PDA

Näytä tavallinen näkymä : muutama kysymys pyörän laakereista

Maurila
12.07.2017, 09.45
Hei,

Eturenkaan laakerikuppiin mahtuu 13 laakeripalloa. Eli laakerikuppi on täynä palloja,
pyöräliike sanoi että laakerikuppi pitää jättää 3 palloa vajaaksi eli vain 10 laakeria.
Voiko tämä pitää tämä paikkaansa ?

Pitääkö vaseliini pistää vain laakerikupin pohjalle vai peittää kokonaan vaseliinin alle ?

El-Carpaso
12.07.2017, 09.51
Riippuu varmaan aika paljon navasta, mutta nyrkkisääntönä laakerikupissa pitäisi olla yhden laakerin vaje, joten kuppi ei ole aivan tukossa.
Mulla shimpan navoissa on yleensä 9-10 laakerikuulaa. Jos saat jostain käyttöoppaan tai tekniset piirrokset kyseiseen napaan, niin sieltä näkyy laakereiden oikea määrä.

Vaseliini kannattaa laittaa kupin pohjalle, niin saat kuulat tökittyä vaseliiniin. Eivät lähde liikenteeseen kun ovat jämähtäneet rasvaan. Jos on epäilystä tiivisteiden toimivuudesta voi laittaa lisäkerroksen vielä kuulien päälle.

Kannattaa katsoa pari ohjevideota juutuubista

Maurila
12.07.2017, 11.23
tässä kuva laakerista, onkohan tuo Shimpa http://imgur.com/a/hlwPc
Sillä tulin vähän epäileväiseksi myyjää kohtaan kun ei häntä paljo kiinostanut neuvoa. Tarjosi vain, että hän voisi korjata / kasata :D

En ollut varma tippuiko laakereita purkuvaiheessa, mutta todenäkösesti tähän tulee 10 kumpaankin. Eli 3 laakeria vajaaksi jää kumpikin napa

FillaRilla
12.07.2017, 17.01
Riippuu varmaan aika paljon navasta, mutta nyrkkisääntönä laakerikupissa pitäisi olla yhden laakerin vaje, joten kuppi ei ole aivan tukossa.
Mulla shimpan navoissa on yleensä 9-10 laakerikuulaa. Jos saat jostain käyttöoppaan tai tekniset piirrokset kyseiseen napaan, niin sieltä näkyy laakereiden oikea määrä.

Vaseliini kannattaa laittaa kupin pohjalle, niin saat kuulat tökittyä vaseliiniin. Eivät lähde liikenteeseen kun ovat jämähtäneet rasvaan. Jos on epäilystä tiivisteiden toimivuudesta voi laittaa lisäkerroksen vielä kuulien päälle.

Kannattaa katsoa pari ohjevideota juutuubista

Kyllä. Juutuutissa on kaikki. Onko aina oikein, ei voi tietää. Sielläkin kun on kaikenlaisia tubettajia.
Mun elämän varrella motskareissa ja fillareissa vastaan tulleet laakerit on ollu elcarpaasin ohjeen mukaisia, melkein. Se ylimääräinen tai viimeinen ei sinne aivan mahdu, joten sanoisin, että 0,5-0,75 laakeria jää vajaaksi. Jos on häkki kuulille, jää vajausta useiden kuulien verran. Mutta tässä tapauksessahan ei ole...
Pieni asennuksen hankaloittamisvirhe näkyy tulleen kuvassa; molemmat kartiot on ruuvattu irti. Kun irroittaa vain toisen, on kokoonpano helpompaa eikä akselin säätöä keskelle tarvii ihmetellä. Se voi olla hankalaakin.

hartsu
12.07.2017, 17.33
Vaseliinia on sen verran reilusti että on vähän vaikea nähdä mitään, mutta ei ne kuulat tuolla ulkoreunalla kuulu olla.
Eli kun kokoat sen paketin niin ei sinne noin paljon kuulia mahdu. Ehkä se kymmenen menee.
Siitä toisesta kartiosta näkee hyvin missä kohtaa kuulat on pyörineet kun on kulunut se kiiltävä rantu siihen.

