PDA

Näytä tavallinen näkymä : Sähköpyöräily talvella

vuohi
27.10.2017, 09.50
Ajattelin, että tästä voisi tulla ihan mielenkiintoinen ja hyödyllinen topikki.

Itse kävin heittämässä äsken ekan lumilenkin omalla 27,5 kumeilla varustetulla täpärillä. Meneehän se helpolla verrattuna normipyörään tai luomuläskiin. Paremmat renkaat tarvii saada kyllä nuo nykyiset ovat liian isonappulaiset eivät jaksa upota yhtään tamppautuneeseen polkuun. Tilasin myös ice spiker pro nasta kumit vähän riskillä 2.6'' leveinä jotka ainakin mittauksien perusteella mahtuvat hyvin pyörimään ja luultavasti istuvatkin ihan hyvin kun tuossa on sentään 30mm leveet vanteet. Mutta noita tuskin tulee laitettua ennen helmikuuta tai koska nyt onkaan niin paljon lunta maassa ettei ole ihan pelkkää kivikossa rapsuttelua maastoajo.

Akku kuluu jonkin verran nopeammin johtuen varmaan lähinnä heikommasta rullaamisesta ja siittä, ettei siirtymillä tule kyllä poljettua yli 25km/h kyytejä enään ollenkaan, joten avustus työntää koko ajan siirtymällä miltei täysiä.

Itse ajattelin pitää pakkasrajana jotain -15 lukemia, tuolle pyörälle jo pelkästään sen takia, että tuossa kohtaa alkaa yleensä ilmaiskarien ongelmien todennäköisyys nousemaan aika korkeaksi ja luultavasti myös tulee aika kylmä jos on koko ajan reilusti vauhtia. Eli kovat pakkaset tulee ajeltua varmaan luomuläskillä ja muuten paljolti tällä sähkövehkeellä. Niin ja tämä sohjoinen/mutainen siirtymä kausi on kanssa aika hankala tuolla sähköllä. Kun on pimeää ja pirun liukasta on yllätteän ihan hauska rullailla läskillä 10km/h sen sijasta, että koittaisi pommitella tuolla menemään kovaa.

ElBike
27.10.2017, 14.19
Ihan ensin; mistä löysit 2,6" leveinä? Itse etsinyt juuri tuota kokoa jo kesästä lähtien, mutta mistään ei tunnu saavan.

vuohi
27.10.2017, 15.47
Ihan ensin; mistä löysit 2,6" leveinä? Itse etsinyt juuri tuota kokoa jo kesästä lähtien, mutta mistään ei tunnu saavan.

Bike componentsista, suoraa varastosta löytyi ja ovat jo matkalla, mutta jos eivät mahdu niin voin myydä sit sulle :D

ElBike
27.10.2017, 16.00
Kun saat ne niin pistä vanteelle ja mittaa levein kohta ja mieluummin vielä mitta akselin keskikohdasta leveimpään kohtaan. Itsellä myös 30mm vanteet.

Metsämuija
27.10.2017, 19.22
Itse ainakin totesin että nastat pitää hankkia ja sähköavun kanssa pitää olla varovainen. Sutii paljon helpommin, jos on liikaa avustusta päällä. Mutta helposti yhden pykälän enemmän tarvitsee lumihangessa enemmän tukea. Mutta koelenkki ei ollut pitkä, joten akunkestosta ei ollut isompaa arviota.

Harrastelija6
28.10.2017, 01.46
Sanoisin että nastarenkaat kannattaa vaihtaa ennenkuin tulee päiviä jolloin märkä tienpinta jäätyy, kerran ajelin keskustasta kotia päin ja katselin että tie alkaa mennä jäähän. Sitten poikkesin lähiön kaupalla ja käänsin varovasti pihaan ja yhtäkkiä huomasin istuvani perseelläni märällä jäällä^^. Saattoi kyllä sataa vähän alijäähtynyttä vettäkin silloin.

hphuhtin
28.10.2017, 08.45
Juuri eilen illalla sain kammettua Dillinger 5:n KTM:n sähköläskin etuvanteelle. Saas nähdä mitä mieltä olen tuolla sohjossa ajamisesta kunhan uskaltaudun testaamaan, en ole koittanut ilman nastojakaan. Työmatkaa (13km) ei ainakaan voine ajaa lähellekään samaa vauhtia kuin ennen liukkaita.

Mitähän varusteita sitä pidemmän päälle kannattaisi olla, jos kaatuilu on väistämätöntä niin pitäisikö olla jotain suojia, muitakin kuin kypärä?

jj-60
28.10.2017, 14.08
Akkuun ostin neopreensuojan saa muutaman lisäkilometrin kun akku lämpenee ajossa.Nastoja en kaipaa 2.25 Race Kingit alla kusiliukkaalla kurvissa ei nastoistkaan oo apua.

Harrastelija6
28.10.2017, 14.55
Jos on lunta maassa niin sä vain liu'ut jäällä niin ei käy mitään jos ei ole mitään mihin osua. On tullut testattua jonkun kerran^^.

marmar
28.10.2017, 16.29
Juuri eilen illalla sain kammettua Dillinger 5:n KTM:n sähköläskin etuvanteelle. Saas nähdä mitä mieltä olen tuolla sohjossa ajamisesta kunhan uskaltaudun testaamaan, en ole koittanut ilman nastojakaan. Työmatkaa (13km) ei ainakaan voine ajaa lähellekään samaa vauhtia kuin ennen liukkaita.

Jos on kunnon nastat edessä ja takana, sekä kengissä, niin eipä sitä sen helpomin talvella kaadu, kuin kesälläkään, kun on järki ja kohtuus mukana.

Eikä vauhtia juurikaan tarvitse pudotella, jos kyseessä on laillinen sähköavusteinen, eli 25 avustava.

Talvi on sähköpyörän parasta aikaa, kun akulla voi kuitata nastojen, lumen ja pakkasen vaikutuksen.

sas
28.10.2017, 21.46
Akkuun ostin neopreensuojan saa muutaman lisäkilometrin kun akku lämpenee ajossa.
Mistä ostit neopreenisuojan, paljon maksoi?
Omassani Whitessä E8000 suojaa ei saa kokonaan akun ympäri koska akun ja rungon väli on niin ahdas.

Harrastelija6
29.10.2017, 00.46
Tämä kommentti ei sovi mihinkään sähkärikanavaan mutta jos pitää Todella kovat rengaspaineet niin rengasrikkoja ei tapahdu. Huomasin tänään kun vähitellen oli paineet menneet niin puhki meni lol. Noh tuleepahan vaihdettua nastat alle jo

Roiala
29.10.2017, 11.38
Riippunee "aiheuttajasta"? Siis jos rengasrikko tulee nimenomaan kun lyö pienen paineen takia vanteelle niin siihen auttaa paineen nosto mutta taasen jos ajaa terävään esineeseen (sepeli, lasinsiru, oksa tms.) niin eikös rengasrikon vaara kasva paineiden kasvun myötä?

jj-60
29.10.2017, 18.39
Mistä ostit neopreenisuojan, paljon maksoi?
Omassani Whitessä E8000 suojaa ei saa kokonaan akun ympäri koska akun ja rungon väli on niin ahdas.

