PDA

Näytä tavallinen näkymä : Gravity-lajien ajotekniikka

golfer
02.08.2017, 11.50
Saisinko kokeneemmilta näkemyksiä perusteluineen onko Suomen rinteissä ajotekniikan kehittymisen kannalta hyötyä ajaa downhill-pyörää enduro-pyörän rinnalla tänä päivänä? Itse olen tämän lajin aloittanut myöhäisellä iällä ja käytössä enduropyörä nykygeoilla. Opettaako dh-pyörällä ajaminen parempaan tekniikkaan? Tiedän sen olevan anteeksiantavampi ja sitä kautta tottuisi ehkä edes hieman kovempaan vauhtiin. Itse olen pähkäillyt, että ajotekniikka kehittyisi mahdollisesti tehokkaammin, kun pyörä antaa edes hieman enemmän anteeksi eikä rokota virheistä samalla tavalla kuin enduro-pyörä. Olenko yhtään jäljillä? Tekniikan oppiminen itsessäänhän ei ole pyörän - vaan kuskin - ansiota. Täytyy myös tietää mitä opettelee ja miten, askel kerrallaan. Se puoli on jo pähkäilty. Nyt on kyse lähinnä tehokkaimmasta mahdollisesta tavasta oppia ajotekniikkaa gravity-puolella, koska rinnepäivät vuodessa ovat rajallisia. Onko mitään merkitystä ajotekniikan kehittymisen kannalta ajaako dh-pyörällä tai enduro-pyörällä rinnepäivät?

SammyB
02.08.2017, 20.24
Dh pyörällä on toki mukavempi ajella obstaakkeleita päin, mutta kokemuksiini perustuen väitän, että "keposemmalla" fillarilla kehittyy nimen omaan se ajotekniikka. 200mm molemmissa päissä ja ajelu menee helposti sellaiseksi "päättömästi päin kaikkea ja kovaa" tyyppiseksi.

Jos fillari ei anna anteeksi, niin vähän väkisinkin haluaa opetella kaiken maailman keventelyjä, kivien ja juurien yli hyppyjä. Ajolinjojen tärkeyden oppii viimeistään kantapaan kautta yms. yms.

Ei se näin mustavalkoista tietenkään ole, mutta...

golfer
06.08.2017, 23.57
Hyviä huomioita. Varsinkin muistutus kantapään kautta oppimisesta. Niinhän se taitaa hieman joka lajissa olla. Vaikka teoria tiedostetaan, niin käytännössä oppiminen tapahtuu aina jossain määrin virheiden tunnustelulla tai käymällä niiden rajoilla. Virheetöntä oppimista kun ei taida olla olemassa. Toisilla vaan virheet ovat isompia ja toisilla puolestaan pienempiä.
Lienee sinänsä se ja sama loppupeleissä millä sitä rinnettä alas tulee, jos kyseessä nykypyörä enduro tai DH. Rinnepäivät hyvin rajalliset vuodessa, joten lienee parempi käyttää ne pyörään, jolla ajaa enskakisat.