PDA

Näytä tavallinen näkymä : Missä paras BIKEFIT?

Juge
25.11.2017, 01.11
Löysin Bikefit-haulla jonkin verran aiempaa turinaa aiheesta, mutta haluaisin silti esittää täsmäkysymyksen:

Mikä tai mitkä ovat Helsingissä ja muualla pääkaupunkialueella parhaimpia ja laadukkaimpia bikefit-palveluita? Larunpyörä, Velosport? Joku aivan muu?

Kipeä tarve parhaalle mahdollisille bikefitille.

- Juge

JohannesP
25.11.2017, 02.39
Piti käydä ihan vilkasemassa paljonko tuollainen bikefit maksaa ja 100€/h+ saa tuohon varata Larunpyörässä eikä saa edes kaupan päälle vaikka ostaisi 4000€+ pyörän. :eek: Tarkempi bikefit maksaa kuitenkin sen 280-400€

Jos ensimmäistä pyörää ostamassa niin kuulostaa tuohon rahaan aika kovalta menoerältä varsinkin kun alottelija vähemmän ymmärtää kaikkia mittatuloksia. Jos tarkotuksena on kisata tai oikeasti pahoja liikkuvuusongelmia pyörän päällä joita ei pysty enään selvittämään niin sit ymmärrän. Mittatilausrunko voisi olla kans yksi vaihtoehto, mutta niitäkin tuskin hankitaan ensimmäisenä pyöränä, jolloin kuvittelisi vähän olevan mielikuvaa itselläänkin mitä kaipaa.

Tarkemmin kun en tiedä tarkoitusperääsi, mutta jos kyseessä tämä edellä kuvattu perinteinen ensimmäinen maantiepyörä niin suosittelisin vain marssimaan osaavaan liikkeeseen ja sinne missä on mieltymyksen mukaisia pyöriä. Vaikka kävisi tuollaisessa mittauksessa ja saisi ihannerungon mittatulokset niin pyörän speksaaminen ei helpotu laisinkaan jos niitä tuloksia ei osaa lukea tai tekee asiasta liian vaikeaa ja yrittää löytää vain numeroiden perusteella ihannerunkoa (taisi eräs nimeltä mainitsematon lähemmäks vuoden speksata täydellistä maantiepyörää millin päälle siinä onnistumatta). Putkiosilla saa korjattua aika hyvin pieniä mittasuhteita. Sit se voikin olla hyvä jos ensimmäinen pyörä tosiaan on arvokkaampaa sorttia.

Itse nöösinä nollatietämyksenä marssin taustatöiden jälkeen osaavaan liikkeeseen missä pyörittelin reipas puoli tuntia trainerilla ja siinä samalla katottiin ajoasennot sun muut asiat kuntoon ja stemmiäkin sai vaihdetta kuluitta jälkeenpäin. En keksi mitä olisin tehnyt sillä kirjallisella datalla. Parasta kunhan menee sellaiseen liikkeeseen missä ei tuputeta sitä mitä sattuu olemaan valmiina koottuna ja lisäksi myyjän tietämystasonkin saa helposti selville.

STN
25.11.2017, 11.19
Piti käydä ihan vilkasemassa paljonko tuollainen bikefit maksaa ja 100€/h+ saa tuohon varata Larunpyörässä eikä saa edes kaupan päälle vaikka ostaisi 4000€+ pyörän. :eek: Tarkempi bikefit maksaa kuitenkin sen 280-400€

Jos ensimmäistä pyörää ostamassa niin kuulostaa tuohon rahaan aika kovalta menoerältä varsinkin kun alottelija vähemmän ymmärtää kaikkia mittatuloksia. Jos tarkotuksena on kisata tai oikeasti pahoja liikkuvuusongelmia pyörän päällä joita ei pysty enään selvittämään niin sit ymmärrän. Mittatilausrunko voisi olla kans yksi vaihtoehto, mutta niitäkin tuskin hankitaan ensimmäisenä pyöränä, jolloin kuvittelisi vähän olevan mielikuvaa itselläänkin mitä kaipaa.

