PDA

Näytä tavallinen näkymä : Onko energian lähteen laadulla väliä?

Kommuutteri
12.08.2017, 12.35
Pidemmän aikaa olen pohtinut porukoissa vallitsevaa käytäntöä, että tauoilla vedetään surutta pitsaa, munkkia, kokista ynnä muuta sellaista, jota yleisesti pidetään vähemmän laadukkaana ravintona, suoraan sanottuna roskapaskaruokana.

Onko niin että pyöräilijälle ei tosiaan ole väliä minkä laatuisesta ravinnosta energiansa, erityisesti suorituksen aikana ottaa, vai mitä olette mieltä tai jopa tiedätte asiasta?

Sent from my iPad using Tapatalk

Grandi66
12.08.2017, 13.03
Ite syön ihan mitä vaan, kyll ne sinne tielle kuluu ja niin paljoo kerkii syödä mitä pitkillä reissuilla tarvii.

Lähetetty minun K6000 Pro laitteesta Tapatalkilla

Pekka L
12.08.2017, 13.12
No jos ma-la syö laadukasta ruokaa sekä su aamulla ja illalla, niin eiks se oo yks paskan hailee mitä sillä sunnuntain pitkällä porukkalenkillä naamaansa tunkee?

zipo
12.08.2017, 13.17
Ne joilla ei ole hyvänmielen safkaa ,itkee ja valittaa eniten.
Psyyke loppuu aina ennen energiaa.

kuovipolku
12.08.2017, 13.21
Marginaalinen kysymys, sanoisin. Kannattaa suunnaa huomio siihen 95 prosenttiin ravinnosta ja keskittyä parantamaan sen laatua. Sitä paitsi tässä on ihan sama ajatus pyrittäessä painonpudotukseen tai vain terveellisempään ruokavalioon: tulos on yleensä kokonaisuutena parempi kun ei vaadi itseltään täydellisyyttä (ja yleensä epäonnistu ja luovuta) vaan sallii pieniä vapauksia ja lipsumisia silloin tällöin.

Sitten kun alkaa olla huippu-urheilusta kyse tai vain äärimmäisen tavoitteellisesta harjoittelusta, on syytä hakea parannusta Team Skyn tapaan pienistäkin marginaaliin muuten jätettävistä asioista.

PS Kokonaan toinen juttu on sitten se miten paljon geelien, urheilujuomien ja energiapatukoiden käytöstä on tarpeetonta tai jopa tiettyjen ominaisuuksíen optimaalista kehitystä haittaavaa. Mutta silloinkin kun jonkun harjoituksen pystyisi tekemään samalla teholla ja/tai kestolla pelkällä vedellä voi "napostelu" olla täysin puolustettavaa, jos sen ansiosta oma nuppi, tahto ja itsekuri kestävät paremmin eikä treeni jää tekemättä kunnialla ja kunnolla loppuun.

plr
12.08.2017, 15.37
Kun tietäisikin mitä aineita kroppa tarvitsee toimiakseen optimaalisesti. Sitten vain syöttäisi niitä sisään oikeissa suhteissa.

Jotakin voi ehkä päätellä Rion olympialaisten urheilijoille ilmaisen McDonald's -ruoan menekistä. Maailman parhaat urheilijat siis vetivät roskaruokaa aivan tajuttomat määrät.
https://www.thesun.co.uk/sport/rio-2016/1626925/rio-olympics-2016-mcdonalds-in-athletes-village-places-limit-on-food-after-surge-of-super-sized-orders/

YT
12.08.2017, 15.42
Sellaista ruokaa kannattaa syödä, mistä tulee hyvä mieli.

paaton
12.08.2017, 16.01
Kun tietäisikin mitä aineita kroppa tarvitsee toimiakseen optimaalisesti. Sitten vain syöttäisi niitä sisään oikeissa suhteissa.

Jotakin voi ehkä päätellä Rion olympialaisten urheilijoille ilmaisen McDonald's -ruoan menekistä. Maailman parhaat urheilijat siis vetivät roskaruokaa aivan tajuttomat määrät.
https://www.thesun.co.uk/sport/rio-2016/1626925/rio-olympics-2016-mcdonalds-in-athletes-village-places-limit-on-food-after-surge-of-super-sized-orders/

Minun kroppa protestoi ankaralla ketutuksen tunteella, jos en hae marian leipomosta joka aamuista tuoretta munkkipossua. Nyt on jo pakko tehdä leivät kotona valmiiksi, jotta leipomoon ei tarvitse mennä.
Se "ja vielä yksi munkkipossu" tulee ihan vahingossa suusta.

Syön geelejä ainoastaan sen vuoksi, ettei pussillinen munkkeja mahdu takataskuun :)

Kommuutteri
12.08.2017, 16.31
Keskustelusta voinee päätellä että tämän yhteisön ajattelua mukaileva vastaus kysymykseen ei löydy ravitsemustieteestä vaan (sosiaali)psykologiasta [emoji3]

Kuronen
12.08.2017, 17.46
Energia- ja proteiinipatukat ovat vakiotavaraa lenkillä. Ne sisältävät tiedetyn määrän polttoainetta ja niiden annostelu on hyvin yksinkertaista. Erityisesti vähän pidemmillä ajorupeamilla testattu ja toimivaksi havaittu annostelu on toistettavissa seuraavalla ajokerralla. Mielialaan suuhun laitetulla ei omalla kohdallani ole erityistä merkitystä oli reippailun kesto sitten tunteja tai vuorokausia.

Tuskin nämä patukat ovat ainakaan huonompia ravitsemuksellisesti, kuin munkki, pitsa ja kokis.

Veden sijaan laiha urheilujuoma tuntuisi uppoavan paremmin.

sil
12.08.2017, 17.57
Keskustelusta voinee päätellä että tämän yhteisön ajattelua mukaileva vastaus kysymykseen ei löydy ravitsemustieteestä vaan (sosiaali)psykologiasta [emoji3]

Heh, joo. Foorumin reaktio oli, että äläs yritä viedä multa mun herkkuja! : D

Yritän syödä terveellisesti mutta kyllä se vaan pari kertaa viikossa tulee vedettyä melkoiset herkkumätöt. Pyrin ajoittamaan herkuttelun lähelle pitkää harjoitusta, jossa kulutan paljon, siinä toivossa, että näin minimoin haittavaikutukset. Olisi kyllä mielenkiintoista saada tietää, miten suuri myönteinen vaikutus sillä olisi, jos onnistuisi syömään aina pelkästään terveellistä hyvää ravintoa.

Vepa
12.08.2017, 18.00
Banaania ja ruisleipää, näillä ajoin 442 km Tampereelta Kerimäelle (Antonpeltoon). Lisäksi urkkajuomaa ja vettä.

何殷傑
12.08.2017, 18.11
Roskaruokaa ei pidetä terveellisenä erityisesti sen sisältämän kalorimäärän takia, mutta onko lenkillä mitään väliä?

Heittäisin ilmoille myös kysymyksen, mitä on laadukas ravinto? Mistä tekijöistä ravinnon laatu määräytyy?

rhubarb
12.08.2017, 18.40
Kun energia käytetään lähes saman tien, ei sen muodolla ole juurikaan väliä.

Köfte
12.08.2017, 18.46
Pidempi lenkkihän kuluttaa nuo roskakalorit näppärästi. Kuidut omalta osaltaan
hidastavat hiilihydraattien imeytymistä ja pitävät sokeritasapainoa kauemmin.
Rasva toisaalta myös muuttuu energiaksi, mutta yksilökohtaisuus tässäkin
on se ratkaiseva tekijä. Ruisleipä ja banaani täydentävät mukavasti toisiaan.

Pekka L
12.08.2017, 19.17
Heittäisin ilmoille myös kysymyksen, mitä on laadukas ravinto? Mistä tekijöistä ravinnon laatu määräytyy?
Ravintoainetiheys.

何殷傑
12.08.2017, 19.32
Tarkoitatko ravintoainetiheydellä makroravinteiden (rasvat, hiilarit ja proteiini) määrää per 100g vai jotain muuta?

Kysyn tätä siis ihan vakavissani, koska termiä laadukas ravinto heitellään usein ilmoille, mutta en ole vieläkään ymmärtänyt mitä se tarkoittaa. Luomusta puhuttaessa heitetään usein ajatus siitä, että siinä olisi ravintoaineita tiheämmässä kuin muilla tavoilla (teho?)tuotetuilla ruoilla, mutta tutkimus on osoittanut tämän käsityksen vääräksi. Ymmärrän termin terveellinen ruoka, mutta se rakentuu ruokavalion varaan, eikä niinkään yksittäisen aterian. Onko laadukas ruoka makuasia?

