PDA

Näytä tavallinen näkymä : 20 tkm vuonna 2018

reima sparf
31.12.2017, 19.46
Nyt kun vuosi 2017 on lopuillaan niin paras pistää lupaus tai tavoite ensi vuodelle! Kukas lähtee mukaan tavoittelemaan kahtakymppiä ensi vuonna? Kaikki luonnollisesti ulkona ajettuja. Olis kiva saada porukkaa mukaan ja pieni seuranta päälle ettei lähde lipsumaan.

oppes
09.01.2018, 18.54
Onnea yritykselle. Kun itse pääsee nyt ensin tuohon 10k-kerhoon (ja eläkkeelle, että on aikaa :D ) niin yvä on / perässä tullaan.

kuovipolku
09.01.2018, 20.29
Kannattaako sitä ollenkaan lähteä kahtakymmentä tonnia tavoittelemaan, sillä pian sen jälkeen kun iloisena kerrot foorumilla saavuttaneesi tavoitteesi tulee joku joka kertoo sinä ja sinä vuonna ajaneensa 40000 km?

Vakavammin puhuen: voidaan tietenkin kysyä onko 20 tkm millään lailla järkevä tavoite. Eikö olisi paljon parempi luvata itselleen esimerkiksi että ajaa yhden kovatehoisen treenin ja yhden ylipitkän treenin joka viikko ja antaa kilometrien tulla ja 20000:n tulla täyteen jos on tullakseen? No, ei kannata asettua kenenkään ajohousuihin kun ei siihen kuitenkaan oikeasti pysty.

Tavoite vaatii keskimäärin 400 km per viikko, kahdella pyöräilyvapaalla tai flunssanpotemisviikolla. Käytännössä ehkä (mahdollisimman pyörein luvuin ilmaistuna) 20 kpl 300 km ja 20 kpl 500 km viikkoja sekä 5 kpl 700-800 km ja 5 kpl 200-300 km viikkoja. Parempi pitää vaihteluväli suurena kuin yrittää latoa kilometrejä tai tunteja tasaiseen tahtiin.

Helppoahan se ei tule olemaan, ei ainakaan täyttä työaikaa noudattamaan joutuvalle. Kilometrit voivat kyllä koostua monenpituisista lenkeistä ja sanoisin että kannattaa ajaa toisaalta sellaisia lenkkejä joista tykkää ja toisaalta mahdollisimman erilaisia lenkkejä jotta päällimmäiseksi ajatukseksi lenkillä ei muodostuisi se paljonko tästä saa lisää kilometrejä ja riittävätkö ne. Jos jo nyt joutuu huolehtimaan itsekuristaan ja siitä ettei lipsu tavoitteesta, niin lähtökohta ei minusta ole paras mahdollinen - mutta eihän sen tarvitse merkitä sitä ettei tavoitteeseen pääsemiseen ole reaalisia mahdollisuuksia, sillä meitähän on moneksi, ihmisiä voivat motivoida kovin erilaiset asiat.

Ja useinhan tiukan tavoitteen asettaminen on ollut voittopuolisesti hyvä juttu, vaikkei siihen ole päästykään.

PS Eräänlaisena disclaimerina voisin kertoa että viime vuonna ajoin sen 20 tkm tai huomasin/jouduin huomaamaan ajaneeni sen verran. 2015 jäin 20 km vaille, mutta en kokenut tarpeelliseksi lähteä niitä ajamaan vuoden kahden viimeisen päivän huonoissa ajokeleissä. (Oli siinä päätöksessä varmaan mukana jotain todistelua itselle siitä ettei ole numeroiden tai sellaisten tavoitteiden orja joita ei ole itse itselleen asettanut - enkä minä olisi kieltäytynyt niitä ajamasta jos olisi ollut hienoja ajopäiviä...)

znood
10.01.2018, 19.06
Tsemppiä tavoittelle. Tuo on tehtävissä mutta tarvitsee todellakin sitä aikaa ympäri vuoden mitä viettää satulassa.
Normaalilla työssäkäyvällä voi olla jo vaikeaa tuollaista saumaa löytää edes puolelle matkalle.

Itse ajanut parhaimpana vuotena 8800km josta noin 5500km oli maastossa. Silloin tuli ajeltua muuten normaalisti ja kesällä hyvinä keleinä vietettyä pyörän päällä 25-30h/viikko.

kuovipolku
10.01.2018, 20.29
Jos menee tuhlaamaan hyvää ajoaikaa maastoon ei kannata kovin kummoisista kilometrimääristä haaveillakaan:cool: Mutta jos malttaa suurimman osan ajasta pysyä asfaltilla ja osallistuu ahkerasti porukkalenkkeihin ei ihan tuommoisia viikkotuntimääriä tarvitse olla poissa ruokapöydän äärestä.

Kolmenkympin keskarilla ne huippuviikotkin menevät "puolipäivätyönä" ja silloinkin isää tai aviopuolisoa nähdään viikonloppunakin kotona (ja muutenkin kuin sohvalle nukahtaneena).

Toisaalta tavoite ei välttämättä vaadi porukkalenkkeilyä ja tapoja on monta. Joku voi hyvinkin valita sen tien että pitää viikkoja jolloin käytännössä asuu pyörän päällä ja kerää kilometrejä "ei matka tapa vaan vauhti" -periaatteella.

