PDA

Näytä tavallinen näkymä : Joustavaa maantiepyöräilyä

pesuman
31.07.2017, 13.04
Eikö Suomi olekaan pyöräilijän ainoa helvetti, jossa verovarat käytetään kaikkeen muuhun paitsi teiden kunnossapitoon? Näin voisi päätellä pelkästään siitä, että eri tavalla joustavat maantiepyörät alkavat olla yhä useamman valmistajan listoilla. Ei niitä pelkästään Suomen markkinoita varten kehitellä. Oliko Spessulla jopa joustava ohjausputki jossain mallissaan?

Erot maantie ja maastopyörien välillä kutistuvat hiljalleen olemattomiin levyjarrujen ja joustoelementtien myötä. Samaan aikaan maantiepyörien renkaat levenevät levenemistään. Endurance-geometrialla varustettu levyjarrullinen, leveärenkainen joustomaantiepyörä ei eroa maastofillarista kohta muutoin kuin kippurasarvisen ohjaustankonsa osalta.

Mihin ihmeeseen sitä kaikkea joustoa tarvitaan? Itselleni riittää riittävään joustoon hiilikuiturunko sekä haarukka, hyvä satula sekä maksimipaineita reilusti alemmat rengaspaineet. Ymmärrän kyllä, että Paris-Roubaixin mukulakivet irrottavat hampaista paikat, mutta ei sellaista pintaa ole Suomessa kuin Senaatintorin ympäristössä, kuka siellä nyt sitten haluaa pyöräilläkään?

Ylimääräinen jousto tarkoittaa käytännössä osien ylimääräistä kulumista, ylimääräisiä nitinoita ja natinoita ym. varsinkin kun pyörä alkaa olla kulunut.

Ihan kaikki, mitä markkinamiehet keksivätkään meille myydä, ei liene tarpeellista? Vai onko?

PTS
31.07.2017, 13.12
Monipuolinen tarjonta levenee entisestään, se on jotenkin huono juttu? Uudet jutut on huonompia kuin hyväksi todettu klassikko? Kaikki "uutuushömppä" pitää ostaa? Itse ei voi tehdä sitä valintaa mitä tarvii/haluaa?

Markku Liitiä
31.07.2017, 13.18
Eikö Suomi olekaan pyöräilijän ainoa helvetti, jossa verovarat käytetään kaikkeen muuhun paitsi teiden kunnossapitoon?

Ei todellakaan. Esimerkiksi Norjassa, jota väitetään rikkaaksi maaksi, ovat etenkin pohjoisen tiet paikka paikoin aivan helkutin heikossa kunnossa. Toinen hyvä esimerkki on Yhdysvallat, joka sekin on varakkaan valtion maineessa. Rapistuneita asfaltteja on sielläkin ihan riittämiin.

Grandi66
31.07.2017, 13.33
Ja paikkapaikoin sitä ulkomaan reissuillakin törmää huonokuntoisiin kyläteihin.

Lähetetty minun K6000 Pro laitteesta Tapatalkilla

Blackborow
31.07.2017, 14.30
Voisiko kyse olla siitäkin, että pyöräilyn suosio nousee koko ajan ja uudet harrastajat nousevat maantiepyörän selkään. Tämä porukkaa sitten arvostaa mukavuutta ja leppoisampaa etenemistä toisin kuin vanhan liiton maantiepenat, joiden mielestä kaikki uusi on saatanasta.

CamoN
31.07.2017, 14.38
Olen kuullut, että jotkut ajavat sellaisella maantiepyörän tapaisella leveärenkaisella ja/tai jousitetulla pyörällä hiekkatiellä. Kyllä minä joskus mieleni pahoitan, jos sellaisen poikkitieteellisen bakkanaalin itse näen.

Eski
31.07.2017, 14.44
Täällä Keski-Suomessa ovat perkele korjanneet tosi monta surkeaa tietä ja vetäneet uutta asfalttia pintaan. Pitäisikö nyt olla huolissaan ja laittaa syklo myyntiin?

1aloittaja
31.07.2017, 15.06
Voisiko kyse olla siitäkin, että pyöräilyn suosio nousee koko ajan ja uudet harrastajat nousevat maantiepyörän selkään. Tämä porukkaa sitten arvostaa mukavuutta ja leppoisampaa etenemistä toisin kuin vanhan liiton maantiepenat, joiden mielestä kaikki uusi on saatanasta.

Jes! Näin se menee. Kaikille pyöräily ei ole treenirääkkiä, joillekin se on kuntoliikuntaa... ja 'naatintaa' ;)
Toisille ärhäkkä sportti, toisille tien pinnat tasoittava pehmeys autoissakin ...miksi ei pyörissäkin...

ps. Mulla on jo automaattivaihteisto, sellainen pykälätönkin vieläpä. Todella nautittava citypyörä!

nure
31.07.2017, 18.25
Aivan sama juttu kun kaikessa muussakin, ihmisistä on tullut niin mukavuuden rakastavia ja siinä ohessa pehmenneet.

juakko
31.07.2017, 18.29
ps. Mulla on jo automaattivaihteisto, sellainen pykälätönkin vieläpä.