Ostin ebay uk Neoprene Battery Cover Protective 32€

Sambe
29.10.2017, 18.59
Onko joku löytänyt fiksua neopreeni suojaa levon akulle.yritin googlailla mutta ei suoraan ainakaan löytynyt suojaa. Aika hyvin tuo ottaa ajoviiman suoraan akkuun.

Sent from my BTV-DL09 using Tapatalk

marmar
29.10.2017, 19.10
jos ajaa terävään esineeseen (sepeli, lasinsiru, oksa tms.) niin eikös rengasrikon vaara kasva paineiden kasvun myötä?

Kasvaa

oem
29.10.2017, 19.44
Onko joku löytänyt fiksua neopreeni suojaa levon akulle.yritin googlailla mutta ei suoraan ainakaan löytynyt suojaa. Aika hyvin tuo ottaa ajoviiman suoraan akkuun.

Sent from my BTV-DL09 using Tapatalk

Jos sopivaa akkueristystä ei löydy niin joku kätevä henkilö tekis sen itse viistoputken tai kiinnitysrungon ja akun ympäri, kiinnitys velcronauhoilla tai muu sovellus. Jos löytyy niin kolmekymppiä kannattaa maksaa.

hphuhtin
30.10.2017, 09.50
Elektrofahrrad24 kun tekee haun sanalla ”cover” löytyy jos jonkinlaista akkusuojaa ja myös peitteitä akkutelineelle kuljetusta varten yms. https://www.elektrofahrrad24.de/navi.php?qs=Cover

vuohi
30.10.2017, 21.22
Kun saat ne niin pistä vanteelle ja mittaa levein kohta ja mieluummin vielä mitta akselin keskikohdasta leveimpään kohtaan. Itsellä myös 30mm vanteet.

Mahtuvat pyörimään! Metrimittaa en löytänyt tähän hätään mistään mutta renkaan leveys ilman sisureita 30mm vanteella on about 64mm.

ElBike
31.10.2017, 17.38
Akkuun ostin neopreensuojan saa muutaman lisäkilometrin kun akku lämpenee ajossa.Nastoja en kaipaa 2.25 Race Kingit alla kusiliukkaalla kurvissa ei nastoistkaan oo apua.
No, tästä voidaan olla monta mieltä. Yleisesti nastoja väheksyy ne, jotka ostaa markkinoiden halvimmat nastarenkaat. Katsele malleja missä on yli 250 nastaa niin alkaa pitoakin löytyä.

Jos on lunta maassa niin sä vain liu'ut jäällä niin ei käy mitään jos ei ole mitään mihin osua. On tullut testattua jonkun kerran^^.
Usein lipat tulee vedettyä silloin kun sitä vähiten odottaa. Ja tietenkin polvi/lonkka/kyynärpää edeltä tantereeseen. Kouluaikoina kaaduin röpelöiselle jäälle ja liuuin vielä polvi maassa rösöä pitkin. Lumpiohan siinä halkes. Sanotaanko että oli kohtalaisen kivuliaat seuraavat 2kk.

jj-60
31.10.2017, 19.07
Vaimolle tulee nastarenkaat vaihdettua joka vuosi kokeilin jäisellä polanteella nastojen pitoa aika taiteilua omassa fillarissa leveämpi regas 2.25 Race King oli paljon helpompi ajella.Läski nastoilla olis kova sana.

sas
31.10.2017, 23.24
Vaimolle tulee nastarenkaat vaihdettua joka vuosi kokeilin jäisellä polanteella nastojen pitoa aika taiteilua omassa fillarissa leveämpi regas 2.25 Race King oli paljon helpompi ajella.Läski nastoilla olis kova sana.Nii siis kuinka leveät ne nastarenkaat on? Jotkut hybridiin sopivat MaraWinterit? Niiltä ei kannata pitoa jäisillä polanteilla odottaa, ovat liian kapeat ja liian vähän nastoja omaavat. Kokemusta on usean talven verran.

Steni
31.10.2017, 23.48
Mä ajoin jo mun ekalla sähköpyörällä (Schwinn) 2010 talven ilman nastoja.
Ja niin ajattelin nykyiselläkin tehdä. Ilmeisesti nuo Race King:t lienevät ok, vai
löytyykö muita nastattomia ehdotuksia? White SCE Comp:n näyttäisi aika leveä kumi mahtuvan.....
3 edellistä talvea olen ajellut mun Catrike 3-pyörällä ja siinä on ollut rengastuksena 559 CX Pro renkaat...
Löytyishän noita 622.....mutta ehkä leveämpi saisi olla......

Harrastelija6
01.11.2017, 06.09
Mulla taitaa olla sellanen vaisto että alkaa kaahaamaan kun ei ole loukkaantumisen vaaraa

ElBike
01.11.2017, 10.32
Itse ajelin ilman nastoja - silloin kun maasturin nastarenkaita ei edes ollut olemassa. Välillä aina jossain yllättävässä paikassa lähti nurin mutta ihan ok pärjäsi. Myöhemmin tuli Nokialta Mount&Ground ja vielä myöhemmin Extreme jotka lisäsi ajoon rentoutta. Jäätynyt sohjo menee kun antaa pyörän elää ja hakea. Suoraa linjaa vain.
Myöhemmin oli talvia, jolloin lähes kaikki ajoivat ilman nastoja - niin minäkin. Matalat paineet ja yllättävän hyvin pärjää jopa ihan jäisillä poluilla. Peilijäässä olevat lammikot, kärrypolut ja järvenjää oli haastavia.
Pärjäähän sitä ilmankin, mutta monessa kelissä löytyy uusi hauskuus kun voi keskittyä muuhun kuin pystyssäpysymiseen. Useinhan se menee niin että kun ajaa tarkoituksellista lenkkiä, tulee keskityttyä siihen ettei kaadu. Mutta sitten kun ajaa työmatkaa tai jotain siirtymää ja miettii omiaan, lähteekin yhtäkkiä. Itselläni ainakin esim. polven tai kyynärpään kolhu rajoittaa tai jopa keskeyttää muita liikuntaharrastuksia, joten en viitsisi ottaa turhia kolhuja enää. Polvet ja kyynärpäät on kaatuiltu jo tarpeeksi.

vuohi
01.11.2017, 14.31
Itse en pelkkään maastoajoon välttämättä laittaisi nastoja, mutta jos kelvillä tulee paljon ajoa niin sitten kyllä ovat tarpeen. Nyt kun laitoin testi mielessä nastat alle niin taidan antaa olla tuolla koko talven. Metsässäkin sähköpyörä on vähän ehkä erilainen kuin luomu kun rullaavuudella ei ole perjaateessa mitään väliä ja vauhtia on reilusti enemmän. Ja itse en tykkää ajella edes märillä keleillä tuolla paljoa maastossa kun luomuläskillä meno on niin paljon turvallisemman oloista :D