Pekka L
12.08.2017, 20.29
Ei kun vitamiinit, hivenaineet, välttämättömät amino- ja rasvahapot. Nämä energiayksikköä kohti muodostaa ravintoainetiheyden.
Ääripäänä valkoinen sokeri, joka on puhdasta hiilihydraattia sisältämättä yhtään edellämainituista.

tommi2
12.08.2017, 20.57
ei se tietty ihan sama asia ole, mutta voisi kuvitella että autoakin voi tankata millä vaan litkulla joka palaa/räjähtää. käytännössä tietty ei. kuinka paljon roskaa syö on ratkaisevaa, mutta olen elävä esimerkki hemmosta, joka laski vaan kaloreita, kalori on kalori, eikö vaan, ja nyt viiskymppisenä on veriarvot kohtuu perseellään. toki vetelin muutenkin roskaa kun lenkillä tankkauksena, joten ei välttämättä vastaa ihan tähän kysymykseen, mutta itse ajattelisin että väliä on sitä enemmän, mitä suurempi prosentti kokonaisenergiasta tuo kyseessä oleva roska on.

何殷傑
12.08.2017, 21.01
Onpa muuten hyvä määritelmä! Pidän tuosta paljon.

Nyt ehkä jatkokysymyksenä, että tarvitseeko lenkillä kaikkia mineraaleja ja hivenaineita? Hikoilun mukana poistuvat lienevät tarpeen, samoin kuin korjaavat (?), mutta tarvitseeko lenkillä syödä laadukasta ravintoa?

Kuronen
12.08.2017, 21.21
Voisi myös kysyä, että voiko lenkillä syödä laadukasta ravintoa -tietenkin voi.

Maantiepyörään voi hakea renkaat Biltemasta, ketjut voi voidella margariinilla ja satulaksi käy itse veistetty puukapula.

J.Kottenberg
12.08.2017, 21.24
Itse olen, jos tiedossa pidempi lenkki, suosinut eväinä ruisleipävoileipiä ja Lidlin suklaapatukoita, niitä "peanuts" tekstillä merkittyjä. Juomaksi vettä. Ei siis mitään terveysruokaa, mutta hyvin on toiminut. Ja suklaa leivän jälkeen maistuu hyvälle, ja kohottaa lisäksi mielialaakin. Ennen lenkkiä magnesiumtabletti.

Pekka L
12.08.2017, 22.31
Nyt ehkä jatkokysymyksenä, että tarvitseeko lenkillä kaikkia mineraaleja ja hivenaineita? Hikoilun mukana poistuvat lienevät tarpeen, samoin kuin korjaavat (?), mutta tarvitseeko lenkillä syödä laadukasta ravintoa?
Ei todellakaan. Kun se päivittäinen ruokavalio on kunnossa, ei lenkillä tarvita mitään noista. Energiaa on hyvä saada, se auttaa pitämään veren sokerin tasaisena ja vireystilan hyvänä ja sitä kautta jaksamaan. Sitäkään ei tarvi joka hörpyllä. Hampaatkin tykkää kun ei koko ajan kittaa sokerilitkua. Mieluummin vettä ja energia jostain muualta.

Köfte
12.08.2017, 23.01
^ Pekka puhuu asiaa; meillä tuo D-nuoriso luo tiettyjä erityistarpeita,
mutta muutoin menevät samoilla eväillä. Kuitujen/jatkumon merkitys
korostuu entisestään. Pullamössö on pahasta. Kisun kiusaksi kerron
notta 14- vuotias tytär (1-type Diabetes) pelaa jalkapalloa äitinsä
jaljillä ja 16-v poika (1-type Diabetes) sotkee maantiesinkulalla.
Näiden kanssa tuo ravinnon laatu aikaansaanut kokemusperäisiä
toimenpiteitä; empiiristä tietämystä siis.

何殷傑
12.08.2017, 23.16
Entä hiilihydraatit? Olen ymmärtänyt että hiilihydraatteja on pitkäketjuisempia ja lyhyempiä, joiden imeytymisnopeus (tai vaikutusnopeus) on erilainen. Voin tietysti olla ymmärtänyt tämän kovin väärin. Kannattaako tähdätä nimenomaan hitaampiin, nopeampiin vai hyvään sekoitukseen? Mitä tämä käytännön ruoan tasolla tarkoittaa?

Köfte
12.08.2017, 23.54
^ Hyvä seos elimistön mukaan, pitkät parempia kestävyyden kannalta;
lyhyet ruokkivat nopeutta, mutta auttavat myös vs nopeaan nostoon.
D-vaiva osastolla nopeat saattavat aiheuttaa ongelmia; hitaat mukavampia.

triggewrfish
13.08.2017, 01.01
Pidemmän aikaa olen pohtinut porukoissa vallitsevaa käytäntöä, että tauoilla vedetään surutta pitsaa, munkkia, kokista ynnä muuta sellaista, jota yleisesti pidetään vähemmän laadukkaana ravintona, suoraan sanottuna roskapaskaruokana.

Onko niin että pyöräilijälle ei tosiaan ole väliä minkä laatuisesta ravinnosta energiansa, erityisesti suorituksen aikana ottaa, vai mitä olette mieltä tai jopa tiedätte asiasta?

Pitää kokeilla. Toisille käy tankkaukseen ja lenkille energianlähteenä tavara joka vetää toisilta mahan aivan sekaisin. Ei kannata ottaa stressiä siitä onko se kovin terveellistä vai ei, vaan saako itselle virtaa ilman ongelmia. Jotkut syö karmeat mätöt ennen lenkkiä ja sen jälkeen, juo 100 km maastolenkillä vaan vettä, minä tilttaisin varmasti tuolla setillä. Syön pari tuntia ennen hyvin, vaikka banaanin just ennen lähtöä ja geelejä veden kanssa matkalla. Kovilla helteillä toisessa pullossa toimii hunaja, sitruuna ja vähän suolaa (veden seassa) paremmin kuin malto, viileämmässä malto ollut ok. Mut toisessa pullossa (maantiellä) aina vettä. Maastossa juomareppu kun pyörässä ei tilaa pullolle, repussa vettä, taskussa geelejä. Jatkan kokeiluja, geelit on kalliita. Repun vesirakkoa ei kannata sotkea sokereilla, korkkikin jumittaa.

Niin, taukopaikoilla (poislukien kisat) ei aina optimivaihtoehtoja. Jos paljon matkaa jäljellä, munkkia ja kahvia surutta. Sääli kun bensiksillä ei muuta voi, pizzat ja hampurilaiset alkaa tökkiä. Banaani toimisi paremmin mut ne painaa paljon. Ehkä niitä pitäis kuoria johonkin purnukkaan, kuorethan ne painaa.

Kuronen
13.08.2017, 07.27
Entä hiilihydraatit? Olen ymmärtänyt että hiilihydraatteja on pitkäketjuisempia ja lyhyempiä, joiden imeytymisnopeus (tai vaikutusnopeus) on erilainen. Voin tietysti olla ymmärtänyt tämän kovin väärin. Kannattaako tähdätä nimenomaan hitaampiin, nopeampiin vai hyvään sekoitukseen? Mitä tämä käytännön ruoan tasolla tarkoittaa?

Jos syöt jonkin pullan, munkin tai vaikkapa ruisleivän makkaran kera, niin todelista vaikutusta verensokeriin voi olla hankala selvittää. Netistä tietenkin löytää viitteitä. Jos taas ostat puhtaita hiilihydraatteja, niin niiden osalta vaikutus verensokeriin on tiedossa hyvin. Kuitenkaan pitkäketjuisuus ei ennusta vähäistä vaikutusta verensokeriin.

Pelkkä glykeeminen indeksi ei kuitenkaan kerro kaikkea. Eri hiilihydraatit poistuvat eri nopeudella mahalaukusta riippuen annoksen suuruudesta. Heikosti mahalaukusta poistuva ei sopine urheilun aikana nautittavaksi.

Jos ajatuksena ei ole rasittaa itseään kovin pitkään, niin en kantaisi huolta urheilun aikana nautitusta. Jos kuitenkin ajatuksissa on isompaa rasitusta, niin jokainen mahdollisuus hankkia kokemusta ja osaamista kannattanee käyttää hyväksi. Vakioimaton ja hallitsematon ravinnon ottaminen on mielestäni kaikkein heikoin tapa toimia.

tommi2
13.08.2017, 08.39
ihan vaan valistuneena arvauksena heittäsin, että tässä on 2 erillistä tapausta:

1. onko väliä lenkin sujuvuuden kannalta
2. onko väliä pitkäkestoisten terveysjuttujen kannalta.

sokerimittarit ovat muuten kohtuu halpoja, jos jotain kiinnostaa nuo vaikutukset verensokeriin.

Kommuutteri
13.08.2017, 09.06
ihan vaan valistuneena arvauksena heittäsin, että tässä on 2 erillistä tapausta:

1. onko väliä lenkin sujuvuuden kannalta
2. onko väliä pitkäkestoisten terveysjuttujen kannalta.

