intensiteetti korkea. Kisoissa olen pystynyt ajamaan omaa parastani sen hetkisen kuntotasoon nähden. Kisoista olen palautunut hyvin ja seuraavana päivänä on ollut ihan normi fiilis.

Cx Kisat
17.9.
23.9.
30.9.
7.10.
28.10.

En halua jatkaa samaa kierteilyä enää tänä vuonna, sillä se tie ei vie mihinkään. Halu on kehittyä ja ajaa omaa parastaan taas syksyn CX kautena. Sitä ennen Korso ja pari muuta MTB tapahtumaa. Nyt ei tiedä enää mitä uskaltaa tehdä ja milloin pääsisi mukavaan reeniputkeen käsiksi, että välillä tuntisi edes tehneensä jotain

Mietteitä, omia kokemuksia, ahaa elämyksiä, mitä vaan saa jakaa. Sääliä en tarvitse. Lääkärinkäynnit ovat kertaluontoisia, vaikka samalla lekurilla kävisi, se ei pysty ottamaan kantaa 20min kokonaiskuvaan.

paaton
02.01.2018, 12.52
Minä taas mietin, että mitä tein tänä vuonna toisin. Kaksi lyhyttä flunssaa, jotka menivät muutamaan päivään ohi. Syksyllä kevensin hyvissä ajoin pelkkään pk-ajoon, koska muistin edellisen marras-joulukuun kolme peräkkäistä flunssaa.Tarha/kouluikäinen tenava on kyllä sairastellut usein, eli altistumisia on kyllä tullut.

Heinäkuussa oli myöskin muutaman viikon pyöräilyloma, jolla intensiteetti laski selvästi, eli touringia väliin. Suunnittelin samaa ensi kesällekkin.

paaton
02.01.2018, 13.41
Mutta onhan nuo sinun sairastelumäärät hurjia. Pakkohan tuollaisessa on jotain olla takana, varsinkin noin pienillä wk/tss lukemilla. Stressiä töistä?

EsaJ
02.01.2018, 13.49
Mutta onhan nuo sinun sairastelumäärät hurjia. Pakkohan tuollaisessa on jotain olla takana, varsinkin noin pienillä wk/tss lukemilla. Stressiä töistä?

No se jäi mainitsematta. Kovin stressikausi oli keväällä, intervallit ei kulkeneet, joten keskityin pääntyhjennys PK lenkeille, mitkä mentiin PK sykkeillä, ei sinne päin. Lepopäiviä tuli juuri HRV tulosten kanssa, kun oltiin punasella

Ois joskus kiva päästä sille nextille levelille

paaton
02.01.2018, 14.13
Mulla se hrv piippaa punaista jatkuvaan, mutten ole tuosta juurikaan välittänyt. Rmssd arvo on muutenkin niin luokattoman huono, ettei mitään rajaa. Itseltäni puuttuu työstressi oikeastaan kokonaan. Haalaripukuisen ammatin hyviä puolia.

Ettei vaan olisi mennyt sinulla jo pahemmin yli jossain vaiheessa? Kaveri sairasteli todella kauan kunnon työperäisen burnoutin jälkeen. Ei piisannut vuosi toipimiseen.

EsaJ
02.01.2018, 14.16
Mulla se hrv piippaa punaista jatkuvaan, mutten ole tuosta juurikaan välittänyt. Rmssd arvo on muutenkin niin luokattoman huono, ettei mitään rajaa. Itseltäni puuttuu työstressi oikeastaan kokonaan. Haalaripukuisen ammatin hyviä puolia.

Ettei vaan olisi mennyt sinulla jo pahemmin yli jossain vaiheessa? Kaveri sairasteli todella kauan kunnon työperäisen burnoutin jälkeen. Ei piisannut vuosi toipimiseen.

Jaa, mene ja tiedä, yöt oon saanut nukuttua kyllä kevään jälkeen hyvin ja mitään tuntemuksia ei ole, että olisi jäänyt mitään päälle. SItä vaan ihmettelen, miksi eka puolisko kisakautta meni ok, kun tuli taukoa kisasta, niin kipeeksi tulin.

Juha Lehtinen
02.01.2018, 15.28
Vuoden aikana en paljoa sairastele mutta liikaa innostuminen talvella sisätreenikautena aiheuttaa ongelmia lähes joka talvi, lähinnä omaa hölmöyttä. Melkoisia suonenvetoja iskee talvisin kuten viikonloppuna. Pitäisi tehdä ennen sessiota lämmittelyjä ja jäähdyttelyjä jälkeen ja ennakoivaa tankkausta sekä hieman vahvempaa urheilujuomaa treeniin yms...

paaton
02.01.2018, 15.39
Vuoden aikana en paljoa sairastele mutta liikaa innostuminen talvella sisätreenikautena aiheuttaa ongelmia lähes joka talvi, lähinnä omaa hölmöyttä. Melkoisia suonenvetoja iskee talvisin kuten viikonloppuna. Pitäisi tehdä ennen sessiota lämmittelyjä ja jäähdyttelyjä jälkeen ja ennakoivaa tankkausta sekä hieman vahvempaa urheilujuomaa treeniin yms...

