PDA

Näytä tavallinen näkymä : Sähkövaihteisen maantiepyörän kuljettaminen lentokoneessa

basse
24.07.2017, 13.45
Heips,

onko foorumilaisilla kokemuksia sähkövaihteisen maantiekiiturin kuljettamisesta lentokoneessa? Olen moista hankkimassa, ja huomasin Finnairin sivuilla seuraavan tekstin:

Sähköpyöriä ei saa kuljettaa matkatavarana, vaikka akku olisi kytketty irti tai poistettu.

Tämä toki viittaa sähköllä kulkevien pyörien akkuihin, jotka ovat jännitteeltään, kapasiteetiltaan, jne aivan eri luokkaa sähkövaihtajien akkujen kanssa. Kuitenkin käsittääkseni ruumassa kuljetettavat akut on lähtökohtaisesti pystyttävä suojaamaan oikosululta, ts. usein navat suojattava tai teipattava. Onko sähkövaihtajissa jokin valmis ja lentoyhtiöiden yleisesti hyväksymä ratkaisu tähän? Käsittääkseni akut ovat siis enemmän tai vähemmän kiinteästi rungon sisällä esim. Shimanon vaihteissa, joten tämä saattaisi muodostua ongelmaksi(?). Olisiko hyvä valita eTap-vaihteet jo pelkästään tästä syystä, kun niiden akut saa kätevästi irti ja kuljetettua turvallisesti määräysten mukaan kabiinissa?

//basse

Grandi66
24.07.2017, 13.49
Shimanon vaihtajista piuha irti joko stemmin alta olevasta boxista (ei vaihda vaihteita vahingossa) tai sitten kaivaa sen akun sieltä tolpan sisältä ja piuha irti. Noita on porukat kuljetelleen ilman ongelmia.

Lähetetty minun K6000 Pro laitteesta Tapatalkilla

basse
24.07.2017, 13.55
Shimanon vaihtajista piuha irti joko stemmin alta olevasta boxista (ei vaihda vaihteita vahingossa) tai sitten kaivaa sen akun sieltä tolpan sisältä ja piuha irti. Noita on porukat kuljetelleen ilman ongelmia.

Jes, kiva kuulla, että onnistuu! Olin siinä käsityksessä, että akut olisivat kiinteämmin putken sisällä, mutta hieno homma, että on irrotettavissa kokonaan (johdon irroittaminen ei muistaakseni riitä ICAO:n säännösten mukaan, vaan tosiaan navat pitää olla suojattu).

//b

H. Moilanen
24.07.2017, 13.57
Paristot ja akut ovat lentokonekuljetuksessa luokiteltu vaaralliseksi tavaraksi ja niitä koskee rajoitteita:
https://www.finnair.com/fi/fi/information-services/baggage/dangerous-goods

Ratkaisevaa on akun kapasiteetti. Sähköpyörän ajoakku on selkeästi ohisektorissa, sähkövaihteen akun kohtalon ratkaisee kapasitetti.

Grandi66
24.07.2017, 13.58
Jos akkuun menee tasan yksi piuha, niin pyydä liikeestä yks suojatulppa akkua varten ni homma hoidettu sillä, tämä jos sisäinen akku. Ulkoinen akku vain teippiä napojen yli.

Lähetetty minun K6000 Pro laitteesta Tapatalkilla

fiber
25.07.2017, 10.49
Eipä ole tullut huomattua, että akku tai johto pitäisi irrottaa. Di2 on ollut usealla lennolla. Otanpa ensi kerralla akun irti, se kun on helposti viistoputken alla.