Normaali työssäkäyntikin aivan varmasti onnistuu - ehkä sillä edellytyksellä ettei työmatkoihin mene toista tuntia ilman että niistä syntyy ajokilometrejä - eikä sitä pidä käyttää tekosyynä, jos kahteenkymmeneen tonnin on hinkua. Silloin on vain priorisoitava ja jätettävä muut aikaa vievät harrastukset vähemmälle ja oltava puolet vuodesta valmis tekemään lenkkinsa pääosin pimeässä.

kuovipolku
18.01.2018, 22.03
Pettyikö ketjun avaaja siihen ettei porukkaa lähtenytkään mukaan? Vai lähtikö kenties porukkaa mukaan yksityisviestein (ja homma päätettiin siirtää Facebookin suljettuun ryhmään)?

Oliko "20 tkm vuonna 2018" vain sellainen vuodenvaihteen tunnelmissa syntynyt ajatus joka ei enää arjen tultua tuntunutkaan niin innostavalta tai edes kiinnostavalta? Vai onko mieli vielä kirkas ja tahto luja eikä lumentulokaan ole saanut päätä painumaan?

PS Aloittaja ei ole mitenkään velvollinen vastaamaan tai raportoimaan, mutta olisihan se kiva kuulla. (Siis siinä tapauksessa että avausviesti oli harkinnan tulos,)

Jami2003
19.01.2018, 14.40
Jos tuollaisen määrän haluaa ajaa (en kyllä pidä tavoitetta mitenkään järkevänä) kannattaa se ajaa parina ultra kisana ja brevettinä. Amerikan läpiajo, TCR ja Australia. Noihin taitaa mennä parin kuukauden päivät kisapaikalla matkustaminen mukaan luettuna. Päälle täydellinen brevetti sarja niin eipä siinä taida jäädä kuin pari tuhatta vapaata kilometriä ajettavaksi [emoji16]

tempokisu
19.01.2018, 15.32
Anteeksi, mutta eihän tuo 20t km vuodessa ole mikään ihmeellinen tavoite, jos ajaa vaikka vakiona satasen lenkkejä ja vähän pitempiäkin.
Mä en enää osallistu, oon noi hommat jo tehny.

The flying Chocobo
19.01.2018, 15.56
Itse kun sain ensimmäisen tonnin ajettua kasaan, ajattelin että onpa kova juttu ja niin ajatteli moni muukin. Meitä on moneen junaan ja aika harva kuitenkaan tuota määrää vuodessa ajaa ja jos se on ketjun aloittajan mielestä kova tavoite niin sitten se on. En itse uskoisi ajavani moista määrää, mutta haaste siinä on kyllä lähinnä siinä ettei minulla ole riittävästi tunteja käytössäni moiseen.

fiber
19.01.2018, 18.42
Anteeksi, mutta eihän tuo 20t km vuodessa ole mikään ihmeellinen tavoite, jos ajaa vaikka vakiona satasen lenkkejä ja vähän pitempiäkin.
Mä en enää osallistu, oon noi hommat jo tehny.

"Kannattaako sitä ollenkaan lähteä kahtakymmentä tonnia tavoittelemaan, sillä pian sen jälkeen kun iloisena kerrot foorumilla saavuttaneesi tavoitteesi tulee joku joka kertoo sinä ja sinä vuonna ajaneensa 40000 km?"

Vääjäämätöntä kuin kielen tarttuminen rautatolppaan talvella :D

tempokisu
19.01.2018, 18.58
^:D no piruvie, meinasin just laittaa mutta - onneksi täällä muistetaan yhden pskan palstanahkiksen seikkailut vuodelta 2009. Silloinhan tuli se 40 420km. Ja se todellakin riitti, senjälkeen väsähdin ihan totaalisesti. Mutta tulipahan reissu tehtyä. Lähti jo hyvin liikkeelle vuoden alusta, ja siitä se vähitellen kehkeytyi että NYT se tehdään, tiesin hyvin että tää tulee sen yhden ainoan kerran.

Enää ei jaksa, liikaa vammoja ja muitakin murheita. Aikaa kyllä olisi.

Laroute
19.01.2018, 19.57
En pääsisi tuohon sarjaan paukuttelemaan henkseleitä edes historiani ajokilometreillä, koska parhaimmillaan vajaat 19 000 kilometriä. Syynä heikkoon kilometrimäärään silloin oli se, että tuona vuonna tuli hiihdettyä 2000 km ja juoksuakin tuli 1000 km. No, selityksiä aina löytyy.

r.a.i
19.01.2018, 21.35
^Kyllä sitä ilmapallosta saa ilmat pihalle vähemmilläkin kilsoilla.

Laroute
19.01.2018, 21.53
^Kyllä sitä ilmapallosta saa ilmat pihalle vähemmilläkin kilsoilla.

Kyllä noilla kilometreilläni ilmat pysyivät pallossa ja joitakin metaliinkappaleitakin kehtasivat aikoinaan ripustaa kaulaani -80 luvulla. Eihän tuosta tule kuin 800 tuntia harjoittelua vuodessa. Siihen vielä saliharjoitukset ja talviset aamuuinnit kolme kertaa viikossa, niin tuo oli ihan normaalia reilua 900 tuntia vuodessa. Taitavat nuo ajajat vetää tänäkin päivänä samoja, ellei enemmänkin, jos mielivät pärjätä.

Jos tuon kaiken muuttaa yksinkertaisella matematiikalla ajallisesti ajokilometreiksi, niin tuohan tekee n. 30000 kilometriä vuodessa, joka taitaa olla eurooppalaiselle kisaukolle normikauraa. Ja monelle suomalaisellekin elite ukolle.