Minä olen lopettanut leikkimisen näiden kovempien trainerisettien kanssa. Normaalit juomat pulloon ja käytän geelejäkin yli tunnin setissä. Palautusjuomat yritän muistaa myöskin. Minusta tämä nopeuttaa palautumista seuraavalle päivälle. Niin ja päivisin syön useasti ja aika paljonkin.

Juha Lehtinen
02.01.2018, 15.47
Pitäisi tosiaan muistaa että tässä 53 iässä ei olla mitään huippu-urheilijoita vaan pitäisi ottaa enemmän nauttimisen kannalta tämä harrastus.

PatilZ
02.01.2018, 15.51
Vuonna 2012 Vattenrundan session jälkeen mulla oli noin 9 kuukauden sairasteluputki. Keuhkoputken tulehduksia, joiden yhteydessä korvatulehduksia, poskionteloiden tulehduksia, jne jne. Toistakymmentä antibioottikuuria. Jossain vaiheessa tehtiin mykoplasmadiagnoosi ja pitkillä antibioottikuurilla se sitten vähitellen talttui. Sellainen muistikuva on, että mykoplasman hoitamisen jälkeenkin meni ainakin kaksi kuukautta sairastellessa. Treeni oli vähän sellaista, että akuuttioireiden poistuttua kevyttä treeniä, mutta koko ajan oli sellainen alipalautunut olo. En väitä, että ketjun aloittajalla olisi mykoplasmaa. Oma kokemus vaan.

nure
02.01.2018, 18.16
Toiset onnekkaampia... Kun en mittaillut tekemisiä enkä arvojani niin ei reiluun kymmeneen vuoteen yhtään sairas poissa-olopäivää... Tietnkin täytyy koputtaa puuta että putki jatkuisi vielä pitkään.
Mutta jos moisen sairasteluputkeen syöksyisin niin kyllä vakavasti tutkituttaisin itseni, nuo saattaa huonolla tuurilla olla vasta oireita...

Tinke
02.01.2018, 20.23
Jos ei stressistä eikä jostain piilevästä taudista ole kyse, niin mites elintavat, jotka vaikuttavat vastustuskykyyn? Onko esim. ruokavalio kunnossa?

Pari vuotta sitten kun muutin Englannista Suomeen tuli semmoinen kuva usein, että jengi elää ns. pumpulissa. Sisällä on aina 25 astetta lämmintä ja hygienia ym vedetään niin överiksi, että ei enää kestetä ulkomaailmaa. Englannissa kun oli aina sisälläkin kylmä ja kostea niin kyllä siinä karaistuu. Suomessa kaikilla on nykyään joku yliherkkyys tai mikälieallergia, joista ei ennen oltu kuultukaan.

paaton
02.01.2018, 21.41
Jos ei stressistä eikä jostain piilevästä taudista ole kyse, niin mites elintavat, jotka vaikuttavat vastustuskykyyn? Onko esim. ruokavalio kunnossa?

Pari vuotta sitten kun muutin Englannista Suomeen tuli semmoinen kuva usein, että jengi elää ns. pumpulissa. Sisällä on aina 25 astetta lämmintä ja hygienia ym vedetään niin överiksi, että ei enää kestetä ulkomaailmaa. Englannissa kun oli aina sisälläkin kylmä ja kostea niin kyllä siinä karaistuu. Suomessa kaikilla on nykyään joku yliherkkyys tai mikälieallergia, joista ei ennen oltu kuultukaan.

Engalnnissa on kyllä ainakin se ruokavalio kunnossa. On kyllä ihme, että tuolla elää kukaan yli 25 vuotiaaksi.

Heti alkuunhan EsaJ kertoi syövänsä terveellisesti. Itse syön ihan mitä sattuu. Oikeastaan ihme ettei pumppu ole jo pysähtynyt.

Seamus
02.01.2018, 21.45
Sisäilmaongelmia töissä tai kotona?

Tinke
02.01.2018, 22.05
Engalnnissa on kyllä ainakin se ruokavalio kunnossa. On kyllä ihme, että tuolla elää kukaan yli 25 vuotiaaksi.

Heti alkuunhan EsaJ kertoi syövänsä terveellisesti. Itse syön ihan mitä sattuu. Oikeastaan ihme ettei pumppu ole jo pysähtynyt.
No kieltämättä elintason alapäässä taso on vähän huonompi kuin Suomessa ja alueelliset erot suuremmat, mutta ei se lopulta hirveästi perusraksa-Penan ruokavaliota huonompi siellä ole ja eliniänodote miehillä on jopa Suomea parempi.