Edittiä vielä sen verran että nuo kuulathan eivät kuvassa ole laakerikupeissa vaan pölysuojissa, laakerikupit on siinä pyörän navassa.

maalinni
12.07.2017, 17.33
Just huolsin vaimon noname navan ja ihmettelin kanssa kuulien vähyyttä, molemmille puolille tuli 10, vaikka olisi enemmänkin varmaan mahtunut. Mutta olin varma ettei niitä mihinkään ollut kadonnut.

oppes
12.07.2017, 18.02
Itse huomasin, jotta kun oli pari kuulaa liian vähän oli vaikea saada oikealle tiukkuudelle siten, ettei olisi ollut liian kireällä ja "jurissut" tai liian löysällä ja kiekossa kamala klappi. Oikealla määrällä kuulia ja sopivalla vaseliinilla, johon upottaa ne kuulat pyörii kuin sukkasillaan ja ilman klappia. Venttiilikin hakeutuu painavimpana kohtana alas... (mutta meni noiden kartioiden säätöön aikaakin :D)

TERU
12.07.2017, 18.06
Muistelenpa edessä olevan 2x11 3/16" kuulaa
ja takana 2x9 1/4" kuulaa noissa Shimanon irtokuulanavoissa. Kuulia saa ostaa pyöräliikkeiden huollosta.

nure
12.07.2017, 18.33
Itse kanssa noudattanut tuota -1. kuulan periaatetta, kolmen vajaus tuntuu suurelta kun miettii prosentuaalisesti kehän mittaa...

oppes
12.07.2017, 18.44
Muistelenpa edessä olevan 2x11 3/16" kuulaa
ja takana 2x9 1/4" kuulaa noissa Shimanon irtokuulanavoissa. Kuulia saa ostaa pyöräliikkeiden huollosta.

Kannattaa ottaa "vanha" kuula mukaan kun menee liikkeeseen. Noitakin on eri kokoisia.

maalinni
12.07.2017, 18.46
Itse huomasin, jotta kun oli pari kuulaa liian vähän oli vaikea saada oikealle tiukkuudelle siten, ettei olisi ollut liian kireällä ja "jurissut" tai liian löysällä ja kiekossa kamala klappi. Oikealla määrällä kuulia ja sopivalla vaseliinilla, johon upottaa ne kuulat pyörii kuin sukkasillaan ja ilman klappia. Venttiilikin hakeutuu painavimpana kohtana alas... (mutta meni noiden kartioiden säätöön aikaakin :D)

Jurina jäi vaimon pyörään, saattaisi siis johtua kuulien vähyydestä.

FillaRilla
12.07.2017, 22.44
^Vai onko kuluneet kuulat, kartiot tai molemmat?

TERU
13.07.2017, 06.41
Fillareissa ei kovin monta kuulakokoa ole, lunttasin Shimanon sivuilta heikäläisten kuulakoot, tuossa ylempänä muisteluni täsmäsi ja tässä vissiin kaikki fillari kuulakoot
https://www.velobia.fi/weldtite-laakeri-irtokuulat

maalinni
13.07.2017, 10.29
^Vai onko kuluneet kuulat, kartiot tai molemmat?

Voi olla. Pyörii kuitenkin herkästi jyrinästä huolimatta.

H. Moilanen
13.07.2017, 10.32
^Ainakin kädessä pidellen? Entäs kun laakerikuormaksi laitetaan fillari ja kuski?

Jyrinä kertoo, ettei pinnat ole enää ehjät. Rikkinäinen laakeri harvoin toimii ehjää paremmin, tai edes ehjän kaltaisesti.

maalinni
13.07.2017, 10.53
Kädessä joo. Kuormattuna vaikea sanoa, kun ei voi verrata uuteen. Alamäessä rullaa kuitenkin melkein yhtä hyvin kuin minun pyörä.

maalinni
13.07.2017, 10.54
Mietin, että miten ne 'pinnat' tähän liittyy :D

Onko muilla muuten sama, että jos muokkaa viestiä kännykällä, niin koko viesti poistuu joka kerta?