Tuntimääränähän tuota on helpoin arvioida ja voisin todeta, että kestävyyslajien vakavat harrastajat, joiden tähtäin on korkealla, niin tuo 900-1000 tuntia vuodessa ei varmaankaan ole poikkeuksellista, vaan pikemminkin keskimääräistä.

kuovipolku
19.01.2018, 22.05
Mä en kyllä tunne ketään joka pyöräilee tarkoituksena saada jostain ilmapallosta ilmat pihalle:eek: Muuten mä olen sitä mieltä että tähän(kin) ketjuun kirjoittava voisi ennen pikavastauksensa lähettämistä pysähtyä hetkeksi miettimään onko hänen kontribuutiostaan kenellekään hupia tai hyötyä. Jos ei, ehtii vielä klikata "Keskeytä" .

Se että ei ole ajanut 20tkm vaatii selittelyjä yhtä vähän kuin se että on ajanut 20tkm antaa aihetta pullisteluun.

r.a.i
19.01.2018, 23.11
^:D 40 420km. Ja se todellakin riitti, senjälkeen väsähdin ihan totaalisesti.

Postaukseni oli kontribuutio Kisun viestiin, väkäsiä liian vähän. Mutta ei anneta sen häiritä, pysyn kannassani. Uskon edelleen, että alle 40tkm vuosikilsoillakin voi väsähtää totaalisesti. Sori, etä tulin häröilemään tähän ketjuun, joka ei vähäisimmässäkään määrin kosketa itseäni.

Laroute
19.01.2018, 23.26
Postaukseni oli kontribuutio Kisun viestiin, väkäsiä liian vähän. Mutta ei anneta sen häiritä, pysyn kannassani. Uskon edelleen, että alle 40tkm vuosikilsoillakin voi väsähtää totaalisesti. Sori, etä tulin häröilemään tähän ketjuun, joka ei vähäisimmässäkään määrin kosketa itseäni.

Itse olen kuntoukko ja arvostan jokaisen pyöräilijän ajamia kilometrejä, olkoonkin ne 1000 tai 50000 km vuodessa. Jokaisen ajamat kilometrit ovat oikeita, vaikka hän väsähtäisikin sen jälkeen. Nuo Tempokisun kilometrit ovat huikeita ja nostan niille hattua. Jos hän on niiden jälkeen väsähtänyt, niin harmi, mutta kuitenkin suoritus josta voi henkisesti nauttia myöhemminkin. Se on ollut hänen iso juttunsa. Minusta ei ikänikään puolesta voi enää tulla huippupyöräilijää, mutta haaveilen muutaman vuoden päästä työelämän jättämistä ja runsaista kilometreistä, koska pyöräily on vaan niin pirun kivaa. Tänä vuonna se kymppi menee varmaankiin yli ja jokunen hassu ikämieskisa ajettavana. Ajatus kuitenkin terveyden ylläpitäminen. En pidä ollenkaan mahdottomana, että esim. 58 vuotiaana ajaisin 20 tuhatta kilometriä ihan huvikseni. Hölmö pyöräilijä kun olen!

tempokisu
20.01.2018, 00.05

On huomattu ....kaikki liikunta on arvokasta ja tärkeää. Tällä hetkellä olen tosi iloinen jos saan päivässä...no vaikka vaan 1-2 tuntia ajelua.

buhvalo
20.01.2018, 18.28
20kkm vois olla jotakin mitä yrittää, sen jälkeen kun ei ole edes haavetta numerolappua kiinnittää minkään lajin puitteissa. Vaatii jo melkolailla omistautumista päivätyön ohelle.

Köfte
20.01.2018, 19.37
Nuornamiesnä ko. rajapyykki tuli saavutettua; abivuotena oli aikaa harrastaa.
Oikeassa elämässä en edes haaveilisi, ainakaan nykytilanteessa.

Mcross
20.01.2018, 20.25
Kai se 20 tkm vuodessa on saavutettavissa, jos määrät lisääntyy pikkuhiljaa. Jos edellisenä vuotena on ajanut vain 5 tkm, niin en suosittele yrittämään saavuttaa tota 20 tkm vuodessa rajaa. Itse ajoin reilu 12 tkm viime vuonna + 50h sisäpyöräilyä (sisäpyöräilystä ei tule kilometrejä mulle) ja enempään ei mulla ollut aikaa.

Hebe
20.01.2018, 22.35
Turha hihkua jostain 10, 20 tai 40 tkm vuosipyöräilystä. Miesten ennätys (https://www.ultracycling.com/record/hamr-kurt-searvogel/) on 121 tkm; naisilla (https://www.ultracycling.com/record/amanda-coker-hamr-year/)138 tkm.

kuovipolku
21.01.2018, 07.37
Kymmenestä, kahdestakymmenestä tai neljästäkymmenestä kannattaa hihkua, jos semmoisen määrän on asettanut itselleen mielekkääksi mutta vaativaksi tavoittteeksi ja jos tavoitteen saavuttamista pitää itse itselleen merkityksellisenä onnistumisena sitä on suorastaan syytä hihkua.

