PDA

Näytä tavallinen näkymä : Passikuva DIY

Jopotuinen
01.07.2017, 22.07
Mites toi passikuva onnistuu DIY?
Arvatenkin asia on tehty kuvaamojen lobbareiden kautta hankalakisi, mutta kuitenkin mahdolliseksi?

Valokuvaamon 20 € hyvää päivää ja minuutin päästä kassan kautta ulos on aivan sylettävä hinta. Eikä tuosta ei jää edes muutakaan kuvaa käteen. NO GO!

Kuva ja vaatimukset sille, löytyi pollareiden sivuilta, mutta kuinka siitä eteenpäin?

Pankkitunnukset vai muistitikun nokassa pollareille (=viruksen syöttö suoraan järjestelmään), vai mitä?

Pöljää ylipäätään tämä max 5 vuotta passi, kun EU mukainen 10v
Paljon paikkoja, joissa vaatimuksena passin voimassaolo 6 kk lähdöstä, käytännössä silloin usein puhutaan alle 4 v passista.
Tästä ei aiheudu mitään muuta, kuin turhaa säätämistä ja harmia rajoilla.
Taustalla taas valtion tuki suomaliselle passeja valistavalle bisnekselle. Vaikea ymmärtää, kuinka maailman paras passi pitää uusia tuplasti tihuampaa muhin EU maihin nähden. Paitsi jos ne passin sivut irtoaa…

Tässä yksi vastaus kysymykseen, miksi Suomessa asuminen maksaa niin enempi kuin muualla.

Köfte
01.07.2017, 22.30
Posliineilla on diili hyväksyttyjen kuvaamoiden kanssa.
Maksa kiltisti ne 20€, säästyt niiltä epäonnistuneilta hankinnoilta:)

juuha
01.07.2017, 22.31
Onnistuu kyllä, halvoilla amatöörivehkeillä. Kuvasin itse jalustalla olevalla pokkarilla vaaleaa seinää vasten, netistä löytyneiden ohjeiden mukaan. Aluksi yritin liian vähällä valolla ilman salamaa, ja nettisysteemin automaattinen laadun tunnistus ei hyväksynyt kuvaa rakeisuuden vuoksi. Sitten valaistus kuntoon, ja kivempihan tuo oli kuin valokuvaamossa, kun voi ottaa vaikka sata kuvaa ja valita mieleisen, jos ei satu olemaan niin kuvauksellinen, että oma naama miellyttää itseä kaikissa kuvissa.

Itselläni on Adobe Photoshop Elements, jola sai koon leikattua näppärästi vaadituksi. Varmaan onnistuu ihan yhtä lailla suunnilleen kaikilla kuvankäsittelyohjelmilla.

Menihän siinä kaikkiaan aikaa hieromiseen ja opetteluun, mutta lopputulos oli hyvä, tuntipalkoille en päässyt. Netin kauttahan se kuva lähetetään ja ppassit ja ajokortit tilataan nykyään.

Homma onnistuu vaikka kännykän kameralla käsivaralta, mutta ei ihan heittämällä:
http://timosuvanto.blogspot.fi/2013/08/tee-se-itse-passikuva-kannykalla.html

Smo
01.07.2017, 22.58
Otin joskus kaverille, tsekkasin tekniset vaatimukset rajauksesta ym googlella. En tiedä miten laittoi kuvan eteenpäin. Niitähän saa myös eurolla verkkiksestä.

nure
02.07.2017, 08.07
Kymppi käypä hinta näillä nurkilla, ei paljoa kannata itse tehdä siitä hinnasta.

Pekka L
02.07.2017, 10.03
Pojalle tarvittiin passi pikana. Kun asia tuli eteen, niin kotona järkkärillä kuva -> lähetys netissä poliisin kuvapalveluun, josta saa koodin, jolla löytävät hakemusta jättäessä oikean kuvan. Aamulla suoraan passitoimistoon tekemään hakemus. Erittäin simppeliä. Ainut mikä pitää olla just eikä melkein, on kuvan koko. Korkeus ja leveys on yhden pikselin tarkkuudella ilmoitettu, muu ei käy.
Aikuisen uuden passin haku on vielä simppelimpää, kaiken voi tehdä netissä jos sormenjälki on kerran otettu.

Jopotuinen
02.07.2017, 10.39
^Kiitos! Näin oletin sen jotenkin menevänkin.

Pollareiden sivuilta en vain pikaisesti vialstuna löytänyt muuta ohjetta, kuin kuvan vaatimukset.
Ilmeisesti hakemuksen yhteydessä jossain se opastetaan tarkemmin?

Tuolta vaikkapa https://epassikuva.fi/ota-passikuva-itse/

kovinhidas
02.07.2017, 13.55
Juuri tuolla epassikuva.fi .n työkalulla olen tänä keväänä kaksi kertaa onnistunut ilman omia kuvankäsittelyohjelmia.

Kuvan asemointia olen taitamattomana joutunut hetken hieromaan, mutta tekniikkani olikin kömpelösti verrata kuvaa ja kaaviota vierekkäin näytöllä. Jos ei heti leuka/nenä/päälaki osu kohdalleen, niin tein hetkessä uuden version epassikuvan työkalulla. Asemointiin löytyy ihan jpg-kaavio muistaakseni kuvan jätön yhteydessä poliisin sivuilta, jpg-kaavion saa auki näytölle kuvan viereen samaan kokoon.

Sitten kun näytti täsmäävän, vasta kuvan lähetys.

Verkkokaupan euron kuvatarjous on kyllä ihan edullinen. Minulla kipuraja omaan kuvaamiseen täyttyi lähikuvaamon hinnalla 15 euroa ja matkat ja vaiva päälle. Ei kiitos, mieluummin tuhersin vartin verran kameralla ja läppärillä.