.

Juuri näin tätä voisi lähestyä.

tommi2
13.08.2017, 10.16
mä voisin oman kokemukseni kannalta veikata (väittämä totuudesta olisi varmaan liioiteltu, ei mitään alan koulutusta, testiaineistona 1, minä itse ja sekin mutulla dokumentoitu) että

1. eri ihmisillä toimii eri jutut. ruoansulatus, verensokerin reagoiminen yms. vaikuttavat.
2. varsinkin jos on taipuvuutta diabetekseen, kolestroliin yms. niin on vaikutusta.

kakkosta perustelen sillä, että toki, olen juonut kaljaa ja syönyt purilaisia oman osuuteni, mutta silmämääräisesti syönyt keskivertoa terveellisemmin koko ikäni, koska on ollut taipumusta ylipainoon. onko taipumusta ylipainoon edes olemassa? sanotaan nyt vaikka että suurempi ruokahalu ainakin. itseltäni on otettu sokeri ja rasva-arvoja kohtuu säännöllisesti ja kyllä niihin vaikuttaa ruokailu, sellainen tunne on että vaikuttaa minulla eniten.

painoharjoittelumaailmassa oli yhteen aikaan "viisaus" että dietillä voi syödä mitä vaan. tämä myötäilisi edellä tullutta käsitystä, että jos koko ravinnon polttaa lenkillä, se voi olla mitä vaan. millä tuon takaa että se palaa? paha sanoa. fiiliksillä tuntuu että kaikki "koneet" likaantuvat sitä enempi, mitä huonompi polttoaine.

Esa S
13.08.2017, 10.36
Kaippa sitä kesken lenkin syötävän ruuan olisi tärkeintä olla helposti sulavaa ja energiapitoista. Tämä taitaa usein päteä ns. roskaruokien kategoriassa. Välillä kun tulee syötyä monipuolisesti jossain varsinkin paremmassa buffet pöydässä, niin onhan se pyöräily seuraavat 50 km vähän vaikeampaa kuin roskaruokatankkauksella. Toki vaikuttaa sekin, että buffetista tulee syötyä enemmän.

何殷傑
13.08.2017, 10.50
Olen lenkkiruoan ja juoman kanssa pyrkinyt arvioimaan lenkkiä kaloreiden kannalta. Olen arvioinut, että minulla on hieman vajaa 2000 kaloria glykogeenivarantoja ja jos lenkki on tuon alle, vesi riittää hyvin. Yli tuon olen juonut urheilujuomaa ja geeliä. Pizzaan ei ole vielä tarvinnut turvautua, mutta pizzassa mietityttää mitä vatsa sanoo noin suureen määrään ruokaa. Luulen että itselläni ruoan määrä on laatua merkittävämpi tekijä.

Veriarvojen ja terveyden kannalta kaikki on ainakin tähän mennessä ollut hyvin siitäkin huolimatta, että suvussa on korkeaa kolesterolia. Syön aika tavallisesti, vaikkakin paljon munia, mutta todella vähän punaista lihaa. Luulen, että punaisen lihan välttäminen on ollut avain hyviin veriarvoihin, mutta en siis tiedä.

tempokisu
13.08.2017, 11.16
mä voisin oman kokemukseni kannalta veikata (väittämä totuudesta olisi varmaan liioiteltu, ei mitään alan koulutusta, testiaineistona 1, minä itse ja sekin mutulla dokumentoitu) että

1. eri ihmisillä toimii eri jutut. ruoansulatus, verensokerin reagoiminen yms. vaikuttavat.

No eipä ole asiaan koulutusta ( ei, ei ollut pätkääkään ravinto- tai urheilujuttuja koulussa) mutta omakohtainen kokemus on paljon oleellisempaa kun mitkään tiedejutut.
Kohta 1 pitää niin paikkansa.
Ja jos on joskus sairastanut anoreksian, mitkään tieteelliset totuudet ei enää päde. Sitä vaan ajattelee eri tavalla; edelleenkin jos en lenkkeile, niin syön paljon vähempi. Silloin kun söin "huipputerveellisesti" - niin sairastuin. Olen miettiny että syön ja juon just sitä mikä tuntuu hyvälle ja aivan sama onko se terveellistä vai ei. Tuntuu että mitä enempi ihminen on huolissaan voiko tätä syödä, ei voi , ja voi kamalaa tarvii syödä kaikenmaailman vitamiineja ja voi voi - niin sitä herkemmin tulee kaikkia "vaivoja". Kun elää vähän hälläväliä ja ei ole niin huolissaaan mitä voi syödä, niin eipä sitten sairastele.
Muistan kun nuorena jätin kaikki rasvat, jäätelöt, lihat voit pois. Ettei kolesteroli nouse. No miten kävi; meinasin pyörtyä hiihtolenkillä ja kolesteroli nousi yli kymppiin. Eikun rasvat ja lihat takas.
Sukurasituksena on korkea verenpaine ja korkea kolesteroli ja sepelvaltomotauti. Ja mun äiteellä on nämä, ja en voi kuvitella ihmistä joka eläisi terveellisemmin. Isä syö kaikkea, suklaata ja pullaa ja kakkuja eikä paino nouse, eikä ole mitään. Paitsi huono kuulo ja näkö. Minulla on äiteen fysiologia, mutta mä missään verikokeissa käy. Enkä mene. Enkä mene papaan taikka mammografiaankaan enää ikinä ( olin kerran, ne kauhukokemukset riitti).
Semmoinen tuntuma vaan on että toi pyöräilylenkki kovin paljoa kuluta; enemmän laihtuu jos on vaikka kipee eikä ole nälkä. Mutta olen ollu....1997 masuvaivasta parannuttuani saman kokoinen, muutama kilo sinne tänne. Toki se 40 240km vuodessa laihdutti vuonna 2009, ja tänä kesänä "pääsin" ekaa kertaa sen jälkeen 50kg painoon. Mutta yleensä on 52-54kg. Enkä tykkää syömisestä, syön lähinnä nälkääni. Öisin kyllä janottaa kun veskikäyntejä tulee se 20...

Summa summarum: perskohtaisia asioita, ja omaa elimistöään ja tunnettaa kansii kuunnella ja kunnioittaa.

tommi2
13.08.2017, 11.50
Veriarvojen ja terveyden kannalta kaikki on ainakin tähän mennessä ollut hyvin siitäkin huolimatta, että suvussa on korkeaa kolesterolia. Syön aika tavallisesti, vaikkakin paljon munia, mutta todella vähän punaista lihaa. Luulen, että punaisen lihan välttäminen on ollut avain hyviin veriarvoihin, mutta en siis tiedä.

minkä ikänen sä olet? mulla alko alamäki noissa noin nelikymppisenä sokerissa, noin viiskymppisenä rasva-arvoissa.

Pekkaki
13.08.2017, 12.23
Öisin kyllä janottaa kun veskikäyntejä tulee se 20...

Pojalla vessakäyntien määrä oli diapeteksen ensimmäinen oire..

Sent from my A0001 using Tapatalk

El-Carpaso
13.08.2017, 19.17
Sokeriaineenvaihdunta on mulle todella mielenkiintoinen aihe ja olen vähän harrastemielessä vuodesta 2012 koittanut lukea aiheesta mahdollisimman paljon. Kokisin siis, että aihe on mulla perusasioiden osalta aika hyvin hallussa.
Sokeriaineenvaihdunta levossa:

Koska alkuperäinen kysymys oli juurikin lenkkitauon ruokailu ja sen merkitys, niin pitäydyn suurelta osin tässä rajauksessa.
Varsin mielenkiintoisestihan sokeriaineenvaihdunta toimii melko eri lailla liikunnan aikana, kuin levossa. Normaalisti nautitun hiilihydraatin tyypillä, määrällä, sekä muiden ravintoaineiden läsnäololla on huomattava merkitys insuliinireaktioon, verensokereihin ja pitkällä tähtäimellä terveyteen. Jatkuva kakun mussuttaminen piikkaa verensokereita ylöspäin nostaen insuliinin tuotantoa. Kakun hiilihydraatti on kuitenkin pääosin sukroosia, jonka elimistö muuntaa nopeasti glukoosiksi ja fruktoosiksi. Kroonisesti korkea verensokeri vaurioittaa elimistössä käytännössä kaikkea ja jatkuva korkea insuliinin tuotanto voi väsyttää haiman insuliinituottajasoluja, sekä vähentää kudosten insuliiniherkkyyttä. Tuloksena on kierre, jossa insuliinia tarvitaan aina vaan enemmän, kunnes haima haistattaa vitut ja lopettaa toimintansa ja nyt voidaan diagnosoida yhden tyyppinen tyypin 2 diabetes. Tämä siis ääriesimerkkinä. Lisäksi, vaikka ihmisen oma insuliini on äärimmäisen nopeatoimista, voivat nopeat hiilihydraatit kuitenkin aiheuttaa ns. jojoreaktion jossa verensokerit nousevat korkealle, jonka jälkeen ylimitoitettu insuliinireaktio romauttaa ne alkutilaa alemmas, jolloin on taas nälkä.
Normaalissa arjessa olisi siis toivottavaa, että insuliinireaktiot pyrittäisiin minimoimaan ja levittämään pitkälle aikavälille. Tämän voi toteuttaa syömällä pitkäketjuisia hiilihydraatteja (joiden muuntamisessa glukoosiksi elimistöllä kestää pidempään) sekä nauttimalla hiilihydraattien kanssa samalla aterialla proteiinia, rasvaa, sekä kuitua, jotka kaikki osaltaan hidastavat hiilihydraattien imeytymistä. Maallikkotermein siis: käyttäkää lautasmallia.