Muuten olen sitä mieltä että ne jotka esimerkiksi tulevat tähän ketjuun kertomaan ettei heillä ole aikaa ja samaan aikaan toiseen ketjuun mitä TV-sarjaa ovat katsoneet voisivat pysyä siellä toisessa ketjussa. Mutta koska ainuttakaan mukaanlähtijää ei ole ilmaantunut eikä Reima itsekään näytä asiaan tosimielellä palaavan, tämän ketjun voinee siirtää pysyvästi arkiston puolelle.

reima sparf
21.01.2018, 21.25
Aika on mennyt lajin parissa etten ole juuri surffaillut netissä muuten kuin pyörän varaosien takia. Projekti etenee hyvin ja siihen on lähdetty tosimielellä. Itse asiassa ei ne kilometrit ole tarkeintä vaan pitää yllä hyvää fyysistä kuntoa, näin se menee kun ikämittarissa on 56 vuotta....

usko juntunen
21.01.2018, 21.59
...Itse asiassa ei ne kilometrit ole tarkeintä vaan pitää yllä hyvää fyysistä kuntoa, näin se menee kun ikämittarissa on 56 vuotta....
Nostan lakkia. Korkealle http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/icons/icon14.png

izmo
21.01.2018, 21.59
ajan lumihankessa nyt ja en vielä oo 20 vauhdista paljoo jäljessä... ehkä tonni tulee huomenna

kuovipolku
21.01.2018, 22.09
Parempi ajatella että nuori mies vielä! Tai vaihtoehto on se että vetää tohvelit jalkaan ja odottaa ensin vanhuuseläkettä ja sitten kuolemaa. Jotkut väittävät että siinä välissä olisi jokin kultainen keskitie, mutta en minä semmoista ole ikinä nähnyt...

Sellaisille jotka 20tkm ajavat lienee juuri tuolla tavalla selvää etteivät ne kilometrit ole mikään itseisarvo, enemmänkin sellainen apuristikko joka jää valmiin maalauksen alle tai telineet joita ei enää tarvita kun talo on valmis:eek:

Niin tavoitteen kuin fillaroinninkin suhteen on periaatteessa sama miten ja missä pitää kirjaa kilometreistä, mutta uskon että vilpittömästi kiinnostuneita ja iloisesti hengessä mukanaoleviakin tällä foorumilla on, joten pieni raportti vaikka kerran kuussa olisi varmasti odotettu.

Jos haluaa tai kestää tarkempaa seurantaa (ja mahdollisia peukkuja tai niiden puutetta ja kommentteja) voi lisäksi kirjautua Stravaan joka lienee käytetyin tämmöinen systeemi.

Onnea matkaan eli kuskille terveyttä, kalustolle kestävyyttä, autoilijoille silmiä päähän ja malttia lippalakin alle - ja tietenkin siedettäviä ajokelejä marras-joulukuuta myöten!

izmo
22.01.2018, 09.02
Aloin miettiin tässä aamulla tota kahtakymmentä että jos muuttais ajoreittiä pikkasen niin puolen vuoden rajapyykillä ois 12 täynnä mutta loppuisko mielenkiinto ennen loppuvuotta jossain maantien laidassa hinkaten... kyllä lumisessa metsässä on hauska kantaa pyörää vaikka kilometrit ei kartu

Jami2003
22.01.2018, 09.17
Siinä vaiheessa kun izmo joutuu selittelemään "vähiä" kilometrejä ollaan kilometrikeräilyn ytimessä [emoji16]

izmo
22.01.2018, 18.22
Siinä vaiheessa kun izmo joutuu selittelemään "vähiä" kilometrejä ollaan kilometrikeräilyn ytimessä [emoji16]

Työnsin Birkalan rytöpuskassa tunnin verran pyörää 12 km ja maantiehinuri ois mennyt 30 km siinä ajassa :eek:

juntikka
22.01.2018, 20.01
ajan lumihankessa nyt ja en vielä oo 20 vauhdista paljoo jäljessä... ehkä tonni tulee huomenna

No nyt, on tavoite kohdillaan:)

reima sparf
15.02.2018, 22.19
13.2 tuli kaksi tonnia täyteen ja treenattua on tullut edelliskausia enemmän ja mielenkiinnolla odotan maantiekauden alkamista. Ei siihenkään ole kuin 1,5 kuukautta,noin suurinpiirtein. Seuraava täystonni pitäisi tulla helmi-maaliskuun taitteessa.

kuovipolku
15.02.2018, 23.24
Tahtihan on ollut enemmän kuin hyvä! Mun kokemuksen mukaan vuoden pyöräilyolosuhteellisesti huonoimmalla kolmanneksella kertyneet kilometrit voi kertoa kahdella. Ei vuoden lopussa todella ajettuja kilometrejä laskiessa vaan tavoitteessa pysymisen mahdollisuuksia arvioidessa.

Eli sen suhteen ei näyttäisi olevan suurempaa hätää vaikka se iltapäivälehtien lööpeissä ollut polaaripyörteen jakautuminen veisi käytännössä kahden viikon pitemmät lenkit tai jopa kaiken pyöräilyn (tai vaikka ensi talvena pysyvä lumi sataisi loka-marraskuun vaihteessa).

Pahimpana peikkona tässä vaihessa näkisin tietyn yli-innostuksen siinä vaiheessa kun pääsee ajamaan sulilla ja kuivilla maanteillä. Ei olisi ensimmäinen kerta kun kausi - olivatpa tavoitteet sitten kilpailulliset tai ihan muunlaiset - menee pieleen vain siksi ettei ymmärrä tai vaikka ymmärrä ei vain osaa levätä välillä. Tai levätä ja ajaa välillä lyhyempää mutta kovempaa lenkkiä.