Itse en ole kyllä talvella kaatumalla saanut ikinä mitään vammoja, aina vaan lähinnä lonkka korkeintaa ruvella jos on hiekkaa ukon ja tien välissä. Tietenkin pitää osata kaatua, että säästyy vammoilta ja olla vähän tuuriakin matkassa. Perse edellä vaan tonttiin ja ei kädellä vastaan niin säätyy ranteet.

hphuhtin
01.11.2017, 19.42
Tänään rapistelin ihan turhaan sähköläskillä nastojen kanssa Espoossa. Aamulla ekat kilometrit oli kelvit aivan valkoiset huurusta, mutta ei kyllä luistanut nastaton takarengas mitenkään liukkaan oloisesti kun koitin paria lukkojarrutusta. Jotenkin tuntuu pahalta turhaan nastoilla ajelu, autossakin kun on vaan kitkat :)

oem
01.11.2017, 20.05
Olispa pyöriinkin kitkarenkaita, semmosia mitkä estää luistoa mutta ei rullaamista kelveillä.;)

jj-60
01.11.2017, 20.21
Continental Top Contact Winter II Premium ‐kitkarengas

oem
01.11.2017, 21.02
^Mielenkiintoista. Hintakin kohtuullinen. Pitää tutkia lisää...

jj-60
01.11.2017, 21.46
Nii siis kuinka leveät ne nastarenkaat on? Jotkut hybridiin sopivat MaraWinterit? Niiltä ei kannata pitoa jäisillä polanteilla odottaa, ovat liian kapeat ja liian vähän nastoja omaavat. Kokemusta on usean talven verran.

Juu 1.6x28 SCHWALBE MARATHON WINTER PERFORMANCE

H. Moilanen
02.11.2017, 11.27
^^^&^^ Varsin toimiva rengas lumella ja polanteella. Eli ei ehkä nykyiseen Etelä-Suomalaiseen talveen mikään optimivalinta kun jäätä on enemmän kuin lunta.

ElBike
02.11.2017, 12.44
Tänään ei oikein lähtenyt homma aamulla käyntiin. Kauhean säädön jälkeen pääsin matkaan ja ihmettelin miten lämpimästä otettu pyörä hyytyi nopeasti. Ennen avustus tuntui potkivan ihan eri tavalla, mutta nyt voima tuntui puuttuvan osittain. Vihdoin lähellä työpaikkaa tajusin että Sport asetuksen jälkeen onkin vielä Turbo :D Kulkihan se fillari pakkasellakin :D

plr
02.11.2017, 16.44
Continental Top Contact Winter II Premium ‐kitkarengas

Tämähän olikin kiinnostava rengas. Testikin löytyi:

https://www.bicyclerollingresistance.com/tour-reviews/continental-top-contact-winter-2016

jj-60
03.11.2017, 09.17
Tämähän olikin kiinnostava rengas. Testikin löytyi:

https://www.bicyclerollingresistance.com/tour-reviews/continental-top-contact-winter-2016

Hyvä testi seuraavat renkaat ympärivuoden 650B (27.5x2,20) jos koko löytyy.

jj-60
03.11.2017, 09.31
Tänään ei oikein lähtenyt homma aamulla käyntiin. Kauhean säädön jälkeen pääsin matkaan ja ihmettelin miten lämpimästä otettu pyörä hyytyi nopeasti. Ennen avustus tuntui potkivan ihan eri tavalla, mutta nyt voima tuntui puuttuvan osittain. Vihdoin lähellä työpaikkaa tajusin että Sport asetuksen jälkeen onkin vielä Turbo :D Kulkihan se fillari pakkasellakin :D

Powerpack 500 akku Eco asetuksella täydellä latauksella pitäis päästä 168km kun lähtee ajaa kilometrit putoo joka 100m heh.Tour asetuksella 85km näyttäis toimivan oikein.
Ps.Onneks pääsi tuosta Nöösistä eroon ;-)

H. Moilanen
03.11.2017, 10.56
Hyvä testi seuraavat renkaat ympärivuoden 650B (27.5x2,20) jos koko löytyy.
Ei ainakaan tällä hetkellä löydy kuin cyclo/hybridikoot (42-622 ja 37-22) sekä 26" maasturin koot (50-559 ja 55-559).

Smo
03.11.2017, 13.39
Odotamme raporttia kuinka sepeli söi kitkarenkaan kuukaudessa :D

jj-60
22.11.2017, 20.26
Pukeutuminen talvella aika haastavaa lämmin alusasu pakkohankinta merinovilla varmaan paras teknisillä mennään softshell housut fleecevuorella kevyesti topattu takki mikroflecepusero alla shimanon ajokengät korvat peittävä neopreni kypärämyssy hyvät lämpimät ajohanskat vielä hakusessa panssarihanskoilla jotenkin pärjää.Kunnon pakkasia odotellessa.

hphuhtin
23.11.2017, 12.58
Tänään Espoossa pääsee kokeilemaan talvisähköpyöräilyä :cool: Otin haasteen vastaan ja ajoin töihin, oli vasta vastatuulta tarjolla aamulla. Kotimatkalla on jo luntakin.

Steni
23.11.2017, 16.14
30 km kävin pyörittelemässä. Rocket Ron edessä ja Racing Ralph takana en kaivannut nastoja.
Mukavasti auttoi keskiömoottori, tosin muutamassa kohdassa piti ottaa iisisti,
kun paineet olivat siellä 4,5-5 välissä........
Täytynee hieman pudottaa niitä pikapuoliin.

jj-60
02.12.2017, 10.48
Eka rengasrikko,tulin vähä liian lujaa jyrsityn asfaltni reunaan kaks kilsaa kävelyy.Maantiepyörässä tietty vararengas aina mukana mutta 2.25 race kingit luuli ettei puhkea ollenkaan nyt tuli sähköpyöräilyssä hiki

Linksterman
13.12.2017, 00.08
Tervehdys pikästä aikaa foorumin väki. 700 km olen tuupannut kymmeneen viikkoon Haibike Sduro yheksäiseen Espoon hoodeilla. Tänään oli kotimatkalla haasteellisimmat kilometrit alussa kun etupyörä kadotti kovan alustan Karamalmilla. Mankkaalla meno jo helpotti aurauksen ansiosta. Matinkylää lähestyttäessä ei ollut enää mitään ongelmia, paitsi mitä vesi alkoi tunkea hihoista läpi. Jaaniin, olen ollut tällä nimimerkillä foorumilla jo liki 20v sitten, mutta välillä piti opetella golfaamaan, talvipurjehtimaan ja purjelautailemaan. Kylppärirullapyöräilyä olen ajanut kuntoilumielessä useamman talven, mutta tämän syksyn sähköpyöräinto vei taas ulos kura- ja loskalenkeille.

jj-60
15.12.2017, 10.55
Eka rengasrikko,tulin vähä liian lujaa jyrsityn asfaltni reunaan kaks kilsaa kävelyy.Maantiepyörässä tietty vararengas aina mukana mutta 2.25 race kingit luuli ettei puhkea ollenkaan nyt tuli sähköpyöräilyssä hiki

Ei nyt sentään maantiepyörällä vararengas mukana ajele nyt testattu continental race king 2.2 kaikilla talvikeleillä suosittelen hyvä pito ja vakaa ajettava.

