PDA

Näytä tavallinen näkymä : Crossarista järkevästi retkeily&matkailupyörä?

hakil
23.11.2017, 22.54
Mulla on jokusen vuoden vanha Focuksen Mares-crossari. Pyörä on oikein mainio. Nyt olen keksinyt haluta asentaa siihen tavaratelineitä joko taakse, tai eteen, tai sekä että. Matkatavaraa tulisi olemaan max 20 kg. Ajattelin vähän katsella Suomea, mutta yöpyä enimmäkseen muualla kuin teltassa. Pyörässä ei ole tavaratelineen kiinnitysreikiä (tai miksi niitä kutsutaankaan).

Hyviä vinkkejä pyörän virityksen suhteen kaipailen. Yksi vaihtoehto on vaihtaa kalustoa, mutta siihen en nyt heti välittäisi mennä.

JackOja
23.11.2017, 23.02
Runkolaukku, satulalaukku, tankolaukku. Ynnä muuta. Sillai tavarat kulkee ilman tarakkaa.

Tsekkaa Bikepacking-topic.

edit: miten muuten saa tavaraa kertymään 20kg ilman telttailuvarusteita? Itsellä yleensä 15kg teltan, makuupussin ja alustan kanssa.

paaton
23.11.2017, 23.09
Tubus fly tarakaksi ja tuohon saat haluamasi laukut kiinni. Tarakka ei tarvitse mitään kiinnityspisteitä. Ilman etulaukkuja ei kannata suuria laukkuja laittaa taakse.
Minulla oli viime kesänä laukkutelineet edessäkin kuituhaarukassa, mutta niitä en uskalla välttämättä suositella. Itselläni ei tosin ollut mitään ongelmia 2vk reissulla, mutta onhan se kuituhaarukkaan laukkujen kiinnittäminen vähän arpapeliä. Tarakka ja etutelineet siis kiinnittyvät pikalinkuilla. Kaiketi nuo saa kiinni läpiakselivirityksiinkin.

Tässä (https://c1.staticflickr.com/5/4316/35956823205_598e2c74ec_h.jpg)kuvassa näkyy tuon etulaukkutelineen kiinnitys, eli u-pannalla kiinni ja väliin useampi kierros sisärengasta. Eli haarukka pääsee kyllä taipumaan normaalisti laukkujen kanssakkin. Tuo pantahan estää vaan laukun kiertymisen ja paino on pikalinkun varassa.

Eli krossarillakin pärjää hienosti ja isona plussana on tavaroiden purkamisen jälkeen kevyt lenkkipyörä.

Ja minä siis reissasin perheen kanssa. Kevyemmälläkin kamamäärällä pärjää varmasti yksinään. Tosin itse en tubus flysta tinkisi.

Sekakäyttäjä
24.11.2017, 08.30
Topeakilta löytyy myös ihan käyvällisiä tarakkaratkaisuja (https://www.topeak.com/global/en/products/racks), jotka eivät tarvi mitn kiinnitysreikiä. MTX Beamrack on omassa työmatkacyclossani toiminut ihan moitteetta jo pitkään.

arctic biker
24.11.2017, 19.23
Ilman etulaukkuja ei kannata suuria laukkuja laittaa taakse.[/COLOR]@paaton

Tuosta olen eri mieltä, ihan kokemuksen kautta. Kulkee pyörä pelkillä hyvin lastatuilla takapakaaseillakin aivan ok. Ainoa minkä olen kokenut niin kovasti jyrkkää töppyrää ylöstyöntäessä meinaa etupää nousta.

arctic biker
24.11.2017, 19.33
Runkolaukku, satulalaukku, tankolaukku. Ynnä muuta. Sillai tavarat kulkee ilman tarakkaa.

Tsekkaa Bikepacking-topic.

edit: miten muuten saa tavaraa kertymään 20kg ilman telttailuvarusteita? Itsellä yleensä 15kg teltan, makuupussin ja alustan kanssa.
Itse en ole kiloja laskenut mutta kertyi sitä, lokakuun puolivälissä 6 yön reissu Iisalmen lähelle Sonkajärvelle ja ny toissaviikolla kahden yön matkailu Vekaruksella. Tosin uus telttakin jo 2,8kg, makuupussi rapian kilon jne. Sen verta vanha olen etten mettään tai jonnekin palelemaan lähde.

JackOja
24.11.2017, 23.25
...Sen verta vanha olen etten mettään tai jonnekin palelemaan lähde.

Ei tietenkään kukaan. Toi topicin aloittaja vaan mainitsi, ettei ole tarkoitus telttailla. Siksi ihmettelin mitä kaikkea kamaa tuohon pariin kymppiin sisältyy.