Sokeriaineenvaihdunta liikunnan aikana:

Nyt päästään jännän äärelle, sillä sokeriaineenvaihdunta terveellä ihmisellä toimii liikunnan aikana ikäänkuin päinvastoin. Oletuksena on siis hikiliikunta, eli pelkkä kevyt kävely tai muu hyötyliikunta ei tässä välttämättä päde, vaan on mentävä PK-tahdin puolelle tai riuskemmalle tasolle. Riippuu yksilöstä millä tehoilla seuraavan mainittavat reaktiot alkavat.
Melko pian liikunnan aloittamisen jälkeen insuliinin tuotanto vähenee 50-60% normaalista, insuliiniherkkyys olennaisissa kudoksissa (lue, lihaksissa) lisääntyy merkittävästi, ja kaikkein jännimpänä hiilihydraattien nauttiminen suorituksen aikana EI aiheuta insuliinireaktiota EIKÄ nosta verensokeria. Keskiverto ihminen pystyy imeyttämään noin 60 grammaa hiilihydraattia tunnissa. Koko ja muut tekijät voivat vaikuttaa tähän lukuun. 60 grammaa hiilihydraattia on noin kaksi geelipakettia, kaksi reissumiestä, pullo sokerilimpparia, kakkupala tai iso munkki jne. 60 grammaa tunnissa on oikeasti aika vähän. Periaatteessa optimoimalla levossa luvun saanee tuota korkeammalle, mutta liikunnan aikana elimistö ei ole kaikkein motivoitunein siirtämään verta ruuansulatukseen kun pitäisi jotain happeakin liikuttaa.
Otin tuon vähäisen imeytyspotentiaalin käsittelyyn, koska jotain varmasti tässä kohtaa askarruttaa, että "eikö muka verensokeri nouse jos lenkillä imaisen kymmenen geelipakettia putkeen?". Periaatteessa ei pitäisi nousta, koska niistä kymmenestä geelipaketista imeytyy vain noin 60 grammaa tunnissa, eikä se liikunnan aikana ole riittävästi nostamaan verensokereita.

Sinänsä tuo varmasti vaikuttaa epäloogiselta, mutta tosiasiassa sille on hyvä selitys. Liikunnan aikana elimistö pyrkii saamaan kaiken vapaana olevan hiilihydraatin sinne, missä sitä tarvitaan eli lähinnä aivoille sekä lihaksille. Liiallinen insuliini mahdollistaisi sen, että liikkellä olevaa glukoosia voitaisiin alkaa varastoimaan, sillä insuliini on sekä välityshormoni että varastointihormoni. Glukoosin varastoinnissa esim. rasvaksi liikunnan aikana taas ei ole mitään järkeä, sillä glukoosi on polttoaineena huomattavasti rasvaa 'tehokkaampaa'.

Syömisen kannalta siis elimistölle ei ole negatiivisessa mielessä merkitystä minkä tyyppistä hiilihydraattia tulee sisään, koska puhdas glukoosikaan (joka on nopein mahdollinen hiilihydraatti) ei pysty nostamaan verensokereita tai aiheuttamaan insuliinireaktiota. Tästä johtuen maksimisuoritusta haettaessa on järkeä käyttää hiilihydraattivalmisteita, jotka elimistö pystyy siirtämään polttoaineeksi mahdollisimman nopeasti. Tietenkin maulla on myös merkitystä jos esim. geelejä aikoo vedellä pari tunnissa monen tunnin ajan. Sen takia geelejä ei tehdä puhtaasta glukoosista, joka on aika ällömakeaa töhnää, vaan maltodekstroosista, joka ei ole kovin makea mutta on erittäin nopea, sekä fruktoosista jostain syystä. Fruktoosi ei ole kovin optimaalinen sokeri, koska elimistö joutuu metaboloimaan sen maksassa, vaikka se muuten onkin melko nopeaa tavaraa.

Liikunnan aikana siis kaikki ylimääräinen, joka tulee sokerin imeytymisen tielle, on teoriassa haitta. Pitkäketjuiset hiilihydraatit imeytyvät hitaammin, mutta liikunnan se on itseasiassa haitta energian imeytymisen kannalta. Proteiini ja rasva myös hidastavat hiilihydraattien imeytymistä ja ovat sitä kautta tarpeettomia. Kuituakaan ei todella tarvita liikunnan aikana. Toisaalta ihmisellä on muitakin tarpeita kuin pelkkä vartalon eteenpäin liikuttaminen. Pitkäketjuiset hiilihydraatit, proteiini, rasva ja kuitu vaikuttavat kaikki kylläisyyteen myönteisesti, millä voi olla merkittävä vaikutus urheilijan henkiseen tilaan ja sitä kautta suorituskykyyn. Hyvä ruoka myös maistuu paremmalta, kuin energiageelit tai patukat, joten silläkin on oma vaikutuksensa.
Palautuminen on myös oma lukunsa. Nykytietämyksen mukaan proteiinin saanti välittömästi urheilusuorituksen jälkeen nopeuttaa ja parantaa palauttamista. Vaikutus on aika pieni, mutta kuitenkin havaittavissa. Syömällä proteiinia suorituksen aikana, on mahdollista saada osa lenkin jälkeisestä proteiinista ns. etukäteen ja siten palautuminen parantuu.

Rasvasta mä en tiedä. Se onko kovalla tai pehmeällä rasvalla eri vaikutuksia liikunnan aikana, kuin levossa on mulle täysi mysteeri eli sitä en lähde spekuloimaan.

Vastaavasti jos syö munkkia tauolla, niin jos tauko ei veny ihan määrättömän pitkäksi, pitäisi sen mennä vielä edellämainittujen sääntöjen mukaan. Vartin kaffemunkkitauolla kesken hyvän lenkin ei liene mitään negatiivisia terveydellisiä vaikutuksia.

Kuitenkin tiivistän edellämainitun siten, että lenkillä kannattaa syödä sitä mistä itse eniten tykkää, kunhan pysyy kohtuudessa niinkuin kaikessa syömisessä tai elämisessä. Hirveä mättäminen lenkin aikana todennäköisesti vain huonontaa suorituskykyä ja lihottaa päälle, mutta liian vähäinen syöminen liian pitkällä lenkillä voi johtaa glykogeenivarastojen loppumiseen, mitä en toivo pahimmalle vihamiehellenikään. Ei ole hyvä fiilis. Jos haluaa suoritua maksimaalisesti, on geelien ja urheilujuomien käytössä järkeä, mutta treenatessa niillä ei ole ihan hirveästi virkaa, vaan ihan oikealla ruualla kuten voileivillä tai parmesankuorrutetuilla perunoilla pääsee jo tosi pitkälle ja maistuu paremmalta. Ammattilaisfillaristit syö pyörän päällä treenatessa ihan tavallista ruokaa, joka on tietenkin melko hiilaripitoista. Kisoissa vetävät sitten geelejä, mutta voi niillä kisassakin olla voileipää ruokalistalla etenkin alkukilometreillä.
Kuitenkaan ei kannata liiemmin stressata, että syökö munkkia fillaroidessa, sillä sen aiheuttama vaikutus on liikunnan aikana minimaalinen. Toisaalta lenkin jälkeen olo voi olla parempi jos syö jotain täyttävämpää ja ruokaisampaa. Itse ajattelin ensi pitkälle lenkille kokeilla pekonitahnakolmioleipiä (siihen tahnaan tulee ainakin pekonia, mutta muut ainesosat pitää vielä miettiä) ja tsasikikolmioleipiä.