EsaJ:n monipuolinen ruokavalio meni ohi, mutta noita ajanjaksoja kun katsoo niin tulee väistämättä mieleen, että onko vaan infektiokierre jäänyt päälle liian lyhyiden tervehtymisjaksojen jälkeen? Niin tiheään on noita sairasteluja, että ei taida joka väliin edes mahtua paria viikkoa. Ja eikö se joku sääntö ole, että viikon sairastelun jälkeen pitäisi ainakin viikko levätä. Jos on antibiootteja annettu niin nehän laskee vastustuskykyä entisestään ja sitten kovien treenien aloitus ja stressi(?) taas nostaa infektioherkkyyttä entisestään. Mutta kai se lääkäri on jo nämä jutut kertonut ja jos vikaa epäiltäisiin niin se varmaan tutkittaisiin?

paaton
02.01.2018, 22.22
Esahan kertoi tuossa alussa miten on lähtenyt ajaman sairastelun jälkeen ja minusta ainakin lepoa on ollut enemmän kuin riittävästi.
Todennäköisesti noihin jaksoihin on merkattu parantumisajat mukaan.

Itselläni oli nyt viimeksi kuumeeton flunssa, joka alkoi sunnuntaina. Pahin meni ohi jo tiistaina ja to-pe olivat jo terveen tuntuisia päiviä. Trainerilla ajon aloitin jo lauantaina, enkä todellakaan odottanut yskän loppumista kokonaan. Sitä pientä köhää ja räkimistähän kestää parikin viikkoa pienenkin flunssan jälkeen. Jos odottaisi kaikkien oireiden ohi menenistä ja pitäisi tuon päälle vielä viikon terveen jakson, niin ajamaan ei ehtisi lainkaan.

EsaJ
02.01.2018, 22.26
Esahan kertoi tuossa alussa miten on lähtenyt ajaman sairastelun jälkeen ja minusta ainakin lepoa on ollut enemmän kuin riittävästi.
Todennäköisesti noihin jaksoihin on merkattu parantumisajat mukaan.

Itselläni oli nyt viimeksi kuumeeton flunssa, joka alkoi sunnuntaina. Pahin meni ohi jo tiistaina ja to-pe olivat jo terveen tuntuisia päiviä. Trainerilla ajon aloitin jo lauantaina, enkä todellakaan odottanut yskän loppumista kokonaan. Sitä pientä köhää ja räkimistähän kestää parikin viikkoa pienenkin flunssan jälkeen. Jos odottaisi kaikkien oireiden ohi menenistä ja pitäisi tuon päälle vielä viikon terveen jakson, niin ajamaan ei ehtisi lainkaan.

Mä oon menny aikalailla ton Pippan mallin mukaan. Yskässä en ajaisi, alahengitystieoire

https://www.pippalaukka.fi/fi/flunssa-ja-liikunta-eivat-sovi-yhteen/

paaton
02.01.2018, 22.42
En minäkään sellaista oikeaa yskää tarkoita, vaan sitä liman irtoamista. Sitähän nyt tulee oikeasti viikkoja flunssan jälkeen.

Edit: Oletko muuten EsaJ käyttänyt sykevälivaihtelua parantumisen arviointiin? Mielestäni siitä näkyy aika suoraan, milloin on kunnossa.

EsaJ
03.01.2018, 00.01
En minäkään sellaista oikeaa yskää tarkoita, vaan sitä liman irtoamista. Sitähän nyt tulee oikeasti viikkoja flunssan jälkeen.

Edit: Oletko muuten EsaJ käyttänyt sykevälivaihtelua parantumisen arviointiin? Mielestäni siitä näkyy aika suoraan, milloin on kunnossa.

Juu. Sitä olen koko vuoden käyttänyt ja toipilasvaiheessakin seuraan. Tosin joskus se on vihreällä ennemmin kuin oma olo on sellainen, että ajamaan menisin.

tempokisu
03.01.2018, 00.36

Sykkeen mukaan mun pitäisi olla ihan ok kunnossa mutta kun en ole. Tosin voi johtua Propral- lääkkeestä... En kyllä ole muutenkaan mahtunu noihin valmiisiin tieteellisiin malleihin vaan menny ihan omia ihmeellisiä sivupolkujani...

kaakku
03.01.2018, 00.58
Mä sairastelin useamman vuoden putkeen suht usein, just ton 8-9 kertaa vuoteen, sellaisia perusflunssia: ei mitään pahaa mutta 2-4 päivää kova räkätauti. Joka tietysti pilaa viikon-kahden treenit. Nyt nämä ovat pysyneet poissa (kop kop) ja ainoa mikä on muuttunut on että aloitin epäsäännöllisen säännöllisen nenähuuhtelun iltaisin. Puoliso tekee säännöllisesti ja molemmat ovat pysyneet paremmin terveinä. Nenäkannun saa edullisesti apteekista ja merisuolahan on puoli-ilmaista. Liekö tällä mitään tekemistä asian kanssa - viisaammat voivat kertoa - mutta itsellä ainakin tuntuu toimivan.

paaton
03.01.2018, 09.32
Juu. Sitä olen koko vuoden käyttänyt ja toipilasvaiheessakin seuraan. Tosin joskus se on vihreällä ennemmin kuin oma olo on sellainen, että ajamaan menisin.

Noin vähän arvelinkin. Minä taas meinaan lähteä vähän liian aikaisinkin. Nyt parilla viime kerralla olen ajanut jo kevyttä trainerilla, kun mittari on näyttänyt vielä huonoja arvoja.