Tarkemmin kun en tiedä tarkoitusperääsi, mutta jos kyseessä tämä edellä kuvattu perinteinen ensimmäinen maantiepyörä niin suosittelisin vain marssimaan osaavaan liikkeeseen ja sinne missä on mieltymyksen mukaisia pyöriä. Vaikka kävisi tuollaisessa mittauksessa ja saisi ihannerungon mittatulokset niin pyörän speksaaminen ei helpotu laisinkaan jos niitä tuloksia ei osaa lukea tai tekee asiasta liian vaikeaa ja yrittää löytää vain numeroiden perusteella ihannerunkoa (taisi eräs nimeltä mainitsematon lähemmäks vuoden speksata täydellistä maantiepyörää millin päälle siinä onnistumatta). Putkiosilla saa korjattua aika hyvin pieniä mittasuhteita. Sit se voikin olla hyvä jos ensimmäinen pyörä tosiaan on arvokkaampaa sorttia.

Itse nöösinä nollatietämyksenä marssin taustatöiden jälkeen osaavaan liikkeeseen missä pyörittelin reipas puoli tuntia trainerilla ja siinä samalla katottiin ajoasennot sun muut asiat kuntoon ja stemmiäkin sai vaihdetta kuluitta jälkeenpäin. En keksi mitä olisin tehnyt sillä kirjallisella datalla. Parasta kunhan menee sellaiseen liikkeeseen missä ei tuputeta sitä mitä sattuu olemaan valmiina koottuna ja lisäksi myyjän tietämystasonkin saa helposti selville.

Tokihan se liikkeen työntekijä osaa lukea niitä tuloksia, kun on siihen koulut käynyt. Ja osaa selventää ne asiakkaalle siten että hänkin ne ymmärtää kansankielellä. Itse kääntyisin fitin kanssa Velosportin puoleen, mut ei kai Larunpyörässäkään huono ole.

https://www.youtube.com/watch?v=R7ddsNoXHu8

Juge
26.11.2017, 00.20
Jos ensimmäistä pyörää ostamassa niin kuulostaa tuohon rahaan aika kovalta menoerältä varsinkin kun alottelija vähemmän ymmärtää kaikkia mittatuloksia. Jos tarkotuksena on kisata tai oikeasti pahoja liikkuvuusongelmia pyörän päällä joita ei pysty enään selvittämään niin sit ymmärrän. Mittatilausrunko voisi olla kans yksi vaihtoehto, mutta niitäkin tuskin hankitaan ensimmäisenä pyöränä, jolloin kuvittelisi vähän olevan mielikuvaa itselläänkin mitä kaipaa..

Uuden pyörän hankkiminen tulee ajankohtaiseksi hiukan myöhemmin, nyt haluaisin vain säätää Cyclocrossariini niin ideaalit mitoitukset kuin mahdollista. Minulla on siis jo pyörä olemassa, mutta monien tietävien ihmisten kommenttien perusteella sen runko on minulle 1-3 kokoa liian iso. Harmittaa toki jos tässä mielessä tein pöllön ostoksen. Nyt kun ostin talvipyöräkengät, jotka ovat aika painavat, ja klossitkin sijoitettiin eri tavalla kuin kesäkengissä, niin pyöräily (asento ja jalkatyö) on aiheuttanut polvikipuja ja muuta kropan kireyttä. Tiedän, että väärän kokoisesta fillarista ei välttämättä saa täydellistä, mutta olisin valmis pulittamaan vaikka 100 e ja enemmän, jotta kaikki asiat fiksattaisiin niin hyviksi kuin mahdollista, jottei kipuja tulisi huonoista asennoista. Paljon ilmeisesti ajoasennon hiomisen kautta voi tehä!

Parasta olisi tietenkin hankkia uusi optimaalisen kokoinen pyörä, mutta kuten sanottu, rahatilanne mahdollistaa sen vasta myöhemmin.