Toisaalta on myös ruokia jotka todennäköisesti ovat lenkille huono idea niiden raskauden vuoksi. Jos ruuassa on törkeästi proteiinia ja rasvaa, ei se ole kovin hyvää ravintoa lenkille. Näistä esimerkkejä ovat kebu tai pitsa.

paaton
13.08.2017, 20.17
Jos haluaa suoritua maksimaalisesti, on geelien ja urheilujuomien käytössä järkeä, mutta treenatessa niillä ei ole ihan hirveästi virkaa, vaan ihan oikealla ruualla kuten voileivillä tai parmesankuorrutetuilla perunoilla pääsee jo tosi pitkälle ja maistuu paremmalta. Ammattilaisfillaristit syö pyörän päällä treenatessa ihan tavallista ruokaa, joka on tietenkin melko hiilaripitoista.

Hyvä kirjoitus.

Ainakin minä vetelen niitä geelejä ja patukoita helppouden vuoksi. Ne parmesankuorutetut perunat eivät tosiaan oikein mahdu takataskuun katupyörällä ajaessa, eikä aina pysähtyminenkään kiinnosta.

Syksyn maastolenkeille sen sijaan tulee kyllä otettua repuun kunnon leipiä tai muuta mättöä mukaan kahvin kera. Voittaa kyllä geelit 100-0.

fiber
14.08.2017, 18.18
Mulla on edessä pyöräily, joka eri laskurien mukaan kuluttaa 3100-6000 kcal (juu, haitari on leveällä).

Elimistö ei taida kelpuuttaa kuin noin 60-70 g hiilihydraattia per tunti. Kun geelissä on 55 g / energiaa 227 kcal, ei kuuden tunnin pyöräilyssä taida olla mahdollista syödä kuin max 7 geeliä eli vajaat 1600 kcal. Melkoinen vaje siis.

Lisäksi kun tuo on ylämäkeä, pitää päästä mahdollisimman kevyellä kannettavalla. Onko muuta vaihtoehtoa kuin geelit? En ole niihin tottunut, mutta nyt ajattelin ruveta totuttelemaan, kun vielä on pari kuukautta aikaa sopeutua.

El-Carpaso
14.08.2017, 18.41
Jos saat pidettyä tehot niin matalalla, että poltat rasvaa esim. 50 prosenttia ja sulta löytyy glykogenivarastoja hyvällä tankkauksella noin 2000Kcal, niin tuo 1600Kcal riittänee ihan ok. Jotta polttaisit 100% hiilihydraattia, joutuisit vetämään koko 6h aika punarajalla, minkä ei mun mielestä pitäisi olla edes mahdollista.

Geelit ja urheilujuoma lienevät helpoimmat tavat saada sisään nopeita hiilareita. Geelit ovat helpompia annostella ja tällöin nautittu hiilarimäärä on tarkasti tiedossa. Toisaalta maistuvat myös aivan paskalta ja roskaa tulee kantoon ikävästi. Urheilujuomat maistuvat paremmalta, mutta silloin mittaaminen on tehtävä ennen lähtöä ja pullo on saatava aina tyhjäksi tietyssä ajassa (esim. 1 pullo per tunti)
Tietenkin kolmas vaihtoehto on glukoositabletit, joita myydään apteekeissa siripirin nimellä ja urheilukaupoista saa dekstralin tablettipurnukoita. Paino on minimaalinen ja tabut ovat siis puhdasta glukoosia eli todella nopeasti imeytyviä. Tablettien omat kääreet ovat tosi rasittavia etenkin pyörän päällä, joten niitä kannattaa laittaa berokka-purkkiin tai muuhun kätevään astiaan josta niitä saa tiputeltua suoraan suuhun. Kuivana ovat ankeita syödä, mutta vesihuikan kanssa sulavat nopeasti ja menevät alas miellyttävästi. 3-4 tablettia 10 minuutin välein eli aina vesihuikkaa ottaessa pitäisi antaa sen 60-70 grammaa tunnissa, mutta kannattaa vielä punnita kuinka paljon yksi tabu painaa.

Hunaja on myös kätevää tavaraa, mutta valtaosin fruktoosia. Sen ongelma on, että se tosiaan joudutaan metaboloimaan maksassa eikä siten ole välittömästi elimistön käytössä.

YT
14.08.2017, 18.49
Pystyykö henkilö, jolla on hyperplasia, polttamaan tehokkaammin läskiä lenkillä kuin tavallinen ihminen?

Pekka L
14.08.2017, 18.51
Kyllä kuudessa tunnissa kannattaa syödä jotain kiinteääkin, esim. energiapatukan tai kaksi. Muuten tahtoo tulla eh, nimittäin, nälkä.

Marsusram
14.08.2017, 19.46
"Rasvan energiakerroin on 37 kJ/g (9 kcal/g)" Eli tuota kyllä riittää, mutta ihan täydellä teholla sillä ei pysty menemään. Arvioitu energiamäärä ei siihen viittaa, joten rasvoilla pitäisi kyllä pärjätä.

Tyhjennysharjoitus ja hiilaritankkaus voi auttaa saamaan energiavarastot täyteen jos sen ajoittaa oikein omalle palautumissyklille.

Sopiva määrä kiinteää syötävää voi auttaa vatsaa puskuroimaan juomia, ettei tule Konoset/Ojalat. Kovempi suoritusintensiteetti ja urheilujuoman väkevyys pistää pakin helposti sekaisin, voi siis aiheuttaa imeytymisongelmia.

fiber
14.08.2017, 19.49
^^Siinä on matkalla kaksi taukopaikkaa, ja täytyy niissä jotain suupalaa haukata. Veikkaan, että oksennus tulisi, jos mussuttaisin pelkkiä geelejä.
Luulisin, että siinä vaiheessa, kun ei muuten enää jaksaisi pitää sykkeitä yllä, ohut ilmanala nostaa ne yrittämättäkin.

Ehkä tässä tulee stressattua liikaakin tuota omaa ajoa, mutta koitan tehdä kaiken sen verran oikein, että pääsisin mahdollisimman ylös ennen luuta-autoa.

kuovipolku
14.08.2017, 20.27
Koska fruktoosi käyttää eri kanavaa (ilmaus omani, mutta itse asia pitää tutkitusti paikkansa) kuin muut sokerit, sen avulla voi saada suorituksenaikaista energiaa lisää eli yli sen 60 gramman maksimin joka voi imeytyä ja jonka elimistö pystyy vastaanottamaan. Ongelmaksi voi tosin muodostua ettei pakki siedä fruktoosia ainakaan merkittävinä määrinä eli jos tämä puoli ei ole tiedossa ennestään, on syytä kokeilla ja varmistua eli tehdä riittävän pitkä ja riittävän kova harjoitus jonka aikana käyttää täsmälleen samoja aineita samanvahvuisina kuin aikoo käyttää itse kisassa.

Toisille sopii paremmin geeli+laimea urheilujuoma tai vesi, toisille vahva urheilujuoma. Tämäkin on testaamalla selvitettävä juttu. (Urheilujuomalle löytyy aina vaihtoehtoja, mutta käytännössä ei liene muuta mahdollisuutta kuin olla järjestäjien juomahuollon tarjonnan varassa?)

Jokin pienehkö määrä kiinteässä muodossa olevaa tavaraa on oman kokemuksen mukaan vatsalle parempi ja pääkopalle mukavampi vaihtoehto, mutta muutenhan on aina parempi mitä vähemmän ruoansulatuselimistö joutuu tekemään työtä. (Eivät prokuskitkaan taida yhden päivän klassikoissakaan syödä samalla lailla kuin etappikisoissa?)

ibeatyouanytime
14.08.2017, 23.34
Itsellä on kahvipaikka 55km kohdalla, jossa vedän mahani täyteen halpoja munkkeja ja kahvia. Sekä täytän vesipullot. Siitä on 55km kääntöpaikalle. Ja takaisin. Ei siinä millään styroksilla siis maissikeksillä vedellä 10h eläimellistä kammenpyöritystä. Ainoa mikä merkitsee on, että saa mahan täyteen polttoainetta eli kaloreita. Kääntöpaikalla ostan kaupasta banaaneja. Sekä pullovettä 3l jonka juon janoon melkein samantein. Munkit ja banaanit on helposti sulavaa ja niistä saa energiaa. Joku helsinkiläinen sinkulalla 7km päivässä sutkuttava riukusäärinen ituhippu kuluttaa ehkä 1/100 siitä energiasta mitä omat valtavat reidet polttavat energiaa 200-400km vedoilla cyclolla. Ei siinä hifistellä vaan vedetään valtavasti kaloreita nopeasti. En ainakaan itse pitkillä vedoilla odottele jotain pihviateriaa 30min. Munkit ja kahvi naamaan 5min ja eläimellinen veto päälle. Tauottelemalla ja paskaa jauhamalla ei kilometrejä kerry. Tätä pitkien matkojen filosofiaa oppii vain ajamalla 200-400km vetoja. Miten tankata, pakata pyörä, lukea sää/tuulet ja miljoona muuta asiaa.