Hyvää meininkiä ja iloista mieltä joka tapauksessa!

PS Mulle Strava esittää km-lukemaksi 1639. Hiihtokelit vähän hidastavat sen kasvua niin kauan kuin kelejä (ja siedettäviä lämpötiloja) riittää, mutta sitä pidän vain hyvänä asiana tässä vaiheessa.

izmo
16.02.2018, 10.37
taitaa kohta kaksi olla täynnä ja idea on ollut lyhyet lenkit kodin takapihalla olevat metsäpolut... oon jopa tehnyt lapiolla 5 km reitin lumihankeen ja se on pikkasen erinlaista reeniä

PatilZ
16.02.2018, 11.38
taitaa kohta kaksi olla täynnä ja idea on ollut lyhyet lenkit kodin takapihalla olevat metsäpolut... oon jopa tehnyt lapiolla 5 km reitin lumihankeen ja se on pikkasen erinlaista reeniä

izmon kannattaisi laittaa tämän perusteella tavoitteeksi 20tkm fillarointia lumihangessa vuonna 2018. Haasteellisimpien kuukausien kohdalla tilaat Hakametsän hallilta rekkakuormittain lunta lapiolla levitettäväksi metsäpoluille.

:D

izmo
16.02.2018, 14.52
voishan sitä käydä varkaissa Koukkujärven tai Kaupin lumikasalla kesällä... pyörällä peräkärryllä tietenkin nouto:eek:

reima sparf
06.04.2018, 11.29
Eilen tuli lopultakin 4tkm täyteen ja talvi sen kun Vaasassa jatkuu..

kuovipolku
06.04.2018, 14.28
Kun ei asuta Floridassa, niin lajiin kuuluu olennaisena osana että vuodenajoilla on eroa eikä niiden pituutta voi oikein etukäteen arvioidakaan, mutta sehän vain tekee homman mielenkiintoisemmaksi!

Ihan hyvässä tahdissa ollaan, niin laskennallisesti kuin elävässä elämässäkin. Voi nähdä tilanteen niin että 300 kilometrin viikoista on ajettu 13/20 ja 200-300 kilometrin viikoista 1/5 - eikä 500 km tai 700-800 km viikkoja ollut vielä tarkoituskaan ajaa.

Vaikka maantiepyöräilijän kevät onkin myöhässä, uskoisin että selvitään ilman takatalvea ja lyhyissä tai ainakin maantierenkailla päästään ajamaan kutakuinkin samaan aikaan kuin aikaisempina vuosina. Nyt vain jäitä hattuun ettei innostu liikaa!

reima sparf
30.06.2018, 15.36
Vuosi on puolessavälissä ja kilometrejä kertynyt 10,1tkm eli saman verran on pyöräiltävää toisella puoliskolla.

kuovipolku
30.06.2018, 21.34
Niin tai ainakin saman verran *saa* vielä ajaa ilman että kukaan tulee kysymään mitä sä enää ajat?:cool:

Mähän olen henkiökohtaisesti kaikenlaista aikataulutusta ja kilometrien etukäteisallokointia kalenteriviikoille tai -kuukausille, mutta ihan hyvässä tahdissa mennään. Jos ei satu pientä ihmettä ja tule aikaista lumitalvea ja jos ei syksyisiä pimeitä ja sateisiakin teitä erityisesti vierasta, niin aivan pohjoisinta Suomea lukuunottamatta vuoden jälkipuolisko on maantiepyöräilyllisesti se parempi ja jopa monin verroin parempi puolisko.

Pidä kumipuoli edelleenkin alimpana ja silmät auki kaikkialla missä autoilijoiden pitäisi noudattaa väistämisvelvollisuuttaan! Äläkä turhaan heitä pyörää nurkkaan jos 20 tkm sattuu täyttymään "ennen aikojaan":rolleyes:

oppes
01.07.2018, 14.02
Näyttäis olevan tälle kalenterivuodelle kasassa ~4100km joka on säälittävän vähän tavoitteeseeni verrattuna. No katsotaan mitä saadaan kasaan uuden vuoden juhliin :D Todennäköisesti hieman reilu tonen mokoma kun oikeasti haave oli jo kerätä tänä vuonna 10k kasaan. No ensi vuonna pitänee laiskotella vähemmän ja polkea enemmän :D

sil
01.07.2018, 22.40
Tänään on vuoden 182. päivä, joten vasta huomenna (2.7.2018) kello 12 ollaan vuoden puolessa välissä :)

kuovipolku
02.07.2018, 00.20
oppes taisi erehtyä ketjusta?

En usko että ketjun aloittaja tarvitsee henkistä taustatukea, mutta avausviestissä hän taisi todeta että olisi kiva saada porukkaa mukaan. Kukaan ei kuitenkaan ainakaan julkisesti ilmottautunut - en itsekään siitä yksinkertaisesta syystä että kahtakymppiä en ole koskaan asettanut enkä aio asettaa tavoitteeksi.

Toisaalta sitä ei käy kieltäminen että ajan paljon ja ajan sellaisia lenkkejä että niitä ajamalla kilometrejä kertyy paljon - eli ero minun ja sellaisen joka tavoittelee 20 tkm vuodessa on ehkä jokseenkin merkityksetön, kuin veteen piirretty viiva tai miten se tavataan sanoa. Joku ulkopuolinen voi jopa olla sitä mieltä että kyllähän tuo kuovi sitä oikeasti tavoittelee, vaikkei myönnä itselleenkään tai vaikka teeskentelee ettei sitä tavoittelisi, mokomakin elvistelijä!