EsaJ
03.01.2018, 09.40
Mä sairastelin useamman vuoden putkeen suht usein, just ton 8-9 kertaa vuoteen, sellaisia perusflunssia: ei mitään pahaa mutta 2-4 päivää kova räkätauti. Joka tietysti pilaa viikon-kahden treenit. Nyt nämä ovat pysyneet poissa (kop kop) ja ainoa mikä on muuttunut on että aloitin epäsäännöllisen säännöllisen nenähuuhtelun iltaisin. Puoliso tekee säännöllisesti ja molemmat ovat pysyneet paremmin terveinä. Nenäkannun saa edullisesti apteekista ja merisuolahan on puoli-ilmaista. Liekö tällä mitään tekemistä asian kanssa - viisaammat voivat kertoa - mutta itsellä ainakin tuntuu toimivan.

Nenukannu on ja sillä olen muutamat poskiontelotulehdukset pois hoitanut. Vettä rööreihin, sormilla puristan nenän kii ja sit niistämispaineita nenään niin vesi turskahtaa poskionteloihin ja tuo sitten vapaasti niistäen kamat pois onteloista. Ylläpitohuuhtelua en ole kokeillut. Kunhan luokittelen itseni terveeksi, pitää koittaa. Nyt vielä takaisin tullut yskä pitää minut kategoriassa ”oireinen” . Tänään lekurille taas. Mykotestit pyydän.

Sunnuntain kauden vika CX kisa jää ny sit väliin ja kisoissa korkkaamaton kalusto jää odottamaan syksyä. Vitutuksen määrää mahdoton kuvailla kirjoittamalla.

Sent from my iPhone using Tapatalk

marco1
03.01.2018, 10.39
Taikatemppuja ei ole tarjota mutta hammasremontit ja ikenien terveydestä huolehtiminen vähensivät itselläni toistuvaa flunssailua jossain vaiheessa. Hammasväliharjoja joutuu käyttämään päivittäin ja ehkä niitä juurihoitosessioita tulee jatkossa lisää.

Nykyflunssat ovat kyllä monin verroin aikaisempia sitkeämpiä, syitä varmaan on useampia.

Scade
03.01.2018, 10.49
Noin runsas sairastelukierre kuulostaa kyllä siltä, että pohjalla on jotain muuta kuin vain huonosti hoidettu palautuminen tai ruokavalio. Nostan kuitenkin vielä yhden asian esille, vaikka siitä ei välttämättä EsaJ:lle ole ratkaisua niin saattaapahan jotakuta muuta hyödyttää. Jos on taipumusta sairasteluun niin kannattaa miettiä treenien (erityisesti kovien) sijoittamista päiväaikatauluun. Jos työympäristö, tms. on taudeille altistava (flunssakausi varmaan kaikki ympäristöt missä ollaan tekemisissä muiden ihmisten kanssa) suosittelen välttämään kovia treenejä ennen töitä ja treenata kovat sitten mieluummin viikonloppuisin tai töiden jälkeen, ettei tartte alentuneesta vastustuskyvyllä lähteä liikenteeseen. Myös ihan peruspk voi mennä tähän kategoriaan kun sekin akuutisti alentaa vastustuskykyä.

Toisekseen mainitsit ravitsemuksen olevan kohdallaan, mutta kannattaa kiinnittää erityistä huomiota harjoituksen aikaiseen hiilihydraattien nauttimiseen. Se on yksi niistä harvoista ravinteista/lisäravinteita, joilla on oikeasti sen verran vahva näyttö puolustuskyvyn kannalta, että sitä voi perustellusti suositella. Mielellään jo harjoittelun aikana sekä myös välittömästi treenin jälkeen. Erityisesti pidemmissä ja/tai kovemmissa treeneissä, mutta varotoimenpiteenä (maltillisemmin) myös lyhyemmissä ja kevyemmissä harjoituksissa. Terveenä pysyminen on suurempi plussa kuin mahdolliset marginaaliset rasva-aineenvaihdunnan buustaukset.

EsaJ
03.01.2018, 11.00
Noin runsas sairastelukierre kuulostaa kyllä siltä, että pohjalla on jotain muuta kuin vain huonosti hoidettu palautuminen tai ruokavalio. Nostan kuitenkin vielä yhden asian esille, vaikka siitä ei välttämättä EsaJ:lle ole ratkaisua niin saattaapahan jotakuta muuta hyödyttää. Jos on taipumusta sairasteluun niin kannattaa miettiä treenien (erityisesti kovien) sijoittamista päiväaikatauluun. Jos työympäristö, tms. on taudeille altistava (flunssakausi varmaan kaikki ympäristöt missä ollaan tekemisissä muiden ihmisten kanssa) suosittelen välttämään kovia treenejä ennen töitä ja treenata kovat sitten mieluummin viikonloppuisin tai töiden jälkeen, ettei tartte alentuneesta vastustuskyvyllä lähteä liikenteeseen. Myös ihan peruspk voi mennä tähän kategoriaan kun sekin akuutisti alentaa vastustuskykyä.