Harrastelija6
20.12.2017, 20.22
No nyt tuli testattua sähkäriä oikein emähuonossa kelissä. Lunta oli nilkkoihin asti kaduilla ja teillä ja jalanjäljet tekivät ajosta yhtä rynkytystä. Pyöräni on etuvetoinen eli eturengas vetää itseään haluttuun suuntaan niin helpottaa vähän hangessa ja kaikki pyörät kun vetää niin jyrkinkin mäki meni ylös kelissä jolloin porukka työnteli pyöriään alamäessäkin^^.

Kiituri
01.01.2018, 12.49
Onkos kukaan kokeillut kääriä akkua solukumiin tai solumuoviin. Litium akkun kun on sen verran herkkä lämpötilalle että pienikin lämmön nousu parantaisi tilannetta pakkasilla.

Roiala
01.01.2018, 13.03
Tuntuu että ilman kääreitä ei ihan mahdottoman iso ole ero onko 0 asteen tietämissä lämpötila vai -20 astetta. Bosch kamppeesta kyse. Kesällä en ole vielä tuolla ajanut. Neopreeni suojiahan noihin myyvät jotta lie se avuksi kuitenkin.

Juurakon Hulda
04.01.2018, 15.28
Minulla on solumuovista itse kyhätty sähkölämmityksellä varustettu eristekotelo runkoakun ympärillä. Tarkemmin sanottuna materiaali on Biltsun kuntolaitteen alusmattoa. N. 10mm paksuna ja aika napakkana aineena siitä on helppo kuumaliimailla sopiva kotelo. Akkulukon ja virtakytkimen kohdille on tehty pienet luukut.

Kotelon molemmissa sisäkyljissä on
vastuslangasta tehdyt sähkölämmityselementit teholtaan yhteensä 7w. Sisäkattoon on sijoitettu lämpötilaanturi (tavallinen sisä/ulko lämpömittari). Esim.10 asteen pakkasessa tällä systeemillä akku pysyy n. + 10 asteisena.

Aluksi käytin virtalähteenä porakoneakkua, mutta sitten tein uuden kotelon, johon haaroitin sähköt rohkeasti pyörän akusta

Juurakon Hulda
04.01.2018, 17.13
Pakko mainita vielä, että tuo esimerkkilämpötila on mitattu pyörän ollessa parkissa suht tyvenessä paikassa, mutta ajossakin mittari on näyttänyt aina reilusti plussaa.

Roiala
04.01.2018, 19.18
Omaan kommenttiin pari vastausta ylempänä vielä selvennyksenä että lähtö mulla aina lämpöisestä. Mutta vaikka ajaa koko akullisen kerralla niin toimintamatkaan ei tunnu vaikuttavan pakkasen määrä ainakaan niin paljoa että osaisi huomata sen vaikutuksen kun keli muuten vaihtelee. Pehmeällä polulla kuluu luonnollisesti enemmän jne... Huldalla selvstikin pakkasesta lähtö jolloin lämmitys varmastikin perusteltua.

Juurakon Hulda
04.01.2018, 19.33
Joo, esim. Greencycle akun talvikäyttö- ja latausohjeissaan neuvoo, ettei akkua kannata seisottaa paikallaan 20 pakkasessa kuin about sen verran kuin kuluu aikaa kaupassa käymiseen. Varman päälle tietysti ottavat takuunmyöntäjän ominaisuudessa asian.

jj-60
11.01.2018, 21.20
Just talvella sähkis paras aina oon inhonnut auraamattomia pyöräteitä nyt ei väliä kunnon vaatetus ja menoks kerran vetänyt lipat kurvissa.
Kevättä kohden nyt mennään ja ekaa koko talvee pyöräilessä.

oem
11.01.2018, 22.37
Annatteko ajoakun lämmetä tunteja ennen latausta?

Juurakon Hulda
12.01.2018, 23.49
Annan lämmettä tunnin tai pari tai kolmekin. Plussakeleilläkin annan akun lämpötilan tasoittua tunnin pari ennen latausta.

Oletuksena se (eli mutua), että akkukennot ikääntyvät tasavauhtia ollessaan latauksessa alusta lähtien kaikki saman lämpöisiä.

sas
13.01.2018, 00.58
Minä myös annan lämmetä useamman tunnin.

Lähetetty minun LG-D855 laitteesta Tapatalkilla

oem
13.01.2018, 17.14
Huoneen lämpöisenä ladattu akku riittänee pitemmälle ja kestääkin pitempään.

jj-60
13.01.2018, 18.43
Kylmä autotalli Helkamassa Panasonickin akku joskus -10 pakkasta hyvin pelittää ja latauksessa pyörässä kiinni pyyhe käärittynä akun ympäri yösähköllä lataus.Toinen talvi menossa n.100 latausta ei ole kilometrit vähentynyt 136km pääsi uutena ja nyt saman.
Uskalsin ladata oman fillarin Bosch akkua 500w samassa tallissa neoprene suojassa en todellakaan jaksa akkua irroitella ja kiinitellä latausta varten katotaan kuinka kauan kestää.

Timppa H
13.01.2018, 19.36
Lataan sisällä "valvottuna" http://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/latauksessa-ollut-sahkopyoran-akku-syttyi-palamaan-madetojan-salilla/777395/

jj-60
13.01.2018, 21.17
Kiinan ihmeistå ei kaikea tiedä.

oem
13.01.2018, 21.29
^^Uutisoinnissa jää usein jotain oleellista kirjoittamatta/selvittämättä, kuten se, oliko akku ja laturi tehdasvalmisteisia jne. tai mikä tuon aiheutti.

sas
14.01.2018, 00.23
Akun suojista tulikin mieleen. Jostain pitäisi löytää sellainen malli, jonka voi kietaista akun ja sen runkoputken ympäri. Omassa (Shimano/White) kombossa on akun ja rungon välinen rako niin kapea, ettei sinne mahdu edes luottokortti väliin.

Minusta tuntuu, että näin kerran vastaantulevassa sähköpyörässä sellaisen mutta kaupoissa ei ole tullut vielä vastaan.