Joten tilanne kun ollaan *suunnilleen* vuoden puolivälissä: 9400 km Stravassa. Eli 20tkm on hyvinkin mahdollisesrti rikottu kun vuosi vaihtuu, mutta paljon riippuu säistä, terveenä pysymisestä ja siitä innostuuko ajamaan useammin lyhyempiä mutta (itselle) kovavauhtisia porukkalenkkejä, jotka vaativat kevyempiä välipäiviä eli lyhentävät myös muiden lenkkien pituuksia.

Monroe
03.07.2018, 10.17
En itse tavoittele mitään kilometrimääriä enkä edes seuraa kilometrien kertymistä. Mittaan treenit ajassa, on minulle selvästi tarkoituksenmukaisempaa.

Tulin kuitenkin katsoneeksi tätä ketjua ja tämän "innoittamana" tarkistin tämän vuoden kilometrit. Ja hah, minähän olen 20tkm vauhdissa. Nyt on 12270km.

kuovipolku
03.07.2018, 11.27
^Niin sitä voi löytää uusia yllättäviä puolia itsessään! Nyt joudut vakavasti miettimään pitäisikä ajamista ja ajotunteja vähentää, jottet joutuisi yhdistetyksi sakkiin johon et halua kuulua ja jonka kaltaiseksi et halua muuttua:cool:

Ei ollut mullakaan mitään tajua kertyneistä kilometreistä ja aina piti vetää hihasta joku luku kun ajokaveri sattui sitä kysymään - mutta sitten tuli hankittua GPS-laite ja Strava-tili ja tuntui teeskentelyltä tai jotenkin huonolla tavalla hölmöltä olla katsomatta paljonko niitä kilometrejä sitten oikeasti oli tullut ajetuksi.

Monroe
03.07.2018, 12.58
Heh, juu eihän sitä koskaan tiedä...

Stravasta nuo itsellänikin löytyvät. Ja Garminin ohjelmasta. Ja Polarin ohjelmasta. Mutta ei vain tule seurattua kokonaismääriä, kun ei tosiaan merkitse itselle mitään. Tunteja seuraan kyllä ja toki kokonaiskuormitusta.

Mutta kyllä joskus tulee ajettua ylimääräinen kierros kodin ympäri jos esim pidemmällä lenkillä meinaa jäädä matka vain hieman alle 100km tai esim viime viikolla ajoin 314km lenkin enkä esim 290km ihan vain sen takia että tuli ajettua yli 300km. Katsoin siis loppuun "ylimääräistä" ihan vain tuon lukeman saavuttamiseksi. Eli vähän ne kilometrit kiinnostavat kuitenkin...

Mutta sitä en ikinä jaksaisi, että yrittäisin jotain kilometritavoitetta. No ehkä viikon voisi tavoitella jotain suurta määrää, mutta en esim kuukautta saati vuotta. Treenaan todella paljon, mutta vain sen takia kun se on niin mukavaa hommaa. Tavoite on siis saada mahdollisimman paljon iloa ja nautintoa, ei kilometrejä tai tunteja. Kilometrien kerääminen saattaisi lisäksi johtaa siihen, että vaihtaisi maastolenkkejä maantielle, hiihtoa yms pyöräilyyn ja tehotreenejä pitkiin lenkkeihin. Ja sehän ei olisi mukavaa se.

Tästä muistuikin mieleeni, että pienenä poikana sain isältä hiihdosta markan per kilometri. Silloin tuli kerättyä kilometrejä!

kuovipolku
03.07.2018, 14.46
Pahoittelut ketjun aloittajalle siitä että jutut ryöpsähtelevät minne sattuvat, mutta sehän on keskustelufoorumien ominaisuus (joka mielestäni onkin parempi kuin se että joku foorumipoliisi olisi jatkuvasti pysyttämässä kirjoittajia asiassa tai komentamassa toiseen ketjuun)!

Mä voinkin sitten tuntea tiettyä omahyväistä paremmuutta siitä että olen jo vuosia sitten päässyt siitä että lenkkiä piti venyttää vain siksi että jokin tunti- tai kilometrimäärä oli niin lähellä ettei muka voinut jättää ajamatta. Nyt mulla on varmasti 97, 148, 160 tai 199 km lenkkejä enemmän ajettuna kuin 101, 150, 162 tai 202 km lenkkejä.

Muutenhan voin sanoa olevani Monroen kanssa täysin samoilla linjoiilla. Yhtään hiihtolenkkiä tai muuta ei ollenkaan tai vähemmän kilometrejä kerryttävää lenkkiä en ole jättänyt tekemättä jonkun km-tavoitteen takia. (Siihen että niitä ei kieltämättä kovin paljon ole tullut on ihan luonnolliset tai muut syyt.)

PS Mä sain joskus ekoilla luokilla faijalta markan jos sain koulussa kokeesta täyden kympin. Aluksi se olikin ihan hauskaa - ja markka oli silloin vielä oikeasti iso raha - mutta aika nopeasti tuli sellainen fiilis ettei huvittanut olla ikään kuin marakatti joka tekee temppuja banaanipalan vuoksi.

oppes
06.07.2018, 17.56
oppes taisi erehtyä ketjusta?
.....