El-Carpaso
25.11.2017, 18.44
Ajoasento kannattaa retkipyörässä mitoittaa niin, että suosii kevyempää poljentaa ja rauhallisempaa vauhtia eli ohjaustanko ylempänä ja taaempana. Vaikka aina alkupäivästä pyörä kulkisikin mukavasti ja saisi kannateltua itseään paremmin, alkaa usein päivän lopuksi voimat loppumaan ja painoa alkaa tulla enemmän käsille. Tämän kun toistaa rajulla ajoasennolla monta kertaa putkeen niin voi tulla ongelmia kivun ja vammojen muodossa.

arctic biker
25.11.2017, 19.50
Olen nyt tällä vuosituhannella kolmella eri pyörällä ajanut retkiajoa ja kuskannut puolukkaakin erinäisiä kiloja. 80luvun teräsrunkoinen maantieMaverick jännä ajettava, pelkillä takalaukuilla missä kesäinen kohtuukuorma niin aivan ok. Sitte kun sen teräshaarukkaan asemoin Bilteman telineet ja laukut niin homma muuttui. Hitailla kampikierroksilla runko notkui, kun sai kadenssin kohdilleen niin rauhoittui.

Tuolla retkipyöräilysäikeellä mussutin Crosscheckin keulan woblaamisesta, syytä en vielä tarkkaan tiedä. Epäily jotta jos kilot etulaukuissa epätasapainossa niinei rungon jäykkyys piisais. Tai sitten laukkujen painopiste pituussuunnassa akseliin nähden.

Nyt toissa viikolla kävin Vekaruksella kahden yön reissulla, alunen Poison Opium ja vain takakuormaa, Njet Problematiikkaa ajettavuudessa vaikka lastia olikin.

hakil
25.11.2017, 23.08
Kiitokset kaikille kommentoijille jo tässä vaiheessa. Näköjään vaihtoehtoja löytyy, ja Focus saa nukkua talviuntaan vielä hetken. Toi 20 kg minkä mainitsin oli ehdoton maksimi - jos joku tsydeemi kantaa sen, niin kymmenen kilon kanssa ei pitäisi tulla ongelmia.

vesku95
27.11.2017, 09.27
Tässä tulikin hyviä vinkkejä. Pohtinut itse hieman samaa. Varmaan itselle nuo runkolaukku, satulalaukku, tankolaukku ja rinkka selkään on se toimiva setti. :cool:

JackOja
27.11.2017, 09.30
...ja rinkka selkään on se toimiva setti. :cool:

Ei ole.

Veivaaja
28.11.2017, 13.05
Toivottavasti Vesku ei tarkoittanut rinkkaa...

Olen joskus pyöräilyrepussa kuljettanut osa kamoista (alla maantiepyörä, satulatolppateline, siihen laukku ja tankolaukku muina kuljetusvälineinä) Deuterin repussa. Kunhan malttoi laittaa sinne vaan kevyttä kamaa - vaatteita, oli hyvä täydennys.

Jos laukkuja tarvitsee, on minusta etulaukut kivat: eri laukuille selkeästi omat kamansa, pyörä on tasapainoisempi (taluttaa, isot alamäet, putkelta ajo).

Hyvä kuljetusvälineratkaisu riippuu kaman määrästä aika lailla.

Mattia
28.11.2017, 13.38
Rinkka/reppuvääntöönkin kannattaa muistaa, että jokainen tietää itse paremmin, kuin yksikään foorumin viisaista. Jos itsestä tuntuu hyvältä idealta ja kokeillessa ei haittaa, niin on ihan sama mitä täällä sanotaan.

Rinkasta minulla ei ole kokemusta, mutta isosta repusta (~35 l) kylläkin. Pisimmillään 5 vkon euroopanhalki reissun olen se selässä polkenut. Mitään erityisen isoa haittaa minä en repusta ole keksinyt. Lämmittää toki kuumalla yms. mutta ei haitannut minua liikaa. Etuna helppous, esim. kauppaan mennessä ei tarvitse vaivata päätään, mitä ottaa mukaan ja mitä jättää fillariin, kun kaikki (?) tai ainakin arvotavarat on mukavasti selässä.

Viime aikoina olen kyllä käyttänyt bike packing-varusteita ja suosittelen kokeilemaan myös niitä. Omat etunsa jokaisessa jutussa ja pitää vaan valita kulloinkin omaan käyttöön parhaiten soveltuva.

Halloo halloo
29.11.2017, 02.33
Jos aiot polkea maanteiden laitaa, niin vastaus on Bob Yak.