何殷傑
15.08.2017, 08.23
Olen logistiikan helpottamiseksi ostanut pitkille lenkeille Lidlistä nestemäisempiä geelejä ja täyttänyt niillä yhden juomapullon. Sama toiminee varmaan jos sekoittaa puolet geeliä ja puolet vettä pulloon. Tällöin toista pulloa pitää täyttää tiuhempaan, mutta ei ainakaan tule roskaa eikä tarvitse availla mitään ajaessaan.

EsaJ
15.08.2017, 08.49
Muistan lapsena ne mustuneet tippukiviluolahampaat luokan lätkänpelaajapojilla, joiden purukalusto oli mennyt HartSportista. Muistikuva on pinttynyt verkkokalvoille niin, että en käytä, kuin poikkeustapauksissa juomana energiapitoista (kisat). Eväänä lenkillä Omena, Banaani, tai geelipussi (valmis/itse blandattu). Pulloissa (maantie) / Camelback (maasto/cx) vain vettä, missä ripaus suolaa. Saa huuhdottua suun puhtaaksi sokerilitkuista.

rhubarb
15.08.2017, 09.26
Kannattaa jättää lisäenergian käyttö minimiin. Sitä tosin täytyy harjoitella, ja menee muutenkin ohi aiheen.

LJL
15.08.2017, 09.34
Kannattaa jättää lisäenergian käyttö minimiin. Sitä tosin täytyy harjoitella, ja menee muutenkin ohi aiheen.

Pidemmillä rauhallisemmilla lenkeillä kannattaa syödä aika vähän ja koittaa sitkuttaa rasva-aineenvaihdunnalla, mihin tosiaan tottuu, mutta kisoissa ja kovemmissa treeneissä (esim. wattbike 2x20min 90% FTP:stä on semmoinen että välissä geeli huiviin) missä hiilarinkulutus on ylipäätään suurta, on hyvä vetää geeliä ja urheilujuomaa ym. niin jaksaa, ainakin itsellä toimii näin.

Laroute
15.08.2017, 09.58
Mulla on edessä pyöräily, joka eri laskurien mukaan kuluttaa 3100-6000 kcal (juu, haitari on leveällä).

Elimistö ei taida kelpuuttaa kuin noin 60-70 g hiilihydraattia per tunti. Kun geelissä on 55 g / energiaa 227 kcal, ei kuuden tunnin pyöräilyssä taida olla mahdollista syödä kuin max 7 geeliä eli vajaat 1600 kcal. Melkoinen vaje siis.

Lisäksi kun tuo on ylämäkeä, pitää päästä mahdollisimman kevyellä kannettavalla. Onko muuta vaihtoehtoa kuin geelit? En ole niihin tottunut, mutta nyt ajattelin ruveta totuttelemaan, kun vielä on pari kuukautta aikaa sopeutua.

Oletko kokeillut Vitargo Electrolyteä? Kaikki patentoidut hiilarit tulevat juomasta, eikä geelejä tarvitse syödä niin paljoa. Neste imeytyy kroppaan älyttömän nopeasti, eikä jää mahalaukkuun. Pitkään olen pyörällä elämäni aikana tahkonnut ja tämä oli minulle taivaallinen kokemus, kun ensimmäisen pitkän lenkin tein tällä tuotteella. Laitoin maksimi annostuksen pulloihin ja juoma oli mielyttävän oloista, vaikkakin normaalia paksumpaa. Reilu neljä tuntia kovaa ajoa, eikä kertaakaan kusella (normaalisti vanha käpy kävisi 2-3 kertaa).

Energia tuntuu imeytyvän tosinopeasti. Jotain patentoituja hiilihydraatteja kuulemma ja vertailutaulukossa hakkaa näköjään kaikki muut vaihtoehdot mennen tullen. Osa on tietysti markkinamiesten höpinöitä, mutta kyllä tuntuu vahvasti omien kokemusten peerusteella siltä, että kyllä siellä totuuttakin on ujutettu juomaan mukaan.

YT
15.08.2017, 10.25
Patentoidut hiilihydraatit kuulostaa vähän oudolta.

Kuronen
15.08.2017, 12.43
Vitargo on valmistettu tärkkelyksestä ja kait valmistajalla on jotakin, mitä patentoida, esimerkiksi valmistuksessa. Itse olen myös koekäyttänyt kesän vitargoa, eikä se ainakaan ole ollut pettymys. Itse tosin sekoitan sitä suhteessa 1:1 perinteiseen urheilujuomajauheeseen. Täytynee kokeilla puhtaana +elektrolyte.

Omat juomaseokset ovat tosin pidemmillä lenkeillä selvästi ohjetta laihempia.

Urheilujuoman lisäksi peruskaava on yksi 55 grammainen energiapatukka (Maxim) kilometriluvuilla 50, 150, 250 jne. Isomman proteiinipatukan syön kilometreillä 100, 200, jne. Lisäksi nappaan pidempään ajoon jonkun bonuspatukan tai pari geeliä.

En edes yritä korvata kulutettuja kaloreita, vaan luotan vyötäröllä olevan rasvan voimaan. Tosin voisi olla, jos ajaisin kovaa.

plr
15.08.2017, 13.09
esim. wattbike 2x20min 90% FTP:stä on semmoinen että välissä geeli huiviin

Tarvitseeko noin lyhyessä suorituksessa tosiaan tankata välissä? Vertailun vuoksi en muista koskaan nähneeni esimerkiksi kympin juoksussa (noin 30 min täysillä) kenenkään syövän tai juovan mitään.

H. Moilanen
15.08.2017, 13.09
Oma ja varsin epätieteellinen lähestymiskulmani on sellainen, että on ihan sama mitä syö kunhan se uppoaa ja maistuu hyvältä. Koska energiavaje on taattu, koitan valikoida syömisen sellaiseksi että siitä tulee mielihyvää. Pitkäkestoinen kovan intensiteetin suoritus on kuitenkin pitkälle korvien välistä kiinni.

LJL
15.08.2017, 13.25
Tarvitseeko noin lyhyessä suorituksessa tosiaan tankata välissä? Vertailun vuoksi en muista koskaan nähneeni esimerkiksi kympin juoksussa (noin 30 min täysillä) kenenkään syövän tai juovan mitään.

Ei varmaan tarvi mutta viitaten H. Moilasen lausuntoon, jotain nielee korvien välin takia siinä välissä, koska se on hirveä treeni. Suorituskykyyn ei varmaan oikeasti vaikutusta, mutta tuntuu että on.

Viikonloppuna Imatra MTB 60km kisassa söin yhteensä 10 geeliä ja yhden banaanin, palanpainikkeeksi laimeaa urheilujuomaa ja vettä. En tiedä onko se paljon vai vähän, ei ainakaan loppunut energiat ja sain kaiken sinänsä irti. Mikä ei ollut paljon.

Scade
15.08.2017, 14.51
Riippuu varmaan tilanteesta. Kyllähän tuon mittaiseen suoritukseen riittää hyvin kropan omat hiilihydraattivarastot JOS ne ovat riittävän täynnä ennen suoritusta. Kympin juoksukisassa tämä on todennäköiaesti huolella hoidettu. Eri asia sitten on jos treeni vedetään vaikka aamulla tai työpäivän jälkeen, jolloin energiavarastot ovat vajaat. Tällöin voi hyvin olla hyötyä.

Kannattaa myös huomioida se, että laadukkaaseen kovaan treeniin helposti sisältyy hyvä lämmittely sekä jäähdyttely, joka helposti tuplaa treenin pituuden. Myös ravinnon vaikutus palautumiseen, kehittymiseen ja puolustuskykyyn kannattaa huomioida. Hiilarien täydentäminen treenin aikana ja heti jälkeen edistää noista kaikkea kolmea, proteiini ainakin kahta ensimmäistä.

Lisäksi hiilihydraattien vaikutus käskytykseen kannattaa huomioida. Hiilarit ovat käytännössä ainoa aivojen energianlähde normaalitilassa (ei siis ketoosi, nälkiintyminen). Vaikka siltä voisi tuntua niin jalat ei ole aina ensimmäinen, joka alkaa pettämään, vaan tehokkaalla käskytyksellä aivoista lihaksiin on merkittävä rooli suorituskykyyn. Tässä on hiilihydraateilla merkittävä rooli.

Loppukanetiiksi sanottakoon, että ravinto kannattaa miettiä aina tilanteen, tavoitteen ja yksilön mukaan. Panostuksen määrän voi valita itse ja asiat voi tehdä sinne päin tai sitten panostaa enemmän oman halun mukaan.

