PDA

Näytä tavallinen näkymä : varpaat puutuvat kengissä

minnal
03.08.2017, 14.19
Moikka,

mulla alkaa varpaat puutumaan jo ensimmäisen 10 km jälkeen pyöräillessä.
Ostin pari viikkoa sitten ensimäiset lukkopolkimeni (ja tietty kengät) ja ongelmat alkoivat siitä. Satula on katsottu, että on oikein ja ajoasento ok.

Voiko tämä olla tottumattomuutta kenkiin? Vai voiko ongelma olla tekniikassa (pyöräily on minulle melko uusi laji)

Saan vedettyä n. 70 km lenkkejä ilman taukoa, mutta jalat on välillä irotettava alamäessä polkimista ja pyöriteltävä nilkkaa, jotta polttava tunne ja puutuminen katoaa.

Onkohan jotain tehtävissä asian suhteen?

paaton
03.08.2017, 14.24
Spd, eli maastopolkimet ja halvat pehmeäpohjaiset kengät käytössä?

VesaP
03.08.2017, 14.25
^^Väärän kokoiset kengät. Ei jalan pitäisi puutua jos on oikean kokoiset kengät. Tai sit on oikean kokoiset kengät mutta kiristät kengät liian tiukalle. Jos varpaat polttelee peräti, voi olla myös iskiaisperäistä vaivaa mikä säteilee varpaisiin asti etukenoisessa pyöräilyasennossa. Tähän taas voinee auttaa jos corelihakset jumppaa mahdollisimman timmiksi. Mutta lähtisin liikkeelle että kengät ei oo sopivat, tai klossin asento on väärä kengän pohjassa ja jalka on epänormaalissa asennossa polkimessa kiinni.

Edit: paaton heitti hyvän tuossa, jos on letkut kengät niin klossi ja sitämyöten poljin voi alkaa painamaan jalkapohjaan ja puuduttaa sitä kautta. Hyvissä kengissä EI klossin ja polkimen paine tunnu.

ps) Jos olet uusi harrastaja niin 70km siivut ilman taukoja on perkuleen hyvin. Toki jos on jostain kestävyystaustaa pohjalla niin helpottanee hommaa.

Edit osa 2) Eihän klossi ole liian edessä eli poljet liikaa varpailla? Siirrä klossia vähän taaksepäin jolloin paine tulee enemmän päkiälle kuin varpaille.

H. Moilanen
03.08.2017, 14.31
Kengät tulee kiristettyä helposti liian kireälle, jolloin puutuminen on selviö. Itsekin joudun aika usein löysäämään kenkää ensimmästen kilometrien aikana kun kenkä tuli vedettyä kireälle. Kaikenmaailman mekaaniset kiristyssysteemit vielä edesauttavat ylikiristämistä.

minnal
03.08.2017, 14.37
Kenkä on Diadora Trivex Plus II, pitäisi olla ihan ok aloittelijan kenkä, kaupassa todettiin näin? ja klossit ovat maantienpyörään kuuluvat (Shimano SH11 SPD-SL (jos tuo nyt on se merkki)).
Kengät eivät mielestäni purista mistään kun laitan ne jalkaan, kokeilin isompaa kokoa, mutta se tuntui jo liian isolta.

Laitoin itse klossit kiinni kenkään, joten voi olla, että ovat väärin kiinnitetty (en tosin tiedä miten ne voisi kiinnittä eri lailla :D). Onkohan jossain jotain ohjetta, miten ne kuuluvat olla?

Onko siis mitään muuta, mitä kannatta kokeilla ennen uusien kenkien ostoa...? tietysti noita corelihaksia pitää alkaa treenata entistä enemmän... se jalkojen irrottelu polkimista on aika puuduttavaa :/

VesaP
03.08.2017, 14.39
^Kokeile siirtää muutama milli klossia taaksepäin ainakin ja testaa sitten. Paineen pitäisi pienentyä varpailta aika tavalla jo pienelläkin siirrolla varsinkin JOS ne on tällä hetkellä liian edessä ne klossit.