TriathlonSuomi -nettisivuilla Larun Pyörä mainitaan epäsuorasti parhaana Bikefittinä Suomessa. Tosin Larun Pyörä on TriathlonSuomen yhteistyökumppani, joten tämä saattaa selittää. Mutta kyllähän Larun bikefit-hommat vaikuttaisivat päteviltä:

http://larunpyora.com/bikefit/

Velosportistakin on kuulunut paljon hyvää: esim Stubb hehkutti heidän bikefittiä facebookissa :p En oikein yhtään tiedä, kannattaako polvikipu/selkäsärky-ongelmia lähestyä bikefitin kautta, mutta jos minä itse rupeaisin rakentamaan itselleni uutta ajoasentoa, niin siitä ei kyllä erilaisten nettisivujen tuellaan tulisi menestystarinaa.

STN
26.11.2017, 02.03
Polvikivun voi aiheuttaa myös klossien väärä asento ihan oikean kokoisella pyörälläkin. Siinä mielessä bikefit voi auttaakkin tosi paljon.

TERU
26.11.2017, 05.29
Velosport tulee aina ensimmäisenä mieleen, koska poikani hommasi heiltä Olmonsa ja se on oikean kokoinen. Mitoitus tehtiin liikkeessä.

Kertoisitko Juge kokopituutesi, haaramittasi, vähän ylävartalostakin, nykyisen pyörän ja sen koon, niin kokeillaan jos jotain ensiapua...

Tassu
26.11.2017, 10.41
Kivenlahden Pyörähuolto tekee kans.
http://www.kivenlahdenpyorahuolto.fi/bike-fitting
Mutta pystyykö joku sanoo, että mikä on paras (onko joku käynyt useammassa eri fittingissä)....
Ite en pysty.

fiber
26.11.2017, 11.44
Koskapa Jugella on vähän erilainen tilanne kuin bikefittingissä yleensä eli pitää löytää mittaaja/myyjä, joka osaa antaa vinkit olemassa olevan pyörän säätämiseen, ehdotan että soitat tai laitat meiliä mainittuihin kolmeen firmaan, ja päättelet vastauksesta mikä voisi soveltua parhaiten sinulle.

Maineeltaan kaikki kolme ketjussa mainittua ovat hyviä. Velosport on ainoa, jossa olen ollut seuraamassa uudenaikaisella laitteistolla bikefittingiä. Minulla aikanaan siellä mitattiin vanhalla teräspukilla :)

mteebee
26.11.2017, 12.49
Kivenlahdessa kävin itse, hyvä kokemus. Heillä ei ollut intressejä myydä muuta kuin palvelu. Kaikki myyntipuheet puuttui ja keskityttiin pelkästään mitoitushommaan. Velosportissa en ole ikinä saanut hyvää palvelua. Niin ja putkiosilla ei korjata väärän mitoituksen omaavaa runkoa, ei kannata ihan oikeesti.

JohannesP
26.11.2017, 15.20
1-3 kokoa liian isossa rungossa on aika monta vaihtoehtoa. 1 koko liian iso ei vielä välttämättä ole aivan toivoton, mutta jos puhutaan noin 2-3 kokoa on jo aika iso harppaus.
Postaamalla pyörästä kuva ja mahdollisesti jopa kuskista yksityiskaisemman (sensuurin kera) niin siitä pystyisi jo moni toteamaan onko siitä pyörästä järkeä lähtee ylipäätään muokkaamaan sopivaa. Aika kallista mennä sinne bikefittiinki nykyisen pyörän kanssa jos se onkin epäsopiva tunnin mittauksen jälkeen ja sit käytetään taas lisää aikaa ja rahaa siihen et löytyy sopiva. Ja ei ne uudet putkiosatkaan halpoja ole, joten jokatapauksessa uusi pyörä voi tulla halvemmaksi ja mukavemmaksi.