Toisekseen mainitsit ravitsemuksen olevan kohdallaan, mutta kannattaa kiinnittää erityistä huomiota harjoituksen aikaiseen hiilihydraattien nauttimiseen. Se on yksi niistä harvoista ravinteista/lisäravinteita, joilla on oikeasti sen verran vahva näyttö puolustuskyvyn kannalta, että sitä voi perustellusti suositella. Mielellään jo harjoittelun aikana sekä myös välittömästi treenin jälkeen. Erityisesti pidemmissä ja/tai kovemmissa treeneissä, mutta varotoimenpiteenä (maltillisemmin) myös lyhyemmissä ja kevyemmissä harjoituksissa. Terveenä pysyminen on suurempi plussa kuin mahdolliset marginaaliset rasva-aineenvaihdunnan buustaukset.

Ensimmäinen vinkkisi todella haastava, mutta ymmärrän syy yhteyden. Muutama tauti on todellakin tullut perheen muilta jäseniltä varmastikin. Kävi mielessä, että kun molemmat junnut oli kipeenä, kannattaako siihen hetkeen tehdä intervallireenejä turbotrainerilla tai pidempää PKta. Kipeeksihän sitä tultiin itsekin.

Energian suhteen olen hiilaripainotteinen kaveri. Rakastan täysjyväleipää, pastaa yms, mutta pyrin pitämään sen mahdollisimman hyvälaatuisena. Intervalleissa on mukana hiilarigeelit tai nestemäisenä. Pidemmille lenkeille mukana omenaa tai banaani, tai geelit. Lenkin jälkeen ennen suihkua pikaboostina vajaa annos protsku ja hiilarijauheesta palkkarinesteet, ja sitten kiinteää ruokaa suihkun jälkeen (täysjyväpaahtoleipää, kalkkunaleikettä yms. Moni vierestäkatsoja onkin ihmetellyt, kuinka yhteen mieheen voi mennä niin paljon leipää.

@marco1 tuo on hyvä huomio ja täytyy panostaa, sillä tuosta tulee lipsuttua tosi usein.

EsaJ
03.01.2018, 11.21
Sisäilmaongelmia töissä tai kotona?

Tämä on hyvä pointti, mihin ei ole antaa 100% vastausta. Vanha rintamamiestalo, missä asutaan on remontoitu lähes kokonaan ja rakenteissa terveeksi todettu, korvausilmaventtiilit ja koneellinen poisto. Työpaikan ilmanvaihdosta en pysty sanomaan mitään. Homeisessa talossa olen hetken nuorena asunut. Sen hajun haistan, kaupan kassajonossakin, jos joku homeasunnossa asuva seisoo vieressä.

paaton
03.01.2018, 12.02
Moni tykkää ajaa treenit aamusta, mutta itselleni on kyllä sopinut illalla ajetut trainerisetit. Palaudun yön aikana aika hyvin ja aamulla on skarppi olo töissä.

En ole kyllä ikinä ajatellut vastustuskyvyn laskua kovan treenin jälkeen, mutta noinhan se varmastikkin menee. Olen sen verran saamaton, että pitkän ja kovan lenkin jälkeen makaan oikeasti sohvalla ja syön kebabia. En siis lähde lastenkutsuille tai hop-loppiin. Seuraavan päivän voi sitten pyhittää perheelle.

X-terra
03.01.2018, 12.21
Mites sitten vaikka mahdollinen astma, ainakin itselläni reilun 10 vuoden aktiivinen flunssailu loppui, kun uskoin työterveyslääkäriä ja menin astmakokeisiin. Vaikka puhallukset oli keskimääräisten yläpuolella ilman lääkitystäkin niin kyllähän astmalääkkeillä peffi nousi 200 pykälää ja jatkuva tukkoisuus sekä 7-8 flunssaa vuodessa jäi pois. En nyt väitä että EsaJ:llä astma olisi, mutta kävisin kyllä sen mahdollisuuden sulkemassa pois kokeilla.

Juha Lehtinen
03.01.2018, 12.25
Itselläni kroppa elää omaa elämäänsä kun joudun jatkuvaa 3-vuorotyötä tekemään. Aikaiset aamuherätykset ovat myrkkyä jos pitää olla virkeä ja harjoitukset ja päivän askareet sujuisi pirteällä mielellä.

EsaJ
03.01.2018, 12.34
Mites sitten vaikka mahdollinen astma, ainakin itselläni reilun 10 vuoden aktiivinen flunssailu loppui, kun uskoin työterveyslääkäriä ja menin astmakokeisiin. Vaikka puhallukset oli keskimääräisten yläpuolella ilman lääkitystäkin niin kyllähän astmalääkkeillä peffi nousi 200 pykälää ja jatkuva tukkoisuus sekä 7-8 flunssaa vuodessa jäi pois. En nyt väitä että EsaJ:llä astma olisi, mutta kävisin kyllä sen mahdollisuuden sulkemassa pois kokeilla.