Lähetetty minun LG-D855 laitteesta Tapatalkilla

Juurakon Hulda
14.01.2018, 10.22
Omatekoisessani on myös alapuoli osittain suojattu. Alhaalta katsottuna akkua ei näy, vain runkoputki. Kotelon alapinnan pitkille sivuille on liimattu 20 millin levyiset solumuovisuikaleet. Kotelo on siis umpinainen, paitsi alapinnassa on runkoputken levyinen aukko. Solumuovi antaa periksi niin, että akku sujahtaa siitä sisään. Suojan joudun pukemaan ennenkuin laitan akun pyörään kiinni. Lukolle ja virtakytkimelle on pienet luukut.

Ajattelin runkoputken johtavan niin tehokkaasti lämpöä, ettei ole paljoakaan merkitystä, jääkö se suojan sisä- tai osittain ulkopuolelle.

Smo
14.01.2018, 13.03
^^Uutisoinnissa jää usein jotain oleellista kirjoittamatta/selvittämättä, kuten se, oliko akku ja laturi tehdasvalmisteisia jne. tai mikä tuon aiheutti.

Tai erittäin olennainen, oliko akku LiPo vai Lion tms

Timppa H
14.01.2018, 14.21
Boschin käyttöohje (https://www.r-m.de/media/filer_public/45/1a/451a92a3-577a-47fc-ba82-0de5ece55cd3/rum_ba_bosch_2017_fi_160722_download.pdf)

 Älä sijoita latauslaitetta ja akkua syttyvien materiaalien
läheisyyteen. Lataa akku ainoastaan sen ollessa kuiva
ja paloturvallisessa paikassa. Lataamisen yhteydessä
syntyvä lämpö aiheuttaa tulipalon vaaran.
 eBike-pyörän akkua ei saa ladata ilman valvontaa.

Vakuutusehdoissa taas sanotaan, että pitää noudattaa käyttöohjeita tai mahdollisen vahingon korvausta ei makseta tai korvausta voidaan pienentää.

Fat Boy
14.01.2018, 14.30
Ja vielä lisänä, oliko akku vaurioitunut.. Mulla yksi lipo savusi aika reilusti latauksessa pikku kolarin jälkeen. Oli siinä pieni lommo kyljessä.

Mitäpä vielä?

Juurakon Hulda
14.01.2018, 15.29
Lataus palovaroittimen alla.

Fat Boy
14.01.2018, 16.03
Meillä käytettiin lipoja lataillessa semmosta pussia, jonka pitäisi estää isommat tulipalot.

Mitäpä vielä?

jj-60
15.01.2018, 09.56
Läppärin laturi tulikuuma Bosch laturi mukavan lämmin.

oem
15.01.2018, 12.15
Meillä käytettiin lipoja lataillessa semmosta pussia, jonka pitäisi estää isommat tulipalot.

Mitäpä vielä?
Oliko Teillä sähköpyörän akkuja niissä?

Fat Boy
15.01.2018, 13.48
Oliko Teillä sähköpyörän akkuja niissä?Ei, paljon pienempiä. Tiedä sitten, löytyiskö latauspussia fillarikoon akuille. Vai pitääkö ladata kannellisessa rasvatynnyrissä :)

Vaan joo, eihän mulla ole edes sähköpyörää.

Mitäpä vielä?

hphuhtin
21.01.2018, 10.40
Takka on toistaiseksi mun lataus- ja säilytyspiste, ja pelti auki niin on vetoa mahdollisille palokaasuille. Ei ehkä paras tämäkään, kun on kaikki akut vierekkäin, mutta en parempaakaan keksi.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180121/a890106bb0e0cd344aa5bb94299454e7.jpg

Akun kesto pakkasella (vain -4’C) tuli testattua eilen ja melkoisesti lähtee matkasta jonka se kestää. Normaalisti kesäkelillä ja nastattomilla JumboJimeillä pääsee ”kokoajan turbolla ja täysillä” minimissään 45km, helposti 100km jos ajaa vähän rauhallisemmin.

Nyt sitten mallilla ”urut auki” eli turbo ja niin lujaa kuin itse jaksaa polkea (keskinopeus silti vain 20km/h) yhdistelmänä varmaan 75% aurattua kelviä, loput lumista peltopolkua ja maastossa kapuamista, alla raskaat nastat (Dillinger5+4) ja 28km kohdalla Bosch sanoi, että nyt ei ole enää mitään jäljellä. Onneksi siinä kohtaa oli enää alamäkeä kotiin ;)

Jos on yhtään kovempi pakkanen tai pidempi reitti niin on syytä pakata vara-akku mukaan tai polkea itse enemmän :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

1aloittaja
21.01.2018, 13.04
Antheeks nyt, mutt pelästyttääkö jotkut ip-lehtinen klikki-kauhujutut teidät noin säikyiksi, vai käytättekö jotain itsetäyttämiänne kiinan ihme-akkuja pyörissänne...?
Kyll minäkin, vaikka olenkin vain fiilipyöräilijä, oon akkuja joutunut lataamaan jo toisenkin kerran, sen kolmen kesän aikana, kun oon moisilla pyöräillyt. Ja tossa se lataus aina tapahtuu, olohuoneen ja eteisen nurkassa, mun mh:n oven pielessä, kun akkua lataan yli yön siihen jättäen...
Toki laturi lämpenee, juu, mutt ei se kuumaksi tule. Kyll sitä voi käsin ihan hyvin siirrellä, jos tarpeen on. Enkä sen kylkeen nyt mitään sytykkeitä pinoo. Siinä se on parketin päällä, ison kaiuttimen vieressä

Ps. Eikä se akun ja/tai laturin pussittaminen muuten taida niitä miteskään viilentää... pikemminkin päin vastoin ;)

Moska
21.01.2018, 13.33
Luultavasti nämä pyörien akut sekoitetaan rc laitteissa käytettäviin lipo akkuihin, jotka ovat epävakaampia.
Pyörissa, porakoneissa, sähköautoissa yms käytetään useimmiten 18650 kennoja jotka on huomattavasti stabiilempia kuin lipot.
Lipoja ladattaessa lämpenemistä ei saa juuri esiintyä muutenkaan, eikä latauspussi lämpenemiseen käytännössä vaikuta, mutta lipopalon sattuessa akku saadaan paremmin turvaan, kun se on pussissa eikä roihut ole valtoimenaan.
Siksi laadukkaassa latauspussissa myös ompeleet kestävät palamista aikansa,eikä pussi purkaannu heti alkuunsa.

Lähetetty minun D6603 laitteesta Tapatalkilla

hphuhtin
21.01.2018, 14.06
Antheeks nyt, mutt pelästyttääkö jotkut ip-lehtinen klikki-kauhujutut teidät noin säikyiksi, vai käytättekö jotain itsetäyttämiänne kiinan ihme-akkuja pyörissänne...?