H. Moilanen
13.07.2017, 11.21
^Pinnat, yksikössä pinta. Laakerikuulien ja -kartioiden pinnat. Pinta rikki, eli montuilla, koska ääntää.

El-Carpaso
13.07.2017, 12.25
Itse piti kanssa hetki pohtia, että miten pinnat tähän liittyvät, kunnes tajusin olevani idiootti :D

maalinni
13.07.2017, 12.39
^Pinnat, yksikössä pinta. Laakerikuulien ja -kartioiden pinnat. Pinta rikki, eli montuilla, koska ääntää.

Joo hiffasin, ei tainnut facepalm hymiö näkyä.

FillaRilla
13.07.2017, 23.19
^Ainakin kädessä pidellen? Entäs kun laakerikuormaksi laitetaan fillari ja kuski?

Jyrinä kertoo, ettei pinnat ole enää ehjät. Rikkinäinen laakeri harvoin toimii ehjää paremmin, tai edes ehjän kaltaisesti.
Hyvä keino "pidellä kädessä" ja tunnustella laakerin säätöä ja kuluneisuutta, on ottaa akselin päät "sormiinvälliin" ja pyöräyttää rilla pyörimään. Jos lakru on huonossa kunnossa, tuntuu akselissa "nypytystä". Kiri ja kuluneisuus kunnossa, ei nypytä lainkaan ja pyörii herkästi. Kuski ja fillari ehjään laakeriin ei tee eroa. Ero tuntuu sormissa hyvin ja helposti... Ja hyvin helposti!

vilpertt
14.07.2017, 09.22
Turvallista olettaa että vaimon suunnasta kuuluva jurina johtuu pyörästä :D

Jos liukupinnoissa tuntuu tai näkyy jälkiä niin vois johtua siitä, jos kartiot vaihdettavissa niin tuo on niiden vaihdolla korjattavissa(ei hajua miten usein nuo edes ovat vaihdettavissa). Jos ei vaihdettavissa ja liukupinnan jurmut ei oo suuria/ne on pelkkiä värjäymiä, niin voi koettaa hioa vanhojen kuulien kanssa(tässä varmaan niin monta keinoa kun on taiteilijaakin, osa käyttää jotakin hiomapastaa ja osa laittaa hammastahnaa väliin ja pyörittää poralla napaa/rullailee vapaalla).

H. Moilanen
14.07.2017, 10.36
Yleensä vaurio tapahtuu navan puolella eikä kiristysmutterissa, jolloin pienin vaihdettava komponentti on navan runko. Jos itse ei osaa/halua kiekkoa rakentaa, kustannustehokkaimmaksi vaihtoehdoksi jää yleensä koko kiekon vaihtaminen.

oppes
14.07.2017, 13.43
Yleensä vaurio tapahtuu navan puolella eikä kiristysmutterissa, jolloin pienin vaihdettava komponentti on navan runko. Jos itse ei osaa/halua kiekkoa rakentaa, kustannustehokkaimmaksi vaihtoehdoksi jää yleensä koko kiekon vaihtaminen.

Onkos se noin, jotta napa on se pehmeämpi? Minulle vakuutteli taannoin pyöräliikkeen huoltohemmo ja toinen "muuten vaan kauan pyörien kanssa askarrellut", että kartio on suunniteltu pehmeämmäksi. Itellä sippas etupyörän laakerit. Kuulista meni pinta ja jurnutus oli hirveä. Kartio MUTTA myös napa sai kipeää. Huoltoliikkeen miljoonalaatikosta löytyi sopiva uusi kartio, mutta jurina jäi. Meni sitten kiekko vaihtoon. Tulkinta oli, että oli napa jäänyt uutena tehtaan jäljiltä liian tiukalle.