Tämä täytyy selvittää kanssa, vaikka jatkuvaa tukkoisuutta tai hengenahdistusta ei ole. Koira on perheessä.

Seamus
04.01.2018, 00.36
Tämä on hyvä pointti, mihin ei ole antaa 100% vastausta. Vanha rintamamiestalo, missä asutaan on remontoitu lähes kokonaan ja rakenteissa terveeksi todettu, korvausilmaventtiilit ja koneellinen poisto. Työpaikan ilmanvaihdosta en pysty sanomaan mitään. Homeisessa talossa olen hetken nuorena asunut. Sen hajun haistan, kaupan kassajonossakin, jos joku homeasunnossa asuva seisoo vieressä.

Jos on joskus altistunut kunnolla niin sitä voi olla herkkä sisäilman laadun muutoksille loppuikänsä. Onko noita remontteja tehty lähiaikoina?

Itellä loppu kummasti sairastelut (pitkittyneet flunssat, poskiontelontulehdukset, jatkuva köhä sekä limakalvojen kuivuus) kun duunipaikka vaihtu pahasti homeisesta rakennuksesta uusiin toimitiloihin.

EsaJ
04.01.2018, 08.24
Jos on joskus altistunut kunnolla niin sitä voi olla herkkä sisäilman laadun muutoksille loppuikänsä. Onko noita remontteja tehty lähiaikoina?

Itellä loppu kummasti sairastelut (pitkittyneet flunssat, poskiontelontulehdukset, jatkuva köhä sekä limakalvojen kuivuus) kun duunipaikka vaihtu pahasti homeisesta rakennuksesta uusiin toimitiloihin.

Remontti loppui 7 vuotta sitten. Oma oleskelu homeisessa ei ollut pitkä, muutamia viikkoja 90 luvulla. Sitä hajua ei vaan nokka unohda, varsinkaan kun olin läsnä, kun homeen valtaama puurakenneulkoseinä avattiin kerrostalossa. Juu lähipiirissä on kanssa samoja paranemisia tapahtunut, kun on homealtistuksesta päästy eroon.

Eilen kävin kuukauden sisään kolmannessa verikokeessa, keuhkoklamdia, mykoplasma, valko ja punasoluerittelyt. Tuloksia odottelen.

Slwrider15
05.01.2018, 14.28
Remontti loppui 7 vuotta sitten. Oma oleskelu homeisessa ei ollut pitkä, muutamia viikkoja 90 luvulla. Sitä hajua ei vaan nokka unohda, varsinkaan kun olin läsnä, kun homeen valtaama puurakenneulkoseinä avattiin kerrostalossa. Juu lähipiirissä on kanssa samoja paranemisia tapahtunut, kun on homealtistuksesta päästy eroon.

Eilen kävin kuukauden sisään kolmannessa verikokeessa, keuhkoklamdia, mykoplasma, valko ja punasoluerittelyt. Tuloksia odottelen.

Onko sinulta myös myös kilpirauhasarvot tarkastettu? Pielessä olevat arvot voivat aiheuttaa monenlaisia oireita.

H. Moilanen
05.01.2018, 15.30
Kovin stressikausi oli keväällä, intervallit ei kulkeneet, joten keskityin pääntyhjennys PK lenkeille, mitkä mentiin PK sykkeillä, ei sinne päin.

Tästä ei pysty aukottomasti päättelemään kuinka isolla liekillä kynttilää on poltettu, mutta fyysisen suorituskyvyn heikkeneminen ja sairastelukierre viittaisi kyllä ihan kohtuulliseen roihuun. Tällaisesta palautuminen ottaa yleensä vähimmilläänkin kuukausia täyslepoa ja eristystä kaikista stressin aiheuttajista, esimerkiksi töistä.

EsaJ
06.01.2018, 09.22
Tästä ei pysty aukottomasti päättelemään kuinka isolla liekillä kynttilää on poltettu, mutta fyysisen suorituskyvyn heikkeneminen ja sairastelukierre viittaisi kyllä ihan kohtuulliseen roihuun. Tällaisesta palautuminen ottaa yleensä vähimmilläänkin kuukausia täyslepoa ja eristystä kaikista stressin aiheuttajista, esimerkiksi töistä.

Melkein siellä käytiin. Töistä oli lepoa. Uniongelmat loppui siihen kans.

Tämänhetkisen taudin syy selvisi kait, tauti, mikä on ollut jo joulukuun puolivälistä asti päällä tavalla tai toisella. Labratulokset tuli Mehiläisen sovellukseen. Mykoplasma positiivinen. Ikävintä tässä se, että mulla ei reseptiä ja mua hoitanut lekuri poissa ens viikon. Pitää varata aika toiselle lääkärille, joka saa vielä ite tulkita loput verikokeet.

Toinen löydös on B erytrosyytit on alle viitearvojen-> lievä anemia?? Mutta lekuri kertokoonhttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20180106/f302e82988e7cac333ce72bc2b8798f1.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20180106/d393c796f4cd422425d9960a0c57c42e.jpg.