Minulla myös ja joka pyörässä! Jaloiksi kutsutaan.

Juha Jokila
31.07.2017, 18.36
Jos joustaa liikaa, niin kannattaa katsoa, että runko ei ole murtunut. Tosijätkäthän liimaa kulutuspinnankin suoraan vanteelle.

1aloittaja
31.07.2017, 20.13
Aivan sama juttu kun kaikessa muussakin, ihmisistä on tullut niin mukavuuden rakastavia ja siinä ohessa pehmenneet.

Totta :) kaikki ei oo niinkuin silloin ennen... Kehityskin kehittyy. Mutt moni laahaa pahasti perässä jarruttaen

Kuronen
31.07.2017, 20.24
Mutta ilman kipua ei tule edistystä.

Fat Boy
31.07.2017, 20.25
Odottakaa vain, tällä vauhdilla, millä "uutuuksia" kehitetään, ei mene montaa vuotta ja pyöräilevä vihervasemmisto ostaa täysjousitettua, sähköavusteista maantiepyörää.

nih..

juho_u
31.07.2017, 20.58
Odottakaa vain, tällä vauhdilla, millä "uutuuksia" kehitetään, ei mene montaa vuotta ja pyöräilevä vihervasemmisto ostaa täysjousitettua, sähköavusteista maantiepyörää.

nih..

Tuo ois hieno. 150mm joustava 30" kiekoilla, 50mm renkailla, 800mm tangolla ja sähkö avustuksella. Tuo sähköavustus pitää olla piilotettuna runkoon. Tällä ajetaan tosi maantiepyöräilijästä ohi hymyillen selkäsuorana ja kehutaan samalla omaa vihreää arvomaailmaa.

Jim717
31.07.2017, 21.14
Jos maantiepyörän oikeasuuntaisen jäykkyyden kärsimättä nykytekniikalla pyörästä voidaan kehittää mukavampi ajaa ei siinä pitäisi olla mitään pahaa. Jos pyörä ei jousta maanpinnan epätasaisuuksissa eli hieman pomppii, on se hitaampi ajaa koska ei ole jatkuvaa pitoa maahan. Muistaakseni tästä oli ainakin jollain GCN:n videolla

kyytimies
31.07.2017, 23.07
Onneksi voi ajaa niin kovalla rungolla kuin haluaa, ei tarvitse lähteä markkinamiesten vietäväksi. Kunnon luddiitin tulisi vastustaa myös pyörän vaihteita, auton sähkökäynnistystä ja sisävessoja.

Blackborow
31.07.2017, 23.13
Sinähän se olet jaksanut alurunkojen kovuudesta valittaa monessa topicissa. Kai ajat sellaisella ettei ole liian mukavaa ja pehmeää?

nure
01.08.2017, 05.59
^Black, lähinnä alumiinikeulojen kovuudesta... Pitää osata eroittaa kovuus ja masokismi toisistaan, kaikella rajansa. Itsellä alumiini, titaani ja teräsrunkoiset, voi vaihdella kidutustarpeen mukaan.

1aloittaja
01.08.2017, 10.21
nih..

En koe itseäni miteskään puolueelliseksi, en vasemmistolaiseksi sen paremmin enkä puutarhanhoidosta ole kiinnostunut, mutt jos tuo 'vihertävä leima otsassa' ...milläs reunalla tahansa, auttaa tollasen pyörän saamisessa, niin sinne sitten... Harkitsisin jopa liittymistä. Nyt kyll nuo ruotsinkieliset kiinnostaa enempi. Piti sanomani fiksumpina, muttku se voi ärsyttää muita kielivammaisia, niin jätän sanomatta ;) Mutt jousitettu, automaattivaihteinen sähkömoottorilla oleva city-pyörä ois himoittavan haluttava poljettava kyll! Passais mulle :)

Jami2003
01.08.2017, 14.46
Joo ei ole suuri tarjonta mitenkään pahasta minusta.

Onpahan hyviä tekosyitä ostaa aina yksi pyörä lisää.

Raikku
01.08.2017, 15.07
Onko headshokin ja rokkarin kokeellisen haarukan jälkeen ollut enää joustoelementtejä maantiepyöriin?

Blackborow
01.08.2017, 15.41
Onko headshokin ja rokkarin kokeellisen haarukan jälkeen ollut enää joustoelementtejä maantiepyöriin?Cännärin Slatehan nyt ei varsinaisesti maantiepyörä ole, mutta kippurasarvinen kuitenkin ja siinä on Lefty.

MPS
01.08.2017, 17.46
Kuiturunkohan tuntuu kuin leijuisi 2mm tienpinnan yläpuolella, kontaktituntuma maahan säilyy ja ajotuntuma on mahtava. En osaa kaivata parempaa :)

Bensakeuhko
01.08.2017, 20.39
Olen samaa mieltä aloittajan kanssa. Olisi aivan kamalaa jos käyräsarvinen pyörä olisi mukava ajaa jossain muuallakin kuin pikitiellä.