Larunpyörän hinnoittelut ovat kieltämättä erikoiset, jos basic bikefitting maksaa 120/1h niin voiko saman palvelun ottaa tuntityönä 100€/h vai mistä tuo 20€ korotus valmiiseen pakettiin tulee. Sama kattavammassa 280€/2,5h.
Ehkä oon muutenkin tottunut liian hyvään asiakaspalveluun, kun omasta mielestä basic bikefitting pitäisi sisältyä aina jos kivijalasta mennään ostamaan pyörää eli tärkeimmät liikkuvuustestit ja ajoasento. Senhän ympärille se pyöräkin ostetaan niin miksi tästä pitäisi maksaa 120€, kun summakaan ei hyvitetä takaisin alle 3k€ pyörässä. Kai näille on sit kysyntää. Kivenlahden pyörähuollossa hinnat olivat ainakin edullisemmat.

STN
26.11.2017, 15.42
Larunpyörän hinnoittelut ovat kieltämättä erikoiset, jos basic bikefitting maksaa 120/1h niin voiko saman palvelun ottaa tuntityönä 100€/h vai mistä tuo 20€ korotus valmiiseen pakettiin tulee.

Oisko mittaus tunnin ja sit tuo 20e on pyörän säätäminen.

TERU
27.11.2017, 07.09
Niin ja putkiosilla ei korjata väärän mitoituksen omaavaa runkoa, ei kannata ihan oikeesti.

Vääränkokoista runkoa ei voi korjata.
Muistaakseni täällä joskus pyörän jo hankkinut pelkäsi ostaneensa suuren, mutta kun monin silmin asiaa katsottiin palstalaisten silmin, niin se osoittautui sopivaksi kooltaan. Kahden koon väliin liki aina satumme eikä isommalta puolen valittu vielä ole väärä.

StringBet
28.11.2017, 10.31
Olin larun pyörässä syksyllä ja ihan asiantunteva vaikutelma siitä jäi. Otin siis tuon basicin ja sitten vaan piirustusten kanssa kotiin pyörää mittailemaan. Mitään isoja ylläreitä sieltä ei löytynyt. Hinta oli sen 120 euroa, mutta ei siellä mitoittaja kelloa katsellut. Sanoi heti alussa, että semmonen puolitoista tuntia saattaa mennä ja varmaan menikin. Mulle tehtiin ensin vähän mukavuuspainotteisempi mitoitus ja sitten kokeiltiin vähän sporttisempaa, johon lopulta päädyin.

Juge
28.11.2017, 23.42
Vääränkokoista runkoa ei voi korjata.
Muistaakseni täällä joskus pyörän jo hankkinut pelkäsi ostaneensa suuren, mutta kun monin silmin asiaa katsottiin palstalaisten silmin, niin se osoittautui sopivaksi kooltaan. Kahden koon väliin liki aina satumme eikä isommalta puolen valittu vielä ole väärä.

En pystynyt vielä ainakaan laittamaan kuvaa pyörästä ja itsestäni (blurratulla naamalla), enkä oikein kartottamaan mittojakaan (esim. jalan ja yläkehon mittoja).

Mutta perusfaktat: olen lyhyt äijä, 163. Ja menin ostamaan viisiykkösen runkokoa olevan Focus cyclarin. Tämän:

https://larunpyora.com/tuote/2016-focus-mares-ax-disc-tiagra/

Palaan tarkemman tietojen ja kuvien kanssa. Kiitos!

STN
29.11.2017, 06.36
Tuntuuhan tuo isolta, itse olen 170cm ja pyöräni on 50. toisaalta mulla on tossa faijalta perintönä saatu pyörä ja se on 61cm, silläkin pyöräily onnistuu mutta ajoasento ei ole kaikkein aeroin.

TERU
29.11.2017, 10.10
Pyörän geo löytyy
https://www.focus-bikes.com/int/33952-mares-frameset.html
Senttiä lyhyempo olisi ollu 48, joka olis voinut olla sopivampi. Stemmiä lyhyemmäksi ja tankoa vielä compactimmaksi vois kokeilla, vois toimiakki, jos ylävartalo ei ihan rimpula kuten omani. Ei tuo missään nimessä ole monta numeroa iso, kun vain yksi pienempi löytyy!