H. Moilanen
14.07.2017, 14.33
^Ne muutama Shimanon napa, jotka minulla on ollut, ovat järkiään hajonneet juuri navan puolelta. Tiedä sitten mistä nuo on suunniteltu hajoavaksi. Hevosmiesten tietotoimiston mukaan kaikki navat ovat valmistajan jäljiltä kasattu päin sitä itseään; liian vähän rasvaa ja liian kireällä. Minun mielestäni napa on jo suunnitelupöydällä pilattu.

maalinni
14.07.2017, 16.00
Jos viiden vuoden välein tarvii uuden kiekon ~50€, niin enpä paljoa noita jaksa murehtia. Ajakoot vielä yhden talven, kuntohan se vaan kasvaa huonoilla laakereilla ;)

maalinni
14.07.2017, 16.03
Kuinka usein te muuten vaihdatte vassut napoihin?

TERU
14.07.2017, 16.23
Kuinka usein te muuten vaihdatte vassut napoihin?

Muutaman käyttövuoden jälkeen uuteen ja sen jälkeen ei liioin koskaan. Kun uutena huolehtii laakerin okeasta kireydestä ja sen jälkeen ettei laakereihin mene vettä, ei niitä tarvitse enempi huoltaa. Sama napa omissani saattaa olla toisenkin vanteen ajan käytössä, useitakin noin oman lauman käytössä. Ikinä yhtään simpan napaa ei ole mennyt metilliromuun. Muita nyt ei ole ollutkaan. Pyörien säilytys kylmässä ilmavassa varastossa samoin kuin autollekin olisi paras talli.

maalinni
14.07.2017, 16.31
Samoilla linjoilla. Sen verran sotkuista puuhaa, ettei viitsi kovin usein hommaan ryhtyä.

oppes
14.07.2017, 16.55
^Ne muutama Shimanon napa, jotka minulla on ollut, ovat järkiään hajonneet juuri navan puolelta. Tiedä sitten mistä nuo on suunniteltu hajoavaksi. Hevosmiesten tietotoimiston mukaan kaikki navat ovat valmistajan jäljiltä kasattu päin sitä itseään; liian vähän rasvaa ja liian kireällä. Minun mielestäni napa on jo suunnitelupöydällä pilattu.

Nää samat veijarit opetti miten napa / laakerien kireys säädetään. Kun kiekko on irti, on akselissa "aavistus" väljää. Kun tuon pikalinkulla kiskaisee kiinni häviää väljä ja oikein säädetty kireys / toimiva laakerointi takaa sen, että kiekko pyörii itekseen maailman tappiin ja pysähtyy painavin kohta alas (yleensä venttiili).

maalinni
14.07.2017, 16.59
Se aavistus on kyllä todellakin vain aavistus. En kyllä tajua miten pikalinkku pystyy niitä kierteitä kiristämään. Mutta tätä ohjetta olen noudattanut.

TERU
14.07.2017, 18.32
Ei ole lukinnat kunnossa, jos pikalinkulla laakeri kiristyy!

oppes
14.07.2017, 18.38
Kyllä kiristyy...

TERU
14.07.2017, 18.44
Kyllä kiristyy...

Taidat puhua niistä rullaluistinlaakereista...

oppes
14.07.2017, 20.35
Taidat puhua niistä rullaluistinlaakereista...

? En... (tai ehkä en nyt ymmärrä mitä tarkoitat noilla rullaluistinlaakereilla)

https://www.sheldonbrown.com/cone-adjustment.html

Faucon
14.07.2017, 20.50
Ei ole lukinnat kunnossa, jos pikalinkulla laakeri kiristyy!
Laakerin kiristyminen pikalinkkua käytettäessä johtuu akselin lyhenemisestä puristuksen seurauksena, sillä ei ole mitään merkitystä kuinka tiukalle lukitusmutterit vääntää. Tuo akselin kokoon puristuminen on käytännössä suurinta teräsakseleilla ja yleensä lähes olematonta alumiinisilla (johtuen lähinnä niiden suuremmasta poikkipinta-alasta).

Nalho
14.07.2017, 22.47
Näin maalikosta tuntuu kummalliselta että sillä pikalinkulla saisi niin kovan puristuksen että akseli lyhenisi niin paljon että laakeri tulisi tiukemmaksi. Pikemmin luulisi että se pikalinkun akseli, joka on ohuempi, venyisi ennen kuin akseli lyhenisi.