BR1
15.08.2017, 17.00
Varsinkin aloittelijalle suosittelen matalatehoisten lenkkien painotusta, jotta elimistön rasva-aineenvaihdunta kehittyy eli keho oppii polttamaan rasvavarastoja polttoaineeksi reenin aikana. Sitten kuin itsestään huomaa peruskunnon kehittymisen ohella, että eihän sitä lisäenergiaa matalatehoisille lenkeillä edes tarvitse, jos on syönyt järkevästi ennen lenkkiä. Kolmekin tuntia menee helposti ilman mitään litkuja tai geelejä. Itsellä nuo geelit ovat bannissa, vetävät vatsan sekaisin. Ekaa kertaa käytin niitä enemmän kerralla tän vuoden Pirkassa, ja voi sitä kuvotusta. Se kuvotus jatkui vielä illan ja seuraavan päivänkin. Ruokailutkin olivat taistelua, että sai jotain alas. Mutta toki niin, että mikä kullekin sopii.

fiber
15.08.2017, 18.26
En ole vuosiin käyttänyt muuta kuin vettä pullossa ja banaani/eväskeksi. Kun todennäköisesti merenpinnan tasolla lämpötila on hellerajalla ja reitti on ylämäkeä, juotavaa kuluu ja aion jatkaa vesipullolinjaa. Se ravinto olisi syytä kuskata mahdollisimman kevyessä muodossa. Energiapatukat per kilometrit eivät nyt tällä kertaa auta. Vähän on kyllä ohi alkuperäisen aiheen tämä minunkin kyselyni, joten kiitos tähänastisista ja teen vähän kokeiluja lenkeillä/kuntoajoissa/kisoissa.

Ohiampuja
15.08.2017, 21.34
Oma ja varsin epätieteellinen lähestymiskulmani on sellainen, että on ihan sama mitä syö kunhan se uppoaa ja maistuu hyvältä.
Juu, ja myös pysyy sisällä. Itselläni jotkut ruoka-aineet liikunnan yhteydessä kääntyy helposti ripuloinniksi. Ja siksi minulla onkin aina pari Immodiumia pidemmillä lenkeillä mukana. Minulla vatsa toimii vakaammin riisikebabilla kuin runsaalla määrällä hiilari geelejä. :)

ibeatyouanytime
16.08.2017, 00.20
100km ja alle lenkeille, en ota muuta kuin vettä. Kun katson energiapatukka-/geelimiesten purukalustoa niin taidan pysyä vesi+banaani-linjalla.

mjjk
16.08.2017, 08.12
Pojalla vessakäyntien määrä oli diapeteksen ensimmäinen oire..

Sent from my A0001 using TapatalkTäsmälleen samoin kävi itselle.

Kuronen
16.08.2017, 09.33
En ole vuosiin käyttänyt muuta kuin vettä pullossa ja banaani/eväskeksi. Kun todennäköisesti merenpinnan tasolla lämpötila on hellerajalla ja reitti on ylämäkeä, juotavaa kuluu ja aion jatkaa vesipullolinjaa. Se ravinto olisi syytä kuskata mahdollisimman kevyessä muodossa. Energiapatukat per kilometrit eivät nyt tällä kertaa auta. Vähän on kyllä ohi alkuperäisen aiheen tämä minunkin kyselyni, joten kiitos tähänastisista ja teen vähän kokeiluja lenkeillä/kuntoajoissa/kisoissa.

Vaellustouhuissa tuli punnittua ja laskeskeltua kyllästymiseen asti grammoja ja kaloreita ja havainto oli, että 100 grammaa hiilihydraattia painaa 100 grammaa. Mitä pakatumpi tuote, sitä enemmän on hyödytöntä roskaa kannossa, kuten on laita esimerkiksi energiageelien. Geelien hyötysuhdetta laskee myös niissä oleva vesi.

PowerGel pakkauksineen 45 g, josta hiilihydraattia 27 g (60%).
Maxim patukka pakkauksineen 55 g, josta hiilihydraattia 36 g (65%).
Maxim urheilujuomajauhe hiilihydraattia 87%.

Jos matkalta saa vettä, niin urheilujuomajauheet ovat kevyin vaihtoehto.

fiber
16.08.2017, 09.58
Jos matkalta saa vettä, niin urheilujuomajauheet ovat kevyin vaihtoehto.
Tuossa on ideaa. Täytyypä miettiä tältä pohjalta myös.

Marsusram
16.08.2017, 10.38
Tuossa on ideaa. Täytyypä miettiä tältä pohjalta myös.

Jauheissa on liukenemisen takia erilainen koostumus ja ovat usein happamampia kuin geelit. Esim. Maxim juomien kanssa on ollut vatsaongelmia, mutta ei Maxim geelien.
Sekoitteluun menee aikaa, ennen kuin seos on valmista nautittavaksi. Vaelluksilla on aikaa tehdä päivän eväitä, mutta kisassa?
Lämpimään veteen liukenee nopeammin, annostelussa pitää olla tarkkana, vaatii testausta.
Painoa lisää kun tarvitaan kaksi pulloa, toinen vedelle, toinen urheilujuomalle. Urheilujuoman käyttö ulkoisesti esim. hien huuhteluun silmistä ei ole kovin miellyttävää.
Monellako litralla selviää huoltopisteiden välin ja paljonko aikaa niillä on pitstoppiin?

paaton
16.08.2017, 10.45
Mietin samaa. Ei kai nyt kisassa ole oikeasti aikaa leikkiä jauheiden kanssa?

Kuronen
16.08.2017, 11.41
...riippuu millaisella tavoitteella lähtee: onko tavoite kympin sakkiin, vai onko ainoa todellinen kilpakumppani oman ajopaidan sisällä. Onko tavoitteena ajaa kelloa vastaan, vai vain päästä järjellisessä ajassa maaliin.

Eikö kahden pullon taktiikka ole mahdollinen: toisessa vettä ja toisessa urheilujuomaa? Ovatko huoltopisteiden välit liian pitkiä yhdelle pullolle, josta lisäksi osa kuluu hien huuhteluun silmistä.

Onko tarkoitus tyytyä järjestäjän eväisiin vai onko tarkoitus kuljettaa omat eväät. Paljonko evästä pitäisi mukana olla, mikäli sen suhteen on omavarainen.

Smo
16.08.2017, 14.54
Topiikkia lukiessa oma unilääke suklaalevy ennen nukkumaanmenoa vaikuttaa huonolta pidemmän päälle :)

Miltä mahtaa tuntua kun on kaikki energiat loppu? Oma liikkuminen on epämääräistä retkeilyä, joskus unohtuu eväät , usein niitä ei tule syötyä ja joskus on raskaampaa jos vaikka joutuu kantamaan fillaria suolla pari tuntia tai/ja tulee mutkia matkaan. Nöösi tässä kun keskimäärin ollut niin lyhyitä retkiä, jokunen myslipatukka ollut hätävarana matkassa yleensä. Kiirettä ei tarvi kuitenkaan pitää.

H. Moilanen
16.08.2017, 15.53
Miltä mahtaa tuntua kun on kaikki energiat loppu?

Vaikee kuvailla, mutta ehkä jotain tolkuttoman valvomisen ja kännin välimaasto on lähimpänä. Niin pitkään kun pysyy liikkeessä, homma tuntuu menevän ihan ok, mutta pysähtyä ei kannata. Tahko 120km reissulla raskaimmalta tuntunut suoritus oli fillarin kantaminen majapaikassa toiseen kerrokseen. Ajaminen meni maaliin saakka ihan kivasti.

Kylmän tunne on ensimmäinen indikaatio tankin tyhjenemisestä. Tämä tunne menee jossakin kohdassa ohi.

velib
16.08.2017, 16.30
Yö-rogainingissa sippasin joskus täysin ja ihmettelin miksi ei syöminen auta, kun kiskoin kuitenkin koko ajan patukoita ja geelejä. Syy olikin liian vähäinen vaatetus yön tultua, jostain syystä ajaessa ei kuitenkaan tuntunut kylmältä. Takin puettuani löytyi vartin päästä virtaa taas hyvin. Olo ennen tuota oli kuitenkin sama kuin energian loppuessa - oman kehon viestejä on välillä vaikea tulkita oikein. Kantapään kautta kai monet asiat on opittava :)

ibeatyouanytime
16.08.2017, 17.36
Suklaapatukoide... siis energiapatukoiden, geelien ja muiden sokerilitkujen jälkeen on syytä jatkaa konkelilla suoraan hammaslääkärille. Poistattamaan ne muutamat toraleet suusta mitä siellä suussa sen sokeriliemen jälkeen enää on. Vedin toissapäivänä 220km cyclolla banaanilla, leivillä ja vedellä. Tasan 165km oli 6h ajon jälkeen. 200km täyttyi 7h ja 15min kohdalla joten vauhtikin oli kohdillaan. En kokenut että olisin tarvinnut jotain geeliä. Ehkä muut tarvitsevat.

paaton
16.08.2017, 17.41
Miltä mahtaa tuntua kun on kaikki energiat loppu?