H. Moilanen
29.11.2017, 12.05
Mutta perusfaktat: olen lyhyt äijä, 163. Ja menin ostamaan viisiykkösen runkokoa olevan Focus cyclarin.
Itse ajelin 51 -kokoisella Mares:lla. Mittaa on 170 cm. Kyllä tämä vähän siltä näyttää, ettei bikefitting tätä asiaa tule ratkaisemaan.

kuovipolku
29.11.2017, 12.49
Vuosimalleissa taitaa muuten olla pieniä (joskaan ei välttämättä tässä kovin merkityksellisiä) eroja; tässä 2016:

https://dbyvw4eroffpi.cloudfront.net/size-guides/Focus/Focus-Mares-AX-Di2-Ltd-size-guide.jpg

Juge
29.11.2017, 13.17
Joo, 48:a ei löytynyt liikkeestä sillä hetkellä, joten kiireen vuoksi tällä mentiin! Kai se on uuden pyörän osto edessä, ja nykyistä pyörää voi sitten käyttää työmatkoilla, talvisin etc. Käyttöpyöräksi. Mutta silti harmittaa.

H. Moilanen
29.11.2017, 13.30
^Vaihdata siitä runko takuuseen ja pyydä pienempää kokoa tilalle ;)

TERU
29.11.2017, 16.52
Yksi hyvä vaihtoehto, siirrä osat pienempään, siis sopivamman kokoiseen runkosarjaan, kasaa nykyisestä suoratankoinen romulaatikon osista tai kirppikseltä haalituista. Lakkaa harmittamasta, kun on kaksi hyvää pyörää.😊

Nykyistä vois vielä koettaa pienentää, stemmi miinuskulmaan ja kaikki helat alta pois ja tarvittaessa lyhyemää stemmiä.

Leewi
30.11.2017, 11.40
Joo, 48:a ei löytynyt liikkeestä sillä hetkellä, joten kiireen vuoksi tällä mentiin! Kai se on uuden pyörän osto edessä, ja nykyistä pyörää voi sitten käyttää työmatkoilla, talvisin etc. Käyttöpyöräksi. Mutta silti harmittaa.
Perustilanne siis. Pikkuriikkisen sahaavat kivijalat tällatavoin jalkojaan :(

kuovipolku
30.11.2017, 12.35
Perustilanne siis. Pikkuriikkisen sahaavat kivijalat tällatavoin jalkojaan :(

Toki voi olla niin että asiakas oli se innokkaampi osapuoli eli ei halunnut odottaa sopivamman kokoista tai lähteä ilman pyörää koska oli niin ihastunut väriin tai hintaan. Aina ei välttämättä ole kyse siitä että liike haluaa vain myydä jonkun jäljellä olevan pyörän, oli se sopiva tai ei. Eikä siitä että myyjä olisi niin ammattitaidoton että pitäisi selvästi vääränkokoista sopivana.

Mutta on kieltämättä totta että kauppiaan pitäisi uskaltaa ottaa se riski että asiakas närkästyy siitä että hänelle kieltäydytään myymästä tai että kauppa lipsahtaa kilpailevalle liikkeelle. Jossain vaiheessahan asiakkaallekin lopulta selviää että pyörä on niin vääränkokoinen ettei sitä saa millään konstilla sopivaksi ja on inhimillistä että hän tällöin kokee että vika on pelkästään kauppiaan lyhytnäköisessä voitontavoittelussa...

STN
30.11.2017, 18.12
Itse ajelin 51 -kokoisella Mares:lla. Mittaa on 170 cm. Kyllä tämä vähän siltä näyttää, ettei bikefitting tätä asiaa tule ratkaisemaan.

No auttaahan se bikefitting seuraavan pyörän oston kanssa.