Itsellä tuli mieleen siirtää latauspiste tuonne kun naamakirjan sähköpyöräryhmässä joku kertoi ihan merkkiakun roihunneen vaikka ei ollut syttymishetkellä edes ollut latauksessa. Oli joskus, jossain vaiheessa saanut iskun, jota voinee pitää osatekijänä, mutta käyttöesineessä on aika helposti mahdollista että iskuja tulee. Takka on aika vaivaton paloturvallinen paikka. Ja kysehän on todennäköisyyksistä - jos nyt (ihan heittona) vaikka 1/100000 akkua palaa vuodessa, niin suurimmalla osalla ei koskaan käy mitään ennenkuin akku on poistettu käytöstä. Ei se paljoa lohduta jos omalle kohdalle osuu.

oppes
21.01.2018, 14.47
Kyll minäkin, vaikka olenkin vain fiilipyöräilijä, oon akkuja joutunut lataamaan jo toisenkin kerran, sen kolmen kesän aikana, kun oon moisilla pyöräillyt. Ja tossa se lataus aina tapahtuu, olohuoneen ja eteisen nurkassa, mun mh:n oven pielessä, kun akkua lataan yli yön siihen jättäen...
Toki laturi lämpenee, juu, mutt ei se kuumaksi tule. Kyll sitä voi käsin ihan hyvin siirrellä, jos tarpeen on. Enkä sen kylkeen nyt mitään sytykkeitä pinoo. Siinä se on parketin päällä, ison kaiuttimen vieressä

Ps. Eikä se akun ja/tai laturin pussittaminen muuten taida niitä miteskään viilentää... pikemminkin päin vastoin ;)

Eikös kyse ole riskienhallinnasta. Todennäköisyys pieni, mahdollinen vaikutus suuri. Kuinka moni haluaa ottaa riskin (vaikka pienen) tulipalosta kotona? Varsinkin kun pari esimerkkiä vastaavasta on tiedossa. Jokainen toki valitsee/ignoraa omalla kohdallaan.

KotooTöihin
21.01.2018, 22.49
Ongelmahan ei tosiaan ole laturin palamisessa. Litiumakku siinä palaa. Nillä on tapana palaa aika räjähdyksenomaisesti. Omista lipoista en ole savua kummempaa saanu aikaseks, mut empä ole 1000mah akkuja suurempia hävitelly. Olis tuossa hyllyssä 10000mah 4kennonen aivan turhana. Pitäiskö se laittaa ylilataukseen ihan huvikseen ja näyttää mitä tapahtuu. Yön yli lataajille vaan vinkiks.

Anaxagore
22.01.2018, 00.10
Ongelmahan ei tosiaan ole laturin palamisessa. Litiumakku siinä palaa. Nillä on tapana palaa aika räjähdyksenomaisesti. Omista lipoista en ole savua kummempaa saanu aikaseks, mut empä ole 1000mah akkuja suurempia hävitelly. Olis tuossa hyllyssä 10000mah 4kennonen aivan turhana. Pitäiskö se laittaa ylilataukseen ihan huvikseen ja näyttää mitä tapahtuu. Yön yli lataajille vaan vinkiks.
Oletko koskaan ladannut älypuhelinta yön yli ilman suojapussia? Ihan vaan vinkiks että sekin voi syttyä tuleen. Entä kannettava tietokone? Sekin pitää sujauttaa nomex-pussiin latauksen ajaksi. Ja se pitää olla siellä itse asiassa koko ajan. Voihan se syttyä tulee myös silloin kun sitä ei ladata. Ja puhelin myös. Justiinsahan nousi kohu jostain sumsangin notesta jotka syttyivät tuleen ihan itsestään.

Kaikkein pahin on kuitenkin tulitikut. Nekin voi syttyä tuleen

marmar
22.01.2018, 00.53
Takka on toistaiseksi mun lataus- ja säilytyspiste, ja pelti auki niin on vetoa mahdollisille palokaasuille. Ei ehkä paras tämäkään, kun on kaikki akut vierekkäin, mutta en parempaakaan keksi.

Toihan on suorastaan nerokas keksintö. Todella pienellä vaivalla saa ison vahingon riskin minimoitua.

Sellaisen palamaattoman alustan voi taitella sammutuspeitteestä.

Ja järkevästä riskienhallinnasta tuossa mun mielestä on kyse, eikä ylenääräisestä pelosta.

KotooTöihin
22.01.2018, 06.11
Kerran alko kännykkä palamaan taskussa. Nykyisin kaikki lataukset valvotusti.

Anaxagore
22.01.2018, 06.51
Toihan on suorastaan nerokas keksintö. Todella pienellä vaivalla saa ison vahingon riskin minimoitua.

Sellaisen palamaattoman alustan voi taitella sammutuspeitteestä.

Ja järkevästä riskienhallinnasta tuossa mun mielestä on kyse, eikä ylenääräisestä pelosta.
Noita palamaan kykeneviä akkuja on nykyään niin monessa laitteessa että miksi sähköpyörän akku olisi ainoa jota ladata tuolla? Tuo kuvan paikka täyttää aika hyvin käyttöohjeiden määrittämän palamattoman paikan :). Latauksen aikana täytyy tietty muistaa laittaa takan luukku kiinni. Ja myös pelti auki että mahdolliset palokaasut menee ulos. Ja liesituuletin tai keskuspölynimuri pois päältä ettei palokaasuja imetä sisätiloihin.

1aloittaja
22.01.2018, 09.37
Oletko koskaan ladannut älypuhelinta yön yli ilman suojapussia? Ihan vaan vinkiks että sekin voi syttyä tuleen. Entä kannettava tietokone? Sekin pitää sujauttaa nomex-pussiin latauksen ajaksi. Ja se pitää olla siellä itse asiassa koko ajan. Voihan se syttyä tulee myös silloin kun sitä ei ladata. Ja puhelin myös. Justiinsahan nousi kohu jostain sumsangin notesta jotka syttyivät tuleen ihan itsestään.

Kaikkein pahin on kuitenkin tulitikut. Nekin voi syttyä tuleen

Aina yli 20 v ajan ja useimmiten paperipinon päällä ’kirja’hyllyssä. Mutt juu, Samsungin laitteisiin en ns ryhdy ;) eli niitä en huoli.

Ps. Enkä oo muuten partakonettani enkä sähköhammasharjaani tai sähköistä ruohonleikkuritrimmeriänikään takkaani sovittanut... ;)

Juurakon Hulda
22.01.2018, 17.20
Itse olen joskus haaveillut peltisestä latauskaapista jossa olisi palohälytin ja pistokepaikat esim. kymmenelle laturille. Kaapin päällä olisi jokaiselle pistokepaikalle oma virtakytkin ja ajastin. Ei tulisi sitten laiskuuttaan eikä vahingossakaan pidettyä mitään laturia turhaan tyhjäkäynnilläkään.

Takka on mielestäni hyvä latauspaikka. En kyllä talvella peltejä aukoisi.

Ehkä iso akku on pikku akkua vaarallisempi, siksi pyörän akku saa erityishuomiota.

oem
22.01.2018, 18.18
^Ja sähköautoja ei uskalla ladata ollenkaan lähellä asutusta.;)

Juurakon Hulda
22.01.2018, 20.07
Palovaroittimet riittää minulle, ei maksa vaivaa alkaa sen suurempiin järjestelyihin. Eikä yksikään laturi ole kiinni verkkovirrassa silloin kun talo on tyhjä.