Pyytää anteeksi kun tuli väärään ketjuun tunnustaneeksi vähäiset kilometrinsä. Respect. Kun pääsee työelämästä eroon, niin minäkin :D

kuovipolku
06.07.2018, 22.04
Ei niissä kilometreissä eikä niiden tunnustamisessa ole mitään anteeksipyydettävää - mutta väärä ketju mikä väärä ketju. Ei mikään maailman tärkein asia eikä se aina ole niin nuukaa, mutta joskus ihan asiallinen huomautus voi olla paikallaan, eikä vain?

Et viitannut mihinkään etkä kommentoinut mitään, viestissäsi oli mahdoton nähdä minkäänlaista kosketuspintaa tähän ketjuun. Vai näitkö itse viestissäsi jotain minkä vuoksi se ei kuulunut sille erinomaisesti sopivaan "Vuoden 2018 ajokilometrit"-ketjuun mutta kuului mielestäsi nimenomaan tänne?

PS Koska mä en tiedä mitä työelämän vaatimukset sinun kohdallasi käytännössä merkitsevät, en kommentoi sen enempää kuin että yllättävän paljon työtunteja ovat jotkut 20 tkm ajaneet pystyneet tekemään. Mitään sääntöä siitä miten paljon vähintään pitää olla vapaa-aikaa käytettävänä ennen kuin voi tai kannatta yrittää ajaa 20 tkm ei ole olemassa. Huomattavasti tärkeämpää on että tykkää ajaa ja viihtyy pyörän satulassa ja sietää itseään. :D

kp63
07.07.2018, 19.39
joskus aiemmin ynnäsin tunnit etc. enkat oli muistaakseni vähän yli 20tkm + punttia ja hiihtoa yht >950h. monta vuotta sitten lopetin. esim hiihto "vapautui" kun siirsin km ajattelun tunteihin/bbm. hiihtelin siis joskus ihan umpihangessakin onnellisena. sama fillarointi - km ei hajua, tunnit, ei hajua. sen suurin piirtein tiedän, ettei paljoa enempää mun vanha kroppa jaksa, vaikka tykkäisin enempikin mennä. fillarointi ja erityisesti työ- ja pitkät matkat on kaikkineen niin hieno juttu, että mielellään jättäisin km-tavoitteet pois. jokainen fillaroitu km on seikkailu itsessään. siis tuhotkaa tämä topic :)

oppes
08.07.2018, 13.53
Ei niissä kilometreissä eikä niiden tunnustamisessa ole mitään anteeksipyydettävää - mutta väärä ketju mikä väärä ketju. Ei mikään maailman tärkein asia eikä se aina ole niin nuukaa, mutta joskus ihan asiallinen huomautus voi olla paikallaan, eikä vain?

Et viitannut mihinkään etkä kommentoinut mitään, viestissäsi oli mahdoton nähdä minkäänlaista kosketuspintaa tähän ketjuun. Vai näitkö itse viestissäsi jotain minkä vuoksi se ei kuulunut sille erinomaisesti sopivaan "Vuoden 2018 ajokilometrit"-ketjuun mutta kuului mielestäsi nimenomaan tänne?

PS Koska mä en tiedä mitä työelämän vaatimukset sinun kohdallasi käytännössä merkitsevät, en kommentoi sen enempää kuin että yllättävän paljon työtunteja ovat jotkut 20 tkm ajaneet pystyneet tekemään. Mitään sääntöä siitä miten paljon vähintään pitää olla vapaa-aikaa käytettävänä ennen kuin voi tai kannatta yrittää ajaa 20 tkm ei ole olemassa. Huomattavasti tärkeämpää on että tykkää ajaa ja viihtyy pyörän satulassa ja sietää itseään. :D

Espoo vaikenee. Palaute vastaanotettu ;)

znood
08.07.2018, 21.17
20tkm ei oo vaikee jos on vaan kunnossa - mutta se mitä pitää olla on aikaa ajamiseen.
Ei meinaan oo tapahtumassa kahden tunnin päivälenkillä.

kuovipolku
09.07.2018, 10.42
Jostain syystä tämä ketju tuntuu houkuttelevan kovasti sellaisiakin joita se ei mitenkään koske, joilla ei ole siihen mitään annettavaa ja joita sen ei siis pitäisi oikeastaan mitenkään kiinnostaa:cool:

Mutta yksikeŕtaistettuna laskutoimituksena: jos pitää ajamisesta yhden vapaapäivän viikossa ja kaksi lomaviikkoa vuodessa ja pitää puolet vuodesta 27 km/h ja puolet 20 km/h keskivauhtia, voi herätä uudenvuodenaattoaamuna ja huomata saavuttaneensa tämän yllättävän monia kutkuttavan 20 tkm ajamatta enempää kuin kolme tuntia päivässä.

Ihminen joka on esimerkiillisen hyvä, lastensa harrastuksiin osallistuva ja läsnäoleva perheenisä ja aviopuoliso, jolla on vaativa työ tai jonka täytyy tehdä pitkää päivää yrittäjänä, jolla on muitakin harrastuksia ja rientoja, joka on mukana yhdistystoiminnassa tai yhteiskunnallisissa tehtävissä ja joka haluaa lisäksi viettää monipuolista sosiaalista elämää ei ehkä mitenkään pysty venyttämään vuorokautta niin pitkäksi että pääsisi edes työmatkansa hyväklsikäyttäen ajamaan vajaata kolmea tuntia.