Ja eihän sun satula ole liian korkealla ettet joudu "varvistamaan" kokoajan polkimille? Satula niin alhaalle että reilusti jää ala-asennossa polvikulmaa vielä eikä polvi mene lähellekään suoraksi.

minnal
03.08.2017, 14.44
Ok, kokeilen siirtää klossia taaksepäin. Voi myös pitää tuo paikkansa, että kiristän kenkää liikaa. Satulan pitäisi olla oikealla korkuudella, polvi ei mene suoraksi, mutta tarkastan senkin vielä. Eli parempi, että on vähän liian alhaalla, kuin että on vähän liian ylhäällä?

VesaP
03.08.2017, 14.47
^Mun mielestä joo, parempi liian alhaalla kun liian ylhäällä. Alhaalla ei hajota polvesta mitään mutta jos on liian ylhäällä niin peffa alkaa keikkumaan helposti penkillä ja polvetkaan ei tykkää. Ja puhun nyt siis sentin muutoksesta enkä puolen metrin. Joku toinen voi tämänkin väitteeni kumota mutta anyway. Itse ajan "liian pienillä" rungoilla kuitenkin ja liian alhaisella satulalla. No, mulle sopivan kokoisilla ja korkuisilla. :)

Disclaimer: Ja sit kun on enemmän ajanut niin sentin muutos satulan korkeudessa on järkyttävän iso. Tiedän, mutta jos on aloittelija säädöt vielä ylipäänsä vähän hukassa. Jo parin kolmen millin muutos tuntuu selvästi sit kun on ensin tottunut vuosikausia johonkin korkeuteen.

Dr TuKo
03.08.2017, 14.49
Onhan klossit kiinnitetty niin, että jalat auraavat hiukan? Eli varpaat ulompana ja kantapää useimmissa tapauksissa niin lähellä runkoa kuin voi, ilman että kengät ottavat kiinni kampiin tai runkoon polkiessa.

VesaP
03.08.2017, 14.52
^Ei niiden välttämättä kuulu aurata vaan täytyy mennä jalan luonnollista asentoa mukaillen. Kokeilee vaikka ensin paikallaan polkea ilman että on klosseja ollenkaan ja katsoo missä asennossa jalat tuntuu luonnolliselta, ja sit "lukitsee" jalat klossilla ko asentoon. Jos luonnollinen asento ei ole "aura-asento" niin ei niitä klossejakaan saa siihen asentoon laittaa, tai ei kannata ainakaan. Ihmisten jalat on erilaisia.

H. Moilanen
03.08.2017, 14.54
Onhan klossit kiinnitetty niin, että jalat auraavat hiukan? Eli varpaat ulompana ja kantapää useimmissa tapauksissa niin lähellä runkoa kuin voi, ilman että kengät ottavat kiinni kampiin tai runkoon polkiessa.
Autotermeissä tuo olisi harittamista.

Polvien kiertoa tässä varmaan koitetaan ehkäistä - se ei yleensä kuitenkaan aiheuta puutumista jalkaterään. Lisäksi lonkan, ei reiden asento sanelee polven asennon eli harittaminen ei ole aina kaikissa tilanteissa oikea vastaus.

anttipietila
03.08.2017, 14.57

Eikös tuo ole haritusta eikä aurausta?

hcfreak
03.08.2017, 18.00
Mulla oli samaa ongelmaa keväällä aika reilusti viileämmissä keleissä.
Entiiä tarviko talven jäljiltä totutella vai johtuko se keleistä mutta nyt kesällä ei oo mitään puutumista ollu.
Eikös se verenkierto heikkene viileässä?

Jami2003
03.08.2017, 20.33
Joo ja myös itsellä varpaat puutuvat viileässä. Seuraava aste on jäätyminen jota on toisinaan vaikea huomata puuttumisesta. Olen erittäin herkkä varpainen. Mulla onnistuu varpaat jäätymään jo alle +10 asteessa jos vaan on kosteaa. +15 puutuminen ihan normaalia. +20 ei koskaan tapahdu kumpaakaan (silloin taas voi alkaa vetämään suonta jalkapohjasta joka sekään ei ole paljon mukavampaa) :D

Halloo halloo
03.08.2017, 23.46
Tsekkaa kohta 4.

http://shop.probike.fi/2014/09/16/5-vaivaa/