The flying Chocobo
01.12.2017, 10.05
Mittaaminen kannattaa, jos ei sitä pysty/osaa itse tehdä niin silloin kannattaa käydä fittingissä. Ainakin joskus käy niin että vartalon mittasuhteet ovat hiukan standardista poikkevat ja silloin pyörän kokokin saattaa aiheuttaa haasteita. Itsellä kävi niin, että ihmettelin että minkä ihmeen takia en tahdo millään ylettää hyvin kahvoille, vaikka pyörä on "oikean kokoinen". Stemmiä lyhentämällä päästiin jo kohtuulliseen tulokseen, mutta kun kävin itseäni mittauttamassa, kävi ilmi että mullahan on pitkät jalat ja selkeästi lyhyt selkä. Ei siis ihme että mittaiselleni normipyörässä joutuu penkkiä nostamaan aika ylös ja ohjaustanko tuntuu olevan kaukana. Fittingissä saa myös lisätietoa mitä eri mitat on ja pääsee konkreettisesti kokeilemaan miten eri mittojen muuttuminen vaikuttaa.

mteebee
03.12.2017, 16.45
Mulla kanssa pieniä eroja keskiarvo mittasuhteissa, sen opin fitissä että reach ja stack on ihan olellisia tietoja jotta voi hankkia rungon, ostan siis rungon ja muut osat erikseen.

Antti Salonen
04.12.2017, 15.14
163-senttiselle 48 cm olisi varmasti se paras, mutta... 51 cm on muuten aivan samalla geometrialla, mutta runkokolmio on tasan sentin pidempi ja korkeampi. Eli jos 51 cm rungolla käyttää sentin lyhyempää stemmiä ja ottaa yhden prikan stemmin ja ohjainlaakerin välistä pois, on ajoasento sama kuin 48 cm rungolla.

Sentin lyhyemmällä stemmillä painonjakauma siirtyy aavistuksen enemmän takarenkaalle ja ohjaus on vähän nopeampi. Se ero ei ole mullistava. Vaakaputki on myös parisen senttiä ylempänä ja kassit on suuremmassa vaarassa maastoajossa. Tärkein kysymys tässä on se, että saako "liian isolla" rungolla tangon riittävän alas (jos kuski on esim. lyhytjalkainen), ja saako tangon riittävän lähelle ilman, että stemmi on absurdin lyhyt. Todennäköisesti saa.

Jokunen vuosi sitten haettiin alle 160-senttiselle avovaimolleni maantiepyörän ajoasentoa kohdilleen siten, että avovaimo ajoi mun 52 cm maantiepyörällä. Hyvä asento ja mukavia lenkkikilometrejä löytyi hyvin lyhyellä stemmillä, joka oli ohjainlaakerissa kiinni. Tästä viisastuneena tilattiin samasta rungosta 48 cm versio ja rakennettiin siihen sama ajoasento 2 cm pidemmällä stemmillä. Lopputulos oli toki vielä parempi, mutta myös sillä kaksi kokoa "liian isolla" rungolla pystyi ajamaan mukavasti ja ilman kipuja.

Nicco
06.12.2017, 14.49
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171206/970a9a70cba052d79d8d1913b5bfa519.jpg

Miten muuttuva stack vaikuttaa ajoasentoon jos reach pysyy samana? Pohdin kokojen merida cc500 50cm ja 52 välillä. Olen 171 pitkä inseam 80. Mielipiteitä? Käyttö asvalttia ja hiekkatietä.

Sent from my iPhone using Tapatalk

TERU
06.12.2017, 15.00
Helppoa, koko 50 on oikeampi, oikeastaan oikein!

Antti Salonen
08.12.2017, 10.42
Miten muuttuva stack vaikuttaa ajoasentoon jos reach pysyy samana? Pohdin kokojen merida cc500 50cm ja 52 välillä. Olen 171 pitkä inseam 80. Mielipiteitä? Käyttö asvalttia ja hiekkatietä.

Stack on emäputken yläpään etäisyys keskiölaakerista Y-akselilla. Reach on samojen pisteiden etäisyys X-akselilla. Eli käytännössä stack vaikuttaa siihen kuinka matalalle tangon voi saada. Tangon saa korkeammalle heittämällä prikkoja lisää ohjainkannattimen alle, tai vaihtamalla enemmän nousevan kannattimen.