KotooTöihin
22.01.2018, 21.33
Noi pikkuakut, kuten kännykän akut. Ne vaan käryää. Sähköfillarin akku on sen verran iso, että siitä tulee jo aika iso lieska.

Anaxagore
23.01.2018, 12.24
Ihan samalla lailla se tulipalo alkaa pikkuakusta tai isosta akusta jos on vaan sopivaa palavaa materiaalia ympärillä... Eikä tuota voi yleistää että kännykän akut vain käryää. Ks. Galaxy note

jj-60
23.01.2018, 16.34
Eipä lähtenty Panasonicin akku latamaan yli -10°akku sisälle tunniks jo läks.

oem
23.01.2018, 17.28
"Valvotuissa olosuhteissa"
Sisällä monesti viihtyisämpää kuin -10 kun lataus kestää kuitenkin tunteja.
Mitä se ohjekirja sanoo latauslämpötilasta?

jj-60
23.01.2018, 19.06
Ei kai sais ladata pakkasessa,voisko joku valottaa miksi ei.

H. Moilanen
24.01.2018, 11.50
Akun sähkökemiallinen prosessi hidastuu pakkasessa, eikä akku ota kunnolla virtaa vastaan. Lataus voi jäädä vajaaksi.

jj-60
24.01.2018, 12.32
Lataillu vaimon fillarin akkua parissa vodessa yli sata kertaa,autotallissa joskus -5 pakkasta kestää lataus täyteen 4,5t saman sisällä samat kilsat kai noilla akuilla on eroja yli -10 ei suostu enää latamaan.

oem
24.01.2018, 13.55
Kattelin eilen internetistä polkupyöränakkujen pakkaslatausjuttuja ja niistä jäi mieleen että
sisäinen vastus alkaa kasvaa +10 ja kehittyneemmissä latureissa estoraja 0 asteessa. Pakkasessa
ladatessa käytettävissä olevien latauskertojen määrä vähenee ja ei lataudu täyteen asti. Ulkomaan kielellä oli selitetty jotain "elektrolyyttien" pinnoittumisesta joka on pysyvä ilmiö ja laskee akun kapasiteettia. Jos täyden akun jännitteen mittaa, se voi olla 36 voltin akulla 42V tai alle. Jos laturi katkaisee virran syötön 41V, se keskustelujen mukaan lisää oleellisesti käytettävissä olevien latauskertojen määrää. Laskennallisesti 1 latauskerta on sama kuin 3x 30% vajaantuneen akun täyteen lataus.

cyclomiha
25.01.2018, 19.07
TL;DR: Älä lataa pakkasessa!

"Many battery users are unaware that consumer-grade lithium-ion batteries cannot be charged below 0°C (32°F). Although the pack appears to be charging normally, plating of metallic lithium can occur on the anode during a sub-freezing charge. This is permanent and cannot be removed with cycling. Batteries with lithium plating are more vulnerable to failure if exposed to vibration or other stressful conditions."

Sama vapaasti suomennettuna; jos lataat pakkasessa niin akun anodiin voi kertyä litiumia ja se on pysyvää. Sitä ei saa poistettua. Tällaiset akut vahingoittuvat helpommin joutuessaan alttiiksi tärinälle tms.

Saatavilla on myös akkuja, litium-pohjaisia, joita voi ladata -10C saakka mutta niitäkin rajoitetulla virralla. Itse en lataa akkuja lainkaan jos akun lämpötila on alle +5C

KotooTöihin
25.01.2018, 19.29
Siinä on vaihtoehto... Vedä akku kuumaks viimesen kilsan aikana. Ne kuumenee myöskin purkaessa. Jos mulle tulee joskus sähköfillari, niin siinä on varmasti akku, jonka terveyttä pystyy seuraamaan.

ElBike
26.01.2018, 17.23

Akun kesto pakkasella (vain -4’C) tuli testattua eilen ja melkoisesti lähtee matkasta jonka se kestää. Normaalisti kesäkelillä ja nastattomilla JumboJimeillä pääsee ”kokoajan turbolla ja täysillä” minimissään 45km, helposti 100km jos ajaa vähän rauhallisemmin.

Nyt sitten mallilla ”urut auki” eli turbo ja niin lujaa kuin itse jaksaa polkea (keskinopeus silti vain 20km/h) yhdistelmänä varmaan 75% aurattua kelviä, loput lumista peltopolkua ja maastossa kapuamista, alla raskaat nastat (Dillinger5+4) ja 28km kohdalla Bosch sanoi, että nyt ei ole enää mitään jäljellä. Onneksi siinä kohtaa oli enää alamäkeä kotiin ;)

Jos on yhtään kovempi pakkanen tai pidempi reitti niin on syytä pakata vara-akku mukaan tai polkea itse enemmän :)

Tuo on vähän ongelmallista meillä, koska talvisin takka on lämmin joka päivä.
Ehkä kaikkein järkevintä olisi varustaa talo tarpeeksi monella sammuttimella, sammutuspeitteellä ja ketjutetuilla palovaroittimilla. Akun yläpuolelle voisi laittaa yhden ketjutetun varoittimen, jotta ehtisi reagoida jos syttyy tulipalo. toki akun voisi laittaa palamattomaan ämpäriin tms. niin välttyy remontiltakin, jos huonosti meinaa käydä.

J-uge
29.01.2018, 23.50
En löytänyt parempaakaan topiccia, joten kysytään täällä: Onko kenelläkään tiedossa Yamahan moottorien vikakoodilistaa? Koodia 27 pukkaa, onkohan tästä nyt isokin remontti tulossa?

Karba
30.01.2018, 00.27
En löytänyt parempaakaan topiccia, joten kysytään täällä: Onko kenelläkään tiedossa Yamahan moottorien vikakoodilistaa? Koodia 27 pukkaa, onkohan tästä nyt isokin remontti tulossa? https://www.youtube.com/watch?v=JVN-WvoR-XQ jossa 28 mutta manuskan mukaan sama kun 27.Kato myös videon ohessa oleva teksti!

J-uge
30.01.2018, 10.10
Kiitoksia, sain errorin pois :) Olin löytänyt tuon videon jo aiemmin ja muka kokeillutkin konstia, mutta en hoksannut lukea sanallista ohjetta joten tein sen jotenkin väärin (videosta ei kovin selvästi näe mitä painetaan missäkin välissä kuinka pitkään). Vikakoodikin oli eri kuin videolla joten luovutin. Nyt löysin myös Service manualin jossa kerrotaan asiasta tarkemmin ja vikakooditkin löytyy: https://www.manualslib.com/manual/975488/Yamaha-X94-Series.html

Jospa tuo nyt auttoi ja pyörä lähtisi toimimaan, koska kysessä on sähköavusteinen laatikkopyörä jota on kohtuullisen rasittavaa lähteä kuskaamaan huoltoon. Polkeminen ilman avustusta on melkoinen hapokasta, eikä se taida mahtua edes farmarin perään, ainakaan peräluukku ei mene kiinni. Vaihtoehdoksi jää lähinnä peräkärry.