MacKonte
06.01.2018, 11.10
Hyvä, että selvisi. Mykoplasma on vaikeasti kokeilla tunnistettavissa, mutta sullahan tuo on ollut ennenkin? Ei aiemmin lääkäri ottanut huomioon mykon mahdollisuutta?

EDIT: vasta-aineethan saattaa olla peruja aiemmasta mykoplasmasta?

EsaJ
06.01.2018, 15.07
Hyvä, että selvisi. Mykoplasma on vaikeasti kokeilla tunnistettavissa, mutta sullahan tuo on ollut ennenkin? Ei aiemmin lääkäri ottanut huomioon mykon mahdollisuutta?

EDIT: vasta-aineethan saattaa olla peruja aiemmasta mykoplasmasta?

Kesäkuussa tuo mykoplasma testitulos oli Negatiivinen. Eli onko siinä välissä sit ollu mykoa??? Lekuri sanos että ei ole akuutti myko sillä leukosyytit ei koholla. Perkele........ malttamatonta toipumista sitte.

EsaJ
13.01.2018, 22.37
Loppuyhteenveto. Duunistressin piikkiin pistän helmikuu - heinäkuun sairastelut. Syyskuun sairastelua en osaa kategorisoida, mutta loppu menee mykoplasman piikkin. Oma lääkäri (urh lääketiet. Erik) tarkasti koko sairashistorian perjantaina, kun viimeisetkin testitulokset tuli ja 15.11. Alkanut loppu vuoden sairastelukierre (terveys heitti ylös alas kuiva yskä, äänen menetys, arka henkitorvi kuumeilu yms ) oli niin tuttua aiemmista mykoista, että nyt popsitaan toista päivää mykoplasmaan tarkoitettua abtibioottia. Hän piti erittäin selkeänä myko testin positiivisuutta ja akuutteja oireita. Tuloksia odotellessa ennen tuomiota kävin tunnin koiralenkin, minkä jälkeen turpos kaulan imusolmukkeet kuin marmorikuuliksi muljuen päätä kääntäessä, nyt alkaneet kadota ja orastava yskähtämisen tarve ei niin paha. Josko tää tästä....

Tän kauden odotukset ei tuu kohtaamaan tavotteita. Josko sitten 2019 oltais nextillä levelillä....

Köfte
14.01.2018, 00.55
^ Duunistressi aikoinaan aiheutti myös kummallisia oireita, joista
nuori työterveyslääkärin alku järkyttyi pahoin. Seurauksena järjetön
määrä turhia testejä ja labranäytteitä. 6 kk irtisanomisajan ja työ-
velvoitteen yhteisvaikutuksella saattoi olla osuutta asiaan...
Myko on ikävä, mutta voitettavissa. Pikkusysterin maratoonari-
kollega selätti moisen ja kipittelee jälleen. Nelikymppisiä ämysköitä
molemmat.

EsaJ
31.01.2018, 09.21
Myko vaati toisen antibioottikuurin. 2 pilleriä ois jäljellä ja nyt iski näemmä ihan perusflunssa. Tänä vuonna on mahkut rikkoa 10 flunssan raja ja taata, että kehitystä ei tapahdu. Ja perään ne kuuluisat suomalaiset kirosanalitanjat.....

tempokisu
31.01.2018, 09.31
mutta fyysisen suorituskyvyn heikkeneminen ja sairastelukierre viittaisi kyllä ihan kohtuulliseen roihuun. Tällaisesta palautuminen ottaa yleensä vähimmilläänkin kuukausia täyslepoa ja eristystä kaikista stressin aiheuttajista, esimerkiksi töistä.

Niinpä, mutta kun elääkin pitää ja laskut maksaa.
Verenpaineongelman takia on kyllä lenkit jääny välistä, kun huitelee 80/50 ja alle, ei pysy pystyssä edes kotioloissa. Toisaalta kun paineet lähentelee 240/130 niin ei silloinkaan inspiroi lenkille lähteä. Ja nimenomaan työjännittäminen aiheuttaa noi korkeat paineet. Ei inspiroi lääkäriin asian takia lähteä, laittavat mun vielä taysiin ja sinne en elävänä mene.

Samaa stressiähän työn takia on ollu jo 14 vuotta, mutta ei verenpaine ole aiemmin näin dramaattisesti reagoinut. Oli sitten sattumaa tai ei, mutta ongelma alkoi nimenomaan sen jälkeen kun söin nahkiaisen....

paaton
31.01.2018, 11.10
Sairastelut ketjun alle voisikin koota vinkkejä, millä onnistuu välttämään tartuntataudit edes tammi-maaliskuun välisenä aikana. Siis olettaen, ettei takana ole mitään ylirasitusta tai mykoa.

Itse mietin porttikieltoa niille kymmenelle ekaluokkalaiselle, jotka ravaavat meille suoraan koulun jälkeen. Kaveri vinkkasi myöskin siitä, ettei naamaa räpelletä sormilla ennen käsienpesua .