Jansetti
14.07.2017, 23.21
Näin maalikosta tuntuu kummalliselta että sillä pikalinkulla saisi niin kovan puristuksen että akseli lyhenisi niin paljon että laakeri tulisi tiukemmaksi. Pikemmin luulisi että se pikalinkun akseli, joka on ohuempi, venyisi ennen kuin akseli lyhenisi.

Juuri niin kyllä käykin, että pikalinkun akseli venyy, mutta kyllä se varsinainen akselikin lyhenee. Vähemmän, kuin pikalinkun akseli venyy, mutta lyhenee joka tapauksessa. Mitat on varmasti jotain 0.0x millimetrejä, mutta kyllä se laakerivälyksissä tuntuu.

Juha Jokila
15.07.2017, 05.52
^Ihan tasan varmasti pikalinkku vaikuttaa laakerin välykseen niin paljon, että se pitää ottaa huomioon säädössä. Muuten en tajunnut tuota selostusta mihin sulla se veto kohdsistuu?

TERU
15.07.2017, 12.37
No joo, mulla taitaakin olla niin paksuseinäisiä akselit ettei pikalinkulla pysty puristamaan kasaan. Yhtään ei noissa semmoista jolla tuota laakerikireyttä saisi lisää. Ilmiö lienee kevennysosien ominaisuus...😮

Juha Jokila
15.07.2017, 13.24
No joo, mulla taitaakin olla niin paksuseinäisiä akselit ettei pikalinkulla pysty puristamaan kasaan. Yhtään ei noissa semmoista jolla tuota laakerikireyttä saisi lisää. Ilmiö lienee kevennysosien ominaisuus...��
Mulla kokemusta paremminkin halpojen teräsakselisten Shimanojen säätelystä. Ehkä sulle on sattunut kohdalle parempia yksilöitä.

TERU
15.07.2017, 15.45
Noita halvemman pään napoja enimmäkseen ovat, Deore 590, RM 40, Tiagra jne. joiden säätelyä. Nyt on yhdessä Ultegra 6800 kiekot, joita en ole vielä aukonut, kun vain muutama kesä ollut siistiä ajoa. Hämmästelen edelleen miten pikalinkulla voi puristaa niin voimakkaasti, että teräsakseli, vaikka siinä reikä onkin, painuu lyhyemmäksi siten, että laakerin säätö muuttuu...huollossa laakeri lonksumattomaksi tarkasti sopivaan kireyteen, sama alle laitettuna pikalinkku riittävän kireällä. Se pyörii sittenkin.😆

lai
15.07.2017, 16.39
Hämmästelen edelleen miten pikalinkulla voi puristaa niin voimakkaasti, että teräsakseli, vaikka siinä reikä onkin, painuu lyhyemmäksi siten, että laakerin säätö muuttuu...huollossa laakeri lonksumattomaksi tarkasti sopivaan kireyteen, sama alle laitettuna pikalinkku riittävän kireällä. Se pyörii sittenkin.
Tuossa ylempänä on linkattu tuo Sheldonin ohje oikeaoppiseen laakerien säätöön. Kartiokuulanavat kyllä säädetään oikeaoppisesti siten, että navassa on aivan pieni välys kun kiekko on pois haarukasta. Kun kiekko on haarukassa ja QR-vipu on kireällä, vanteesta heiluttamalla ei navassa pitäisi olla klappia tai välystä. TMS..

TERU
15.07.2017, 17.20
Luin tuon arvostamani edesmeenneen partanaaman jutun laakerin säädöistä. Sitten selitys omissani, pikalinkku liian löysällä, mutta ei vapaalla olevissakaan ole välystä...enpä tiiä, nämä analogiset jutut kaikki rajatapauksia.😮

oppes
15.07.2017, 19.04
Ja kyllä Shimpan XT-navassa ja linkussa tasan sama ilmiö.

beehoo
15.07.2017, 19.07
Pikalinkkua kiristäessä navan akseli taipuu aivan aavistuksen verran kaarelle. Tämän johdosta laakerin välys muuttuu pikalinkun kanssa.