Ainakin minä olen oppinut tunnistamaan sen pienen huimauksen tunteen, joka tulee ensimmäisenä ennen vilua ja muuta heikotusta. Kun siinä vaiheessa nykäisee geelin naamariin, niin matka jatkuu iloisesti kotiin. Jos geelejä ei ole, niin on syytä pukea kaikki mahdolliset vaatteet päälle ja tiputtaa vauhtia roimasti.

Niin ja niitä geelejä on sitten tuon jälkeen viisainta nassuttaa sohvalle pääsemiseen asti.

fiber
16.08.2017, 18.24
...riippuu millaisella tavoitteella lähtee: onko tavoite kympin sakkiin, vai onko ainoa todellinen kilpakumppani oman ajopaidan sisällä. Onko tavoitteena ajaa kelloa vastaan, vai vain päästä järjellisessä ajassa maaliin.

Eikö kahden pullon taktiikka ole mahdollinen: toisessa vettä ja toisessa urheilujuomaa? Ovatko huoltopisteiden välit liian pitkiä yhdelle pullolle, josta lisäksi osa kuluu hien huuhteluun silmistä.

Onko tarkoitus tyytyä järjestäjän eväisiin vai onko tarkoitus kuljettaa omat eväät. Paljonko evästä pitäisi mukana olla, mikäli sen suhteen on omavarainen.
Ovat liian pitkiä yhdelle vesipullolle: kaksi taukopaikkaa ja ajoaikaa 6-6,5 tuntia eli kaksi tuntia ylämäkeä lämpimässä per legi. En kisaa kuin itseäni ja luuta-autoa vastaan... nimittäin voi olla tiukkaa ehdinkö taukopaikoille ennen niiden sulkemista ja kisasta ulos liputtamista. Siksi en kyllä voi jäädä sekoittelemaan ja odottelemaan liukenemista.

En saanut vielä selville onko taukopaikalla evästä tarjolla. Suurin osa kisan sivustosta on mandariinikiinaksi :)

EDIT: nythän siellä onkin näköjään jokseenkin kaikki myös englanniksi. Nuo "taukopaikat" ovat feed zoneja, ja sivulla kerrotaan esim. "Team cars are allowed to provide feeding only at ..." eli pitää kysellä järjestäjältä onko tällaisia kuskeja varten jotain joilla ei nyt tällä kertaa ole tiimin autoa mukana :D

Smo
16.08.2017, 19.52
Ainakin minä olen oppinut tunnistamaan sen pienen huimauksen tunteen, joka tulee ensimmäisenä ennen vilua ja muuta heikotusta. Kun siinä vaiheessa nykäisee geelin naamariin, niin matka jatkuu iloisesti kotiin. Jos geelejä ei ole, niin on syytä pukea kaikki mahdolliset vaatteet päälle ja tiputtaa vauhtia roimasti.

Niin ja niitä geelejä on sitten tuon jälkeen viisainta nassuttaa sohvalle pääsemiseen asti.

Luulen että olen tuohon lievään huippaukseen päässyt, jaksoin kuitenkin kesäsateessa +15C shortseissa ja t-paidassa, matkaa oli alle tunti.

Ohiampuja
16.08.2017, 21.12
Minulla katoaa järki päästä kun energiat loppuu. Huomaa että ajatus ei kulje ollenkaan ja kaikki tavalliset rutiinitkin vaatii kovia ponnisteluja. Esim hiihtäessä latukartan lukeminen on todella vaikeata.

Kerran syksy sateella yksi cc lenkki karkasi liian pitkäksi vähillä vaatteilla ja huonoilla eväillä. Pyörällä pääsin kotiin asti, mutta kävely sujui kuin humalassa.
Äkkiä raahustin sisälle ja hain kaapista emännän varasuklaat. Söin varmaan puolilevyä Fazerin sinistä ja makasin pyöräkamat päällä sohvalla noin tunnin.

Sitten vasta oli voimia riisua vaatteet ja mennä suihkuun. Oli aika karu kokemus.

Kuronen
18.08.2017, 09.10
Topiikkia lukiessa oma unilääke suklaalevy ennen nukkumaanmenoa vaikuttaa huonolta pidemmän päälle :)

Miltä mahtaa tuntua kun on kaikki energiat loppu? Oma liikkuminen on epämääräistä retkeilyä, joskus unohtuu eväät , usein niitä ei tule syötyä ja joskus on raskaampaa jos vaikka joutuu kantamaan fillaria suolla pari tuntia tai/ja tulee mutkia matkaan. Nöösi tässä kun keskimäärin ollut niin lyhyitä retkiä, jokunen myslipatukka ollut hätävarana matkassa yleensä. Kiirettä ei tarvi kuitenkaan pitää.

Omat havaintoni uupumukseen asti ponnistelusta ovat sellaisia, että tottumaton voi todella huonosti, mutta uupumusta harrastaneelta ajattelu poistuu kuvioista ennen jalkoja. Ja tästähän seuraa kaikkea hölmöä puuhastelua. Hyvin harjoiteltu onnistuu kuitenkin paremmin.

Mitä tulee tuohon urheilujuomajauheen liotukseen, niin itse sekoittelen lisää juotavaa pidemmillä polkaisuilla, enkä ole juuri murehtinut jauheen sulamista -alkuun reipas ravistus ja pullo telineeseen, kyllä se jauho sekoittuu juomapulloa juotaessa kallistellessa ja sulamattomat kiteet sulavat viimeistään mahassa. Tai ainakaan en ole havainnut mitään ongelmaa. Toisaalta oma sekoitukseni on ohjetta laimeampaa.

hcfreak
18.08.2017, 09.32
Einesruuat ei ainakaan sovi energialähteeksi. Muutaman kerran sen virheen tehny että vetäny jotai eineslihapullia ja jonku ajan kuluessa lähteny lenkille.
Se armoton vatsanvääntö ja yrittää selvitä kotia ettei tuu housuun

LJL
18.08.2017, 09.58
Einesruuat ei ainakaan sovi energialähteeksi. Muutaman kerran sen virheen tehny että vetäny jotai eineslihapullia ja jonku ajan kuluessa lähteny lenkille.
Se armoton vatsanvääntö ja yrittää selvitä kotia ettei tuu housuun

Harvinaisen totta. Myös ns. upporasvassa paistetut lihapiirakat alkavat kuplia kammottavalla tavalla, vaikka niistä sinänsä saakin uskomattoman määrän energiaa jos syö vaikka neljä. Että siinä mielessä energian lähteen laadulla on väliä.

JackOja
18.08.2017, 09.59
...yrittää selvitä kotia ettei tuu housuun

Pitäähän juomarepussa vessapaperia olla mukana. Koskaan ei voi tietää koska luonto kutsuu yllättäen.

LJL
18.08.2017, 10.03
Pitäähän juomarepussa vessapaperia olla mukana. Koskaan ei voi tietää koska luonto kutsuu yllättäen.

Mulla on satulapussissa 1kpl CRC:n multipurpose wipesejä. Siinä on alkomahoolia ja kaikkea, joten passiivi irtoaa perberistä ja kädestä. Pissiivin jälkeen en lähtisi sitä käyttämään, voi tulla liian ns. raikas olo alakerrassa

Kai_81
18.08.2017, 10.26
Mielenkiintosta keskustelua aiheesta kyllä. Pitäiskö meidän saada tänne jonkun hammaslääkärin kommentti tuosta reikiintymisesta ja sokerista.
Itse vedän joskus urheiluihin pulloon ruokosokerit mauksi urheilujuoman sekaan ja nolla reikää ja hampaat kiiltää.
Olen ymmärtänyt, että hapot syövyttävät noita leegoja leuoissa, ei se sokeri. Hampaathan lienevät luuta siinä missä muutkin ja kärsivät ruokavalion vaikutuksista vrt osteporoosi muualla.

En tiedä uskaltaako tänne laittaa aatteellisia, terveysaatteellisia, videoita mutta ainahan on moderaattorit :) joten kommentti verensokerin heiluntaan [1:15-]:

https://youtu.be/EJr3MUNc14Y?t=74

https://youtu.be/EJr3MUNc14Y?t=74

H. Moilanen
18.08.2017, 10.39
^Happo syntyy kun suussa elävät kariogeeniset mikrobit käyttävät sokeria, siis mitä tahansa sokeria, ravinnokseen. Hedelmien sisältämä fruktoosi on sinällään yhtä haitallista hampaille kuin geelit tai halvat sokerimunkit.

Wikipediassa asia on selitetty varsin yksinkertaisesti:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Happohy%C3%B6kk%C3%A4ys

ibeatyouanytime
18.08.2017, 11.24
pediaan nyt kaikki Mölli Virtaset Keravalta voivat lisätä mitä paskaa tahansa. Se on ihan sama vaikka ottaisi snickerssejä ja mars-patukoita repun täyteen. Ottaa mukaan vielä Leatherman Signalin niin voi vedellä mädänneet leegot taukopaikalla ulos SAW-tyyliin.