Tähän asti olen selvinnyt tenavan sairauksista muutamalla kuumeettomalla flunssapäivällä, mutta nyt kyllä napsahti kerrasta kunnolla. Taitaa tulla luistelutreenit yhteenlaskettuna 2-3vk tauko pahimpaan aikaan, eli se siitä hyvästä kehitysestä ja kunnosta heti huhtikuun alkuun.

Tähän asti olen vielä pitänyt hyvin kiinni palautumisesta, eli olen nukkunut kuin tukki ja sykevälivaihtelukin on näyttänyt pelkkää plussaa. Vähän veikkaan, että taudista parantumisen jälkeen mittarit unohdetaan ja katsotaan miten käy. 11.2 olisi viikon reissu espanjaan.

H. Moilanen
01.02.2018, 15.21
Niinpä, mutta kun elääkin pitää ja laskut maksaa.

Työkyvyttömyyden varalle on olemassa erilaisia tukimuotoja, joiden avulla eläminen onnistuu. Myös yrittäjille.

Ja ainahan voi valita itsensä ja terveytensä uhraamisen työnteon alttarille.

mjjk
04.02.2018, 22.47
Marraskuun lopulta alkaen: Mykoplasmaepäily (joka ei ensimmäisessä verikokeessa vielä varmistunut, toinen sisässä), itse epäilen enemmän lievää ylikuntoa, inlfluensa, niskan ja rintalihaksen tulehdus ja vihdoin kun rupesin pääsemään takaisin ajokuntoon niin nyt iski ruusu. Tullut ainakin pidettyä lepopäiviä viimeaikoina.

Api76
17.02.2018, 23.35
Ei liity flunssaan mutta Käväsin lääkärillä kun ei reeni kulkenut. Ei ollut flunssa vaikka reeni ei kulkenut, eikä ollu ylikunto kun leposyke 48. Ei yskittäny Nii ei ollu mykoplasma. No kunnanlääkäri oli tarkka ja huomaisi sivuäänen sydämmessä.... Kadiologin tuomio, aorttaläpässä kalkkia ja vuotoa. 10%max sykkeestä pois, pkta paljon. Jos ei oireita Nii kontrolli 12kk välein jos oireilee Nii ukko halki ja keinoläppää peliin....

X-terra
18.02.2018, 01.56
Sairasteluja alkaa näköjään tulemaan muillekin +40 vuotialle. Viime kesänä tutkittiin hieman huonontunutta koordinaatiota, varsinkin oikeassa jalassa. Lopputulemana oikean jalan huonotunut koordinaatio ja sairaanloisen paksuuntunut kammoiden välinen seinämä sydämessä. En tiedä mistä neurologi päätteli vikojen lähtevän pumpusta, mutta sieltähän löytyi kuitenkin jotain, mitä en edes osannut odottaa. No, nyt hoidetaan mykoplasman re-infektiota, ei kestänyt roppa vähän pidempää aerobisellä kynnyksellä tehtyä hiihtolenkkiä (oikeasti "myko" kyllä taisi tulla joulukuun järjettömästä kokonaisrasituksesta), vaan veti keuhkot täyteen smäidää, oli pakko lähteä hakemaan parempia avaavia lääkeitä ja verikokeissa löytyi "mytoplasma". Tosin sydänfilmissä löytyi "akuutti infarkti" johtuen tuosta väliseinän paksuuntumisesta, mutta verikokeissa ei tietenkään ollut mitään siihen viittaavaakaan. On tää tätä, oman kannan mukaan kuolen varmasti ennen 50 ikävuotta.....

tempokisu
18.02.2018, 06.00
Työkyvyttömyyden varalle on olemassa erilaisia tukimuotoja, joiden avulla eläminen onnistuu. Myös yrittäjille.

Ja ainahan voi valita itsensä ja terveytensä uhraamisen työnteon alttarille.

On, mutta kun olen maksanu sitä pienintä YEL-maksua niin en saa mitään, jollain pitäisi elää nytkin.
Vähän toi nyt kyllä tuntuu hassulta että "uhraa terveytensä työnteon alttarille" -- heh, olisiko tohon kohtaan "työnteko" joku muu sana parempi.... Mulla on töitä liian vähän ja tämä on hyvin kevyttä työtä, ihan mieluusti tekisin enempi töitä. Hae muualle....no kun ei ole otettu, kyllä nämä elämän realiteetit on käyny aika selväksi.

En mä edes halua elää eläkeikään, tuskin tarviikaan. Ja se ei ole huono juttu ollenkaan. Verenpaineen ääriarvoja seuraan ihan mielenkiinnolla, en mä huolestunut ole. Jos menolippua tarjotaan, niin mä otan.

mk
20.02.2018, 12.32
2-3vkoa jatkunut keuhkoissa tuntunut ahdistus, osin astman aiheuttamaa ja osin kylmän kuivan sään .. Nyt 2vkoa hoitavaa tupla-annostus ja avaavia aina tarpeen mukaan ja ennen lenkkiä niin alkaa olo pikkuhiljaa kohenemaan. Lenkit kevyttä ulkoiluvauhtia syketasoja rajoittaen.. Verikokeita eikä muita ole otettu, konsultoitu vaan hengityshoitajaa hoidon suunnasta..