Talisker
02.08.2017, 13.07
Onko headshokin ja rokkarin kokeellisen haarukan jälkeen ollut enää joustoelementtejä maantiepyöriin?
Ihan tuore uutuus: http://www.pinarello.com/en/bike-2018/road/dogma-k10s-disk
"Electronic suspension"

pesuman
02.08.2017, 13.37
Ja niille, joille jousituskaan ei enää riitä:
https://www.salden.nl/en/bikes-and-frames/roadracing/e-roadbikes/wilier-triestina-e-racefiets-met-trapondersteuning.html

Tom_E
02.08.2017, 14.10
Melkein aina ajaessani suht ok kuntoista hiekka/soratietä maantiepyörällä, jossa 25 milliset slicksit alla, ihmettelen mihin tarvitaan niitä leveitä renkaita ja jousituksia. Yhtälailla, melkein joka kerta ajaessani samalla pyörällä keskiverto kevyenliikenteenväylää täälläpäin, missä rodvallinreunoihin verrattavissa olevia teräviä poikkisaumoja 2-10 metirin välein kilometri toisensa jälkeen, ajattelen ettei tätä voi ajaa millään muulla kuin maasturilla.

stenu
02.08.2017, 18.11
Mä luulen, että jousitustarpeen kasvaminen nivoutuu yhteen levyjarrujen yleistymisen kanssa. EC-normit edellyttävät levyjarrurungoilta ja -haarukoilta suurempia jäykkyyslukemia, joten pyörien pitäminen mukavina edellyttää uudenlaisia ratkaisuja ja uudenlaista tekniikkaa. Lisäksi levyjarrujen (ja muodin) vaatimat suurihalkaisijaiset kaulaputket haarukoissa, läpiakselit kiekoissa jne. kaikki jäykistävät (lue epämukavoittavat) runkoja oman osansa verran. Tuolla gravel grinder -säikeessä sivuttiin tätä samaa asiaa aikaisemmin tänä vuonna, kun Fox julkisti käyrätankoisille tarkoitetun joustohaarukkansa.

oppes
02.08.2017, 18.32
...Yhtälailla, melkein joka kerta ajaessani samalla pyörällä keskiverto kevyenliikenteenväylää täälläpäin, missä rodvallinreunoihin verrattavissa olevia teräviä poikkisaumoja 2-10 metirin välein kilometri toisensa jälkeen, ajattelen ettei tätä voi ajaa millään muulla kuin maasturilla.

Hyvin sanottu. Ihmettelen joka päivä työmatkalla miten ne onnistuu tekemään (muutamaa poikkeusta lukuunottamatta) nuo kelvit niin huonosti, että noissa on noita "poikittaissaumoja" ja erilaisia vekkejä parhaimmillaan muutamien metrien välein. Itse asiassa aina syksyllä pakkaskauden alussa kun vaihdan työmatkapyöräksi 29" joustokeula-maasturin tulee hyvä olo pehmeämmästä ajokokemuksesta. Tuo torppaa raskaamman kyydin mieliharmin.

Jami2003
03.08.2017, 12.07
Täällä remontoivat yhtä tietä ja vieressä olevaa kelviä. Kuinka ollakaan remontin jäljiltä kelviin ilmestyi selkeä kynnys ja epäjatkuvuus kohta.

Hyvin vedetty. Tekisivätpä samanlaisia autoteihinkin.

jarit
03.08.2017, 22.39
Trek Domane SLR on ollut markkinoilla jonkin aikaa. Emäputkesa on linkkumainen jousto/pehmennys ja takapään on jäykkä mutta satlulatolpan jousto on säädettävä. Hieno runko, olen ajanut tämän kauden ja olen tyytyväinen.

jarit
03.08.2017, 22.42
Wilieriltä julkaistiin vähän aikaa sitten tuollainen.
https://www.bikerumor.com/2017/06/29/2018-wilier-cento10ndr-endurance-road-bike-smooths-cobbles-w-micro-suspension/

goljat
07.08.2017, 17.02
Tässä kun on jousitusasiaa. Tällaisen fillarin bongasin tänään Kaupan pihalla. Kuka tietää fillarin merkin? En ole ikinä nähnyt tuollaista takajousitusta. Aika erikoinen.
https://goo.gl/photos/QQaN63XTTS7Gys6f8

Grandi66
07.08.2017, 17.32
Nää on ihan ensimmäisiä jousitus "kokeiluja" saksanmaalla ja niitä eksyi ihan tuotantookin.

Lähetetty minun K6000 Pro laitteesta Tapatalkilla

oppes
08.08.2017, 17.38
Tässä kun on jousitusasiaa. Tällaisen fillarin bongasin tänään Kaupan pihalla. Kuka tietää fillarin merkin? En ole ikinä nähnyt tuollaista takajousitusta. Aika erikoinen.
https://goo.gl/photos/QQaN63XTTS7Gys6f8
Asiasta mitään tietämättä, niin eikös tuo nyt näytä aika perus-simppeliltä rakennelmalta?