Käytännössä: Jos et koske pyörän asetuksiin millään tavalla, luultavasti 50 cm koossa on sen ostettuasi tanko noin 16 mm matalammalla. Ota mielummin 50 cm. Tanko tulee riittävän ylös, ja saat sen varmasti riittävän alas.

Meta: Mä en yleisesti tajua näitä geometrioita, joissa isommassa koossa reach ei kasva. Tyhmempi luulisi, että se olisi geometrian suunnittelun lähtökohta. Esim. Surly Cross-check (http://surlybikes.com/bikes/cross_check/geometry) on erityisen hupaisa kun koot 50, 52, 54 ja 56 cm ovat viiden millimetrin tarkkuudella samanpituisia. Isompi runko ei välttämättä ole pidempi. Ikään kuin suunnittelijat eivät tajuaisi geometrian alkeita, eli tässä tapauksessa pystyputken kulman vaikutusta rungon todelliseen pituuteen.

Nicco
08.12.2017, 11.30
^ kiitos kommenteista. Pääsin testaamaan kokoa 52 ja kyllähän se isolta tuntui. Asento oli hieman venytetyn oloinen ja vaakaputkikin tuli epämiellyttävän lähelle haaroja. Stemmeillä yms säädöillä voi toki pelailla mutta miksi tehdä niin kun ostaa suoraan sen sopivan.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Juge
14.12.2017, 20.30
163-senttiselle 48 cm olisi varmasti se paras, mutta... 51 cm on muuten aivan samalla geometrialla, mutta runkokolmio on tasan sentin pidempi ja korkeampi. Eli jos 51 cm rungolla käyttää sentin lyhyempää stemmiä ja ottaa yhden prikan stemmin ja ohjainlaakerin välistä pois, on ajoasento sama kuin 48 cm rungolla.

Sentin lyhyemmällä stemmillä painonjakauma siirtyy aavistuksen enemmän takarenkaalle ja ohjaus on vähän nopeampi. Se ero ei ole mullistava. Vaakaputki on myös parisen senttiä ylempänä ja kassit on suuremmassa vaarassa maastoajossa. Tärkein kysymys tässä on se, että saako "liian isolla" rungolla tangon riittävän alas (jos kuski on esim. lyhytjalkainen), ja saako tangon riittävän lähelle ilman, että stemmi on absurdin lyhyt. Todennäköisesti saa.

Jokunen vuosi sitten haettiin alle 160-senttiselle avovaimolleni maantiepyörän ajoasentoa kohdilleen siten, että avovaimo ajoi mun 52 cm maantiepyörällä. Hyvä asento ja mukavia lenkkikilometrejä löytyi hyvin lyhyellä stemmillä, joka oli ohjainlaakerissa kiinni. Tästä viisastuneena tilattiin samasta rungosta 48 cm versio ja rakennettiin siihen sama ajoasento 2 cm pidemmällä stemmillä. Lopputulos oli toki vielä parempi, mutta myös sillä kaksi kokoa "liian isolla" rungolla pystyi ajamaan mukavasti ja ilman kipuja.

Kiitos hyvin konkreettisesta vinkistä! Onko totta että Merida ja Focus ovat aika lähellä toisiaan, sama valmistaja jne. NIMITTÄIN selasin Meridan runkokoko-taulukkoa, ja SEN MUKAAN 163-senttinen voi käyttää jopa 51:stäkin runkoa. Tämän taulukon mukaan olisin (aika laajasti ilmaistu asia kyllä) "pituudeltaan 155-165cm kuskille menisi 48-51 runko." :) Voiko tuon tulkita niin että just ja just vielä sopisi minulle.

https://www.merida-bikes.com/en_int/bike/frame-size-calculator

jone1
15.12.2017, 08.39
Ite jos ostaisin pyörän laskurin mukaan joka perustuu pelkkään inseamiin niin saisin aina liian ison pyörän.
Mitat 175/86.
Maantiefilosta kyse siis.

STN
15.12.2017, 18.18
Ei siitä bike fitistä haittaakaan ole.