Sellaisen ihmisen puolesta toki harmittaa näin sivustaseuraajanakin ettei hänellä ole minkäänlaisia realistisia mahdollisuuksia saavuttaa otsikossa annettua vuosikilometritavoitetta, mutta toisaalta myös ihmetyttää mikä häntä siinä ylipäätään kiinnostaa tai mikä häntä siihen oikein vetää. Ja ennen kaikkia tekisi mieli onnitella häntä siitä että hänen päivänsä ovat niin monipuolisesti elämäntäyteisiä!

Silloin saattaa hieman happamena, kateellisena ja oman elämänsä valjuuden ja tyhjyyden tajuten tunkea mieleen ajatus että voihan olla että terve ja aikuinen ihminen jolla ei ole käytössään keskimäärin kolmea tuntia päivässä tai joka ei pysty käyttämään niitä asiaan jota pitää itseään kiinnostavana ja niin tärkeänä että on asettanut tai haluaisi asettaa itselleen siihen liittyvän tavoitteen ei välttämättä millään tavalla vastaa äsken esitettyä kuvaa.

Mutta oikein mukavaa pyöräilyelämää ja alkanutta vuoden jälkipuoliskoa niin viimeisimmälle kommentoijalle, 20 tkm tavoittelijoille kuin kaikille muillekin;)

izmo
09.07.2018, 12.05
tän vaativan työn vois muutta kilometreiksi mutta jos lähtee kesken päivän kilometrejä kerään niin joku on pulassa just silloin:seko:

kuovipolku
27.09.2018, 23.26
Taisimme karkottaa ketjun avaajan joka suuntaan ryöpynneillä kommenteillamme (enkä minä siihen ollut vähiten syyllinen). Toisaalta kun edellinen tilannetiedotus oli kesäkuun lopussa - silloin oli 10 000 km plakkarissa - niin seuraavaa ei ehkä olekaan syytä odottaa kuin kolmannen vuosineljänneksen täytyttyä. Mutta sinnehän ei ole enää montakaan päivää!

Näin ennakkoon sanoisin että jos saldo näyttää 16 000 km, ollaan erinomaisen hyvin tavoitteen tasalla. Ainakin mikäli on vältytty leipääntymisen tunteelta, epämääräiseltä kestojumin ja rasituksesta palautumattomuuden olotilalta tai jopa lievältä ylikunnolta (joka voisi ilmetä esimerkiksi tunnetilojen heilahteluna, unen laadun heikkenemisenä tms) ja polvi- tai muilta rasitusvaivoilta.

17 000 ajettua kilometriä merkitsisi jo sitä että olisi hyvin varaa sairastaa parin viikon flunssa eikä tarvitsi jännittää sitä tuleeko talvi tänä vuonna aikaisin tai surkeiden ajokelien muodossa.

18 000 km olisi jo merkki siitä että kesällä on innostuttu ajamaan liikaa. Suosittelisin silloin rohkeaa ratkaisua eli viikon-kahden kausilepoa. Sitten vain cyclo alle ja hiekkateille nauttimaan, puuttuvat kilometrit kertyvät kyllä siinä sivussa!

izmo
28.09.2018, 08.26
Ja ihan maastolla poluilla ihminen palautuu vaikka ei tuu kilometrejä paljoo... eilen kiertelin Nokian kallioita pikkasen alle kaksi tuntii ja kilometrejä vaan 42 mutta on se semmosta palauttavaa

Monroe
28.09.2018, 12.44
17 910 km. Ei mitään tavoitteita eikä intohimoja asian suhteen. Treenaan koska se on niin hienoa hommaa!

stumpe
28.09.2018, 13.06
Ja ihan maastolla poluilla ihminen palautuu vaikka ei tuu kilometrejä paljoo... eilen kiertelin Nokian kallioita pikkasen alle kaksi tuntii ja kilometrejä vaan 42 mutta on se semmosta palauttavaa

Mutta todella kova keskari maastoon.

reima sparf
28.09.2018, 20.53
Kuovipolun vaihtoehdoista toiseksi viimeisen kohdan vaihe menossa. Koko vuosi on mennyt ilman suurempia ongelmia. Työn puolesta reissupäiviä noin 40 joten hieman sen puolesta joutunut hölläämään tahtia. Toisaalta hyväkin.

reima sparf
25.11.2018, 23.45
Tavoite saavutettu. Pyöräilykausi jatkuu siitä huolimatta.

PatilZ
26.11.2018, 10.43
^ respect

ja vähimmäismerkkivaade täyteen

kuovipolku
26.11.2018, 11.14
Respektiä ennen kaikkea siitä ettei viskaa fillaria varaston tai autotallin takimmaiseen nurkkaan:cool:

Saavutuksen arvon tietää ajaja itse tai toisin sanoen sillä on täsmälleen se arvo minkä ajaja sille itse antaa.

PS Vuoden 2018 ajokilometriketjussa joku tässä ketjussa ilmoittautumaton taisi ennättää ensimmäisenä kertomaan 20000 km:n ylittymisestä. Omalla kohdalla tään lähinnä numeromaagisen rajan ylitys selvisi kun "Strava Follower" sen kertoi. Varmaan muitakin samaan siihen pyrkien tai pyrkimättä päässeitä mutta tiedon itsellään pitäneitä fillaristeja foorumilla on; tämähän on ollut varsin monella puolella Suomea erinomaisen hyvä vuosi ajamisesta tykkäävien kannalta.