Toivoakseni kyse oli vain siitä että edellisellä kokeilukerralla oli melkoisen reilusti pakkasta, joten jokin sensori saattoi seota siitä.

ElBike
30.01.2018, 11.41
Kaikenlaisia foorumeita ja kokemuksia lueskeltuani, suosittelen että sähköavusteinen fillari ostetaan siitä kaupungista, jossa itse asuu. Jopa Suomen sisällä on tuskastuttavaa lähettää fillaria huoltoon kun pitäisi pakata se hyvin ja kuljetuskin esim. matkahuollossa maksaa 43€/suunta eli 86€ tulee jo lähetyskuluja.

Pipo
30.01.2018, 13.38
Kaikin mokomin noinkin voi toimia jos rahalla taikka hinta/laatusuhteella ei ole väliä.

e-tracker
30.01.2018, 20.16
Polkeminen ilman avustusta on melkoinen hapokasta, eikä se taida mahtua edes farmarin perään, ainakaan peräluukku ei mene kiinni. Vaihtoehdoksi jää lähinnä peräkärry.

T.

Kärrystä päätellen koukku löytyy, siihen semmonen melkein ilmainen kiinanhaarukka kiinni niin pyörä liikkuu nelipyörällä aikas kätsästi.

hphuhtin
31.01.2018, 23.41
En ajatellut ajaa huomenna töihin, mutta nyt on ehkä pakko, vaikuttaa siltä että pääsee pyörä kunnolla mittelöimään voimiaan luonnon kanssa. Satulassa istuja seuraa kuinka käy ;)

jj-60
26.02.2018, 09.18
Satulassa istumisesta hankin Suntour SP12-NCX joustosatulatolpan nyt ei tarvii nostaa ahteria satulassa talven teiden röykytyksessä.

Radonx
26.02.2018, 11.58
Onko teillä jäätynyt talvella iskunvaimennus käyttökelvottomaksi?

Harper
26.02.2018, 15.46
Suntourin halpiskeula vuotaa ilmat pihalle pakkasella. Pidän keulapumppua mukana koko talven. Pitäisi saada aikaiseksi vaihtaa tuohon jäykkä keula niin pääsis tosta pjas#¤ta eroon.
En vaan tiedä minkä keulan laittais. Fillarina on Cuben SUV pro.

sas
26.02.2018, 21.06
Tuleeko ilma takaisin itsekseen kun pyörä on lämpimässä? Omassa joustokeula toimii alkumatkan ajan mutta alkaa pikkuhiljaa jähmettymään ja puolen tunnin päästä ei jousta enää lainkaan?

Lähetetty minun SM-A320FL laitteesta Tapatalkilla

jj-60
02.03.2018, 08.49
Rockshox 30 Silver Solo Air +- jouston säätö pelannu hyvin on jämäkkä lukittuna tosin mulla pakkasraja -10 sitten mennään autolla.

vuohi
05.03.2018, 22.17
Onko teillä jäätynyt talvella iskunvaimennus käyttökelvottomaksi?

Itsellä on rokkarin paremman pään iskarit ja toimivat ihan ok mitä nyt öljyt menevät aika jäykäksi eli kannattaa vähän säätöjä muuttaa kelin mukaan. Tosin luomu pyörissä aika usein ovat menneet öljyt ja ilmat tai jotain vastaavaa sekasin talvella ja pitänyt viedä iskarit huoltoon, mutta tuleepahan tehtyä vuosihuolto ainakin :D

Anaxagore
06.03.2018, 08.27
Laitoin omaan rokkariin tälläkin foorumilla kehuttua Red Linen 5W -keulaöljyä. Merkittävä parannus toimivuuteen pakkasilla.

kasimasi
21.01.2019, 19.58
En löytänyt uudempaa keskustelua aiheesta, joten nostellaan vanhaa.

Näin paukkupakkasilla pohdiskellut, vaikuttaako kovemmalla pakkasella ajaminen sähkömoottorin elinikään jotenkin negatiivisesti? Moottorina Boschin Performance CX. Virallinen pakkasraja taitaa olla ohjekirjan mukaan niinkin matala kuin -5, mutta sittenhän pitäisi olla puolet vuodesta tallipyöränä...

Nyt vetänyt kylmemmillä keleillä Ecolla, mutta ehkä turhaa säästelyä.

MRe
21.01.2019, 20.17
Ei kai se muuten vaikuta, mutta jos on muita kuin metallirattaita, niin niiden kanssa voi tulla jotain. Ja varmaan rasvat jäykistyy aika lailla.

Nixuu
21.01.2019, 21.54
Ainakaan napamoottorien kanssa ei pitäisi mitään ongelmaa tulla. Toki liikkeelle lähdössä kannattaa olla hieman varovaisempi aluksi, kun/jos jäisellä koneelle lähtee. Itsellä moottorissa -20c kestävät rasvat, joten sen jälkeen aika tönkköä tavaraa, joten en lähtisi heti "täysillä" liikenteeseen. Moottori kuitenkin lämpenee käytössä nopeasti ja 15km matkan jälkeen moottorin sisälämpötila on noin +60-70c (ja muutaman kilometrin aikana kelviajolla ollaan jo plussan puolella, tämä toki moottorikohtaista, ja vaikuttaa paljon moottorille syötetty teho, kuskin paino jne)

Kotona säilytän pyörää kuitenkin aina sisällä, joten kotoa lähtiessä ei ongelmaa, työpaikalla tulee pidettyä sitten pyörää ulkona ja silloin moottorin sisälämpö on aikalailla sama kuin ulkona on pakkasta. Ajaessa ja pienissä alle tunnin pysähdyksissä ei ongelmaa, jos jätän +70c moottorin kaupan eteen puoleksi tunniksi on se vielä plussan puolella kun lähden liikkeelle.

Pietro
28.01.2019, 18.55
Kokemuksia talvipyöräilystä tänään jolloin pakkasta 26 - 30 c mittauspaikasta riippuen.

Pyöränä KTM Machina Lycan 274 Bosch moottorilla ja 500 Wh akku.
Lähtiessä akku täysi ja työmatkaa 6 km. pyörä "sammui" 100 m ennen määränpäätä ja lähtiessä akku täysi.

Saan pyörän lämpimään talliiin työpaikalla ja lähtiessä töistä akku näytti täyttä.
Ilma oli lauhtunut päivän aikana lähes 10 asetta joten kotimatkalla ei ollut mitään ongelmia.

Pyörä on 7 kk vanha ja ajettu 2900 km.
Tämä oli eka kerta kun "virta loppuu" kesken.